Aihe: Hoitaako plantaarifaskiittia vai selkää? - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][3]
KilpailuaSuomalaista

Hoitaako plantaarifaskiittia vai selkää?

Etusivu Foorumit Yleistä Hoitaako plantaarifaskiittia vai selkää?

Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Oikea kantapää on vaivannut jo puolitoista vuotta. Viime kesänä se diagnosoitiin plantaarifaskiitiksi, oireet sopivat kyllä siihen. Hoitona olen yrittänyt pohjallisia, venyttelyä yms., kertaalleen jopa kortisonipiikkiä, joka piti kivun poissa pari viikkoa. Mutta kipu on ja pysyy. Samanaikaisesti minulla on myös selkä kipeä, kipukohta on vasemmalla puolella lantioluun alla, mutta säteilee koko alaselkään. Vanhoista keskusteluista luin että joku oli saanut kiropraktikolta avun selkään ja sitä kautta oli kantapääkin parantunut. Oletko itse päässyt eroon plantaarifaskiitista jollain poppakonstilla? Osaatko suositella Helsingin seudulta hyvää kiropraktikkoa?

Itselläni oli samaa vikaa ja vielä molemmissa jaloissa. Kiropraktikon mukaan vaiva oli alkanut selän jostain väärästä asennosta ja hän sitä operoi ja sanoi, että jalkavaivat lähtee. No, helpotti se vähäsen mutta eipä lähtenyt. Piikit, jää ja muut sellaiset eivät aittaneet mutta venyttely alkoi tehoamaan ja tietenkin pohjalliset hommasti alan ihmiseltä. Lopuksi kun painoa lähti pois 10 kg, niin hävis myös jalkavaivatkin.

Ei juuri tälläistä vaivaa, mutta muuten lähes kaikki urheiliuvammat on valitettavasti koettu ja tuttuja.

Selkä vaivat on tuttuja, joihin olen aikoinani saanut kiropraktikoiltakin apua. Selkä ongelmissa Henlsingissä parasta apua olen saanut Selkäcenteristä, linkki alla. Suosittelen käyntiä, vaikka työpaikkalääkärin kautta.

Lue lisää: http://www.selkacenter.fi/

Samansuuntaiset vaivat olivat/ovat minullakin. Diagnoosien perusteella eivät kuitenkaan ole ’samaa vaivaa’. Plantaarifaskiitti aiheutui nilkan ylipronaatiosta, joka hoitui erikoispohjallisilla, joissa 2 mm korotus kannan sisäsivulla ja 1 mm päkiän kohdalla. Plantaarifaskiitti on pysynyt poissa jo pari vuotta näillä pohjallisilla. Kortisoni ei hoida syytä vaan seurausta ja saattaapi aiheuttaa lisävaivoja, jos useamman kerran piikitytät. Sikakalliit pohjalliset, mutta saman homman askartelee roudarinteipillä itsekkin (ja säästää 120 e / pohjalliset).

Selkäkipu, joka säteilee alaselässä aiheutui minulla alimman lannenikaman siirtymästä (kuulemma yleinen vaiva) ja iän mukana pahenneesta hermon puristumisesta. Tähän vaivaan kuulemma auttaisi puukko ja lannenikaman/-kaaren/ jonkun vastaavan avartaminen. Jäänyt toistaiseksi teetättämättä:)

Suosittelisin ihan oikean lääkärin kanssa konsultaatiota ennen tälläkin palstalla viljeltyjä itsehoito/voodoo-zydeemejä. Kuvatunlaiset vaivat kun ilmeisesti voivat aiheutua useista erilaisista syistä. Itselläni fysioterapeutin käynnit osoittautuivat täysin hyödyttömiksi.

Nimetön

EI ole tuo ensimmäinen ongelma vielä tullut eteen, mutta selän kanssa on ollut ongelmia.

Itse en ole käynyt fysioterapiassa, vaan naprapaatilla, osteopaatilla ja muutaman kerran kirolla. ’Kiro’ ei hiero lihaksia, vaan ’runksauttaa’ nikamat / fasettinivelet paikalleen ja sillä sipuli.

Kun itsellä on niska kuin 5 kg kinkku, niin käynti kahdella ensimmäisellä hoitaa ongelman.

Perusongelma näihin vaivoihin ainakin minulla on rautakankimainen jäykkyys.

Pukki toi joululahjaksi Gymstickin ja täytyy sanoa, että on tosi hyvä laite kotona tapahtuvaan harjoitteluun. Voi tehdä voimaharjoittelua ja venyttelyä kotona, eikä tarvitse raahautua aina jonnekin salille.

Kokeile tätä, hinta 50 € Stokkalta.

Kaikkien selkävaivojen taustalla varmaankin joku väärä asento (ehkä jo teko vaiheessa, heh heh), joka yleensä johtuu heikoista syvistä vatsa- & selkälihaksista.

Niihin ylivoimainen apu on miehekäs jumppapallo 🙂

Lue lisää: Pallojumppa

Käytäthän aina kenkiä joissa on kunnon korko 1,5-2 cm. Ostin kerran kalliit täysnahkakengät joissa ei juuri ollut korkoa. Parikymmentä kierrosta niillä ja kävelin kuin Aku Ankka. Hetken istumisen jälkeen, esim. tunnin automatka ja liikkeellelähtö oli tosi hankalaa. Nyt vaivat ovat poissa kun aina käytän kenkiä joissa on kunnon kanta. En tiedä auttaako vaivasi, mutta moneen selkä ja akillesjännevaivaan auttaa varmasti.

Ite kolohvi korjas vingillään mun ristiselkä vaivat.

Swingi itessään oikein letkeästi kuin taikina – tehtynä on hyvää selälle.

Mutta vesijumppa kerran viikossa mamojen kanssa meit on 6 kuskymmpistä ja sauvakävely

treenaa pikkulihaksii, jotka pitää isojen muskeleitten kansa luurankoo koossa.

painon pudotus ja oikeeta ravintoo auttaa tietty.

Putaalla on kuulemma joku Zone- ruokakurssi , jonka yhteydessä tällain kalevalaisen kansanparannusmenetelmän osaaja käy selkärangan läp – ei oo kuulemmea huuhaata ’

vaan tosihemmoo hommoo. Broid kävi ja kehus ja meinataan menä yhes uudestaan. Mulla on vähän kantapääs oikees kiristystä – jota joudun venytteleen joka ilta – venyttelen kyllä muutenki ja penkki koton oottaa kotijumpan tehostsuta. No mulla on polyneuropatiaa ( diabeteksesta ) ja

nilkat nyrjähdelleet – fudis ja mäkhyp.

Ja erikoispohjallliset on . Kenkien laatu ja koko tosi tärkeitä – väljyttä kenkiin.

Mitähän Mika tietää Putaasta ja mitä mejän erik. fys ter. peutti expert – puolella saanoo – lukkeeks tän vai pitäiskö kysyys erikseen. kuivai ?

Selistä en tiedä, plantaarifaskiitti vaivasi puoli vuotta ennenkuin parani.

Ensin tulehduskipulääkitys, sitten Malmin sairaalasta lainaks sellanen jalan venytinlaite yöksi, kuukausi sen käyttöä ja lopuksi askelklinikalla omien mittojen mukaan korjaavat pohjalliset sekä kävelykenkään, että erikseen golfkenkään (tyyriit on, 200 € yhteensä).

Tänä kesänä ei yhtään oiretta. Että kyllä kannatti!

Olet ehkä käynytkin sivulla http://www.kir-fix.fi, mutta joka tapauksessa, sieltä löytyvät selitykset noihin vallua auttaneisiin keinoihin.

länsi pasilassa HELPPIS fysioterapia ja siellä matti lindholm.on varmasti pätevä.

Hei,

Tuskailin vasemman kantapään plantaarifaskiitin kanssa lähes kaksi vuotta. Eroon pääsin noin kahden viikon tulehduskipulääkekuurin avulla (en muista enää nimeä) ja venyttelemällä jalkapohjaa, nilkkaa ja akillesjännettä vähintään kolmesti päivässä. Kengissä käytin urheiluliikkeistä saatavia kantapään geelipehmusteita.

Silloin lääkäri painotti nimenomaan venyttelyn tärkeyttä sekä mahdollisen ylipainon hoitamista.

Tsemppiä – toivottavasti apu löytyy ikävään vaivaan!

Susa

Samansuuntaista oireyhtymää oli minullakin. Oikean SI-nivelen seudun kivuista kärsin vuosikausia ja vähitellen mukaan tuli myös kovat kantapään kivut varsinkin aamuisin.

Toissa kesänä kävin selän vuoksi fysioterapiassa, jossa ei kuitenkaan oikein osattu selittää kipuja. Vanhat totuudet syvistä vatsalihaksista toki auttavat, mutta eivät paranna. Sitten yksi fysioterapeuteista käski käväisemään askelklinikalla, jossa saman tien diagnosoitiin tuo Southpaw:n mainitsema nilkan ylipronaatio. Muotit jaloista, törkeän kalliit pohjalliset kenkiin, ja uudenlaista kävelyä harjoittelemaan.

Ihan päivässä ei tuokaan auttanut vuosikausien vääränlaisen kävelyn aiheuttamiin kropan vääntymiin. Mutta viime kesänä ei selkä haitannut enää peliä kertaakaan ja plantaarifaskiitti-sanankin olin jo unohtanut kunnes näin tämän otsikon …

Eli jos nuo mainitsemasi pohjalliset ovat vain bulkki-tavaraa tai jostain Instrun terveyskengistä, niin ehkäpä kannattaisi tutkia asiaa vähän enemmänkin. Selkä tuskin aiheuttaa jalan ongelmia, mutta kääntäen on jopa todennäköistä. Linkistä löytänet sinua lähimmän ammattilaisen.

Lue lisää: Askelklinikat

Mulla kun lääkäri (oli perehtynyt enemmänkin näihin plantaarifaskiittijuttuihin), niin väitti, että ainoastaan 10 plantaarifaskiittivaivaksi luokiteltua vaivaa ja ainoastaan 3-4 niistä on oikeasti juuri nimenomaan plantaarifaskiitti.

Muut on sitten samankaltaisia muita vaivoja. Tämä siis oli sen lääkärin mielipide.

Suosittelen menemään sitten sellaisen lääkärin luo joka näitä hoitaa.

Helsingissä on myös klinikka joka hoitaa tenniskyynärpäätä sekä plantaarifaskiittia jollain laitteella mikä antaa älyttämän määrän iskuja kohteeseen ja näin hoitaa vaivan pois, joku paineaaltohoito. Maksaa vaan pikkasen. Linkin takana kyseisestä hoitokeinosta. Itse kyselin silloin tuotakin yhtenä vaihtoehtona mutta jäi pois, en muista miksi.

Lue lisää: linkki

OMT-Klinikka kannelmäessä. Todella asiantuntevia kavereita. Olen sieltä saanut hyvää palvelua sekä apua.

Kiitos hyvistä ohjeistanne! Toki lisääkin saa tulla 🙂

Alan tutkailemaan eri vaihtoehtoja ja toivottavasti ensi kesänä jo pääsisin pelaamaan ilman tulehduskipulääkkeitä…

Mulla on sellainen hytinä, että koohvari on lihas yms kunnoltaan kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen – ku ikää tulee sen enenmmän tää fakta puree.

Kolohviliikunta sinänsä on aika yksipuolista ja tuloksena on – varsinkin jos paljon pelaa siitä johtuvia kulumia ja lihasremmppoja. Iän myötä tarvitaan yhä enemmän muuta liikuntaa tasapainottamaan tätä yksipuolisuutta.

Ku täytin 55 v ja jouduin sr-kluokkaan löin vielä jäykällä dreiverilla 9 ja 10 ast. Mulla oli erilaisii lihaskremmpoja . Säikahin. Lähin kuntosalille ja teetin 1- 2 vuoden lihaskunto-ohjleman ja löysäsin dreiverin 11 ast.

Selvisin seuraavista kesistä aika hyvin ilman remmpoja.

Sitten otin naisten houkuttelemana epämiehekkäät sauvakävelyt ja vielä neitimäisemmän vesijumpan ohjelmistoon – vähensin kolohvikierroksia 70 – 40 per kausi. Keväisin ponkaan lintui.

Mielestäni tää on pitänyt pienen ilta ja tulevan aamukotijumpan ohella lihaskuntoni hyvänä.

Kansalaisväite:

Nää yksityiset kantapää, selkä , olkapää etc vaivat on useimmiten seurauksia koknaislihaskunnon mm. verenkierron häiriöseurauksia.

Nyt oon ottant vielä miehekkään lentiksen ohjelmaan -ettei neitiydy kokonaan.

Mulla on sellainen hytinä, että koohvari on lihas yms kunnoltaan kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen – ku ikää tulee sen enenmmän tää fakta puree.

Kolohviliikunta sinänsä on aika yksipuolista ja tuloksena on – varsinkin jos paljon pelaa siitä johtuvia kulumia ja lihasremmppoja. Iän myötä tarvitaan yhä enemmän muuta liikuntaa tasapainottamaan tätä yksipuolisuutta.

Ku täytin 55 v ja jouduin sr-kluokkaan löin vielä jäykällä dreiverilla 9 ja 10 ast. Mulla oli erilaisii lihaskremmpoja . Säikahin. Lähin kuntosalille ja teetin 1- 2 vuoden lihaskunto-ohjleman ja löysäsin dreiverin 11 ast.

Selvisin seuraavista kesistä aika hyvin ilman remmpoja.

Sitten otin naisten houkuttelemana epämiehekkäät sauvakävelyt ja vielä neitimäisemmän vesijumpan ohjelmistoon – vähensin kolohvikierroksia 70 – 40 per kausi. Keväisin ponkaan lintui.

Mielestäni tää on pitänyt pienen ilta ja tulevan aamukotijumpan ohella lihaskuntoni hyvänä.

Kansalaisväite:

Nää yksityiset kantapää, selkä , olkapää etc vaivat on useimmiten seurauksia koknaislihaskunnon mm. verenkierron häiriöseurauksia.

Nyt oon ottant vielä miehekkään lentiksen ohjelmaan -ettei neitiydy kokonaan.

Tässä ei nyt varsinaisesti tule mitään ohjeita, mutta olen juuri ollut muutaman päivän sairaslomalla plantaarifaskiitin vuoksi, se paheni sählyssä tosi kivuliaaksi.

Mitenkähän yleistä tämä on juuri golffareiden keskuudessa, minulla tuo alkoi syksyllä. Pelaan yli 100 kierrosta vuodessa. 3 paria kenkiä, joita vaihtelen kierrosten välillä, käytän tukipohjallisia mutta siltä alkoi vaivaamaan. Nyt edessä toinen lääkärikäynti, fysioterapiaa ja erilaista venyttelyä.

Kiitos palstasta ja ohjeista; tosi ajankohtaista minulle.

Aika paljon kuulee jalkavaivoista, onhan kyse pitkistä matkoista mitä tuolla tallustellaan.

’Tietyssä’ iässä alkaa tuo jalkapöytä muutenkin laskeutumaan, ja siitä se faskiitti iskee kyllä helpolla kiinni, kun paljon kävellään ja tukea ei ole riittävästi siinä kaaren alla.

Tästä mun faskiitti ainakin tuli ja sen näki ihan selvästi videokuvasta siellä askelklinikalla.

Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #494426 kohteessaHoitaako plantaarifaskiittia vai selkää?

Etusivu Foorumit Yleistä Hoitaako plantaarifaskiittia vai selkää?