Aihe: Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko - Golfpiste.com

14.4.–21.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][8]
KilpailuaSuomalaista

Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko

Etusivu Foorumit Yleistä Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko

Esillä 25 viestiä, 201 - 225 (kaikkiaan 334)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Ballmarker kirjoitti: (25.7.2008 22:08:08)
    Mikähän kumma siinä on että Suomessa tämä vapaa-ajan kuluttaminen on mennyt niin tiukkapipoiseksi touhuksi että se uhkaa jo peli-iloa?

Tatahan minakin olen (taalla) ihmetellyt ja sen takia saanut kuulla vittuilevani suomalaisuudelle.

Nick Faldo sanoi kerran loistavasti: ’Sina valitset sen suututko/menetatko hermosi jonkun asian takia. Sina sen valitset. Ei kukaan muu.’ Tama on hyva neuvo niin golffareille kuin tavallisillekin tallaajille. Rennompaa meininkia ja paljon ymmarrysta.

En jaksanut ihan koko viestiketjua kahlata läpi, joten en ole varma, oliko seuraavasta asiasta jo juttua. Olen nimittäin jo useampaan otteeseen törmännyt tilanteeseen, jossa 4 hengen ryhmä ei halua päästää takaa tulevia 2 tai 3 selvästi nopeampaa pelaajaa ohi vaikka edessä olisi jo useampikin tyhjä reikä. Kommenttina olen kuullut; ”me pelaamme 4 hengen suositellussa aikataulussa. On luonnollista, että 2 tai 3 pelaa nopeammin kuin me, mutta ei meidän tarvitse antaa ohittaa, kun kerran pelaamme oikeaa vauhtia”. Valitettavasti useimmiten tuo kuviteltu vauhti ei sitten edes ole sitä suositeltua.

Onko kukaan muu havainnut tällaista typeryyttä? Ja mistä moinen kummallinen käsitys voi olla peräisin?

tgc kirjoitti: (24.7.2008 20:04:57)
    Golffin (po. golfin) isoin (po.suurin) uhka on (po. ovat) kierokset (po. kierrokset) jotka kestävät yli neljä tuntia.

No ei taatusti ole. Ei, vaikka juttua jatkettaisiin maailman tappiin.

Yksilö-näkökulmasta katsoen ei varmaankaan ole. Kuitenkin monet golf-järjestöjen tekemät analyysit ja kyselyt nostavat hitaan pelaamisen golfin suureksi ongelmaksi.
    Samoin asian tärkeyden näkee monella kentällä suuremmissa golf-maissa. En muista yhtään kenttää UK:ssa, jossa clubilla ei painotettaisi ripeää etenemistä. Ja olen huomannut käytännössä että kehoitukset on suunnattu ”turisteille” jotta he pysyisivät poissa paikallisten jaloista. Paikallisilla on nimittäin tapana pelata rutiininomaisesti 3.5h kierroksia. Pari kertaa paikallinen senioriryhmä on pyyhkäissyt ohi niin ettei ehtinyt kissaa sanoa. He tosin pelasivat alternate shottia, mutta silti.

Samoin jenkkien gps-järjestelmät on valjastettu myös pelinopeuden valvontaan. Tuskin noin paljon vaivaa/rahaa olisi asian eteen panostettu ellei hidas pelaaminen olisi oikeasti ongelma…

Parti kirjoitti: (20.7.2008 23:25:03)
    Neljässä tunnissa on 14400 sekuntia. Swingin/chipin/putin kesto on noin 1,4 sekuntia. Tästä voi suoraan päätellä että kierrokseen mahtuu paljon lyöntejä.
    Laskemalla saa selville että neljän hengen ryhmällä 4h kierroksella on jokaisella pelaajalla aikaa 2751 lyöntiin per kierros.

WTF!! Pointti: Oleellista ei ole se kuinka monta lyöntiä lyöt vaan se kuinka kauan sinulta kestää saada pallo liikkeelle. Swingi ei vie aikaa vaan se oheistoiminta.

Tarkennetaan hieman. Näppiksen askelmittarin mukaan, ka. kierroksella tulee kilsoja noin 10. Kävelyyn ei saa mennä missään nimessä enemmän kuin 2 h. Eli: Pelaajaa kohden on käytössä vain reilut 1300 lyöntiä, jos kierros pitäisi mennä 4 tuntiin.

Mielestäni kentän tukkeutumisen pääsyyt ovat:
    – kentän suuri täyttöaste
    Ongelmat kasautuvat, ohitukset on vaikea toteuttaa, 4 h ryhmiltä kuluu aikaa enemmän kuin 2 h ryhmiltä.
    – valvonnan puute
    – kokemattomuus pallonlyönnissä.
    Pelätään lyödä palloa. Hyvää lyöntiasentoa, puttilinjaa haetaan liian kauan. Ei se pallo syö, kaverit ei naura epäonnistumisille. Nysväämisellä pelata huippukierroksia, osakierroksia ehkä. Kun rutiinit on kunnossa, ei lyöntiä tarvitse älyttömästi hioa.
    – kokemattomuus toimia kentällä siten, että peli sujuisi nopeasti.
    Mailaa, etäisyyksiä aletaan pohtia vasta pallolla, bägien jättö tiipaikalla jne. Yhtä tapausta pääsi seuraamaan, missä ryhmä odotti greenin tyhjentymistä. Ensin lyötiin väylällä olevat pallot ja vasta sen jälkee lähti raffiin lyönyt etsimään omaa palloaan ja lopulta koko porukka perässä. Olisiko sen pallon voinut etsiä greenin vapautumista odottaessa.

Kentällä ei tarvitse olla kiire, mutta sujuvasti kannattaisi toimia.

Aloitin kolohvini Jenkilässä Innsbrookisssa. Siellä ei ollut ongelmia – ainaskaan näillä Innisbrrokin kentillä , että olisi ees yiritetty ohitella, jos jäi jäi aikaa jutskattiiin peliakaverin kaa.

Sun Hilissä , Arnold Palmerin kentällä Floridassa, tosin neljän naisen peliryhmä lähetti cadipojan huomauttamaan minulle edellä pelaavalle , että pelaa vain yhdellä pallolla – luulivat minun pelaavan kahdella, kun menin outoa kenttää siksin sokin yksin edellä.

Sun Hillisää pitää ulkopuolisen yöpyä kalliissa Bungalovassaj otaa saa pelata ja kun aamulla satoi ei kentälle päässsyt ollenkaan – meinas mennä kallis jo maksettu pelilippu ohi suun.
    Sade lakkas yht´äkkiä.
    Cadimaster sanoi , että lähe nyt kukkahatturouvien n 60 – 70 v edelle nopeaan !
    No olin ekaa kesää pelaamassa ja kenttä oli outo pallo meni sinne sun tänne .
    Onneksi ekan ysin jälkeen kukkahattutädit jatkoi toista ysiä ja minä sain pelata rauhassa loppuysin sitä kuuluissa kenttää , jossa on se tunnettu par 3 pienellä saarella-
    tein siinä pari – se lämmitti. Ostin Sunhillistä 1988 12 pikeepaitaa – ovat pelukunnosssa kuten paidanripustin edelleen.

Jos koko ajan kiristää muiden pelaaminen – nii…
    Hyvät nmuistot jäivtä Jenkkilän kolohvkulttuurista – oi aikaa ihmiselle.

mäkisuksi kirjoitti: (28.7.2008 10:13:15)
    Sun Hillisää pitää ulkopuolisen yöpyä kalliissa Bungalovassaj otaa saa pelata ja kun aamulla satoi ei kentälle päässsyt ollenkaan – meinas mennä kallis jo maksettu pelilippu ohi suun.
    Sade lakkas yht´äkkiä.
    Cadimaster sanoi , että lähe nyt kukkahatturouvien n 60 – 70 v edelle nopeaan !
    No olin ekaa kesää pelaamassa ja kenttä oli outo pallo meni sinne sun tänne .
    Onneksi ekan ysin jälkeen kukkahattutädit jatkoi toista ysiä ja minä sain pelata rauhassa loppuysin sitä kuuluissa kenttää , jossa on se tunnettu par 3 pienellä saarella-
    tein siinä pari – se lämmitti. Ostin Sunhillistä 1988 12 pikeepaitaa – ovat pelukunnosssa kuten paidanripustin edelleen.

Tässä alkaa olla jo vanhaa tuttua mäkkäriörvellystä höystettynä Jukkamaisilla sienihuurutarinoilla.

Mä olen luullut tähän asti että vanha kunnon pikeepaita laitetaan roskiin vaimon kehotuksesta viimeistään ekan käyttökesän jälkeen, mutta olen ollutkin väärässä ja ne kestävätkin yli 20 vuotta..

Olen itse toissa kesän aloittaja golfissa, ja olen nauttinut suuresti tästä itselleni epätyypillisen fyysisessä mielessä rauhallisesta lajista. Aiemmin kaikkeen liikuntaan olen tavannut liittää selkeän hikeentymisen ja tietynlaisen lajinmukaisen hallitun aggressiivisuuden.

Olen lyhyen golfurani aikana kiertänyt kokonaista kenttää Katinkullassa, Tarinassa, Eerikkalassa ja Paltamossa ehkä parikymmentä kertaa, enkä koskaan ole ollut kierroksella, joka olisi mennyt alle neljän tunnin. En ole tosin osannut sitä harmitella, koska koko kenttä on kiertänyt tällaista nautiskeluvauhtia mutta tässäkin keskustelussa näkyneet erilaiset kirpeät ja happamat ja ärhäkätkin kommentit on kuultu ja nilkoille palloja saatu, ilman omaa syytä ja hidastelua. Tuntuu, että muista urheilullisemmista peleistä tutut persoonallisuuspiirteet ovat täälläkin näkyvissä; on säntillisiä/niuhottajia, on rajojen ylittäjiä/joustajia, on kuumakalleja ynnä muita hahmoja.

Ilmeisesti lajinmukainen aggressiivisuus golfissa on tätä suunpieksäntää sitten.

Minusta aloittelijana näyttää täysin mahdottomalta yhteisön yritys puhumalla saada muutosta yhteisön fyysiseen todellisuuteen. Jos fyysisesti hitaammille (vanhemmille, liikuntarajoitteisille, lapsille tai vaikkapa aloittelijoille tai jääräpäisille huononpäivän singlepelaajille) kerran ollaan tarjoamassa mahdollisuutta harrastaa tätä mukavaa lajia, minusta ainoa mahdollisuus on rakentaa aikoja tai paikkoja, joissa julkisesti jaotellaan kenttä tilaa tai aikaa nopeille ja hitaille pelaajille.

Ei yhteisön rakenne puhumalla muutu.

olipa ketju, eikä jaksanut kokonaan lukea.
    Mikä sitten on yleensä pelinopeus? Itsellä kun pyrin minimoimaan perheen luota poissa-oloajan (kun muut eivät tällä hetkellä pelaa) menee yksin tyhjällä kentällä aamuvarhaisella 2.5 tuntia, ihan reippaalla kävelyllä, ja välillä kentänhoitoa hiukan odotellen. Kaverin kun ottaa samalle kierrokselle mukaan saa aikaa menemään kolmisen tuntia tai hiukan alle. Nelistään sitten nelistetään aina silloin kun saadaan porukka kasaan noin 3 tuntia ja vartti, kuitenkin aina 3.5 tunnin alle, siis edelleen tyhjällä kentällä, muutaman kerran palloja etsien.
    Tämän yli menevä aika menee sitten odotteluun kun kenttä on täysi. Omalla kentällä normaaliaika on sujuvilla ohituksilla yksin tai kaksi edelleen alle 4 tuntia, kun on sen verran väljää että ohituksia voi ja kannattaa tehdä. Mutta on myös kierroksia, kuten viime torstaina, että pelattiin kahteen pekkaan 6 ekaa reikää noin tuntiin, mutta seuraavia 6 reikää sitten 1h45 min, kun juututtiin 4 hengen ryhmän perään (jotka siis pelasivat yli 5h tahtia, eikä ohi päästy). 12 jälkeen jäikin tällä kertaa peli sitten kesken ja siirryttiin 19 reiälle.
    Sosiaalisena tapahtumana golf on kuitenkin parhaimmillaan. Siitä huolimatta en (hyvin rullaavalla kentällä) ole yli 4 tunnin kierroksia pelannut nelikossakaan, ja kaikki kuulumiset tai tilanteesta riippuen työasiat on hyvin ehtinyt keskustella.

KL

_jussi_ kirjoitti: (28.7.2008 11:23:04)
    Siitä huolimatta en (hyvin rullaavalla kentällä) ole yli 4 tunnin kierroksia pelannut nelikossakaan,

En minäkään, kaikki yli neljän tunnin kierroksen ovat tapahtuneet huonosti rullaavalla kentällä…

Kun nyt kerkesin laajemmin tätä keskustelua lukea niin onhan tää säälittävää, lapsellista.

Olen samaa mieltä kuin Januz, joka ehdottaa tiukempaa moderointia, jotta keskustelijat oppivat löytämään kohteliaampia tapoja sanoa sanottavansa. Se usein lisää keskustelun järjellisyyttä.

hc

J.Kala kirjoitti: (28.7.2008 11:19:09)

Minusta aloittelijana näyttää täysin mahdottomalta yhteisön yritys puhumalla saada muutosta yhteisön fyysiseen todellisuuteen. Jos fyysisesti hitaammille (vanhemmille, liikuntarajoitteisille, lapsille tai vaikkapa aloittelijoille tai jääräpäisille huononpäivän singlepelaajille) kerran ollaan tarjoamassa mahdollisuutta harrastaa tätä mukavaa lajia, minusta ainoa mahdollisuus on rakentaa aikoja tai paikkoja, joissa julkisesti jaotellaan kenttä tilaa tai aikaa nopeille ja hitaille pelaajille.

Seniorithan ovat tunnetusti ryhmänä kentän nopeimmat pelaajat, kuten myös perheen pienimmät (kunhan vain ajatus pysyy pelissä). Jos ei 8 kilsaa taivu kolmeen tuntiin on syytä ottaa auto avuksi ja homma toimii taas.

Aloittelijoiden mahdollinen hitaus johtuu jostain aivan muusta kuin lyöntien määrästä. Kursseilla ei vain kertakaikkiaan pysty kertomaan kaikkea, miten kentällä kuuluu toimia. Seurat voisivat ottaa tästä vastuuta ja järjestää erilaisia opastuskierroksia aloittelijoille, missä kokeneempi pelaaja opastaisi aloittelijoita kentällä etenemisen suhteen. Pelinopeuden eteen pystyy tekemään hyvin vähän paperilapuilla ja oppailla, vain ensikäden oppi aidoissa tilanteissa menee päähän.

Ajatusta aikojen/kenttien jakamisesta pelinopeuden mukaan kannatan vahvasti. Luulisi, että 36 reikäisellä kentällä voisi kokeilla toisella puolella vaikkapa salamatiistaita, jolloin kierros saa kestää max 3,5h ja etanatorstaita, jolloin kentältä saisi poistua vasta viiden tunnin jälkeen. Matkan varrella voisi olla mustikanpoimintaa ja lintujenbongausta.

Silti en ole tällaisista kokeiluista kuullut Suomesta enkä muualtakaan.

Parti kirjoitti: (28.7.2008 4:33:03)
    Pari kertaa paikallinen senioriryhmä on pyyhkäissyt ohi niin ettei ehtinyt kissaa sanoa.

Siihen menee sekunti..melkoisia menijöitä..olen kuullut jenkkien kehittäneen aikoinaan lentokoneen joka lentää kiväärin luotia nopeammin…senkin ohittaessa kerkeää sanoa kissa.

Hyvällä säällä saa 4,5 – 5,0 tunnin rundissa aurinkoa hyvin…ei mene GF hukkaan.

ping10 kirjoitti: (10.7.2008 18:57:29)
    Golffin isoin uhka on kierokset jotka kestävät yli neljä tuntia. .

Pakko kirjoittaa vaikka jo vannoin etten sekaannu tähän keskusteluun…

Viestiketjun aloittajan mielestä Golfin suurin uhka on liian hitaat kierrokset.
    Tämä on seurausta pelaajista jotka eivät noudata golfin henkeä etiketissä ja säännöissä sekä yhteisöllisyydessä, vaan ovat minä-itse tyypejä, jotka pelaavat golfia vääristä syistä lajin luonteen näkökulmasta.

Itse sain oppini parempien pelaajien seurassa jotka opettivat ripeät rutiinit ja kehottivat nostamaan pallon taskuun jos ei sujunut, joka taas johdatti harjoittelemaan harjoituskentälle ja/tai rangelle. Seuraavalla kerralla meni sitten hiukan paremmin. Vaikka nykyisin peli kulkee jo keskivertotuupparin tasolla, niin silti vieläkin noudatan jo opittua ja joudun toisinaan nostamaan pallon taskuun jos ei ole pb pisteteille toivoa.

Eihän tämä ole kiinni kuin asenteesta, ja lajin luonteen ymmärtämisestä.

Valitettavasti sujuvan pelin aikaansaamiseksi tämäkin pitäisi käskyttää ja valvoa ylemmiltä tahoilta, kuten viestiketjussa mainituilla kentillä joilla homma toimii, jotta saadaan nuo mainitut tyypit oppimaan tavoille tai luopumaan lajista. Täällä lienee turha marista, joten eikun painetta kenttiä pyörittäville tahoille…

tmv

Tältä päivältä oikein hieno esimerkki siitä, kuinka vain omaan toimintaan keskittymällä hidastetaan peliä oikein huolella. Tapahtumapaikkana Vihti Golf ja 9. väylän tii:

1. väylää pelaava 4 hengen ryhmä on tulossa palloilleen. Olemme valmistautumassa avaamaan 1. väylän kanssa rinnakkain ja vastaan kulkevalla 9. väylällä.
    1. väylän ryhmäläiset etsivät ainakin kahden pelaajan palloa 9. väylän puolelta viivästäen avaustamme (n. 50 metriä avauspaikkamme edessä).

Yksi 1. väylän pelaajista toteaa, että omaa palloa ei löydy ja päättää lähteä kävelemään 9. griinille 200-230 metriä takaisinpäin meidän peliväyläämme pitkin selvittämään, josko joku meidän edellä olevista ryhmäläisistä olisi ottanut hänen pallonsa. Emme siis edelleenkään pääse avaamaan. Kyseinen ’herrasmies’ kävelee 9. väylän griiniä kohti huutaen ja jälleen meidän väyläämme pitkin takaisin, joten edelleenkään emme pääse avaamaan. Koko tämän ajan muu ryhmä seisoo luonnollisesti avauspaikkamme etupuolella. Jonkin ajan kuluttua mies saapuu viimein kiroillen takaisin paikkaan josta lähti, droppaa pallon ja kiroillen lyö ja etenee griinilleen. Tämän lisäksi myös 1. väylän seuraavan lähtöryhmän avaus viivästyi huomattavasti.

Melkoinen suoritus. Viivästyttää sekä 1. että 9. väylän peliä samanaikaisesti. Eikä kyseinen herra edes missään vaiheessa tullut katsoneeksi ympärilleen ja pelikaveritkin täysin hukassa. Olen sanaton.

tmv kirjoitti:Tältä päivältä oikein hieno esimerkki siitä, kuinka vain omaan toimintaan keskittymällä hidastetaan peliä oikein huolella…… Olen sanaton.

Olen minä myös sanaton luettuani tmv kirjoittamattoman tarinan – olikohan edes proV1?

hc kirjoitti: (28.7.2008 14:33:57)
    Jos ei 8 kilsaa taivu kolmeen tuntiin on syytä ottaa auto avuksi ja homma toimii taas.

Jos kaksi pelaajaa käyttää samaa autoa, golfauton käyttö ei nopeuta peliä. Jos sen sijaan jokainen honöörissä oleva kävelee reippaasti edelliseltä griiniltä suoraan tiipaikalle, kaivaa siinä vauhdissa avausmailansa esiin ja antaa palaa, niin pelkästään se nopeuttaa kierrosaikaa noin 15-20 minuuttia verrattuna siihen, että honöörimies kaivaa esiin tuloskorttinsa, merkkaa siihen tuloksena, laskee siihen saakka kertyneet lyönnit, niistää nenänsä ja ryhtyy vasta sen jälkeen hoitelemaan avauslyöntiänsä.

Näin pienestä se on kiinni.

Ballmarker kirjoitti: (28.7.2008 18:46:03)

Jos ei 8 kilsaa taivu kolmeen tuntiin on syytä ottaa auto avuksi ja homma toimii taas.

Jos kaksi pelaajaa käyttää samaa autoa, golfauton käyttö ei nopeuta peliä. Jos sen sijaan jokainen honöörissä oleva kävelee reippaasti edelliseltä griiniltä suoraan tiipaikalle, kaivaa siinä vauhdissa avausmailansa esiin ja antaa palaa, niin pelkästään se nopeuttaa kierrosaikaa noin 15-20 minuuttia verrattuna siihen, että honöörimies kaivaa esiin tuloskorttinsa, merkkaa siihen tuloksena, laskee siihen saakka kertyneet lyönnit, niistää nenänsä ja ryhtyy vasta sen jälkeen hoitelemaan avauslyöntiänsä.

Näin pienestä se on kiinni.

Kyllähän auto nopeuttaa peliä, muttei se kenttien tukkoisuutta poista.
    Siirtymät griiniltä tiille ja tiiltä jatkolyöntipaikoille sujuu paljon nopeammin autolla, mutta ongelmat ovatkin nämä honöörimiehet, jotka kirjoittelevat tuloskorttia, dokaavat vodaa, ym. älytöntä, kun pitäis saattaa pallo ilmaan.

Bulls Hit kirjoitti:mutta ongelmat ovatkin nämä honöörimiehet, jotka kirjoittelevat tuloskorttia, dokaavat vodaa, ym. älytöntä, kun pitäis saattaa pallo ilmaan.

Noh noh, jos se on hänen elämänsä ainutlaatuisin hetki, jolloin voi todistaa olevansa jotain jossakin ??? honour yhdellä tiiauspaikalla… ??? 🙂 joskus joku kommentoi, että yhden taistelun voi voittaa, mutta HALLITSIJA on se, joka voitti sodan. (Golfkierros 18reik eli 18 mahdollisuutta honouriin, mutta kokonaistulos ratkaisee lyöntipelissä/tas lp)

ps perusongelma on edelleen se hahmotuskäsitys kokonaisuudesta: golfkentällä olevat henkilöt pelaavat erilaista ’peliä’. Ulkoillaan golfia tai seurustellaan golfia tai sitten on vielä henkilöitä, joka pelaavat peliä nimeltä golf virallisten sääntöjen mukaan. 🙂

pps. kommentti aikaisempaa kirjoitukseen: jos kentällä on SUOSITUSKIERROSAIKA 18reik. esim. 4h 10min, saako kentän pelata nopeammin ilman penalteja???

Golffin isoin uhka on kierokset jotka kestävät yli neljä tuntia. Pelatut kierrokset ovat jo laskussa Yhdysvalloissa, isoimpana syynä ovat venyvät peliajat, ja on vain ajan kysymys milloin sama tapahtuu Suomessa, ellei asialle tehdä jotain.

Yksi pikku projekti valmistui juuri ja päätin rentoutua pläräämällä tämän ketjun kokonaan läpi. Opettavaista, taas kerran.

Minulle jäi kuitenkin epäselväksi tämä ketjun aloituksen merkittävin pointti. Siis missä mielessä kierrokset, jotka kestävät yli neljä tuntia, ovat golfin isoin uhka? Mitä tällä tarkoitetaan?

Old John Joseph kirjoitti: (28.7.2008 20:33:14)

Golffin isoin uhka on kierokset jotka kestävät yli neljä tuntia. Pelatut kierrokset ovat jo laskussa Yhdysvalloissa, isoimpana syynä ovat venyvät peliajat, ja on vain ajan kysymys milloin sama tapahtuu Suomessa, ellei asialle tehdä jotain.

Yksi pikku projekti valmistui juuri ja päätin rentoutua pläräämällä tämän ketjun kokonaan läpi. Opettavaista, taas kerran.

Minulle jäi kuitenkin epäselväksi tämä ketjun aloituksen merkittävin pointti. Siis missä mielessä kierrokset, jotka kestävät yli neljä tuntia, ovat golfin isoin uhka? Mitä tällä tarkoitetaan?

Niinpä, mikä on ’pointti’ Vilkasinpa ’Näppiksen’ kiertueen tilastoja ja kas kummaa kierroskeskiarvo tällä hetkellä on 3h 49min/18 reikäinen kenttä.
    Miten siis yli 4h kestävistä kierroksista tulisi jonkinlainen uhka meikäläisille golf kentille
    Mihin ’kiireinen’ golfari käyttäisi ne säästyneet minuutit?

Nimetön

Kaikilla kentillä lienee pelaamisen tarkemmissa ohjeissa peliajaksi on asetettu 4-4.5 tuntia.
    Tämä 4,5 tuntia lienee ainakin joillain Tampereen seudun kentillä.
    Tätä kun noudattaa,niin kukaan ei voi syyttää hitaasta pelaamisesta.
    Mikäli tällaiseen aikaan ei ole varautunut etukäteen,niin kierroksenhan voi aina jättää kesken.
    Hyvin yksinkertainen ohje sinänsä tämä aikamääräys.
    Sellaisilta kentiltä voi vallan hyvin pysyä poissa,joilla ei tätä aikamääräystä noudateta.

Bulls Hit kirjoitti: (28.7.2008 20:01:39)

Jos kaksi pelaajaa käyttää samaa autoa, golfauton käyttö ei nopeuta peliä.

Siirtymät griiniltä tiille ja tiiltä jatkolyöntipaikoille sujuu paljon nopeammin autolla, mutta ongelmat ovatkin nämä honöörimiehet, jotka kirjoittelevat tuloskorttia, dokaavat vodaa, ym. älytöntä, kun pitäis saattaa pallo ilmaan.

Ilman muuta sellaisella kentällä, jossa on pitkiä siirtymiä, golfautosta on hyötyä (tai siellä missä niiden käyttö on kaikille pakollista). Mutta kun kaksi pelaajaa jakaa yhteisen auton käy usein niin, että toisen pallo on jossain oikealla ja toisen vasemmalla. Ensin ajetaan toiselle pallolle ja vasta sitten toiselle, kun ilman autoa palloille mentäisiin samanaikaisesti. Usein myös auto tuppaa jäämään jonnekin kauemmaksi kun lähdetään kävelemään pallojen perään – ja jonkun on sitten taas käveltävä takaisin hakemaan se 50-100 metrin päähän jäänyt auto.

Mutta hyvä kysymys on kyllä tuo: where’s the beef? Loppujen lopuksi ei sillä pitäisi olla kenellekään suurtakaan merkitystä kestääkö kierros 4 h 0 min vai 4 h 30 min. Kun vapaa-aikaa vietetään ei se voi olla niin tiukalla. Tai jos on niin sitten pitää vaan siirtää nukkumaanmenoaikaa saman verran myöhemmäksi.

Ballmarker kirjoitti: (29.7.2008 5:21:09)
    Mutta hyvä kysymys on kyllä tuo: where’s the beef? Loppujen lopuksi ei sillä pitäisi olla kenellekään suurtakaan merkitystä kestääkö kierros 4 h 0 min vai 4 h 30 min. Kun vapaa-aikaa vietetään ei se voi olla niin tiukalla.

Naudanliha on siinä että kyllähän se vituttaa, jos siihen kierrokseen tulee vaikkapa tunti ylimääräistä pelkästään lyöntivuoron odottelua.

januz kirjoitti: (29.7.2008 8:14:12)

Mutta hyvä kysymys on kyllä tuo: where’s the beef? Loppujen lopuksi ei sillä pitäisi olla kenellekään suurtakaan merkitystä kestääkö kierros 4 h 0 min vai 4 h 30 min. Kun vapaa-aikaa vietetään ei se voi olla niin tiukalla.

Naudanliha on siinä että kyllähän se vituttaa, jos siihen kierrokseen tulee vaikkapa tunti ylimääräistä pelkästään lyöntivuoron odottelua.

Juuri näin. Sen tunnin ylimääräisen seurustelun ja jutustelun voi suorittaa vaikka klubin terassilla kierroksen jälkeen, jos ei kerran ole kiire minnekään. Joillakin on tapana seurustella tiiauspaikoilla ja muuten lyöntiin valmistautuessaan. Useimmat meistä tulevat kentälle tehdäkseen hyvän tuloksen enkä ole vielä kenenkään kuullut sanovan onnistuvansa siinä paremmin jokaista lyöntiä esim. 5 minuuttia odotellen.

Ja edelleen… ohituksiin suhtaudutaan monilla kentillä nykyään erittäin negatiivisesti > ’jos ei minulla ole kiire niin ei voi olla teilläkään’. Jos siellä edessä on jo tyhjiä reikiä, takana nopeampi ryhmä eikä omaa pelinopeutta voi lisätä niin ei siihen ohitukseen kukaan kuole.

Bulls Hit kirjoitti: (28.7.2008 20:01:39)

Jos kaksi pelaajaa käyttää samaa autoa, golfauton käyttö ei nopeuta peliä.

Ilman muuta sellaisella kentällä, jossa on pitkiä siirtymiä, golfautosta on hyötyä (tai siellä missä niiden käyttö on kaikille pakollista). Mutta kun kaksi pelaajaa jakaa yhteisen auton käy usein niin, että toisen pallo on jossain oikealla ja toisen vasemmalla. Ensin ajetaan toiselle pallolle ja vasta sitten toiselle, kun ilman autoa palloille mentäisiin samanaikaisesti. Usein myös auto tuppaa jäämään jonnekin kauemmaksi kun lähdetään kävelemään pallojen perään – ja jonkun on sitten taas käveltävä takaisin hakemaan se 50-100 metrin päähän jäänyt auto.

Mutta hyvä kysymys on kyllä tuo: where’s the beef? Loppujen lopuksi ei sillä pitäisi olla kenellekään suurtakaan merkitystä kestääkö kierros 4 h 0 min vai 4 h 30 min. Kun vapaa-aikaa vietetään ei se voi olla niin tiukalla. Tai jos on niin sitten pitää vaan siirtää nukkumaanmenoaikaa saman verran myöhemmäksi.

No kyllähän se auto nopeuttaa peliä. Siis kentillä, joissa sillä saa ajaa koko kentän alueella. Ja vielä huomattavasti, kun on sitä pelisilmää. Eri asia on niillä kentillä, joissa saa ajaa vain autoja varten tehdyillä väylillä. Silloin siitä ei nopeusmielessä ole paljon hyötyä.

Esillä 25 viestiä, 201 - 225 (kaikkiaan 334)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #403865 kohteessaYli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko

Etusivu Foorumit Yleistä Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko