Aihe: Varapallolla hole in one - Golfpiste.com

21.–28.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[19][33]
KilpailuaSuomalaista

Varapallolla hole in one

Etusivu Foorumit Säännöt Varapallolla hole in one

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1363702 Ilmoita asiaton viesti

    Hei,
    Miten jatketaan. Saako muut pelaajat etsiä 3 min. ja mistä etsintäaika alkaa. Lyöjä ei ehkä ole halukas etsintää aloittamaan ollenkaan vaan kiiruhtaa reiälle. Jos alkuperäinen pallo löytyy alle 3 min niin silläkö jatketaan, jos pelaaja ei ole ehtinyt nostamaan palloaan. Loppuuko 3 min etsintäaika pallon nostoon?

    #1363711 Ilmoita asiaton viesti

    Saoisin, että kyllä ja kyllä.

    #1363712 Ilmoita asiaton viesti

    Kun sen varapallon lyö reikään, niin reikähän tulee jo pelatuksi ja tulos par. Ainakin ennen meni näin. Eli vastaisin itse ei ja ei 🙂

    #1363715 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Jos alkuperäinen pallo löytyy alle 3 min niin silläkö jatketaan, jos pelaaja ei ole ehtinyt nostamaan palloaan.

    Juuri näin. Tämä ei ole muuttunut miksikään.

    Etsintäaika alkaa siitä, kun pelaaja saapuu pallon oletetulle katoamisalueelle (tai hänen pitäisi olla ehtinyt sinne, tahallinen viivyttely ei estä kelloa käynnistymästä) , mutta mikään ei estä muita pelaajia (tai katsojia tms.) etsimästä pelaajan palloa, vaikka pelaaja suuntaisi suoraan reiälle poimimaan palloaan. Jos pelaajan pallo löytyy ennen kuin pelaaja on nostanut varapallonsa reiästä, hänen on jatkettava sillä alkuperäisellä pallolla.

    #1363718 Ilmoita asiaton viesti

    Jos varapallo-holarin lyönyt pelaaja kiiruhtaa reiälle nostaakseen pallon ja samanaikaisesti pelikaveri huudahtaa, että tuolla näkyy pallo, joka on ehkä sinun … niin ymmärtääkseni pelaajan pitää tulla tunnistamaan pallo, eikä nostaa varapalloa reiästä.

    #1363719 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Jos ryhdytään oikolukija -ketjun innoittamana hieman viilaamaan pilkkua, niin varapallolla ei voi tehdä holaria. Toisaalta yhdellä lyönnillä reikään lyöminenkään ei aina ole holari, kuten muuan nuori amerikkalainen sai kilpailussa kokea muutama vuosi sitten. Pelaaja huitaisi parkolmosella pallonsa reikään, mutta käytti suoritukseensa liikaa aikaa ja sai ansaitun rangaistuslyönnin. Niinpä holarista tulikin birkku. Mainittakoon, että pelaaja oli aikatarkkailussa ja oli jo saanut tarvittavat huomautukset eikä silti kyennyt alittamaan vaadittua lyöntisuoritukseen käytettävää aikaa. Tarina ei kerro, ottiko nuorukainen tapauksesta opikseen…

    #1363720 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Jos varapallo-holarin lyönyt pelaaja kiiruhtaa reiälle nostaakseen pallon ja samanaikaisesti pelikaveri huudahtaa, että tuolla näkyy pallo, joka on ehkä sinun … niin ymmärtääkseni pelaajan pitää tulla tunnistamaan pallo, eikä nostaa varapalloa reiästä.

    Noin minäkin asian tulkitsen. Myöskin tulkitsen asian siten, että jos pelaaja tuossa tilanteessa ensin nostaa sen pallonsa reiästä, niin reikä on pelattu, jos tuo löytynyt pallo ei olekaan pelaajan alkuperäinen pallo.

    #1363756 Ilmoita asiaton viesti

    Onko tässä ketjussa joku sääntötuntija (Freddien lisäksi): sääntöjen mukaanhan reikä on pelattu, kun pallo menee reikään, käsittääkseni riippumatta siitä, onko pelaaja nostanut pallon sieltä tai onko kyseessä varapallo tai ei.

    #1363757 Ilmoita asiaton viesti

    Korjaus edelliseen, sekoitin tapauksen toiseen, virallinen tulkinta 18.2c(2)/4 sanoo asian juuri niin kuin edellä kl1 ja ppkh totesivat. Sivumennen, pelaaja voi sääntöjen mukaan pyytää muita olla etsimättä …, mutta muiden ei tarvi totella (mutta saavat kaiketi totella), 18c(2)/2. Onko tässä pieni ristiveto, kun toisaalta pelaaja ei voi julistaa palloa kadonneeksi (tuon 3 min sisällä).

    #1363774 Ilmoita asiaton viesti
    pjs

    ”Pallon julistaminen kadonneeksi” taitaa olla vain urbaani golflegenda. ”Julistuksella” ei ole vaikutusta ja sen jälkeenkin voi muuttaa mielensä ryhtyä etsimään palloa (tai jatkaa peliä, kun pallo onkin kimmonnut metsästä keskelle väylää). Vastaavasti palloa etsiessä ei ole merkitystä sillä, jos sanoisi ”antaa olla, jatkan peliä varapallolla” tai ”antaa olla, otan estedropin”. Aikarajojen sisällä pallon voi edelleenkin löytää ja sillä täytyy tai voi jatkaa, tilanteesta riippuen.

    Sen sijaan kääntäen olennaista on, ilmoittaako pelaavansa varapallon vai ei, eli lyökö välittömästi uutta varsinaista palloa peliin vai ei. Tässä tällaisella toisenlaisella ”julistuksella” on merkitystä.

    Tässä ”varapalloholari”-tilanteessa sääntökoulutuksissa on yleensä kerrottu juttua siitä, että golfissa kannattaa myös olla pikajuoksuominaisuuksia. Kerkeääkö ensin nostamaan varapallon reiästä ennen kuin joku löytää alkuperäisen pallon jostakin pusikosta.

    #1363781 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tässä ”varapalloholari”-tilanteessa sääntökoulutuksissa on yleensä kerrottu juttua siitä, että golfissa kannattaa myös olla pikajuoksuominaisuuksia.

    Voin sieluni silmin nähdä kuinka Vähäkylän Golf- ja Maaseutuklubin mestiksissä Erkki-Oskari sprinttaa kohti viheriötä ja tekee lopuksi pesäpallomaisen syöksyn reiälle kyntäen samalla kolmemetrisen vaon viheriön pintaan. Juuri Erkki-Oskarin käsien osuessa vauhdilla viheriön pintaan metsästä kuuluu viereisen lypsykarjatilan marjoja poimivan emännän huuto ”Täällä sun pallos on katajapuskassa!”.

    #1363814 Ilmoita asiaton viesti

    Eli vastaisin itse ei ja ei 🙂

    Arvoit väärin. 🙃

    #1363847 Ilmoita asiaton viesti

    Jännä että äsken PGA:n Travellers-kisassa tapahtui juuri tällaista. Roryn kaverina pelannut Charles Howell joutui lyömään varapallon reiällä 11, par 3, ja löi sen aivan reiän viereen.Brittiselostajatkin (Eurosport) vähän toivoivat että ensimmäinen pallo syvällä metsässä ei löytyisi mutta löytyi, pelaamaton paikka, Howell takaisin tiille lyömään uudestaan ja tuloksena tupla – eli lyönnin menetys jos ei palloa olisi löydetty.Oikein siis meni mutta yksi mielenkiintoinen kommentti selostajilla oli:Pelaaja ei heidän mielestään olisi velvoitettu tunnistaa palloa, jos ei haluaisi.Menikö se oikein?

    #1363870 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Oikein siis meni mutta yksi mielenkiintoinen kommentti selostajilla oli:Pelaaja ei heidän mielestään olisi velvoitettu tunnistaa palloa, jos ei haluaisi.Menikö se oikein?

    Ei todellakaan mennyt.

    18.2a When Ball Is Lost or Out of Bounds
    (1) When Ball Is Lost. A ball is lost if not found in three minutes after the player or his
    or her caddie begins to search for it.
    If a ball is found in that time but it is uncertain whether it is the player’s ball:
    • The player must promptly attempt to identify the ball
    (see Rule 7.2) and is
    allowed a reasonable time to do so, even if that happens after the three minute search time has ended.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Varapallolla hole in one