Aihe: Auta Perttua - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Auta Perttua

Etusivu Foorumit Säännöt Auta Perttua

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 52)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    Taneli (hcp 0,7) ja Perttu (hcp 2,1) pelaavat seuransa Tasoituksetonta Tiistaita (scr-kisa). Perttu vetäisee avauksensa raffiin ja siitä metsän puolelle, aivan lähelle vesiestettä. Saavuttuaan paikalle hän toteaa pallonsa olevan pelaamattomassa paikassa, ja kaiken lisäksi ainoa järkevä droppipaikka on läheisessä vesiesteesä. Esteen sisäpuolisella reunalla on kuitenkin sen verran lupaava ruohoinen kaistale, että Perttu päättää dropata pallonsa sinne, nk. lipun suunnassa. Perttu siis droppaa, mutta epäonnekseen pallo osuu pieneen kiveen ja kimmahtaa veteen aivan näkymättömiin (vesi tuolla kentällä on savista ja siten aivan ruskeaa). Pertun harmiksi pallo ei kuitenkaan päädy kuin ehkä runsaan mailanmitan päähän pudotuskohdasta, joten droppia ei siis voi uusia. Mistä Perttu jatkaa peliään?

    k.

    KL kirjoitti: (26.9.2011 0:20:56)

    Mistä Perttu jatkaa peliään?

    Ei tule muuta mieleen kuin ELP ja 4. lähtee. Tai sitten ensi tiistaina taas …

    Toivottavasti ymmärsin tilanteen oikein, mutta käsitän dropin tapahtuvan vesiesteeseen, joka on kaiken kaikkiaan väärin. Ja jos droppi uusitaan 20-6 mukaisesti ennen lyömistä, rangaistuksia ei seuraa. Siis Perttu voi dropata säännön 28 mukaisesti 1 rankkarilla alkuperäisestä paikasta 2 mailan mitan päähän, lipun linjassa taaksepäin tai mennä lyömään edelliseltä lyöntipaikalta (joka on varmaan tässä tilanteessa ainoa vaihtoehto). Tällöinhän pallon saa vaihtaa joten pallon hukkaamisesta veteen ei synny ongelmaa. Mutta oikaise jos ymmärsin pahasti väärin.

    Pitäs tietää, oliko vesi kentällä ruskeansameaa vai esteessä ja onko esteen sisäpuolinen reuna kentällä vai esteessä?

    PG

    k. kirjoitti: (26.9.2011 9:25:44)

    KL kirjoitti: (26.9.2011 0:20:56)

    Mistä Perttu jatkaa peliään?

    Ei tule muuta mieleen kuin ELP ja 4. lähtee. Tai sitten ensi tiistaina taas …

    Sama tuli mieleen, 4.lähtee tiiauspakalta (sääntö 26 (i)(b)) ja kivi, josta pallo pomppasi veteen, oli esteessä).

    KL

    Nipa kirjoitti: (26.9.2011 9:27:14)
    Toivottavasti ymmärsin tilanteen oikein, mutta käsitän dropin tapahtuvan vesiesteeseen, joka on kaiken kaikkiaan väärin. Ja jos droppi uusitaan 20-6 mukaisesti ennen lyömistä, rangaistuksia ei seuraa. Siis Perttu voi dropata säännön 28 mukaisesti 1 rankkarilla alkuperäisestä paikasta 2 mailan mitan päähän, lipun linjassa taaksepäin tai mennä lyömään edelliseltä lyöntipaikalta (joka on varmaan tässä tilanteessa ainoa vaihtoehto). Tällöinhän pallon saa vaihtaa joten pallon hukkaamisesta veteen ei synny ongelmaa. Mutta oikaise jos ymmärsin pahasti väärin.

    Mikään sääntö ei kiellä pelaajaa droppaamasta palloaan vesiesteeseen pelaamattoman paikan sääntöä sovellettaessa. Pallohan EI ollut vesiesteessä, vaan se dropattiin sinne.

    Muille: Pertun toinen lyönti meni pelaamattomaan paikkaan.

    PG

    Korjaus. Perttu soveltaa siis sääntöä 26-2a (i)(b).

    KL

    PG kirjoitti: (26.9.2011 9:51:32)

    k. kirjoitti: (26.9.2011 9:25:44)

    KL kirjoitti: (26.9.2011 0:20:56)

    Mistä Perttu jatkaa peliään?

    Ei tule muuta mieleen kuin ELP ja 4. lähtee. Tai sitten ensi tiistaina taas …

    Sama tuli mieleen, 4.lähtee tiiauspakalta (sääntö 26 (i)(b)) ja kivi, josta pallo pomppasi veteen, oli esteessä).

    Sääntö 26-2 (johon kaiketi viittaat) koskee tilannetta, jossa palloa on pelattu vesiesteestä. Muuttaako se mitään?

    PG

    KL kirjoitti: (26.9.2011 9:55:59)
    Muille: Pertun toinen lyönti meni pelaamattomaan paikkaan.

    Juu, aivan (Perttu vetäisee avauksensa raffiin ja siitä metsän puolelle). Eli ELP ja 5. lähtee.

    PG

    KL kirjoitti: (26.9.2011 9:58:30)

    PG kirjoitti: (26.9.2011 9:51:32)

    k. kirjoitti: (26.9.2011 9:25:44)

    KL kirjoitti: (26.9.2011 0:20:56)

    Mistä Perttu jatkaa peliään?

    Ei tule muuta mieleen kuin ELP ja 4. lähtee. Tai sitten ensi tiistaina taas …

    Sama tuli mieleen, 4.lähtee tiiauspakalta (sääntö 26 (i)(b)) ja kivi, josta pallo pomppasi veteen, oli esteessä).

    Sääntö 26-2 (johon kaiketi viittaat) koskee tilannetta, jossa palloa on pelattu vesiesteestä. Muuttaako se mitään?

    Ymmärrän niin, että myös droppaaminen on pelaamista. Jos ei eli vain jos vain vain lyöminen on pallon pelaamista, niin sitten voit vetää henkslit vastausteni päälle.

    Perttu jatkaa mahdollisimman läheltää paikkaa, josta löi pallon pelaamattomaan paikkaan, eli käsittääkseni raffista. Peruste: dec 28/4.5 ja sen määräämä sääntö 26-1a.

    Rankkuja ropisee 1 dropista esteeseen ja toinen paluusta raffiin eli raffista lähtee viides.

    Oliskos näin?

    tpo07 kirjoitti: (26.9.2011 10:58:30)
    Perttu jatkaa mahdollisimman läheltää paikkaa, josta löi pallon pelaamattomaan paikkaan, eli käsittääkseni raffista. Peruste: dec 28/4.5 ja sen määräämä sääntö 26-1a.

    Rankkuja ropisee 1 dropista esteeseen ja toinen paluusta raffiin eli raffista lähtee viides.

    Oliskos näin?

    Näin minäkin tuon tuumisin.

    Voisiko(?) lisäksi toinen vaihtoehto olla seuraava: dropattu pallo on pelissä (20-4); ja se vain nyt päätyi vesiesteeseen. Voisiko tuosta siis jatkaa myös vesiestesäännön mukaisesti -> mennään lipun suunnassa vesiesteen taakse, ja viides lähtee sieltä?

    Tuossa postaamassani deccarissa nimenomaisesti todetaan, että koska kohtaa, josta pallo on mennyt esteeseen ei voi määrittää dropin vuoksi, ainoa vaihtoehto on pelata pallo mahdollisimman läheltä kohtaa josta sitä on viimeksi pelattu. Eli et voi määrittää pistettä esteen rajalla lipun linjaakaan varten.

    tpo07 kirjoitti: (26.9.2011 11:57:18)
    Tuossa postaamassani deccarissa nimenomaisesti todetaan, että koska kohtaa, josta pallo on mennyt esteeseen ei voi määrittää dropin vuoksi, ainoa vaihtoehto on pelata pallo mahdollisimman läheltä kohtaa josta sitä on viimeksi pelattu. Eli et voi määrittää pistettä esteen rajalla lipun linjaakaan varten.

    avot, niinhän se deccari tosiaan sanoo, kirjoittelin näköjään pohdintani ennen kuin luin jo annetun viiden (tai pikemminkin yhden) pisteen vihjeen…

    PG

    Asiassa ei liene enää mitään epäselvää. Dec 28/4.5 mukainen ja sääntöön 26-1a perustuva ratkaisu on oikea. Itse hylkäsin ko. säännön, koska katsoin, että tätä sääntöä sovellettaessa pallon tulee päätyä vesiesteeseen lyömällä. Käsitykseni oli väärä. Ihmettelen vain, milloin kohta, josta pallo on mennyt vesiesteeseen, voidaan tarkemmin määrittää, kuin nyt? Sehän ylittää vesiesteeseen rajan lyöjän kädessä.

    Sääntö 26-2a (i)(b), johon viittasin, koskee vesiesteestä pelattua palloa. Jos droppaaminen on pallon pelaamista, niin silloin pallo pelataan vesiesteestä, kulkeehan vesiesteen raja pystysuunnassa alaspäin ja ylöspäin. Tällöin pelaajan kädestä irtoava pallo on vesiesteessä. Tosin se ei ole silloin pelissä. Voidaanko pelata palloa, joka ei ole pelissä? Määrittelykysymys, loordit eivät ole määritelleet. Dec 28/4.5 perusteella arvaan, että ei.

    PG kirjoitti: (26.9.2011 13:57:33)
    Asiassa ei liene enää mitään epäselvää. Dec 28/4.5 mukainen ja sääntöön 26-1a perustuva ratkaisu on oikea. Itse hylkäsin ko. säännön, koska katsoin, että tätä sääntöä sovellettaessa pallon tulee päätyä vesiesteeseen lyömällä. Käsitykseni oli väärä. Ihmettelen vain, milloin kohta, josta pallo on mennyt vesiesteeseen, voidaan tarkemmin määrittää, kuin nyt? Sehän ylittää vesiesteeseen rajan lyöjän kädessä.

    Sääntö 26-2a (i)(b), johon viittasin, koskee vesiesteestä pelattua palloa. Jos droppaaminen on pallon pelaamista, niin silloin pallo pelataan vesiesteestä, kulkeehan vesiesteen raja pystysuunnassa alaspäin ja ylöspäin. Tällöin pelaajan kädestä irtoava pallo on vesiesteessä. Tosin se ei ole silloin pelissä. Voidaanko pelata palloa, joka ei ole pelissä? Määrittelykysymys, loordit eivät ole määritelleet. Dec 28/4.5 perusteella arvaan, että ei.

    Pallohan ei ole näine kaikine kommervenkkeineen pelissä mennessään esteeseen. Käsittääkseni se on pelissä vasta, kun se on pudotettu ja pysähtynyt siten, ettei tarvitse uudelleen pudottaa.

    PG kirjoitti: (26.9.2011 13:57:33)
    Asiassa ei liene enää mitään epäselvää. Dec 28/4.5 mukainen ja sääntöön 26-1a perustuva ratkaisu on oikea. Itse hylkäsin ko. säännön, koska katsoin, että tätä sääntöä sovellettaessa pallon tulee päätyä vesiesteeseen lyömällä. Käsitykseni oli väärä. Ihmettelen vain, milloin kohta, josta pallo on mennyt vesiesteeseen, voidaan tarkemmin määrittää, kuin nyt? Sehän ylittää vesiesteeseen rajan lyöjän kädessä.

    Sääntö 26-2a (i)(b), johon viittasin, koskee vesiesteestä pelattua palloa. Jos droppaaminen on pallon pelaamista, niin silloin pallo pelataan vesiesteestä, kulkeehan vesiesteen raja pystysuunnassa alaspäin ja ylöspäin. Tällöin pelaajan kädestä irtoava pallo on vesiesteessä. Tosin se ei ole silloin pelissä. Voidaanko pelata palloa, joka ei ole pelissä? Määrittelykysymys, loordit eivät ole määritelleet. Dec 28/4.5 perusteella arvaan, että ei.

    Pallohan ei ole näine kaikine kommervenkkeineen pelissä mennessään esteeseen. Käsittääkseni se on pelissä vasta, kun se on pudotettu ja pysähtynyt siten, ettei tarvitse uudelleen pudottaa.

    KL

    tpo07 kirjoitti: (26.9.2011 10:58:30)
    Perttu jatkaa mahdollisimman läheltää paikkaa, josta löi pallon pelaamattomaan paikkaan, eli käsittääkseni raffista. Peruste: dec 28/4.5 ja sen määräämä sääntö 26-1a.

    Rankkuja ropisee 1 dropista esteeseen ja toinen paluusta raffiin eli raffista lähtee viides.

    Oliskos näin?

    Sieltähän se löytyi. Asiaan antoi oikean vastauksen myös nimim. k. heti ketjun toisessa viestissä. Ilman mitään deccariakin tuo on ainoa mahdollinen ratkaisu, muutoin Perttu jää ikuisiksi ajoiksi etsimään palloaan vesiesteestä.

    KL

    PG kirjoitti: (26.9.2011 13:57:33)
    Asiassa ei liene enää mitään epäselvää. Dec 28/4.5 mukainen ja sääntöön 26-1a perustuva ratkaisu on oikea. Itse hylkäsin ko. säännön, koska katsoin, että tätä sääntöä sovellettaessa pallon tulee päätyä vesiesteeseen lyömällä. Käsitykseni oli väärä. Ihmettelen vain, milloin kohta, josta pallo on mennyt vesiesteeseen, voidaan tarkemmin määrittää, kuin nyt? Sehän ylittää vesiesteeseen rajan lyöjän kädessä.

    Sääntö 26-2a (i)(b), johon viittasin, koskee vesiesteestä pelattua palloa. Jos droppaaminen on pallon pelaamista, niin silloin pallo pelataan vesiesteestä, kulkeehan vesiesteen raja pystysuunnassa alaspäin ja ylöspäin. Tällöin pelaajan kädestä irtoava pallo on vesiesteessä. Tosin se ei ole silloin pelissä. Voidaanko pelata palloa, joka ei ole pelissä? Määrittelykysymys, loordit eivät ole määritelleet. Dec 28/4.5 perusteella arvaan, että ei.

    Droppaaminen ei ole pallon pelaamista, ja kyllä pallo on pelissä heti kun se on dropattu eikä ole vierinyt yli 2 mailanmittaa eikä lähemmäs reikää, kuten alkuperäisessä viestissäni yritin aukottomasti kuvailla. Kts. sääntö 20-4 ja myös 20-6.

    PG

    KL kirjoitti: (26.9.2011 17:40:27)
    Droppaaminen ei ole pallon pelaamista.

    Samaa arvelin itsekin:

    PG kirjoitti: (26.9.2011 13:57:33)
    Voidaanko pelata palloa, joka ei ole pelissä… arvaan, että ei.

    Yritin tuossa vain pohtia, mikä on pallon pelaamista. Pelissä oleva pallo on määritelty – helppo nakki (vaikka siihen liittyvät käsitteet asettaminen ja nostaminen on jätetty määrittelemättä). Pallon pelaamista ei ole määritelty.

    Mikä olisi hyvä määritelmä pallon pelaamiselle? Pallon pelaaminen = pelissä olevan pallon lyöminen? Ei varmaankaan näin yksinkertainen. Esim. 19-5a: …pelaajan on pelattava pallonsa siitä, mihin se pysähtyi. Toki pallo pitää lyödä siitä mihin se pysähtyi, mutta sisältyykö pelaamisen käsitteeseen tässä myös muut toimenpiteet, jotka ovat tuossa yhteydessä sallittuja, esim. viheriöllä nostaminen ja asettamin …tai pudottaminen?

    KL

    PG kirjoitti: (26.9.2011 20:35:30)
    Mikä olisi hyvä määritelmä pallon pelaamiselle? Pallon pelaaminen = pelissä olevan pallon lyöminen? Ei varmaankaan näin yksinkertainen.

    Kyllä se on juuri noin yksinkertainen. Mitä muutakaan se voisi olla??

    ts

    KL kirjoitti: (26.9.2011 21:25:10)

    PG kirjoitti: (26.9.2011 20:35:30)
    Mikä olisi hyvä määritelmä pallon pelaamiselle? Pallon pelaaminen = pelissä olevan pallon lyöminen? Ei varmaankaan näin yksinkertainen.

    Kyllä se on juuri noin yksinkertainen. Mitä muutakaan se voisi olla??

    Tuota… hieman kuitenkin epäilyttää vielä….

    Pallon pelaaminen = pelissä olevan pallon lyöminen / pallon lyöminen peliin?

    Lisäys: Väärän pallon lyöminen on myös pallon pelaamista?

    KL

    ts kirjoitti: (26.9.2011 21:37:11)

    KL kirjoitti: (26.9.2011 21:25:10)

    PG kirjoitti: (26.9.2011 20:35:30)
    Mikä olisi hyvä määritelmä pallon pelaamiselle? Pallon pelaaminen = pelissä olevan pallon lyöminen? Ei varmaankaan näin yksinkertainen.

    Kyllä se on juuri noin yksinkertainen. Mitä muutakaan se voisi olla??

    Tuota… hieman kuitenkin epäilyttää vielä….

    No tarkennetaan sitten: Pallon pelaaminen on sellaisen pallon lyömistä, joka on pelaajan oma pelissä oleva pallo tai josta lyönnin jälkeen jossain vaiheessa tulee pelaajan oma pelissä oleva pallo.

    Olennaista tässä nyt oli se, ettei pallon droppaaminen, heittäminen, potkiminen, kädessä kantaminen tai vaikkapa puhaltaminen pitkin viheriötä ole pallon pelaamista.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 52)
Vastaa aiheeseen: Auta Perttua

Etusivu Foorumit Säännöt Auta Perttua