27.2.–5.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][11]
KilpailuaSuomalaista

Driver spinrate alemmaksi?

Etusivu Foorumit Välineet Driver spinrate alemmaksi?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 35)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Osaisiko täällä joku hieman avittaa?
    Minulla on Titun TS3 Hzrdus Black Smoke 5.5 varrella.

    Ja simussa hurjan iso spinni koko ajan eli yli 3500. En osaa sanoa keskiarvoa mutta korkea.

    Kaverilla on Srixon ZX7 samalla varrella mutta 6.0 jäykkyydellä ja tällä lyödessä spinni putosi heti 600-700. Silti korkea mutta pudotus on iso.

    Mikä tuon voisi vaikuttaa?
    Osunko tuolla ZX7lla vaan paremmin vai pitääkö harkita uutta mailaa/vartta?

    Miten tuo ns jäykempi varsi vaikuttaa tuolla tavalla?
    Itsellä vääntöarvo (torque) on 4.0 ja kaverin mailassa 3.5

    En oikein huomaa kentällä tuollaista, että spinni vaikuttaisi pelillisesti…
    Draivin mitta siinä 220-230m
    Onko vaan simusekoilua

    Toi Hzrdus on periaatteessa low spin varsi ja toki 6.0 spinnaa vähemmän kuin 5.5.
    Nyt pitäisi tietää jokunen lisäjuttu sun lyönnistä; mikä lavan nostokulma, mailanpäänopeus, tulokulma palloon (attack angle) ja pallon lähtökulma eli launch angle. Tulokulma vois olla 0-5° ja launch angle 10°+. Mulla itsellä tulokulma 5-6° ja pallon lähtö about 15°. Ehkä hiukan liikaakin, mutta voin toisaalta pelata 8° raiverilla suht matalalla spinnillä ja avaukset hyvin pelissä.

    Noilla spinnilukemilla vaikuttaa, että tulet palloon jopa mahdollisesti alaspäin, jolloin spinniä tulee takuulla liikaa. Lisäksi mahdollinen osuma lavan alaosassa aiheuttaa lisää spinniä vs sweet spotiin tai hieman sen yläpuolella.

    Itse lapaa en lähtisi kyllä vaihtamaan. Jos mailanpää 95+ mph harkitse vaikka sitä 6.0 vartta ja tietysti tarkistella nuo kulmat ensin.

    Nostokulma on 8,75 – 9,5 (titun A1 tai D1)
    AoA en tiedä kun Skytrak ei mittaa sitä, täytyy päästä Trackman
    Mailanpään nopeus 95-100mph
    Lauch angle keskiarvosti varmaan siellä 14-17

    Mutta tuo osuminen lavan alareunaan kuulostaa kyllä tutulta sekä välillä kantaosumat.

    Tosiaan kentällä ei pahasti ongelmissa. Satunnaisia syöksyhookkeja ja välillä mukava pikkufade.
    Ei slaissia

    ozk

    Varsi on vain ajoitustyökalu. Se ei itsessään tee mitään, mutta se saattaa saada sinut tekemään jotain eri tavalla reagoidessasi varren tuntumaan. Tuon saman mallin yhden pykälän jäykkyysero ei ole noin merkittävä tekijä selittämään noin suurta tiputusta spinnistä. Jostain syystä sinä lyöt tuolla yhdistelmällä eri tavalla.

    TS3 on hyvin vähän spinnaava lapa, olettaen että osuu swetariin. Ongelma ei ole siinä.

    Suosittelen tutkimaan asiaa Trackmanissa käyttäen Titun RCT palloja. Silloin saat luotettavampaa mailadataa ja spinnit varmasti oikein. AoA on syytä selvittää ja osumien laatu. Lähellä nollaa oleva AoA ja osuma swetariin tai ekvaattorin yläpuolelle ei ikinä saa TS3:a spinnaamaan yli kolmea tuhatta, paitsi jos pelaaja lisää merkittävästi mailan nostokulmaa osumahetkellä. Ilmoittamasi korkeahko launch angle ilman slaissia viittaisi siihen, että osumahetkellä lapa on päässyt jo käsien edelle ja toimitat pallolle liikaa loftia, joka lisää spinniä.

    Varresta viis, mutta jos nämä ovat kunnossa, niin spinniä ei tule liikaa:
    -Neutraali tai positiivinen AoA
    -Osuma sweetspotissa tai hieman sen yläpuolella. Ei alalaidassa tai kannassa.
    -Mailan omaan nostokulmaan suhteessa järkeävä dynaaminen loft eli nostokulma osumahetkellä.

    Kyllä varren jäykkyys ym arvot vaikuttavat spinniin, todistettu moneen kertaan.

    ozk

    Spinniin vaikuttaa mailan lavan rakenne, käytetty pallo sekä suurimmalla painoarvolla se miten mailan lapa liikkuu kolmiulotteisessa tilassa osumahetkellä suhteessa palloon. Varsi voi vaikuttaa siihen miten pelaaja toimittaa lavan palloon tai sitten olla vaikuttamatta. Pystyn aivan hyvin lyömään maailman tiukimmalla ”low spin” varrella palloa tuottaen siihen 5000 rpm takakierrettä niin halutessani.

    Palmerin Arska voi halutessaan pitää vartta jonain taikatemppuna spinnin hallintaan, mutta todellisuus on hieman moniulotteisempi.

    Olen ozk:n kanssa samoilla linjoilla, että suurempi merkitys on lavalla ja osumalla kuin varrella.

    Tuossa ihan hyvä video aiheesta

    Jos haluaa pitää swinginsä vakiona niin varren vaihdolla saa halutun lopputuloksen järvimmin. Se että joku pystyy lyömään epäsopivalla varrella niin jos vielä käyttää sellaista pelatessaan on kyllä kummallista…

    Loistavaa, kiitos näistä.
    Eli tuo kaverin draiveri periaatteessa osui paremmin jolloin spin laski.

    Tuo lavan osumakohta on nyt varmaan se ratkaiseva tekijä.
    Yritän päästä joko Trackmaniin tai sitten Pron luokse tässä lähiaikoina selvittämään tarkemmin tuota asiaa

    Kaverin draiverilla siis osui paremmin…

    Itselläni on samainen onkelma (tein siitä 2022 topicin täällä foorumilla nimellä Driverin backspinni)
    Reguvarrella spinnit oli 4000-5000, sitten vaihdoin eri nupin ja stiffin varren niin sain sen sinne 3600… Lyönneistä alkoi tulla kentällä pääosin ”vahvoja feidejä”, jonkatakia löysin itseni usein metiköstä 🙂 Löin cobran speedzonen nuppiin kiinni fujikuran speeder 661 evolution II x-stiff varren, niin lyönnit alkoivat pysyä samassa läänissä vaikkakaan spinnimäärät ei putoa yhtään alemmaksi, eli veikkaisin, että minun tapauksessani helpoin tapa saada spinnit kohilleen on ostaa lowspin nuppi.

    Käynyt 3 eri simussa ja kaikissa arvot on likimain samoja (mukana myös trackman)

    Tässä esim tänpäivän 30 lyönnin keskiarvot (nuppi on tiputettu 7.5 asteiseksi ja pohjapainot vaihdettu, että 14g paino on edessä)

    Mailanpään nopeus: 105mph
    Pallon nopeus: 140mph
    SmashF: 1.35
    Pituus ilmassa: 210m
    Pituus: 230m
    Linja: ulkoolta sisälle 0.5 astetta
    Mailan lapa: suljettu 1.2 astetta
    Pallon lähtökulma 14,5 astetta (eli jos lapa on 7,5 asteinen, niin silloin lyöntikulma on 7 astetta ylös)
    Backspin: 3600

    Voin olla nyt väärässä, mutta käsittääkseni pallon lähtökulma ei ole attack angle + nupin lofti. eli tuosta ei pysty attack anglea kertomaan. Tuolla smash factorylla ei myöskään ihan venttiiliin ole osuttu mikä nostaa spinniä. Olikon simu trackman ja RCT-pallot käytössä?

    Kim, onko tuo sinun smash factor tosiaankin 1.35, se on nimittäin kauniisti sanottuna melko huono?

    No onhan se jos katsoo mailanpään nopeutta ja pallon nopeutta.

    Minä veikkaan, että sinun tapauksessa kehittäisin osumaa ennen kuin ostaisin low spin nupin…. tämä on klubituupparin kehittynyt arvaus.

    RKiviharju: Torstaina taas träkmäniin testaamaan ja olen 99% varma, että noi datat ei tule muuttumaan. Itsellä siis ei ole RCT-palloja, mutta käyttänyt aina perus pro v1

    Range: Samaa itsekkin nauranut, että en ole ikinä saanut 1.4 alkavaa smässiä vaikka kuinka napsuisi venttiiliin. (oikeasti siis 3v aikana olen tainnut nähdä 1 tai 2 x, että olen saanut jonkun 1.41)

    Tuli tällainen nettisivusto vastaan:
    https://www.clubhubgolf.com/know-numbers-angle-attack/

    ”Launch angle is determined by the club’s loft angle and the angle of attack at impact. So, with a driver loft of 10.5 degrees and an angle of attack of +5 degrees, the launch angle would be 15.5 degrees.”

    Eikös tolla samalla logiikalla voi laskea, että jos minun mailan lapa on 7.5 astetta ja pallon lähtökulma on 14,5 astetta, niin silloin olen lyönyt palloa 7 astetta ylös?

    Just katoin noita omia arvoja niin launch angle 8.4, attack angle 1.8 ja nuppi ollut 9 asteinen. Niin ei se kai silloi sitä tarkoita. 7 astetta ylöspäin on nimittäin jo melko paljon. Trackmanista ainakin saa nuo arvot jo ihan suoraan. Sen selvittäisin ensin ja jos swetarista ei saa tuon ikäluokan draiverista yli 1.4 smashia niin alkaisin etsiä halkeamaa nupista.

    Juu kävi meinaan juuri sama itselläni mielessä tuosta halkeamasta… Pitää katella vielä tosiaan torstain trakman-session jälkeen.

    Tähän Kimin asiaan on yksinkertainen selitys. Mailan lapa osuma-alueella liikkuu niin että lofti kasvaa koko ajan. Maila pettää osumassa lisää aiheuttaen surkean smashin, tiputtaa pallonnopeutta ja kasvattaa spinniä. Tämä on erittäin yleistä. Tässä ei todellakaan lyödä 7 astetta ylös. Jos siihen haluaa nopean ja yksinkertaisen muutoksen niin oikealla kädellä swingailee mailaa kuten tenniksen kämmen lyönnissä. Sen jälkeen molemmat kädet mailaan ja matkii vielä rentoja harkkaswingejä tennis fiiliksellä. Sitten pallo tiin päälle ja matkii liikettä ja antaa palaa. Poistuu fade, putoaa alakierre ja kasvaa pallon vauhti. Tulet yllättymään.

    Trackman kertoo lyönnistä kaiken olennaisen ja pienellä opiskelulla arvojen merkityskin selviää.
    Vaikeinta on löytää ne oikeat muutokset lyöntiin, joilla arvot saa lähemmäksi optimia.

    Siksi Trackman ilman hyvää opettavata pro:ta onkin niinkuin pilvinen päivä! (no ehkä puolipilvinen?)

    No niin. Trackmanista tultu ja taisi löytyä mahdollinen syy spinniin, mutta ei tarpeeksi tietoa, että miksi kyseinen luku on niin iso.
    (Lyönnit ei lievän noidannuolen takia olleet täysin samanlaisia, kuin normaalisti kentällä/simulaattorissa, kun joutui tiputtamaan mailanpään nopeutta 5-10mph mutta sinneppäin kummiskin…) 🙂

    Tässä kolmen perättäisen draivin tiedot

    Drive 1:
    Mailanpään nopeus: 101,1mph
    Pallon nopeus: 140,1mph
    SmashF: 1,38
    Pallo ilmassa: 199m
    Pallo yhteensä: 207m
    Face angle: +0,1
    Attack angle: +4,3
    Launch angle: 19,8
    Face to path: -0,0
    Dynamic loft: 22,6
    Backspin: 3940

    Drive 2:
    Mailanpään nopeus: 101,0mph
    Pallon nopeus: 136,2mph
    SmashF: 1,35
    Pallo ilmassa: 196m
    Pallo yhteensä: 206m
    Face angle: -1,1
    Attack angle: +3,8
    Launch angle: 19,7
    Face to path: -1,1
    Dynamic loft: 22,4
    Backspin: 3660

    Drive 3:
    Mailanpään nopeus: 101,9mph
    Pallon nopeus: 147,4mph
    SmashF: 1,45
    Pallo ilmassa: 221,7m
    Pallo yhteensä: 238,4m
    Face angle: -0,2
    Attack angle: +3,1
    Launch angle: 13,7
    Face to path: -1,3
    Dynamic loft: 15,8
    Backspin: 3080

    Eli tuossa on kolme peräkkäistä draivia (kohtuu samanlaatuisia) ja huomasin, että ilmeisesti toi dynamic lofti on nytten se mikä nostattaa mun spinnejä? Tosin tuossa viimeisessä esimerkissä 15.8 astetta ja silti 3000 rpm… Eli jos se vika on tuossa dynamic loftissa, niin miten sen voi korjata? Maila ei ainakaan anna enempää periksi, kun on 7 asteinen tällähetkellä.

    Näyttää siltä, että kun osuu paremmin palloon eli suurempi smash, niin myös spinni pienenee.

    Dynamic loft on tosi suuri, varsinkin kun driverin lofti on seitsemän astetta.
    Maila tulee osumaan aika suoraan ja face angle on pieni joten pallo taitaa mennä aika suoraan.

    Jos mailan varsi on osumahetkellä kallellaan kohteeseen, niin dynaaminen lofti on pienempi kuin mailan lofti ja päinvastoin. Lukujen perusteella maila on voimakkaasti kallistunut kohteesta poispäin. Johtuuko tämä sitten vaikka mailan liian aikaisesta vapautumisesta?
    Ehkä video pelaajan edestä kuvattuna kertoo syyn?

    Spinnin määrä korreloi spin loft-arvon kanssa, jonka Trackman myös kertoo.
    Spin loft on suunnilleen dynamic loft – attack angle. Se oli kahdessa ensimmäisessä draivissa 18 asteen luokkaa eli aika suuri.

    Juu lyönnit ovat aika suoria.

    Ensimmäisessä lyönnissä spin loft arvo oli 18,3, toisessa 18,6 ja viimeisessä 12,7

    Dynaamista nostokulmaa vaan pienemmäksi osumassa, niin vauhti välittyy paremmin palloon, spinni pienenee ja smash factor paranee. Kädet taitaa olla osumassa vähän liian paljon lavan takana, joten luultavasti joko paino jää liiaksi takajalalle tai rannekulmat vapautuu muuten liian aikaisin ja sen takia lisäät nostokulmaa liikaa osuma-alueella. Koitahan vaikka siirtää painoa enemmän etujalalle aiemmin ja lähettää palloa vähän matalampaan kaareen, niin huomaat miten dynaaminen nostokulma muuttuu ja spinnit putoaa. Sieltä se kultainen keskitie sitten jossain vaiheessa löytyy, kun menee ääripäästä toiseen ensin.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 35)
Vastaa aiheeseen: Driver spinrate alemmaksi?

Etusivu Foorumit Välineet Driver spinrate alemmaksi?