7.5. – 14.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][17]
KilpailuaSuomalaista

Rautojen vaihto

Etusivu Foorumit Välineet Rautojen vaihto

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 144)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts olen nyt jo muutamaan kertaan kehottanut jättämään kynää vähän tylsemmäksi. Tämä on viimeinen kehotus. Henkilökohtaisesti en ole provosoivan kirjoitustyylin kannattaja, mutta se on täällä sallittua. Mikä taas ei ole, on trollaus ja näiden välinen ero on usein tulkinnanvarainen ja lukijasta riippuva. Täällä asian tulkitsija olen minä.

    Golfiin ja golfareille kuuluu olenaisesti etiketti ja kanssapelaajan kunnioittaminen. Täällä noudatamme samoja herrasmiessääntöjä mihin olemme muutenkin lajimme parissa tottuneet.

    LDR-MOD Dole

    ts

    Viesti poistettu.

    Sääntö 5-1

    LDR-MOD Dole

    99887766 on saanut vastauksen kysymykseensä ja aiheesta ei ole keskusteltu enää kymmeniin viesteihin.

    Ketju lukkoon.

    LDR-MOD Dole

    #1086340 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Nyt kun olemme kaikki rauhoittuneet, jos joku haluaa keskustella rautojen vaihdosta, tämä on siihen tarkoitukseen erinomainen ketju.

    Avaan jälkeen ketjun ja tässä ketjussa keskustellaan siis ainoastaan rautojen vaihdosta.

    #1086346 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Luettuani nuo muutamat asialliset viestit tästä ketjusta laitanpa yhden huomion.

    Teetin uudet mailat kevättalvella ihan asiansa osaavalla fittaajalla ja hyväthän niistä tuli, tai oikeastaan ihan v…n hyvät. Eroja edellisiin rautamailoihin on monta (uudet vs. vanhat):
    – cb vs. mb
    – liekulma uusissa pystympi 1-2 astetta
    – graffavarsi vs. teräs
    – uusissa varret 1/4 tuumaa pidemmät kuin vanhoissa
    – loftit uusissa 2-3 astetta flätimmät

    Näiden perusteella jos tahtoo vängätä paljonko jonkun rautakutonen lentää, niin voi ihan rauhassa vängätä, mutta ainakin oma uusi R6 on ihan eri peli kuin vanha R6 eikä niiden lentomatkoja voi mitenkään verrata.

    Joka tapauksessa uudet rautani ovat itselleni valtavan paljon sopivammat kuin vanhat ja siitä kai rautojen vaihdossa on kyse.

    #1086349 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Teetin uudet mailat kevättalvella ihan asiansa osaavalla fittaajalla ja hyväthän niistä tuli

    Tästä olen monasti haaveillut. Tai ensinnäkin siitä, että pääsisi lyömään erilaisilla mailoilla.

    Mutta sitten iskee pelko, että se oma (huono) lyönti tuhoaa mailojen mahdollisuuden. Eli mikä lyönti pitäisi ottaa mukaan tuonne fittaajalle, se huono vai se parempi?

    #1086379 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Noh, tuo riippuu niin fittaajasta kuin etäisyydestä fittaajaan ja kotikenttään / testauspaikkaan, ynnä fittaajan joustavuudesta.

    Minulla rautojen kanssa ei tarvinnut tehdä juurikaan testejä rangella, vaan perussetti löytyi pajalla. Wedgesarjan varsi löytyi vasta lyhyen rangetestin perusteella ja tyytyväinen olen ollut.

    Draiverilla testattiin pajalla kahta vartta ja samoja rangella. Yllättäin mittalaitteissa selvästi parempi varsi osoittautui täysin toimimattomaksi rangella, ja se toinen on toiminut ihan sikahyvin. Puufemma ja kaksihysseä löysivät hyvän kodin ihan pajalla ja rangella suhde vain vahvistui.

    Palatakseni ensimmäiseen kappaleeseen, niin lähellä oleva fittaaja ynnä kokeilumahdollisuudet helpottavat asiaa, mutta bisnestä asiallisesti pyörittävä fittaaja mukautuu asiakkaan tilanteeseen.

    Joten, anna palaa, Q8!

    EDIT: Ai niin, käyttämäni fittaaja on asiakaslähtöinen ja vaihtaa toimimattomat varret paremmin toimiviin perin pienellä lisäkustannuksella. Vaikka nykyinen settini maksoi jokseenkin runsaasti lähikaupan perussettiin verrattuna, niin se on jokaisen sentin arvoinen.

    EDIT2: Fittaajan tehtävänä on tehdä hyvät mailat siihen huonoon swingiisi, joten….

    #1086403 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    @KL

    Kun kyse on käyttäjäkokemuksista, jos haluat saat kyllä halutessasi nimenkin kertoa, ei se mainontaa ole.

    Itsellä on hyviä kokemuksia Mika Saastamoisesta, eli Gripsteristä.

    #1086423 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Toisaalta, jos softa mahdollistaisi profiilitietojen ylläpidon, niin halukkaat voisivat kysellä tietoja sähköpostitse… 😉

    Minun mailani rakensi Sami Siren ja firma on Golfpaja Tmi, joka sijaitsee Sipoon Talmassa, ihan siinä Laakso-kentän kakkosreiän vieressä.

    #1086424 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Ääni Mikalle.

    Wedgesarjan varsi löytyi vasta lyhyen rangetestin perusteella ja tyytyväinen olen ollut.

    Wedgeissä varsi tai ”nimellinen” bounce merkitse vain osan mailan toimivuudesta. Esim. Titun eri grindit (F, S, K jne.) ja versiot (sm5 vs. sm6) ovat kyllä kaikki ihan eri mailoja. Toki viimeisen viilauksen saa valitsemalla sopivan varren, mutta itsellä ainakin versioiden kirjo vs. oma swingi on ollut suurin haaste. Aika monenlaista wedgeä on tullut kokeiltua. Nyt tuntuu löytyneen hyvä setti: SM6 58 asteinen K grind on muuten loistotyökalu bunkkerissa ja griinin ympärillä, SM5 54 F grindillä yleiswedgenä ja 50 asteinen cap wedge vähän pidempiin lähestymisiin.

    #1086447 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL1: kiinnostaisi tietää enemmän varsivalinnastasi. Miksi grafiittivarsi? Mitä varsia vertailit? Paino ja flex?

    Mikä lapa?

    Olen itse hankkinut samasta pajasta driverin nuppiin varren – onnistuneesti.

    #1086482 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tavoitteena oli löytää yhdistelmä, jolla ikääntyvä ihminen pystyy lyömään järkeviä pituuksia järkevällä kaarella. Graffavarsi tuli oikeastaan heti kyseeseen ja mailoissa on nyt Accra 100i ja tuo lienee regu, ei siinä tosin mitään lue asiasta. Sama varsi on siis mailoissa PW-R5.

    Lapa on TM P5i.

    Lyhyisiin wedgeihin valitsin teräsvarren kokeiltuani sekä graffaa että terästä. Jotenkin teräs tuntui niissä mukavammalta, liekö henkinen juttu.

    Tuohon päälle sitten kaksi M1-sarjan hysseä ja M2-sarjan 18-asteinen väyläpuu sekä käytetty 1R-draiveri. Peli on ollut parempaa kuin koskaan, kiitos sopivien välineiden.

    Luotettavaa Zebra-putteriani en sentään vaihtanut, 20 vuotta on sillä putattu palloja reikiin. Ja ohi niistä…

    #1086593 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Itseäni vähemmän pelannutta arveluttaa, onkohan esim minulla oikeasti sellaista maila- ja pallotuntumaa, että osaisin sanoa sopiiko minulle jotkut mailat vai ei.

    Jos vertaan tennikseen (taas, sori) jota joskus osasin:

    Jos joku tennisharrastelija joka olisi yhtä huonolla tasolla kuin minä golfissa olisi kysynyt tennikseen mailaneuvoa, olisin sanonut että ota
    ”Kevyt, helppo, jäykkä, kärkipainoinen, joka antaa ilmaiseksi lisää voimaa”.

    Sitten taas jos olisin itse sellaista kokeillut, olisin luultavasti sanonut heti että
    ”Liian tunnoton tykki, ei tuntumaa, ei tarkkuutta”

    Kai golfissakin on niin, että harrastelijan kannattaa ottaa helpompi maila, joka on ehkä sitten väistämättä tuntumaltaan huonompi?

    Toisaalta tietysti jos aivan tosi helppo ja tunnoton maila, se ei sitten myöskään ”opeta” sitä tuntumaa?

    #1086600 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ei mailafittaus ole sitä, että joku sanoo ’ota tommonen maila’, vaan niitä mailoja oikeasti kokeillaan ja haetaan henkilölle sopivin.

    #1086601 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Ja nykyään helppous ja tuntuma eivät ole enää toistensa vastakohtia. Monissa paremman pelaajan game-improvement raudoissa on lähes taotun tuntuma… ja osa niistä jopa on taottuja. Isoin asia mitä menettää on pallon työstettävyys. Palautetta tulee ihan riittävästi singelipelaajallekin.

    Mun rautojen vaihto meni metsään…en ole pariin vuoteen enää lyönyt palloa..tai ainakaan 4 kuukauteen.

    Mun rautojen vaihto meni metsään…en ole pariin vuoteen enää lyönyt palloa..tai ainakaan 4 kuukauteen.

    Eikö ne mailat olisi kannattanu hakea sieltä metsästä ennen lumen tuloa?

    Väännätytin ne pystymmäksi mutta se vain pahensi tilannetta.

    Olen 194 cm kengät jalassa.

    Varret jäi tuuman liian lyhyeksi.

    Ei tuo pituutesi ole ainoa asiaan vaikuttava. Ihmisillä on eripituisia käsiä.

    KL1

    Ei tuo pituutesi ole ainoa asiaan vaikuttava. Ihmisillä on eripituisia käsiä.

    Juu. Oulun ihmeellä toinen käsi on paljon pidempi kuin toinen ja siksi mailojen malinta on ollut haasteellista…

    (ISO hymiö ja suopursumätäs)

    Nyt kyllä KL harppasi ironiallaan metsään! Esim. Itse ilmeisesti myöhään puusta alastulleena matka ranteesta maahan n.5cm vähemän kuin pojallani,vaikka hän on pitempi kuin minä. Poikamme joka on lähes 2M. Hänen kädet jäävät maasta ”50mm” ylemmäs kuin minun (1800 pitkänä).
    Tuohan ei vielä kerro mitään, mutta minun ”kahmalovälini” on pitempi kuin hänen.

    Vaimon korjaus ero on kuulemma lähempänä 10cm.

    KL1

    Tuo kommenttini viittasi kylläkin aivan muuhun kuin ihmisten käsien erilaiseen etäisyyteen maasta… vai ymmärsitkö sinä tuon suopursumättään..?

    EFC

    Mode voi siirtää vietin toisaallekin, mutta juolahti tässä mieleen vanha juttu kun Juki näyttää kirjoitelleen taas foorumille. Eli, kun näytti se olympiaprojekti kariutuneen niihin tuuman vääränmittasiin varsiin, niin vieläköhän sitä kerkeis mukaan Vanajan sennukisaan?? Jos siis ikää on riittävästi? Lupaan tulla katsomaan kisaa 😉

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 144)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1299949 kohteessaRautojen vaihto

Etusivu Foorumit Välineet Rautojen vaihto