16.–23.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][15]
KilpailuaSuomalaista

Sammaleeseen uponnut pallo

Etusivu Foorumit Säännöt Sammaleeseen uponnut pallo

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #180366 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Viime syksyn FT:n finaalissa muuan JM löi pallonsa Freamin 10-reiällä kallion päälle siten, että pallo upposi sammaleeseen. Onko sammaleeseen uponnut pallo maahan painunut pallo ja saako siitä vapautuksen säännön 25-2 perusteella? Mielipiteet ja faktat ovat tervetulleita.

    #281392 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Ai niin, muistutetaan vielä siitä, että tuossa kisassa sääntö 25-2 oli laajennettu koskemaan koko pelialuetta ja tuo kallio on pelialueella.

    #281393 Ilmoita asiaton viesti

    Sammaleet kasvavat yleensä jatkuvasti pituutta ja maatuvat tyvestään hiljallleen turpeeksi. Jos pallo oli elävän sammalkasvuston sisässä, ei tilanne kasvitieteen kannalta poikkea mitenkään ruohikon sisällä olevasta pallosta. Jos taas pallo oli tuon elävän kerroksen alla turpeessa, tilanne on sama kuin muutoinkin maahan painuneena. Rajan veto voi olla vaikeaa.

    Kalliolla turvetta muodostuuu korkeintaan painanteissa, joissa tosin sammmeleetkin helpommin kasvavat. Epäilen, että pallo oli elävässä sammalikossa. En antaisi vapautusta.

    #281394 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Sammalilla ei ole juuria, joten ne voivat kasvaa kalliolla ilman varsinaista maaperää.

    Sääntöä 25-2 voidaan tässä tapauksessa soveltaa vain, jos kallion ja sammaleen välissä on maakerros, johon pallo alas tullessaan on tehnyt kolon ja jäänyt siihen. Säännön 25-2 perusteella ei saa vapautusta, jos pallo on jäänyt sammaleen sisään, mutta sammalkerroksen alla ei ole maata. Eli varsin samoilla linjoilla Prboyn kanssa.

    #281395 Ilmoita asiaton viesti

    Minä olen aikoinani kokeneemmiltani omaksunut näkemyksen, että aina pyritään tuomitsemaan pelaajan eduksi. Näin ollen antaisin vapautuksen säännön 25-2 perusteella. Koska olen myös välineintoilija, en halua katsoa, kuinka pelaaja lyö kiiltävän bladensa sammaleen kätkevään kallioon kipinöiden sinkoillessa.
    Prboy ja PG eivät vittumaisen luonteensa johdosta kenties tulleet ajatelleeksi näitä asioita.

    #281396 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Johtaja XXL kirjoitti: (5.12.2011 13:05:16)
    Minä olen aikoinani kokeneemmiltani omaksunut näkemyksen, että aina pyritään tuomitsemaan pelaajan eduksi. Näin ollen antaisin vapautuksen säännön 25-2 perusteella. Koska olen myös välineintoilija, en halua katsoa, kuinka pelaaja lyö kiiltävän bladensa sammaleen kätkevään kallioon kipinöiden sinkoillessa.
    Prboy ja PG eivät vittumaisen luonteensa johdosta kenties tulleet ajatelleeksi näitä asioita.

    Blademiehelle ei mahda mitään, teki niin tai näin. Jos se ei saa vapaata droppia, se lyö siitä ja kipinät iskee tulta. Jos se saa vapaan dropin, niin se joutuu pudottamaan pallonsa sammalikkoon melkein samaan paikkaan kuin ennenkin ja kipinät iskee tulta taas. Uusintadroppi ja mahdollinen asettaminen ei auta yhtään, kun sammalikossa sekoillaan. Pelaamattoman paikan sääntö on ainut järkevä vaihtoehto, mutta blademies ei siihen alistu. Kehäpainotteinen kaveri ottaisi vapaan dropin sijasta mieluummin troppia ja palaisi kiltisti edellisen lyönnin paikalle. Vittumaisen luonteeni takia noin järkevä toiminta kyllä vähän vituttais…

    #281397 Ilmoita asiaton viesti

    Minä olen selkeästi vapautuksen kannalla. Sääntö 25-2 määrittelee vain että omaan alastulojälkeensä painuneen pallon saa nostaa, puhdistaa ja pudottaa mahdollisimman lähelle alkuperäistä kohtaa jne…

    Perustelu 1.
    Sammaleeseen uponnut pallo on mielestäni selkeästi omassa alastulojäljessä. Ruohossa makaava pallo taas ei ole, sillä ruohoon ei selkeää alastulojälkeä jää.

    Perustelu 2.
    Siihen että sääntö 25-2 on asetettu koskemaan koko pelialuetta löytyy varmaan hyvä syy, kuten erittäin märkä kenttä. Näin oleen voidaan epäillä onko märällä sammaleella osuuttaa siihe että pallo on uponnut ja jäänyt omaan alastulojälkeensä. Olisiko pallo jäänyt sinne jos sammal olisi ollut täysin kuiva..?? Todennäköisesti ehkä olisi mutta nuo märät olosuhteet vaikuttavat myös muuallakin kuin väylillä ja raffeissa.

    #281398 Ilmoita asiaton viesti

    PG kirjoitti: (5.12.2011 15:17:17)

    Blademiehelle ei mahda mitään, teki niin tai näin.…

    Hyvän tuomarin tulee tietenkin kysyä blademieheltä, tietääkö tämä käytössään olevat, sääntöjen sallimat mahdollisuudet? Viittaan tässä vieraspelaajan esittämään deccariin, jonka mukaan pallon saa asettaa sammalvuoteelle (sanonta Aleksis Kiven) ja siitä sipaista kevyellä punch’illa takaisin peliin kalustoa särkemättä.

    Samat ohjeet tulee antaa myös kehämiehelle, jolta kyllä saman tien takavarikoisin tropit kisan ajaksi parempaan talteen ihan vaan esimerkiki junnuille. Ja jos troppi on vähän parempaa tavaraa, yli 10 vuotiasta, XO:ta, tms. olisi takavarikko lopullinen. Jos kehämies alkaisi jotain inistä, muistuttaisin tylysti, että tuomarin päätös on lopullinen eikä siitä voi valittaa.

    #281399 Ilmoita asiaton viesti

    Mua on tässä hämännyt se, että miten hitossa voi löytää sammaleeseen uponeen pallon?

    #281400 Ilmoita asiaton viesti

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 20:20:49)
    Mua on tässä hämännyt se, että miten hitossa voi löytää sammaleeseen uponeen pallon?

    Tai entäs jos se on uponnut kallioon? Pelaamaton paikka!

    #281401 Ilmoita asiaton viesti

    Johtaja XXL kirjoitti: (5.12.2011 20:26:11)

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 20:20:49)
    Mua on tässä hämännyt se, että miten hitossa voi löytää sammaleeseen uponeen pallon?

    Tai entäs jos se on uponnut kallioon? Pelaamaton paikka!

    Ei toki, senhän saa kätevästi peliin bägistä löytyvällä C5-muoviräjähteellä, jonka käyttöä ei deccareissa ole erikseen kielletty. Hassua muuten, että tuon räjähteen mallimerkintä on sama kuin mun Sitikan.

    #281402 Ilmoita asiaton viesti

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 21:13:15)

    Johtaja XXL kirjoitti: (5.12.2011 20:26:11)

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 20:20:49)
    Mua on tässä hämännyt se, että miten hitossa voi löytää sammaleeseen uponeen pallon?

    Tai entäs jos se on uponnut kallioon? Pelaamaton paikka!

    Ei toki, senhän saa kätevästi peliin bägistä löytyvällä C5-muoviräjähteellä, jonka käyttöä ei deccareissa ole erikseen kielletty. Hassua muuten, että tuon räjähteen mallimerkintä on sama kuin mun Sitikan.

    Johtunee siitä, että startin jälkeen kummassakin oletettava jäljellä oleva käyttöaika on suurin piirtein sama.,

    #281403 Ilmoita asiaton viesti

    yeux de serpent kirjoitti: (5.12.2011 21:46:52)

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 21:13:15)

    Johtaja XXL kirjoitti: (5.12.2011 20:26:11)

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 20:20:49)
    Mua on tässä hämännyt se, että miten hitossa voi löytää sammaleeseen uponeen pallon?

    Tai entäs jos se on uponnut kallioon? Pelaamaton paikka!

    Ei toki, senhän saa kätevästi peliin bägistä löytyvällä C5-muoviräjähteellä, jonka käyttöä ei deccareissa ole erikseen kielletty. Hassua muuten, että tuon räjähteen mallimerkintä on sama kuin mun Sitikan.

    Johtunee siitä, että startin jälkeen kummassakin oletettava jäljellä oleva käyttöaika on suurin piirtein sama.,

    No nythän mä hokasin sen mainoksen sanoman- Citroen C5-räjähtävää voimaa…..

    Eihän ole muuten yhtään OT?

    #281404 Ilmoita asiaton viesti

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 22:22:41)

    yeux de serpent kirjoitti: (5.12.2011 21:46:52)

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 21:13:15)

    Johtaja XXL kirjoitti: (5.12.2011 20:26:11)

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 20:20:49)
    Mua on tässä hämännyt se, että miten hitossa voi löytää sammaleeseen uponeen pallon?

    Tai entäs jos se on uponnut kallioon? Pelaamaton paikka!

    Ei toki, senhän saa kätevästi peliin bägistä löytyvällä C5-muoviräjähteellä, jonka käyttöä ei deccareissa ole erikseen kielletty. Hassua muuten, että tuon räjähteen mallimerkintä on sama kuin mun Sitikan.

    Johtunee siitä, että startin jälkeen kummassakin oletettava jäljellä oleva käyttöaika on suurin piirtein sama.,

    No nythän mä hokasin sen mainoksen sanoman- Citroen C5-räjähtävää voimaa…..

    Eihän ole muuten yhtään OT?

    Ei missään tapauksessa ole OT, täysin ytimessä .:)

    #281405 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 22:22:41)
    No nythän mä hokasin sen mainoksen sanoman- Citroen C5-räjähtävää voimaa…..

    Eihän ole muuten yhtään OT?

    No ei yhtään. Kerran nimittäin näin C5- sitikan metsässä kalliolla sammalmättääseen puoleksi uponneena. Siis juuri oikeassa anti-OT-ympäristössä. Märkä keli, takana kosteat juhlat. Sammaltava kuski hoki rä-rä-rä-räjähdys, rä-rä-rä-rä … Ei muuten saanut vapautusta sekään 🙁

    #281406 Ilmoita asiaton viesti

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 21:13:15)

    Johtaja XXL kirjoitti: (5.12.2011 20:26:11)

    Rauski kirjoitti: (5.12.2011 20:20:49)
    Mua on tässä hämännyt se, että miten hitossa voi löytää sammaleeseen uponeen pallon?

    Tai entäs jos se on uponnut kallioon? Pelaamaton paikka!

    Ei toki, senhän saa kätevästi peliin bägistä löytyvällä C5-muoviräjähteellä, jonka käyttöä ei deccareissa ole erikseen kielletty. Hassua muuten, että tuon räjähteen mallimerkintä on sama kuin mun Sitikan.

    Tosin se muoviräjähde on C4. Tuo ranskalainen versio kyllä ajaa saman asian.

    #281407 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    KL kirjoitti: (4.12.2011 13:24:58)
    ..

    Onko sammaleeseen uponnut pallo maahan painunut pallo ja saako siitä vapautuksen säännön 25-2 perusteella? Mielipiteet ja faktat ovat tervetulleita.

    Kysymyksen voi myös esittää: Onko kasvillisuuteen uponnut pallo on maahan painunut pallo? Tai milloin kasvillisuuteen uponnut on maahan painunut?

    Pallo on maahan painunut, kun osa siitä on maanpinnan alapuolella.

    Tarkemmin (25-2/0.5 When Ball Embedded in Ground)

    ”For a ball to be considered embedded, it must be in its own pitch-mark with
    part of the ball below the level of the ground. …”

    Kun kasvillisuus on tämän näköistä ei voida puhua maahan painuneesta pallosta.


    [http://www.vuodenluontokuva.fi/default.asp?V_DOC_ID=1832]

    Kun kasvilisuus taas on tämän näköistä, voi kysymyksen herättääkin.


    [tarinantupa.blogspot.com/2010/11/pyrya-koko-paiva.html]

    Ihan niinkuin onko lakoontuneeseen heinään/viljaan uponnut pallo maahan painunut?.

    Tapauskohtaisesti on arvioitava; ei liene ihan mahdotonta, etteikö olisi maahan painunut.

    #281408 Ilmoita asiaton viesti

    Muistan tuon Nudikan FT- kisan ja eka päivänä oli ’talvihanskoille’ käyttöä.

    Huomioikaa lukijat, että seuraavassa ei kyse ole nimim. KL:ään kohdistuvaa!

    Jäin kuitenkin kisan toka päivän aamurundin jälkeen ruokailemaan kartanolle, jolloin samassa pöydässä lounastanut päätuomari Teittinen A. kertoi antaneensa päivien varrella korjauksia aputuomareiden päätöksiin.

    Kisakin oli tällöin kesken ja Artsin tuomarointikin tavoitti tulospalvelun ainakin ko. päivänä ajallaan.

    Ja kun KL kysyit, niin mielipiteillä ei vaikutusta, vaikka niitä tuostakin tuomiosta vaihdettiinkin.

    Faktaahan oli tuo vapautus 25-2, vaikka saunan lauteilla siitäkin juttua riitti.

    Jannehan sai tuon 4- tason tutkinnonkin suoritettua.
    Siitä onnittelut näin jälkikäteen!

    #281409 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Lipulle kirjoitti: (6.12.2011 18:37:33)
    Muistan tuon Nudikan FT- kisan ja eka päivänä oli ’talvihanskoille’ käyttöä.

    Huomioikaa lukijat, että seuraavassa ei kyse ole nimim. KL:ään kohdistuvaa!

    Jäin kuitenkin kisan toka päivän aamurundin jälkeen ruokailemaan kartanolle, jolloin samassa pöydässä lounastanut päätuomari Teittinen A. kertoi antaneensa päivien varrella korjauksia aputuomareiden päätöksiin.

    Kisakin oli tällöin kesken ja Artsin tuomarointikin tavoitti tulospalvelun ainakin ko. päivänä ajallaan.

    Ja kun KL kysyit, niin mielipiteillä ei vaikutusta, vaikka niitä tuostakin tuomiosta vaihdettiinkin.

    Faktaahan oli tuo vapautus 25-2, vaikka saunan lauteilla siitäkin juttua riitti.

    Jannehan sai tuon 4- tason tutkinnonkin suoritettua.
    Siitä onnittelut näin jälkikäteen!

    Joo, pikkaisen oli haastava keli 🙂

    Itse asiassa Artsi ei asiasta minun kanssani missään vaiheessa keskustellut, vaan asia tuli (yleisellä tasolla) esille aivan toisessa yhteydessä paljon tuon kisan jälkeen. Siinäkin tilanteessa sammaleeseen uponneesta pallosta käytiin vain lyhyt keskustelu muutaman asiantuntijan kesken eikä mitään suurempaa ristiriitaa tulkinnan suhteen ilmennyt. Tuo ’maahan’ painuminen vain jäi mieltäni askarruttamaan.

    Mitä taasen tulee tuohon Jannen vapautukseen (jonka siis henk.koht. silmää räpäyttämättä myönsin), niin mielestäni se sopi tuohon pelialueelle laajennettuun 25-2:n henkeen mainiosti. Siinä vaiheessa, kun pallo on hädin tuskin näkyvissä ja ainakin omasta mielestäni tiukasti orgaanisen maankaltaisen aineksen (siis ei-irrallisen) ympäröimä, on vapautus paikallaan. Eipä tuo lyöminen kallion päältä sammaleen päältäkään dropin jälkeen ole valtaisaa herkkua…

    Jäkälään uponnut pallo olisi sitten ihan toinen juttu, mutta sammal on jo PrBoy’n erinomaisen kasvitieteellisen referaatin jälkeen kenties jossain määrin tulkinnanvarainen asia. Toisaalta, tuleeko jokaisen pelaajan (tai tuomarin) olla botanisti kyetäkseen noudattamaan golfin sääntöjä…?

    #281410 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (6.12.2011 19:40:08)

    Lipulle kirjoitti: (6.12.2011 18:37:33)
    Muistan tuon Nudikan FT- kisan ja eka päivänä oli ’talvihanskoille’ käyttöä.

    Huomioikaa lukijat, että seuraavassa ei kyse ole nimim. KL:ään kohdistuvaa!

    Jäin kuitenkin kisan toka päivän aamurundin jälkeen ruokailemaan kartanolle, jolloin samassa pöydässä lounastanut päätuomari Teittinen A. kertoi antaneensa päivien varrella korjauksia aputuomareiden päätöksiin.

    Kisakin oli tällöin kesken ja Artsin tuomarointikin tavoitti tulospalvelun ainakin ko. päivänä ajallaan.

    Ja kun KL kysyit, niin mielipiteillä ei vaikutusta, vaikka niitä tuostakin tuomiosta vaihdettiinkin.

    Faktaahan oli tuo vapautus 25-2, vaikka saunan lauteilla siitäkin juttua riitti.

    Jannehan sai tuon 4- tason tutkinnonkin suoritettua.
    Siitä onnittelut näin jälkikäteen!

    Joo, pikkaisen oli haastava keli 🙂

    Mitä taasen tulee tuohon Jannen vapautukseen (jonka siis henk.koht. silmää räpäyttämättä myönsin), niin mielestäni se sopi tuohon pelialueelle laajennettuun 25-2:n henkeen mainiosti. Siinä vaiheessa, kun pallo on hädin tuskin näkyvissä ja ainakin omasta mielestäni tiukasti orgaanisen maankaltaisen aineksen (siis ei-irrallisen) ympäröimä, on vapautus paikallaan. Eipä tuo lyöminen kallion päältä sammaleen päältäkään dropin jälkeen ole valtaisaa herkkua…

    Juu, juu siis huomattavan kookas tuomari väylien 10- 12 aluella sai nimenomaan pelaajilta hyvän palautteen – myös oli forecaddien roolissakin tarvittaessa.

    Saletisti haastava paikka tuomita – respectit KL:lle!

    #281411 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    KL kirjoitti: (6.12.2011 19:40:08)
    … Siinä vaiheessa, kun pallo on hädin tuskin näkyvissä ja ainakin omasta mielestäni tiukasti orgaanisen maankaltaisen aineksen (siis ei-irrallisen) ympäröimä, on vapautus paikallaan. …

    Jäkälään uponnut pallo olisi sitten ihan toinen juttu, mutta sammal on jo PrBoy’n erinomaisen kasvitieteellisen referaatin jälkeen kenties jossain määrin tulkinnanvarainen asia. Toisaalta, tuleeko jokaisen pelaajan (tai tuomarin) olla botanisti kyetäkseen noudattamaan golfin sääntöjä…?

    Eihän sitä tarvitse tuomarin botanisti olla.

    Prboy kirjoitti: (4.12.2011 15:46)
    *** Rajan veto voi olla vaikeaa ***.

    Kalliolla turvetta muodostuuu korkeintaan painanteissa, joissa tosin sammmeleetkin helpommin kasvavat. Epäilen, että pallo oli elävässä sammalikossa. En antaisi vapautusta.

    Golfin säännöt (34-2) sen kertoo, onneksi:-)

    Sitten ihan toiinen juttu.

    KL kirjoitti: (6.12.2011 19:40:08)
    … Eipä tuo lyöminen kallion päältä sammaleen päältäkään dropin jälkeen ole valtaisaa herkkua…

    Ei niin. Siihen kun asettuu lyömään ja ’maan’ pinta painuu alas ja pallo sen mukana, niin mitä sitten tehdään? (Joo kyllä, ’deccari’ löytyy.)

    #281412 Ilmoita asiaton viesti

    Tosi pelimies ei tuossa paljoa sääntöjä miettisi vaan löisi 150m korkean taitolyönnin.

Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Sammaleeseen uponnut pallo