Aihe: Dogleg par4, lipputanko makaa greenillä, pallo kiinni tangossa - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][3]
KilpailuaSuomalaista

Dogleg par4, lipputanko makaa greenillä, pallo kiinni tangossa

Etusivu Foorumit Säännöt Dogleg par4, lipputanko makaa greenillä, pallo kiinni tangossa

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 43)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Laitetaas nyt tälläinen melko helppo: Pelaaja lyö pallon dogleg par4:n greenille. Lyöntipaikalta ei näe greeniä. Paikalle tultaessa todetaan, että pallo on kiinni maassa makaavassa lipputangossa ja mitä ilmeisemmin sen pysäyttänyt. Kyse on kilpailusta. Edellinen ryhmä menee kaukana edessä, josta joku oli jättänyt sen nostamatta pystyyn tai laittanut huonosti siten että se oli kaatunut esim. tuulen vaikutuksesta. Mistä jatkuu ja kelle rankkuja?

    Aloitetaan saivartelulla. Esimerkissä ei sanota onko pallo greenillä vai ei. Sillä lienee ainakin merkitystä siihen voiko lipputangon poistaa ennen seuraavaa lyöntiä. Oletan, että on.

    Kohta totean itseni varmaan tyhmäksi, mutta ei rankkuja ja peli jatkuu pallon sijaintikohdasta, koska pallo pelattiin viheriön ulkopuolelta.

    Jotenkin tuntuu, että tämä on liian helppo – täytyy olla miina jossain.

    Siis pelaaja lyö pallon greenille, eikös se silloin ole greenillä?;)

    Häh..?? Minä en ainakaan tästä mitään ’miinaa’ löydä. Ei rankkuja kenellekkään ja peli jatkuu siitä missä pallo on. Pallon saa griinillä luonnollisesti merkitä ennenkuin siirtää lipputankoa.

    Okei jatketaan….kyseisellä väylällä on forekädi joka näkee että pelaaja aikoo lyödä. Hän huomaa että tanko onkin maassa ja huutaa ’Älä lyö lipputanko on jäänyt maahan!’ Pelaaja ei jaksa odottaa kun forekädillä menisi aikaa noin 200 metrin kävelyyn edestakas ja lyö pallonsa greenille joka pysähtyy maassa makaavan lippuun. Oletti kuitenkin ettei se siihen osu;) Mitäs nyt?

    KL

    1) Lipputangon sijainnilla ei ole mitään merkitystä casen kannalta. Kuvatunlaisessa (alkup.) tilanteessa lipputankoa ei kukaan huolla, joten se on normaali liikuteltava haitta. Siispä pallon nojatessa siihen, sen saa siirtää ja liikkuneen pallon siirtää takaisin paikoilleen (24-1).

    2) Palloa ei ko. tilanteessa tarvitse merkitä, tosin merkitsemisestä ei liene mitään haittaa, kunhan palloa ei liikuteta merkittäessä. Tässä tilanteessa ei sääntö 20-1 nimittäin päse, ts. pallon liikuttamisesta tulee penaltti säännön 18-2 perusteella. Merkitsemiseen ei siis ole mitään pakottavaa syytä, joten kannattaa miettiä milloin pallonsa merkitsee ja miten.

    KL

    KL kirjoitti: (18.1.2011 22:59:31)
    2) Palloa ei ko. tilanteessa tarvitse merkitä, tosin merkitsemisestä ei liene mitään haittaa, kunhan palloa ei liikuteta merkittäessä. Tässä tilanteessa ei sääntö 20-1 nimittäin päse, ts. pallon liikuttamisesta tulee penaltti säännön 18-2 perusteella. Merkitsemiseen ei siis ole mitään pakottavaa syytä, joten kannattaa miettiä milloin pallonsa merkitsee ja miten.

    No niin, ja eikun tarkentamaan.

    Kun pallo kerran on viheriöllä, sen saa tietenkin merkitä ja nostaa ennen lipputangon siirtämistä. Ajatukseni olivat vielä Happosedän viestissä ja pallo mielessäni viheriön ulkopuolella. Prkuleen Happosetä….

    Siis: tankoon nojaavan pallon saa viheriöllä joko merkitä ja nostaa ja sen jälkeen siirtää tangon, tai ensin siirtää tangon ja jos pallo liikkuu, sen saa rangaistuksessa siirtää takaisin paikoilleen.

    KL

    KL kirjoitti: (18.1.2011 23:05:05)
    Siis: tankoon nojaavan pallon saa viheriöllä joko merkitä ja nostaa ja sen jälkeen siirtää tangon, tai ensin siirtää tangon ja jos pallo liikkuu, sen saa rangaistuksessa siirtää takaisin paikoilleen.

    … rangaistuksetta

    Yhdyn Rauskiin, tahtoo edit-nappulan!

    ts

    Hakikohan Rauski jotain liitäntää huollettuun lipputankoon osumisesta. Muuten koko ropleema tuntuu kovin köykäseltä.

    Rauski kirjoitti: (18.1.2011 16:00:56)
    Okei jatketaan….kyseisellä väylällä on forekädi joka näkee että pelaaja aikoo lyödä. Hän huomaa että tanko onkin maassa ja huutaa ’Älä lyö lipputanko on jäänyt maahan!’ Pelaaja ei jaksa odottaa kun forekädillä menisi aikaa noin 200 metrin kävelyyn edestakas ja lyö pallonsa greenille joka pysähtyy maassa makaavan lippuun. Oletti kuitenkin ettei se siihen osu;) Mitäs nyt?

    En vieläkään näe tuossa mitään rangaistavaa. Pelajaahan pyrkii vain nopeuttamaan peliä, eikä välttämättä kuullut forecädin huutoa. Ei siis rankkuja. Toisaalta ei kovin suositelvaa toimitaa jos forecädi juoksee väylällä kohti griiniä.. 🙂

    Ainoa pieni ’miina’ voisi olla se että edellisen ryhmän pelaaja olisi tarkoituksellisesti jättänyt lipun maahan tietäen että takana tuleva kaveri lyö griinille jolloin maassa makaava lippu voisi hyvällä tuurilla estää pallon vierimisen griini yli. Näin pyritään tietoisesti vaikuttamaan liikkuvaan palloon jolloin säännöt 19-1 ja 1-2 saattavat tulla esiin. Tosin tällaista toimitaa voi olla hankala jälkeenpäin todistaa…

    No niin jatketaan vielä, lyhyt par4 ja pelaaja näkee lyöntipaikalta, että lipputanko ei ole paikallaan ja etäisyysmittarilla katsoessaan näkee tangon olevan melko varmasti reiän takana (matkaa noin 290m) . Ei jaksa lähteä nostamaan lippua. Päättää lyödä pallon, joka unelmalyönnin seurauksena pysähtyy tankoon, joka oli vaivaiset 1,5 m reiän takana. Kysessä edelleen kilpailu. Mites nyt?

    Tottakai se lippu on maassa, kun edellinen ryhmä vielä puttailee.
    Onhan kyseessä kilpailu jossa lähtöajat 10 min. välein.

    Menisköhän se näin

    17-1, huomautus 2: Jos ennen lyöntiä pelaaja huomaa lipputankoa huollettavan, siirretyn paikaltaan tai nostetun eikä hän sitä vastusta, katsotaan
    pelaajan hyväksyneen nämä toimet.

    17-3 :Pelaajan pallo ei saa osua
    a. lipputankoon, kun sitä huolletaan, se on siirretty tai nostettu.

    2 rankkua

    Siis tarkennuksena, se lipputanko oli unohtunut edelliseltä ryhmältä edelleen maahan ja ketään ei ollut enää greenillä.

    Lippu huolletaan vain pelaajan pyynnöstä, muu heiluttelu ei ole pelaajan vika
    .

    ts

    vieraspelaaja kirjoitti: (19.1.2011 17:22:35)
    Lippu huolletaan vain pelaajan pyynnöstä, muu heiluttelu ei ole pelaajan vika
    .

    Noinhan asia ei kuitenkaan ole.

    On näköjään vastausket jääneet vähiin, mutta tässä ja jatkotapauksissa oli tarkoitus hakea niitä tilanteita jolloin pelaajan olisi käytävä nostamassa maahan jäänyt lippu pystyyn
    ilman että rangaistuksia seuraa. Eihän tuo kauhean yleistä ole. mun 4-vuotisen pelihoistorian aikana niin on tapahtunut 4 kertaa eli noin kerran/130 kierroksella ja kerran/2340/greeni.

    KL

    Rauski kirjoitti: (22.1.2011 23:25:21)
    On näköjään vastausket jääneet vähiin, mutta tässä ja jatkotapauksissa oli tarkoitus hakea niitä tilanteita jolloin pelaajan olisi käytävä nostamassa maahan jäänyt lippu pystyyn
    ilman että rangaistuksia seuraa. Eihän tuo kauhean yleistä ole. mun 4-vuotisen pelihoistorian aikana niin on tapahtunut 4 kertaa eli noin kerran/130 kierroksella ja kerran/2340/greeni.

    Sinä kun olet tämän casen isä, niin voisitko kertoa milloin ja minkä säännön velvoittamana pelaajan on/olisi käytävä nostamassa viheriöllä kellallaan oleva lipputanko pystyyn ennen lyöntiään viheriölle?

    Btw, minulle ei ole vielä moinen tilanne tullut vastaan kuin ehkä kerran, jos oikein muistan. Siis että lipputanko on ollut kellallaan maassa. Kierroksia on kuitenkin takana semmoiset vajaat tuhat.

    KL kirjoitti: (23.1.2011 0:10:44)

    Rauski kirjoitti: (22.1.2011 23:25:21)
    On näköjään vastausket jääneet vähiin, mutta tässä ja jatkotapauksissa oli tarkoitus hakea niitä tilanteita jolloin pelaajan olisi käytävä nostamassa maahan jäänyt lippu pystyyn
    ilman että rangaistuksia seuraa. Eihän tuo kauhean yleistä ole. mun 4-vuotisen pelihoistorian aikana niin on tapahtunut 4 kertaa eli noin kerran/130 kierroksella ja kerran/2340/greeni.

    Sinä kun olet tämän casen isä, niin voisitko kertoa milloin ja minkä säännön velvoittamana pelaajan on/olisi käytävä nostamassa viheriöllä kellallaan oleva lipputanko pystyyn ennen lyöntiään viheriölle?

    Btw, minulle ei ole vielä moinen tilanne tullut vastaan kuin ehkä kerran, jos oikein muistan. Siis että lipputanko on ollut kellallaan maassa. Kierroksia on kuitenkin takana semmoiset vajaat tuhat.

    No juuri tuotahan tässä haetaan kun en minä ainakaan säännöistä ole löytänyt lipputankoon liittyvää kohtaa, muutakuin silloin kun sitä huolletaan. Onko joku muu sääntökohta jossa pelaaja ei saisi mahdollista hyötyä esim maassa makaavasta tangosta juuri reiän takana. Kysymyshän on aika teoreettinen, me ollaan käyty nostamassa tanko kaksi kertaa par kolmosella toinen oli reiän edessä muutama metri ja yksi sivussa, yksi viikkokisassa ja yksi yhden pelaajan tasoitukirroksella. Kerran par5:llä ja par4 :llä ei käyty kun oli niin paljon sivussa harkkarundilla.

    KL

    Rauski kirjoitti: (23.1.2011 12:26:26)

    KL kirjoitti: (23.1.2011 0:10:44)

    Rauski kirjoitti: (22.1.2011 23:25:21)
    On näköjään vastausket jääneet vähiin, mutta tässä ja jatkotapauksissa oli tarkoitus hakea niitä tilanteita jolloin pelaajan olisi käytävä nostamassa maahan jäänyt lippu pystyyn
    ilman että rangaistuksia seuraa. Eihän tuo kauhean yleistä ole. mun 4-vuotisen pelihoistorian aikana niin on tapahtunut 4 kertaa eli noin kerran/130 kierroksella ja kerran/2340/greeni.

    Sinä kun olet tämän casen isä, niin voisitko kertoa milloin ja minkä säännön velvoittamana pelaajan on/olisi käytävä nostamassa viheriöllä kellallaan oleva lipputanko pystyyn ennen lyöntiään viheriölle?

    Btw, minulle ei ole vielä moinen tilanne tullut vastaan kuin ehkä kerran, jos oikein muistan. Siis että lipputanko on ollut kellallaan maassa. Kierroksia on kuitenkin takana semmoiset vajaat tuhat.

    No juuri tuotahan tässä haetaan kun en minä ainakaan säännöistä ole löytänyt lipputankoon liittyvää kohtaa, muutakuin silloin kun sitä huolletaan. Onko joku muu sääntökohta jossa pelaaja ei saisi mahdollista hyötyä esim maassa makaavasta tangosta juuri reiän takana. Kysymyshän on aika teoreettinen, me ollaan käyty nostamassa tanko kaksi kertaa par kolmosella toinen oli reiän edessä muutama metri ja yksi sivussa, yksi viikkokisassa ja yksi yhden pelaajan tasoitukirroksella. Kerran par5:llä ja par4 :llä ei käyty kun oli niin paljon sivussa harkkarundilla.

    Pelaajalla on oikeus peliä viivyttämättä käydä siirtämässä hänen peliään haittaava liikuteltava haitta, kuten vaikkapa lipputanko. Tässä ei ole mitään epäselvää. Toisen pelaajan pelilinjalta tai sen takaa ei haittoja saa käsittääkseni lähteä siirtelemään, vaikka ko. haitta saattaisi auttaa ko. pelaajaa.

    Hankalaksi tilanne menee siinä vaiheessa, jos pelaaja selvästi yrittää hyötyä griinille makaamaan jätetystä lipputangosta. Siinä saatetaan mennä säännön 1-2 alueelle, mutta tarkoituksellisen hyötymisen osoittaminen voi olla vaikeaa.

    Poislukien FT ja vastaavat itse menettelisin siten, että jos ollaan lähellä viheriötä, niin siirtäisin peliä haittaavan tai auttavan tangon paikoilleen. Kauempaa vain löisin pallon viheriölle (tai siis sinne päin….). FT:llä pelaajan kannattaisi ottaa yhteys tuomariin ja kysyä miten menetellä. Tuomari luultavasti tulisi laittamaan tangon paikoilleen. Tapahtuman todennäköisyys FT:llä on kuitenkin varsin pieni.

    KL kirjoitti: (23.1.2011 13:52:25)

    Rauski kirjoitti: (23.1.2011 12:26:26)

    KL kirjoitti: (23.1.2011 0:10:44)

    Rauski kirjoitti: (22.1.2011 23:25:21)
    On näköjään vastausket jääneet vähiin, mutta tässä ja jatkotapauksissa oli tarkoitus hakea niitä tilanteita jolloin pelaajan olisi käytävä nostamassa maahan jäänyt lippu pystyyn
    ilman että rangaistuksia seuraa. Eihän tuo kauhean yleistä ole. mun 4-vuotisen pelihoistorian aikana niin on tapahtunut 4 kertaa eli noin kerran/130 kierroksella ja kerran/2340/greeni.

    Sinä kun olet tämän casen isä, niin voisitko kertoa milloin ja minkä säännön velvoittamana pelaajan on/olisi käytävä nostamassa viheriöllä kellallaan oleva lipputanko pystyyn ennen lyöntiään viheriölle?

    Btw, minulle ei ole vielä moinen tilanne tullut vastaan kuin ehkä kerran, jos oikein muistan. Siis että lipputanko on ollut kellallaan maassa. Kierroksia on kuitenkin takana semmoiset vajaat tuhat.

    No juuri tuotahan tässä haetaan kun en minä ainakaan säännöistä ole löytänyt lipputankoon liittyvää kohtaa, muutakuin silloin kun sitä huolletaan. Onko joku muu sääntökohta jossa pelaaja ei saisi mahdollista hyötyä esim maassa makaavasta tangosta juuri reiän takana. Kysymyshän on aika teoreettinen, me ollaan käyty nostamassa tanko kaksi kertaa par kolmosella toinen oli reiän edessä muutama metri ja yksi sivussa, yksi viikkokisassa ja yksi yhden pelaajan tasoitukirroksella. Kerran par5:llä ja par4 :llä ei käyty kun oli niin paljon sivussa harkkarundilla.

    Pelaajalla on oikeus peliä viivyttämättä käydä siirtämässä hänen peliään haittaava liikuteltava haitta, kuten vaikkapa lipputanko. Tässä ei ole mitään epäselvää. Toisen pelaajan pelilinjalta tai sen takaa ei haittoja saa käsittääkseni lähteä siirtelemään, vaikka ko. haitta saattaisi auttaa ko. pelaajaa.

    Hankalaksi tilanne menee siinä vaiheessa, jos pelaaja selvästi yrittää hyötyä griinille makaamaan jätetystä lipputangosta. Siinä saatetaan mennä säännön 1-2 alueelle, mutta tarkoituksellisen hyötymisen osoittaminen voi olla vaikeaa.

    Poislukien FT ja vastaavat itse menettelisin siten, että jos ollaan lähellä viheriötä, niin siirtäisin peliä haittaavan tai auttavan tangon paikoilleen. Kauempaa vain löisin pallon viheriölle (tai siis sinne päin….). FT:llä pelaajan kannattaisi ottaa yhteys tuomariin ja kysyä miten menetellä. Tuomari luultavasti tulisi laittamaan tangon paikoilleen. Tapahtuman todennäköisyys FT:llä on kuitenkin varsin pieni.

    miksi tuomarin pitäisi siirrellä pelaajan puolesta lippua, ja miksi vain maassa makaavaa lippua? Kentällä on paljon muutakin liikuttavaa, josta voi olla pelaajalle haittaa tai hyötyä.

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (23.1.2011 16:01:33)

    KL kirjoitti: (23.1.2011 13:52:25)

    Poislukien FT ja vastaavat itse menettelisin siten, että jos ollaan lähellä viheriötä, niin siirtäisin peliä haittaavan tai auttavan tangon paikoilleen. Kauempaa vain löisin pallon viheriölle (tai siis sinne päin….). FT:llä pelaajan kannattaisi ottaa yhteys tuomariin ja kysyä miten menetellä. Tuomari luultavasti tulisi laittamaan tangon paikoilleen. Tapahtuman todennäköisyys FT:llä on kuitenkin varsin pieni.

    miksi tuomarin pitäisi siirrellä pelaajan puolesta lippua, ja miksi vain maassa makaavaa lippua? Kentällä on paljon muutakin liikuttavaa, josta voi olla pelaajalle haittaa tai hyötyä.

    Harvoin kuitenkaan viheriöllä.

    ts

    vieraspelaaja kirjoitti: (23.1.2011 16:01:33)
    [
    miksi tuomarin pitäisi siirrellä pelaajan puolesta lippua, ja miksi vain maassa makaavaa lippua? Kentällä on paljon muutakin liikuttavaa, josta voi olla pelaajalle haittaa tai hyötyä.

    No voi herra isä… et kai ihan oikeesti kysynyt tuota?

    Eiköhän tuomarin yhtenä tehtävänä ole pitää kenttää siinä kuosissa kuin se pelattavaksi on tarkoitettu.

    Griinillä makaava lipputanko ei säännöissä mielestäni eroa mitenkään esim. griinille jo lyödystä pallosta. Kyllähän pelaaja voi saada suurtakin hyötyä siitä että kaverin griinillä oleva pallo pysäyttää oman pallon reiän viereen. Tästäkään ei rankkuja tule. Griinillä makaava lipputanko on liikuteltavahaitta niin kauan kuin pelataan kyseisen griinin ulkopuolelta, eikä sitä ole pakko siirtää mihinkään.
    Rankkuja alkaa tulla vasta sitten jos pelaaja on itse tietoisesti vaikuttanut siihen että lipputanko makaa griinillä, esim on itse käynyt sen sinne sopivaan kohtaan sijoittamassa tai pyytänyt edessä pelaavaa ystävää sen sinne jättämään, jälkimmäistä tosin voi olla hankalaa jälkeenpäin todistaa.

    KL

    SideSpin kirjoitti: (24.1.2011 13:31:05)
    Griinillä makaava lipputanko ei säännöissä mielestäni eroa mitenkään esim. griinille jo lyödystä pallosta. Kyllähän pelaaja voi saada suurtakin hyötyä siitä että kaverin griinillä oleva pallo pysäyttää oman pallon reiän viereen. Tästäkään ei rankkuja tule. Griinillä makaava lipputanko on liikuteltavahaitta niin kauan kuin pelataan kyseisen griinin ulkopuolelta, eikä sitä ole pakko siirtää mihinkään.
    Rankkuja alkaa tulla vasta sitten jos pelaaja on itse tietoisesti vaikuttanut siihen että lipputanko makaa griinillä, esim on itse käynyt sen sinne sopivaan kohtaan sijoittamassa tai pyytänyt edessä pelaavaa ystävää sen sinne jättämään, jälkimmäistä tosin voi olla hankalaa jälkeenpäin todistaa.

    En ole tuosta aivan varma. Sääntö 22-1 antaa pelaajalle mahdollisuuden vaatia mikä tahansa pallo nostettavaksi, jos se voi auttaa toista pelaajaa. Sen sijaan liikuteltavan haitan siirteleminen on eri juttu, ainakin jos noudattaa ajattelussaan samaa analogiaa kuin irrallisen haittatekijän kohdalla (Dec 23-1/10).

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 43)
Vastaa aiheeseen: Dogleg par4, lipputanko makaa greenillä, pallo kiinni tangossa

Etusivu Foorumit Säännöt Dogleg par4, lipputanko makaa greenillä, pallo kiinni tangossa