Aihe: Dogleg par4, lipputanko makaa greenillä, pallo kiinni tangossa - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Dogleg par4, lipputanko makaa greenillä, pallo kiinni tangossa

Etusivu Foorumit Säännöt Dogleg par4, lipputanko makaa greenillä, pallo kiinni tangossa

Esillä 18 viestiä, 26 - 43 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • nickel kirjoitti: (19.1.2011 16:23:45)
    Menisköhän se näin

    17-1, huomautus 2: Jos ennen lyöntiä pelaaja huomaa lipputankoa huollettavan, siirretyn paikaltaan tai nostetun eikä hän sitä vastusta, katsotaan
    pelaajan hyväksyneen nämä toimet.

    17-3 :Pelaajan pallo ei saa osua
    a. lipputankoon, kun sitä huolletaan, se on siirretty tai nostettu.

    2 rankkua

    Kovasti tavasin sääntöjä ja deccareita suomeksi sekä lontooksi ja yhä olen sitä mieltä, että jos pelaaja tietää lipun olevan pois paikaltaan ja silti lyö, hän on täten hyväksynyt lipun nostetuksi. Oli se sitten mistä tahansa syystä pois paikaltaan. Ja jos silloin pallo osuu lippuun rankkua tulee.
    Siihen en sitten ota kantaa kenen pitää kipittää lippua nostamaan.

    KL

    nickel kirjoitti: (24.1.2011 17:20:02)

    nickel kirjoitti: (19.1.2011 16:23:45)
    Menisköhän se näin

    17-1, huomautus 2: Jos ennen lyöntiä pelaaja huomaa lipputankoa huollettavan, siirretyn paikaltaan tai nostetun eikä hän sitä vastusta, katsotaan
    pelaajan hyväksyneen nämä toimet.

    17-3 :Pelaajan pallo ei saa osua
    a. lipputankoon, kun sitä huolletaan, se on siirretty tai nostettu.

    2 rankkua

    Kovasti tavasin sääntöjä ja deccareita suomeksi sekä lontooksi ja yhä olen sitä mieltä, että jos pelaaja tietää lipun olevan pois paikaltaan ja silti lyö, hän on täten hyväksynyt lipun nostetuksi. Oli se sitten mistä tahansa syystä pois paikaltaan. Ja jos silloin pallo osuu lippuun rankkua tulee.
    Siihen en sitten ota kantaa kenen pitää kipittää lippua nostamaan.

    Ei tuossa ole kyse lipun huoltamisesta, joten sääntö 17 ei sovellu tähän tapaukseen.

    Edellisissä viesteissä taisin puhua komiasti ristiin rastiin siirretyistä ja nostetuista. Jotenkin vaan tuntuis, että viheriöllä makaava lippu ja paikaltaan siirretty lippu olisi sama asia. Voin toki olla väärässäkin.

    ts kirjoitti: (24.1.2011 4:09:09)

    vieraspelaaja kirjoitti: (23.1.2011 16:01:33)
    [
    miksi tuomarin pitäisi siirrellä pelaajan puolesta lippua, ja miksi vain maassa makaavaa lippua? Kentällä on paljon muutakin liikuttavaa, josta voi olla pelaajalle haittaa tai hyötyä.

    No voi herra isä… et kai ihan oikeesti kysynyt tuota?

    Eiköhän tuomarin yhtenä tehtävänä ole pitää kenttää siinä kuosissa kuin se pelattavaksi on tarkoitettu.

    sopii vilkaista tuomarin määritelmää sieltä loppupäästä.

    ts

    vieraspelaaja kirjoitti: (24.1.2011 22:17:55)

    ts kirjoitti: (24.1.2011 4:09:09)

    vieraspelaaja kirjoitti: (23.1.2011 16:01:33)
    [
    miksi tuomarin pitäisi siirrellä pelaajan puolesta lippua, ja miksi vain maassa makaavaa lippua? Kentällä on paljon muutakin liikuttavaa, josta voi olla pelaajalle haittaa tai hyötyä.

    No voi herra isä… et kai ihan oikeesti kysynyt tuota?

    Eiköhän tuomarin yhtenä tehtävänä ole pitää kenttää siinä kuosissa kuin se pelattavaksi on tarkoitettu.

    sopii vilkaista tuomarin määritelmää sieltä loppupäästä.

    Ja mun mielestä kannattaa edelleen opetella ymmärtämään tätä peliä ja tuomarin roolia vähän kirjoitettua tekstiä isommin.

    Lipputanko kuuluu tuossa tilanteessa reikään, Out paalu omalle paikalleen, samoin vesiestepaalut ja tiimerkit. Minkä noista tuomarina jättäisit laittamatta paikalleen jos huomaisit sellaisen siirtyneen?

    Tekis ihan mieli kysyä, että mistä näitä oikeen sikiää…

    nickel kirjoitti: (24.1.2011 17:20:02)
    Kovasti tavasin sääntöjä ja deccareita suomeksi sekä lontooksi ja yhä olen sitä mieltä, että jos pelaaja tietää lipun olevan pois paikaltaan ja silti lyö, hän on täten hyväksynyt lipun nostetuksi. Oli se sitten mistä tahansa syystä pois paikaltaan. Ja jos silloin pallo osuu lippuun rankkua tulee.
    Siihen en sitten ota kantaa kenen pitää kipittää lippua nostamaan.

    Tulipa mietittyä tämä päissäni uudestaan ja täytyy kyllä vetää tuo oma edellinen tulkinta takaisin, koska se sallisi kuitenkin aika mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
    Tälläkertaa sääntöjä tavatessani päädyn kyllä säännön 17-1 mukaisesti samaan tulokseen nickelin kanssa

    KL

    SideSpin kirjoitti: (25.1.2011 8:52:23)

    nickel kirjoitti: (24.1.2011 17:20:02)
    Kovasti tavasin sääntöjä ja deccareita suomeksi sekä lontooksi ja yhä olen sitä mieltä, että jos pelaaja tietää lipun olevan pois paikaltaan ja silti lyö, hän on täten hyväksynyt lipun nostetuksi. Oli se sitten mistä tahansa syystä pois paikaltaan. Ja jos silloin pallo osuu lippuun rankkua tulee.
    Siihen en sitten ota kantaa kenen pitää kipittää lippua nostamaan.

    Tulipa mietittyä tämä päissäni uudestaan ja täytyy kyllä vetää tuo oma edellinen tulkinta takaisin, koska se sallisi kuitenkin aika mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
    Tälläkertaa sääntöjä tavatessani päädyn kyllä säännön 17-1 mukaisesti samaan tulokseen nickelin kanssa

    Toisin sanoen pelaajan lyötyä pallonsa sokkogriinille, jolla makaa edellisen ryhmän lipputanko maassa, pelaaja saa kahden lyönnin rangaistuksen pallon osuessa tankoon?

    Pitäisikö vielä miettiä uudemman kerran ja pohtia mitä tarkoittaa lipputangon huoltaminen sääntöjen kannalta?

    KL

    Otetaanpas vähän lisää näkökulmaa ihan vain pohtimisen riemun kasvattamiseksi.

    Mitä jos joku on vierittänyt kiven viheriölle sopivasti reiän taakse siten, että pelaajan chipatessa/putatessa pallo mukavasti pysähtyy kiveen, jos se muuten olisi menossa pitkäksi? Pitääkö pelaajan poistaa tuo kivi?
    Saako kanssapelaaja/vastustaja poistaa tuon kiven?
    Muuttuuko tilanne, jos kiven tilalla on harava?
    Onko lipputankoa tässä tapauksessa käsiteltävä eri tavoin kuin kiveä tai haravaa?
    Vaikuttaako pallon etäisyys viheriöstä jotenkin (10 m vs. 200 m)?

    KL

    KL kirjoitti: (25.1.2011 9:15:06)

    SideSpin kirjoitti: (25.1.2011 8:52:23)

    nickel kirjoitti: (24.1.2011 17:20:02)
    Kovasti tavasin sääntöjä ja deccareita suomeksi sekä lontooksi ja yhä olen sitä mieltä, että jos pelaaja tietää lipun olevan pois paikaltaan ja silti lyö, hän on täten hyväksynyt lipun nostetuksi. Oli se sitten mistä tahansa syystä pois paikaltaan. Ja jos silloin pallo osuu lippuun rankkua tulee.
    Siihen en sitten ota kantaa kenen pitää kipittää lippua nostamaan.

    Tulipa mietittyä tämä päissäni uudestaan ja täytyy kyllä vetää tuo oma edellinen tulkinta takaisin, koska se sallisi kuitenkin aika mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
    Tälläkertaa sääntöjä tavatessani päädyn kyllä säännön 17-1 mukaisesti samaan tulokseen nickelin kanssa

    Toisin sanoen pelaajan lyötyä pallonsa sokkogriinille, jolla makaa edellisen ryhmän lipputanko maassa, pelaaja saa kahden lyönnin rangaistuksen pallon osuessa tankoon?

    Pitäisikö vielä miettiä uudemman kerran ja pohtia mitä tarkoittaa lipputangon huoltaminen sääntöjen kannalta?

    Vähennetään päänvaivaa ja ahdistusta ja katsotaan asiaa täältä: 17-3/3 Ball Strikes Flagstick Lying on Ground.

    KL kirjoitti: (25.1.2011 9:39:06)

    KL kirjoitti: (25.1.2011 9:15:06)

    SideSpin kirjoitti: (25.1.2011 8:52:23)

    nickel kirjoitti: (24.1.2011 17:20:02)
    Kovasti tavasin sääntöjä ja deccareita suomeksi sekä lontooksi ja yhä olen sitä mieltä, että jos pelaaja tietää lipun olevan pois paikaltaan ja silti lyö, hän on täten hyväksynyt lipun nostetuksi. Oli se sitten mistä tahansa syystä pois paikaltaan. Ja jos silloin pallo osuu lippuun rankkua tulee.
    Siihen en sitten ota kantaa kenen pitää kipittää lippua nostamaan.

    Tulipa mietittyä tämä päissäni uudestaan ja täytyy kyllä vetää tuo oma edellinen tulkinta takaisin, koska se sallisi kuitenkin aika mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
    Tälläkertaa sääntöjä tavatessani päädyn kyllä säännön 17-1 mukaisesti samaan tulokseen nickelin kanssa

    Toisin sanoen pelaajan lyötyä pallonsa sokkogriinille, jolla makaa edellisen ryhmän lipputanko maassa, pelaaja saa kahden lyönnin rangaistuksen pallon osuessa tankoon?

    Pitäisikö vielä miettiä uudemman kerran ja pohtia mitä tarkoittaa lipputangon huoltaminen sääntöjen kannalta?

    Vähennetään päänvaivaa ja ahdistusta ja katsotaan asiaa täältä: 17-3/3 Ball Strikes Flagstick Lying on Ground.

    Oikein hyvä, nyt tulkinta korjatkaa jos olen väärässä.
    Pelaaja ei näe lippua maassa (dogleg)-> ei rankkuja
    Pelaaja ei usko saavansa palloa greenille jossa lippu makaa, mutta osuu kuitenkin-> ei rakkuja
    Pelaaja lyö toisen lyönnin (saavutettavissa) tai par3:lla ekan lyönnin ja pallo osuu maassa makaavan tankoon -> kaksi rankkua.

    Saatiinko ratkaisu asiaan?

    KL

    Rauski kirjoitti: (25.1.2011 10:23:49)

    KL kirjoitti: (25.1.2011 9:39:06)

    Vähennetään päänvaivaa ja ahdistusta ja katsotaan asiaa täältä: 17-3/3 Ball Strikes Flagstick Lying on Ground.

    Oikein hyvä, nyt tulkinta korjatkaa jos olen väärässä.
    Pelaaja ei näe lippua maassa (dogleg)-> ei rankkuja
    Pelaaja ei usko saavansa palloa greenille jossa lippu makaa, mutta osuu kuitenkin-> ei rakkuja
    Pelaaja lyö toisen lyönnin (saavutettavissa) tai par3:lla ekan lyönnin ja pallo osuu maassa makaavan tankoon -> kaksi rankkua.

    Saatiinko ratkaisu asiaan?

    Luitko sinä sen deccarin? Jos luit, niin mistä sinä nuo rankut oikein loihdit? Kävikö joku samasta ryhmästä laittamassa sen lipun viheriölle makaamaan?

    Rauski kirjoitti: (25.1.2011 10:23:49)

    Pelaaja ei näe lippua maassa (dogleg)-> ei rankkuja
    Pelaaja ei usko saavansa palloa greenille jossa lippu makaa, mutta osuu kuitenkin-> ei rakkuja
    Pelaaja lyö toisen lyönnin (saavutettavissa) tai par3:lla ekan lyönnin ja pallo osuu maassa makaavan tankoon -> kaksi rankkua.

    Saatiinko ratkaisu asiaan?

    Ekasta kohdasta samaa mieltä.

    Toisen ja kolmannen kohdalla pitäisin ratkaisevana sääntö 17-1, huomautus2:Jos ennen lyöntiä pelaaja huomaa lipputankoa huollettavan, siirretyn paikaltaan tai nostetun eikä hän sitä vastusta, katsotaan pelaajan hyväksyneen nämä toimet.
    Elikkäs jos on tiedossa että lippu on pois paikaltaan, pelaaja ottaa lyödessään tietoisen riskin osua lippuun. Oli se sitten kuinka kaukana tahansa.

    KL kirjoitti: (25.1.2011 11:56:24)

    Rauski kirjoitti: (25.1.2011 10:23:49)

    KL kirjoitti: (25.1.2011 9:39:06)

    Vähennetään päänvaivaa ja ahdistusta ja katsotaan asiaa täältä: 17-3/3 Ball Strikes Flagstick Lying on Ground.

    Oikein hyvä, nyt tulkinta korjatkaa jos olen väärässä.
    Pelaaja ei näe lippua maassa (dogleg)-> ei rankkuja
    Pelaaja ei usko saavansa palloa greenille jossa lippu makaa, mutta osuu kuitenkin-> ei rakkuja
    Pelaaja lyö toisen lyönnin (saavutettavissa) tai par3:lla ekan lyönnin ja pallo osuu maassa makaavan tankoon -> kaksi rankkua.

    Saatiinko ratkaisu asiaan?

    Luitko sinä sen deccarin? Jos luit, niin mistä sinä nuo rankut oikein loihdit? Kävikö joku samasta ryhmästä laittamassa sen lipun viheriölle makaamaan?

    Niistä kysymys ja vastaus jutuista:
    Generally, the player’s ball must not strike the flagstick when removed from the hole (Rule 17-3). What is the ruling in the following situations:
    – A player putts too strongly and his ball strikes the flagstick which has been removed by someone in his match or group and placed on the ground behind the hole.
    – A player plays his second shot to the green and the ball strikes the flagstick, which had been blown down by the wind and was lying on the ground.
    – A player, not believing he can reach the green which is occupied by the preceding match or group, plays his second shot at a par-5 hole and the ball rolls onto the green and strikes the flagstick which has been removed from the hole and placed on the ground by someone in the preceding match or group.

    Vastaukset
    – The player incurs a penalty of loss of hole in match play or two strokes in stroke play under Rule 17-3a.

    – and  c.

    -No penalty is incurred. Rule 17-3a is not applicable in either case. It applies only when the flagstick has been removed with the player’s authority or prior knowledge by someone in the player’s match or group.

    Miten noi ranskalaiset viivat nyt menee? Ymmärsin toisessa tapauksessa että kaksi rankkua ja 17-3c.

    Kahdesta ekasta siis kaksi rankkua ja viimeisestä ei rankkuja tule.

    KL

    Rauski kirjoitti: (25.1.2011 13:41:11)

    KL kirjoitti: (25.1.2011 11:56:24)

    Rauski kirjoitti: (25.1.2011 10:23:49)

    KL kirjoitti: (25.1.2011 9:39:06)

    Vähennetään päänvaivaa ja ahdistusta ja katsotaan asiaa täältä: 17-3/3 Ball Strikes Flagstick Lying on Ground.

    Oikein hyvä, nyt tulkinta korjatkaa jos olen väärässä.
    Pelaaja ei näe lippua maassa (dogleg)-> ei rankkuja
    Pelaaja ei usko saavansa palloa greenille jossa lippu makaa, mutta osuu kuitenkin-> ei rakkuja
    Pelaaja lyö toisen lyönnin (saavutettavissa) tai par3:lla ekan lyönnin ja pallo osuu maassa makaavan tankoon -> kaksi rankkua.

    Saatiinko ratkaisu asiaan?

    Luitko sinä sen deccarin? Jos luit, niin mistä sinä nuo rankut oikein loihdit? Kävikö joku samasta ryhmästä laittamassa sen lipun viheriölle makaamaan?

    Niistä kysymys ja vastaus jutuista:
    Generally, the player’s ball must not strike the flagstick when removed from the hole (Rule 17-3). What is the ruling in the following situations:
    – A player putts too strongly and his ball strikes the flagstick which has been removed by someone in his match or group and placed on the ground behind the hole.
    – A player plays his second shot to the green and the ball strikes the flagstick, which had been blown down by the wind and was lying on the ground.
    – A player, not believing he can reach the green which is occupied by the preceding match or group, plays his second shot at a par-5 hole and the ball rolls onto the green and strikes the flagstick which has been removed from the hole and placed on the ground by someone in the preceding match or group.

    Vastaukset
    – The player incurs a penalty of loss of hole in match play or two strokes in stroke play under Rule 17-3a.

    – and  c.

    -No penalty is incurred. Rule 17-3a is not applicable in either case. It applies only when the flagstick has been removed with the player’s authority or prior knowledge by someone in the player’s match or group.

    Miten noi ranskalaiset viivat nyt menee? Ymmärsin toisessa tapauksessa että kaksi rankkua ja 17-3c.

    Kahdesta ekasta siis kaksi rankkua ja viimeisestä ei rankkuja tule.

    Tuo sähködeccari on vähän huonosti muotoiltu ja siinä kaiketi pitäisi olla ’17-3a and c’. Olennainen osa on tuo ’-No penalty is incurred. Rule 17-3a is not applicable in either case’, eli ’Sääntöä 17-3a ei voi soveltaa kummassakaan tapauksessa’ ja tuossa siis viitataan niihin kahteen jälkimmäiseen esimerkkitapaukseen. Lisäksi vastausta tarkennetaan kertomalla, että lipun huoltamisesta on kyse vain silloin, kun lipputankoa siirtelee joku samasta ryhmästä kuin missä pelaaja itse on.

    Siis: jos edellä menevä ryhmä jättää lippuangon maahan, ei seuraavan ryhmän pelaaja saa tankoon osumisesta rangaistusta, ellei joku pelaajan omasta ryhmästä kajoa tankoon. Vastaus alkuperäiseen kysymykseesi on siis, ettei pelaaja saa rangaistusta tankoon osuessaan.

    Huhtikuun 2011 alusta alkaen näyttäisi päivitetty sääntöosastoa liittyen tuohon otsikon dilemmaan.

    Samoin kuluvan kuun alusta voimaantullut sääntöuudistus ottaa kantaa myös palstallakin aprikointia herättäneeseen aiheeseen ’kompassi’, tekniset apuvälineet sekä pallon etsimiseen käytetty aika.

    Keskustelua herättänyttä aihetta ’sivuvesieste’ ja droppamisen problematiikkaa sivutaan 1.4 päivätyn linkin lopussa (alla).

    2011 sääntöuudistukset

    ttr

    Onkohan tuo 17/3/3 muotoiltu huonosti vain tuonne Randan webbisivuille? USGA sivuilla asiasta ei jää mitään epäselvyyttä.

    KL

    ttr kirjoitti: (3.4.2011 0:40:21)
    Onkohan tuo 17/3/3 muotoiltu huonosti vain tuonne Randan webbisivuille? USGA sivuilla asiasta ei jää mitään epäselvyyttä.

    Juurikin näin. Siitä on jäänyt ’b’ pois ja jäljellä on ’and c’. Painetussa versiossa se on muodossa ’b&c’.

    Nimetön

    Lipulle kirjoitti: (2.4.2011 1:39:51)
    Huhtikuun 2011 alusta alkaen näyttäisi päivitetty sääntöosastoa liittyen tuohon otsikon dilemmaan.

    Samoin kuluvan kuun alusta voimaantullut sääntöuudistus ottaa kantaa myös palstallakin aprikointia herättäneeseen aiheeseen ’kompassi’, tekniset apuvälineet sekä pallon etsimiseen käytetty aika.

    Keskustelua herättänyttä aihetta ’sivuvesieste’ ja droppamisen problematiikkaa sivutaan 1.4 päivätyn linkin lopussa (alla).

    2011 sääntöuudistukset

    Mielenkiintoinen viheriö vesiesteen takana,jonka tapaista ajoin takaa edellisessä geississä sivuvesieste.
    Tällähän viheriöllä taitaa tulla eteen jopa sellainen tapaus eteen,että lipun ollessa vasemmalla takana,pääsee jopa droppaamaan vesiestesäännöllä viheriölle.Harvinaista herkkua.
    Tälaiseen olen törmännyt pari kertaa,sivuvesiestetapauksissa useimminkin.
    Koska ei ole kaiuttimia mökillä,niin ei pääse kuuntelemaan ,mitä ukkeli höpisee.

Esillä 18 viestiä, 26 - 43 (kaikkiaan 43)
Vastaa aiheeseen: Dogleg par4, lipputanko makaa greenillä, pallo kiinni tangossa

Etusivu Foorumit Säännöt Dogleg par4, lipputanko makaa greenillä, pallo kiinni tangossa