Aihe: Ruling? - Golfpiste.com

7.–14.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[3][9]
KilpailuaSuomalaista

Ruling?

Etusivu Foorumit Säännöt Ruling?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1343438 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kuulinpa eilen tämmöisestä tapauksesta ja ajattelin pistää teidätkin pohtimaan asiaa.

    Eräässä kilpailussa yhdellä viheriöllä reikä oli kairattu sellaiseen rinteeseen, että yläpuolelta lyöty pallo ohi reiän mennessään valui aina vähintään nelisen metriä pitkäksi. Ohi ei siis voinut putata. Noh, tämä turhautti kisan ensimmäistä ryhmää siinä määrin, että lopulta muuan pelaaja päätti toimia siten, että hän puttasi hyvin hiljaa kohti reikää ja pallon ollessa lähellä reikää hän ohjasi liikkuvan pallon mailallaan reikään. Ryhmän muut pelaajat tekivät saman, koska totesivat reiän pelaamisen muutoin kestävän aivan tolkuttoman kauan.

    Koska ryhmän touhu griinillä kesti niin kauan, niin seuraava ryhmä oli jo odottelemassa griinille lyömistään. Niinpä ensimmäisen ryhmän pelaajat kuvailivat tilanteen nopeasti tuon ryhmän jäsenille ja kehottivat noudattamaan esimerkkiä, jos pallo ei muutoin tahdo mennä reikään. Sitä ei kertoja tiennyt noudattivatko seuraavat pelaajat neuvoa vai ei.

    Maaliin päästyään ensimmäinen ryhmä antoi kilpailun johtajan kuulla kunniansa järjettömästä reiän paikasta. Johtaja ei kuitenkaan hätkähtänyt, vaan ryhtyi pohtimaan millainen tulos ko. reiälle kullekin ryhmän pelaajalle oikein lasketaan, ts. mitä sääntöä pelajat ovat rikkoneet.

    Niin, mikä sääntö tässä astuu kuvaan ja millaisia rangaistuksia pelaajille olisi pitänyt tuomita?

    #1343578 Ilmoita asiaton viesti

    Liikkuvaa palloa pelaaminen 10.1d – yleinen rangaistus, joka tulee kaikille niin tehneille

    Neuvominen (?) 10.2a – yleinen rangaistus. Tämä tulee niille, jotka neuvoivat seuraavaa ryhmää.

    Eli max. +4 lyöntiä. Oli kallis viheriö, jos meni oikein….

    #1343581 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ovatko kaikki Calen vastauksesta samaa mieltä?

    #1343583 Ilmoita asiaton viesti

    Eri mieltä, se reikään ohjaus lasketaan + yleinen rangaistus eli tästä + 3 korttiin
    (Lyöntipelissä sääntöä rikkova lyönti lasketaan ja pelaaja saa kahden lyönnin
    rangaistuksen.)

    Sitten neuvo monen, onko tämä puttaamisen strategiasta neuvo? Mielestäni on joten siitä lisää +2. Voi olla ettei tämä ole neuvo? Kl1 kuis on?

    #1343585 Ilmoita asiaton viesti

    Menisikö tämä niin, että se reikään ohjattu lyönti mitätöidään ja pitäisi uusia alkuperäiseltä paikaltaan (11.2).
    Kenelläkään ryhmän pelaajalla ei siten ole tuolta reiältä reikätulosta, joten jos oli lyöntipeli, heidät diskataan. Niinpä tuolla seuraavan ryhmän neuvomisella ei taida olla merkitystä…

    #1343586 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Nähdäkseni kaverit eivät pelanneet kyseistä reikää loppuun asti sääntöjen edellyttämällä tavalla. (Pallon ohjaaminen mailalla ei ole mailalla lyömistä). Eiköhän lyöntipelissä dq olisi paikallaan.Sääntö 3.3c.

    P.S. Tpo ehtikin olemaan samalla asialla ennen minua.

    P.P.S. Pistebogipelissä ei tietenkään pisteitä tuolta reiältä, mutta tuleeko seuraavalle reiälle neuvojille neuvomisesta pari penaltia? Ei varmaan, neuvominenhan tapahtui sillä reiällä, joka neuvojilla oli vielä kesken.

    #1343609 Ilmoita asiaton viesti

    P.P.S. Pistebogipelissä ei tietenkään pisteitä tuolta reiältä, mutta tuleeko seuraavalle reiälle neuvojille neuvomisesta pari penaltia?

    Tämä on mielenkiintoinen kysymys. Eli miten pb-kisassa kohdennetaan rangaistus, jos rangaistus ei kohdennu millekään reiälle. Esimerkki voisi olla toteamus kisaa aloittavalle kaverille: ”rantaväylillä kannattaa vastatuuleen ottaa 2 mailaa extraa”

    #1343610 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Sieltähän niitä erilaisia ajatelmia alkoi tulla!

    Ensin siihen pallon pelaamiseen. Tuomarina kysyisin kultakin pelaajalta ’löitkö sinä sitä palloa sen ollessa liikkeessä vai piditkö mailaasi paikallaan’. Jos palloa on lyöty, niin siitä 2 penaa ja reikä on taputeltu (sääntö 10.1d). Jos mailalla taasen vain ohjetaan palloa, niin sääntö 11.2 astuu kuvaan ja sen alakohta c(2), jonka perusteella lyöntiä (siis sitä, jolla pallo laitettiin liikkeelle) ei lasketa ja se on uusittava (lisäksi 2 penaa). Jos näin ei menettele ja lyö seuraavalta tiipaikalta, seurauksena on diskaus.

    Mitä tulee tuohon neuvomiseen, niin se onkin pikkaisen tulkinnanvaraisempi juttu. Voiko sääntöjen vastaiseen toimintaan kehottaminen olla neuvo? Siihen en osaa vastata, mutta tällä hetkellä kallistuisin sen puolelle ettei.

    #1343611 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Eli miten pb-kisassa kohdennetaan rangaistus, jos rangaistus ei kohdennu millekään reiälle.

    Aivan samalla tavalla kuin muissakin pelimuodoissa, eli seuraavalle reiälle.

    #1343627 Ilmoita asiaton viesti

    Aivan samalla tavalla kuin muissakin pelimuodoissa, eli seuraavalle reiälle.

    Ja onko niin, että jos pallo on 18r kupissa ja sen jälkeen neuvoo 1-tiillä olevaa pelaajaa, ei neuvojalle tule rangaistusta, koska kierros on jo ohi.?

    #1343629 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ja onko niin, että jos pallo on 18r kupissa ja sen jälkeen neuvoo 1-tiillä olevaa pelaajaa, ei neuvojalle tule rangaistusta, koska kierros on jo ohi.?

    Niin on. Sääntö 10.2a: ’During a round…’

    #1343630 Ilmoita asiaton viesti

    Vielä rajanvetoa tuosta neuvon kysymisesta (tai neuvomisesta) ajatellen tilannetta, jossa kierroksen pelanut ja kierrostaan aloittava keskustelevat. Missä menee raja yleisen keskustelun ja neuvon kysymisen välillä:

    – Miten kova tuuli oli siellä rantaväylillä … vast: kova vastatuuli, kun piti ottaa kaksi mailaa extraa lähestymisiin
    Tai
    – Miten paljon se myötätuuli auttoi palloa … vast: kova oli myötäinen, kun spoonilla meni metsään asti
    Tai
    – miten tuuli vaikutti sillä par3 väylällä … vast: yleensä pelaan i8:lla, mutta tänään piti olla i6

    #1343631 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ei noilla kysymyksillä ole mitään tekemistä golfin sääntöjen kanssa, koska kumpikaan ei ole pelaamassa kierrostaan.

    #1343762 Ilmoita asiaton viesti

    Ei noilla kysymyksillä ole mitään tekemistä golfin sääntöjen kanssa, koska kumpikaan ei ole pelaamassa kierrostaan.

    Tarkoitatko, ettei rangaistuksia tule, ennen kuin on aloittanut kierroksensa. Tämä tarkoittaisi siis sitä, että ennen ykköstiiausta, voisi kysellä mailoja, siirtää mainostauluja (kuten Roope Kakko muinoin teki) tai jopa siirtää tiimerkkejä tai käyttää kiellettyä etäisyysmittaria jossa myös kaltevuusmittaus ennen ykköstiiausta?

    #1343763 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tarkoitatko, ettei rangaistuksia tule, ennen kuin on aloittanut kierroksensa.

    Ei neuvon kysymisen tai antamisen suhteen, josta tässä siis oli kyse.

    Tämä tarkoittaisi siis sitä, että ennen ykköstiiausta, voisi kysellä mailoja, siirtää mainostauluja (kuten Roope Kakko muinoin teki) tai jopa siirtää tiimerkkejä tai käyttää kiellettyä etäisyysmittaria jossa myös kaltevuusmittaus ennen ykköstiiausta?

    Roope muistaakseni siirsi mainostaulua ihan kierroksensa kestäessä…

    Ihan näin sääntökirjaan kajoamatta sanoisin, että ennen kierroksen aloittamista
    – mailoja saa kysellä ihan vapaasti (miksi kummassa ei saisi..??)
    – tiimerkkejä saa siirrellä ihan vapaasti, MUTTA ne on palautettava paikoilleen ennen sitä ensimmäistä lyöntiä
    – kiellettyä etäisyysmittaria saa myös käyttää

    Lähtökohtaisesti golfin säännöt pätevät muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta (harjoittelu) golfkierroksen aikana, mikä ainakin itsestäni tuntuu kerrassaan loogiselta.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Ruling?