Aihe: Tyryn tasoitus - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Tyryn tasoitus

Etusivu Foorumit Yleistä Tyryn tasoitus

Esillä 24 viestiä, 1 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kuuntelin tässä tänään taas Teemun hyvää selostusta urheilukanavalta. Tuli siinä mieleeni, että minkätasoinen golfari se Teemu itse on. Onko tietoa hänen tasoituksestaan tai muista meriiteistä?

Voisit selata vaikka SM-kisojen tuloslistoja takavuosilta.

Eikös Teemu pelaa ilman tasoitusta, kuten muutkin PGA:n jäsenet?

Taisi jäädä hieman cut’in väärälle puolelle Kytäjän SM-kisoissa, mutta siellä kaikki osallistujat olivat pelimiehiä.

Kenties Teemu kommentoi itsekin..

Kiitoksia kiinnostuksesta pelitasoani kohtaan.

Tässä vähän pohjaa tasoituksen laskemiseksi:

Tasoitusta nostavia tekijöitä:

-Golfpiste, Urheilukanava, Iltalehti, opetus Talmassa, naisten et:n tiedotus…

-Neljä lasta, avoliitto, internetriippuvuus

-Oman opetustyön kautta peliin tullut analyyttinen lähestymistapa

-Ajoittainen totaalinen lyöntipelko kentällä

-Krooninen kiire johtuen elämäntavasta

Tasoitusa laskevia tekijöitä:

-’Tietoisuus’ siitä että on osannut ja uskoo edelleen osaavansa.

-osaaminen alle sadan metrin matkoilta = very good

-Lyönnit rangella. Hyvän lämmittelyn kautta toimii mainiosti, kertakaikkiaan.

-Hyvät yksittäiset ’maailmanluokan’ lyönnit kentällä. Näitä tulee kierroksella paljon, KAIKILLA mailoilla.

Kauden kilpailukierrokset:

Kytäjä 78 -83 Backtee

Nurmo 77 Klubitee

Annila 74 Klubitee

Viimeisin kierros:

Aura Golf 73 Klubitee

Kavereiden kansa pelaan nollalla. Virallista en ole pitänyt amatööriuran loppumien jälkeen (1990)

Uskon että kahden viikon paneutumisella ( mahdoton yhtälö kylläkin) pystyisin vaivatta pelaamaan tasolle jolla nykyiset nollat pelaavat.

Haasteita olen aina ottanut vastaan, nollatasoituksella…

Teemu

Melko tyhjentävä vastaus, kiitos Teemu sitä !

Ensimmäistä kertaa törmäsin asiaan nimeltä lyöntipelko.

Voisitko tarkentaa mitä se on ?

Pelkäätkö että viimeinen pallo menee hukkaan 🙁

(No tuo oli kyllä aika huono).

Vaikka kiireinen oletkin, niin tästä asiasta vähän lisäselvitystä, please.

Eiköhän klubituupparin lyöntipelko ole sitä, että pelkää ennakkoon pallon päätyvän epätoivottuun paikkaan. Tai ylipäätänsä mieleen hiipii ennen lyöntiä pelko lyönnin epäonnistumisesta.

Pelot toteutuvat siten aika monessa tapauksessa.

Muistaakseni Ian Baker-Finch kärsii kyseisestä ongelmasta – hänet näkee usein jenkkitourin selostamossa (luultavasti Golf-Finnin hyvä ystävä). Sympaattisen oloinen kaveri. Ongelmat alkoivat loukkaantumisilla 90-luvun puolivälissä eikä cut-raja enää mennyt rikki, itseluottamus kentällä katosi jne.

Rangella löi hienoja lyöntejä, mutta kentälle mennessä alkoi ’ruoho tuntua pidemmältä kuin äijä itse’. 1997 PGAn ensikierroksen jälkeen taisi vetäytyä kokonaan tourilta.

Olisikohan tuo joillakin puteissa ilmenevä YIPS(?) vai-mikä-se-oli samaa sukua…?

Nimetön

…on yhtä kuin se tunne, kun seisoo hyvän avauksen jäljiltä väylällä maila kädessä palloa tuijottaen ja yrittää epätoivoisesti tuupata taka-alalle mielikuvaa siitä, millä kaikilla tavoilla (toppi, duffi, huukki, slaissi tms.) sen äsken lyödyn hyvän avauksen voi seuraavalla lyönnillä mitätöidä.

Muistaakseni luin Baker-Finchin omien sanojensa mukaan ’menettäneen kyvyn lyödä kilpailuissa’. Siis kyseessä täysin psykologinen juttu. Rangella ja kaverien kanssa pelatessa kaikki toimii, mutta kisa on toinen juttu. Totuushan on (kuten kaikki tietävät) ettei golfpalloa voi lyödä jos pää sanoo, että toi ei kyllä onnistu.

Eiköhän joka lajissa löydy noita samoja ’pelkotiloja’.

On rimakauhua, verkkokammoa, kipsiä ja vaikka mitä muitakin… Ne on niitä henkisiä muureja, joiden kanssa useimmat taistelee enemmän tai vähemmän. Kaikki ei sitä pelkoa edes aina itse tunnista…

Nimetön

Vois vaihtaa toi tyry vähän linjaa ku arvostelee tour tason pelaajia tosi naurattavalla tavalla,mutta tosin siihen on kaikilla oikeus = ).

Kyllähän Teemulla on kokemusta ja tietämystä ihan riittävästi, ei sitä voi kukaan kiistää.

Ilman muuta selostaja voi haukkua, kehua, arvostella, ihmetellä jne. huippupelaajia, he kun ovat asettaneet itsensä ihan vapaaehtoisesti tämän viihdelajin objekteiksi – ja aika sievoisella korvauksella sitä tekevät.

HYVÄ TEEMU, jatka vaan samaan tahtiin – mutta jätä Minni rauhaan!!!

Teemu: Mitä sun bägistä löytyy kaudella 2005?

Mitä minä olen Talissa Tyryn mailoja nähnyt:

Titleist 690.Mb bleidit

Titun 804F spoon

Titun 983K Draiveri

Titun wedget?

Titleist sponsori?

Palaan vielä aiheesta virinneisiin keskustelunaiheisiin lyhyesti vaikka omista asioista kirjoittaminen tällä palstalla onkin vähän kaksipiippuinen juttu.

Tasoitus ei ole ollut minulle koskaan mikään iso mittari, paljon tärkeämpänä pidän kierroskeskiarvoa.

Tasoituksella pullistelijoita on paljon, samoin tietysti niitä jotka pitävät sen tarkoituksella mahdollisimman ylhäällä . Narsistien unelmalaji.

Keskiarvoni menee ( työ&sosiaalipelit ) mukaanlukien kyllä reilusti alle 80:n. Kelpaa minulle vaikka, kuten me kaikki, tiedän pystyväni ’normaalipelilläni’ parempaan.

Lyöntipelkoja on tosiaan monenlaisia. Omaani kuvaisin ammatin synnyttämäksi ongelmaksi. Kun 70-luvun alussa pelasin Talissa junnuna, oli aina visio siitä mihin pallon lyön. Tämä ajatus, ’kohde tai pallon lentokaari säilyi pääsääntöisesti läpi amatööriuran. Pientä toimivaa fadea ja loistavaa lähipeliä, ei koskaan Suomen ykkönen kuin yksittäisissä kisoissa, mutta vuosikymmenen verran sijoilla 3-10. Hienoja vuosia koko 80-luku.

90-luvun alussa opetuken aloittaessa syntyi suurempi tietoisuus miten olisi hyvä lyödä. Kontrolli ja kaksikin ajatusta svingin aikana on tappava yhdistelmä.

Oman suoritukseni jarru on blokki oikealle joka syntyy ryntäämisestä ja kääntäen myös sisältä ulos tulevan lyönnin mahdollistavan hookin pelosta.

Paha rasti, mutta kuten sanottu, rangella toimii tyydyttävästi, kentälläkin yksittäiset suoritukset lämmittävät.

Urheilukanavan selostuksista tulee paljon kommentteja, kiitos niistä kaikista.

Usein varsin ristiriitaisiakin toiveita esimerkiksi termeistä. Pitäisikö pysyä kielellisesti perinteisissä vai olla avoimempi uusille?

Olen numeroihminen ja melkoisen analyyttinen. Sielultani ikuisesti kilpagolfari ja siksikin pelaajien suorituksia ja heidän tilastojaan, taustojaan tulee urheilukanavan lähetyksissä käytyä läpi.

Mielestäni hyvän selostajan ja kommentaattorin ammattitaitoa on pelaajan suoritusten ja kilpailun kehityksen tilanteen analysointi. Tapa millä se tehdään on sitten tietysti katselijan arvioitavissa.

Pelaajat itse ovat varmasti keskimäärin kriittisempiä omia suorituksiaan kohtaan kuin allekirjoittanut, pyrin vain kertomaan oman näkemykseni.

Suomalaisesta golfjournalismista puuttuu edelleen teräväkynäisyys, suorasanaisuus ja terve kritiikki. Verrataanpa esimerkiksi jääkiekossa vellovaa keskustelua golfiin.

Varusteet:

Callaway BJ putteri ( maaginen)

Titleist wedget 60,56 52, 48 asteiset

raudat 4-9 Titleist 690.cb

cobra baffler 20 asteinen

titleist spoon 904 15 asteine

titleist driver 905 t 9,5 asteinen

Varusteeni olen hankkinut Altosen Jannen ( Golf-Ace) kautta. perustuu yli 30 vuoden ystävyyteen ja myös yhteisiin golfbusineksiin joiden aikana perustimme mm. Golf-Centerin.

Pystyisin vaivatta pelaamaan muillakin merkeillä mutta tottumuksista ja traditioista tulee pidettyä kiinni.

Titleist ja Volvo, ei ole ollut syytä vaihtaa.

Lyhyeksi aiotusta raaputuksesta tuli taas melkoisen pitkä, tapa josta en tunnu pääsevän eroon.

tmv

Kysymykseesi:

’Usein varsin ristiriitaisiakin toiveita esimerkiksi termeistä. Pitäisikö pysyä kielellisesti perinteisissä vai olla avoimempi uusille?’

Oma mielipiteeni on, että käytä itsellesi sopivinta ja tutuinta termiä. Teemuhan sitä selotusta siellä tekee =). Toiset tykkäävät, toiset eivät. Niin se kaikessa menee, ajaahan ne jotkut ranskalaisia autojakin….

Analyyttisyys ja numeroihin paneutuminen ovat mielestäni varsinkin urheiluselostajille erittäin hyviä ominaisuuksia. On todella mukava (kiitos siis) kuunnella selostusta, kun mukana on faktatietoa ja dataa pelaajista jatkuvasti. Verrataanpa nyt vaikkapa maikkarin viime vuosien F1 tahi lätkäselostuksiin – eipä paljon taustatiedoilla hurrata… voisit joskus kokeilla mennä vaikkapa malliksi pojille formulavarikolle, liigan lätkäähän maikkarilta ei enää onneksi tulekaan =).

Ainakin minun lähipiirissäni itseni mukaan lukien T. Tyryn selostusta pidetään arvossa, joten ei muuta kuin jatka samaan malliin!

Ihminen on yksilö, jolla on oma tapansa tuoda asioita julki. Samoin jokaisella on omat mielipiteensä, jotka eivät välttämättä ole samat kuin minun. Ei se silti tee kaverista huonompaa kuin minä. Hieman erilaisen vain :o)

Teemulla on tyrymäinen ote asioIHin – kiitos siitä.

Valitettavasti on ne niin herkulliset huomiot katsomoon jääneet melkein kokonaan pois ; (.

Kukahan niistäkin oli suuttunut?

’En elä täällä Sinun arvostuksesi vuoksi, etkä Sinä minun arvostukseni vuoksi, mutta ihanaa kun kohdattiin.’

Tyryn senior oppilas.

No nyt nousi ennestäänkin korkea Teemun arvostus tappiin: Callawayn BJ -sarjan putteri!

Itselläni ovat muut mailat vaihtuneet jo moneen kertaan, mutta BJ-7 ei vaihdu. Ei varsinkaan twoballeihin tai muihin hilavitkuttimiin. Korkeintaan BJ-vitoseen.

Kiitos Teemu mielenkiintoisesta taustatiedoistasi. Oli mukava kuulla taustastasi ja se antaa kyllä vahvasti lisää uskottavuutta selostuksiisi ja ammatitaitoosi. Jatka vain samalla hyvällä tyylillä.

Teemun yksi poika, olisko vielä kymmentä vanha, täräytti Aura Golfin vitosella viime lauantaina viiden sentin päähän reiästä. Par 3 162 m naisten tiiltä. Toinen pojista (pienempi?) oli sitä mieltä, ettei se niin hyvä edes ollut. Hyvin on pappa poikiaan opettanut.

Silminnäkijä

Täähän alkaa kohta muistuttamaan sitä kuuluisaa lehteä jota kukaan ei ole koskaan tilannut saati lukenut.

’Pate söi Tampereella mustaa makkaraa ja hörppi olutta päälle, kauhistellaan Mansessa :-)’

koska silloin:

I Emme saisi nauttia Teemun Suomen parhaasta golfselostuksesta.

II Emme saisi nauttia Teemun erinomaisesta tekstistä säännöllisesti Iltiksessä.

III Emme saisi mellastaa täällä Suomen johtavalla golfkeskusteluforumilla, vaikka tietysti osakiitos kuuluu meillekkin.

IV Mikäli perehtyisin aiheeseen enemmäkin, listasta tulisi varmasti paljonkin pitempi. Joku halutessaan voi jatkaa.

Kiitos Teemu, ettet pelaa parempia kierroksia. Minä ainakin olen erittäin tyytyvainen nykyiseen pelitasoosi 😉

Mukavaa lukea ajatuksiasi omasta suhtautumisestasi työhösi. Sinä olisit vielä huomatavasti tunnetumpi ja tehtyjä haastatteluja olisi vielä huomattavasti enemmän, jos Sinuja olisi useampi, mutta taidat olla maassamme ainut laatuansa.

Esillä 24 viestiä, 1 - 24 (kaikkiaan 24)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #346905 kohteessaTyryn tasoitus

Etusivu Foorumit Yleistä Tyryn tasoitus