22.–29.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][27]
KilpailuaSuomalaista

Sääntökymysys

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntökymysys

Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #182889 Ilmoita asiaton viesti

    Kaksi pelaajaa, A ja B, lyövät avauksensa melko samaan paikkaan – n. 200 metrin päähän raffiin. Pelaaja A lyö pallon raffista greenille, jonka jälkeen pelaajat etsivät pelaajan B palloa, mutta eivät löydä sitä 5 minuutin aikana. Pelaaja B lähtee täten lyömään uutta palloa tiiltä, mutta huomaa samalla pelaajan A pallon olevan edelleen raffissa. Pelaaja A löi siis pelaajan B palloa. Miten peliä jatketaan: 1) lyöntipelissä 2) reikäpelissä

    #299384 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Expertit selvittäköön mitä väärän pallon pelaamisesta seuraa. Kysyn vain, mikä estää merkitsemästä tussilla kunnollisesti palloaan? Eipä tarvitsisi pyöritellä (ja parantaa samalla pallon asemaa) palloa tunnistamisen varmistamiseksi. Estetiikkako?

    #299385 Ilmoita asiaton viesti

    1) A löi väärää palloa, josta 2 rankkaria. B:n pallo haetaan griiniltä ja dropataan sille paikalle, josta A sen löi.

    2) A löi väärää palloa, joten A hävisi reiän.

    #299386 Ilmoita asiaton viesti

    Minun tulkinta on että. 1) Lyöntipelissä, Pelaaja A saa 2 rankkua pelaamisesta värällä pallolla ja hän jatkaa peliä oikealla pallolla eli nyt lähtee hänen 4:s lyöntisä raffista. Pelaajan B pallo palautetaan mahdollisimman lähelle sitä paikkaa josta pelaaja A sitä löi. Tosin jos pelaaja A löin väärän pallon veteen tai lost ball korvataan pelaajan B pallo uudella ilman rangaistuksia. Näin tietty voidaan kait menetellä myös pelin nopeuttamiseski jottei B:n palloa tarviste hakea ja tuoda takaisin.

    2) Reikäpelissä taitaa tulla A:lle reijän menetys.

    ex TA5 nykyinen

    #299387 Ilmoita asiaton viesti

    Lyöntipelissä B:n pallo on kadonnut, koska sitä ei ole löydetty 5 minuutissa etsinnän alkamisesta lukien. B:n on palattava tiille lyömään uutta palloa, kolmas lähtee.

    A:n pallo ei ole kadonnut, koska sitä ei ole etsitty viittä minuuttia. A saa 2 rangaistuslyöntiä väärällä pallolla pelaamisesta ja hänen on jatkettava alkuperäisellä pallollaan, neljäs lähtee.

    Reikäpelissä A häviää reiän pelattuaan väärää palloa.

    #299388 Ilmoita asiaton viesti

    1) 2 rankkua, jos oli B:n pallo niin se takaisin(saattoi olla myös löytöpallo). Pitää korjata erehdys pelaamalla oikealla pallolla tai sääntöjen mukaan. Väärällä pallolla lyötyjä lyöntejä ei lasketa tulokseen.

    2) menettää reijän.

    #299389 Ilmoita asiaton viesti

    Joudutaanko B:n pallo tosiaan tuomitsemaan kadonneeksi? Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta, koska B ’ei ole tehnyt mitään väärää’.

    Onko tästä decision olemassa?

    #299390 Ilmoita asiaton viesti

    Decision 27/6 on kopioituna jäljempänä. Alkuperäisessä kysymyksessä kerrottiin, että pallo ei löytynyt 5 minuutin aikana, joten se on yhtä lailla kadonnut kuin jos se olisi löytynyt puoli minuuttia myöhässä raffista.

    27/6 Player Unable to Find His Ball Because Another Player Played It

    Q. A and B hit their tee shots into the same general area. A found a ball and played it. B went forward to look for his ball and could not find it. After a few minutes, B started back to the tee to put another ball into play. On the way, he found A’s ball and knew then that A had played his (B’s) ball in error. What is the ruling?

    A. In match play, A lost the hole (Rule 15-3a).

    In stroke play, A incurred a penalty of two strokes for playing a wrong ball and must then play his own ball (Rule 15-3b). A’s ball was not lost even if A and B had been searching for more than five minutes because A had not “begun to search for it (his ball)”; the searching had been for B’s ball — see Definition of “Lost Ball.”

    On the other hand, B began to search for his ball as soon as he went forward to look for it. If less than five minutes had elapsed before B found A’s ball, B should have placed a ball on the spot from which A had wrongly played his (B’s) ball and continued play, without penalty — see last paragraph of Rule 15-3. However, if five minutes had expired, B’s original ball was lost and he was obliged to put another ball into play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1). (Revised)

    #299391 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Mielenkiintoiseksihan asian tekee se, että B:n pallo on löytynyt. Eihän A olisi sitä muuten voinut lyödä.

    Luin kyllä tuon Decissionin, mutta enpä haluaisi olla sitä puolustamassa esim. vastaavan tapauksen sattuessa rahakisoissa.

    Reikäpelissähän tilanne on selvä kun A on lyönyt väärää palloa, hän menettää reiän ja reiän pelaaminen on silloin päättynyt.

    #299392 Ilmoita asiaton viesti

    Mielenkiintoinen tilanne. Olin itse 4-5 vuotta sitten vastaavassa tilanteessa, yhdessä (epävirallisessa)kilpailussa Ruotsissa. Pelasin kahdestaan erään ystäväni kanssa viimeisessä kisaryhmässä.

    Avasimme molemmat hyvin ja pitkälle alamäkeen, keskelle väylää. Pallot kuitenkin rullasivat pienen kumpareen ylitse näkymättömiin. Emme lyöntiemme jälkeen kiinnittäneet erityisempää huomiota siihen että jäljempänä tuleva ja eri väylää pelaava kaveri koukkasi pelaamaan ’palloaan’ väylän notkosta meidän avausten jälkeen.

    Tulimme palloille ja kaverini tunnisti omansa ja löi sen greenille (tai ainakin lähelle). Toinen pallo oli jonkin verran sivussa hieman pidemmällä ja ilman sen suurempaa tutkimista löin ko. pallon raffiin aika lähellä greeniä.

    Vasta siellä katsoin tarkemmin kyseistä palloa ja totesin ettei se ole oma palloni. Virhe oli selvä. Mietimme jonkin aikaa mitä oli tapahtunut ja mitä siitä seuraisi.

    Väärän pallon lyömisestä sovittiin heti kaksi rankkua. Sen lisäksi todettiin että palloni oli hävinnyt ja kävin pelaamassa uuden pallon teeltä asti. Käytännössä siinä hässäkässä hävisin neljä lyöntiä (ainakin).

    No, voihan lohduttautua sillä että omasta syystä. Olisi pitänyt katsoa tarkemmin ja tunnistaa pallo vaikka se olikin väylällä likimain siinä mihin sen oletin lyöneeni.

    Niin, menikö muuten oikein?

    Ainakin näin se yhteisesti sovittiin kilpailun jälkeen(osallistujien kesken).

    #299393 Ilmoita asiaton viesti
    pjs

    Mielestäni otit kaksi rankkua liikaa.

    Jos tälläsit toiselta väylältä tullutta palloa ja sen jälkeen tajusit, että kappas, se olikin jonkun toista väylää pelanneen pallo, joudut kärsimään väärän pallon pelaamisesta nuo 2 rankkua. Kuitenkin säännön 18-1 mukaan koska toisen väylän pelannut on ns. ’outside agency’, olisit mielestäni saanut ilmaiseksi dropata uuden pallon niin lähelle sitä sijaintia mihin se avaus oikein menikään, ja mistä tuo ulkopuolinen tekijä palloa sitten lähti pätkimään.

    #299394 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Jos tosiseikat puhuvat sen puolesta (niinkuin tuossa näyttäisi)että vastaantulevan väylän pelaaja on lyönyt palloasi, ovat penaltit väärän pallon pelaamisesta oikein.

    Alkuperäinen pallosi oli kuitenkin kadonnut ulkopuolisen tekijän vaikutuksesta, eli vastaantulevat olivat ottaneet pallosi. Jos tuosta on riittävä näyttö, olisi oikea paikka jatkaa ollut tuon pallon oletetulta sijaintipaikalta. Näytön rittävyyden tietysti ratkaisevat olosuhteet ym, eli onko mahdollista, että pallosi olisi sittenkin kadonnut, eikä toisen pelaajan hallussa.

    #299395 Ilmoita asiaton viesti

    Kirjoitit: ’Mielenkiintoiseksihan asian tekee se, että B:n pallo on löytynyt. Eihän A olisi sitä muuten voinut lyödä.’

    Eikös niin, että tässä vaiheessa ei ole tietoa onko B:n pallo löytynyt koska lyöty pallo voisi olla joku muukin pallo. Vasta greenillä se asia selviäisi aikanaan kun sinne mennään?

    #299396 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Kyllä olisit selvinnyt ilman rankkua.Ulkopuolinen,oli sitten koira,jänis tai ihminen,joka vei pallosi.Rankkua ei tule,jos näyttö on ,että ulkopuolinen tekijä nyysi pallosi.Samoinhan menetellään,jos lyöt viereiselle väylälle ja muut näkevät sen menneen keskelle viereistä väylää ja palloa ei sitten löydykään,koska vastaantulijat ovt panneet taskuun löytöpallona.Eikös se näin tulkita.

    #299397 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Filosofinen kysymys: voiko näkyvissä oleva pallo olla kadonnut?

    Eli jos ehdin lyödä kaverin palloa joka on näkyvillä, enkä löydä omaani, aiheutan pelikaverin pallon katoamisen jos hän ei lähde griinille katsomaan löinkö omaa palloani.

    Kyllähän tuo sääntö nojaa kai siihen, että palloa ei ole löydetty ja tunnistettu ajoissa, mutta kun siihen ei ole pelaajalle annettu mahdollisuuttakaan.

    Entäs jos huiskaisen sen pallon lampeen, niin ei jää edes mahdollisuutta todistaa väärän pallon pelaamista.

    #299398 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Näin se vaan on.Golf on joskus hyvin epäoikeudenmukaista.

    #299399 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    ..vaan tunnistamisesta

    jossain pga-kisassa taisi muinoin käydä niinkin, että joku kärkipelaajista (Ballesteros?) löi avauksensa jonkinlaiseen puuhun. Paikalle saavuttua pallo näkyi puussa, mutta sitä ei saatu alas. Pelaaja ei voinut julistaa palloaan pelaamattomaksi koska ei päässyt puuhun tunnistamaan sitä. Oli kuitenkin aika obvious että pallo oli hänen, mutta silti hänen oli palattava suorittamaan uusi avaus… yli 200 metrin päähän sen sijaan, että olisi saanut jatkaa parin mailan mitan päästä 🙂

    Onpa (jopa) huipputasollakin käynyt niin, että kaksi pelaajaa ovat lyöneet samanlaiset pallot vastakkaisilta väyliltä niin lähekkäin, että ei voitu varmasti tunnistaa kumpi on kumman. Tuomari lähetti pelaajat ihan oikeutetusti lyömään uudet lyönnit rangaistusten kera vaikka paikoilla/makauksilla ei ollut käytännön eroa kummalla olisi jatkanut.

    Pallon merkkaaminen omalaatuisin merkinnöin kannattaa, mallia voi ottaa esim. tv-lähetysten lähikuvista, kirjo on melkoinen. Nykyään tuskin kukaan ammattilainen jättää palloaan merkkaamatta.

    Kaikkein typerintä on klubituuppareiden keskuudessa se, että osallistutaan johonkin kisaan, jossa jaetaan sponsoripallot kaikille osallistujille (esim. Toyota golf) ja sitten käytetään kyseisiä palloja kyseisessä kisassa merkkaamatta. Niitäpä sitten löytyy monta viikkoa kisan jälkeen vähän sieltä täältä ja itse kisassakin saattaa pallo vaihtua matkalla montakin kertaa 🙂

    #299400 Ilmoita asiaton viesti
    pjs

    Tuohon väärän pallon roiskaisuun vesiesteeseen löytyy decision kyllä (alla).

    Johtopäätös näistä kahdesta täällä kirjoitetusta decisionista varmaankin on, että kannattaa heti alkaa epäilemään että toinen pelaaja on pelannut sinun palloasi, eikä vasta 5 minuutin päästä. 🙂

    En sitten tiedä miten tuo vesiestetulkinta menisi, jos palloa olisi oltu etsitty yli 5 minuuttia ennen tuota neronleimausta… Siihen tuo decision ei näytä ottavan kantaa..

    ======

    15-3b/1 Competitor Plays Wrong Ball and Loses It; Wrong Ball May Have Been Fellow-Competitor’s Ball

    Q. In stroke play, A and B drive into the same area in the rough. B finds a ball and hits it into the middle of a deep water hazard. A finds a ball that turns out to be B’s ball. No other ball is found in the area, so presumably B played A’s ball. B incurs a penalty of two strokes under Rule 15-3b and he must play his own ball. What is the proper procedure for A?

    A. Since there was reasonable evidence that B played A’s ball, A should place another ball at the spot from which B played the wrong ball, without penalty — Rule 15-3b. (Revised — Formerly 15-3/1)

    #299401 Ilmoita asiaton viesti

    Mä niin toivon ettei mulle ikinä käy kisoissa mitään vastaavaa… On käynyt selväksi näiden muutaman vuoden aikana mitä golfia olen pelannut että keskimäärin pelaajien sääntötuntemus on aika kehnoa. Muutama viikko sitten oli pelikaverilla vaikeuksia jopa varapallo käsitteen kanssa yhdessä kisassa. Voi vaan kuvitella mikä sekasorto syntyy jos jotain alla kuvatun laista tapahtuu perustuupparille. (siis kuten minä itse… :o)

Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Sääntökymysys