Aihe: Treeneistä kentälle - Golfpiste.com

23.6.–30.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[19][23]
KilpailuaSuomalaista

Treeneistä kentälle

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Treeneistä kentälle

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #199596 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tai sitten on niin, että lahjakkaan ei tarvitse ymmärtää mitään, kunhan lyö hiton hyvin palloa. Yleensähän lajista riippumatta (a la Kojonkoski /Nykänen) on niin, että toiset tekee hyvin ja toiset päätyy valmentaan hyvin.

    #199597 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Aleksi19 kirjoitti: (19.12.2014 16:04:52)
    Tai sitten on niin, että lahjakkaan ei tarvitse ymmärtää mitään, kunhan lyö hiton hyvin palloa. Yleensähän lajista riippumatta (a la Kojonkoski /Nykänen) on niin, että toiset tekee hyvin ja toiset päätyy valmentaan hyvin.

    Ei sen ymmärryksen tarvitse olla tietoista tai ulkopuolelta annettua. Jossain alitajunnassa lahjakkailla on juurikin se oma ymmärrys olemassa, jolla hyvät lyönnit rakennetaan.

    Ongelma on pikemminkin siinä, että opetuksessa tuota puolta ei juurikaan ole näkynyt, vaan on etäännytty juurilta ja alettu nostamaan täysin merkityksettömiä, usein jopa haitallisia asioita pinnalle. Viime vuosina on menty parempaan suuntaan kylläkin, mutta edelleen valtaosa on ihan täyttä tuubaa.

    FDS:n kuolemattomat sanat taas jostain takavuosilta: Tourilla on kahdenlaisia pelaajia; niitä jotka ei ole kuunnelleet ohjeita ja nittä jotka ovat ymmärtäneet väärät ohjeet oikeella tavalla väärin.

    #199598 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Aleksi19 kirjoitti: (19.12.2014 16:04:52)
    Tai sitten on niin, että lahjakkaan ei tarvitse ymmärtää mitään, kunhan lyö hiton hyvin palloa. Yleensähän lajista riippumatta (a la Kojonkoski /Nykänen) on niin, että toiset tekee hyvin ja toiset päätyy valmentaan hyvin.

    Näinhän se on, mutta meillä normaalilahjattomilla kaikki ei suju ihan luonnostaan, varsinkin jos on aloittanut 35-vuotiaana, eikä 3,5 -vuotiaana.

    Ketjun aihe ’treeneistä kentälle’ on mielenkiintoinen.
    Jos aloittaa aikuisena, aikaa treenata ei ole määrättömästi (ei proon kanssa eikä ilman), on luultavasti hyväksyttävä että ei koskaan saavuta ’hyvää’ tekniikkaa.

    Jos tekniikka on keskinkertainen, pitäisikö kentällä yrittää paikata järjellä, taktiikalla ja sillä että yläpää kestää tiukoissa paikoissa? Pystyisikö sitä jotenkin harjoittelemaan, tai ainakin miettimään niin että kehittyisi siinä asiassa joka kerta kun kiertää kentällä?

    Varmaan tekniikassakin tavoite olisi sellainen automaation taso, että voisi ajatella vain pallon kaarta ja sen jälkeen lihaksisto toimii lähes automaattisesti niin että pallolle syntyy haluttu lentokaari?

    Chipeissä ja puteissa uskoisin että tuo olisi tavalliselle tuupparillekin saavutettavissa. En ainakaan itse yritäkään miettiä että kuinka pitkä ja/tai voimakas mailan heilahdus pitää olla että menee ’tästä rullaten 14 metriä ylämäkeen kaartaen oikealta vasemmalle’. Yritän vaan luoda mielikuvan lyönnistä ja tuupata fiiliksen mukaan.

    Mutta pitkissä lyönneissä, ainakin minun, ainakin vielä, on ihan tietoisesti tsekattava jotain asioita esim. että stanssi olisi oikeaan suuntaan, jne.

    #199599 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Kuuma putteri kirjoitti: (19.12.2014 17:08:35)

    Mutta pitkissä lyönneissä, ainakin minun, ainakin vielä, on ihan tietoisesti tsekattava jotain asioita esim. että stanssi olisi oikeaan suuntaan, jne.

    Juuri näin… kiitos loistavasta esimerkistä joka sopii täydellisesti listaani vaikkapa vasemman käden suoruuden kanssa. Totaalisen ylikorostunut asia opetuksessa, jolla palkka juoksee, mutta kehitystä ei tapahdu.

    Oletko muuten huomannut, että tour-pelaajat eivät juuri koskaan seiso kohteen suuntaan?

    #199600 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.12.2014 17:21:27)

    Juuri näin… kiitos loistavasta esimerkistä joka sopii täydellisesti listaani vaikkapa vasemman käden suoruuden kanssa. Totaalisen ylikorostunut asia opetuksessa, jolla palkka juoksee, mutta kehitystä ei tapahdu.

    Oletko muuten huomannut, että tour-pelaajat eivät juuri koskaan seiso kohteen suuntaan?

    Ei yleensä, mutta se minkä useimmat on oppineet on ns ’Pin Prick aim.’. jossa valitaan riittävän pieni tavoitekohde, Ei niinkun klubituupparit yleisesti keskelle ’kerniä’ tai keskelle väylää.. Toinen missä ne ’tuurilla’ pelaavat ovat etevämpiä, on ’tähtääminen’ ja kulmien paikalleenasettaminen.

    Kun tuon tajuaa niin senjälkeen nuo lyönnin ennakkorutiinit on huomattavasti helpompia ja myös asioiden tarkka seuraaminenkin onnistuu esim asteina tms ’suureina’.

    Senjälkeen nuo TS:n mainitsemat ’ dynamiikan ja geometrian peli. Ja nimenomaan yhdistettynä.’ alkaa tuottaa tulosta ihan ’itsekseen’

    #199601 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.12.2014 17:21:27)

    Oletko muuten huomannut, että tour-pelaajat eivät juuri koskaan seiso kohteen suuntaan?

    en kirjoittanut, että ’kohteen suuntaan’.

    Eikä mua itse asiassa kiinnosta kovinkaan paljon, kuinka tour-pelaajat lyö, koska en sellaiseen itse koskaan kykene. Niillä mennään, mitä on!

    #199602 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Kuuma putteri kirjoitti: (19.12.2014 17:37:41)

    ts kirjoitti: (19.12.2014 17:21:27)

    Oletko muuten huomannut, että tour-pelaajat eivät juuri koskaan seiso kohteen suuntaan?

    en kirjoittanut, että ’kohteen suuntaan’.

    Eikä mua itse asiassa kiinnosta kovinkaan paljon, kuinka tour-pelaajat lyö, koska en sellaiseen itse koskaan kykene. Niillä mennään, mitä on!

    Nii.. harrastaja voi tehdä asiat vielä helpommaksi. Stanssin suunnan hierominen ei tuota ole.

    Oikeemmin herää kysymys, miksi harrastajan pitäis tehdä hommasta vaikeampaa seisten epäedullisemmin kuin huiput? SItä kannattais nyt hetki ensin miettiä.

    #199603 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    MarX kirjoitti: (19.12.2014 17:33:52)
    Toinen missä ne ’tuurilla’ pelaavat ovat etevämpiä, on ’tähtääminen’ ja kulmien paikalleenasettaminen.

    Nimenomaan tähtääminen ja se tapahtuu lavan, varren ja kohteen kautta, ei jalkojen asennon. Sen jälkeen keho kyllä alkaa asettumaan dynamiikkaan sopivalla tavalla, joka saattaakin olla vallan toinen kuin mitä yleisesti opetetaan.

    #199604 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.12.2014 17:56:30)

    MarX kirjoitti: (19.12.2014 17:33:52)
    Toinen missä ne ’tuurilla’ pelaavat ovat etevämpiä, on ’tähtääminen’ ja kulmien paikalleenasettaminen.

    Nimenomaan tähtääminen ja se tapahtuu lavan, varren ja kohteen kautta, ei jalkojen asennon. Sen jälkeen keho kyllä alkaa asettumaan dynamiikkaan sopivalla tavalla, joka saattaakin olla vallan toinen kuin mitä yleisesti opetetaan.

    Noita juttuja vaan harva ’ammatikseen ’ golfia opettava on ainakaan minun kuullen kertonut !! tavallisille asiakkailleen.. Ihan sama ’trendi’ on noissa tziljoonissa ’opetusvideoissa’ joissa kerrotaan kaikenmaailman humbuukia.. On siellä asiaakin, mutta miten me klubituupparit osaisimme valikoida ne oikeat.

    #199605 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    MarX kirjoitti: (19.12.2014 18:05:12)

    Noita juttuja vaan harva ’ammatikseen ’ golfia opettava on ainakaan minun kuullen kertonut !! tavallisille asiakkailleen.. Ihan sama ’trendi’ on noissa tziljoonissa ’opetusvideoissa’ joissa kerrotaan kaikenmaailman humbuukia.. On siellä asiaakin, mutta miten me klubituupparit osaisimme valikoida ne oikeat.

    Mää oon kuullu samaa taas tässä syksyn aikana paljon kun on moduuleja pyöritelty ja asiaa selitetty nimenomaan biomekaniikan lähtökohdista 🙂

    Kohta on kolme kuukautta tehty hommia vaan jumppapallon, käsipainon ja kuminauhan kanssa ja jo nyt väki kehittyny enemmän kuin hakkaamalla 100.000 palloa samassa ajassa. Ymmärrys ja oikee tekeminen, jolla saadaan sokkeli kuntoon, sitten voi alkaa lyömäänkin.. josko sitä jo tammikuussa antas mailojakin käteen

    #199606 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.12.2014 18:15:49)

    MarX kirjoitti: (19.12.2014 18:05:12)

    Noita juttuja vaan harva ’ammatikseen ’ golfia opettava on ainakaan minun kuullen kertonut !! tavallisille asiakkailleen.. Ihan sama ’trendi’ on noissa tziljoonissa ’opetusvideoissa’ joissa kerrotaan kaikenmaailman humbuukia.. On siellä asiaakin, mutta miten me klubituupparit osaisimme valikoida ne oikeat.

    Mää oon kuullu samaa taas tässä syksyn aikana paljon kun on moduuleja pyöritelty ja asiaa selitetty nimenomaan biomekaniikan lähtökohdista 🙂

    Kohta on kolme kuukautta tehty hommia vaan jumppapallon, käsipainon ja kuminauhan kanssa ja jo nyt väki kehittyny enemmän kuin hakkaamalla 100.000 palloa samassa ajassa. Ymmärrys ja oikee tekeminen, jolla saadaan sokkeli kuntoon, sitten voi alkaa lyömäänkin.. josko sitä jo tammikuussa antas mailojakin käteen

    Kuulostaa samanmoiselle kun ISOssamaailmassa olevien USGTF/WGTF:n koulutusmenetelmä..

    #199607 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    MarX kirjoitti: (19.12.2014 18:27:44)

    Kuulostaa samanmoiselle kun ISOssamaailmassa olevien USGTF/WGTF:n koulutusmenetelmä..

    Enpä ole noista kuullut, mutta pitääpä tutustua.

    Oma kuvio lähti jokunen vuosi sitten käyntiin siitä, kun näki joidenkin ’tautien’ olevan parantamattomissa perinteisin keinoin ja ymmärsi että 99% pelaajista puuttuu hermotus niiltä osin vallan. Siihen pääälle kun tyrkätään vielä väärä mielikuva swingiliikkeestä, niin eipä sillä voi suuria saavuttaa.

    Mutta yleisesti maailmalla ja varmaan meilläkin on hiljalleen alettu paremmin ymmärtää kehon toiminnan merkitys ja sen perusteiden kuntoon laittaminen tärkeysjärjestyksen kärkeen. Samoin on ehkä pelaajat myös harrastajatasolla alkaneet hyväksymään sen että sieltä on lähdettävä liikkeelle.

    #199608 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tämän ketjun nimi taisi olla ’treeneistä kentälle’.
    Siis, miksi joskus tuntuu että rangella on helppoa, mutta kentällä vaikeaa?

    Suuntauksesta:

    Useinkin on käynyt (kentällä) niin että kun asetun pallolle, sitten katson siitä kohteen suuntaan, huomaan välittömästi että ei perhana, määhän oon lyömässä ihan eri suuntaan kuin mihin piti.
    Syystä että, joku maassa tai ympäristössä oleva juttu (nurmikon tai metsän reuna, kallistus, auringon suunta, tuuli, …) on saanut mut asettumaan eri tavalla kuin tarkoitus oli.

    Siis ’suuntaus’ on hyvin monimutkainen asia, ainakin meikäläiselle joka on ollut kentällä vasta 100 kierrosta elämänsä aikana.

    Esimerkiksi tätä tarkoitin sillä, että pitäisi harjoitella myös lyöntien suunnittelua, eikä vain lyöntejä.
    Vaikkapa niin että lyö rangematolta joka lyönnin eri suuntaan.
    Silloin joutuu joka lyöntiin miettimään, että mihin suuntaan tässä nyt oikein ollaan lyömässä.

    #199609 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Kuuma putteri kirjoitti: (19.12.2014 19:41:28)
    Tämän ketjun nimi taisi olla ’treeneistä kentälle’.
    Siis, miksi joskus tuntuu että rangella on helppoa, mutta kentällä vaikeaa?

    Suuntauksesta:

    Useinkin on käynyt (kentällä) niin että kun asetun pallolle, sitten katson siitä kohteen suuntaan, huomaan välittömästi että ei perhana, määhän oon lyömässä ihan eri suuntaan kuin mihin piti.
    Syystä että, joku maassa tai ympäristössä oleva juttu (nurmikon tai metsän reuna, kallistus, auringon suunta, tuuli, …) on saanut mut asettumaan eri tavalla kuin tarkoitus oli.

    Siis ’suuntaus’ on hyvin monimutkainen asia, ainakin meikäläiselle joka on ollut kentällä vasta 100 kierrosta elämänsä aikana.

    Esimerkiksi tätä tarkoitin sillä, että pitäisi harjoitella myös lyöntien suunnittelua, eikä vain lyöntejä.
    Vaikkapa niin että lyö rangematolta joka lyönnin eri suuntaan.
    Silloin joutuu joka lyöntiin miettimään, että mihin suuntaan tässä nyt oikein ollaan lyömässä.

    Mutta kun sä alunperin puhuit stanssin suunnasta ja siihen kommentoin. Ei se ole olennaista, koska palloa ei lyödä stanssin suuntaan.

    Kerta kerran jälkeen vaan toimit loistavana esimerkkinä siitä, millaisia asioita ihmisille korostetaan ja jotka kuitenkaan eivät ole oelnnaisia. Mä lupaan lyödä palloa kohteen suuntaan stanssi 90 astetta suljettuna tai avoimena, koska kyse on liikkeen hahmottamisesta sen suunnan kautta, ei mekaanisena suorituksena vartalon suunnan mukaisesti.

    #199610 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.12.2014 19:59:26)

    Mutta kun sä alunperin puhuit stanssin suunnasta ja siihen kommentoin. Ei se ole olennaista, koska palloa ei lyödä stanssin suuntaan.

    Kerta kerran jälkeen vaan toimit loistavana esimerkkinä siitä, millaisia asioita ihmisille korostetaan ja jotka kuitenkaan eivät ole oelnnaisia. Mä lupaan lyödä palloa kohteen suuntaan stanssi 90 astetta suljettuna tai avoimena, koska kyse on liikkeen hahmottamisesta sen suunnan kautta, ei mekaanisena suorituksena vartalon suunnan mukaisesti.

    No joo, ’stanssi’ oli väärä termi mulla kai sitten alun perin.
    En tunne golftermejä, tarkoitin lyönnin suuntauksen vaikeutta kentällä, verrattuna rangeen, kun tämä ketju käsittelee ’treeneistä kentälle’ -vaikeuksia.

    Olen mielelläni loistavana esimerkkinä väärinymmärryksistä!
    Sellaisiahan tarvitaan, että nähdään kuinka Oikea Tieto vie perille, ja väärä kadotukseen.

    Ei kuitenkaan syytetä Pirkanmaan golfopettajia, koska ylivoimaisesti suurin osa mun väärinymmärryksistä on ihan itse keksittyjä, kun tuo saamani valmennus on hyvin vähäistä ja satunnaista, sekä menneisyydessä että tulevaisuudessa.

    Tämä ’treeneistä kentälle’ kiinnostaa juuri siksi että tiedän sen olevan mahdollista, että pelaa paremmin kentällä kilpailuissa, kuin treeneissä.
    Ainakin muissa lajeissa on – miksei sitten golfissakin – ja se juttu lienee paljolti kiinni yläpäästä.

    #199611 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.12.2014 17:21:27)

    Kuuma putteri kirjoitti: (19.12.2014 17:08:35)

    Mutta pitkissä lyönneissä, ainakin minun, ainakin vielä, on ihan tietoisesti tsekattava jotain asioita esim. että stanssi olisi oikeaan suuntaan, jne.

    Juuri näin… kiitos loistavasta esimerkistä joka sopii täydellisesti listaani vaikkapa vasemman käden suoruuden kanssa. Totaalisen ylikorostunut asia opetuksessa, jolla palkka juoksee, mutta kehitystä ei tapahdu.

    Oletko muuten huomannut, että tour-pelaajat eivät juuri koskaan seiso kohteen suuntaan?

    En ole koskaan treenannut, koska en tiedä miten ja mitä pitäisi treenata. Aloitin pelaamisen 40-kymppisenä ja tasoitus on parhaimmillaan ollut kolme, nyt neljä. Olen ottanut vain yhden tunnin prolta eräältä siemenkauppiaan kisassakin pelanneelta kaverilta. Pani mut lyömään jopa selkä lyöntisuuntaan päin, ei ollut vaikeaa ja pallo lähti ihan hyvin. Joten ei sen stanssin tarvitse välttämättä olla lyöntisuunnan kanssa samansuuntainen. Lyönti oli tuolloin niin hukassa kuin vain olla ja voi, mutta silti pystyi pelaamaan alle 80-kympin kierroksia. Tää on todella erikoinen laji. Käytiin tässä eräänä päivänä liikkeessä, jossa myytiin mm. luudanvarsia ja jostakin tuli ihmeellinen mielikuva harjoittelusta, jossa hakkaisin paksulla luudanvarrella hiekkasäkkiin. Jotenkin tuntui, että se voisi toimia. Täytyy vielä ostaa sellainen ja kokeilla. Ei taida ihan olla linjassa yleisesti hyväksytyn koulukunnan opetusten kanssa?

    #199612 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.12.2014 19:59:26)
    … kyse on liikkeen hahmottamisesta sen suunnan kautta, ei mekaanisena suorituksena vartalon suunnan mukaisesti.

    Tämähän on monissa muissa lajeissa täysin selvää.

    Vaikkapa tenniksessä monesti lyödään kiireessä kaikenlaisista asennoista erilaisiin suuntiin, erilaisella voimalla ja kierteillä.
    Sulkapallossa lähes kaikki lyönnit on osattava hämätä, samasta vartalon asennosta ja taakseviennistä on pystyttävä lyömään pitkä cleari ja lyhyt droppi, kaikkiin suuntiin.

    Eikä parti seniorilätkässäkään varmaan kerkiä asetella luistimen kärkiä kovin tarkasti ennen laukausta, joka silti lähtee millintarkasti yläkulmaan!

    Joskus on itseäkin huvittanut kun golfissa sanotaan että jos vartalo on näin ja noin, silloin pallo ’menee tuonne’. Kai se menee sinne, minne se lyödään?!?

    Tenniksen, sulkapallon ja pingiksen harrastamisesta (luultavasti?) golfissa seuraa että meikäläinen yrittää ohjata lyöntiä liikaakin käsillä, siitä pitäisi (ehkä?) pystyä oppimaan pois.
    Mutta mutta, voi olla että ei onnistu, näillä mennään sitten.

    Viimeksi kun kävin proolla mua huolestutti lähinnä se, että väitti etten enää muka pääse singeliksi jos pelaan vain 10 kiekkaa kesässä, vaikka ikää on vasta 51, ja hcp nyt kaikkien aikojen paras 15.

    Miksei muka?

    Tosin sieluni vetää kyllä edelleen tenniksen pariin, jos vaan mitenkään paikat kestäisi. Päästä sekin on kiinni ettei paikat kestä, pitäisi ymmärtää lyödä hiljaa ja liikkua kävellen. Niin kauan se sujuukin, kunnes ruvetaan pelaamaan pisteistä ;-D

    #199613 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.12.2014 19:59:26)

    Kuuma putteri kirjoitti: (19.12.2014 19:41:28)
    Tämän ketjun nimi taisi olla ’treeneistä kentälle’.
    Siis, miksi joskus tuntuu että rangella on helppoa, mutta kentällä vaikeaa?

    Suuntauksesta:

    Useinkin on käynyt (kentällä) niin että kun asetun pallolle, sitten katson siitä kohteen suuntaan, huomaan välittömästi että ei perhana, määhän oon lyömässä ihan eri suuntaan kuin mihin piti.
    Syystä että, joku maassa tai ympäristössä oleva juttu (nurmikon tai metsän reuna, kallistus, auringon suunta, tuuli, …) on saanut mut asettumaan eri tavalla kuin tarkoitus oli.

    Siis ’suuntaus’ on hyvin monimutkainen asia, ainakin meikäläiselle joka on ollut kentällä vasta 100 kierrosta elämänsä aikana.

    Esimerkiksi tätä tarkoitin sillä, että pitäisi harjoitella myös lyöntien suunnittelua, eikä vain lyöntejä.
    Vaikkapa niin että lyö rangematolta joka lyönnin eri suuntaan.
    Silloin joutuu joka lyöntiin miettimään, että mihin suuntaan tässä nyt oikein ollaan lyömässä.

    Mutta kun sä alunperin puhuit stanssin suunnasta ja siihen kommentoin. Ei se ole olennaista, koska palloa ei lyödä stanssin suuntaan.

    Kerta kerran jälkeen vaan toimit loistavana esimerkkinä siitä, millaisia asioita ihmisille korostetaan ja jotka kuitenkaan eivät ole oelnnaisia. Mä lupaan lyödä palloa kohteen suuntaan stanssi 90 astetta suljettuna tai avoimena, koska kyse on liikkeen hahmottamisesta sen suunnan kautta, ei mekaanisena suorituksena vartalon suunnan mukaisesti.

    Niin se alkuperäinen kommenttihan oli ’Mutta pitkissä lyönneissä, ainakin minun, ainakin vielä, on ihan tietoisesti tsekattava jotain asioita esim. että stanssi olisi oikeaan suuntaan, jne.’. Jos luetaan tekstiä vain sellaisena kuin se on hakematta mitään tulkintoja, KP olisi aivan yhtä hyvin voinut tarkoittaa tällä oikeaan suuntaan olevalla stanssilla vaikkapa suuntausta 45 astetta kohteesta oikealle, jos se olisi hänen sivingillään oikea suunta pallon saamiseksi kohteeseen. Niin kuin jo KP on ehtinyt oikaista, hän ei missään vaiheessa kirjoittanut kohteen suunnasta, vaan se on koko ajan ollut kokonaan sinun oma tulkintasi tekstin sisällöstä.

    Kohteen suuntaan katsominenkin edelleen paljastaa pelaajalle itselleen, onko stanssi suuunnattu oikein ottaen huomioon oman lyöntitekniikan. Vielä tässäkään kommentissa KP ei väittänyt varsinaisesti suuntaavansa stanssiaan kohteeseen vaan tarkistavansa mielestään oikean suuntauksen.

    Kokonaan toinen juttu sitten on se, mitä tuossa jatkossa kerroit eli opetuksessa epäolennaisiin asioihin keskittyminen tai jopa väärien asioiden opettaminen. Vaikka luulen olevani aika pitkälle samaa mieltä kanssasi swingiin liittyen, ei se sinunkaan näkemyksesi välttämättä ole absoluuttinen, ainoa koko totuus.

    #199614 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (19.12.2014 18:45:09)

    MarX kirjoitti: (19.12.2014 18:27:44)

    Kuulostaa samanmoiselle kun ISOssamaailmassa olevien USGTF/WGTF:n koulutusmenetelmä..

    Enpä ole noista kuullut, mutta pitääpä tutustua.

    Oma kuvio lähti jokunen vuosi sitten käyntiin siitä, kun näki joidenkin ’tautien’ olevan parantamattomissa perinteisin keinoin ja ymmärsi että 99% pelaajista puuttuu hermotus niiltä osin vallan. Siihen pääälle kun tyrkätään vielä väärä mielikuva swingiliikkeestä, niin eipä sillä voi suuria saavuttaa.

    Mutta yleisesti maailmalla ja varmaan meilläkin on hiljalleen alettu paremmin ymmärtää kehon toiminnan merkitys ja sen perusteiden kuntoon laittaminen tärkeysjärjestyksen kärkeen. Samoin on ehkä pelaajat myös harrastajatasolla alkaneet hyväksymään sen että sieltä on lähdettävä liikkeelle.

    Minulla oli ilo ja ’kunnia’ olla heidän testi-oppilaana männäviikolla. Satuin samalle harjoitusalueelle jossa heillä oli opetustuokio uusille opettajille. Koska heiltä puuttui yksi ’oppilas’ niin kyselivät vapaaehtoisuuttani.

    No mikä ettei ole tunnetusti avoin korruptiolle ja kaikelle ’ilmaiselle’ joten otin tarjouksen ilolla vastaan.

    Opetutunnin aikana löin 10 palloa. Ensin 5 jotka arvioitiin lopputuloksen osalta ja opetuksen lopussa 5 vertailupalloa. Lopputulos parani 28% tarkkudessa, joka mielestäni oli todella hieno saavutus.

    #199615 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    aakoo64 kirjoitti: (19.12.2014 23:45:17)
    KP olisi aivan yhtä hyvin voinut tarkoittaa tällä oikeaan suuntaan olevalla stanssilla vaikkapa suuntausta 45 astetta kohteesta oikealle, jos se olisi hänen sivingillään oikea suunta pallon saamiseksi kohteeseen. Niin kuin jo KP on ehtinyt oikaista, hän ei missään vaiheessa kirjoittanut kohteen suunnasta, vaan se on koko ajan ollut kokonaan sinun oma tulkintasi tekstin sisällöstä.

    Kokonaan toinen juttu sitten on se, mitä tuossa jatkossa kerroit eli opetuksessa epäolennaisiin asioihin keskittyminen tai jopa väärien asioiden opettaminen. Vaikka luulen olevani aika pitkälle samaa mieltä kanssasi swingiin liittyen, ei se sinunkaan näkemyksesi välttämättä ole absoluuttinen, ainoa koko totuus.

    Ja sinä ihan oikeesti uskot tuohon kirjoittamaasi? Kerro joulupukille terveisiä 😉
    Eiköhän tuossa kuitenkin KP vaan nolostunut taas kerran kun pääsi esimerkiksi huonojen oppien uhrina.

    Toinen kysymys on, mistä sä kuvittelet tietäväsi mikä mun näkemys mistäkin on. Ei koskaan ole tavattu, en koskaan ole sulle niitä näyttänyt ja selittänyt, eli miten voisit olla niistä mitenkään perillä?

    Mutta mä annan vihjeen. Mun näkemys on varmasti absoluuttinen totuus. Aika vahva väite ja kannattaa miettiä hetki ihan oikeesti miksi sen uskallan esittää.

    #199616 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Pitäisköhän mun itse selittää, ettei tartte arvailla mitä mieltä olen:

    Täysissä (suorissa) lyönneissä, mun stanssi on suunnilleen kohteen suuntaan (kohde = mihin suuntaan pallon pitäisi lähteä), paitsi tietysti jos yritän lyödä draw tai fade.
    En ole tätä tietoisesti yrittänyt, mutta kun joskus olen olen laittanut mailan kengänkärkien suuntaan rangella (sen jälkeen kun olen ottanut lyöntiasennon), maila osoittaa suunnilleen kohteen suuntaan.

    Enkä rupea sitä väkisin muuttelemaan, kai sitä noinkin saa lyödä?

    ****************************

    Mutta, tällä asialla ei ole mitään tekemistä tämän ketjun otsikon ’treeneistä kentälle’ kanssa.
    Siis miten tekniikasta ja harjoittelusta riippumatta pystyisi pelaamaan kentällä mahdollisimman hyvän tuloksen, omaa sen hetkiseen taitotasoon nähden.

    #199617 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Kuuma putteri kirjoitti: (20.12.2014 10:49:09)
    Pitäisköhän mun itse selittää, ettei tartte arvailla mitä mieltä olen:

    Täysissä (suorissa) lyönneissä, mun stanssi on suunnilleen kohteen suuntaan (kohde = mihin suuntaan pallon pitäisi lähteä), paitsi tietysti jos yritän lyödä draw tai fade.
    En ole tätä tietoisesti yrittänyt, mutta kun joskus olen olen laittanut mailan kengänkärkien suuntaan rangella (sen jälkeen kun olen ottanut lyöntiasennon), maila osoittaa suunnilleen kohteen suuntaan.

    Enkä rupea sitä väkisin muuttelemaan, kai sitä noinkin saa lyödä?

    ****************************

    Mutta, tällä asialla ei ole mitään tekemistä tämän ketjun otsikon ’treeneistä kentälle’ kanssa.
    Siis miten tekniikasta ja harjoittelusta riippumatta pystyisi pelaamaan kentällä mahdollisimman hyvän tuloksen, omaa sen hetkiseen taitotasoon nähden.

    Näin juuri … mutta tuolla on vaan erittäin paljon tekemistä nimenomaan ostikon kanssa. Sitä vaan harva ymmärtää

    #199618 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    On se vaan niin helpon näköistä.

    Hogan

    #199619 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Riippumatta lyöntitekniikasta ja sen tasosta, tässä eräs juttu ketjun aiheesta:

    http://www.davidleadbetter.com/playbetter-blog/taking-your-game-range-course

    Vähän jenkkirautalangasta väännettyä juttua, mutta kuitenkin: tärkeässä osassa on ajattelu ’positiivisen kautta’ jonka kyllä kaikki jotain urheilua harrastaneet tietävät ennestään.

    Siis heti sen jälkeen kun on päättänyt mikä maila ja mikä lyönti, on luotava itselleen positiivinen mielikuva siitä kuinka se onnistuu, ja miltä se tuntuu.

    Rangella asia on tosi paljon helpompaa, koska olosuhteet ja usein lyöntikin on täysin sama kuin juuri äsken. Jos joku aikaisemmista onnistui hyvin, silloin on jo vahva positiivinen mielikuva olemassa. Eikä ole painetta, vaan voi vetää rennosti.

    Kentällä se vahva hyvän lyönnin positiivinen mielikuva täytyy luoda tyhjästä, ja hyvin äkkiä.
    Lisänä on paine onnistumisesta.

    Tätäkin asiaa voi, ja pitää, treenata – lahjakkuudesta riippuen jotkut osaavat luonnostaan, jotkut oppivat hitaasti, joillakin menee enemmän aikaa.

    Pääasia kuitenkin, että tiedostaa asian tärkeyden, ja yrittää hakea positiiviset mielikuvat vaikka väkisin, jos negaa meinaa tunkea takaraivosta.

    #199620 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kuuma putteri kirjoitti: (20.12.2014 20:08:20)
    Kentällä se vahva hyvän lyönnin positiivinen mielikuva täytyy luoda tyhjästä, ja hyvin äkkiä.
    Lisänä on paine onnistumisesta.

    Tätäkin asiaa voi, ja pitää, treenata – lahjakkuudesta riippuen jotkut osaavat luonnostaan, jotkut oppivat hitaasti, joillakin menee enemmän aikaa.

    Pääasia kuitenkin, että tiedostaa asian tärkeyden, ja yrittää hakea positiiviset mielikuvat vaikka väkisin, jos negaa meinaa tunkea takaraivosta.

    Tuossa sitä juuri mennäänkin eniten pieleen !! niin klubituupareiden kun jopa ’oikeiden pelimiesten’ osalta.. Kukapa sen paineen sinne kentälle raahaa. Katsoppa aamulla partaa- ajaessasi peilistä syyllistä. Sinä itse olet onnistuneen golfswingin pahin vihollinen !! Onneksi senkin parantamiseen tuo xxx kolutussysteemi antaa lääkkeet ..

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 54)
Vastaa aiheeseen: Treeneistä kentälle

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Treeneistä kentälle