Aihe: Partin ja VP:n mentaalinurkka - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Partin ja VP:n mentaalinurkka

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Partin ja VP:n mentaalinurkka

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 82)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tuolla toisessa ketjussa Parti ja Vasen Pakki toivat selkeästi esille sen, kuinka suppea käsitys allekirjoittaneella on henkiseen valmennukseen. Näinhän voivat todeta vain henkilöt, jotka omaavat arvostelun kohdetta laajemman käsityksen asiasta. Ja minulle se sopii vallan mainiosti, sittenhän voin saada kysymyksiä vastauksiini, jotka ovat askarruttaneet vuosien saatossa. Ensimmäiseksi kertoisin pienen episodin, jonka kuulin juteltuani Marylandin Yliopiston urheilupsykologian professorin kanssa. Hän kertoi erään kollegansa tekemästä ’tutkimuksesta’ seuraavaa: Haastatteluun valittiin huippu-urheilijoita (kuulemma eri aluiden isoja staroja Amstrong, Randy Moss, Sammy Sosa, jne.) ja heidän ns. mental coachejaan. Ensin haastateltiin valmentajia (urheilijoiden tietämättä) ja kyseltiin, mitä heidän suojattiensa henkinen valmentautuminen sisälsi ja mitä harjoitteita he tekivät. Ohjelmat olivat hienoja ja asiaan oli todellakin paneuduttu. Sitten haastateltiin urheilijoita (valmentajien tietämättä), ja yksikään urheilija ei ollut tehnyt mitä mental coachit olivat puhuneet. Useimmilla heistä äiti on ollut tärkein enestyksen tekijä tyyliin ’my mama says not to worry about winning, if it’s meant to be then it’s meat to be’ tai ’you just go and have fun out there’. Saa kommentoida!!!!!

Miten pääsen VP:n ja Partin talliin? Huhtikuun linkskiertue lähestyy ja mailat on tupessa. Apua kaivataan!

Toisessa ketjussa mainitsit kaksi avaintekijää: eläminen pelkojen kanssa ja suorituskyvyn kannalta parhaaseen mahdolliseen olotilaan pääsy.

Pelot kai liittyy enemmän pelkoon epäonnistumisen seurauksista. Sanoit, että niiden kanssa täytyy opetella elämään. Jos puhutaan tavallisen klubigolffarin näkökulmasta, minkälaisia pelkoja luulet olevan ja mitä niiden kanssa eläminen tarkoittaa?

Toisaalta mitä keinoja on golfpelaajalle selvittää, kuinka hän pääsee tavoiteltavaan olotilaan tai mistä voi tietää, että nyt olen lyönnin onnistumisen kannalta parhaassa olotilassa?

Anteeksi nämä maallikkomaiset kysymykset, mutta kerroit sukulaisgurusi näkevän tennispelaajien käyttäytymisessä, milloin menee ohi ja ei. Tuli mieleen taannoin Retief Goosen, joka hävisi PGA-Championshipin ottamalla metristä 3 puttia (tai vastaavaa). Sen näki silloin jokainen hän eleistään, että vituiksi menee. Mitä hän teki väärin ja mikä asia olisi pitänyt tehdä toisin? Tällä viittaan siihen, että on helppo havainnoida mitä tapahtuu ja ennustaa mitä tulee tapahtumaan. Liian usein asiat jäävät vain kesken, eli mitä sille asialle pitää tehdä? Olemmehan myöhemmin huomanneet, ettei Retief Goosen mikään luuseri ole vaan pää kestää.

fukke diise saisse kirjoitti: (16.2.2007 23:58:38)
    Tuolla toisessa ketjussa Parti ja Vasen Pakki toivat selkeästi esille sen, kuinka suppea käsitys allekirjoittaneella on henkiseen valmennukseen. Näinhän voivat todeta vain henkilöt, jotka omaavat arvostelun kohdetta laajemman käsityksen asiasta.

Mä mielenkiinnolla odotan sitä loogisen päättelyn ketjua, jolla sä olet tullut tuohon tulokseen:-).
    Onko kristityllä oltava laajempi käsitys uskonnosta kuin ateistilla – tai päinvastoin?

Jos sä aloitat keskustelut mentaalipuolesta tyyliin ’kävelemään opetteleva lapsi kaatuu, kun korvaan huudetaan pöö’, niin en mä tiedä pitäisikö se tulkita suppeaksi käsitykseksi, vai totaaliseksi kieltäytymiseksi uskomasta mentaalipuoleen ja sen harjoitteluun. Ilmeisesti sun mielestä Els on ääliö maksaessaan sille hollantilaiselle. Harrington on myös ääliö kertoessaan lukevansa paljon alan kirjallisuutta ja sanoessaan ’jos ei niistä kirjoista jotain opi, niin vika on lukijassa eikä kirjoissa’. Käsittääkseni kyseiset herrat viettävät paljon aikaa myös swingiä harjoitellessa, eli ei heitä miksikään mentaalipuolen friikeiksi voi sanoa.

Tää koko väittely on ihan naurettava, jollet sinäkin osaa nähdä sitä harmaata mustan ja valkoisen välissä. Mä oon moneen kertaan sanonut, ettei mentaalipuoli korvaa harjoittelua, vaan on sen lisä.

Jos sä kaipaat esimerkkejä mentaalipuolen harjoittelusta, niin tässä on sulle yksi: Tee kierroksen jälkeen ruumiinavaus jokaiselle huonolle lyönnillesi. Muistele mitä mielessäsi kävi mailavalinnan ja halutun lentoradan valinnan aikana. Mieti mikä meni pieleen ja miten sen voisi seuraavalla kerralla välttää. Mieti tuleeko samanlaisia lapsuksia tilastollisesti usein samassa vaiheessa kierrosta. Jos tulee niin miksi. Tai ei sittenkään. Mene rangelle ja käytä kaikki tuo aika swingin hiomiseen. Se on paljon kivempaa lyödä se pateettisen paska ’oho – unohdin keskittyä’ lyönti tyylikkäällä swingillä.

Mä oon ensi viikon reissussa. Kiva nähdä minkälaisen ketjun ootte saaneet aikaan.

No ni. Taas mä huomaan kirjoittavani ketjuun johon mulla ei ole vastauksia, ainoastaan kysymyksiä…

Yksi juttu minkä mä haluaisin tietää on se, miksi yhtenä päivänä tulos paukahtaa punaselle sen kummemmin yrittämättä, ja heti seuraavana päivänä tupsahtaa tauluun joku ysillä alkava mörökölli. Ihan samalla tavalla yrittämättä.

Sama fiilis, samat ajatukset, sama svingi, samat lyönnit jne.. mutta jostain syystä siinä isonumeroisella kiekalla kuula kimpoaa puusta metsään väylän sijasta, lip-in:stä tulee lip-out, chipit on metrin sijasta vajaan kahden metrin päässä (Ks.Edellinen kohta; puttaus) ja kiekan jälkeen voi vaan ihmetellä että mitä helvettiä!?

Onko paska kierros jotain henkistä pahoinvointia vai pelkkää huonoa tuuria? Kuitenkin mäkin oon sama mäntti päivästä toiseen, kesät talvet. Mikä saa mut pelaamaan peräkkäisinä päivinä scoret joissa on eroa noin 20 lyöntiä? Jotenkin ois helppo kuvitella että tolla on jotain tekemistä henkisen puolen kanssa, mutta ei mulla ole hajuakaan että mitä, ja vielä pahempi; mitä sille voisi tehdä…

Vituttaa olla niin tietämätön omasta itestään. Tai sitten mua ei vaan kiinnosta. Itteni.

Vasen pakki kirjoitti: (17.2.2007 1:44:57)

Tuolla toisessa ketjussa Parti ja Vasen Pakki toivat selkeästi esille sen, kuinka suppea käsitys allekirjoittaneella on henkiseen valmennukseen. Näinhän voivat todeta vain henkilöt, jotka omaavat arvostelun kohdetta laajemman käsityksen asiasta.

Mä mielenkiinnolla odotan sitä loogisen päättelyn ketjua, jolla sä olet tullut tuohon tulokseen:-).
    Onko kristityllä oltava laajempi käsitys uskonnosta kuin ateistilla – tai päinvastoin?

Ei tohon mitään päättelyketjua tarvita, sisälukutaito riittää.

Vasen pakki kirjoitti: (16.2.2007 20:51:28)
    Sulla on kyllä mentaali puolesta älyttömän suppea käsitys. Taitaa johtua sun omasta golf taustasta?

ja vielä perään

Vasen pakki kirjoitti: (17.2.2007 0:32:11)
    Ei millään pahalla, mutta toi sun ’mitä mentaaliharjoitteita pitäis tehdä’ kysymyksesi osoittaa sun tietämyksen tason kyseisestä asiasta.

Mentaalipuolesta on aika vaikea puhua loukkaamatta jotain ihmistä. Mä voisin nimetä pelikavereistani monta yli- ja alisuorittajaa, mutta jääköön tekemättä. Tärkein ero noissa mun nähdäkseni on se, että alisuorittajat eivät usko omaan tekemiseensä ja ylisuorittajat uskovat. Alisuorittaja sanoo: ’mä en pysty skooraamaan tän hihahuukin kanssa’ ja ylisuorittaja uskoo skooraavansa siitä huolimatta

Onko tullut mieleen, ettei kaikille ole golfissa tärkeätä pelkästään se, mikä numero tauluun kirjoitetaan kiekan jälkeen. Minä tunnen monia tyyppejä, jotka HALUAA lyödä palloa oikein. Heille ei ole olennaista 74 tai 78 vaan he haluavat onnistuneita lyöntejä.

Aika monet luottaa siihen, että jos tarve vaatii, niin kyllä oikea maila valitaan, mutta nyt harkkarundilla otan draiverin koska haluan kokeilla, pysyykö se kapealla väylällä (vaikka onkin veto päällä). Ei sitä oikeaa mailavalintaa tarvitse lihasmuistiin ajaa.

Silloin voi tulla alisuorittamista, mutta so what, ei ollut tavoite tällä tällä kierroksella. Jostain syystä toiset tuputtaa toisille omia tavoitteitaan – miksi.

Jos sä kaipaat esimerkkejä mentaalipuolen harjoittelusta, niin tässä on sulle yksi: Tee kierroksen jälkeen ruumiinavaus jokaiselle huonolle lyönnillesi. Muistele mitä mielessäsi kävi mailavalinnan ja halutun lentoradan valinnan aikana. Mieti mikä meni pieleen ja miten sen voisi seuraavalla kerralla välttää. Mieti tuleeko samanlaisia lapsuksia tilastollisesti usein samassa vaiheessa kierrosta. Jos tulee niin miksi.

No jos toi on mentaalipuolen harjoittelua, niin jokainen mun tuntemani pelaaja on mentaalihemmo – itseni mukaanlukien. Käsitykseni henkisestä valmennuksesta suppeni taas 50% ja lähenee asymptoottisesti nollaa.

fukke diise saisse kirjoitti: (17.2.2007 2:04:46)

Ei tohon mitään päättelyketjua tarvita, sisälukutaito riittää.

Vasen pakki kirjoitti: (16.2.2007 20:51:28)
    Sulla on kyllä mentaali puolesta älyttömän suppea käsitys. Taitaa johtua sun omasta golf taustasta?

ja vielä perään

Ei millään pahalla, mutta toi sun ’mitä mentaaliharjoitteita pitäis tehdä’ kysymyksesi osoittaa sun tietämyksen tason kyseisestä asiasta.

Sun alkuperäinen väitteesi oli ’Näinhän voivat todeta vain henkilöt, jotka omaavat arvostelun kohdetta laajemman käsityksen asiasta’. Jos sinä olet sokea ja minä olen sokea, niin kuvittelenko minä näkeväni paremmin jos kutsun sinua sokeaksi? Ei mun näkemys varmaan ole sen laajempi. Mä en vaan jatkuvasti koita kieltää tuon mentaalipuolen olemassaoloa.

Ei mentaalipuolessa ja hyvän swingitekniikan haluamisessa ole mitään toistaan poissulkevaa. Mä otan esimerkin. Sä oot mielestäsi hyvässä tikissä, tuut underissa viimeisille väylille ja sitten sekoat täysin ja tuhoat skoorisi. Menet kierroksen jälkeen rangelle harjoittelemaan niin lyöntejä mitkä mätti. Illalla sä nukkumaan mennessäsi kelaat läpi niitä tuntemuksia mitkä sulla oli ennen tuota tuhoutumista. Kyse ei siis ole joko/tai, vaan sekä/että asiasta. Jos sä sen sijaan jätät sen analysoinnin tekemättä ja kuvittelet swingiä hoonaamalla pääseväsi seuraavalla kerralla loppuun asti kunnialla, niin metsään menee.

Nyt mun pitää lähteä pakkaamaan autoa ja viikon päästä tää mielenkiintoiseksi käyvä ketju on varmaan jo kuihtunut:-(.

Nimetön

Olen matkan varrella pohtinut paljonkin peliin ja voittamiseen liittyviä tekijöitä. Muista lajeista löytyy mestaruuksia, mutta golfissa olen noviisi. En anna sen kuitenkaan häiritä.

Yksi keskeisimmistä kysymyksistä kuuluu: mikä on suoritus. Tähän vastaaminen ei ole sen helpompaa golfissa kuin muissakaan lajeissa. Alkaako suoritus siitä, kun laittaa kotioven kiinni vai siitä, kun saapuu tapahtumapaikalle? Onko jääkiekossa kaksi minuuttia kestetty alivoima suoritus?

Vielä vaikeampaa on käsitellä asioita mentaalin kautta. Jos golfissa lyönti/swingi on suoritus, onko kaikki muu mentaalia. Onko lyöntikin mentaalia?

Aiheesta keskusteleminen on kiinnostavaa ja näkemyksiä kannattaa vaihtaa, mutta tavoitteeksi ei kannata asettaa mitään solidia.

Miksi miehestä näkee, että hän pian laittaa puolimetrisen putin ohi? Näkeekö?

Aivan aluksi: Kiitos Fukelle kun osasi lukea viestistäni Johtajalle rivien välistä kaipuuni omaan ketjuun. Tosin tämä on nimetty vain puleksi minulle, joten Johtajan tasolle on vielä matkaa. Mutta niinhän sen pitääkin olla 😉

Ja sitten enempi asialliseen aiheeseen. Fukke peräsi perusteluja kommentilleni:

Parti kirjoitti: (16.2.2007 21:31:48)
    Hmm….
    Outo olo hiipii kroppaan.
    Meikän ammattipiirissä on tapana sanoa että kaveri puhuu varmuudella jonka voi antaa ainoastaan täydellinen tietämättämättömyys.
    Mutta kuka puhuu ja keneltä on kadonnut kosketus todellisuuteen?

Motiivinani ei ollut mikään mentaali-puoleen liittyvä asia vaan puhtaasti Fuken persoonaan liittyvä juttu, ja omaan ammatilliseen kokemukseen.

Tämä on nyt pikkaisen pitkä juttu selostaa, mutta kai se on tehtävä, joteskin näin: Lukekoon ken jaksaa

Fukella on pitkä ura golfin parissa ja sitäkautta laaja näkemys asioihin. Omien havaintojeni mukaan kokemus ja osaamisen lisääntyminen johtavat yleensä kykyyn nähdä joku asia monelta kantilta ja kykyyn havaita useita harmaan sävyjä. Ja ehkä kaikkein tärkeimpänä tietämys oman tiedon rajallisuudesta ja sen hyväksymisestä; ihminen pystyy tekemään he***in paljon hienoja juttuja vaikkei aivan kaikkea omasta alastaan tiedäkään. Koulun penkiltä tuppaa tulemaan ne kaikentietävät musta-valkokaverit.
    Ja sitten on tietysti olemassa ne oikeat gurut jotka oikeasti voivat sanoa täsmälleen miten asiat ovat.

Siis jos tietää 0%-15% jostain asiasta niin kommentit ovat tyyppiä ’Tää sovellus on tosi syvältä’
    15%-95% tietävien kommentit liikkuvat linjalla ’Tämän sovelluksen vahvoja puolia mielestäni ovat nämä, kehitettävää löytyy näistä kohdista.’ ja näillä kavereilla löytyy jonkinmoista ymmärrystä miksi näin on.
    95%-100% tietävät voivat sanoa ’Tää sovellus on tosi syvältä’. He lähettävät kommenttinsa perään 5000 euron laskun ja voivat kysyttäessä argumentoida kantaansa niin monelta kantilta että kuulija kyllästyy ennen puoltaväliä.

Tätä taustaa vastaan hämmästelen Fuken ehdottomuutta mentaalipuolen asioista. Olen aivan varma että Fukke on ylittänyt tuon 15% rajan, mutta epäilen kuitenkin tuon 95% rajan puhkaisemista.

Ja sitten siirrytään minulle rakkaampaan aiheeseen eli itseeni:Minun leimaaminen mentaalikaveriksi on mielestäni aika metsässä. Pidän asiaa kiinnostavana ja olen sitä jonkinverran tutkinut mutta kyllä jokaista yhtä mentaaliasioihin haaskaamaani tuntia kohden löytyy yli kymmenen swingitekniikkaan haaskattua tuntia. Coachini ts varmaan vahvistaa että lähestymiseni golfin pelaamiseen on jopa aivan liian swingitekniikkapainotteinen. Liika ajatteleminen tulee pallonlyömisen väliin.

Miten sohvaperuna oppii paremmaksi?
    Perusasiat tekniikasta kuntoon:
    Grippi ja posture, perusymmärrys mitä swingissä pitäisi tapahtua. Näistä asioista yksi puolen tunnin huolellinen treenisessio jokaista pelattua kierrosta kohden, ei oikeutta pelata jos treeniä ei ole tehty.
    Opettele ymmärtämään lyömisesi taso, tiedä mitkä lyönnit osaat ja mitä et osaa. ’Don’t choose a shot you don’t have’
    Kehitä vahva lyöntirutiini joka estää turhat funtsimiset pallolle mentäessä ja varsinkin jäätymisen pallon päälle. Jos jäädyt, tule pallolta pois ja aloita alusta.
    Tätä jäätymistä pidän suurimpana ongelmana sohvaperunalle, asioita aletaan kelaamaan päässä läpi pallon päällä ja koko kroppa menee lukkoon.

Itse olen Tetsan kaltaisesti lähinnä kysymysmerkkinä. Jos otetaan vaikka 100 maailmanlistan parasta pelaajaa, niin tuskinpa erot syntyvät pelkästään lyöntitekniikan eroista. Miksi sitten Tiikeri voittaa useimmin ja Nick O’Hearn jää aina toiseksi?
    Onko kyse siitä, että Tiikeri tietää olevansa paras ja Nick on kyvyistään epävarma?

fukke diise saisse kirjoitti: (17.2.2007 2:22:26)
    Minä tunnen monia tyyppejä, jotka HALUAA lyödä palloa oikein. Heille ei ole olennaista 74 tai 78 vaan he haluavat onnistuneita lyöntejä.

Tuon tekosyyn minäkin olen kuullut monta kertaa. Mietin aina miksi he edes pelaavat golfia kun noita onnistuneita lyöntejä voi lyödä rangellakin.

Parti kirjoitti: (17.2.2007 11:17:57)
    Opettele ymmärtämään lyömisesi taso, tiedä mitkä lyönnit osaat ja mitä et osaa. ’Don’t choose a shot you don’t have’

Tämä on se osasto ’mentaalipuolessa’ mikä minua tökkii. Kuuluuko peliäly mentaalipuolelle? Ovatko pelaajat tosiaan niin tyhmiä, että eivät ymmärrä, eivätkä opi itsestäänselvyyksiä? Ilmeisesti epäonnistuminen ei aiheuta kipua tarpeeksi, jotta ehdollistuisi valitsemaan muita taktiikoita ko. väylälle.
    Jos pelaaja vuodesta toiseen tulee kotikentällään itselleen hankalalle väylälle, pelaa sen aina samalla tavalla persiilleen, niin pitääkö sille ostaa lahjaksi Rotellan kirja vai hyödyntää kyvyttömyys skineissä?

Paksupekka kirjoitti: (17.2.2007 11:39:17)
    pitääkö sille ostaa lahjaksi Rotellan kirja vai hyödyntää kyvyttömyys skineissä?

Hyödynnä kyvyttömyys skineissä. Rotellan opit on jo monesti käytännössäkin kumottu.

Mun mielestä mentaalipuheissa on se ongelma, että mentaalipuolesta on selkeästi hyötyä tai haittaa vain silloin kun lyönti kulkee ja tulosta syntyy. tuolloin mentaalipuoli voi synnyttää tai estää jonkun megamogan.

Mutta…Kun lyönnit lähtee ihan minne sattuu ja aivan joka puolelle, niin ole siinä nyt lapsekkaan optimistinen ja nauti pelistä.

Pakki!
    Fukke ei vaan suostu myöntää et me ollaan ihmisiä joilla on tunteet. Tunteet vaikuttaa hemmetisti pelaamiseen/työhön ja työtä se golfkin on… joillekin… Se luuli et kun lyön 15vuotta rauta vitosella pitkää päätyyn ni sit… Mut se ei nähny ’koneen’ ryppystä ja totista naamaa ikinä?
    Fukke
    Sun olis pitäny käydä joku ihmissuhdekurssi jo 20v sitten. Ni ei oltas tässä vaan…

Nimim. Kerran tunnilla ollut…

jos nyt kuitenkin oltais ihan asiallisia, vai mitä pojjaat ja tytötkin.
    tuskin kannattaa toisen ammattitaitoa mollata. ties vaikka tekisi Kuroset.

Paksupekka kirjoitti: (17.2.2007 11:39:17)
    Tämä on se osasto ’mentaalipuolessa’ mikä minua tökkii. Kuuluuko peliäly mentaalipuolelle?

Ei minusta.
    Monessa pallopelissä peliälyiset pelaajat erottaa huonoista se että kykeneekö tekemään oikean päätöksen siinä rajatussa ajassa ennenkuin kaveri taklaa ilmat pihalle.
    Golfissa päätöksentekoaikaa on yllin kyllin, lahjattomammankin kaverin pitäisi kyetä tekemään oikeita valintoja kun kukaan ei ole ajamassa iholle.

Itse rajaan mentaalipuolen niihin asioihin jotka estävät minua suorittamasta swingiäni teknisen osaamiseni mukaisesti kentällä.

Jotain sen tyylistä kuin mitä Rotella käyttää esimerkkinä: Kun lattialle laittaa kakkosnelosen, sen päällä on helppo kävellä. Kun saman kakkosnelosen virittää viiden metrin korkeuteen niin ihmisen suhtautuminen sillä kävelemiseen muuttuu. Suhtautumisen muuttumisen myötä muuttuu koko ihmisen käveleminen teknisenä suorituksena. Huonompaan suuntaan.

Mentaali = Miten kävelen viiden metrin korkeudessa samalla tavalla kuin lattialla.

Tällä hetkellä pidän ratkaisuna asiaan vahvoja lyöntirutiineja.

Rutiinin kasassapysyminen edellyttäää sitä että tiedän valinneeni lyönnin jonka pystyn tekemään siinä nimenomaisessa tilanteessa.

FDS mainitsee ketjun aloituksessa muutamien huippujen kommentteja peliin valmistautumisesta. Tämä on mielestäni aika hyvä esimerkki siitä kuinka toisilla on enemmän lahjakkuutta mentaalipuolella. Esim Nicklaus on hyvä esimerkki siitä miten voi hyvin elää ilman henkisen puolen valmennusta. Kaveri ei muistele huonoja lyöntejä ja tarinoiden mukaan jokainen missattu putti on kultaisen karhun mielestä johtunut jostain muusta syystä kuin hänen taitojen puutteesta. Hän kuitenkin aina antanut ’piupaut’ kaikelle henkiselle valmentamiselle/valmistautumiselle: Hän omaa jo oikeat ajatusmallit ja on oppinut käsittelemään negatiiviset tunteensa kentällä samalla tavalla kuin FDS: n mainitsemat huippu-urheilijat.

Mielestäni onkin kohtuullista todeta, että tässä tapauksessa poikkeukset vahvistavat säännön, toiset tarvitsevat ainakin tietoa siitä miksi ajatus voi lähteä kentällä harhailemaan tai miksi tiettyjän asioita tapahtuu ns. ’tiukan paikan’ tullen. Tämä antaa heille ymmärryksen siitä miten ’pää’ yrittää tulla suorituksessa tielle. Mm. Tiger käyttää ’mentaaliharjoituksissaan’ hypnoosia vahvistamaan alitajuntaansa.

Tiikeri on (saamani sisäpiiritiedon 😉 mukaan) aivan omalla planeetallaan tällä saralla. Kaverin keskittyminen on sitä luokkaa että kaveri on eräänlaisessa transsissa tärkeillä kisakierroksilla. Esim ekan voittamansa the Openin vikasta kierroksesta kaveri ei muista ykköstiin jälkeen kierroksesta oikeastaan mitään. ekan avauksen jälkeen seuraava mielikuva hänellä on siitä kun hän lähtee kävelemään 18 griinille lähestymislyönnin jälkeen.

tuon homman opettelen heti seuraaksi kun olen oppinut Hoganin swingin 🙂

Toisaalta Tiikeri voi aina katsella omia pelejään videolta, meikälle jäisi vain iso reikä muistiin joka viikonloppu klo 12-16. Ois se vänkää kun lähtisi kierrokselle ja seuraavassa hetkessä olisi kävelisi 18 griiniä kohti, kaivelisi tuloskortin takataskusta ja katsoisi miten on tänään mennyt…

draiviratkaisee kirjoitti: (17.2.2007 11:51:43)
    Mutta…Kun lyönnit lähtee ihan minne sattuu ja aivan joka puolelle, niin ole siinä nyt lapsekkaan optimistinen ja nauti pelistä.

Niin mä muuten olenkin ja nautin!
    Moni tavallinen tuuppari analysoi omaa lyöntiään aivan liian paljon. Epäonnistumisen jälkeen aletaan miettiä ja säätämään, mitä tein väärin, vaikka epäonnistuminen pitäisikin työntää osastolle ’joskus vaan tulee paskoja lyöntejä’. Tämä säätäminen sitten saa aikaiseksi sen, että lyönnit menee minne sattuu. Jos ajattelee kuinka paljon on tehtävä töitä, jotta saa ajettua sisään toistuvan swingin, niin kuinka se sitten voisi kadota silmänräpäyksessä. Kuinka moni on pilannut hyvän pelinsä, kun on takertunut yhteen epäonnistumiseen joka on johtanut säätämiseen?

Golfissa on monta osaa

– swingitekniikka ja erilaiset lyöntitaidot ( avaus, väylälyönnit,
    bunkkerilyönnit, putit jne )

– välineet räÄTälöidyt ja muuten koetut mailat – suosikit
    ( myös kengät, tekstiilit, aurinkolasit , hattu jen )

– fyysinen kunto – ku ikkää pukkaa ni Kiristää sukkaaa….
    4-5 h maratooni

– mentaalinen puoli – Rotellan ajatukset tuntuvat omilta

– pirun hyvää harjoitteluu kolohviin voi olla myö jonkun toisen urheilulajin
    parissa saatu h-hetken hallinta ( mäkhypyn tösälle tulo ja selkäydinrefleksit
    kyykystä ilmalentoon, ehkä lätkän laukasu, pyssyn lauakaisu, jousiammnunnan
    narun päästö, uimahyppy jne)

Jollain tapaa pitää olla harjoitellut ne asiat , joita lähtee kolohvilinksille tekeen – et
    on se dejavuu- tunne et on joskus onnistunut ennenkii.

MUT JOTAIN MUUTAHII TAPAHTUU – SIE SULAUDUT MAISEMAAN – LINKSIIN
    – KUI RUOHO FAIRWAYLLE – OOOT OSA KENTTÄÄ JA TIÄT ASSSIAAS-
    PARHAIMMILLAAN JOSSAIN ZONE-FIILARISSA.

Mentaalipuolen oppii hallitsemaan – ihan kuin Tiikerihii – ku piänest Eldrick- Faija
    Tikrun tapauksessa ( mm. Esa -Jani , Poutiaiset , Häkkiset, roosperit, Kankkoset
    etc ) leikkisäst ja vähän vakavastkii ( Tikrun faija löi niit lautassii et Tikru kesti
    paineit ) reenaa voitonhallintaan ja nautintaan.

Tai sitten laps ite oppii rakastaan kilapilutilanteita – skabaaminen on kliffaa,
    voittaminen nautinnnollista ja palkinnot upeita.

Useimmiten voittamista ei pie ajatella ite kilpilutianteessa – vaan ollaan vaan osa luontoa.

Sit eelleen osatekijöitä

– ravinto ,

– finanssit, sponsorit

– sosiaaalinen puoli

– eri olosuhteet kentällä

– jne

Eli mentaalipuoli on vain yksi osa kolohvin kilpilutilannet ja sen tärkeys riippuu just siit miten muut kolohvin osat on hoidettu ( kaik ei ees tiijä mitä ossii on olemassa eri linkseillä )

– jonkinalinen puzzle-peli tää kolohvin suoritus on ja viel kivan mystinen palapeli.

jOTENSAKIN TÄST PELISTÄ ON PIETTÄVÄ VAIKKA EI ( AINA ) VOITTAISKAAN. !!

draivi
    1. Fukke tietää/osaa/ymmärtää ihan hemmetisti swingistä.
    2. Lahjattomille kuten Paksupekka(tunnen) ja Kebax(en tunne) mutta innokkaille Fuken opit olis rautaa. (liika mentaalifuntsiminen ei sovi 🙂 )
    3. Mulle ja esim. VP:lle tämmönen ’vaikka peppu edellä puuhun!’ meininki ei toimis(en vertaa itseäni VP:n)

Nimim. Laiska&lahjaton

PS. Mä lopetin harjoittelun 15v sitten.

clap kirjoitti: (17.2.2007 11:39:16)

fukke diise saisse kirjoitti: (17.2.2007 2:22:26)
    Minä tunnen monia tyyppejä, jotka HALUAA lyödä palloa oikein. Heille ei ole olennaista 74 tai 78 vaan he haluavat onnistuneita lyöntejä.

Tuon tekosyyn minäkin olen kuullut monta kertaa. Mietin aina miksi he edes pelaavat golfia kun noita onnistuneita lyöntejä voi lyödä rangellakin.

Jos minä pelaan kierroksen selkeästi yli tasoitukseni, mutta olen onnistunut kymmenessä lyönnissä sataprosenttisesti, niin olen ko. kierrokseen tyytyväisempi, jos olisin pelannut tasoitukseeni keskinkertaisella tuuripelillä. Tämä siksi, että olen pelaajana keskeneräinen.

Jos minä pelaan kierroksen selkeästi yli tasoitukseni, mutta olen onnistunut kymmenessä lyönnissä sataprosenttisesti, niin olen ko. kierrokseen tyytyväisempi, kuin jos olisin pelannut tasoitukseeni keskinkertaisella tuuripelillä. Tämä siksi, että olen pelaajana keskeneräinen.

EDIT: Typo

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 82)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #243569 kohteessaPartin ja VP:n mentaalinurkka

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Partin ja VP:n mentaalinurkka