16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

Pukeutuminen golf-kentällä 2015

Etusivu Foorumit Yleistä Pukeutuminen golf-kentällä 2015

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 72)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ERG:ssä ei ole enää käytössä virallista ”pukeutumisohjeistusta” vaan mennään yleisellä linjauksella ”siisti pukeutuminen”. Mielestäni nykypäivää ja erittäin tervetullut askel eteenpäin. Itse olen luopunut pikeepaidoista ja siirtynyt erilaisiin (enimmäkseen) yksivärisiin urheilupaitoihin. Mites teidän kentällä pukeudutaan tätänykyä?

    Mites teidän kentällä pukeudutaan tätänykyä?

    Kaikki muu näyttää olevan sallittua, paitsi farkut miehillä:)

    Parti kirjoitti: (21.7.2015 6:26:05)
    Itse olen luopunut pikeepaidoista ja siirtynyt erilaisiin (enimmäkseen) yksivärisiin urheilupaitoihin.

    Myönnän olevani sen verran uuno näissä pukeutumisasioissa että kysyn, mikä ero näillä on? Eikö pikeepaita ole urheilupaita? Onko urheilupaidassa kaulukset?

    Toinen uuno joutui käyttämään noin yleistä termiä kun ei parempaakaan keksinyt.
    Olen nämä paidat ostanut urheiluliikkeistä ja siellä niitä löytyy hieman eri nimikkeiden alta: Training, running, tennis, outdoors…

    Ja mikä sitten on kaulus ja mikä ei? Kai jokaisella jokaisessa paidassa jonkunlainen kaulus on? Ei taideta kumpikaan olla kovin experttejä tässä asiassa. Tämäntyyppisillä joka tapauksessa olen pelaillut.

    Adidas

    Parti kirjoitti: (21.7.2015 9:47:08)
    Ja mikä sitten on kaulus ja mikä ei? Kai jokaisella jokaisessa paidassa jonkunlainen kaulus on? Ei taideta kumpikaan olla kovin experttejä tässä asiassa. Tämäntyyppisillä joka tapauksessa olen pelaillut.

    Adidas

    No tuo paita ei kyllä kauluksellisuuden määrittelyä täytä millään akselilla. Mutta nämä asiathan on kentän päätettävissä mikäli heitä kiinnostaa.

    Vanhanmallinen kauluspaita oli yleisesti vaatimus kunnes muuan Tiger Rldridge käveli PGAn tourin kilpailuun kuvan mukainen paita päällään.

    KL

    Parti kirjoitti: (21.7.2015 9:47:08)
    Toinen uuno joutui käyttämään noin yleistä termiä kun ei parempaakaan keksinyt.
    Olen nämä paidat ostanut urheiluliikkeistä ja siellä niitä löytyy hieman eri nimikkeiden alta: Training, running, tennis, outdoors…

    Ja mikä sitten on kaulus ja mikä ei? Kai jokaisella jokaisessa paidassa jonkunlainen kaulus on? Ei taideta kumpikaan olla kovin experttejä tässä asiassa. Tämäntyyppisillä joka tapauksessa olen pelaillut.

    Adidas

    Tuo on vain kallis t-paita, kauluksia siinä ei ole.

    Kaulus tai ei. Alkuperäinen ajatus oli keskustella siitä millaiset pukeutumisvaatimukset tai -tavat ovat eri kentillä vuonna 2015.

    Omalla kentällä klassinen cädärin tiskiin liimattu ohjeistuskuva on heitetty pois, mutta kentällä pukeudutaan 95% aivan niinkuin aina ennenkin.

    Parti kirjoitti: (21.7.2015 6:26:05)
    ERG:ssä ei ole enää käytössä virallista ”pukeutumisohjeistusta” vaan mennään yleisellä linjauksella ”siisti pukeutuminen”. Mielestäni nykypäivää ja erittäin
    tervetullut askel eteenpäin.
    Itse olen luopunut pikeepaidoista ja siirtynyt erilaisiin (enimmäkseen) yksivärisiin urheilupaitoihin.

    Mites teidän kentällä pukeudutaan tätänykyä?

    Tää on sulle Parti jo jonkinlainen pakkomielle! Pitää saada pelata ilman kauluksia, nyyh!

    Pukeutumisetiketti on aika lailla muuttunut sitten 20 vuotta sitten, kun itse aloittelin golfia. Ilolla on havaittavissa, miten erityisesti naisilla pukeutumistyyli on ’nuorentunut’ melkoisesti.

    Aikanaan peloteltiin, että jos poiketaan etiketin mukaisista asuista, menee golf muutenkin ihan hunningolle ja ihmiset kulkee golfkentällä miten sattuu. Itse olen huomannut lähinnä päinvastaista kehitystä – paljon aikaisempaa vähemmän näkee häiriköitä (lähinnä kaljoissa örveltäviä äijiä, jotka ottaa birdiepaukun jokaiselle par’llekin).

    Näin kehityksen valossa voisi olla ihan perusteltua poistaa loputkin pukeutumissäännöt ja pelatkoot muut vaikka yläosattomissa bikineissä. Minä sen sijaan suosin kauluksellista pikeepaitaa, koska kauluksen saa ylös suojaamaan niskaa auringolta (kuten pikeekauluksen alkuperäinen tarkoitus olikin). Mutta jos joku ei halua tätä käyttää, ei se ole minulta pois.

    Tää on sulle Parti jo jonkinlainen pakkomielle! Pitää saada pelata ilman kauluksia, nyyh!

    Mä kutsun luonteenlaatuani mieluummin sanalla pitkäjänteinen, mutta kai käyttämäsi termikin voi pitää paikkaansa.
    Joka tapauksessa kaulukset on yksi asia mitä golf ei todellakaan tarvitse ja hyvä että tällaisista turhista ulko-golfillista asioista on luovuttu ja ollaan luopumassa.

    Parti kirjoitti: (21.7.2015 16:10:33)
    Joka tapauksessa kaulukset on yksi asia mitä golf ei todellakaan tarvitse ja hyvä että tällaisista turhista ulko-golfillista asioista on luovuttu ja ollaan luopumassa.

    Golfarit ovat erityisen taipuvaisia ihosyövälle ja erityinen riskialue ovat korvat ja niska. Pikeepaidan kaulus ylösnostettuna on aurinkoisina päivänä hyvä suoja niskalle, joka on lisäksi aina mukana. Minusta kauluksellinen paita on kaikkea muuta kuin ulko-golfillinen.

    tervolalainen kirjoitti: (21.7.2015 10:24:28)
    Vanhanmallinen kauluspaita oli yleisesti vaatimus kunnes muuan Tiger Rldridge käveli PGAn tourin kilpailuun kuvan mukainen paita päällään.

    Vaatimus vanhanmallisesta kauluspaidasta katosi jo kun Gary Player ja Jack Nicklaus kävelivät poolopaidoissaan (turtleneck) kentälle. Tigerin kaulus vain oli yksinkertainen versio (mock turtle) tuosta, eikä siis tuollainen kuin Partin kuvassa.

    Ja jos aiheessa pysytään, niin olen Kytäjällä nähnyt jampan farkkushortseissa.

    Tää on sulle Parti jo jonkinlainen pakkomielle! Pitää saada pelata ilman kauluksia, nyyh!
    (Chip Greenside 21.7.2015 14:20:47)

    Tästäpä tulee mieleen yks suomalainen kaveri, joka on puuhaamassa kansalaisaloitetta Brysselistä käsin..

    Putti-Possu kirjoitti: (21.7.2015 16:35:19)
    Pikeepaidan kaulus ylösnostettuna on aurinkoisina päivänä hyvä suoja niskalle, joka on lisäksi aina mukana. Minusta kauluksellinen paita on kaikkea muuta kuin ulko-golfillinen.

    Mainiota, että kerroit niskan olevan aina mukana. Eihän sitä kaikki välttämättä tiedä, kun se on itseltä näkymättömissä.
    Tuo loppukin on täyttä asiaa. Yläpeukku.

    Minä pyrin puketumaan mahdollisimman etiketin mukaisesti ja max. 2v vanhoihin paitoihin.
    Hävettää kun näkee kentällä jos jonkinlaisia kauhtuneita asuja ja ne ovat yleensä vanhemmilla golfhenkilöillä. Taloudellinen kysymys asut eivät ole kellekään joka harrastaa ko peliä. Shortsejakaan en käytä koska ne näyttävät melkein kaikilla miespuolisilla todella epäestettisiltä. Sitten kun ammattipelajille sallitaan t-paidat ja reisitaskuhousut niin jospa minäkin vaihdan niihin. Keväällä Espanjassa ei kentälle päässyt herra jolla oli t-paita ja hän loukkaantui syvästi uhkasi olla koskaan tulematta ko paikkaan, startteri vain kehoitti menemään paitaostoksille.

    HxHot kirjoitti: (21.7.2015 20:36:39)
    Taloudellinen kysymys asut eivät ole kellekään joka harrastaa ko peliä.

    Millähän perusteella noin suoraviivaisen johtopäätöksen voi tehdä? Onko golf mielestäsi vain hyvätuloisten harrastus?

    Mm. monelle tukien varassa elävälle opiskelijagolfarille esim. merkkigolfasut ovat varmasti taloudellinen kysymys.

    Minusta kauluksellinen paita on kaikkea muuta kuin ulko-golfillinen.

    Jouduit minun epätäsmällisen ja huonon ulosantini uhriksi. En tarkoittanut ”kauluksella” itse kaulusta vaan klassista pukeutumiskoodia. En näy sitä mitenkään tarpeellisena asiana golfin pelaamiseen joten näen sen ulko-golfillisena asiana. Ihosyöpä on vakava asia sitä vastaan on syytä suojautua parhaansa mukaan, siitä ei kahta sanaa.

    Toki ymmärrän että joku klubi ottaa tiukan klassisen linjan omaksi koodikseen, mutta silloin se on ko. klubin kulttuuriin liittyvä asia, ei itse golfiin lajina.
    Suomalainen kulttuuri yleensä ja suomalaisten kenttien keskimääräinen profiili on kalleellaan enemmän vapaan pukeutumisen suuntaan. Tiukempi linja istuu luonnostaan muutamalle korkean profiilin kentälle.

    Mm. monelle tukien varassa elävälle opiskelijagolfarille esim. merkkigolfasut ovat varmasti taloudellinen kysymys.

    Eihän missään sanottu mitään merkkigolfasuista.
    Pikeepaitoja saa H&M:stä 9,90€..

    Golfpukeutumisella ei ole mitään tekemistä mukavuuden tai sen suhteen kuinka vaatteet ja asusteet sopivat itse peliin. Kyse on perinteistä. Toiset kunnioittavat perinteitä ja toiset ei. Tämä pätee niin yksilöihin kuin klubeihinkin. Ajat muuttuvat ja tavat siinä mukana. Uudet sukupolvet muuttavat tapoja ja käsityksiä. Meidän ravintolaan pääsee ilman solmiota ja pikkutakkia. Kentällemme tai klubille ei kuitenkaan ole mitään asiaa esimerkiksi teepaidassa tai farkuissa. Ei nyt eikä koskaan.
    Näin tänään lasillisen ääressä sanoi Fredrik Hansson.

    Parti kirjoitti: (21.7.2015 6:26:05)
    …ei ole enää käytössä virallista ”pukeutumisohjeistusta” vaan mennään yleisellä linjauksella ”siisti pukeutuminen”?

    Golfpukeutuminen näyttää olevan vaihtelevaa… on viimeisimmän virtauksen koulukuntaa, sekä hyväksi havaittua muuta liikuntaan sopivaa trendiä.

    Kuluvan kauden suosituin garderobi lienee lämmin lammasvillainen villapaita, tai muu kesäkuun vaihteleviin, tuulisiin oloihin sopiva avattava villatakki.

    Kauluksia on edelleen paidoissa, ei se muuten ole paita. Lisäksi siinä olevat
    napit säätelevät myös ilmastointia, josta ominaisuudesta kauluksettomiin pukeutuvat jäävät paitsi.

    Jostain syystä sadeasuissa on selvää vedenpitävyyttä hakevaa yhtenäisyyttä, vähäisessä tihkusateessa myös liivijengi on edustettuna.

    Virallisisten suositusten oheisia havaintoja.

    KL

    putput kirjoitti: (22.7.2015 10:38:29)
    Kauluksia on edelleen paidoissa, ei se muuten ole paita.

    Tarkoittanet, että kauluspaita ei ole kauluspaita, jos siinä ei ole kaulusta. Meinaten, aluspaitakin on paita, vaikkei siinä ole edes o-aukkoa, kauluksista puhumattakaan. T-paidassakaan ei ole kaulusta, mutta silti se on paita. Villapaitakin on paita ja harvoin siinäkään kaulusta näkee, villatakissa sen sijaan joskus. Takavuosina hyvin suositussa laamapaidassa ei ole kaulusta, vaikka sekin on paita.

    Kun golfkentällä kuitenkin on joku paita oltava, niin miksei se voisi mukinoitta olla pikeepaita? Mitä sellaisia etuja tarjoaa joku muu verme, että pikeepaita on vaihdettava siihen johonkin muuhun?

    Muutes aika yllättävää, miksi pukeutuminen on nostettu tikun nokkaan – vaikka se kaikkein vähiten haittaa kanssaihmisiä, olivatpa samassa ryhmässä tai muuten vaan kentällä.

    Sen sijaan monia ÖYKKÄRIMÄISIÄ tapoja katsotaan läpi sormien, kuten:
    – kaljan juonti kierroksen aikana ja jopa autolla ajaen (promillerajat jopa paukkuvat)
    – kaljan lisäksi hörpitään birdiekonjakkeja
    – röökiä tai sikaria poltellaan kysymättä ryhmältä lupaa
    – räkäistään minne sattuu
    – kiroillaan ja käytetään törkeää kieltä
    – mälli jätetään milloin mihinkin, esim. ’sennujen proshoppiin’ … yäk

    … minusta näihin verrattuna on ihan sama, onko pelaajilla kauluksia vai ei

    KL kirjoitti: (22.7.2015 14:31:15)

    putput kirjoitti: (22.7.2015 10:38:29)
    Kauluksia on edelleen paidoissa, ei se muuten ole paita.

    Tarkoittanet, että kauluspaita ei ole kauluspaita, jos siinä ei ole kaulusta. Meinaten, aluspaitakin on paita, vaikkei siinä ole edes o-aukkoa, kauluksista puhumattakaan. T-paidassakaan ei ole kaulusta, mutta silti se on paita. Villapaitakin on paita ja harvoin siinäkään kaulusta näkee, villatakissa sen sijaan joskus. Takavuosina hyvin suositussa laamapaidassa ei ole kaulusta, vaikka sekin on paita.

    Jos sanon että mun ’t-paidan kaulus on kulunut’, ymmärrätkö mitä tarkoitan? Vai onko pakko sanoa ’kaula-aukon reunanauha’ tms?

    Mitä sellaisia etuja tarjoaa joku muu verme, että pikeepaita on vaihdettava siihen johonkin muuhun?

    Ulkonäölliset asiat ovat makuasioita, joten en tuo niitä esille.

    Käytännön kannalta ajatellen bägiä kantavalle pelaajalle kaulukseton paita on parempi. Pysyy siistissä kuosissa automaattisesti. Lisäksi kelin vaihdellessa kerrospukeutuminen on helpompaa kun alimmassa paidassa ei ole kauluksia. Ei mitään isoja juttuja, mutta kuitenkin.

    Ps. Kiva nähdä että Golfpisteen henki ja käytännöt ovat säilyneet ja voivat paksusti. Edelleenkään juuri kukaan ei ole ottanut kantaa avauksen kysymykseen siitä mikä on palstalaisten kotikenttien linjaukset: vaaditaanko edelleen klassista pukeutumista ja näkyykö se kentällä?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 72)
Vastaa aiheeseen: Pukeutuminen golf-kentällä 2015

Etusivu Foorumit Yleistä Pukeutuminen golf-kentällä 2015