Aihe: Pistebogiko muka vaarallista! - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Pistebogiko muka vaarallista!

Etusivu Foorumit Yleistä Pistebogiko muka vaarallista!

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 61)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kyllä se pitää tääsillä lyyä. Eri asia sitten millä mailalla missäkin kohtaa.
    Tääsillä lyöminen sit kuitenkaan ei välttämättä ole sama asia kuin maksimipituuden hakeminen. Mun lyöntipituuksilla vaikka kuinka lyön tääsillä draiverilla nin vaikia sitä on mihinkän vaikeuksiin saaha. Ellen sitten epäonnistu totaalisesti. On toki paikkoja joihin en koiraa tarjoa.

Vähääkän pijempien reikein osalta mulla ei ole mitään mahkuja päästä aikataulussa kernin tasalle. Vaan jos tuollaiseen edes teoreettinen paikka aukeaa niin katson sen yrittämisen arvoiseksi. Mutta 250m draivi metsän yli? 200m lähestyminen? Ehhei.

Malttia ja harkintaa? Täysin tuntemattomia käsitteitä. Jos rundille joskus mennään nin varaudupa sitte vidutukseen =) Vaikkakin lyöntipelitulos onkin tärkeä nin en sitä aivan kullan arvoisena pidä.

Mennään vaan rundille, NIIN VOIN ANTAA PARI VINKKIÄ 🙂 Ei vais, harvemmin mua kieroksella vtuttaa ja harvemmin mä niitä vinkkejäkään jakelen, paitsi vaimolle.

Sillähän muuten sen maltin ja harkinna voi hyvin korjata, ottaa tarpeeksi pienen mailan käteen. Pitäsköhän ehdottaa, että olis settejä joissa ei ole kuin PW. Toisaalta, lyöhän se Janos Uotilakin SW:llä sen 200 m, vai oliko jopa yli…

Niin. Lyhytlyöntisyyttä on vaikea ymmärtää jollei ole lyhytlyöntinen itse.
    Pelkällä peevelillä minä en kernin tasalle ehdi ennenkuin aurinko alkaa laskea.
    Käydään joskus pelaamassa nin näjet sitten.

KL

kebax kirjoitti: (25.8.2006 17:06:29)
    Niin. Lyhytlyöntisyyttä on vaikea ymmärtää jollei ole lyhytlyöntinen itse.
    Pelkällä peevelillä minä en kernin tasalle ehdi ennenkuin aurinko alkaa laskea.
    Käydään joskus pelaamassa nin näjet sitten.

No enpä tiedä… Tulee meinaten mieleen se Pikkulan maratoonin kolmas kiekka ja viimeinen pelaamasi väylä…. Siinä ajassa, jonka käytit niiden xxx pallon lyömiseen outtiin olisit peevelillä ollut jo aika lähellä sitä griiniä, joka oli kuorrutettu hiekalla (kolme puttia !!¤&%&’#¤)%/%&’%%¤¤%/’%#). Eikä aurinko ollut vielä edes likimainkaan lähellä horisonttia….

Ai nyt tajusin! … aurinko alkaa laskea… Sehän alkoi laskea jo yhden aikoihin!! Oletpas sinä kettu (pienellä kirjaimella)…

Nojjoo, olkoot muut mitä mieltä tahansa ja Tillander saa olla korkeassa tornissaan ihan mitä mieltä tahansa, mutta mielestäni tätä asiaa pitää voida katsoa myös muiden kuin singelipelaajien ja sellaisiksi aikovien näkökulmasta. Otetaanpa vaikkas tuo naisihminen joka asuu meillä. Kun hänellä ja lajitovereillaan ei ole sellaista kilpailuviettiä ja tappamisen meininkiä golfissa kuin taas meillä köriläillä, niin asiat muuttuvat päinvastaisiksi: Lyöntipelikisa tuhoaa monen hcp 30:llä pelailevan miehen tai naisen kierroksen. Ainakin fiiliksen osalta. Ellei pelaaja itse tähtää singeliksi, on aivosolutonta ajattelua yrittää golflehden kirjoituksilla ja v-tyylin blogeilla tuomita klubipelaajat, jotka vain nauttivat ulkoilusta, maisemista ja auringosta. Se joukko, jota LT oikeasti tarkoittaa, lienee vain vähemmistö golfaajista, ei ole ainakaan minun peliseurakseni ilmaantunut heitä koko kesänä. Noita toisia sensijaan on riittänyt ja paljon.

Sarjassa ’pakko kirjoittaa jotain golfista vaikkei ole asiaa…’ Kuten ’napa näkyy huikauhia’ ja muut vastaavat… palsta pakko täyttää. Järjetöntä mökellystä mielestäni. Niinkerta.

Eräs esimerkki on kirjoittaa arvostettuna guruna kolumneja lehteen/netiin ja leimata aloittelijat saamattomaksi mörökölleiksi, joiden kuuluisi olla aivan jossakin muualla kuin pilaamassa tositekijöiden iltaa golf-kentällä. Juomakin maistuu klubin terassilla niin huonolle, kun aloittelijoiden bägien värit eivät sovi klubirakennuksen seinän väriin ja auringonlaskuun. Hyi sjutton också…

Pelasin kerran erään arvostetun kolmunistin / pakinoitsijan kanssa ensimmäisenä peli kesänä händärillä 52 (vaimolla 54). Alla oli vajaa kymmenen kierrosta. Kyseinen guru hiosti meitä koko 18 reiän aijan. Hän käveli kohti omaa palloaan leikaten meidä lyöntilinjalle. Viestittämällä sanattomasti (body language) väärälajinvalintatumpelotmenkääkotiin…

Sen kierroksen jälkeen vaimoni oli lähellä lopettaa koko touhun. Onneksi sain ylipuhuttua hänet jatkamaan golfia…

Kaikesta huolimatta myös aloittelevat golfarit maksavat ison kakun myös näiden tosigurujen pelaamisesta. Minunkin jäsenmaksulla kunnostetaan kotikenttääni myös heitä varten.

Joten tervetuloa elvistelemään myös minun kotikentälleni

Ballmarker kirjoitti: (25.8.2006 10:07:40)
    Tässä joudutaan taas tämän golfin perimmäisen kysymyksen äärelle: kumpi on ’hienompi’ golflyönti, draiverilla 250-300 metriä (useimmiten vähän minne sattuu) vai pilkuntarkka lähestyminen alle viiden metrin etäisyydelle lipusta.

Nyt joudun tunnustamaan tekemääni syntiä. Antakaa anteeksi veljet.
    Viime aikoina olen pelannut par-5 reikiä vastoin pelimies-sääntöjä. Jos tiedän tiillä etten yllä kahdella päälle niin ole avannut raudalla ja lyönyt toisen lyönnin raudalla satasen lätkälle. Eikä veljet tässä vielä kaikki: Olen NAUTTINUT kun kolmas lyönti wedgellä napsahtaa lähelle lippua.

Mikä minussa on vikana?
    Anteeksi…..

KL

Parti kirjoitti: (25.8.2006 22:16:06)

Ballmarker kirjoitti: (25.8.2006 10:07:40)
    Tässä joudutaan taas tämän golfin perimmäisen kysymyksen äärelle: kumpi on ’hienompi’ golflyönti, draiverilla 250-300 metriä (useimmiten vähän minne sattuu) vai pilkuntarkka lähestyminen alle viiden metrin etäisyydelle lipusta.

Nyt joudun tunnustamaan tekemääni syntiä. Antakaa anteeksi veljet.
    Viime aikoina olen pelannut par-5 reikiä vastoin pelimies-sääntöjä. Jos tiedän tiillä etten yllä kahdella päälle niin ole avannut raudalla ja lyönyt toisen lyönnin raudalla satasen lätkälle. Eikä veljet tässä vielä kaikki: Olen NAUTTINUT kun kolmas lyönti wedgellä napsahtaa lähelle lippua.

Mikä minussa on vikana?
    Anteeksi…..

Parti perskeles! Tuosta hyvästä sinut ruoskitaan Taylor Maden r5-raipalla julkisesti Ringsiden rangella arvovaltaisen kutsuvierasjoukon läsnäollessa! Kutsuvieraat ovat tietenkin pelimiehiä. Toivottavasti tilaisuus videoidaan, jotta minäkin näen sen….

Tilander puhuu täyttä puppua. Pelasin pari päivää sitten parin aloittelevan pelaajan kanssa ja jos lyö kymmenen duffia tai vastaavaa putkeen niin silloin on kyllä hyvä ottaa pallo taskuun. 9r kierros kesti nyt 2h 30 min ja lyöntipelinä olisi varmaan kestänyt tunnin enemmän. Eli pistebogia vaan alotteleville pelaajille.

ts

Niin… juttuja voi lukea monella tavalla. Yksi voi olla vaikka se, voiko Golfiksi kutsua peliä, jossa rikotaan koko lajin määritelmää.

Sääntö 1-1

KL

ts kirjoitti: (26.8.2006 15:00:29)
    Niin… juttuja voi lukea monella tavalla. Yksi voi olla vaikka se, voiko Golfiksi kutsua peliä, jossa rikotaan koko lajin määritelmää.

Sääntö 1-1

Provolta kuulostaa…;-)

Kutsutaan sitä sitten vaikka Kolopalloksi, mutta annetaan ihmisten nauttia lajista, kukin tavallaan. Kunhan kenttä rullaa eikä jäädä lyömään sitä kuudettatoista lyöntiä…

Golf on ehdottomasti eri asia kuin pallo taskussa kävely. Olen kesän mittaan käynyt useampaan kertaan keskustelua pistebogin ’nopeudesta’ seuramme jäsenten kanssa. Perusteena ’nopeudelle’ on ollut juuri se, ettei reikiä tarvitse pelata loppuun, ’kun se draiveri ei aina pysy ihan väylällä.’ Kysyin miksei pelaaja ota sitten vaikka rauta-viitosta ja lyö sillä keskelle väylää. Vastauksena oli ’mitäs järkeä siinä olisi??’ Olisiko vaikka se, että pelaa paremmin ja tasoituskin putoaisi. Kentälle ei pidä enää mennä harjoittelemaan palloon osumista, sitä varten on ranget. Sitten kun lyönti ei enää mene 50 metriä halutusta lyöntilinjasta sivuun, voidaan ottaa se pitempi maila kentällekin mukaan.

KL

BunnyTheLifeguard kirjoitti: (27.8.2006 7:54:55)
    Golf on ehdottomasti eri asia kuin pallo taskussa kävely. Olen kesän mittaan käynyt useampaan kertaan keskustelua pistebogin ’nopeudesta’ seuramme jäsenten kanssa. Perusteena ’nopeudelle’ on ollut juuri se, ettei reikiä tarvitse pelata loppuun, ’kun se draiveri ei aina pysy ihan väylällä.’ Kysyin miksei pelaaja ota sitten vaikka rauta-viitosta ja lyö sillä keskelle väylää. Vastauksena oli ’mitäs järkeä siinä olisi??’ Olisiko vaikka se, että pelaa paremmin ja tasoituskin putoaisi. Kentälle ei pidä enää mennä harjoittelemaan palloon osumista, sitä varten on ranget. Sitten kun lyönti ei enää mene 50 metriä halutusta lyöntilinjasta sivuun, voidaan ottaa se pitempi maila kentällekin mukaan.

Hyvä, hyvä! Laitetaan vielä kaikille kentille tasoitusrajaksi 15 tai vaikkapa 10, niin samalla tulee mukavasti lisää tilaa ja fore-huutoa vaativat lyönnitkin vähenevät murto-osaan nykyisestä. Jaa, mutta mitenkäs sitä tasoitusta pääsee pudottamaan, jos ei saa pelata….?

KL

Golf on ehdottomasti eri asia kuin pallo taskussa kävely. Olen kesän mittaan käynyt useampaan kertaan keskustelua pistebogin ’nopeudesta’ seuramme jäsenten kanssa. Perusteena ’nopeudelle’ on ollut juuri se, ettei reikiä tarvitse pelata loppuun, ’kun se draiveri ei aina pysy ihan väylällä.’

En usko, että ne vinoon menneet avaukset ovat se suurin ongelma niillä pelaajilla, joille tulee sellaisia 10-15 lyönnin reikiä ja tarve nostaa pallo ennen sen pelaamista reikään. Enemmänkin tuo lyöminen ruoholta kangertelee ja niitä muutaman metrin mittaisia duffeja tai griinin yli lyötyjä toppeja tulee kohtuuttoman paljon. Sitten bunkkerissa lyödään 3-4 kertaa ja putataan saman verran. Tähän vielä pari veteen lyötyä duffia, niin soppa alkaakin olla valmis.

Toki harjoittelu parantaisi kaikkien kohdalla tilannetta, mutta kaikki eivät halua harjoitella rangella ja olenpa muistavinani tämänkin palstan kirjoittajilta saman suuntaisia ajatuksia (Pelaamaan opettelu tapahtuu kentällä!’). Monille riittää golfista saamansa sosiaalinen puoli, liikunta, ulkoilu ja kenties ne muutamat onnistuneet lyönnit.

Perimmäinen kysymys lieneekin se, miksi harjoittelua ja pelitaitojensa kehittämistä karsastavat henkilöt kilpailevat, sillä siitähän tässä alunperin on kysymys. Ei harjoituskierroksella tarvitse palloaan pelata reikään asti, ellei halua. Oli se sitten golfia tai ei.

Mielenkiintoinen aihe, johon löytyy monta hyvää ja perusteltua mielipidettä.

KL kirjoitti: (25.8.2006 18:41:18)
    No enpä tiedä… Tulee meinaten mieleen se Pikkulan maratoonin kolmas kiekka ja viimeinen pelaamasi väylä…. Siinä ajassa, jonka käytit niiden xxx pallon lyömiseen outtiin olisit peevelillä ollut jo aika lähellä sitä griiniä, joka oli kuorrutettu hiekalla (kolme puttia !!¤&%&’#¤)%/%&’%%¤¤%/’%#). Eikä aurinko ollut vielä edes likimainkaan lähellä horisonttia….

Inhottava mies. Kiertää puukkoa arvessa.

Olen ollut aktiivinen ’lurker’ palstalla jo us vuosia, mutta nyt en voi pitää turpaani kiinni! Kylla ’golfguru’ Tillander taas päästi suustaan megasammakon ( en muuten jaksa uskoa ko sankarin pelaavan palloa potkimatta ilmoittamaansa 5 hcp:n, no ehkä punaisilta hyvänä päivänä…) Suurin ongelma kentillämme on juuri porukka, joka haluaa joka reiäiltä tuloksen myös harjoituskierroksella. Tämä johtaa noihin tuskallisiin 5-6 tunnin kierroksiin ruuhka-aikoina.
    Ehdotan päinvastoin PB- (ja pistemahkujen mentyä) pallon taskuun nostopakkoa yli 5 hcp porukalle. Ruuhka-aikoina valkoisten tiiauspaikkojen käyttökielto, yli 10hcp pelaisivat sinisiltä ja yli 30hcp punaisilta. Ehkä näin golf palaisi liikuntalajien joukkoon? Nämä ajatukset kumpuavat 20v ja 1000 kierroksen perspektiivistä

JJ

Sinä päivänä, kun joku tulee ehdottamaan minulle palloni taskuun laittamista kesken väylän, maksettuani ylihintaisen GF:n, löytää hän wedgeni hanuristaan…tai omansa 😮
    Pistebogi on ihan ok, jos joku haluaa ulkoilla pallon kanssa, mutta jos haluaa kehittää vähän enempi pelisilmää, kannattaa ainakin joskus kokeilla lyöntipeliäkin.
    Parti hei, onnittelut järkipelaamisen löytymisestä 😉 Pickalan Seasiden 16. väylä on tuon taktiikan soveltamiseen mitä paras. Tänään mailavalinnat oli r6, r7 ja sw. Tosin sisääntulossa en lyönyt muutenkaan kertaakaan puulla. Lukuunottamatta par-3:sia ja tuota 16. avasin kaikki väylät r1:llä. Ai, että 15 vuotta vanha Hogan tarjoaa nautittavia kuteja. Kuivalla kentällä tosin rullien takia tulee silläkin turhan pitkiä lyöntejä 😮

….. Kentälle ei pidä enää mennä harjoittelemaan palloon osumista, sitä varten on ranget. Sitten kun lyönti ei enää mene 50 metriä halutusta lyöntilinjasta sivuun, voidaan ottaa se pitempi maila kentällekin mukaan.

Kovat on vaatimukset Bunnyllä! 250 metriseen draiviin jos ei sallita n. 11.5 asteen poikkeamaa edes joskus, taitaa tulla aika moneen bägiin tilaa tai kentillä alkaa olla autiota.

Edelliseen lisäyksenä, että greencardkokeen pitkän lyönnin osion läpäisee komeasti, jos satametriset poikkeavat korkeintaan kohdelinjasta 50 metriä puoleen taikka toiseen. Nyt Bunny ja kumppanit painostusta liiton suuntaan vaatimusten tiukentamiseksi 🙂
    Ja tosiaan, mielellään edes klubille ei päästetä yli nelosen händärillä. Alkaisi starttiaikoja löytyä. jesh 🙂
    Ihme pullistelua rautaykkösillä ja lyöntipeleillä. Annetaan nyt vaan jokaisen oppia omalla tavallaan niinkuin me ’huippupelaajatkin’ olemme tehneet. Ei kukaan opi sen nopeammin vaikka laitettaisiin hukkaamaan jossain hankalassa paikassa koko pallovarastonsa. Käsi sydämelle kaikki ortodoksigolffarit. Oletteko joka ikinen kerta saaneet lyöntipelituloksen hyvistä aikeista huolimatta?

Bosco kirjoitti: (28.8.2006 1:13:09)
    Käsi sydämelle kaikki ortodoksigolffarit. Oletteko joka ikinen kerta saaneet lyöntipelituloksen hyvistä aikeista huolimatta?

En ole saanut. Enkä ole sitä väittänytkään.

ts

Bosco kirjoitti: (28.8.2006 1:13:09)
    Oletteko joka ikinen kerta saaneet lyöntipelituloksen hyvistä aikeista huolimatta?

Parina ensimmäisenä pelivuonna näin kävi. Oli sen verran tuoretta hommaa kaikille tuo silloin, ettei koko helvatin pistebingosta oltu kuultukaan. Noh.. kentällä onneksi oli silloin tilaa tehdä joskus luku 24 korttiin. Sitä oli vähän pakko silloin rangeharjoittelunkin maistua, jos halusi samana päviänä päästä kierrokselta pois.

Kyllä sivistyksen leviäminen (tietoisuus pistebingosta) muutti ajatuksia aika paljon, eikä kovin hyvään suuntaan.

Parempi ratkaisu löytyy mielestäni edelleen edempänä olevista tiipaikoista, joista voidaan pelata Golfia säännön 1-1 mukaan

Paksupekka kirjoitti: (27.8.2006 22:38:52)

Parti hei, onnittelut järkipelaamisen löytymisestä 😉

Mulla on ollut draiveri hieman villi viimeaikoina, mutta toisaalta taas pitkät raudat ovat toimineet paremmin kuin koskaan. Tämä pakottanut/mahdollistanut uusien taktiikoiden kokeilemisen tutuillakin väylillä.

Ensinnääkin olen ymmärtänyt sen, että lyhytlyöntisten on pakko käyttää draiveria yltääkseen griiniosumiin. Vasta pidentyneet rautalyönnit mahdollistavat par-4 pelaamisen muuten kuin draiveri-lyhyt nosto yhdistelmillä. Enkä nyt tarkoita sitä, kuinka pitkälle jollakin tietyllä raudalla lyö, vaan sitä kuinka kaukaa pystyy luotettavasti griinille/lipulle tulemaan, riippumatta mailan numerosta.
    Jos rautapeli on siinä kunnossa että 150-160m lähestyminen ei ole mikään ongelma, se antaa paljon vapauksia tiiltä. Toisinpäin, jos birkkupaikat aukeavat vain läheltä ja 130m:n lähestyminen on jo riski niin draiveria joutuu tietenkin kaivelemaan enempi.

Pakkodraiverit ovat siis lyhytlyöntisten kirous, tästä kiroksesta yritän parantua. Tuloksiakin alkaa jo näkyä.

Parti kirjoitti: (28.8.2006 9:56:20)
    Toisinpäin, jos birkkupaikat aukeavat vain läheltä ja 130m:n lähestyminen on jo riski niin draiveria joutuu tietenkin kaivelemaan enempi.

Totanoinaajoo. Mä koen tän etäisyyshommelin vähän vähempi lineearisena eli jottatuota 125m on vaikiampi kyllä kuin 100m. Mutta 150m ei oo niin vaikia kuin 125m. Tästä tiedosta mulle ei ole kylläkään mitään hyötyä sillä kentällä ajatus pyörii vallan muissa maailmoissa.

Pb-pelin nopeus on suuri illuusio. Peliä ei nopeuta se, että jättää viimeisen putin puttaamatta. Pallo pitäisi pistää taskuun jo silloin, kun lipulle on vielä matkaa 150 m ja lyöntejä jäljellä 2 pisteen saamiseen. Silloin pallon nosto todella nopeuttaa peliä.

Mielestäni Tillander on täysin oikeassa. Pelaa aina pallosi realistiseen paikkaan, pidä se pelissä. Suomeen on suunniteltu liian paljon metsäkenttiä ja niille sokkoväyliä. Jos et lyöntipaikkaasi näe pallon alastuloa, sinun ei pitäisi edes lyödä sellaista lyöntiä ( vrt. tieliikennelaki: ajoneuvo on aina pystyttävä pysäyttämään nähtävissä olevalla tienosalla. )

Tasoituslaskennan muuttaminen pb-pohjaiseksi oli karhunpalvelus pelitaidon kehittämiselle. Todellisen pelitaidon kertoo vain ja ainoastaan brutto-lyöntimäärä.

Jos peliä halutaan todella nopeuttaa tulisi seurojen aktiivisemmin markkinoida eri tiiauspaikkojen käyttöä. Ehdotus, että HCP 30 + pelaa aina punaisilta, 20 – 30 sinisiltä, 10 – 20 keltaisilta ja vain singeleillä on oikeus pelata valkoisilta varmasti nopeuttaisi peliä, tuottaisi enemmän onnistumisia ja mielihyvää hyvästä kierroksesta kuin pitkien PAR-5-väylien takominen 8 lyönnillä päälle kaukaisimmalta mahdolliselta tiiltä.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 61)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #487983 kohteessaPistebogiko muka vaarallista!

Etusivu Foorumit Yleistä Pistebogiko muka vaarallista!