2.7.–9.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][17]
KilpailuaSuomalaista

Suunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto

Esillä 25 viestiä, 201 - 225 (kaikkiaan 2,469)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

    Jäljet johtaa sylttytehtaalle. Meinasin revetä, kun näin tän:-Dnäin leivon major-voittajan

    ts

    Seisominen yksin rangella ilman asiakkaita on varmaan tehny mut sokeeks. Mää en nää missään vaiheessa tuon Zachin vasemman lonkkanivelen käyvän vasemman kantapään takana. Nään kyllä sen kiertyvän perkaleesti vasemmalle bsw:n yläkohdasta, mutta en yli tuon mainitsemani linjan.

    Mieleni sopukoista kaivelen nähneeni jossain golf-lehdessä tällaisen Hogan siteerauksen:

    Swingin keskipiste on erikohdassa lyhyillä ja pitkillä mailoilla. Lyhyillä mailoilla käännytään takajalan ympäri ja pitkillä etujalan.

    Totta? Mielikuva? Väärä siteeraus? Puppua?

    ts kirjoitti: (15.5.2007 22:50:19)
    Seisominen yksin rangella ilman asiakkaita on varmaan tehny mut sokeeks. Mää en nää missään vaiheessa tuon Zachin vasemman lonkkanivelen käyvän vasemman kantapään takana. Nään kyllä sen kiertyvän perkaleesti vasemmalle bsw:n yläkohdasta, mutta en yli tuon mainitsemani linjan.

    Siis oliks tää mulle? Mitä ajat takaa? Mitä ihmettä olen nyt väittänyt?

    Nimetön

    Scoop kirjoitti: (15.5.2007 22:28:17)
    Saanen lainata tuon ilmaisun vasta-argumentiksi, kun joku wannabe (sorry, wannabetiger) alkaa rutajaa swingistäni?

    Ilman muuta. Ainakin, jos pystyt laulamaan Elvistä latinaksi lyönnin aikana. Koreografian kanssa.

    ts

    Sorry ei toudellakaan ollut.

    Tuo automaattiinen reloaderi vaan palautti nickis tuohon vastauksen otsikkoon.
    Ei oo aiemmatkaan heitot ollu sun suuntaan, eikä Fukken.

    Ja toi yksin rangella oli vähän seniorille, mutta se ei varmaan uskalla näitä nyt lukee, kun oottelee millon haastemies tulee ovelle 🙂

    ts kirjoitti: (15.5.2007 23:24:09)
    Tuo automaattiinen reloaderi vaan palautti nickis tuohon vastauksen otsikkoon.

    Jep – huomasin itsekin osoittaaneni yhden viestin itselleni. No, insomnikolta voi odottaa tietysti mitä tahansa.

    Bosco kirjoitti: (15.5.2007 23:14:38)
    Ilman muuta. Ainakin, jos pystyt laulamaan Elvistä latinaksi lyönnin aikana. Koreografian kanssa.

    No mutta sehän sopii. ’All shook up’ lienee passeli? Sopii teemaan:

    My hands are shaky and my knees are weak
    I can not seem to stand on my own two foot

    Eiku siis…

    Meus manuum es infirmo quod meus genua es pallens
    ego non videor subsisto in meus duos pes

    Koreografiasta en ihan tiedä, joten sopiiko, että vedän tän mun ihan tavallisen pre-shot rutiinin: Waggle (extended version)

    Nimetön

    Kyllä tossa väggelissä oli öljyä siinäkin tarpeeksi tähän hätään. Sekä lantiossa että tukassa. Piisi voisi olla mieluummin Tutti frutti. Siinä kertosäe rimmaa väggeliin paremmin.

    ts kirjoitti: (15.5.2007 22:50:19)
    Seisominen yksin rangella ilman asiakkaita on varmaan tehny mut sokeeks. Mää en nää missään vaiheessa tuon Zachin vasemman lonkkanivelen käyvän vasemman kantapään takana. Nään kyllä sen kiertyvän perkaleesti vasemmalle bsw:n yläkohdasta, mutta en yli tuon mainitsemani linjan.

    Miksi tuijotat tuota maagista linjaa, jolla itsellään ei ole merkitystä. Toisilla se on toisilla ei, mihin vaikuttaa esim. plane, ruumiinrakenne ja ikä.

    Flatissä svingissä linja on suorempi kuin uprightissa, tukevavartaloisilla linja on niinikään suorempi kuin luihuliineillä ja vanhemmiten ihminen jäykistyy. Linja suoristuu myös golfiän myötä sitä mukaan kun pelaaja altistuu tavanomaisille svingiohjeille, kuten Faldo, Baker-Finch, DD, Forsbrand, Rafferty, Way, jne.

    WannBeTiger kirjoitti: (15.5.2007 22:25:44)
    Vielä pikku kysymys saluunan ovesta. Kuinka pitkään paino on saranoilla ds:ssä oven avautuessa?

    Niin pitkään kunnes paino ’siirtyy’ svingivoimien vaikutuksesta itsestään vasemmalle (osuman jälkeen). Jos jonkun pelaajan svingissä tämä ei toimi, niin silloin ko. henkilö on krossannut varren followthroughssa siihen suuntaan, että maila tekeekin pelaajasta hyrrän.

    WannBeTiger kirjoitti: (15.5.2007 22:25:44)
    Mitä mieltä olet Gulbisin svingistä?

    Natalie on tosi notkea ja väistö toimii, mutta pelkäänpä, että oikea käsi on ’hidastumassa’ eikä uskalla lyödä varsinkaan paineenalaisena.

    fukke diise saisse kirjoitti: (15.5.2007 18:15:17)
    OIKEA LONKKA/POLVI EI SAA LÄHTEÄ PALLOLLE PÄIN.

    Tästäkin on varmasti puhuttu jo ziljoonaan kertaan, mutta ’tuoreena forumilaisena’ kysyn kuitenkin: Eikö Hoganin ’salaisuus’ ollut juuri running the knee at the ball? Vai onko miestä tulkittu taas ihan väärin?

    Scoop kirjoitti: (16.5.2007 11:19:28)

    fukke diise saisse kirjoitti: (15.5.2007 18:15:17)
    OIKEA LONKKA/POLVI EI SAA LÄHTEÄ PALLOLLE PÄIN.

    Tästäkin on varmasti puhuttu jo ziljoonaan kertaan, mutta ’tuoreena forumilaisena’ kysyn kuitenkin: Eikö Hoganin ’salaisuus’ ollut juuri running the knee at the ball? Vai onko miestä tulkittu taas ihan väärin?

    Viittaat varmaan erään caddiensä Jody Vazquezin haastatteluun perustuvaan artikkeliin Golf Digestissä, jossa hän kertoo sen olevan Hoganin salaisuus, jonka Hogan paljasti vain hänelle. Ko. artikkeli on avitettu piirroskuvin, joissa Ben on muuten samoissa asennoissa, mutta oikean polven asentoa tehostettu niin surkeasti, että kuka tahansa näkee, ettei asiat niin todellisuudessa mene. Vazquez väitti Benin sanoneen, ettei hän halunnut kertoa polven liikkeestä kilpailijoilleen.

    Jos tuo polviliike toimisi veturina hyvälle svingille, maailmassa olisi jo yli 10 miljoona schratch-pelaajaa.

    Benillä oli tapana silloin tällöin intoutua neuvomaan tuttujaan, ja hän meni usein pelaajan taakse, otti käsillään oikeasta polvesta kiinni ja piti siitä kiinni backsvingin ja downswingin ajan. Hän oli myös todennut eräälle toiselle caddielleen ’Do you know why I’m so god damn good – I never move my right knee’.

    Jokaisen meidän täytyy itse päättää mihin uskoo. Minä olen ainakin todennut, että kannattaa uskoa vain sellaisia asioita, jotka käyvät järkeen ja siksi haistatan vitut vasemman käden vedolle, oikean polven potkulle, painonsiirrolle ja krossaukselle.

    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (16.5.2007 0:54:23)

    Miksi tuijotat tuota maagista linjaa, jolla itsellään ei ole merkitystä. Toisilla se on toisilla ei, mihin vaikuttaa esim. plane, ruumiinrakenne ja ikä.

    Siitä syystä, että olen joutunut liikaa korjaamaan pelaajia (ja joudun edelleen) jotka tuon ilmaisun vuoksi oikeasti vetävät vasenta puolta alta pois. Hirveetä kattoo on se 🙂

    Toi saluunan ovi on kyllä helvatin hyvä. Nyt voittekin vielä miettiä, siirtyykö ne saranat…

    fukke diise saisse kirjoitti: (16.5.2007 14:47:02)
    Jos tuo polviliike toimisi veturina hyvälle svingille, maailmassa olisi jo yli 10 miljoona schratch-pelaajaa.

    Niinpä. Ja jos tuo cupped left wrist at the top olisi samanlainen salaisuus, kaikki maailman slaissaajat olisivat ei-slaissaajia.

    fukke diise saisse kirjoitti: (16.5.2007 14:47:02)
    Minä olen ainakin todennut, että kannattaa uskoa vain sellaisia asioita, jotka käyvät järkeen ja siksi haistatan vitut vasemman käden vedolle, oikean polven potkulle, painonsiirrolle ja krossaukselle.

    Heh. Listasi on 1:1 asioista, joiden puutteesta omaa swingiäni on moitittu ;-). Tuolla aiemmin Zach Johnsonin esimerkki validoi pointtisi, ja minä voin tyytyväisenä swingailla juuri niin kuin aiemminkin. Kunhan vaan pääsisi yipsistä eroon…

    ts kirjoitti: (16.5.2007 21:25:06)

    fukke diise saisse kirjoitti: (16.5.2007 0:54:23)
    Miksi tuijotat tuota maagista linjaa, jolla itsellään ei ole merkitystä. Toisilla se on toisilla ei, mihin vaikuttaa esim. plane, ruumiinrakenne ja ikä.

    Siitä syystä, että olen joutunut liikaa korjaamaan pelaajia (ja joudun edelleen) jotka tuon ilmaisun vuoksi oikeasti vetävät vasenta puolta alta pois. Hirveetä kattoo on se 🙂

    Havainto on oikea, korjaustapa väärä.

    Ihmiset vetävät vasenta puolta alta pois, koska yrittävät saada mailanpäähän vauhtia, vasemman kyljen/selän/olkapään seudun lihaksilla ja vetämällä vasenta käsivartta koukkuun ja taittamalla vasenta rannetta sisään. Tähän heidät pakottaa se, että he eivät ole pystyneet tuottamaan mailanpäähän riittävää nopeutta keskipakoisvoiman kautta (alavartalon kierto ja oikean olkavarren liike) downsvingin alussa.

    Juuri näiden lihasten pitäisi olla rentoina ja venyneitä äärimmilleen, mutta se ei ole mahdollista, koska näitä lihaksia supistetaan mailan ’repimiseksi’ osuma-alueen läpi.

    Jos tämä korjataan ’torppaamalla’ vasen lonkka svingin kiertopisteeksi, niin se itse asiassa vain kasvattaa virhettä, jotta pallon saisi edes jotenkin kohteen suuntaan.

    Tietty diagnoosina voi olla ’toivoton tapaus’, laiska harjoittelija tms. tekijä, jonka takia oikein svingaamista ei kannata edes opettaa. Se vain on tuotava oppilaalle selväksi, jotta hän tietää totuuden, eikä kuvittele sen jälkeen mahdottomia.

    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (17.5.2007 15:47:00)

    ts kirjoitti: (16.5.2007 21:25:06)

    fukke diise saisse kirjoitti: (16.5.2007 0:54:23)
    Miksi tuijotat tuota maagista linjaa, jolla itsellään ei ole merkitystä. Toisilla se on toisilla ei, mihin vaikuttaa esim. plane, ruumiinrakenne ja ikä.

    Siitä syystä, että olen joutunut liikaa korjaamaan pelaajia (ja joudun edelleen) jotka tuon ilmaisun vuoksi oikeasti vetävät vasenta puolta alta pois. Hirveetä kattoo on se 🙂

    Havainto on oikea, korjaustapa väärä.

    .

    Öööhhh… tuota….eikun oikea.

    Siis jos jostain on tullut käsitys, että minun ajatuksissani vasen lonkka ei kiertyisi, on se kyllä tolkuttoman väärä. Tuo tuen ottaminen minulle tarkoittaa sitä, että lonkkaa ei liu’uteta sivuttain. En nyt ryhdy tuota nivelten rakennetta sen enempää puimaan, mutta omassa näkemyksessäni lonkan ylempi osa kiertyy ’kupissa’ vasemman jalan päällä.

    Se mitä kuvissa ja videoissa näkyy on mielestäni koko lailla seuraavaa:

    Lantio kiertyy taakseviennissä noin 45 astetta oikealle (tässä muuten alkuasento lonkan luuston osalta on hyvin tärkeä lähtötekijä) Sen jälkeen vasen puoli lantiosta lähtee kiertymään vasemmalle palatakseen suunnilleen alkuasennon mukaiseen linjaan, mutta ei jatka kiertoa yli sen. Tämän voi joku mieltää vasemman puolen vedoksi alta pois ja silloin se on ihan OK.

    Tässä vaiheessa vasemman puolen on välttämätöntä ottaa tuki (ja siis vasen lonkka jalkaan nähden on jo kiertynyt aika lailla ’tappiin’) ja koko oikea puoli tulittaa kiertyen läpi osuman käsien ja mailan loitontuen vartalosta rintakehän keskilinjan mukaisesti.

    Ongelmat alkavat siinä vaiheessa, kun pelaaja mieltää tuon vasemman puolen lantion vedon sellaiseks, että kiertää itsensä jo kantapäiden linjan takapuolelle ja suorittaa tuon parjaamani väistöliikkeen. Tähän väistöön syynä on usein liian ahtaasta alkuasennosta alkanut liike, joka yhdistettynä käsien kohteen suuntaiseen heilahdukseen vievät swingistä sekä tehon, että kontrollin.

    Mutta koska vasen lonkka kiertyy tuolla kupissa ja loppuasennot ovat kuten ovat, on ainoa mahdollisuus päästä tuohon tilaan tuomalla alkukierron jälkeen oikea puoli vasemman ympäri. Muuten ei pelaaja voi seistä vasemman jalan päällä niin, että oikea polvi on alkuperäiseen sijaintiinsa nähden siellä missä se hyvillä pelaajilaa (myös Hoganilla) on

    Ja tätä kun porukka huomenna rangella miettii, niin osumat saa ainakin unohtaa 🙂

    Nimetön

    Olipa aika tyhjentävä kuvaus ts:ltä, se miten tuon itsekukin toteuttaa on sitten aivan oman kinkerinsä arvoinen se.

    Ts kuvasi tuossakin bsw:n lonkan kiertymistä 45 astetta oikealle. Kiitos että huomautit siitä myös minulle, diagnoosisi jalkojen toimimattomudesta oli juuri oikein, lonkka oli bsw:ssä kuin tappi paikallaan (kompensaatioita…). Noh, nyt vetkutetaan sitten varmaan väärin jossain muussa kohtaa kun ei tässä ole proolle ehtinyt. Mutta hei, draivi alkaa jo taipumaan jopa drawlle!

    ts

    tepli kirjoitti: (17.5.2007 23:18:47)
    Olipa aika tyhjentävä kuvaus ts:ltä, se miten tuon itsekukin toteuttaa on sitten aivan oman kinkerinsä arvoinen se.

    Mitä hemmettiä… ymärsikö joku tosta jotain 🙂

    Eikun sitä piti sanomani, että kyllä mä jossain vaiheessa laitan sulle palautetta ihan henkilökohtaisesti…. ollu vaan olevinaan kiire tuolla tyhjillä rangeilla seistessä 🙂

    Mutta hyvä homma, että näistäkin heitoista on jotain apuja löytynyt

    Voisko saada vielä vähän selvennystä käsivarsien ja rintakehän suhteesta dsw: ssä ja osumassa.

    Meni muutama päivä tuosta Boscon saluunanovi jutusta ennen kuin pääsin sitä käytännössä kokeilemaan. Jotenkin jo simulaatiot kokovartalopeilin edessä tuntuivat siltä, että 20v jatkunut pull huukkien lyöminen voisi tuolla ajatuksella loppua. Ensimmäistä kertaa golfurallani oikein odotin päästäkseni lyömään raipalla. Normaalisti kylmä hiki tulee pintaan jo tiille kävellessä, kun tietää joutuvansa pitkällä mailalla lyömään. Jos toi taika pätee vielä sunnuntain kierroksellakin, niin Bosco on ansainnut tuopin tai kännin tai mitä vaan. 20 vuotta pull huukkeja tai niiden välttämiseksi lyötyjä pusheja ja sliceja vie kenen tahansa motivaation golfin pelaamiseen.

    Tämän hehkuttamisen jälkeen sunnuntain eka draivi kannattaa suorittaa rupisella löytöpallolla, koska se lienee vähintään 40 metriä väylältä sivussa;-).

    Vasen pakki kirjoitti: (18.5.2007 22:43:39)
    …20v jatkunut pull huukkien lyöminen…

    Näkemäni perusteella sun pull-hookit olivat lähinnä hieman kohteesta vasemmalle suuntautuneita draw-kaaria 😉 Jos tuo on se, joka nostaa kylmän hien otsalle, tehdään vaihtokauppa: saat mun yipsin noita ’pull-hookeja’ vastaan.

    Vasen pakki kirjoitti: (18.5.2007 22:43:39)
    Tämän hehkuttamisen jälkeen sunnuntain eka draivi kannattaa suorittaa rupisella löytöpallolla, koska se lienee vähintään 40 metriä väylältä sivussa;-).

    Mutta kummalla puolen?
    Uskallatko edes arvata etukäteen? 😉

    Mika Hekkanen kirjoitti: (18.5.2007 22:51:35)

    Vasen pakki kirjoitti: (18.5.2007 22:43:39)
    Tämän hehkuttamisen jälkeen sunnuntain eka draivi kannattaa suorittaa rupisella löytöpallolla, koska se lienee vähintään 40 metriä väylältä sivussa;-).

    Mutta kummalla puolen?
    Uskallatko edes arvata etukäteen? 😉

    Sehän sen homman just jännittäväksi tekeekin. Eka pari vasemmalle skutsiin, seuraavassa avauksessa ”no mä tähtään vähän oikealle, niin se tulee väylälle” ja push slice oikealle outtiin. Parempi kun ottaa käyttöön perinteisen hoki kliseen ”no mä panin silmät kiinni ja ammuin sinne päin”.

    Kyllä täytyy kiittää Fukkea näistä hänen ajatuksistaan, sillä tälle kesälle näköjään sain ’jotain tekemistä’.

    Tuolla aiemmin kerroinkin kuinka olen (olin jo hiukan ennen tätä keskustelua) nyt siirtynyt harjoittelemaan oikealta puolelta tulitusta, mutta prosessi ei oo helppoa…

    Tässä 2-3 viime viikkoa on vierähtänyt siten, että left hip left ja oikea olkavarsi lähtee harjoittelussa ja ihan ok on mennyt, mutta ei nyt ihan, joten…

    Pari päivää sitten kokeilin, että yhdistettäänpäs tähän tuo perinteinen vasemman käden veto, ja katso, rangella pallo lensi paremmin kuin koskaan, mutta, mutta..

    Sitten seuraavana päivänä olikin ajoitus ihan sekaisin – pallot lenteli sinne tänne kierroksen aikana…. ja eikun rangelle selvittelemään tilanne.

    Noh, unohdin koko vasemman käden vedon, ja löin oikealla olkavarrella niin paljon kuin lähtee ja homma pelitti silloin, kun kiersin hartiat ihan tappiin ja kun ’pidättelin’ hartiakiertoa dsw aikana eli löin liioitellusti selkä lyöntisuuntaan, tai ainakin se siltä tuntui….pallot lähti tehokkaasti, mutta korkealle, eli käsitykseni mukaan paino jäi osumassa taakse jolloin pallot nousee taivaalle.

    Mitä tästä opin. Ainakin sen, että älä nyt lähde sähläämään ja kokeilemaan parin viikon jälkeen jotain uutta, vaan harjoittele ja usko tekemääsi vaikka väliilä ei ihan kulkisikaan, mutta kun sitä haluaa ’vähän enemmän vähän paremmin’ niin nopeasti, niin eihän sitä malta.

    Kysymys. Joka paikassahan toitotetaan tätä ’full leverage’ ajatusta, tyyliin pidä oikea käsi mahdollisimman suorana, mutta jotenkin tuntuu tässä oikealla puolella tulituksessa, että pitäisi kyllä olla se ’perinteinen 90 asteen kulma’ bäkärin huipulla, jotta pääsee ’tulittamaan’?

    http://www.golfonline.com/golfonline/instruction/fullswing/article/0,17742,468978,00.html

    Kun tämä oikean käden tykittely ei toimi heti ensilaakista niin minkä metodin mukaan pitäisi edetä. Harjotella rangella sitä ja unohtaa kentällä. Vai pitää mielessä myöskin kentällä senkin uhalla että kierrokset menee ihan .ituiks. Vai pitää mielessä kentällä mutta vaan harjoitussvingeissä ja unohtaa itse lyönnissä.

Esillä 25 viestiä, 201 - 225 (kaikkiaan 2,469)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #242871 kohteessaSuunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto