16.–23.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][15]
KilpailuaSuomalaista

Sääntöpähkinä

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntöpähkinä

Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Viestit
  • Nimetön

    Pelaaja löytää pallonsa lyönnin jälkeen niin, että osaan pallosta on jäänyt mutaklöntti kiinni. Mutaklöntti on niin että jos hän löisi seuraavan lyönnin mailanlapa osuisi mutaklönttiin. Pelaaja nostaa pallon ja asettaa sen samaan paikkaan niin että mutaklöntti on nyt vastaikkaisella puolella jolloin lapa ei osu siihen. Rikkooko pelaaja sääntöjä?

    pelaaja ei saa koskettaa pelissä olevaa palloaan ilman, että jokin sääntö nimenomaan sallii sen.

    Pallon nostamisesta seuraa yhden lyönnin rangaistus, ja pallo on asetettava alkuperäiselle paikalleen. Säännöt eivät ota kantaa siihen, mihin asentoon pallo asetetaan, paitsi siinä tapauksessa, että pelaaja asettaisi pallon niin, että mutaklöntti jää pallon alle, jolloin pallo on ikään kuin tiiattu. Tästä ei kuitenkaan ollut nyt kysymys.

    Pallon saa putsata, jos tämä mutaklöntti-episodi tapahtuu griinillä. Muuten ei saa käpälöidä.

    Kyllä edelliset ovat oikeassa pelissa olevaan palloon ei saa koskea (poislukien griini jossa pallon saa siis nostaa ja putsata).

    Tähän on kyllä poikkeus eli jos kentällä on talvisääntö voimassa pallon saa nostaa ja siirtää n.15cm mutta ei kuitenkaan lähemmäs lippua. Pallon asentoon ei tässäkään puututa.

    Tapahtui Peuramaalla itselleni viikonloppuna:

    Tökkäsin 30 cm puttia reikään. Palloon oli jäänyt kiinni joku pieni kökkäre jota en vaivautunut puhdistamaan. Tästä töpäksestä johtuen johtuen osuin palloon kahdesti, pallo kuitenkin meni reikään. mikähän olisi oikea tuomio?

    Lyönti + 2 rankkaria ja pallo alkuperäiseen paikkaan?

    565

    Myöskään silloin jos pallon joutuu nostamaan, peliä haittaavana pallona, toisen pelaajan tieltä. Palloa ei saa puhdistaa ja se on asetettava samaa asentoon kuin se oli enne nostoa.

    Putissa tapahtuva kaksoiskoketus; lyönti on ok + yksi rankkari tuplakosketuksesta, joten tuloskorttiisi tulee tästä suorituksesta yhteensä 2 lyöntiä.

    lyöntiä haittaava pallo on asetettava takaisin samaan paikkaan, pallon asennosta ei säännöissä puhuta yhtään mitään. Jos pallo on laillisesti nostettu, pallon tekstit saa vapaasti kääntää mieleiseensä suuntaan, eikä ainakaan minulla ole tietoa laitteesta, jolla pallon asento voitaisiin määritellä niin tarkasti, että samaan asentoon asettaminen olisi edes teoriassa mahdollista.

    565

    Tämmöinen tapaus voitaneen tulkita pallon puhdistumiseksi vaikkakin vai vahingossa.

    Tässä tapaus jota voitaneen tulkita. Kysymys ollut golflehden sivulla.

    30.12.02

    Nostettu pallo taskuun

    Kun viheriön ulkopuolella olevan pallon toisen pelaajan pyynnöstä nostaa ja asettaa takaisin, sitä ei saa sääntöjen mukaan puhdistaa. Kilpailuissa pelikaverini väitti sinnikkästi sääntöjen kieltävän nostettavan pallon laittamisen taskuun. Minä en löydä tällaista sääntöä eikä mielestäni taskuun laittoa voi mitenkään tulkita puhdistamiseksi, jos olosuhteet ovat hyvät ja kuivat ja nostettava pallo täysin puhdas. Miten on?

    Vastaus:

    Sääntö 21 kieltää sellaisen pallon puhdistamisen, joka on nostettu pelin auttamisen tai haittaamisen vuoksi (sääntö 22). Jos nostettua palloa käsitellään siten, että pallo ikään kuin vahingossa puhdistuu, tämä on sääntöjen vastaista. Säännöt eivät kiellä nostetun pallon laittamista taskuun. Jos pallo näin meneteltäessä samalla puhdistuu, on sääntöä 21 rikottu. Mutta jos taskuun pannaan jo ennestään puhdas pallo, niin sääntöä 21 ei ole rikottu. Pallon puhdistuminen on siis ratkaistava käytettävissä olevien tosiasioiden pohjalta. Mutta jos pelaajan menettelystä on vähäisimpiäkään epäilyjä, pitää tilanne tuomita pelaajan kannalta ’epäedulliseksi’. Niinpä pallon tunkeminen taskuun ei ole suositeltavaa.

    Erkki KM Leppävuori

    Kääntäminen on laillista. Decision 21/5

    21/5 Player Lifts Ball Under Rule Not Permitting Cleaning and Rotates It When Replaced

    Q. A piece of mud adheres to a player’s ball. The player lifts the ball under a Rule which does not permit cleaning. When he replaces the ball, may he place it facing another direction so that the mud would not interfere between the clubface and the ball?

    A. Yes, provided the ball is replaced on the spot from which it was lifted. However, if the player rotated the ball in such a way so as to ’tee’ it on the mud, he would be in breach of Rule 20-3a. (New)

    Lue lisää: Decisions

    565

    Tässä vielä paremmin asiaan liittyvä tulkinta.

    17.09.02

    Pelin häirinnän vuoksi nostetun pallon pudottaminen!?!

    Kun nostan pallon väylältä / raffista esimerkiksi sen vuoksi, että se estää vastustajani lyönnin, niin pitääkö pallo dropata samassa asennossa kuin se nostettaessa oli. Siis jos logo osoittaa taivaalle, niin palloa dropattaessa tulee logon osoittaa taivaalle?

    Vastaus:

    Periaatteessa juuri näin. Tosin tuollainen onnistunut droppaus vaatii melkoisesti harjoittelua, joten säännöt tulevat tässäkin asiassa pelaajan avuksi. Niinpä säännössä 22 sanotaan, että nostettu peliä haittaava pallo on asetettava takaisin paikalleen (siis ei pudotettava). Ehkäpä tuolla logolla ei ole niinkään suurta merkitystä mutta jospa vaikka pallon taakse on tarttunut selvästi lyöntiä haittava mutapaakku, niin pallo on tietenkin asetettava takaisin paikalleen siinä asennossa, että mutapaakku on edelleen samassa kohdassa eikä esim. palloa kääntäen lyöntiä helpoteta. Syy tähän ajatteluun löytyy siitä, että palloa on golfin perusfilosofian mukaan pelattava siitä mihin pallo on pysähtynyt. Ja tässä erityisessä tapauksessa palloa siirretään vain sen vuoksi, että se häiritsee muita pelaajia eikä sen vuoksi, että ko. pallon pelaaja saisi sääntöjen hengen vastaista helpotusta.

    Erkki KM Leppävuori

    valitettavasti tämä siteeraamasi Erkki Leppävuoren tulkinta on väärä. Asiasta on annettu timon lainaama decision (joka minullakin oli mielessä), jonka mukaan pallon saa sinun ja leppävuoren kuvaamassa tilanteessa kääntää mieleiseensä asentoon, kunhan ei tiiaa palloa mutapaakun päälle.

    Palloa saa nostaa (ei esteessä) sen verran että sen tunnistaminen on mahdollista.

    Entäpä jos mutapaakku onkin juuri pelaajan tekemän merkinnän kohdalla. Hän joutuu raaputtamaan mutapaakun pois jotta pystyy varmasti tunnistamaan pallonsa.

    Pitääkö pallon kylkeen lyödä uudelleen samanlainen mutapaakku, ennekuin se asetetaan takaisin alkuperäiselle paikalleen?

    565

    Mistä tiedät kumpiko näistä tulkinnoista on oikea? Minusta tuo Leppävuoren tulkinta on ainakin Golfin hengen mukainen.

    päättelen sen siitä, että
    – mikään kirjoitettu sääntö ei edellytä pallon asettamista samaan asentoon kuin mistä se nostettiin
    – decisionin antanut R&A on korkeampi auktoriteetti tulkitsemaan sääntöjä ja niiden henkeä kuin Suomen golfliitto tai kumpikaan meistä

    565

    Olkoon sitten niin. Eipä tuosta kannata kinaamaan ryhtyä.

    Hyvää kevättä.

    Täällä tuntuu olevan hyvää sääntötietämystä, joten löytyykö seuraavaan yksiselitteistä vastausta?

    Kaksi palloa on peräkkäin väylällä siten että jompikumpi pitää nostaa häritsemästä lyöntiä. No kauempana lipusta eli taaempi lyödään ensin ja etummainen nostetaan ja merkitään sivuun. Taaempaa palloa lyötäessä nurmesta irtoaa hieno divotti. Pitääkö nyt etummainen pallo asettaa tuohon lyöntijälkeen ja lyödä siitä??

    Ok saahan sen divotin ensin asettaa takaisin ja lyödä sen päältä. Mutta joskus divotit menevät niin muruiksi että jälkeä on mahdoton korjata.

    Sääntö 20-3b

    If the original lie of a ball to be placed or replaced has been altered:

    except in a hazard, the ball shall be placed in the nearest lie most similar to the original lie which is not more than one club-length from the original lie, not nearer the hole and not in a hazard;

    in a water hazard, the ball shall be placed in accordance with Clause (i) above, except that the ball must be placed in the water hazard;

    in a bunker, the original lie shall be recreated as nearly as possible and the ball shall be placed in that lie.

    Tuo edellinen vastaukseni oli siis tarkoitettu TA5:n esittämään kysymykseen, eikä viestiketjun aloittaneeseen probleemiin.

    Kiitos tiedosta.

    Eli ymmärsinkö oiken että esittämäni kysymyksen tapaukessa saa pallon asettaa lähimpään paikkaan joka vastaa alustaltaan sitä alkuperäistä paikkaa kuitenkin enintään yhden mailanmitan päähän, ei kuitenkaan lähemmäs lippua.

    Hienoo mä olisin varmaan orjallisesti asettanu pallon siihen monttuun ja lyöny siitä ja kironnu että olipa taas huono tuuri.

Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntöpähkinä