Aihe: Golf ei ole urheilua! - Golfpiste.com

28.7.–4.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][9]
KilpailuaSuomalaista

Golf ei ole urheilua!

Etusivu Foorumit Yleistä Golf ei ole urheilua!

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Myyrä kirjoitti: (21.6.2011 12:27:10)
    Oletpas sinä Rauski utelias. Kahakka alkoi kun ämpäri revittiin mun käsistä. Ja mitä sitten jäi käteen,
    luultavasti Grön Tuborg. Hyökkääjät olivat sakemanneja ja kaveri (nyt edesmennyt) oli saksalainen
    jolla oli kesämökki Suomessa.

No kyllähän tuo kiinnostaa Rauskia kun kyseessä sentään sauna ja saunassa ollaan yleisesti ottaen ilkosillaan.
    Jalkapallossa revitään paidasta/housuista jne…..

Taas oikein tyypillinen suomalainen ajattelutapa, eli mitä muut musta tykkää? Urheilua tai ei, tunnustan että sukset jalassa häviän A.-K. Saariselle kuin tyhjää vaan, mutta golfissa jos koitetaan, niin voisi käydä toisinkin. Pitäköön kumpikin omaa lajiaan urheiluna ja tullaan näin molemmat omillamme onnellisiksi.

Ainakin golf on olympialaji – kai se jotenkin urheiluun viittaa.

Jossain tapauksessa golf saattaa olla myös kuntoilumuoto, jos peruskunto on heikko.
    Jos taas pelataan huipputasolla, laji vaatii hyvin monipuolista koordinaatiota, liikkuvuutta, taktista osaamista ja henkistä kanttia.

Ampuminen, jousiammunta, keilailu…

Miksi golflehti on halunnut nostaa tällaisen keskusteluaiheen?
    Varmasti Aino-Kaisa on puhunut paljon muutakin. Miksi tällainen kysymys on ollut aiheellista esittää? Mikä on provokaation tavoite?

El ninó kirjoitti: (21.6.2011 10:47:44)
    Aikku – sä et nyt vaan tiedä mistä sä puhut.

Juuri näin… opetusministeriö (virallinen taho) jakaa valtionapua mm. seuraaville urheilujärjestöille:
    – bijardiliitolle
    – castingliitolle
    – dartsliitolle
    – ilmailuliitolle
    – shakkiliitolle
    – kyykkäliitolle
    – petankkiliitolle
    – tikkaurheiluliitolle
    – valjakkourheilijoille

Ilmeisesti nämäkään eivät ole Aikun mielestä urheilulajeja.

Kirjailija Jukka Pakkanen, joka on intohimoinen fudismies totesi aikanaan urheilun määritelmäksi: ”Fyysinen elementti on ratkaisevassa roolissa. Lajia on harrastettava vähintään 10 maassa ja 2 maanosassa, sillä on puolen vuosisadan perinne ja sen arvokilpailut noteerataan maailmanlaajuisesti”

Minusta yksi hyvä näkökulma eikä ainakaan kauhean epäedullinen golfille.

KL

HoLEINONEN kirjoitti: (21.6.2011 16:28:33)

Mjaa…. ehkä tänään, mutta ennen oli toisin.

KL

Nipa kirjoitti: (21.6.2011 17:29:41)
    Kirjailija Jukka Pakkanen, joka on intohimoinen fudismies totesi aikanaan urheilun määritelmäksi: ”Fyysinen elementti on ratkaisevassa roolissa. Lajia on harrastettava vähintään 10 maassa ja 2 maanosassa, sillä on puolen vuosisadan perinne ja sen arvokilpailut noteerataan maailmanlaajuisesti

Minusta yksi hyvä näkökulma eikä ainakaan kauhean epäedullinen golfille.

Maailmanlaajuisesti… tarkoittaa siis mitä? Sitäkö, että melkein kaikissa maissa joku tietää asiasta? Vai että kunkin maan asukkaista xx% tietää asiasta? Vai että lehdistö kaikissa näissä maissa kirjoittaa asiasta?

Näitä määritelmiä ja näkökulmia on paljon eikä keskustelu urheilun määritelmästä varmaankaan koskaan tyrehdy. Jonkinlaisena osviittana voisi kuitenkin pitää valtakunnallisen liiton nimen muuttamista Suomen Urheiluliitosta Suomen Liikunta- ja Urheiluliitoksi, tällä ainakin vaikkapa golf voidaan hyvällä omallatunnolla pitää ko. liiton siipien alla. Toisaalta kovin vaikeaa on määritellä tikanheitto urheiluksi, shakista ja bridgestä puhumattakaan. Eivät oikein taida liikunnankaan kriteerejä täyttää, ellei sitten lasketa liikunnaksi dartsissa heittopaikalle ja sieltä pois liikkumista ja bridgessä pelipöydän vaihtamista kisan aikana.

Mitäs jos nämä ’liikkumattomat’ lajit määriteltäisiin kilpapeleiksi ja erotettaisiin niille ihan omat valtionavut erillään liikunnan ja urheilun vastaavista? Eipähän tarvitsisi sen vuoksi riidellä mikä on urheilua ja mikä ei.

Ja jos KL otetaan mukaan, niin saivartelu täytyy lisätä urheilulistaan !
    Profiilista päätellen nuori mies, jolla on aineksia Golfliiton päättäviin elimiin.

KL

Vinttakäsi kirjoitti: (21.6.2011 22:24:03)

Miksi kummassa? Ei siinä tule hiki kuin aloittelijoille. Ei siis voi olla urheilua.

KL

Profiilista päätellen nuori mies,

Tässä kohdassa minut tuntevat saattaisivat hieman huvittua…

Profiilista päätellen nuori mies, jolla on aineksia Golfliiton päättäviin elimiin.

Höh arvon ’vinttakäsi’.

Mielestäni golf on fyysinen peli – käytät fysiikkaasi yksittäisiin suorituksiin, joskus jopa ääriajoilla.

Golfmaila on fyysinen (joka ehkä hidastuu..) työväline, jota käytetään omien edellytysten mukaisella tavalla.

Muuten samaa mieltä – KL voisi jopa avata uusia ajatuksia liitossa, joskaan ihan päättäväsi ’elimeksi’ en heti alkaisi suosittelemaan, mutta kompetenssia löytyy niin halutessaan:)

Golf on hauskaa liikuntaa siinä missä tämäkin.

KL kirjoitti: (21.6.2011 21:18:09)

HoLEINONEN kirjoitti: (21.6.2011 16:28:33)

Mjaa…. ehkä tänään, mutta ennen oli toisin.

Juu – ja monia muitakin olympialaisia taitaa olla:-)

Siis taiteilijat lopettivat osallistumisen koska pyrkivät ammattilaisiksi, mutta lopulta urheilijoista tulikin ammattilaisia:-) Golf taitaa olla niitä harvoja lajeja joissa on selkeät amatöörisäännöt ja vielä erittäin tiukat sellaiset.

’Re: Golf ei ole urheilua!’

Eihan se olekaan. Golf on peli. Suomen kieli ei ole koyha, mutta sanassa ’urheilu’ se nayttaa koyhyytensa. Englanniksi voit sanoa, etta Golf is a sport. Mutta The golfers are not athletes. Paitsi Tiger ja pari muuta. Siina ero.

Cut the bs.

ts

Golfinn kirjoitti: (22.6.2011 8:45:42)
    ’Re: Golf ei ole urheilua!’

Eihan se olekaan. Golf on peli. Suomen kieli ei ole koyha, mutta sanassa ’urheilu’ se nayttaa koyhyytensa. Englanniksi voit sanoa, etta Golf is a sport. Mutta The golfers are not athletes. Paitsi Tiger ja pari muuta. Siina ero.

Cut the bs.

Mutta siis suomeksi ei voi sanoa, että Golf on urheilua, vaikka golfarit eivät olekaan atleetteja?

Aika hassua.

MattMa kirjoitti: (21.6.2011 4:11:23)
    Urheilu sana on ajan mittaa muuttanut merkitystään.
    Nopeammin, Pidemmälle, Korkeamalle,
    Onko se urheilua , jos välineen osuus tuloksesta on yli 50%?
    – Hevos- urheilu
    – Moottori urheilu
    Urheiluun lisätty: Voimakkaampi, Tarkempi
    Missä vaiheessa tulee vielä mukaan: Viiisaampi?

Golf on varmasti enemmän urheilua kuin moni muu laji mistä käytetään sanaa urheilu.

En tiedä kumpaa teen: Ulkoilen tai Urheilen, mutta golfaan kuitenkin

Nyt kun tästä ei tosiaan ole pariin kuukauteen keskusteltu niin otetaanpas osaa: Jos noita boldattuja pidetään kriteereinä ja katsellaan mistä täällä keskustellaan, niin Golf jos joku on urheilua.

Mutta minä en pidä. Minusta golf on harrastetasolla ulkoliikuntaa. Ammattitasolla urheilua. Sen kerran kun olen päässyt ET kisoja seuraamaan, oli ne hyväkuntoisen näköisiä kavereita. Ei noita kroppia makkaralla, oluella ja lätkän katsomisella tuonlaisiksi ole treenattu.

BTW => Ballmarker. Kyllä uidessa muuten tulee hiki. Jos oikein vauhdilla puolisen tuntia ui, niin ainakin itse huomaan että kyllä hikeä puskee. Altaassahan sitä on vähän vaikeampaa huomata, mutta naamasta kyllä tuntee. Avantouinti voi olla vähän toinen asia.

Henkka kirjoitti: (22.6.2011 9:39:07)

Nyt kun tästä ei tosiaan ole pariin kuukauteen keskusteltu niin otetaanpas osaa: Jos noita boldattuja pidetään kriteereinä ja katsellaan mistä täällä keskustellaan, niin Golf jos joku on urheilua.

Mutta minä en pidä. Minusta golf on harrastetasolla ulkoliikuntaa. Ammattitasolla urheilua. Sen kerran kun olen päässyt ET kisoja seuraamaan, oli ne hyväkuntoisen näköisiä kavereita. Ei noita kroppia makkaralla, oluella ja lätkän katsomisella tuonlaisiksi ole treenattu.

BTW => Ballmarker. Kyllä uidessa muuten tulee hiki. Jos oikein vauhdilla puolisen tuntia ui, niin ainakin itse huomaan että kyllä hikeä puskee. Altaassahan sitä on vähän vaikeampaa huomata, mutta naamasta kyllä tuntee. Avantouinti voi olla vähän toinen asia.

Eiköhän tuo boldattu tuumaus päde kutakuinkin jokaiseen (urheilu)lajiin?…paitsi sisälajeihin 🙂

Tästä asiasta kun väännetään tasaisin väliajoin, niin mikähän siihen mahtaa olla syynä!?

Siis mua ihan aidosti kiinnostaa tietää, että muuttuuko oma harrastus jotenkin vähempiarvoiseksi, jos sitä ei luokiteltaisi urheiluksi? Tai kääntäen, harrastaako joku golfia (tai jotain muuta) sen takia, että se mielletään urheiluksi?

Toinen urheilumuoto, jossa tämä ’onko urheilua’ -kysymys tulee toistuvasti esiin, on autourheilu ja siinä yhteydessä on monta kertaa tullut kuultua selitys, että joku ei seuraa esim. formuloita, koska ei pidä sitä urheiluna. Tämä kommentti saa minut joka kerta miettimään sitä, että onko olemassa ihmisiä, jotka valitsevat mielenkiinnon kohteensa sen mukaan, miten kyseinen asia kategorisoidaan!?

Itse ainakin seuraan moottoriurheilua sen takia, koska se on musta mielenkiintoista enkä välitä pätkääkään, luokitellaanko se urheiluksi vai ei. Ihan samalla tavalla harrastan golfia sen takia, että se on äärettömän hauskaa enkä siis sen takia, että se (saatetaan) luokitella urheiluksi.

El ninó kirjoitti: (22.6.2011 10:10:50)

Henkka kirjoitti: (22.6.2011 9:39:07)

Eiköhän tuo boldattu tuumaus päde kutakuinkin jokaiseen (urheilu)lajiin?…paitsi sisälajeihin 🙂

Nojoo, jo kirjoittaessa mietin ihan samaa, esimerkkiajatuksena juuri tuo hiihto 🙂

Itse en pysty hiihdosta lausumaan juuri mitään, koska olen hiihtänyt viimeksi armeijassa, ja silloin se oli mielestäni melko exreme-laji, koska olin talviaikaan tottunut liikkumaan enimmäkseen luistimilla, kaukalossa.

Golfia olen sen sijaan harrastanut enemmänkin ja voin vakuuttaa, että äärirajoilla mennään, kun jalkaisin painetaan 18 reikää yhtä kyytiä. Se ero minulla kyllä Aikkuun nähden on, että ikinä en suorituksen jälkeen heittäydy kaikkeni antaneena maahan, eikä naamastani valu räkää pitkänä jojona.

Johtaja XXL kirjoitti: (22.6.2011 13:07:25)
    Itse en pysty hiihdosta lausumaan juuri mitään, koska olen hiihtänyt viimeksi armeijassa, ja silloin se oli mielestäni melko exreme-laji, koska olin talviaikaan tottunut liikkumaan enimmäkseen luistimilla, kaukalossa.

Golfia olen sen sijaan harrastanut enemmänkin ja voin vakuuttaa, että äärirajoilla mennään, kun jalkaisin painetaan 18 reikää yhtä kyytiä. Se ero minulla kyllä Aikkuun nähden on, että ikinä en suorituksen jälkeen heittäydy kaikkeni antaneena maahan, eikä naamastani valu räkää pitkänä jojona.

Katoaisiko golfilta elitistinen leima, jos vetäisisimme räkä poskella pitkälleen 18. griinillä viimeisen putin upottua!?

Käsitteet on hauskoja, kun jokainen yrittää ymmärtää niitä omalla tavallaan. Nyt kun Aikku on määritellyt, että golf ei ole hänen mielestään urheilua. Niin pitäisi ymmärtää mitä

a. mikä on ’urheilua’ yleensä ja
    b. mikä on Aikun mielestä ’urheilua’, jos hänen käsityksensä on eri kuin yllä

Minusta Aikku on väärässä, mutta erilaiset mielipteet ovat arvo sinänsä. Se mitä itse käsitän ’urheilulla’ on toimintaa, jossa kilvoitellaan ja/tai harjoitellaan päämäärätietoisesti ja ensisijaisena pyrkimyksenä on saavuttaa menestystä suhteessa kanssakilpailijoihin tai omiin aiempiin tuloksiin. Yhtenä urheilun alalajina on sitten jo tietyn tason saavuttaneet ’huippu-urheilijat’.

Minulle esimerkiksi golf ei ole urheilua, mutta yhtälailla urheilua ei ole talvisin harrastamani hiihto tai tenniksen peluu hallisarjassa. Golf on urheilua seuran junioreille, jotka tähtäävät golfurallaan eteenpäin. Kuinka vakavaa, on sitten junnusta kiinni.

Minulle harrastamani lajit ovat vain ja ainoastaan liikuntaa. Tikanheitto tai biljardin peluu on ajanviettoa, mutta vakavalle asian harrastajalle se on urheilua siinä missä hiihto Aikulle.

KL:n kanssa olen täysin erimieltä tuosta valtakunnallisten liittojen nimistä. Suomen Urheiluliiton nimen kuuluisi olla Suomen Yleisurheiluliitto, jotta se tunnistettaisiin yleisurheilun lajiliitoksi. Suomessa on jo Suomen Liikunta ja Urheilu valtakunnallisena yhteis/kattojärjestönä., jossa mm. SGL on jäsenenä.

KL kirjoitti: (21.6.2011 21:28:58)
    Näitä määritelmiä ja näkökulmia on paljon eikä keskustelu urheilun määritelmästä varmaankaan koskaan tyrehdy. Jonkinlaisena osviittana voisi kuitenkin pitää valtakunnallisen liiton nimen muuttamista Suomen Urheiluliitosta Suomen Liikunta- ja Urheiluliitoksi, tällä ainakin vaikkapa golf voidaan hyvällä omallatunnolla pitää ko. liiton siipien alla.

Valtakunnallinen kattojärjestö SLU, johon Golfliittokin kuuluu, muuten on nimeltään Suomen Liikunta ja Urheilu. Suomen Urheiluliitto (SUL) puolestaan on yleisurheilun lajiliitto.

KL

aakoo64 kirjoitti: (22.6.2011 15:46:35)

KL kirjoitti: (21.6.2011 21:28:58)
    Näitä määritelmiä ja näkökulmia on paljon eikä keskustelu urheilun määritelmästä varmaankaan koskaan tyrehdy. Jonkinlaisena osviittana voisi kuitenkin pitää valtakunnallisen liiton nimen muuttamista Suomen Urheiluliitosta Suomen Liikunta- ja Urheiluliitoksi, tällä ainakin vaikkapa golf voidaan hyvällä omallatunnolla pitää ko. liiton siipien alla.

Valtakunnallinen kattojärjestö SLU, johon Golfliittokin kuuluu, muuten on nimeltään Suomen Liikunta ja Urheilu. Suomen Urheiluliitto (SUL) puolestaan on yleisurheilun lajiliitto.

Mikäs SLU:n nimi oli ennen? Oliko se sitten Suomen Urheiluseurojen Liitto vai mikä? Sitä tässä ajoin takaa, eli kattojärjestön nimi muutettiin pelkästä urheilusta liikunnaksi ja urheiluksi siten kuvaten paremmin lajiliittojen toimintaa.

KL kirjoitti: (22.6.2011 17:15:28)
    Mikäs SLU:n nimi oli ennen? Oliko se sitten Suomen Urheiluseurojen Liitto vai mikä? Sitä tässä ajoin takaa, eli kattojärjestön nimi muutettiin pelkästä urheilusta liikunnaksi ja urheiluksi siten kuvaten paremmin lajiliittojen toimintaa.

Se oli SVUL eli Suomen Valtakunnallinen (vai Valtakunnan?) Urheiluliitto.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 54)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #439144 kohteessaGolf ei ole urheilua!

Etusivu Foorumit Yleistä Golf ei ole urheilua!