23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][26]
KilpailuaSuomalaista

Säännöt 2019

Etusivu Foorumit Säännöt Säännöt 2019

Esillä 25 viestiä, 176 - 200 (kaikkiaan 218)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL: ota mukaasi sekuntikello. Laitat sen aina käyntiin, kun tuon hitaan henkilön on vuoro lyödä. Sitten 40 sekunnin jälkeen ilmoitat hänelle kulloinkn soveltuvasta rangaistuksesta.

    Voiko siis kanssapelaaja ryhtyä jakamaan penalteja, jos 40 sek raja ylittyy? Mihin sääntöön viittaan, jos/kun tätä ei kilpailumääräyksissä ole mainittu?

    Mutta siis varsinainen kysymys liittyi tuohon mainitsemaasi ”lipputangon kanssa kikkailusta” eli miten siihen kanssapelaajat voivat kisassa puuttua?

    KL1

    Sääntö 5.6 käsittelee pelinopeutta, siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Toimikunnan tehtävänä on laatia pelinopeuteen liittyvä paikallissääntö rangaistusklausuuleineen, ja näitä klausuuleja voi vallan mainiosti käyttää kisassa kuin kisassa laittamaan vauhtia hitaisiin pelaajiin.

    Ohessa lainaus tuosta sääntökohdasta (epävirallinen käännös):

    (3) Toimikunnan ohjeet pelinopeuteen. Ripeän pelin edistämiseksi ja toteuttamiseksi toimikunnan tulisi laatia paikallissääntö pelinopeusohjeeksi.

    Ohjeessa voidaan määrätä maksimiaika kierrokselle, reiälle tai reikäjaksolle ja lyönnille. Toimikunta voi myös määrätä rangaistukset, mikäli ohjetta ei noudateta.

    Säännöstä 5.6 löytyy myös tuo 40 sekunnin aikaraja.

    Mutta siis varsinainen kysymys liittyi tuohon mainitsemaasi ”lipputangon kanssa kikkailusta” eli miten siihen kanssapelaajat voivat kisassa puuttua?

    Käsittääkseni vastasin tuohon jo. EDIT: Kikkailuun ei tarvitse mennä mukaan. Jos pelaaja itse haluaa kikkailla lipputangon kanssa, tehköön sen itse. Kikkailuun kuluva aika on pois lyöntiin käytettävästä ajasta. Jossain vaiheessa Siperia opettaa…

    KL1

    Voiko siis kanssapelaaja ryhtyä jakamaan penalteja, jos 40 sek raja ylittyy?

    Eivät kanssapelaajat koskaan jaa penaltteja, vaan pelaaja itse merkitsee sääntörikkomuksistaan ansaitsemansa penaltit tulokseensa. Kanssapelaaja voi toki kertoa pelaajalle, että tämä on rikkonut jotakin sääntöä, itse asiassa se on jopa erittäin suotavaa.

    KL1:(3) Toimikunnan ohjeet pelinopeuteen. Ripeän pelin edistämiseksi ja toteuttamiseksi toimikunnan tulisi laatia paikallissääntö pelinopeusohjeeksi.

    Ohjeessa voidaan määrätä maksimiaika kierrokselle, reiälle tai reikäjaksolle ja lyönnille. Toimikunta voi myös määrätä rangaistukset, mikäli ohjetta ei noudateta.

    Ripeän pelin edistämiseksi toimikunnan lienee syytä mainita paikallissäännön pelinopeusohjeessa jotain pelin nopeuttamisesta greeneillä. Esimerkiksi:
    ”Pelin nopeuttamiseksi suositellaan pelaajia käyttämään sääntöjen suomaa mahdollisuutta puttaamiseen lipun ollessa reäissään.”

    Tai lisäksi: ”pelaaja joka nostaa lipun on viimekädessä velvollinen huolehtimaan että se palautetaan suorituksen jälkeen takaisin reikään”.
    – näihän pelaaja joutuu tekemään vaikkapa yksin harjoitellessaan.
    – tottahan takaa tulevilla tulee olla mahdollisuus nähdä miten lippu sijoittuu greenillä.

    Entä tämä..

    KL1:Käsittääkseni vastasin tuohon jo. EDIT: Kikkailuun ei tarvitse mennä mukaan. Jos pelaaja itse haluaa kikkailla lipputangon kanssa, tehköön sen itse. Kikkailuun kuluva aika on pois lyöntiin käytettävästä ajasta. Jossain vaiheessa Siperia opettaa…

    Kukahan sen lipputangon kanssa mahdollisesti kikkailee?
    – tuskin ne pelaajat jotka ei halua poistaa lippua tekevät mitään ”kikkailuja”.
    – ainakin itse tulen enimmäkseen puttaamaan ryhmän ensimmäisenä, tietenkin ilman että nostan lippua.(nimittäin, olen yleensä aina ensimmisenä greenillä). Sen jälkeen minulle on loppuviimeksi aivan sama kuinka ja kuka lipun kanssa ”kikkailee”.
    – toki nostan mielelläni lipun jos kanssapelaaja niin haluaa.
    – ja minulla on tapana myös laittaa se takaisin suoritusten jälkeen.

    Mielenkiinnosta kysyn miten nimim. ”KL1” aikoo menetellä tilanteessa jossa hän nostaa lipun reiästä omaa puttiaan varten. Siis laittaako:
    A)takaisin reikään saatuaan puttaamisensa valmiiksi?
    B)jättää lipun ja tangon pitkäkseen greenille? (siis muiden hoidettavaksi tai takana tulevien harmiksi)
    C)jättää muutenkin hoitamatta itselleen kohdistuvat velvoitteet peliryhmässään? (tarkoitan esim. tilannetta jossa vapautuu puttaamisesta ensimmäisenä, jolloin hänen velvollisuutena on huolehtia lipun nostamiseta takaisin reikäänsä)

    Sinällään lienee tarpeellista määritellä paikallissäännöissä siitä kuinka:
    – greenillä toimitaan pelinnopeuttamiseksi, ettei pääse syntymään tilanteita joissa mahdollisesti lippu jätetään makaamaan greenille.
    – paikallissäännöissä tulisi myös suositella käytettäväksi sääntöjen (6.4. mukaisesti) suomaa mahdollisuutta pelin nopeuttamiseksi ohjeistamalla lyöntijärjestyksestä poikkeamista ns. ”ready golf” -pelitavan mukaisesti.

    Puhumattakaan ettei kävisi niin ikävästi että joku:
    – yksittäinen pelaaja ryhtyisi hankaloittamaan tai jopa estämään peliryhmän muita pelaajia suorittamasta lyöntejään (=puttejaan) ripeästi lipun kanssa, sääntöjen sallimalla tavalla.
    – tai niin että joku ryhmän pelaajista hidastelisi tahallaan omaa pelaamistaan, ikäänkuin hyödyntäen sitä että muut ryhmän pelaajat suoriutuvat omista lyönneistään(=puteistaan) huomattavan nopeasti.

    Mielestäni sääntöjen uudistuminen edellyttää pelaajilta jopa hieman aikaisempaa enemmän muiden pelaajien huomioonottamista.
    Toisekseen jotta saisimme mahdollisimman suuren hyödyn uusista, pelinopeutta lisäävistä, mahdollisuuksista tulisi pelaajien ottaa käyttöönsä uusien sääntöjen sallimia pelitapoja.
    Ehkä tarpeen tullen voisi sopivalla tavalla myös ohjeistaa kanssapelaajia erilaisista vaihtoehdoista.

    KL: Käsittääkseni vastasin tuohon jo. EDIT: Kikkailuun ei tarvitse mennä mukaan. Jos pelaaja itse haluaa kikkailla lipputangon kanssa, tehköön sen itse. Kikkailuun kuluva aika on pois lyöntiin käytettävästä ajasta. Jossain vaiheessa Siperia opettaa…

    Onkohan tämä ”Siperia opettaa…” se paras asenne, jos uusia sääntöjä aletaan soveltaa ja otetaan huomioon, että pelaaja tekee itse valintansa mm. Lipun suhteen. Opettamisen paikka sitten voi olla muualla, kuin golfkisassa griinillä … tai tietenkin tuomari voi käydä opettamassa, mutta kanssapelaajat eivät ole tuomareita, vaikka taskussa olisi mimmoinen kortti

    Komppaan tässä gloffaria:

    Mielestäni sääntöjen uudistuminen edellyttää pelaajilta jopa hieman aikaisempaa enemmän muiden pelaajien huomioonottamista. Toisekseen jotta saisimme mahdollisimman suuren hyödyn uusista, pelinopeutta lisäävistä, mahdollisuuksista tulisi pelaajien ottaa käyttöönsä uusien sääntöjen sallimia pelitapoja.

    KL1

    Mielenkiinnosta kysyn miten nimim. ”KL1” aikoo menetellä tilanteessa jossa hän nostaa lipun reiästä omaa puttiaan varten. Siis laittaako:
    A)takaisin reikään saatuaan puttaamisensa valmiiksi?
    B)jättää lipun ja tangon pitkäkseen greenille? (siis muiden hoidettavaksi tai takana tulevien harmiksi)
    C)jättää muutenkin hoitamatta itselleen kohdistuvat velvoitteet peliryhmässään? (tarkoitan esim. tilannetta jossa vapautuu puttaamisesta ensimmäisenä, jolloin hänen velvollisuutena on huolehtia lipun nostamiseta takaisin reikäänsä)

    Gloffare, kyllä minä jatkossakin hoidan osuuteni, ts. huolehdin siitä, ettei lipputanko ole muiden pelaajien tiellä ja että se päätyy takaisin reikään viimeisen pelaajan pelattua reiän loppuun. Samalla odotellessani etsin ja korjaan pallon alastulojälkiä viheriöllä. Tämä asia ei muutu miksikään.

    Sen sijaan en tule kannustamaan pelaajia laittamaan lipputankoa paikalleen lyhyitä putteja varten. Tulen myös heille perustelemaan miksei se ole järkevää.

    KL1

    Onkohan tämä ”Siperia opettaa…” se paras asenne, jos uusia sääntöjä aletaan soveltaa ja otetaan huomioon, että pelaaja tekee itse valintansa mm. Lipun suhteen. Opettamisen paikka sitten voi olla muualla, kuin golfkisassa griinillä … tai tietenkin tuomari voi käydä opettamassa, mutta kanssapelaajat eivät ole tuomareita, vaikka taskussa olisi mimmoinen kortti

    P-P, kyllä minun mielestäni hitaaseen pelaamiseen tulee ihan jokaisen puuttua ihan jokaisessa ryhmässä, jos ja kun ryhmä jää edellä menevistä jälkeen. Puuttumatta jättäminen on iso karhunpalvelus, koska pelaaja itse ei yleensä tiedä olevansa hidas eikä siten osaa myöskään peliään nopeuttaa.

    Tuo viittaus Siperiaan tarkoittaa sitä, että jos pelaaja jatkuvasti sählää viheriöllä joko lipputangon tai jonkun muun asian vuoksi ja toistuvasti ylittää sallitun lyöntiajan, niin jossain vaiheessa alkaa penaltteja tippua. Mielestäni on kaikkien etu, ettei näin käy.

    Kanssapelaajat eivät tosiaankaan ole tuomareita, vaan pelaaja on itse itsensä tuomari. Niinpä rehellinen pelaaja laittaa korttiinsa ansaitsemansa penaltit, joista kanssapelaajilla on paitsi oikeus myös velvollisuus pelaajalle mainita (pl. reikäpeli).

    Ripeä pelaaminen on kaikkien etu, yritetään pitää se mielessä, ja jätetään tarpeeton lipputangon kanssa sählääminen pois.

    KL1: kyllä minä jatkossakin hoidan osuuteni, ts. huolehdin siitä, ettei lipputanko ole muiden pelaajien tiellä ja että se päätyy takaisin reikään viimeisen pelaajan pelattua reiän loppuun. Samalla odotellessani etsin ja korjaan pallon alastulojälkiä viheriöllä. Tämä asia ei muutu miksikään.

    Sen sijaan en tule kannustamaan pelaajia laittamaan lipputankoa paikalleen lyhyitä putteja varten. Tulen myös heille perustelemaan miksei se ole järkevää.

    Hyvä vastaus, toki näin arvelinkin. Samalla tavalla teen myös minä sekä likimain kaikki muutkin golfharrastajat. Muuten sanoisin että tuskinpa meille tulisi minkäänlaisia ongelmia yhteisellä kierroksellakaan..

    Tuosta lyhyen putin osuudesta olen silti eri mieltä. En ole kokenut pienintäkään haittaa siitä että lippu pidetään reiässään myös lyhyiden puttien aikana. Mielestäni ainakaan pallon nostamisessa ei ole mitään ylimääräistä hankaluutta, vaikka lipputanko onkin paikoillaan. Tältä osin saamme varmasti lisää kokemusta ensi kesän pelien myötä.

    Aikaemmin tässä topic’issa esillä olleen linkin
    https://golf.se/regler-och-handicap/regler/golfreglerna-2019/
    takaa löytyviltä videoilta (kts. YouTube-kanal) saa hyvän käsityksen myös siitä kuinka koko greenityöskentely nopeutuu radikaalisti, käytettäessä uusien sääntöjen antamaa mahdollisuutta puttaamisessa.

    Samasta osoitteesta löytyy 20-30 kpl muutakin videoitua esimerkkiä uusien sääntöjen mukaisista pelitavoista. Kannattaa käydä kurkkaamassa vaikka todennäköisesti sama videomateriaali tulee saataville myös suomenkielelle käännettynä.

    KL1: Ripeä pelaaminen on kaikkien etu, yritetään pitää se mielessä, ja jätetään tarpeeton lipputangon kanssa sählääminen pois.

    Tästä olen täysin samaa mieltä..

    #1273788 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    tph

    Yksi juttu johon kannattaa kiinnittää huomiota kun lipun kanssa puttaaminen yleistyy, on turvallisuus.

    Joissain tilanteissa, joissa greeni on mäen päällä ja varsinkin jos poistuminen on greenin taakse, on nykykäytännöllä takana tulevan ryhmän melko helppoa päätellä milloin edellä menevä ryhmä poistuu greeniltä. Ensin oli lippu ylhäällä, sitten kaikki pääsivät greenille ja lippu katosi näkyvistä. Sitten lippu tuli taas näkyviin ja saa lyödä. Pelaajia ei välttämättä juurikaan näkynyt koko tapahtuman aikana.

    Tuollaisia paikkoja ei ole joka kentällä mutta on niitä vastaan tullut useampikin. Jos putataan lipun kanssa niin lienee parasta toimia samoin kuin muissakin katvepaikoissa, eli jättää yksi bägi greenin eteen osoittamaan takana tuleville, että greenillä on vielä porukkaa.

    #1273790 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Tähän asti, kun edellämenevät sovittee lippua takaisin, on voinut päätellä, että greeni on kohta vapaa. Ensi vuonna siitä voi päätellä että Gloffare on kohta puttaamassa. Ellei hän sitte ole todella niin hyvä kuin sanoo, muut ovat vielä matkalla kun hän on jo putannut kuppiin.

    #1273791 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tähän asti, kun edellämenevät sovittee lippua takaisin, on voinut päätellä, että greeni on kohta vapaa.

    Ensi vuonna on opeteltava myös noissa kohdissa jättämään bägi tai auto takanatulevien näkyville. Tämä ihan olennainen turvallisuusseikka jää nykyisin luvattoman usein huomioimatta. Erityisesti autoilijat ajavat autoineen palloa etsimään ilman, että mitään jää näkyviin. Erityisesti autolla pelaavien on opeteltava jättämään auto näkyville ja etsittävä kävellen palloa, jos pallo on kadonnut sokkopaikkaan. Ei liene liikaa vaadittu autoilijoilta.

    #1273792 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    thp: Ensin oli lippu ylhäällä, sitten kaikki pääsivät greenille ja lippu katosi näkyvistä. Sitten lippu tuli taas näkyviin ja saa lyödä. Pelaajia ei välttämättä juurikaan näkynyt koko tapahtuman aikana.

    Tuollaisia paikkoja ei ole joka kentällä mutta on niitä vastaan tullut useampikin. Jos putataan lipun kanssa niin lienee parasta toimia samoin kuin muissakin katvepaikoissa, eli jättää yksi bägi greenin eteen osoittamaan takana tuleville, että greenillä on vielä porukkaa.

    Varsin aiheellinen kommentti ja mikä parasta, mukana on lisäksi asiallinen ehdotus ratkaisuksi.

    Tällaisia, hieman katveessa tai kummun jne. takana sijaitsevia greenejä löytyy eräiltä kentiltä. Eikä kaikissa tapauksissa ole edes lippu nähtävissä. Tulee mieleen esim. Kastelholman Slottsbana 2. väylä. Siellä on greenin takana kello jota voi kilkuttaa merkiksi takaa tuleville. Vastaavia löytyy toki muualtakin.

    Uudet säännöt aiheuttavat muutoksia erilaisiin merkkauksiin kaikilla kentillä. Joissain tapauksissa lienee syytä huomioida (paikallissäännöissä tai peliohjeissa jne.) myös tällaiset katveiset lipunpaikat. Mutta kuten edellä jo esitettiin niin pelaajat voivat itsekin huomioida asian tilanteen ja tarpeen mukaan.

    #1273822 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kaiken tämän kohkaamisen keskellä on syytä pitää kirkkaana mielessä sääntömuutoksen perimmäinen syy, joka on pelin nopeuttaminen. Syy ei siis ole pallon reikään pelaamisen helpottaminen, vaikka joissain harvoissa tapauksissa pallo meneekin reikään helpommin tangon ollessa paikallaan.

    Koska muutoksen tarkoitus on nopeuttaa pelaamista, en oikein näe järkeä lähteä peliä ehdoin tahdoin hidastamaan nostelemalla ja paikalleen laittelemalla lipputankoa kesken reiän pelaamista. Lisäksi on syytä ymmärtää, että mitä useammin lipputankoa käsitellään, sitä todennäköisemmin reiän reunaa vaurioitetaan. Ja vaikka täällä on kovasti yritetty todistella, että pallon nostaminen reiästä tangon ollessa paikallaan on yhtä vaivatonta kuin ilman tankoa, totuus on kuitenkin vallan toinen. Reiän reunaa tullaan aivan varmasti vaurioittamaan nostettaessa palloja tangon kanssa. Sen tekevät ne samat henkilöt, jotka eivät malta nostaa ja laittaa takaisin lipputankoa pystyasennossa ja viis veisaavat reiän reunan rikkoutumisesta.

    Kannustan edelleen kaikkia toimimaan kuten ennenkin, ts. pallot reiälle, lipputanko pois, pallot reikään ja tanko paikoilleen. Tällä tavalla saavutamme sen hyödyn, jonka lordit ovat meille halunneet sääntömuutoksella tarjota.

    #1273823 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Itse kannattaisin linjaa, että kun kaikki näkevät reiän niin lippu pois.

    #1273833 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hyvät ystävät, käykääpä katsomassa aiemmin linkkaamaani osoitetta ruotsalaisten opetusvideoihin. Siitä näkee käytännön esimerkin puttaamisesta lipun ollessa reiässään koskemattomana. Ei todellakaan ole vaikeaa eikä hidasta.

    Voin vahvistaa asian myös oman kokemukseni perusteella.

    Jättämällä lippu paikoilleen koko neljän pelaajan ryhmä selviää griinityöskentelystään helposti alle minuutissa. Eikä kenenkään tarvitse hosua tai kiirehtiä. Toki tähänkin muutokseen pitää oppia suhtautumaan positiivisella tavalla. Sen lisäksi joutuu myös tekemään asiat hieman uudella tavalla. Se voi alkuunsa olla monelle vaikeaa.

    Mutta sellaista tämä maailma on – kohtaamme jatkuvasti uusia asioita ja toimintatapoja niin töissämme kuin vapaa-ajallamme. Muutos on jatkuvaa. Niihin pitää kuitenkin osata suhtautua avoimesti ja ilman turhaa muutosvastarintaa.

    Monissa muissakin perinteisissä urheilukajeissa on tehty sääntömuutoksia. Nyt viimein koitti muutosten aika myös golf’issa.

    Voin pitkäaikaisesta kokemuksestani kertoa että lajin pariin (=suorituksiin, peli-/apuvälineisiin, erilaisiin pelitapoihin) on viimeisen kahden vuosikymmenen aikana tullut lukuisia elementtejä jotka ovat huomattavasti lisänneet yksittäisten pelaajien omiin suorituksiinsa käyttämää aikaa. Erityisesti greeneillä toiminta/työskentely on muuttunut viime vuosina todella hitaaksi.

    En jaksa uskoa että vanhat lordit olisivat halunneet golf’ista kehittyvän nykyisen kaltaista hidastelua ja odottelua. Nykyajan hitaat pelitavat ja kaikenlaiset rutiinit ovat jo uhkaamassa koko lajin säilymistä. Eikä kysymys ole pelkästään Suomesta vaan ”aikasyöpä” on levinnut koko maailmaan, kymmenien/satojen miljoonien golf’ia harrastavien keskuuteen.

    Mutta ehkä mekin vielä opimme sen mitä näillä uusituilla säännöillä ihan oikeasti tavoitellaan. Ottakaamme ne vastaan iloiten ja innokkaasti.

    #1273837 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Itse olen kyllä vastaan lipun holessa oloa. Kovemmalla tuuleella vastatuuleen! Morjes👎

    #1273838 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tietty tähän voi lisätä, Neidit pelaavat nätillä säällä!

    #1273840 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    VAIN

    #1273846 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Jättämällä lippu paikoilleen koko neljän pelaajan ryhmä selviää griinityöskentelystään helposti alle minuutissa.

    Höpö höpö.

    Yhdenkään pelaajan griinityöskentely ei nopeudu pätkääkään sillä, että tanko jätetään reikään. Ajan säästö syntyy siinä, ettei tarvitse odottaa puttaamisen aloittamista.

    ’.. alle minuutissa…’ Ja lehmät lentävät.

    #1273866 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kirjoittelin jo toiseen ketjuun, mutta laitetaan tähänkin …

    Arvailen että ensi vuonna suuri(n) osa golfkierroksista pelataan niin että lippu on reiässä koko ajan.

    Suurin osa on harkkakierroksia, eikä ainakasn itselleni ole mitään väliä onko lippu reiässä vai ei.
    Jos muutkin ajattelee että ei väliä, eihän sitä luultavasti kukaan pois nosta kun tarvetta ei ole?

    Luultavasti nopeuttaa hiukan, kun yksi operaatio jää pois, ei nyt paljon mutta kuitenkin.

    En tietysti vastusta jos joku haluaa lipun pois, sekin käy.

    #1273877 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kuuma putteri:Arvailen että ensi vuonna suuri(n) osa golfkierroksista pelataan niin että lippu on reiässä koko ajan.

    Suurin osa on harkkakierroksia, eikä ainakasn itselleni ole mitään väliä onko lippu reiässä vai ei.
    Jos muutkin ajattelee että ei väliä, eihän sitä luultavasti kukaan pois nosta kun tarvetta ei ole?

    Luultavasti nopeuttaa hiukan, kun yksi operaatio jää pois, ei nyt paljon mutta kuitenkin.

    En tietysti vastusta jos joku haluaa lipun pois, sekin käy.

    Juuri näin ajattelen itsekin..

    Tosin minulla on myös aavistus siitäkin että lipun jättäminen reikään tulee ajan myötä nopeuttamaan myös muuta greeneillä tapahtuvaa säätämistä, turhaa merkkailua, tähtäilyä jne.

    Aiemmin mainitsemani alle minuutin ajankäyttö täydeltä ryhmältä voi olla liikaa vaadittu.
    Mutta, jos saataisiin vaikka puolitettua hitaimpien peliryhmien puttaamisessa käyttämänsä aika niin ko. ryhmän kierrokseensa käyttämä kokonaisaika lyhenisi likimain tunnilla. Nykyisin hitaimmat ryhmät käyttävät puttaamiseen jopa 5-7 minuuttia/greeni. Toivottavasti heitä kyetään sääntöjen uusiutuessa opastamaan suoriutumaan hieman ketterämmin.

    Toki uudet säännöt antavat myös greenien ulkopuolella mahdollisuuksia joustavampaan pelaamiseen. Toivottavasti esim. pallojen etsiminen sujuu aikaisempaa ripeämmin. Selkeämmät käytännöt erilaisten esteiden osalta tullee myös helpottamaan pelin jatkamista jne.

    Joka tapauksessa ensi kevään aikana koittaa kentillä ja seuroissa hyvä tilaisuus kaikkien pelaajien opastamiseen. Samalla kun tutustutaan uusien sääntöjen antamiin mahdollisuuksiin. Kovasti toivoisin että pyrittäisiin nostamaan täysimääräisesti esille uusien sääntöjen suomia mahdollisuuksia pelaamisen nopeuttamiseen. Tästä pelaamisen nopeuttamisesta olen myös nimimerkki ”KL1:en” kanssa täysin samaa mieltä.

    Eihän tässä ole kysymys mistään joko-tai uudistuksesta lipun osalta. Jatkossa pelaajat voivat vapaasti ja halunsa mukaan harkita nostaako lipun tai jättääkö paikoilleen. Kumpikin tapa on pelaajien käytettävissä, aina kulloisen tarpeen ja näkemyksen mukaan. Sitä (=sääntöjen suomaa) valinnanvapautta kunnioittakaamme.

    #1273894 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Juuri näin!

    Arvelen kuitenkin että harkkakierroksilla jos edessä on tyhjää, lippua pois vaativat voivat joskus saada osakseen lempeää mulkoilua muilta ryhmän pelaajilta 😁

    #1273896 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tässä kun on tullut jokunen kerta pelaajien edesottamuksia tarkkailtua niin kilpailuissa kuin seurustelukierroksillakin, niin viheriötyöskentelyä eniten hidastavat kolme asiaa ovat:
    A- liian pitkät rutiinit, mukaan lukien linjojen lukeminen ja pallon asettelu viheriölle
    B- ei olla valmiita oman lyöntivuoron koittaessa, ts. ruvetaan vasta sitten lukemaan omia linjoja tai siirtymään omalle pallolle
    C- yhteistoiminnan puuttuminen

    Valitettavan harva pelaaja koskaan miettii näitä asioita nimenomaan ryhmän pelinopeuden kannalta ja se näkyy etanakierroksina. Kohtia A ja B voi jokainen harjoitella ihan itse ja keskittyä niihin liittyvien taitojen hiomiseen muiden edesottamuksista huolimatta, mutta tuo kohta C on erityisen vaikea.

    Yhteistoimintaan liittyy nimenomaan lipputangon huoltaminen niin tänään kuin ensi vuonnakin. Sujuva ryhmätyöskentely vaatii paitsi pelisilmää myös halua pelata ripeästi, mitkä molemmat puuttuvat valitettavan monilta. Aika moni pelaa paljon ruuhkaisina aikoina eikä pelinopeus silloin aina ole itsestä tai omasta ryhmästä kiinni eikä asiaan silloin tietty tule kiinnitettyä juuri huomiotakaan. Mutta kun tulee se hetki, että oma ryhmä jää jälkeen ja takaa puskee kentällinen väkeä päälle, harjoituksen puute johtaa siihen, ettei osatakaan nopeuttaa ryhmän peliä.

    Muistan erään kerran 15 vuotta sitten, kun olimme kolmen ryhmässä pelaamassa ja takaa tuli kuuden hengen ryhmä. Kummastelin ryhmän kokoa, mutta koska se pelasi selvästi nopeammin kuin me, päästimme sen ohitsemme yhdellä parkolmosella. Kysyin sitten ryhmässä olleelta prolta mistä siinä oikein oli kyse. Hän vastasi, että he vain kokeilevat kuinka suuria ryhmiä kentällä voisi liikuttaa.

    Siinä ryhmässä yhteistoiminta viheriöllä todellakin pelasi! Aina kun yksi pallo pysähtyi ja nostettiin, toinen lähti jo liikkeelle, eikä sen lipputangon huoltamisen suhteenkaan ollut ongelmia…

    Kun ensi kauden pelit toden teolla alkavat, kehotan kaikki pikkaisen miettimään pelatessaan missä aikaa voisi säästää ja toisaalta missä sitä kuluu turhaan. Lipputangon nostaminen kertaalleen ja sen paikoilleen laittaminen kertaalleen eivät ole niitä aikaa vieviä asioita, jos ryhmä vain osaa toimia oikein. Eikä sitä lipputankoa paikoilleen laittavaa viimeisenä viheriölle jäävää pelaajaa todellakaan tarvitse odottaa lyömään ensimmäisenä seuraavalta tiiltä, kuten paljon on tullut nähtyä vuosien varrella…

    #1273900 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL1 kirjoitti: ”Putti-Possu, ota mukaasi sekuntikello. Laitat sen aina käyntiin, kun tuon hitaan henkilön on vuoro lyödä. Sitten 40 sekunnin jälkeen ilmoitat hänelle kulloinkn soveltuvasta rangaistuksesta.”

    Älä nyt KL ihan soopaa puhu, joku vielä uskoo sua ja alkaa kellottamaan pelikavereitaan tuolla kentällä, siitähän se riemu repeää.
    Mallipaikallissääntö 8K-2 kertoo että myös jatkossa sitä kellottamista harrastaa vain tuomarit (toivottavasti edes jotenkin osaavat sellaiset): ”Timings will be taken from the moment it is decided by the referee that it is the player’s turn to play and he or she is able to play without interference or distraction.” Eli unohtakaa ne sekunttikellot ja keskittykää omaan tekemiseenne, se on paras lääke pelinopeuteen.

    JP Salakari

Esillä 25 viestiä, 176 - 200 (kaikkiaan 218)
Vastaa aiheeseen: Säännöt 2019

Etusivu Foorumit Säännöt Säännöt 2019