Aihe: Väärän ’pallon’ pelaaminen - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][19]
KilpailuaSuomalaista

Väärän ’pallon’ pelaaminen

Etusivu Foorumit Säännöt Väärän ’pallon’ pelaaminen

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 148)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #287352 Ilmoita asiaton viesti
    Myy

    PG kirjoitti: (9.5.2010 11:21:07)

    KL kirjoitti: (9.5.2010 10:25:36)

    Näin ajatellen kyseessä olisi väärän pallon pelaaminen, vakkei kyseessä olekaan pallo.

    Nyt olen siis solmussa, olen samanaikaisesti kahta mieltä….

    Solmu on helposti avattavissa. Väärän pallon määritelmä sulkee pois väärän pallon pelaamisen.

    Eli olet sitä mieltä, että kyseessä on määritelmän mukainen lyönti, mutta rangaistusta ei tulisi väärän pallon pelaamisesta. Antaisitko kuitenkin rangaistuksen jonkun muun säännön perusteella, ja jos antaisit, niin minkä?

    #287353 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    PG kirjoitti: (9.5.2010 11:21:07)

    KL kirjoitti: (9.5.2010 10:25:36)

    Näin ajatellen kyseessä olisi väärän pallon pelaaminen, vakkei kyseessä olekaan pallo.

    Nyt olen siis solmussa, olen samanaikaisesti kahta mieltä….

    Solmu on helposti avattavissa. Väärän pallon määritelmä sulkee pois väärän pallon pelaamisen.

    Baystream jo asian R&A:n koulutuksen läpikäyneenä tuomarina hyvin slevitti, eli pelaajan tarkoitus tehdä lyönti ratkaisee tuon asian, jolloin sienikin on väärä pallo. Samaa tukee tuo deccari, jossa hajonneen pallon kappaleen lyöminen on väärän pallon pelaamista.

    Ilmeisesti loordit eivät ole koskaan ajatelleet, että joku mouho vallan jotain muuta esinettä pallona löisi ja siksi tuosta ei deccaria löydy.

    Säännön henkihän on tuossa yksinkertainen: jos lyöt jotai muuta kuin omaa pelissä olevaa palloai, siinä tarkoituksessa, että pelaat sitä, se on väärä pallo.

    Tuossa klassisessa Teittisen kysymyksessähän loordit eivät siloin lainkaan kysennalaistaneet, etteikö olisi pelattu väärää palloa. Päinvastoin totesivat, että siitä ei penaltteja tule, koska tilanne tapahtui esteessä. Esteen pohjan tunnustelustakaan ei tuossa rankaistu, koska pelaajan oli tarkoitus lyödä palloa, vaikka myöhemmin todettiin, että se ei ollut pallo lainkaan.

    #287354 Ilmoita asiaton viesti

    Sienen katsominen palloksi johtaisi pelaajan diskaukseen säännön 5-1 rikkomisesta. Sieni ei mitenkään voi täyttää hyväksyttyjen pallojen mittoja, painoa tai symmetrisyysedellytyksiä. Erehdys ei poista rangaistavuutta.

    Väärän pallon pelaamista on vasta tietoinen pallon lyöminen tai sen yritys (ei nostaminen tai pudottaminen tai tähtääminen). Vahingossa tapahtunut lyöminen (harjoistussvingi osuu piilossa olevaan palloon, tai omaan palloon tähdätty lyönti osuu sen vieressä näkyvissä tai piilossa olevaan väärään palloon) ei ole väärän pallon pelaamista.

    Näyttäisi siltä, että ilman palloa voi tehdä lyönnin, mutta ei voi pelata väärää palloa.

    #287355 Ilmoita asiaton viesti

    Väärä pallo (Wrong Ball)
    ”Väärä pallo” on jokainen >>pallo<<, joka ei ole pelaajan
    * pelissä oleva pallo,
    * varapallo, eikä
    * lyöntipelissä sovellettavien sääntö jen 3-3 tai 20-7c mukaisesti
    pelattu toinen pallo.
    Väärä pallo on
    * toisen pelaajan pallo,
    * hylätty pallo, ja
    * pelaajan alkuperäinen pallo, joka ei ole enää pelissä.
    Huomautus: Pelissä oleva pallo tar koittaa myös sellaista palloa, jolla
    pelaaja on korvannut aiemman pe lissä olevan pallonsa riippumatta
    siitä, onko tämä ollut sallittua.

    #287356 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (9.5.2010 11:37:31)
    Sienen katsominen palloksi johtaisi pelaajan diskaukseen säännön 5-1 rikkomisesta. Sieni ei mitenkään voi täyttää hyväksyttyjen pallojen mittoja, painoa tai symmetrisyysedellytyksiä. Erehdys ei poista rangaistavuutta.

    Väärän pallon pelaamista on vasta tietoinen pallon lyöminen tai sen yritys (ei nostaminen tai pudottaminen tai tähtääminen). Vahingossa tapahtunut lyöminen (harjoistussvingi osuu piilossa olevaan palloon, tai omaan palloon tähdätty lyönti osuu sen vieressä näkyvissä tai piilossa olevaan väärään palloon) ei ole väärän pallon pelaamista.

    Näyttäisi siltä, että ilman palloa voi tehdä lyönnin, mutta ei voi pelata väärää palloa.

    Niin, voisiko asia olla näin yksinkertainen:

    Kun pelaaja lyö jotakin omaksi palloksi luulemaansa, eli määritelmän mukaisesti hänen aikomuksensa on lyödä palloaan (engl. the ball), hän todellisuudessa lyö pallostaan hudin? Lyönti siis lasketaan eikä mitään rangaistusta tuomita, koska sieni ei voi olla (väärä) pallo.

    #287357 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Myy kirjoitti: (9.5.2010 11:32:17)

    PG kirjoitti: (9.5.2010 11:21:07)

    KL kirjoitti: (9.5.2010 10:25:36)

    Näin ajatellen kyseessä olisi väärän pallon pelaaminen, vakkei kyseessä olekaan pallo.

    Nyt olen siis solmussa, olen samanaikaisesti kahta mieltä….

    Solmu on helposti avattavissa. Väärän pallon määritelmä sulkee pois väärän pallon pelaamisen.

    Eli olet sitä mieltä, että kyseessä on määritelmän mukainen lyönti, mutta rangaistusta ei tulisi väärän pallon pelaamisesta. Antaisitko kuitenkin rangaistuksen jonkun muun säännön perusteella, ja jos antaisit, niin minkä?

    Juuri näin. Määritelmiä pitää kunnioittaa. Ei lyönnin määritelmääkään voida sivuuttaa, kyllä se hudiksi verrattavissa oleva lyönti on. En löydä mitään sääntöä, jonka mukaan rangaistus tulisi. Olen siis samaa mieltä, kuin KL aiemmin ja vieraspelaaja tässä viimeksi.

    #287358 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    vieraspelaaja kirjoitti: (9.5.2010 11:45:10)
    Väärä pallo (Wrong Ball)
    ”Väärä pallo” on jokainen >>pallo<<, joka ei ole pelaajan
    * pelissä oleva pallo,
    * varapallo, eikä
    * lyöntipelissä sovellettavien sääntö jen 3-3 tai 20-7c mukaisesti
    pelattu toinen pallo.
    Väärä pallo on
    * toisen pelaajan pallo,
    * hylätty pallo, ja
    * pelaajan alkuperäinen pallo, joka ei ole enää pelissä.
    Huomautus: Pelissä oleva pallo tar koittaa myös sellaista palloa, jolla
    pelaaja on korvannut aiemman pe lissä olevan pallonsa riippumatta
    siitä, onko tämä ollut sallittua.

    Q: A ball had broken into pieces and had been abandoned. Part of it was lying in heavy grass. A player mistook the part for his ball in play and played a stroke with it. The player asserts that part of a ball is not a ball and, therefore, that he has not played a wrong ball. Is the player correct?

    A: No. Since the player made a stroke with a wrong ball, he lost the hole in match play (Rule 15-3a) or incurred a twostroke penalty in stroke play (Rule 15-3b). (Revised)

    Eli tuossa tapauksessa pelaajaa ei vapauta se, että esine jota hän löi, ei ollut pallo lainkaan.

    Oliskos Baystreamilla tuota vanhempaa versiota deccarista löydettävissä? Josko tuossa on ollut aiemmin tarkennusta enemmänkin.

    #287359 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (9.5.2010 12:11:33)

    vieraspelaaja kirjoitti: (9.5.2010 11:45:10)
    Väärä pallo (Wrong Ball)
    ”Väärä pallo” on jokainen >>pallo<<, joka ei ole pelaajan
    * pelissä oleva pallo,
    * varapallo, eikä
    * lyöntipelissä sovellettavien sääntö jen 3-3 tai 20-7c mukaisesti
    pelattu toinen pallo.
    Väärä pallo on
    * toisen pelaajan pallo,
    * hylätty pallo, ja
    * pelaajan alkuperäinen pallo, joka ei ole enää pelissä.
    Huomautus: Pelissä oleva pallo tar koittaa myös sellaista palloa, jolla
    pelaaja on korvannut aiemman pe lissä olevan pallonsa riippumatta
    siitä, onko tämä ollut sallittua.

    Q: A ball had broken into pieces and had been abandoned. Part of it was lying in heavy grass. A player mistook the part for his ball in play and played a stroke with it. The player asserts that part of a ball is not a ball and, therefore, that he has not played a wrong ball. Is the player correct?

    A: No. Since the player made a stroke with a wrong ball, he lost the hole in match play (Rule 15-3a) or incurred a twostroke penalty in stroke play (Rule 15-3b). (Revised)

    Eli tuossa tapauksessa pelaajaa ei vapauta se, että esine jota hän löi, ei ollut pallo lainkaan.

    Oliskos Baystreamilla tuota vanhempaa versiota deccarista löydettävissä? Josko tuossa on ollut aiemmin tarkennusta enemmänkin.

    Töistä löytyy, nyt keskityn live scoringiin…

    #287360 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    KL kirjoitti: (9.5.2010 12:00:28)

    vieraspelaaja kirjoitti: (9.5.2010 11:37:31)
    Sienen katsominen palloksi johtaisi pelaajan diskaukseen säännön 5-1 rikkomisesta. Sieni ei mitenkään voi täyttää hyväksyttyjen pallojen mittoja, painoa tai symmetrisyysedellytyksiä. Erehdys ei poista rangaistavuutta.

    Väärän pallon pelaamista on vasta tietoinen pallon lyöminen tai sen yritys (ei nostaminen tai pudottaminen tai tähtääminen). Vahingossa tapahtunut lyöminen (harjoistussvingi osuu piilossa olevaan palloon, tai omaan palloon tähdätty lyönti osuu sen vieressä näkyvissä tai piilossa olevaan väärään palloon) ei ole väärän pallon pelaamista.

    Näyttäisi siltä, että ilman palloa voi tehdä lyönnin, mutta ei voi pelata väärää palloa.

    Niin, voisiko asia olla näin yksinkertainen:

    Kun pelaaja lyö jotakin omaksi palloksi luulemaansa, eli määritelmän mukaisesti hänen aikomuksensa on lyödä palloaan (engl. the ball), hän todellisuudessa lyö pallostaan hudin? Lyönti siis lasketaan eikä mitään rangaistusta tuomita, koska sieni ei voi olla (väärä) pallo.

    Saattaisi olla noinkin. Karsastaa vain se, että tuolloin menetellään luulojen eikä tosiasioiden mukaan. Itse en pitäisi lyöntinä sellaista mailan liikettä, joka suuntautuu kohti muuta esinettä kuin golfpalloa. Mahdollista tietenkin on, että pallo sijaitsee lähellä sientä ja maila osuu sieneen. Se on varmastikin huti ja lasketaan lyönniksi.

    Tämä sienen lyöminen pallona taitaa olla todellisuudessa sangen harvinainen juttu, joita on kiva spekuloida. Kuten esimerkiksi sitä, että joku lyö erehdyksessä kentälle eksynyttä pingispalloa. Se on pallo, mutta ei pelissä oleva golfpallo. Yleensähän sientä lyödään siksi, että se on lyöjän mielestä väärässä paikassa tai muuten kiusallinen … Koska pidän hyvistä ruokasienistä, niitä mailalla tuhoavien pitäisi ottaa vapaaehtoisesti tuhdit penaltit.

    #287361 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (9.5.2010 12:11:33)
    Q: A ball had broken into pieces and had been abandoned. Part of it was lying in heavy grass. A player mistook the part for his ball in play and played a stroke with it. The player asserts that part of a ball is not a ball and, therefore, that he has not played a wrong ball. Is the player correct?

    A: No. Since the player made a stroke with a wrong ball, he lost the hole in match play (Rule 15-3a) or incurred a twostroke penalty in stroke play (Rule 15-3b). (Revised)

    Eli tuossa tapauksessa pelaajaa ei vapauta se, että esine jota hän löi, ei ollut pallo lainkaan.

    Oliskos Baystreamilla tuota vanhempaa versiota deccarista löydettävissä? Josko tuossa on ollut aiemmin tarkennusta enemmänkin.

    Tuo esine on kuitenkin joskus ollut pallo, vaikkei se enää pallon määritelmää täyttäisikään. Tuossa on nähdäkseni sellainen logiikka, että pelaaja ei pääse kiemurtelemaan irti rangaistuksesta väittämällä, ettei pallo enää täytä pallolle asetettuja vaatimuksia. Tämä johtaisi tietenkin myös siihen, ettei haljennutta tai soikeaksi mennyttä (jonkun muun) palloa lyötäessä rangaistusta seuraisi.

    Jotenkin vain tuntuu niin etäiseltä ajatella, että sienen lyöminen olisi väärän pallon pelaamista, sieni kun ei ole pallo, vaikka joku sitä sellaiseksi vahingossa luulisikin.

    #287362 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (9.5.2010 12:11:33)

    vieraspelaaja kirjoitti: (9.5.2010 11:45:10)
    Väärä pallo (Wrong Ball)
    ”Väärä pallo” on jokainen >>pallo<<, joka ei ole pelaajan
    * pelissä oleva pallo,
    * varapallo, eikä
    * lyöntipelissä sovellettavien sääntö jen 3-3 tai 20-7c mukaisesti
    pelattu toinen pallo.
    Väärä pallo on
    * toisen pelaajan pallo,
    * hylätty pallo, ja
    * pelaajan alkuperäinen pallo, joka ei ole enää pelissä.
    Huomautus: Pelissä oleva pallo tar koittaa myös sellaista palloa, jolla
    pelaaja on korvannut aiemman pe lissä olevan pallonsa riippumatta
    siitä, onko tämä ollut sallittua.

    Q: A ball had broken into pieces and had been abandoned. Part of it was lying in heavy grass. A player mistook the part for his ball in play and played a stroke with it. The player asserts that part of a ball is not a ball and, therefore, that he has not played a wrong ball. Is the player correct?

    A: No. Since the player made a stroke with a wrong ball, he lost the hole in match play (Rule 15-3a) or incurred a twostroke penalty in stroke play (Rule 15-3b). (Revised)

    Eli tuossa tapauksessa pelaajaa ei vapauta se, että esine jota hän löi, ei ollut pallo lainkaan.

    Oliskos Baystreamilla tuota vanhempaa versiota deccarista löydettävissä? Josko tuossa on ollut aiemmin tarkennusta enemmänkin.

    Paperinkeräysroskiksesta löytyi 2008-2009, mutta missä versiossa tuo (Revised) on???

    #287363 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    BayStream kirjoitti: (9.5.2010 12:47:48)

    Paperinkeräysroskiksesta löytyi 2008-2009, mutta missä versiossa tuo (Revised) on???

    Tuo on suoraan R&A:n sivuilta kopsattu teksti.

    #287364 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (9.5.2010 12:43:22)

    Tuo esine on kuitenkin joskus ollut pallo, vaikkei se enää pallon määritelmää täyttäisikään. .

    Eihän tuo muuta sitä tosiseikkaa, että pallon määritelmän tulkitseminen ratkaisevaksi asiaksi tässä olisi se olennainen. Juri tuolla kumotaan ajatus siitä, että lyötävän esineen pitäisi olla pallo. Itse asiassa jopa vahvistetaan sitä, että pelaajan täytyy varmistua siitä, että lyötävä esine todellakin on pallo, ja vieläpä oma pallonsa

    #287365 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (9.5.2010 12:52:13)

    BayStream kirjoitti: (9.5.2010 12:47:48)

    Paperinkeräysroskiksesta löytyi 2008-2009, mutta missä versiossa tuo (Revised) on???

    Tuo on suoraan R&A:n sivuilta kopsattu teksti.

    Outoa. Paperikopioissa vuosilta 2006-2010 ei tuota ole mitenkään muutettu.

    #287366 Ilmoita asiaton viesti

    Jos jonkinlaisen pallon tai edes rikkinäisen pallon läsnäoloa tilanteessa ei edellytetä, harjoitusheilahduksen ja väärän pallon pelaamisen erottaminen toisistaan edellyttäisi kykyä nähdä pelaajan pään sisälle. Edes ruotsalaiset eivät testaa sääntökokeissa sellaista.

    #287367 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    vieraspelaaja kirjoitti: (9.5.2010 16:28:42)
    Jos jonkinlaisen pallon tai edes rikkinäisen pallon läsnäoloa tilanteessa ei edellytetä, harjoitusheilahduksen ja väärän pallon pelaamisen erottaminen toisistaan edellyttäisi kykyä nähdä pelaajan pään sisälle. Edes ruotsalaiset eivät testaa sääntökokeissa sellaista.

    Alunperin perustelit näkemystäsi tuolla määritelmällä, mutta nyt se on ammuttu alas deccarin kautta. Ja kyllä harkkaswingin ja palloon osumisen tarkoituksessa tehdyn lyönnin on erottanut tähänkin asti. Jos ei muusta niin kiroamisen määrästä.

    Kovasti vaikutusvaltaiset ja vakuuttavat tahot nyt ovat vahvasti näkemystäsi vastaan.

    #287368 Ilmoita asiaton viesti

    BayStream kirjoitti: (9.5.2010 12:47:48)
    Paperinkeräysroskiksesta löytyi 2008-2009, mutta missä versiossa tuo (Revised) on???

    2004-2005 versiosta löytyy.

    J-P Salakari

    PS. Hyvä teidän perhe!

    #287369 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    J-PS kirjoitti: (9.5.2010 19:39:54)

    BayStream kirjoitti: (9.5.2010 12:47:48)
    Paperinkeräysroskiksesta löytyi 2008-2009, mutta missä versiossa tuo (Revised) on???

    2004-2005 versiosta löytyy.

    J-P Salakari

    PS. Hyvä teidän perhe!

    Mikä siinä muuttui sitä edelliseen painokseen verrattuna?

    #287370 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (9.5.2010 16:59:23)

    vieraspelaaja kirjoitti: (9.5.2010 16:28:42)
    Jos jonkinlaisen pallon tai edes rikkinäisen pallon läsnäoloa tilanteessa ei edellytetä, harjoitusheilahduksen ja väärän pallon pelaamisen erottaminen toisistaan edellyttäisi kykyä nähdä pelaajan pään sisälle. Edes ruotsalaiset eivät testaa sääntökokeissa sellaista.

    Alunperin perustelit näkemystäsi tuolla määritelmällä, mutta nyt se on ammuttu alas deccarin kautta. Ja kyllä harkkaswingin ja palloon osumisen tarkoituksessa tehdyn lyönnin on erottanut tähänkin asti. Jos ei muusta niin kiroamisen määrästä.

    Kovasti vaikutusvaltaiset ja vakuuttavat tahot nyt ovat vahvasti näkemystäsi vastaan.

    Deccari selventää vain sitä, että säännön tarkoittamaksi palloksi kelpaa myös särkyneen pallon palanen, Palasen koosta deccari ei sanonut mitään, kyse voi yhtä hyvin olla pallon puolikkaasta tai sitä suuremmasta tai pienemmästä palasesta, mutta sitä ei mitenkään voi laajentaa koskemaan käpyjä, voikukkia, paperinpaloja, tiinpalasia tai vastaavia, jotka voi hätäisesti palloksi kuvitella.

    #287371 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (9.5.2010 12:43:22)

    ts kirjoitti: (9.5.2010 12:11:33)
    Q: A ball had broken into pieces and had been abandoned. Part of it was lying in heavy grass. A player mistook the part for his ball in play and played a stroke with it. The player asserts that part of a ball is not a ball and, therefore, that he has not played a wrong ball. Is the player correct?

    A: No. Since the player made a stroke with a wrong ball, he lost the hole in match play (Rule 15-3a) or incurred a twostroke penalty in stroke play (Rule 15-3b). (Revised)

    Eli tuossa tapauksessa pelaajaa ei vapauta se, että esine jota hän löi, ei ollut pallo lainkaan.

    Oliskos Baystreamilla tuota vanhempaa versiota deccarista löydettävissä? Josko tuossa on ollut aiemmin tarkennusta enemmänkin.

    Tuo esine on kuitenkin joskus ollut pallo, vaikkei se enää pallon määritelmää täyttäisikään. Tuossa on nähdäkseni sellainen logiikka, että pelaaja ei pääse kiemurtelemaan irti rangaistuksesta väittämällä, ettei pallo enää täytä pallolle asetettuja vaatimuksia. Tämä johtaisi tietenkin myös siihen, ettei haljennutta tai soikeaksi mennyttä (jonkun muun) palloa lyötäessä rangaistusta seuraisi.

    Jotenkin vain tuntuu niin etäiseltä ajatella, että sienen lyöminen olisi väärän pallon pelaamista, sieni kun ei ole pallo, vaikka joku sitä sellaiseksi vahingossa luulisikin.

    Olen sama mieltä. Golfia on pelattu sen verran kauan, että mikäli vääräksi palloksi kelpaisi sieni tai vastaava, siitä olis ehditty antaa jo deccarikin, tai asiasta olisi jotain mainittu säännöissä.

    #287372 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (9.5.2010 12:55:01)

    KL kirjoitti: (9.5.2010 12:43:22)

    Tuo esine on kuitenkin joskus ollut pallo, vaikkei se enää pallon määritelmää täyttäisikään. .

    Eihän tuo muuta sitä tosiseikkaa, että pallon määritelmän tulkitseminen ratkaisevaksi asiaksi tässä olisi se olennainen. Juri tuolla kumotaan ajatus siitä, että lyötävän esineen pitäisi olla pallo. Itse asiassa jopa vahvistetaan sitä, että pelaajan täytyy varmistua siitä, että lyötävä esine todellakin on pallo, ja vieläpä oma pallonsa

    Ajatellaanpa että pelaaja ottaa mukaansa kentälle nipun glofpalloja ja lyöskentelee niitä aina ihan muuten vaan testaillakseen tuulta tai breikkiä mutta niitä lyöntejä ei voisi laskea kun eivät olleet golfpalloja lainkaan… tuskin vuotaa säännöt tältä osin lainkaan ja tuo pallon kappaleen lyömisen tulkitseminen väärän pallon pelaamiseksi vahvistaa minulle asian riittävästi.

    Tulkintoja: jos lyöt tietoisesti jotakin joka ei ole määritelmien mukainen pallo niin eihän sinulla ole ollut aikomusta lyödä PALLOA… Entäs tosiaan käpy? Sanoisin että sakkoa. Entäs kun harkkasvingaat hongikossa ja osut käpyyn? EI kai silloin mitään.

    Onko siis asia yhteenvetäen seuraava: jos lyöt tarkoituksena osua johonkin ja se jokin ei ole sinun oma pallosi lyöt väärää ’palloa’.

    #287373 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (9.5.2010 19:46:26)
    Mikä siinä muuttui sitä edelliseen painokseen verrattuna?

    Mun edellinen painos (2003-2004) on Suomen kirjahyllyssä, eli tarttee odottaa että BayStream menee huomenna wörkkiin…

    J-P

    PS. Jos se edellinen painos olisi ollut käden ulottuvilla, niin olisinhan mä kertonut mikä siinä muuttui!

    #287374 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    J-PS kirjoitti: (9.5.2010 22:06:56)

    KL kirjoitti: (9.5.2010 19:46:26)
    Mikä siinä muuttui sitä edelliseen painokseen verrattuna?

    Mun edellinen painos (2003-2004) on Suomen kirjahyllyssä, eli tarttee odottaa että BayStream menee huomenna wörkkiin…

    J-P

    PS. Jos se edellinen painos olisi ollut käden ulottuvilla, niin olisinhan mä kertonut mikä siinä muuttui!

    Ei susta tiedä, kun se voitonjuhlakin vielä jatkuu…

    #287375 Ilmoita asiaton viesti

    Taapero kirjoitti: (9.5.2010 21:26:57)

    ts kirjoitti: (9.5.2010 12:55:01)

    Eihän tuo muuta sitä tosiseikkaa, että pallon määritelmän tulkitseminen ratkaisevaksi asiaksi tässä olisi se olennainen. Juri tuolla kumotaan ajatus siitä, että lyötävän esineen pitäisi olla pallo. Itse asiassa jopa vahvistetaan sitä, että pelaajan täytyy varmistua siitä, että lyötävä esine todellakin on pallo, ja vieläpä oma pallonsa

    Ajatellaanpa että pelaaja ottaa mukaansa kentälle nipun glofpalloja ja lyöskentelee niitä aina ihan muuten vaan testaillakseen tuulta tai breikkiä mutta niitä lyöntejä ei voisi laskea kun eivät olleet golfpalloja lainkaan… tuskin vuotaa säännöt tältä osin lainkaan ja tuo pallon kappaleen lyömisen tulkitseminen väärän pallon pelaamiseksi vahvistaa minulle asian riittävästi.

    Tulkintoja: jos lyöt tietoisesti jotakin joka ei ole määritelmien mukainen pallo niin eihän sinulla ole ollut aikomusta lyödä PALLOA… Entäs tosiaan käpy? Sanoisin että sakkoa. Entäs kun harkkasvingaat hongikossa ja osut käpyyn? EI kai silloin mitään.

    Onko siis asia yhteenvetäen seuraava: jos lyöt tarkoituksena osua johonkin ja se jokin ei ole sinun oma pallosi lyöt väärää ’palloa’.

    Ei mene aivan noin yhteenvetäen. Johan minäkin aikaisemmin kirjoitin, että deccarin 7-2/4 mukaisesti kesken reiän muovipallon lyöminen katsotaan säännön 7-2 rikkomiseksi. Tässä kyse on siitä, että muovipallo on keinotekoinen harjoitus- tai lyöntiapu. Eli jos otat mukaan jotain ihmisen tekemiä golfpalloa muistuttavia esineitä ja huiskit niitä sitten kierroksen aikana, se on kiellettyä harjoittelua.

    Sen sijaan sieni, käpy tms ei ole ainakaan keinotekoinen apu eikä mielestäni voi myöskään olla väärä pallo. Näin olen edelleen sitä mieltä, että niiden lyöminen ei ole kiellettyä harjoittelua eikä väärän pallon lyömistä. Toivottavasti saadaan asiasta jotain kautta oikein loordien ratkaisu.

    #287376 Ilmoita asiaton viesti

    Lyönti on mailan liike eteenpäin tarkoituksena osua palloon.

    Dec 14/2 mukaan jos lapa irtoaa mailasta taakseviennissä ja pelaaja lyö loppuun mutta ei osu, kyseessä ei ole lyönti, koska pelkkä varsi ei ole maila.

    Olisiko siis niin, että lyönnissä maila on välttämätön, mutta pallo ei?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 148)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Väärän ’pallon’ pelaaminen