16.–23.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][16]
KilpailuaSuomalaista

Tuuli liikuttaa palloa viheriöllä

Etusivu Foorumit Säännöt Tuuli liikuttaa palloa viheriöllä

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Viestit
  • PG

    Pelaaja lyö avauslyönnillään pallonsa par3:n viheriölle. Viheriölle tultuaan pelaaja merkitsee pallonsa paikan, muttei nosta palloaan. Tuulenpuuska saa pallon liikkeelle, pallo vierii reikään. Pelaaja palauttaa pallonsa takaisin merkin osoittamaan paikkaan, poistaa merkin ja puttaa pallon reikään. Mikä on tämän reiän tulos?

    OOB

    Niin kauan kuin pallo koskettaa viheriötä on se pelissä. Jos ei palloa ole nostettu se on kokoajan ollut pelissä ja pallo on tuulen voimasta päätynyt hyväksyttävästi reikään.

    tph

    1 tai 3 riippuen siitä, onko paikallissäännöllä kielletty puttaaminen viimeksi pelatun reiän viheriöllä.

    KL1

    1 tai 3 riippuen siitä, onko paikallissäännöllä kielletty puttaaminen viimeksi pelatun reiän viheriöllä.

    Mielenkiintoinen huomio. Mahdollinen kieltohan koskee harjoittelua ja nyt on kysyttävä onko kyseessä harjoittelu, kun pelaaja toimii mielestään sääntöjen mukaisesti.

    #1288940 Ilmoita asiaton viesti
    tph

    Ymmärrettävää. Aikomus ratkaisee.

    Seuraavalla väylällä kankimies lyö avauslyönnin, joka osuu sähkölankaan ja lentää väylälle. Pelaaja uusii välittömästi lyöntinsä.
    Heti sen jälkeen toinen pelaaja muistaa, että tällä kentällä kyseinen paikallissääntö poistettiin tämän kauden alussa.
    Millä pallolla jatketaan ja monesko lähtee?

    #1288943 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    tph: Millä pallolla jatketaan ja monesko lähtee?

    Uudella pallolla jatketaan ja neljäs lähtee.

    #1288944 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    OOB: Niin kauan kuin pallo koskettaa viheriötä on se pelissä. Jos ei palloa ole nostettu se on kokoajan ollut pelissä ja pallo on tuulen voimasta päätynyt hyväksyttävästi reikään.

    Aivan. Holari se on.

    Nostamisesta ei taida vieläkään olla määritelmää. Muistaakseni vanhojen sääntöjen puitteissa nostamiseksi katsottiin myös merkatun pallon siirtäminen mailan lavalla tai kengän kärjellä maakosketuksen säilyessä koko ajan. Ovatko säännöt tältä osin muuttuneet?

    P.S. Saattoi olla, että pelaajan tarkoitus oli nostaa, mutta tuuli ehti ennen. Tässä tapaukessa pelaajalla oli tuuria.

    #1288948 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    1 tai 3 riippuen siitä, onko paikallissäännöllä kielletty puttaaminen viimeksi pelatun reiän viheriöllä.

    Voi tuo harjoitteluakin olla: pelaaja tiesi tehneensä holarin, mutta jäi vielä puttailemaan.

    Mutta voidaanko sääntö

    5.5 …
    – Reikien välillä saat harjoitella puttaamista tai lähilyöntejä viimeksi pelatun reiän viheriöllä, …

    kumota paikallissäännöllä?

    #1288949 Ilmoita asiaton viesti
    tph

    Kyllä voidaan. 5.5b lopussa lukee näin:

    ”Katso toimikunnan menettelytavat, Osa 8; Mallipaikallissääntö I-2 (Toimikunta
    voi ottaa käyttöön paikallissäännön, jolla kielletään puttaamisen tai lähilyöntien
    harjoittelu viimeksi pelatun reiän viheriöllä tai sen läheisyydessä).”

    #1288951 Ilmoita asiaton viesti
    tph

    Palaan vielä sähkölankaan. Paikallissäännöt lukematta eivätkä ne olleet pelitilanteessa saatavilla.
    Pelaaja olisi voinut käyttää sääntöä 20.1c(3) Epävarmuus menettelytavasta, Kahden pallon pelaaminen.
    Kaksi palloa pelissä ja molemmilla palloilla lähtee väylältä kakkoslyönti.
    Toki tämäkin aikomus olisi pitänyt ilmaista ja muutenkin noudattaa sääntöä aina tuloskortin palautushetkeen asti.

    #1288963 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Palaan vielä sähkölankaan. Paikallissäännöt lukematta eivätkä ne olleet pelitilanteessa saatavilla.
    Pelaaja olisi voinut käyttää sääntöä 20.1c(3) Epävarmuus menettelytavasta, Kahden pallon pelaaminen.
    Kaksi palloa pelissä ja molemmilla palloilla lähtee väylältä kakkoslyönti.

    Jälleen yksi syy osata säännöt. Tosin jos pelaaja olisi lukenut paikallissäännöt, koko epävarmuutta ei olisi syntynyt…

    #1288964 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Kyllä voidaan. 5.5b lopussa lukee näin:

    ”Katso toimikunnan menettelytavat, Osa 8; Mallipaikallissääntö I-2 (Toimikunta
    voi ottaa käyttöön paikallissäännön, jolla kielletään puttaamisen tai lähilyöntien harjoittelu viimeksi pelatun reiän viheriöllä tai sen läheisyydessä).”

    Kappas vain. Pelaajan oppaassa tuota ei olekaan.

    Mutta vaikka pelaajan toiminta tuomittaisiin harjoitteluksi, joka on paikallissäännöissä kielletty, rike kirjataan seuraavalle reiälle. Eli holari tuli sittenkin!😄

    #1288965 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Nostamisesta ei taida vieläkään olla määritelmää. Muistaakseni vanhojen sääntöjen puitteissa nostamiseksi katsottiin myös merkatun pallon siirtäminen mailan lavalla tai kengän kärjellä maakosketuksen säilyessä koko ajan. Ovatko säännöt tältä osin muuttuneet?

    Pallon saa viheriöllä siirtää tai nostaa millä tavalla tahansa.

    #1288966 Ilmoita asiaton viesti
    tph

    Kunhan ei siirrä sillä tavalla, että se voidaan tulkita viheriön pinnan kokeiluksi (13.1e).
    Vaikka kokeilu ei olisikaan ollut aikomuksena, niin parhaassa tapauksessa pallon vierittäminen antaa tietoa viheriön pinnasta.
    Ollaan jo harmaalla alueella. Parempi nostaa.

    #1288998 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kappas vain. Pelaajan oppaassa tuota ei olekaan.

    Ei siellä ole kovin paljon muutakaan 😀

    #1290174 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Pallon saa viheriöllä siirtää tai nostaa millä tavalla tahansa.

    Entä voidaanko merkatun pallon tahallinen koskettaminen katsoa nostamiseksi?

    Esim. pelaaja merkitsee viheriöllä olevan pallonsa paikan pitämällä mailan lapaa pallon vieressä, kumartuu ja hipaisee sormellaan pallon takapintaa tarkoituksenaan varmistaa, että lyöntipinta on puhdas. Hipaiseminen ei aiheuta pallon liikkumista. Ryhtyessään ottamaan lyötiasentoa tuulenpuuska vie pallon reikään. Onko reikä pelattu loppuun?

    #1290180 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tämän uuden säännön taustalla on sen epäilyksen poistaminen onko pallo kokonaan pysähtynyt paikoilleen. Kun pallo on kertaalleen nostettu ja asetettu takaisin paikoilleen, pallo on kokonaan pysähtynyt. Kuvailemassasi tilanteessa voitaneen lähteä siitä, että jos pallo ei olisi ollut kokonaan pysähtynyt, se olisi liikkunut pelaajan kosketettua sitä sormellaan. Näin ajatellen säännön henki täyttyy ja pallo on asetettava takaisin paikoilleen. Näin minun mielestäni.

    Samaan päätyy myös toista kautta. Pallon puhdistaminen onnistuu parhaiten nostamalla pallon maasta. Jos palloa kuitenkin lähdetään puhdistamaan sitä nostamatta, se on varmasti jossain vaiheessa prosessia pysähtynyt ja säännön henki täyttyy jälleen.

    #1290181 Ilmoita asiaton viesti

    Onko 10 sekunnin sääntö poistunut? (Pallo jää reiän reunalle roikkumaan!) vai voiko siinäkin hieman vetkutella ja odotella tuulenpuuskaa.

    #1290211 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Onko 10 sekunnin sääntö poistunut?

    Ei. Pelaajalla on edelleen kohtuullinen aika siirtyä reiälle ja tämän jälkeen 10 sekuntia aikaa odottaa, putoaako pallo reikään (13.3a). Tuossa tilanteessa pelajalla ei ole mitään hävittävää.

    Muissa tilanteissa tuulepuuskan odottamiseen liittyy riski siitä, että että pallo vierii huonompaan paikkaan – jopa ulos viheriöltä, josta on jatkettava, ellei palloa ollut sääntöjen mukaisesti nostettu. Toki odottelemisesta voi näissä muissa tilanteissa olla joskus hyötyäkin.

    #1290317 Ilmoita asiaton viesti

    Eli tuolla aikaisemmissa viesteissä holari tuli alle 10 sekunnin!

    #1290393 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Millä perusteella?

    #1290405 Ilmoita asiaton viesti

    Siis itsehän totesit että holari tuli tuolla aikaisemmissa jutuissa 07.45 eli ilmeisesti alle 10 sekunnin.

    PG

    jyris
    Onko 10 sekunnin sääntö poistunut? (Pallo jää reiän reunalle roikkumaan!)

    Tuo 10 sekunnin sääntö (13.3a) pätee todellakin vain silloin, jos ”pallo jää reiän reunalle roikkumaan”. Aloitusviesti

    Pelaaja lyö avauslyönnillään pallonsa par3:n viheriölle. Viheriölle tultuaan pelaaja merkitsee pallonsa paikan, muttei nosta palloaan. Tuulenpuuska saa pallon liikkeelle, pallo vierii reikään.

    ei rajoittunut tällaiseen tapaukseen. Siinä pallo on voinut olla vaikka kymmenen metrin päässä reiästä. Koska palloa ei nostettu, peliä on sääntöjen mukaan jatkettava siitä, mihin tuuli sen kuljetti. Holari tuli, mutta aikaa se tekemiseen saattoi kulua enemmänkin kuin 10 sekuntia (mainitsemaasi erikoistapausta lukuunottamatta).

    Onko tuohon määritelty jokin mitta?

    KL1

    Mihin?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 28)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Tuuli liikuttaa palloa viheriöllä