3.–10.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][13]
KilpailuaSuomalaista

Tilapäinen vesi raffissa

Etusivu Foorumit Säännöt Tilapäinen vesi raffissa

Esillä 13 viestiä, 26 - 38 (kaikkiaan 38)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #298211 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Miten vain haluat tai kykenet asian käsittämään.

    #298212 Ilmoita asiaton viesti

    Aurinko paistaa vieläkin mies. Nyt rennosti…kesää ON vielä jäljellä.

    #298213 Ilmoita asiaton viesti

    Tilapäisestä vedestä vielä:

    Kerran kisassa oli märkää. Pallo oli keskellä väylää tilapäisessä vedessä. Merkkasin, nostin, katsoin paikan johon dropata, droppasin – splash. Vettähän oli siinäkin.

    Merkkasin ja nostin dropatakseni uudestaan, niin eikös pelikaveri huutanut kahta rankkaria. Perusteena oli, että droppia ei saa uusia, vaan paikka pitää katsoa kerralla kunnolla. Nyt kyseessä olisi ollut sitten pallon luvaton siirtäminen.

    Toisaalta – mielestäni – sääntö sanoo, että kun jostain vapaudutaan mutta dropin jälkeen sama haitta vaikuttaa edelleen niin dropin voi uusia. Ainakin silloin, kun pallo vierii esim esteeseen uudestaan.

    Miten on?

    #298214 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Mielestäni sääntö 20-2c(v) pätee kuvailemassasi tapauksessa:

    A dropped ball must be re-dropped without penalty if it:

    (v) rolls to and comes to rest in a position where there is interference by the condition from which relief was taken under Rule 24-2b (immovable obstruction), Rule 25-1 (abnormal ground conditions), Rule 25-3 (wrong putting

    green) or a Local Rule (Rule 33-8a), or rolls back into the pitch-mark from which it was lifted under Rule 25-2 (embedded ball);

    Tilannettasi läheisesti muistuttava Decsion 20-2c/7 sanoo näin:

    Q:Through the green, there are two areas of casual water which are close together. There is interference from one area and the player elects to take relief. He drops the ball in accordance with Rule 25-1b(i) and it rolls to a position where interference no longer exists from the first area of casual water, but there is interference from the second area. Does Rule 20-2c(v) require the player to re-drop the ball?

    A:No, the ball is in play. The player may play the ball as it lies or take relief from the second area in accordance with Rule25-1b(i).

    Tuo Decision lähtee ilmeisesti siitä, että molemmat tilapäisen veden kertymät ovat pelaajan tiedossa ennen pallon pudottamista. Tämä ei kuitenkaan mielestäni voi olla esteenä säännön 25-1b(i) soveltamiselle toistamiseen sinun tapauksessasi.

    Täytyy muistaa, ettei tilapäinen vesi välttämättä ole näkyvissä ennen pallon pudottamista (kts. tilapäisen veden määritelmä).

    Tulikohan tämä nyt riittävän sekavasti selitettyä…? Siis mielestäni olit oikeutettu uusimaan droppisi ilman rangaistusta.

    #298215 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Siis nuo molemmat tilanteethan antavat dropata uudestaan, tosin eri pykälien mukaan.

    KL:n esittämä dec. antaa uuden dropin tuosta toisesta tilapeäisestä vedestä sen säännön mukaan toimien ja taasen J.J :n tapauksessa pallo dropin jälkeen joutui vastaavaan olosuhteeseen mistä dropattiin.

    Mutta entäs kun pallo dropatessa jääkin omaan alatulojälkeensä väylällä? Kerta toisensa jälkeen.

    #298216 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Mikäli droppaat kahdesti ja pallo jää edelleen omaan alastulojälkeen ,saat asettaa sen.

    Mikä on väylällä.Säännöt ei tunne käsittääkseni sanaa väylä .

    #298217 Ilmoita asiaton viesti

    Löysin tällaisen…

    ’If the player drops the ball more than twice, the ball embeds each time and he then becomes aware that he was entitled to place the ball after the second drop, he may place the ball as near as possible to the spot where it embedded on the second drop.’

    elikkäs toisen dropin jälkeen ei tarvitse enää dropata, vaan pallon saa asettaa.

    #298218 Ilmoita asiaton viesti

    Entä jos pallo todistettavasti molskahtaa tilapäiseen veteen, uppoaa mutaan eikä löydy? Lost ball vai droppi? Itse menin takaisin lyömään eli tulkittiin kadonneeksi.

    #298219 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Vapaa droppi tilapäisestä vedestä on sallittu,mutta saat toki uusia lyöntisi rankulla.

    #298220 Ilmoita asiaton viesti

    ’Saa vapautuksen, ellei oikeutta ole rajoitettu paikallissäännöllä.’

    Tätä jouduimme opiskelemaan Kurkissa nuorten lyöntipelin SM-kisojen jälkeen. Paikallissännöillä ei voida rajoittaa pelaajan sääntöjen sallimia oikeuksia. Muutenkin sääntöjä tulkitaan aina pelaajan eduksi. Jouduimme muuttamaan väylän 14 paikallissääntöä, koska se oli pelaajan sääntöjen mukaisia oikeuksia rajoittava: ’ lyötyään sivuesteeseen pelaajan tulee jatkaa droppialueelta ..’

    Toinen asia koskee kaikkia ojia ja reittejä joissa vesi kulkee. Ne ovat aina vesiesteitä riippumatta siitä onko niitä merkattu vai ei. Golfliiton suositus onkin että kentillä kaikki pienimmätkin ovat ja juoksevan veden reitit merkataan vesiesteiksi.

    #298221 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Näistä paikallissäännöistä puheenollen Gumbölessä oli ainakin viime vuonna sellainen paikallissääntö,että kaikki tiet ojineen ovat kiinteitä haittoja ja niistä sai vapaan dropin.

    Täysin sääntöjen vastainen paikallissääntö,jota ei edes toimikunta voi julistaa.

    #298222 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Kuka sitten teki sen päätöksen olla noudattamatta sääntöjen vastaisia paikallissääntöjä, pelaajat vai kilpailun johto?

    Näitä tämänkaltaisia paikallissääntöjä on nimittäin pilvin pimein. Alkukesästä Keimolan Saraksella pelaaminen usean griinin foregriiniltä oli kielletty ja pallo piti dropata DZ:lle, mikä suorastaan v…..ti, jos pallo oli forella 5 m päässä lipusta ja DZ 15 m päässä.

    #298223 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Sääntöjä ei muuten aina tulkita pelaajan eduksi. On monta Decisionia, jossa pelaajaa rangaistaan asiasta, johon hänellä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa (emme tässä ota huomioon sitä seikkaa, että pelaaja on alkanut pelata ja siksi syyllinen….). Yksi on tuo aiemmassa ketjussa kuvattu tilapäisen veden / vesiesteen juttu, jossa pallo katsotaan kadonneen vesiesteeseen eikä tilapäiseen veteen, jos asiasta on epävarmuutta.

    Toinen räikeä esimerkki on sellainen, jossa pelaaja puttaa palloaan viheriöllä, Lipun huoltaja unohtaa tai ei pysty nostamaan lippua ajoissa ja pallo osuu lippuun. Tästä 2 penalttia pelaajalle. Decision asiasta löytyy, mutten nyt jaksa lähteä etsimään.

Esillä 13 viestiä, 26 - 38 (kaikkiaan 38)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Tilapäinen vesi raffissa