15.–22.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][11]
KilpailuaSuomalaista

Vääriä (sääntö)uskomuksia

Etusivu Foorumit Säännöt Vääriä (sääntö)uskomuksia

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 88)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #299082 Ilmoita asiaton viesti

    Silloin kun oma pallo sattuu löytymään sivuvesiesteestä, moni droppaa siihen löytymispaikan viereen… Oikea paikka olisi tietysti siellä missä pallo viimeksi leikkasi sivuvesiesteen rajan (tai vastaavalla kohdalla esteen toisella puolella). Eli siis useimmiten ’varastetaan’ matkassa kymmeniä metrejä…

    Voi tämä tietysti olla silkkaa ajattelemattomuuttakin. Tätä vaan näkee nykyisin tapahtuvan niin usein, että vaikuttaa enemmän uskomukselta.

    #299083 Ilmoita asiaton viesti

    ’Tilapäisestä vedestä saa vapautua vain väylän lyhyeksi leikatulla osalla’

    #299084 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    ’Mun sana ratkaisee kun mä olen tässä merkkari’.

    #299085 Ilmoita asiaton viesti

    ’Voin varmaankin dropata tähän kun se varmaankin meni tästä vesiesteeseen.’ Tällaisessa tilanteessa pallo voi useinkin olla hävinnyt esteen ulkopuolellekin.

    Toinen on tuo juuri mainittu sivuvedestä droppaaminen lähelle pallon löytymispaikkaa, eikä ylimenokohtaan…

    #299086 Ilmoita asiaton viesti

    dropattaessa – rankkarilla tai ilman – saa aina pudottaa pallon hyvään tai ainakin pelattavaan paikkaan.

    Saman henkilön pitää nostaa ja asettaa pallo takaisin.

    Toisen pelaajan hyvän chipin jälkeen kannattaa itse chipata mahdollisimman nopeasti, ennen kuin toinen ehtii nostaa pallonsa. Jos ei ole vielä itse valmis lyömään, voi pyytää toista jättämään pallonsa siihen lipun juureen.

    Kilpailuissa on kohteliasta vieraspelaajille kertoa, miten pitkä matka heidän palloltaan on lipulle, samaten kertoa, kumpaa väylän reunaa pitkin seuraava reikä kannattaa pelata.

    Toisen hyvän lyönnin jälkeen on kohteliasta kysyä, millä löit, huonon lyönnin jälkeen voi valitella, miten pahasti saatto jäi kesken.

    #299087 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    eikös se ole niin että jos avauksessa yrittää lyödä palloa muttei siihen osu niin se on lyönti??

    ei rankkuja…

    vai onko tämä jotain vanhaa tietoa…??

    #299088 Ilmoita asiaton viesti

    Lyönti on lyönti kun sen tarkoituksena on ollut osua palloon. Ohilyönnistä ei seuraa rangaistusta, mutta lyönti lasketaan.

    #299089 Ilmoita asiaton viesti

    jep, näinhän se on tiillä.

    Jos vedät hudin, ja pallo vielä sattuu tippumaan maahan, niin kakkonen siitä silti lähtee.

    Tosin huimaa katastrofia ei tapahdu, vaikka nostat pallon takaisin tiille. Saat vaan hölmöyttäsi yhden rankkarin kaupan päälle, ja silloin lähtee se kolmas. Olet siis pelannut silloin uuden pallon.

    #299090 Ilmoita asiaton viesti

    Kerran minulle annettiin rankkari siitä kun löin bunkkerista kaverin pallon – siis väärän pallon.

    Rankkuahan siitä ei tule.

    #299091 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    En ole tutustunut tuohon saantoon sen paremmin, mutta kerran yksissa kisoissa ruotsalaiselle pelaajapartnerilleni kavi juuri noin, paitsi etta han loi kaverin palloa fairwaylta. Huomattuaan tilanteen, han haki pallon takaisin, droppasi sen siihen mista oli sen lyonyt, ja antoi itse itselleen penaltin ja jatkoi omalla pallollaan…

    Itselleni kavi kerran kisassa niin, etta palloni meni syvaan raffiin vasemmalle ja sita lahdettiin sitten etsimaan joukolla. Yksi, muutenkin palikka ja ’ass’, pelikaveri kulki raffissa takanani ja kaannyttyani ’takaisinpain’, nain hanen laittavan jotain taskuunsa. Kysyin mikas pallo se oli… Oli kuin olikin mun pallo. Noh, kaverihan alkoi siina sitten kuittailemaan kaikenlaista ja sanoi etta ’juu, tuossa se oli!’ ja laittoi pallon maahan ja painoi sen kengallaan sinne kostuneeseen maahan, puoliksi maan alle. ’Nain se siella oli kun astuin sen paalle!’. Mulla paloi pinna ja se kierros meni meilla pilalle (vaikka voitinkin sen kisan ja myos pisimman draivin) sen takia. Mina nimittain sanoin sille, etta se pallo dropataan siihen mista han oli sen loytavinaan (ei suinkaan paineta maan sisaan) ja jatketaan rangaistuksitta. Tama ei hanelle kaynyt ja siina sai sitten kuulla pojittelua ym paskaa koko lopun 13 reikaa. Kisan jalkeen menin nettiin ja kysyin Golf-lehden saantoexpertilta tasta ja han vahvisti minun olleen oikeassa. Kylla harmitti!

    Sen jalkeen en olekaan osallistunut suomalaisten jarjestamiin kisoihin 😀 😉

    #299092 Ilmoita asiaton viesti

    Olen lyönyt lyhyen epäonnistuneen lyönnin tiiltä ja kuvittelen löytäväni palloni ja en lyö heti varapalloa.

    En kuitenkeaan löydä palloani. Voinko palata tiijauspaikalle ja ilmoittaa lyöväni varapallon? Onhan mahdollista, että löydän ensimmäisen palloni palatessani.

    Voinko jatkaa ensimmäisellä pallollani jos löydän sen lyötyäni ilmoittamani varapallon?

    Onko varapallo lyötävä heti tiijauspaikalta?

    Eikö sinne saa palata lyömään varapalloa?

    #299093 Ilmoita asiaton viesti

    Pallo on asetettava siihen mistä toinen pelaaja sitä löi, jos paikka löytyy (esim lyöntijäljen perusteella). Jos pallon droppaa asettamisen sijasta, saa kaksi rangaistuslyöntiä.

    Varapallon tarkoitus on vain ja ainoastaan säästää aikaa tilanteissa, joissa säntöjen mukaan pitää palata takaisin lyömään uusi pallo, jos alkuperäinen pallo ei löydy. Siksi sitä ei enää voi lyödä sen jälkeen kun on siirtynyt tiiltä eteenpäin etsiäkseen palloa, koska aikaa ei enää voi säästää. Jos palaa kesken etsinnän tiille lyömään uuden pallon, siitä tulee automaattisesti pelipallo, vaikka miten yrittäisi sitä varapalloksi julistaa.

    #299094 Ilmoita asiaton viesti

    – Joo, kuten tässä Vieraspelaaja kirjoitti, niin noin se menee. Mutta seuraus on se, että kun olet lyönyt uuden pallon (siis se ei ole enää varapallo), ja sen jälkeen se eka löytyy, sillä ekalla ei saa jatkaa, vaan on jatkettava sillä uudella (=varsinainen pelipallo).

    Näitä uskomuksia:

    – jos et sano lyöväsi varapalloa, lyöt uuden pallon (eli pallon jolla jatkettava)

    – puttilinjalle astumisesta tulee kaksi rankkaria

    #299095 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Eikös tuo ensimmäinen sentään pidä paikkansa, eli jos pelaaja ei ilmoita lyövänsä varapalloa se on automaattisesti pelissä oleva pallo.

    Tänään nousi esiin taas yksi hyvin vahva uskomus:

    pallon meno vesiesteeseen pitää nähdä jotta pallon voitaisiin todeta menneen esteeseen.

    Tämä uskomushan perustuu puhtaasti johonkin levinneeseen käytäntöön. Sääntökirja ei sellaista kerro.

    #299096 Ilmoita asiaton viesti

    Ilan TV-lähetyksessä Roope Kakko esitti näkemyksensä droppaamisesta vesiesteen reunalla.

    Hänen mukaansa jos esteen ulkopuolelle dropattu pallo vierii esteeseen (siis caddie ei saa sitä kiinni) ja pallo katoaa veteen siitä tulee ’lost-ball’ ja pelaaja saa uuden rankun kun joutuu jatkamaan droppausta uudella pallolla..

    Onkohan tämä vain tässä topic’issa mainittu ’väärä uskomus’?

    Itse olen käsittänyt tämän tilanteen niin että dropattu pallo on pelissä vasta kun se pysähtyy esteen ulkopuolelle (sääntöjen mukaiseen paikkaan). Jos pallo vierii kahdesti esteeseen, niin sen voi asettaa siihen kohtaan mihin sitä koetettiin dropata.

    Jos pallo dropatessa menee vesiesteeseen näkymättömiin, saa pelaaja jatkaa droppaamista uudella pallolla.

    Kun esteeseen viettää jyrkkä rinne, niin dropatessa pallo vierii sinne aina.

    Harkkakierroksilla meillä onkin tapana asettaa pallo heti, ilman droppaamista (yleensä sanotaan että ’kaksi droppia’ ja sitten asetetaan pallo). Harjoitellessa on turha riskeerata pallon menetyksellä.

    Kisoissa luonnollisesti tehdään prikulleen sääntökirjan mukaisesti.

    #299097 Ilmoita asiaton viesti

    Olet oikeassa. Sääntö 20-2 c kertoo selvästi, että pudotettu pallo on pudotettava uudestaan ilman rangaistusta, jos se
    (i)vierii ja jää esteeseen.
    Samassa yhteydessä on muitakin tapauksia. Jos pallo uudestaan pudotettaessa edelleen menee esteeseen, asetetaan pallo mahdollisimman lähelle sitä kentän kohtaa, mihin pallo ensimmäiseksi osui uudelleen pudotettaessa.

    #299098 Ilmoita asiaton viesti

    On aina yhtä karmeata kuunnella, miten vähillä tiedoilla voi Suomessa pelata golfia ammatikseen.

    Roopella ei näytä olevan oikein hallussa vesiesteestä droppaaminen ja asettaminen, eikä myöskään puttaamista koskeva perussääntö, että putatessa ei saa seistä jalat puttilinjan jatkeen eri puolilla tai edes tämän jatkeen päällä.

    Väärä käsitys oli myö siitä, millä oikeudella caddie saa ottaa pallon kiinni dropin jälkeen kun se menee vesiesteeseen. Vesiesteeseen kierivä pallo on dropattava uudestaan tai asetettava. Caddie saa ottaa kopin vasta sen jälkeen kun pallo on mennut esteeseen eikä se enää voi tulla sieltä omin voimin takaisin.

    Mikäli tilanne olisi se, että esteeseen vierinyt ja kadonnut pallo toisi lisärankkareita, caddie ei missään tapauksessa saisi ottaa sitä kiinni ilman rankkareita. Tilanne olisi aivan sama kuin jos caddie pysäyttäisi jalallaan pitkäksi menossa olevan putin reiän viereen.

    Jotta tilanne ei olisi liian selkeä, kannattaa muistaa, mitä Woosnamille tapahtui ensimmäisellä kierroksella. Hän löi pallon veteen, droppasi kaksi kertaa ja asetti sitten pallonsa niin kuin pitääkin. Käytyään hakemassa mailan hän huomasi, että asetettu pallo – joka oli pysynyt paikallaan hetken aikaa – oli kierinyt uudestaan veteen. Koska pallo oli pysynyt hetken paikallaan asettamisen jälkeen, se oli pelissä, ja siitä syystä Woosnam luultavasti yritti lyödä sitä vedestä tunnetuin seurauksin.

    #299099 Ilmoita asiaton viesti

    Cäddie otti pallon vastaan vesiesteessä. Maahan oli piirretty punainen viiva spray-maalillaja ja cäddie otti pallon käteensä vasta tämän viivan jälkeen.

    #299100 Ilmoita asiaton viesti

    Eikös se niin mene, että pallon menosta vesiesteeseen pitää olla riittävä näyttö. Ei säännöissä vaadita sitä, että pitää nähdä pallon menneen vesiesteeseen, kaikkea käytettävissä olevaa tietoa voidaan hyödyntää. Mutta kyllä oikeasti usein on tilanne se, ettei kukaan varmuudella voi sanoa pallon menneen esteeseen ja esteen ympäristössä on raffia, jonne pallo on voinut hävitä. Silloin pallo on tulkittava kadonneeksi ja nöyrästi palattava edelliselle lyöntipaikalle. Tai sitten: ’Kyllä se varmaan meni tästä kohtaa esteeseen, droppaan tähän uuden pallon yhdellä rankulla’ 🙂

    #299101 Ilmoita asiaton viesti

    Tämä Roopen sääntökommentointi oli kyllä aika noloa. Ensin oli puhetta siitä, kun hän ei tiennyt sellaisesta säännöstä, että jalat pitää olla puttilinjan samalla puolella.

    Sitten kaveri alkaa selostaan jotain ihan ihmeellistä vesiesteen vieressä droppaamisesta ja lost-ballista. Ei ihme, että Teemu Tyrykin oli ihan ulalla Roopen ’sääntöasiantuntemuksesta’.

    #299102 Ilmoita asiaton viesti

    Eikös se eilinen droppailu ollut sivuvesiesteen puolella koko touhu? Punanen raja kulki ylempänä rinteessä. Sinänsä säännön tulkintaa ei liene merkitystä paitsi että pallon voi ottaa kiinni heti jos vaan totee ettei se pysähdy pudotuspaikkaan.

    Esteen ulkopuolella ei kai ehkä olis toteutunut kohta ’…mutta ei lähemmäs reikää’.

    #299103 Ilmoita asiaton viesti

    Mites tässä tilanteessa Tourilla?

    Pelaaja on lyönyt pallonsa viheriölle. Hän merkkaa, nostaa pallon ja heittää sen caddielle puhdistamista varten. Caddie on räppäkäpälä eikä saa palloa kiinni. Pallo vierii vesiesteseen ja hukkuu sinne.

    Uusi pallo peliin vai tuleeko penttiä?

    #299104 Ilmoita asiaton viesti

    Äskein asia tapahtui PGA tourille Poulterille, olikos viime kaudella.

    Ian heitti pallonsa missatun birkkuputin jälkeen caddiellensa, mutta pallo lens kaaressa caddien yli vesiesteeseen. Caddie joutui sukeltamaan pallon sieltä, jottei tule penalttia, sillä reikä on pelattava loppuun samalla pallolla. Pallo löytyi ja Poulter upotti par-puttinsa.

    #299105 Ilmoita asiaton viesti

    Poulterin kaveri yleisöstä taisi hakea pallon jos en väärin muista.

    Jollain muulla (en nyt muista nimeä…) oli huonompi tuuri jokunen vuosi sitten samanlaisessa tilanteessa ja kun palloa ei löytynyt niin penttiä paukkui!

    Olisikohan se Roopekin jotain tällaista hakenut?

    #299106 Ilmoita asiaton viesti

    If a player substitutes a ball when not permitted to do so under the Rules, that substituted ball is not a wrong ball; it becomes the ball in play. If the mistake is not corrected as provided in Rule 20-6 and the player makes a stroke at a wrongly substituted ball, he incurs the penalty prescribed by the applicable Rule and, in stroke play, must play out the hole with the substituted ball.

    Näinhän on käynyt tourilla useampiakin kertoja. Caddy parka on mennyt lampeen sukeltamaan palloa. Joskus pallon on löytynyt, mutta tuntee historia epäonnistuneitakin tapauksia.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 88)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Vääriä (sääntö)uskomuksia