27.2.–5.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][11]
KilpailuaSuomalaista

Driver spinrate alemmaksi?

Etusivu Foorumit Välineet Driver spinrate alemmaksi?

Esillä 10 viestiä, 26 - 35 (kaikkiaan 35)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kim. Luitko tuon aiemman viestini? Siinä on kaikki oleellinen. Kokeile ihmeessä seuraavalla kerralla.

    Tässä on monta juttua monessa eikä varmaan ole yhtä ainutta kikkaa jolla lyönnin saa paremmaksi, varsinkin kun ei ole lyönnistä ja alkuasennosta kuvaa tai videota. Golfswingi on syy-seurausta monesta eri asiasta.

    On täysin totta, että tässä tapauksessa dynamic loftia pienentämällä spinnin määrä pitäisi kaiken järjen mukaan tippua. Hyvä luku olisi varmaan noin 2500 paikkeilla. Mutta miten sitä sitten muutetaan? Helpommin sanottu kun tehty.

    Niin kuin täällä jo mainittiin, osumahetkellä saattaa kädet tulla liikaa lavan perässä. Joko rannekulmat vapautuu liian aikaisin tai jokin muu lyöntitekninen juttu. En ole täysin varma, mutta pieni gripin muutos voi myös parantaa asiaa. Voisit kokeilla muutamaan lyöntiin hieman vahvempaa otetta. Pienellä muutoksella voi saada käsiä osumahetkellä vähän enemmän eteenpäin ja paremmalla gripillä voi myös rannekulmat vapautua oikeammalla hetkellä. Itsellä gripin hienosäätö teki ihmeitä ja lyönneistä tuli parempia.

    Youtube tarjosi sattumalta aiheeseen liittyvän videon:

    Jäin miettimään tuohon pallon pyörimiseen ja eteenpäin menevään liikeeseen varastoituvaa liike-energiaa. Näiden lausekkethan ovat:

    mv^2/2 ja (mIw^2)/2 = m(Rw)^2/5 eli suhde on

    (Rwsqrt(2/5))^2 / v^2

    Jos tarkastellaan tilannetta v = 140 mph = 62 m/s ja w = 3600 rpm = 60 1/s ja golfpallon säde on 0.0213 m, tuo suhde on (0.81/60)^2 = 0.0002.

    Kun tuo rotaatioenergian osuus on noin häviävän pieni, ajatus, että spinniä vähentämällä saataisiin pituutta pelkästään energian siirtymisen ansiosta, ei tunne perustellulta. Tietysti, voi olla ja varmaan onkin muita syitä – vaikkapa osuman puhtauteen liittyen – jotka kytkevät spinniä ja pallon lähtönopeutta yhteen. Liittynevät energian hukkaamiseen muualle – lämpeneminen/muodonmuutos.

    Kimin dataa katsellessa kiinnittyy huomio kahden ensimmäisen lyönnin alhaiseen smash factoriin. Vertasin omaani toissapäivältä, jossa yhdenkään smash ei ollut alle 1.40, vaikka joukossa oli ei-niin-hyviä lyöntejä. Parhaissa sf oli 1.45 jolla sitten saa noiden Kimin draivien mittoja, vaikka mailan päälle vanha mies ei jaksa antaa nopeutta kuin 92-93 mph. Hyvissä lyönneissä spin 2600…2900 ja attack -1…+1.

    Eli kannattaisiko se 7-asteen draiveri vaihtaa johonkin 9..10 asteiseen ja hakea puhtaita osumia. Tai ainakin katsoa teipin kanssa, mistä kohdasta lapaa osumat lähtevät. Aika yllättävää, että Kim sanoo tuon kolmannen lyöntinsä tuntuneen samalta kuin kaski ensimmäistä – smashin mukaan eron pitäisi huomata selvästi.

    Tai sitten olen taas laskenut/ymmärtänyt kaiken väärin.

    Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua (vaikka aivan detaljitasolle ymmärrykseni ja tietoni eivät riitä). Itse olen saanut kompensoitua hyvillä osumilla ja hyvällä palloon tulolla sennulle tyypillisesti hidastuvaa mailanpään nopeutta (nyk vain 87-91 mph) ja hyvät draivit päätyy 210-230 m päähän, vaikka jostain tilastosta katsoin, ettei mun pitäisi noilla nopeuksilla yltää edes 200 metriin. Smash on 1.45-1.51.

    Jo Jones, on kyllä suhde kohdallaan.
    Vauhdeista päätellen olet ikä ryhmässäsi todellakin pitkälyöntinen.

    Kiitos Näprääjä. Kun käy jo seitsemääkymmentä niin kyllä se jossain näkyy. Mutta lukuisten tutkimustulosten mukaan ikääntyvät voivat ainakin voimaa kehittää vielä yllättävän hyvin, jos vain haluaa sitä treenata – eli ei pidä ajatella, että tässä vaan vääjäämätön alamäki on edessä (vaikka liikkeiden hidastuminen jossain määrin onkin lähes vääjäämätöntä).

    Kimin Smash Factor on samoja lukuja, kuin hyvissä lyhyissä raudoissa pitäisiv olla.

    Itse arvioin ”deliveryssä” olevan liian aikainen release suhteessa mailan vauhtiin, jolloin loftia tarjoillaan lisää palloon.

    Hyvissä osuma-arvoissa tyypillisesti spinloftin pitäisi driverilla olla nupin loftia pienemmän, eikä ainakaan useita asteita nimellistä loftia suurempi.

    Harjoittelussa lähtisin etsimään parempaa release-patternia rytmin kautta. Vaikuttaisi siltä, että suurin voimantuotto ajoittuu nyt liian varhaiseen kohtaan heti downswingin alussa. Seurauksena jonkun verran hidastuva lapa ja loftin kasvu lavan kehän pohjalla osumaan tultaessa.

    Omisssa hyvissä driveissa arvot saattaa olla tämän suuntaisia:
    CHS 110 mph
    Ball 162 mph
    Spin Loft 8° (nuppi 10°)
    Spin 2600 rpm
    (Trackman)

    Mulla on Mavrik SubZero, jossa Px Hzrds Smoke Yellow 76g 6.0. Kevyemmillä varsilla en saanut tuota lapaa toimimaan, kun maila tuntui mun rytmiin liian kevyeltä, enkä tuntenut missä lapa liikkui. Ikää allekirjoittaneella on 56 vuotta.

    Pappa Tykin laskelmat on oikein perinteen mukaan.

    Spinnin vaikutus tulee kuitenkin enemmän aerodynamiikasta, eikä niinkään pallon lähtönopeudesta. Kovempi spinni nostaa lentokaarta samaan tapaan kuin vastatuuleen lyöminen. Yli 3000 rpm:llä launch pitää olla selvätsti matalampi jotta pallo ei kiipeä jo alkulennosssa liian korkealle ja samalla pitäisi pystyä lähettämään pallo huomattavasti kovemmalla lähtönopeudella. Alle 2000 rpm optimaalinen launch angle lähestyy 20°:tta ja lentokaari on paraabelimaisempi.

    Low spin lavoilla voi edellisen vuoksi olla haasteita saada pallo lentämään järkeviä matkoja, jos lähtönopeus jää pieneksi. Nostovoima pallossa muodostuu lentonopeuden ja spinnin suhteesta. Liian pieni spinni yhdistettynä hitaaseen pallonvauhtiin johtaa epämääräiseen lentorataan ja pallo saattaa näyttä tipahtavan sattumanvaraisesti hyvännäköiseltä lähtöradalta kesken lennon.

    Laskeskelin huvikseni vielä seuraavan skenaarion: mailanpää osuu palloon head-on (pallon painopiste on mailanpään painopisteen liikeradan jatkeella, mailan loft on 0 astetta), mutta mailanpään kineettisestä energiasta häviää osuus x. Tällöin smash factor on

    sf = (r+sqrt(r^2 – x*s))/s

    missä

    r = pallon massa/mailanpään massa = 0.225
    s = r*(1+r)

    Tämän mukaan

    x = 0 -> sf = 1.63 (täysin elastinen)
    x = 0.05 -> sf = 1.51
    x = 0.1 -> sf = 1.37

    Vastaavasti, jos sf on mitattu, energiahäviöksi saadaan

    x = 2*sf*r-s*sf^2

    Mitä tästä opitaan? Eipä juuri mitään, mutta on hyvä huomata, että sf on varsin herkkä energiahukan suhteen (1% muutos hukassa vastaa karkeasti yli 0.02 yksikön muutosta sf:ssä).

    Mihin tuota energiaa sitten katoaa? Ainakin seuraavat tulee mieleen:
    – off-sweetspot -osuma kiertää lapaa = kasvattaa varren kiertojousienergiaa
    – pallon spinniin (merkitys vähäinen aiemman laskelmani mukaan)
    – pallo puristuu maata vasten, jolloin maahan absorpoituu energiaa (merkitys kasvaa mitä lyhyempi rauta kyseessä)
    – pallon muodonmuutoksen värähtelyenergiaan
    – pallon ja mailanpään lämpenemiseen

    Näistä ensiksi mainittuun pelaaja voi vaikuttaa – merkitystä vaikea kvantifioida.

    Tietysti tämä on tällaista näpertelyä, kun oletetaan head-on ja nollaloft. Jos joskus ehdin/viitsin/osaan tehdä vähän realistisempia laskelmia, palaan asiaan.

    Pekka Pelimies: olen samaa mieltä, että spin vaikuttaa aerodynamiikan kautta, ei lähtönopeuden. Kun Kimillä kuitenkin oli ongelmana alhainen sf eli mailanpään liike-energian huono siirtyminen pallon liike-energiaksi, se mitä tapahtuu ilmalennon aikana on epärelevanttia. Korkea spin voi olla oire jostakin, mutta se ei ole huonon sf:n syy.

Esillä 10 viestiä, 26 - 35 (kaikkiaan 35)
Vastaa aiheeseen: Driver spinrate alemmaksi?

Etusivu Foorumit Välineet Driver spinrate alemmaksi?