Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Vaaka harjoittelussa
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Sibbe kirjoitti: (2.12.2007 10:14:23)
Simonin sanatarkka lausunto on Ramin kirjan takakannessa, ’hyödyllinen kaikilla taitotasoilla’.
Näin ’santarkka lausunto’ osoittaa joko Simon Holmesin asiantuntemattomuutta tai sanojen laittamista hänen suuhunsa joko ilman lupaa tai rahan voimalla. Epäilen jompaa kumpaa kahdesta jälkimmäisestä vaihtoehdosta.
Kun näet oman swingisi graafina, josta ilmenee, mitä suorituksen aikana todella tapahtuu, Uskoisin sen puhuttelevan. Ainakin minulle se on ollut varsinainen ahaa-elämys. Kuten palstan avauksessa todettiin, laite on Vermossa testattavissa.
Millä tavalla tämä grafiikka sinua puhutteli, siis minkä svingissä tapahtuvan yksityiskohdan/tapahtuman siitä päättelit?
Kerro myös minkä korjauksen teit svingiisi?Ihan vilpittömällä mielellä haluan tietää, koska olen tyhmä insinööri, joka ei tajua markkinointisloganeita eikä usko USGA:n suosituksia ilman perusteluja.
fukke diise saisse kirjoitti: (2.12.2007 14:39:21)
Simonin sanatarkka lausunto on Ramin kirjan takakannessa, ’hyödyllinen kaikilla taitotasoilla’.
Näin ’santarkka lausunto’ osoittaa joko Simon Holmesin asiantuntemattomuutta tai sanojen laittamista hänen suuhunsa joko ilman lupaa tai rahan voimalla. Epäilen jompaa kumpaa kahdesta jälkimmäisestä vaihtoehdosta.
Ei mutta täyttä tottahan Simo tuossa puhuu. Laite on varmasti hyödyllinen, varsinkin jos osaa tulkita sen käyriä oikein. En tiedä osaako kukaan. Mutta uskon, että nuo samat asiat näkee harjaantunut silmä ilman laitettakin riittävän tarkasti
Eli erittäin hyvin muotoiltu mitäänsanomattomuus on tuo lause. Taitavaa Simolta 😉
Fukke di saisse ja TS .
Hyvän keskutelunne heikkous on , se että epäilette ja arvelette , että kuin tiernapojat kieltäen ’ tulleensa vääryydellä ja kieroudella ’ tulleensa laulamaan joulurauhaa – ,
että Ramin menetelmien markkinoiontivoima olisi kierous ja rahalla hankittu
todistusvoima.En myy mitään , vaan kerron ihan rehellisesti, miten methodRami ensin Broidin ja sitten minut kolohvimarkkinoilta kaapasi.
Kyllä mä oon vahvasti sitä mieltä – tuotteen omakohtaisesti kokeneena , että
Ramin tuote ja markkinointi – molemmat ovat mestariluokka ja homma vaan paranee
koko ajan, nmitä enemmänhommaan menee mukaan.Mie muuten tulin Ramin ja Metodramin pauloihin ihan hyvän markkinoinnin voimalla.
Broidi vaimoineen oli viime jouluna 2006 ostamassa joulukirjoja toislleen ja Broidin vaimo löysi Akateemisen Kirjakauapn hyllyltä Ramin kirjan ’ Tarkka ja helppo swingi ’
– oikean painonsiirron avulla. Vaimo kysäs kirja kädessä , että onko hänen miehensä eli Broidi tietoinen täästä kirjasta . No ei ollut, hankki ja luki ja tykästy. Hän tykästy niinpaljon , että otti yhteyttä kirjan tekijään.Meillä on Broidin kanssa on skaba hankkia uutta tietoa kolohvista vähän salaa toiselta, mutta olin Broidin autossa , kun Rami soitti Broidille ja kutsui hand free – kovaäänisen kautta autossa hänet Vermoon demoon marraskuussa 2006. No mie istun vieressä ja kuulen jutun –
’ mitäs mun selän takana puuhataan ?. Kysyn broidilta – no saman tien sain kutsun samaan tilaisuuteen Vermoon.
Sain kirjan luettavaksi ennen Vermon demoa.
Vermossa odotellessame Ramia koulukaverini Hykkylästä Kari Sirelius , joka oli myös paikalla kysyi , että tunneks mä Ramia ? ,mä vastasin , että en oo ikinä tavannut , Broidin hommia tää on. No Kari kertoi , että Rami on Hykkylän sman vuoden stuiduja kuin mekin.
Tää tuli sitten tois positiivisena yllätyksenä , että kaveri vielä oli vanha kolukaveri – ei oltu tavattu 40 vuoteen !!Ydinfyysikko Jorma Routti ja pari muuta merkittävää asiantuntija oli paikalla , jotka olivat jo tutustuneet MethodRamiin. Homma oli alun alkaen positiivista , uutta ja pitkäle harkittua teoriasta käytännön hommaa.
Rami kutsui meidät sitten Broiidn kaa pariksi päiväksi Messilään joulun alla,
jossa testasimme swingiämme ja analysoimme virheitämme, opettelimme vasaragripin ja muuta mukavaa.20v kokemus, uudet räätälöidyt mailat ja ennakkoluuloton kokeiluhalu johti tykästymiseen ja kehittymis tulokset ovat olleet siitä lähtien huikeat.
Halusin vaan kertoa, että marsssijärjestys oli tämä
1. hyvä markkinointi tavoitti tiedonhaluiset Broidin ja vaimon
2. tieto vuoti mulle vahingossa – tosin se tieto olis tullut
myöhemminkin
3. käytännön harjoitteet uusien laitteiden kanssa olivat markkinointilupausten ja
kirjan tietojen mukaiset
4. Rami tyyppinä on sopiva
5. kaiken lopuksi kruunas se, että olemme study fellows.
’
Siis en lähtenyt mukaan vanhan koulukaveruuden perusteella , vaan
hyvän markkinoinnin ja tuotteen perusteella , joka ei tarvitse yhtään enempää
kieroa markkinointia kuin muutkaan markkinoilla olevat golftuotteet .
Olen varma , että muuta maasuttavat rahaal enemmän tuotteitaan kuin Rami.Tunnen Sibben tapaan monia muita henkilöitä jo main ittujenlisäksi , jotka ovat todenneet MethodRamin uudet ideat – monet ovat myös soveltaneet osia konseptista tarvisematta huudella julkisuuteen asiasta – suunta tuntuu olevan sama monilla muilla kehittäjillä. 🙂
Omat kokemukseni Ramin markkinoinnista ovat vähän erikaltaiset kuin Mäkkärillä.
Pahoitellen tunnustan, että suostuin hyökkäävän, jopa epämiellyttävän, pakkomyynnin uhriksi tuon kirjan osalta. Hyvää (lue: rahaa) tarkoittava tuttavani sellaisen sai puhelimitse minulle kaupiteltua.
Kirja itsessään on niin täyttä tuubaa kuin vain voi olla, huonosti kirjoitettu ja kanssani niin eri tavalla swingiä lähestyvä kuin olla ja voi. Kirjan perusteella olen voinut rauhassa kääntää selkäni koko MethodRamille.
Ei ole minun juttuni tuo.
Mä nyt jäin miettimään tuota Ramin markkinoinnin erinomaisuutta. Mäkkärin todistuksen mukaan hyvän markkinoinnin tunnusmerkit täyttyvät kun joku löytää tämän kirjan vahingossa hyllystä, tutustuttaa miehensä siihen joka vetää vielä broidinsakin samaan liemeen. Erityisen hyvää markkinointia osoittaa se että tekijä on ostokohteen kauan kadoksissa ollut koulukaveri. Jepjep.
Pakko pyörtää pyhät sanansa ja antaa vielä yksi kommentti palautteen johdosta.
Fukke: Tyhmyyttään ei pidä mainostaa, se kyllä tulee esille muutenkin, tekstisi puhuu puolestaan! Kun suuren tietämättömyyden nojalla esitetään järjettömiä väitteitä kehitystyössä olleiden henkilöiden motivaatiosta tai rehellisyydestä…! Tulee mieléen kolari, jossa punaisia päin ajanut alkoi ensimmäiseksi syyttää kylkeensä ajanutta humalaiseksi. Jos ei tiedä tai ymmärrä, vaan luulee, silloin tieto on haettava jostain selitysten kera. Kunnioitusta toisten työtä kohtaan, pls.
Olen ts:n kanssa samaa mieltä laitteen julkisuuteen tulosta. Se tulkittiin lehdistössä Ramin hyökkäykseksi valmentajia vastaan, mikä minun mielestäni on täysin väärin. Olen itsekin antanut kärjekästä palautetta hommasta. Itse asiassa kyse oli vain siitä, että Simonin tekemät testit lähinnä ruotsalaisten huippujen kanssa ja Ramin vastaavat testit suomalaisten kanssa paljastivat oleellisen eron swingeissä. Heräsi epäilys, onko Suomen valmentajakuntaa opetettu väärin, koska ero oli niin selvä verrattuna hyvin menestyviin pelaajiin. Kaikkien tavoitteena on varmasti saada meidän lahjakkaat pelaajamme menestymään maailmalla. Olen ollut itse paikalla todistamassa muutamien parhaiden poikiemme testaamista, ja tulos on poikkeuksetta sama. Kyllä moisessa tilanteessa on vähintäänkin aiheellista hieman ravistella koko kuviota ja saada asiasta vastuulliset miettimaan syntyjä syviä. Vastaavasti joidenkin ruotsalaisen välmentajien käyrät olivat huippujen kaltaisia.
Koko kuvio on vielä pilottivaiheessa, mutta toivottavasti pian nähdään eri puolella Suomea/maailmaa, mitä konkreettista hyötyä niistä on pelaajille. Ainakin valtaosa laitetta testanneista tavallisista golfareista on ollut vakuuttuneita.
Käyrien tulkitseminen on ammattilaiselle helppoa, sillä se mitä silmä ei pysty näkemään, tulee ilmi käyrästä (tutkimusten mukaan, KIHU, silmä EI pysty havaitsemaan objektiivisesti nopeita suorituksia). Käyrä on summa kaikista swingin aikana tapahtuvista liikkeistä ja niiden aiheuttamista voimista ja se perustuu luotettaviin mittaustuloksiin, dataan, ei arvioihin.
Itsenäisyyttä ja joulurauhaa kaikille. Tämän viikon jälkeen mailat saavat jäädä kaappiin ensi vuoden alkuun saakka. Nautitaan taas arktisesta hysteriasta.
Ei nyt sattunut silmään linkkiä ko. laitteeseen näistä keskusteluista, mutta sellainen löytyikin yllättävän läheltä:
vaakaJoskus kyselin näillä sivuilla draiverin päälle liimattavasta juovasta josta voisi nähdä miten se maila käyttytyy lyönnin aikana. No sellainen oli näköjään jo keksitty tietämättäni.
tarkkuusdraiveriTuo on kyllä niin täyttä sontaa kuin olla ja voi, lyönnissä et tuosta viivasta näe kyllä yhtään mitään, se on varmaa. Tai jos yrität sitä katsoa niin et pysty lyömään.
Kebax,
ny luet MethodRamin markkinoitiprosesia kuin piru raammattuva.
Täälllä paasaa Ts, Mäyhänieme etc ja moni muu golohviosaamisestaan.
Niihän MethodRamikin tekee, tapaaa asiantuntijoita, esittelee tasapapaino- , rannekiihdytyslaitetta , swingikauluria, mailaan kiinnitettävää levyä ja myy kirjaa. MethdodRamista on ollut aika hyvin julkisuutta alan ammattilehdissä, Helsingin Sanomissa, Golf Digestissä, kanainvälisiisä julkaisuissa, Finnair Mastersissa, golfklubeilla, kierretty Suomea, Thaimaata, Munchenissä Golfmessuilla , rakennetaan Swingistudio Demoja varten ja on tehty erinomainen nettipakett http://www.swingfacts.com – eri kielillä.Kenen muun kirja on tän edellämaintun lisäksi esillä Tiger Woodsin kirjan vieressä
alan kirjakupoissa ? Ei ainakaan viel Ts.n tai Mäihänimen – ei nää kirjat synny ihan palstasättimällä. Pitää olla substanssia ja energiaa – positiivista ja pal.Sibbe kirjoitti: (3.12.2007 15:43:03)
Itse asiassa kyse oli vain siitä, että Simonin tekemät testit lähinnä ruotsalaisten huippujen kanssa ja Ramin vastaavat testit suomalaisten kanssa paljastivat oleellisen eron swingeissä. Heräsi epäilys, onko Suomen valmentajakuntaa opetettu väärin, koska ero oli niin selvä verrattuna hyvin menestyviin pelaajiin. .Tuossa paljastat olevasi pihalla kuin lintulauta. Ei ole sellaista kuin suomalaisen valmentajakunnan opetus. Tätä hommaa tekevät yksilöt ja kukin heistä haalii oppinsa kasaan eri lähteistä. Täysin sama tilanne on Ruotsissa, joskin heidän koulutuksensa on tiiviimpää.
Noihin mittauksiin on vain sattunut pelaajia, jotka swingaavat mailaa kohtalaisen suoraan taakse ja läpi, jolloin painonsiirtokäyrät ovat tuon näköisiä. Aivan samaa sivuliikettähän me on täällä Fukken ja muutaman muun kanssa kritisoitu vaikka kuinka paljon. Ja viimeksi tuossa pari päivää sitten ruotsalainen golftoimittaja totesi ’square to square’ mallin tuhonneen kokonaisen golfsukupolven. Ruotsista! Ja kyseisellä herralla on kuitenkin taustaa CT:tä myöten, eli golfistakin ymmärtää jotain.
Kun meidän junnuja laitettiin laitteen päälle lyömään, olivat käyrät hyvin saman oloisia ruotsalaisten kanssa. Siksi on täysin idioottimaista koko maaottelun nostaminen esiin.
Ainiin juu… sä et vieläkään vastannu tohon mun kysymykseen. Kovasti kerrot Simon tekemisistä tuon vehkeen kanssa, mutta kysyn vielä kerran: Oletko kuullut tuon Simolta itseltään vai Ramilta?
Sibbe kirjoitti: (3.12.2007 15:43:03)
Fukke: Tyhmyyttään ei pidä mainostaa, se kyllä tulee esille muutenkin, tekstisi puhuu puolestaan!
Koska olen niin tyhmä, etten ymmärrä laitteen hyötyä harjoittelussa, toivoisin, että kerrot sen minulle.
Kun suuren tietämättömyyden nojalla esitetään järjettömiä väitteitä kehitystyössä olleiden henkilöiden motivaatiosta tai rehellisyydestä…! Tulee mieléen kolari, jossa punaisia päin ajanut alkoi ensimmäiseksi syyttää kylkeensä ajanutta humalaiseksi. Jos ei tiedä tai ymmärrä, vaan luulee, silloin tieto on haettava jostain selitysten kera.Juuri tätä tietoa odotan selitysten kera.
Kunnioitusta toisten työtä kohtaan, pls.
Eikös tämä tullut selville jo ensimmäisestä kommentistani, ks. alla
fukke diise saisse kirjoitti: (30.11.2007 23:54:59)
Periaatteessa tervehdin ilolla kaikkea golfiin liittyvää tutkimusta ja nostan hattua Ramille ja mäkkärille, kun uskaltavat laittaa itsensä peliin. Pari asiaa tulee kuitenkin mieleen.
Ne pari asiaa kerroin ensimmäisessä artikkelissani 30.11. joka sisältää ilmeisesti sen verran tyhmyyksiä, että niihin ei ole syytä kommentoida. Vai ……
Olen itsekin antanut kärjekästä palautetta hommasta. Itse asiassa kyse oli vain siitä, että Simonin tekemät testit lähinnä ruotsalaisten huippujen kanssa ja Ramin vastaavat testit suomalaisten kanssa paljastivat oleellisen eron swingeissä.Se ero ei ole svingeissä vaan painonsiirtokäyrän tulostuksessa. Edelleen viittaan tuohon kirjoitukseeni ja olen todella ihmeissäni, kuinka Ramin kaltainen insinööri ja menestynyt liikemies voi tehdä sellaisen johtopäätöksen, että kyse on painonsiirrosta, koska muitakin voimia voima-antureihin vaikuttaa.
Otan vain yhden esimerkin: Useiden klubipelaajien backsvingissä esiintyy reverse-C, eli he ottavat tukea oikealle jalalle ja yrittäessään pitää pään paikallaan kallistuvat kohteeseen päin. Kun he vielä nostavat kantapään ilmaan ja suunnanvaihdon yhteydessä kiertävät vasemman jalkaterän auki, seurauksena on, että paine koko jalkapohjasta hetkellisesti häviää. Tällaisessa tapauksessa paino/massa on lähes kokonaan vasemman jalan päällä, mutta piirturi lyö 100% oikean jalan puolelle. Mitä klubipelaaja siis tekee, jos laite näyttää, että 100% painosta on oikean jalan päällä, mutta pro sanoo, että se on vasemman jalan päällä?
Käyrien tulkitseminen on ammattilaiselle helppoa, sillä se mitä silmä ei pysty näkemään, tulee ilmi käyrästä (tutkimusten mukaan, KIHU, silmä EI pysty havaitsemaan objektiivisesti nopeita suorituksia). Käyrä on summa kaikista swingin aikana tapahtuvista liikkeistä ja niiden aiheuttamista voimista ja se perustuu luotettaviin mittaustuloksiin, dataan, ei arvioihin.Mitä tarkoitat sillä, että käyrä on swingin aikana tapahtuvien liikkeiden summa. Minun mielestäni juuri sellainen tieto on mitätön, sillä svingi pitää purkaa osiin, jotta voidaan selvittää millaiset liikeosat ja voimat sen muodostavat.
Pyydän anteeksi, jos olen sorkkinut teidän markkinointitoimianne, mutta asia on minulle aivan perustava. Vaikka laite onkin harjoittelun apulaite ja Ramilla on muitakin ajatuksia, niin ne ovat jollakin tapaa sidoksissa keskenään. Rami lukitsee jalat ja lantion ja heiluttaa hartioita ja käsiä, ja nämä oivallukset perustuvat laitteen antamaan dataan. Sen sijaan minun oppi-isäni Ben Hoganin mielestä asia menee kokonaan toisinpäin. Nämä kaksi gurua ovat siis toisensa pois sulkevia. Ennen kuin heitän Hoganin romukoppaan ja alan julistamaan Ramin sanaa, haluasin muutaman vastauksen esittämiini kysymyksiin.
Pliis …. Sibbe, kerro kaikkien ihmisten kuulleen, mitä johtopäätöksia olet tehnyt laitteen antamasta tiedostoa ja mitä asioita olet alkanut tehdä toisin. Vastaa vain tähän kysymykseen äläkä toitota sitä, kuinka tyhmä olen. Se on kaikkien tiedossa.
PS.
Mäkkäri, tsemppiä ja terveisiä vaan! Jatkakaa kehittelyä, mutta älkää esittäkö keskeneräisiä ajatuksia uusina oivalluksina. Siitä voi olla monelle ihan todellista haittaa.mäkisuksi kirjoitti: (3.12.2007 16:47:50)
MethdodRamista on ollut aika hyvin julkisuutta alan ammattilehdissä, … kanainvälisiisä julkaisuissa,Kenen muun kirja on tän edellämaintun lisäksi esillä Tiger Woodsin kirjan vieressä
alan kirjakupoissa ? Ei ainakaan viel Ts.n tai Mäihänimen – ei nää kirjat synny ihan palstasättimällä. Pitää olla substanssia ja energiaa – positiivista ja pal.
Luulis asian olevan hyvin hallinnassa, jos siitä on ollut aika hyvin julkisuutta myös kanainvälisiisä julkaisuissa, kot.
ts kirjoitti: (3.12.2007 17:07:16)
Tuossa paljastat olevasi pihalla kuin lintulauta. Ei ole sellaista kuin suomalaisen valmentajakunnan opetus. Tätä hommaa tekevät yksilöt ja kukin heistä haalii oppinsa kasaan eri lähteistä. Täysin sama tilanne on Ruotsissa, joskin heidän koulutuksensa on tiiviimpää.
Taidanpa lukaista muutaman kirjan ja ruveta valmentajaksi 😉
En tänne ole aikaisemmin kirjoittanut, aktiivisesti kyllä lueskellut. ts, täytyy sanoa että olen aikaisemmin pitänyt sinun kirjoituksiasi aika hyvässä arvossa, mutta nyt taso on kyllä laskenut kuin lehmän häntä, valitettavasti. Kirjoituksesi perusteella voisi kuvitella ettei kukaan muu kuin sinä osaa opettaa tai valmentaa. Dissaat muiden vilpittömiä kirjoituksia kerta toisensa perään etkä oikein muutenkaan arvosta muiden osaamista/yrittämistä. Todellinen alan ammattilainen ei mielestäni näin tee. Ainakaan tässä foorumissa en ole nähnyt tätä tapahtuvan. Toisaalta nämä ammattilaiset varmaan löytävät parempaa käyttöä ajalleen kuin tällä roikkumiseen. Tuntuu vähän siltä että olet aikalailla itseäsi täynnä mutta ehkäpä se uudestaan muuttuu parempaan suuntaan, toivottavasti.
Simo on pitänyt sadetta Earnie Elsin kanssa samalla rangella, veikkaan ma. Ja ihan totta; kansainvälinen huippumarkkinointimörssäri kirjoittaa kotisivuillaan Earnie Els, katso itse! Ja osta chipperi jos niitä jo saa!
Zenith kirjoitti: (3.12.2007 19:13:11)
ts kirjoitti: (3.12.2007 17:07:16)
Tuossa paljastat olevasi pihalla kuin lintulauta. Ei ole sellaista kuin suomalaisen valmentajakunnan opetus. Tätä hommaa tekevät yksilöt ja kukin heistä haalii oppinsa kasaan eri lähteistä. Täysin sama tilanne on Ruotsissa, joskin heidän koulutuksensa on tiiviimpää.
Taidanpa lukaista muutaman kirjan ja ruveta valmentajaksi 😉
En tänne ole aikaisemmin kirjoittanut, aktiivisesti kyllä lueskellut. ts, täytyy sanoa että olen aikaisemmin pitänyt sinun kirjoituksiasi aika hyvässä arvossa, mutta nyt taso on kyllä laskenut kuin lehmän häntä, valitettavasti. Kirjoituksesi perusteella voisi kuvitella ettei kukaan muu kuin sinä osaa opettaa tai valmentaa.
Suomessa ja maailmalla on runsaasti hyviä valmentajia, jotka tietävät asioista vähintään yhtä paljon kuin minä. Monet vallan helvatisti enemmän. Näiden tekemisistä vaan ei ole tällä palstalla keskusteltu, koska heiltä ei tule mitään älyttömiä väitteitä, joita lähipiirin pitäisi puolustella. Esim Mäihäniemen Antin jutuista näkee, että siellä on ymmärrystä asioista. Mutta sitten kun tulee joku 9:n händärillä esittämään järjettömiä väitteitä ja dissaamaan näiden ammattilaisten työtä, voi olla varma, että mun näppäimistöllä alkaa tapahtua.
Mutta lajin opetuksesta löytyy myös vallan hemmetin moinen määrä sontaa, koska maailmassa on edelleen suuri joukko oepttajia, jotka siirtävät tietoa eteen päin kuin kansanperinnettä konsanaan,(ja kaikkine haittatekijöineen) kyseenalaistamatta ja tutkimatta ja pystymättä perustelemaan sanomisiaan. Jos näkisit päivittäin saman kuin minä, ymmärtäisit varmaan, että kritiikille on paikkansa.
Jos näillä keskusteluilla saadaan ihmiset kyseenalaistamaan ne opit, mitä on tusinasyötöllä jaettu, ollaan oikealla tiellä.
Jos näiden kautta ihmisten kiinnostus oikeaan lajin oppimiseen nousee, ollaan vielä paremmalla. Ja tästä on onneksi vahvoja merkkejä jo nähtävissä.Fukke diise saisse,
Ei me hevillä luovuta hyvästä hevoosesta.
oOot ihan oikeassa , että kesken asia vielä on, ja kesken jää kun täältä lähemme. Mutta minä olen saanut kirjasta ja sen ympärillä olevasta teoriasta ja käytännöstä valtavan paljon. Oon kyllä kiitollinen swingitasostani monelle PRO:lle ja omalle tuhansien lyöntien harkalle Jusa Hämäläisestä 1986 Krapihovi ja Innisbrookin PO:sta 1988 lähtien. Siellähän se ’ Ring the bell ’ jo opetettiin.Mutta Ramin juttu on KISS ( – Keep It Simple Stupid. ) Se sopii mulle lähtökohtana ja
luultavasti Tiger oppis vähemmän – Mikko ehkä enemmän. Mitä enempi pystyt karsimaan turhista swingi-liikkeistä sen paree.F.d.S. kun oot tietävästi lukent kirjan ni anna palutetta vaikka suoraan – e-meililleni.
Cheep greenside,
– hankit juuri Töreli-pulllon – siinähän piti lukea kukkoinvälisen
golfjulkiasujen sivuilla .
Kikeri kii – kiekuu saksilainen Hahn.Muuten unohdin kokonaan Ramin markkinointikeinoista sen kännyyn ladattavan swingiohjelman.
fukke diise saisse kirjoitti: (3.12.2007 17:20:16)
Otan vain yhden esimerkin: Useiden klubipelaajien backsvingissä esiintyy reverse-C, eli he ottavat tukea oikealle jalalle ja yrittäessään pitää pään paikallaan kallistuvat kohteeseen päin. Kun he vielä nostavat kantapään ilmaan ja suunnanvaihdon yhteydessä kiertävät vasemman jalkaterän auki, seurauksena on, että paine koko jalkapohjasta hetkellisesti häviää. Tällaisessa tapauksessa paino/massa on lähes kokonaan vasemman jalan päällä, mutta piirturi lyö 100% oikean jalan puolelle. Mitä klubipelaaja siis tekee, jos laite näyttää, että 100% painosta on oikean jalan päällä, mutta pro sanoo, että se on vasemman jalan päällä?
Sorry Fukke. Kyllä ne pahuksen tyhmät sensorit rekisteröivät kaikki liikkeiden aiheuttamat voimat alustalla, paitsi jos pystyt levitoimaan… Tulee mielenkiintoisen näköinen pylpyrä käyrään, mikä kertoo puolivoltista taittaen lyönnin aikana. Kun siihen vielä yhdistetään ajastettu videointi muutamalla kameralla, näet liikkeen ruudulla yhdessä käyrän kanssa. Nekin asiat, joita silmä ei pysty hidastetusta videosta havaitsemaan, ovat käyrässä esillä.
Rauski heitti linkin sivulle, josta näkyy epäileville Tuomaksille, miten Simon on sattunut samaan aikaan sadetta pitelemään Ramin kanssa.
Sen enempää minä kuin Simonkaan ei ota kantaa muuhun kuin painonsiirron mittaukseen, joka on keskustelun aihe. Olemme molemmat yhtä mieltä siitä, että siitä on varmasti hyötyä kaikentasoisille golfareille, mukaanluettuna valmentajat. Jos Rami ajaa vääränmerkkisellä autolla, hänen mailansa eivät ole mielimerkkiäni tai pärstävärkki/mielipiteet eivät muuten vaan miellytä, sillä ei ole mitään tekemistä laitteen kanssa. Yritetään pysyä asiassa!
Satuin tänään pelaamaan ruotsalaisen valmentajan kanssa. Heidän valmentajakoulutuksensa on erittäin vaativa, korkeakoulutasoinen. Itseopiskelulla ei enää saavuteta virallisen valmentajan statusta. Tietenkin hyvä pelaaja saattaa siirtyä klubin valmentajaksi, mutta liiton antamaa diplomia hänellä ei ole.
Itsepäisyyttä!
Sibbe kirjoitti: (4.12.2007 17:35:16)
Satuin tänään pelaamaan ruotsalaisen valmentajan kanssa. Heidän valmentajakoulutuksensa on erittäin vaativa, korkeakoulutasoinen. Itseopiskelulla ei enää saavuteta virallisen valmentajan statusta. Tietenkin hyvä pelaaja saattaa siirtyä klubin valmentajaksi, mutta liiton antamaa diplomia hänellä ei ole.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneena minulla tässä kohtaa aina särähtää. Voitko tarkentaa seuraavissa kohdissa:
– kuinka monen valmentajan kanssa olet keskustellut saadaksesi hyvän kuvan ruotsalaisvalmentajien oppimäärästä suomalaiseen yliopistotasoiseen koulutukseen verrattuna?
– mistä yliopistosta/korkeakoulusta Ruotsissa näitä valmentajia valmistuu?
– mikä on ko. oppimäärä opintoviikkoina mitattuna?
– mikä on keskimääräinen valmistumisaika noista opinahjoista (Suomessa n. kuusi vuotta)?
– miksi Ruotsin Golfliiton pitää antaa diplomi koulutuksesta, jota se ei kuitenkaan itse järjestä?Näistä ’yliopistotasoisista’ tutkinnoista on minullakin kokemusta. Saksassa melkein kaikki ovat tohtoreita (Herr/Frau Doktor). Suomalaiseen tohtorintutkintoon verrattuna saksalaisella tohtorintutkinnolla ei ole muuta yhteistä kuin titteli. Siellä ei nimittäin tähän tohtorintutkintoon liity minkäänlaisia kansainvälisiä julkaisuja, ainoastaan meikäläistä Pro Gradu-tutkielmaa melkoisesti laajempi opinnäyte, kuitenkin reilusti meikäläistä lisenssiaattitutkintoa vaatimattomampi rupeama.
Sibbe kirjoitti: (4.12.2007 17:35:16)
fukke diise saisse kirjoitti: (3.12.2007 17:20:16)
Sorry Fukke. Kyllä ne pahuksen tyhmät sensorit rekisteröivät kaikki liikkeiden aiheuttamat voimat alustalla, paitsi jos pystyt levitoimaan… Tulee mielenkiintoisen näköinen pylpyrä käyrään, mikä kertoo puolivoltista taittaen lyönnin aikana. Kun siihen vielä yhdistetään ajastettu videointi muutamalla kameralla, näet liikkeen ruudulla yhdessä käyrän kanssa. Nekin asiat, joita silmä ei pysty hidastetusta videosta havaitsemaan, ovat käyrässä esillä.
Rauski heitti linkin sivulle, josta näkyy epäileville Tuomaksille, miten Simon on sattunut samaan aikaan sadetta pitelemään Ramin kanssa.
Sen enempää minä kuin Simonkaan ei ota kantaa muuhun kuin painonsiirron mittaukseen, joka on keskustelun aihe. Olemme molemmat yhtä mieltä siitä, että siitä on varmasti hyötyä kaikentasoisille golfareille, mukaanluettuna valmentajat. Jos Rami ajaa vääränmerkkisellä autolla, hänen mailansa eivät ole mielimerkkiäni tai pärstävärkki/mielipiteet eivät muuten vaan miellytä, sillä ei ole mitään tekemistä laitteen kanssa. Yritetään pysyä asiassa!
Itsepäisyyttä!
Ei oo totta. Mä just ajattelin kirjoittaa Mäkkärille rakentavaa kritiikkiä sisältävän emeilin, mutta sä onnistuit kyllä vesittämään kaikki yhteistyöhalut.
Mä en ole puhunut mitään Ramin autoista ja pärstästä. Mä olen vain halunnut tietää, miten tuo laite kertoo painonsiirron, kun anturit mittaavat kaikkien mahdollisten voimien yhteisvaikutukset, siis pelaajan massan, jaloilla ponnistamisen, mailanpään keskipakoisvoiman ja tulostaa graafisena esityksenä voimajakauman eri antureiden kesken. Mä haluan tietää, mistä sä saat selville noiden voimien osuudet eli paljonko on esim. massan osuus koko paskassa ja miten sä olet käyttänyt laitetta hyväksesi omassa harjoittelussasi.
Ja mitä ruotsalaisilla on tekemistä tämän ketjun kanssa. Mun viimeiset kosketukset heidän kanssaan olivat 90-luvulla Rolf Virhed ja Leif Jönnsson, joiden kanssa rakennettiin Euroopan PGA:lle uusien direktiivien mukainen koulutusohjelma, josta Suomessa syntyi nykyinen ammattivalmentajatutkinnon edeltäjä. Silloin Suomi oli viiden ensimmäisen hyväksytyn maan (Ruotsi, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Suomi) joukossa toteuttamassa mallikelpoista koulutusohjelmaa, ja edelleenkin meillä on maailman huipputasoa oleva koulutusohjelma (rasvaprosenttimittauksineen – hehheh), josta puuttuu vain se, mitä Ben Hogan tiesi – ja se on golfissa lähes kaikki.
PS. Simon Holmesin aikakaudella Ruotsin ammattilaispelaajien tuotanto on tyrehtynyt. Edelleenkin kärkeä edustavat Parnevik, Fasth, Petersson, Johansson, Karlsson, Chopra. Oikeastaan uusia staroja sieltä ei ole tullun viimeisen kymmen vuoden aikana kuin Jacobsson ja Stenson, joka sekin kävi välillä tuonelan puolella, ja tuli hakemaan valmennusvauhtia Suomesta.
Fukke ,
äl ota ittees turhaan Sibben kritiikkiä – se ei asiattomuutta koskeva osa kohdistunut paljonkaan sinuun.Jatkamme hyvää kesksutelua ja odotan asiallista kritiikkiä erikoisesti sinulta – jota minäkin harrastan ehkä joskus vähän hjuumorilla höystettynä.
Leikkiähän tää urheilu on – me löydämme itsestämme sen lapsen , jolla urheilu on parasta mielellemme . ( TA-analyysin Vanhemman ja Aikuisen oheen lapsen – kaikkia kolmea pitää olla – muuten menee herkästi överiksi ).
Kun oot vielä tietoinen mäkiasioistakin golfinohella niin arvostan mielipidettäsi sen enemmän – kuin Sibbbenkin , vaikken tiedä kytkennästäsi Nykäseen – palkittiin muuten taas OLYMPIAKOMITEAN korkeimmalla urheilijamitalilla . Ojentiko ihan Rokke rakki selässä ja rokilasi kätessä vai Roger.
Hyvää itsenäisyyspäivää –
..taas vaimon kans katotaan kavalkaadia ja muistellaan vuotta 2001 , ku ite pokattiin Linnassa punamatolla vanhoina Kallion flikkoina ja kundeina Kallion kuningatarta –
– Tarjaa. Kunpa saatas viel kolhvaamaan.Niin ja katotaan Tuntematonta – ja sliipataan – joka vuos yhä enemmän .
Nyyh.Sibbe kirjoitti: (4.12.2007 17:35:16)
Liiton antamaa diplomia… voi jösses 🙂
Suomessa on lähes vastaava koulutusjärjestelmä, joka johtaa PGA:n jäsenyyteen. Mutta sen myllyn läpikäyneenä voisin sanoa sen antaneen silti vain ehkä 10% lajitekniikan osuudesta omassa ajattelussani. Loppu tieto on haettava tuon päälle kansainvälisiltä markkinoilta ym. Siis.. tuon koulutuksen lisäksi opiskellaan itse, ketkä haluavat… Ja sama tilanne on Ruotsissa.
Taas kerran huvittaa, kun syvällä rintaäänellä puhutaan asiasta mistä ei ole pienintäkään käsitystä.
Nii.. oletko jutellu sen Simon kanssa vai et?
mäkisuksi kirjoitti: (5.12.2007 10:06:44)
Fukke ,
äl ota ittees turhaan Sibben kritiikkiä – se ei asiattomuutta koskeva osa kohdistunut paljonkaan sinuun.Mutta vähän kuitenkin…? 🙂
Dittis,
mestarillinen oivallus – vähän kun Sherlock Holmesin kaverilla Watsonilla-
vähä kuiteski .. no aika vähä – kuiteskii.fukke diise saisse kirjoitti: (5.12.2007 1:56:55)
Mä olen vain halunnut tietää, miten tuo laite kertoo painonsiirron, kun anturit mittaavat kaikkien mahdollisten voimien yhteisvaikutukset, siis pelaajan massan, jaloilla ponnistamisen, mailanpään keskipakoisvoiman ja tulostaa graafisena esityksenä voimajakauman eri antureiden kesken. Mä haluan tietää, mistä sä saat selville noiden voimien osuudet eli paljonko on esim. massan osuus koko paskassa ja miten sä olet käyttänyt laitetta hyväksesi omassa harjoittelussasi.
Ground reaction forces nimikkeen alla on tehty tutkimuksia ainakin yli 20 vuoden aikana eri metodeilla. Näitä RK:n laitteen periaatteella toimivia systeemejä on ollut maailmalla todennäköisesti jo kauan ennen Kainulaisen versiota. Ilmeisesti ideaa ei voi patentoida. Anturit ovat tuotantotavaraa ja pc:t samoin, myös kamerat. Softa lienee omaa tuotantoa? Nämä ovat arvelujani, Kainulainen itse voinee kertoa tarkemmin keksintönsä originaaliudesta, jos sillä jollekulle on merkitystä. Laitteistojen käytettävyydessä varmaan on eroja. Tätä edustaa esim. valitut näyttötavat ja muu ohjelmistoon liittyvä kätevyys tai hankaluus käytännössä.
Metodiin liitetty svingi-ideologia on oma lukunsa. Kenelle se sopii ja sopiiko jollekin, vai onko kohta kaikkien majorvoittajien vakiokamaa. En ota siihen nyt kantaa vaikka moni jo on ottanut.
Itse laitteen toimintatapaa kuvastaa ehkä parhaiten jenkeissä tunnetun laitteen trade markissa esiintyvä käsite dynamic balance. Jalkaterien välityksellä alustaan kohdistuvista voimista, joita mitataan jatkuvana mittauksena eteen. taakse, sisään ja ulos, piirrustetaan erilaisia kuvaajia. Jos seisot suorana paino tasaisesti jakautuneena saadaan samanlainen jakauma tai tasapainopisteen projektio alustalla, kuin jos otat stanssisi ja olet tasapainossa.
Ks.Pelaajan optimaalisesta stanssista aiottuun svingiin nähden laite ei kerro, vain tasapainosta.
Liikkeen aikainen grafiikka ei suoraan voi kertoa svingistä kuin rajallisia asioita eli laskennallisen tasapainopisteen vaakasuoran pojektion liikkeestä tukipisteiden suhteen. Harjoittelussa keskeistä on edelleen perinteinen visuaalinen havainnointi ja pallon käyttäytymisen seuranta.
Se, onko laitteesta opetuksessa todellista hyötyä remains to be seen. Viime kädessä ratkaisu jää KS.Proolle ja oppilaalle tai itseopiskelijalle.
Svingitutkimuksessa laite on mielenkiintoinen. Julkaistut tutkimukset antavat olettaa, että informaatiolla on kuitenkin rajoituksensa.Ramin laite taitaa olla evoluutiokehityksessä hieman alempana kuin seuraava tuote taikamatto
tästä voimme vetää muutaman johtopäätöksen:
Edellä linkitetty tuote on verrattuna Ramin mattoon
+tarkempi
+kauniimpi
+halvempi
+tehokkaampi
+seksikkäämpi
+funktionaalisempi
+selkeämpi käyttää
+antaa tarkempaa informaatiota (2500 sensoria vs ramin 3)-tätäkään en osaa käyttää ilman ammattilaisen apua
-ei myydä suomessa?
-lahjattomat harjottelee apuvälineillä 😉 -
JulkaisijaArtikkelit
Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Vaaka harjoittelussa