21.2.–28.2. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[9][10]
KilpailuaSuomalaista

Auta Perttua

Etusivu Foorumit Säännöt Auta Perttua

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

    KL kirjoitti: (27.9.2011 9:09:11)

    ts kirjoitti: (26.9.2011 21:37:11)

    KL kirjoitti: (26.9.2011 21:25:10)

    PG kirjoitti: (26.9.2011 20:35:30)
    Mikä olisi hyvä määritelmä pallon pelaamiselle? Pallon pelaaminen = pelissä olevan pallon lyöminen? Ei varmaankaan näin yksinkertainen.

    Kyllä se on juuri noin yksinkertainen. Mitä muutakaan se voisi olla??

    Tuota… hieman kuitenkin epäilyttää vielä….

    No tarkennetaan sitten: Pallon pelaaminen on sellaisen pallon lyömistä, joka on pelaajan oma pelissä oleva pallo tai josta lyönnin jälkeen jossain vaiheessa tulee pelaajan oma pelissä oleva pallo.

    Olennaista tässä nyt oli se, ettei pallon droppaaminen, heittäminen, potkiminen, kädessä kantaminen tai vaikkapa puhaltaminen pitkin viheriötä ole pallon pelaamista.

    Niinhän se menee, mutta aina pitää saivarrella kun siihen mahdollisuus on. Varsinkin kun itse joutuu 18 kertaa kierroksella lyömään sellaista palloa joka ei ole pelissä.

    PG

    ts kirjoitti: (27.9.2011 9:58:08)

    KL kirjoitti: (27.9.2011 9:09:11)

    ts kirjoitti: (26.9.2011 21:37:11)

    KL kirjoitti: (26.9.2011 21:25:10)

    PG kirjoitti: (26.9.2011 20:35:30)
    Mikä olisi hyvä määritelmä pallon pelaamiselle? Pallon pelaaminen = pelissä olevan pallon lyöminen? Ei varmaankaan näin yksinkertainen.

    Kyllä se on juuri noin yksinkertainen. Mitä muutakaan se voisi olla??

    Tuota… hieman kuitenkin epäilyttää vielä….

    No tarkennetaan sitten: Pallon pelaaminen on sellaisen pallon lyömistä, joka on pelaajan oma pelissä oleva pallo tai josta lyönnin jälkeen jossain vaiheessa tulee pelaajan oma pelissä oleva pallo.

    Olennaista tässä nyt oli se, ettei pallon droppaaminen, heittäminen, potkiminen, kädessä kantaminen tai vaikkapa puhaltaminen pitkin viheriötä ole pallon pelaamista.

    Niinhän se menee, mutta aina pitää saivarrella kun siihen mahdollisuus on. Varsinkin kun itse joutuu 18 kertaa kierroksella lyömään sellaista palloa joka ei ole pelissä.

    Golfin säännöissä on kappale

    Pallon pelaaminen
    12. Pallon etsiminen ja tunnistaminen
    13. Pallo pelattava paikaltaan
    14. Pallon lyöminen
    15. Korvattava pallo; Väärä pallo

    Tuota… hieman kuitenkin epäilyttää vielä….

    KL

    PG kirjoitti: (27.9.2011 11:36:43)

    ts kirjoitti: (27.9.2011 9:58:08)

    KL kirjoitti: (27.9.2011 9:09:11)

    ts kirjoitti: (26.9.2011 21:37:11)

    KL kirjoitti: (26.9.2011 21:25:10)

    PG kirjoitti: (26.9.2011 20:35:30)
    Mikä olisi hyvä määritelmä pallon pelaamiselle? Pallon pelaaminen = pelissä olevan pallon lyöminen? Ei varmaankaan näin yksinkertainen.

    Kyllä se on juuri noin yksinkertainen. Mitä muutakaan se voisi olla??

    Tuota… hieman kuitenkin epäilyttää vielä….

    No tarkennetaan sitten: Pallon pelaaminen on sellaisen pallon lyömistä, joka on pelaajan oma pelissä oleva pallo tai josta lyönnin jälkeen jossain vaiheessa tulee pelaajan oma pelissä oleva pallo.

    Olennaista tässä nyt oli se, ettei pallon droppaaminen, heittäminen, potkiminen, kädessä kantaminen tai vaikkapa puhaltaminen pitkin viheriötä ole pallon pelaamista.

    Niinhän se menee, mutta aina pitää saivarrella kun siihen mahdollisuus on. Varsinkin kun itse joutuu 18 kertaa kierroksella lyömään sellaista palloa joka ei ole pelissä.

    Golfin säännöissä on kappale

    Pallon pelaaminen
    12. Pallon etsiminen ja tunnistaminen
    13. Pallo pelattava paikaltaan
    14. Pallon lyöminen
    15. Korvattava pallo; Väärä pallo

    Tuota… hieman kuitenkin epäilyttää vielä….

    Epäile vain…

    B

    KL kirjoitti: (26.9.2011 17:34:47)

    tpo07 kirjoitti: (26.9.2011 10:58:30)
    Rankkuja ropisee 1 dropista esteeseen ja toinen paluusta raffiin eli raffista lähtee viides.

    Sieltähän se löytyi. Asiaan antoi oikean vastauksen myös nimim. k. heti ketjun toisessa viestissä.

    Oletko jo päättänyt kumpi on oikein?

    k.

    B kirjoitti: (27.9.2011 22:06:33)

    KL kirjoitti: (26.9.2011 17:34:47)

    tpo07 kirjoitti: (26.9.2011 10:58:30)
    Rankkuja ropisee 1 dropista esteeseen ja toinen paluusta raffiin eli raffista lähtee viides.

    Sieltähän se löytyi. Asiaan antoi oikean vastauksen myös nimim. k. heti ketjun toisessa viestissä.

    Oletko jo päättänyt kumpi on oikein?

    Minun laskussani ei ollut mukana ennen ’edellisen lyönnin paikkaa’ oleva avaus – luin, että avaus vei pelaamattomaan paikaan. Siitä ELP:stä lähti uudestaan neljäs ja mukaan on tietysti vielä laskettava kaikki sitä ennen lyödyt. Joten kaiken kaikkiaan viides lähti. Niinhän KL jo aikaisemmin huomautti, että toinen lyönti vei pelaamattomaan paikkaan.

    Lyöntien määräähän ei kysytty:-)

    KL

    B kirjoitti: (27.9.2011 22:06:33)

    KL kirjoitti: (26.9.2011 17:34:47)

    tpo07 kirjoitti: (26.9.2011 10:58:30)
    Rankkuja ropisee 1 dropista esteeseen ja toinen paluusta raffiin eli raffista lähtee viides.

    Sieltähän se löytyi. Asiaan antoi oikean vastauksen myös nimim. k. heti ketjun toisessa viestissä.

    Oletko jo päättänyt kumpi on oikein?

    Oletko jo lukenut Dec 28/4.5:n, jossa asia varsin kattavasti selitetään?

    1. avaus
    2. pallo pelaamattomaan paikkaan
    3. droppi esteeseen
    4. droppi paikkaan, josta palloa viimeksi lyötiin
    Viides lähtee.

    B

    KL kirjoitti: (28.9.2011 9:06:13)

    B kirjoitti: (27.9.2011 22:06:33)

    KL kirjoitti: (26.9.2011 17:34:47)

    tpo07 kirjoitti: (26.9.2011 10:58:30)
    Rankkuja ropisee 1 dropista esteeseen ja toinen paluusta raffiin eli raffista lähtee viides.

    Sieltähän se löytyi. Asiaan antoi oikean vastauksen myös nimim. k. heti ketjun toisessa viestissä.

    Oletko jo päättänyt kumpi on oikein?

    Oletko jo lukenut Dec 28/4.5:n, jossa asia varsin kattavasti selitetään?

    1. avaus
    2. pallo pelaamattomaan paikkaan
    3. droppi esteeseen
    4. droppi paikkaan, josta palloa viimeksi lyötiin
    Viides lähtee.

    Olen, mutta oletko sinä lukenut ketjun toisen viestin? ?:-P

    PG

    k. kirjoitti: (28.9.2011 9:04:06)

    Lyöntien määräähän ei kysytty:-)

    Aivan. Ei myöskään perusteluja kysytty. Siten omassa vastauksessanikin


    PG kirjoitti
    26.9.2011 10:03

    ELP ja 5. lähtee.

    olisi pelkkä ELP riittänyt 🙂

    B

    Pieni epäilys jää siihen, olisiko perttu kuitenkin voinut uusia droppinsa vesiesteeseen.

    ts

    B kirjoitti: (28.9.2011 11:13:06)
    Pieni epäilys jää siihen, olisiko perttu kuitenkin voinut uusia droppinsa vesiesteeseen.

    Kerro toki mihin sääntökohtaan ajatuksesi perustuu.

    B

    Toki. Pallon paikantaminen täysin läpinäkymättömän veden alta.

    B

    Pertulla on lisäksi 14. mailana hänen kaksivuotiaalle pojalleen lyhentämä r-7, jolla hän polvillaankin lyöden on kumauttanut jopa liki 90 metrisen siivun. Wad ön ätliit!

    PG

    KL kirjoitti: (26.9.2011 0:20:56)
    Taneli (hcp 0,7) ja Perttu (hcp 2,1) pelaavat seuransa Tasoituksetonta Tiistaita (scr-kisa). Perttu vetäisee avauksensa raffiin ja siitä metsän puolelle, aivan lähelle vesiestettä. Saavuttuaan paikalle hän toteaa pallonsa olevan pelaamattomassa paikassa, ja kaiken lisäksi ainoa järkevä droppipaikka on läheisessä vesiesteesä. Esteen sisäpuolisella reunalla on kuitenkin sen verran lupaava ruohoinen kaistale, että Perttu päättää dropata pallonsa sinne, nk. lipun suunnassa.

    Perttu siis droppaa, mutta epäonnekseen pallo osuu pieneen kiveen ja kimmahtaa veteen aivan näkymättömiin (vesi tuolla kentällä on savista ja siten aivan ruskeaa). Pertun harmiksi pallo ei kuitenkaan päädy kuin ehkä runsaan mailanmitan päähän pudotuskohdasta, joten droppia ei siis voi uusia.

    Pieni muunnos. Muuten sama case, mutta vesi on kirkasta ja Pertun pallo liikkuu vedessä. Kun pallo on yli kahden mailan mitan päässä pudotuskohdasta, Perttu nostaa vedessä liikkuvan pallonsa ja droppaa sen uudelleen vesiesteeseen. Tällä kertaa pallo jää Pertun suunnitelmien mukaan ruohonkaistaleelle. Perttu lyö. Pallo päätyy raffiin suurin piirtein samaan kohtaan, josta hän löi tätä edeltävän lyöntinsä pelaamattomaan paikkaan (= alkuperäisen casen ELP).

    Kuinka mones lyönti lähtee seuraavaksi?

    KL

    B kirjoitti: (28.9.2011 11:27:58)
    Toki. Pallon paikantaminen täysin läpinäkymättömän veden alta.

    Hohhoijaa…..

    B

    KL kirjoitti: (28.9.2011 17:43:06)
    Hohhoijaa…..

    Mielenkiintoinen asetelma, joka saa pohtimaan useammalta kantilta golftuomaroinnin vaativaa maailmaa.
    Kun Pertun pallo plumpsahti läpitunkemattoman sameaan veteen, saattaisi tulla ongelmaksi määrittää tuo kahden mailanmitan sisään jääminen. Miten siihen tulokseen tai päinvastaiseen, voidaan päätyä? Miten jatketaan, jos syntyy erimielisyys. Voiko Perttu käyttää mittana superlyhyttä mailaansa (vrt pitkät putterit)?

    KL

    B kirjoitti: (28.9.2011 18:58:16)

    KL kirjoitti: (28.9.2011 17:43:06)
    Hohhoijaa…..

    Mielenkiintoinen asetelma, joka saa pohtimaan useammalta kantilta golftuomaroinnin vaativaa maailmaa.
    Kun Pertun pallo plumpsahti läpitunkemattoman sameaan veteen, saattaisi tulla ongelmaksi määrittää tuo kahden mailanmitan sisään jääminen. Miten siihen tulokseen tai päinvastaiseen, voidaan päätyä? Miten jatketaan, jos syntyy erimielisyys. Voiko Perttu käyttää mittana superlyhyttä mailaansa (vrt pitkät putterit)?

    No kuule, todettuaan pallonsa olevan tyystin pelaamattomassa paikassa Perttu kaivoi pallonsa sieltä samean läpitunkemattomasta vedestä todeten sen päätyneen

    KL kirjoitti: (26.9.2011 0:20:56)
    ehkä runsaan mailanmitan päähän pudotuskohdasta

    Mikä sinua oikein riivaa? Saatko jotain perverssiä tyydytystä jok’ikisen ketjun sabotoinnista idioottimaisilla skenaarioillasi??

    Pysy asiassa tai pysy poissa.

    B

    KL kirjoitti: (28.9.2011 19:31:05)

    B kirjoitti: (28.9.2011 18:58:16)

    KL kirjoitti: (28.9.2011 17:43:06)
    Hohhoijaa…..

    Mielenkiintoinen asetelma, joka saa pohtimaan useammalta kantilta golftuomaroinnin vaativaa maailmaa.
    Kun Pertun pallo plumpsahti läpitunkemattoman sameaan veteen, saattaisi tulla ongelmaksi määrittää tuo kahden mailanmitan sisään jääminen. Miten siihen tulokseen tai päinvastaiseen, voidaan päätyä? Miten jatketaan, jos syntyy erimielisyys. Voiko Perttu käyttää mittana superlyhyttä mailaansa (vrt pitkät putterit)?

    No kuule, todettuaan pallonsa olevan tyystin pelaamattomassa paikassa Perttu kaivoi pallonsa sieltä samean läpitunkemattomasta vedestä todeten sen päätyneen

    KL kirjoitti: (26.9.2011 0:20:56)
    ehkä runsaan mailanmitan päähän pudotuskohdasta

    Tämä on oikein hieno ketju, joka faktisesti oli päättyä jo toisessa viestissä.
    Nyt herää vielä kysymys siitä, tuleeko lisäpenalteja vesiesteen pohjan hamuilusta?

    B

    Seuraavana tiistaina Perttu oli saanut iholtaan jo kuvottavan mätäliejun hajun peitetyksi ja osallistui saman viikkokisan seuraavaan osakilpailuun. Händärit olivat ennallaan, Perttu ja toverinsa pelasivat edellisen kisansa bufferiin, mikä olikin varsin tyydyttävä tulos.
    Kuten niin tavallista on, Perttu möhli taas samoilla haminoilla ja asetelma oli kuten tämän keissin avauksessa.
    Perttu on fiksu poika ja pyysi möhömahaisen cädärinsä asettumaan stoppariksi droppitilanteessa. Kahdesti pallo kimmahti cädärin sääriin, mutta kolmas droppi jäi hyvin esteen ruohokaistalle ja Perttu löi pallonsa greenille. Uskomaton suoritus. Monesko lähtee greeniltä?

    KL

    B kirjoitti: (29.9.2011 9:01:16)
    Seuraavana tiistaina Perttu oli saanut iholtaan jo kuvottavan mätäliejun hajun peitetyksi ja osallistui saman viikkokisan seuraavaan osakilpailuun. Händärit olivat ennallaan, Perttu ja toverinsa pelasivat edellisen kisansa bufferiin, mikä olikin varsin tyydyttävä tulos.
    Kuten niin tavallista on, Perttu möhli taas samoilla haminoilla ja asetelma oli kuten tämän keissin avauksessa.
    Perttu on fiksu poika ja pyysi möhömahaisen cädärinsä asettumaan stoppariksi droppitilanteessa. Kahdesti pallo kimmahti cädärin sääriin, mutta kolmas droppi jäi hyvin esteen ruohokaistalle ja Perttu löi pallonsa greenille. Uskomaton suoritus. Monesko lähtee greeniltä?

    Perttu lähtee.

    B

    KL kirjoitti: (29.9.2011 9:12:29)
    Perttu lähtee.

    ??

    PG

    B kirjoitti: (29.9.2011 9:01:16)
    Seuraavana tiistaina Perttu oli saanut iholtaan jo kuvottavan mätäliejun hajun peitetyksi ja osallistui saman viikkokisan seuraavaan osakilpailuun. Händärit olivat ennallaan, Perttu ja toverinsa pelasivat edellisen kisansa bufferiin, mikä olikin varsin tyydyttävä tulos.
    Kuten niin tavallista on, Perttu möhli taas samoilla haminoilla ja asetelma oli kuten tämän keissin avauksessa.
    Perttu on fiksu poika ja pyysi möhömahaisen cädärinsä asettumaan stoppariksi droppitilanteessa. Kahdesti pallo kimmahti cädärin sääriin, mutta kolmas droppi jäi hyvin esteen ruohokaistalle ja Perttu löi pallonsa greenille. Uskomaton suoritus. Monesko lähtee greeniltä?

    Mielenkiintoinen tapaus. Arvelen, että

    Jos pallo vieri tai kimmahti yli kaksi mailanmittaa ennen cädäriin osumista ja käytännössä oli varmaa, että pallon olisi saanut dropata ilman rangaistusta uudelleen 1. pudotuksen jälkeen, niin 7. lähtee griiniltä.

    Jos pallo kimmahti molemmilla kerroilla putoamiskohdastaan alle kaksi mailanmittaa ennen cädäriin osumista, niin toimikunnasta riippuen joko Perttu lähtee tai 11. lähtee.

    PG

    PG kirjoitti: (29.9.2011 11:42:22)

    Arvelen, että

    Jos pallo vieri tai kimmahti yli kaksi mailanmittaa ennen cädäriin osumista ja käytännössä oli varmaa, että pallon olisi saanut dropata ilman rangaistusta uudelleen 1. pudotuksen jälkeen, niin 7. lähtee griiniltä.

    Jos pallo kimmahti molemmilla kerroilla putoamiskohdastaan alle kaksi mailanmittaa ennen cädäriin osumista, niin toimikunnasta riippuen joko Perttu lähtee tai 11. lähtee.

    Arvelen vielä, että

    Myös edellisessä skenaariossa (7. lähtee) on ainekset Perttu lähtee- ratkaisulle (mikäli Perttu ei pelannut toista palloa sääntöjen mukaan ennen lyöntiään seuraavalta tiiauspaikalta). Jos toinen droppi kimmahti kivestä osuen yli kahden mailanmitan päässä ’kopparina’ toimivaan cädäriin, olisi pallo pitänyt sen jälkeen asettaa kiven päälle. Jos se ei siinä olisi pysynyt, niin lähimpään paikkaan, jossa pysyy (ei lähemmäksi lippua). Kiven päällä tai kiveä nojaamassa olevaa palloa on huomattavasti vaikeampi lyödä, kuin ruohonkaistaleella olevaa. Perttu saattoi saada merkittävää etua lyödessään pallonsa väärästä paikasta.

    ts

    KL kirjoitti: (29.9.2011 9:12:29)

    B kirjoitti: (29.9.2011 9:01:16)
    Seuraavana tiistaina Perttu oli saanut iholtaan jo kuvottavan mätäliejun hajun peitetyksi ja osallistui saman viikkokisan seuraavaan osakilpailuun. Händärit olivat ennallaan, Perttu ja toverinsa pelasivat edellisen kisansa bufferiin, mikä olikin varsin tyydyttävä tulos.
    Kuten niin tavallista on, Perttu möhli taas samoilla haminoilla ja asetelma oli kuten tämän keissin avauksessa.
    Perttu on fiksu poika ja pyysi möhömahaisen cädärinsä asettumaan stoppariksi droppitilanteessa. Kahdesti pallo kimmahti cädärin sääriin, mutta kolmas droppi jäi hyvin esteen ruohokaistalle ja Perttu löi pallonsa greenille. Uskomaton suoritus. Monesko lähtee greeniltä?

    Perttu lähtee.

    Kyllä siinä vaan niin käy. Mutta Jugi ei lähde silti. Se on varma!

    B

    PG kirjoitti: (29.9.2011 16:14:06)

    PG kirjoitti: (29.9.2011 11:42:22)

    Arvelen, että

    Jos pallo vieri tai kimmahti yli kaksi mailanmittaa ennen cädäriin osumista ja käytännössä oli varmaa, että pallon olisi saanut dropata ilman rangaistusta uudelleen 1. pudotuksen jälkeen, niin 7. lähtee griiniltä.

    Jos pallo kimmahti molemmilla kerroilla putoamiskohdastaan alle kaksi mailanmittaa ennen cädäriin osumista, niin toimikunnasta riippuen joko Perttu lähtee tai 11. lähtee.

    Arvelen vielä, että

    Myös edellisessä skenaariossa (7. lähtee) on ainekset Perttu lähtee- ratkaisulle (mikäli Perttu ei pelannut toista palloa sääntöjen mukaan ennen lyöntiään seuraavalta tiiauspaikalta). Jos toinen droppi kimmahti kivestä osuen yli kahden mailanmitan päässä ’kopparina’ toimivaan cädäriin, olisi pallo pitänyt sen jälkeen asettaa kiven päälle. Jos se ei siinä olisi pysynyt, niin lähimpään paikkaan, jossa pysyy (ei lähemmäksi lippua). Kiven päällä tai kiveä nojaamassa olevaa palloa on huomattavasti vaikeampi lyödä, kuin ruohonkaistaleella olevaa. Perttu saattoi saada merkittävää etua lyödessään pallonsa väärästä paikasta.

    Tuomari kutsuttiin paikalle. Tuomio: Viides lähtee greeniltä! Scotty cameron puhui ja pallo reikään.
    Perttu lähti päättävaisesti kohti seuravaa tee-boxia ja kuten osoittautui myöhemmin, koko viikkokisasarjan voittoa!

    PG

    B kirjoitti: (29.9.2011 22:03:38)
    Tuomari kutsuttiin paikalle. Tuomio: Viides lähtee greeniltä!

    Tuomion kuultuaan Pertun suu loksahtaa auki hämmästyksestä. ”Ihanko totta? Onko tuomarin päätös lopullinen?”, hän sopertaa. ”Kyllä”, vastaa tuomari. Varmuuden vuoksi tuomari kaivaa taskustaan sääntökirjan ja näyttää sääntöä 34-2. ”Katso itse tuosta”. ”Juu, niinpä näkyy olevan. Ki…kiitos – tarkoitan, että sitten on turha valittaa tuomiosta”, sanoo Perttu. Möhömahamailapoika virnistää. (Case: Perttu 2).

    Mainittakoon vielä, että tuomari oli tunnettu huonosta päässälaskutaidostaan, mutta säännöt ja deccarit hän hallitsi hyvin. Esim. dec 20-2c/4 oli tullut hänelle tutuksi jo skotlannin vuosilta, saidat skotit kun eivät halunneet päästää pallojaan hukkaan turhan takia.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
Vastaa aiheeseen: Auta Perttua

Etusivu Foorumit Säännöt Auta Perttua