Etusivu›Foorumit›Säännöt›Voiko caddie julistaa varapallon?›Re: Grant Moir
KL kirjoitti: (14.12.2010 8:09:42)
Lipulle kirjoitti: (14.12.2010 3:24:32)
Miten sitten tuo allaoleva Grant Moirin tulkinta naisten amatööri MM- kisoissa:’My only ruling of the day occurs when I see a player from Guam about to drop two club-lengths away from a cart path on the advice of her caddie. I advise her that she needs to establish the nearest point of relief and can then drop within one club-length of that point, not nearer to the hole.’
Eli caddie neuvoi väärin ja (Randan official- tuomari) ainoastaan korjasi oma- aloitteisesti? asian ennen NPoR:n mahdollista rikkomusta.
Siis tuomarin toiminnasta on kysymys eli nähdessään mahdollisesti tulevan virheen, niin käy neuvomassa pelaajaa – siis caddie antanut väärän ohjeen, mutta pelaaja ’droppiaikeissa’ ja nähdessään tilanteen, tuomari korjaa tilanteen…
Koko juttu tässä ja kohta hieman keskivaiheen jälkeen.
Tuomari on toiminut aivan oikein, hänen tehtävänsä on auttaa pelaajia ja tulossa olevan sääntörikkomuksen ennalta ehkäiseminen on nimenomaan tuota auttamista.
Sillä ei ole mitään väliä kenen neuvoja pelaaja uskoo tai noudattaa, hän on kuitenkin vastuussa mahdollisesta sääntörikkeestä. Alkuperäisessä casessä on kyse siitä, tapahtuuko tilanteessa sääntörike vai ei.
Asia selvä (ja ts.n antama tarkennus huomioitu), mutta olisiko tuomarin ollut syytä neuvoa / kertoa myös mahdollisuudesta lyödä palloa autotieltä.
Btw, lähes poikkeuksetta näkee pelaajien droppailevan pallon päätyessä ’cart-pathille’ – ikäänkuin siinä tilanteessa olisi sääntöjen mukaan ’pakko’ dropata.
Jos autotieltä on linja griinille, niin miksei siitä sitten löisi – usein automaattisesti vaan aloitetaan droppailut ja dropin jälkeen päädytään aiempaa huonompaan linjaan tai ’makuuseen’, kuin tieltä lyödessä.