Aihe: Palminen: Paketoidaan golf uudestaan. - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Palminen: Paketoidaan golf uudestaan.

Etusivu Foorumit Yleistä Palminen: Paketoidaan golf uudestaan.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 149)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • mats alien kirjoitti: (18.2.2013 9:22:41)

Ballmarker kirjoitti: (18.2.2013 6:02:27)
    Suhtautuminen tähänkin asiaan paljastaa, ketkä ovat vanhoihin malleihin jämähtäneitä ja niihin kritiikittä tyytyviä, ja ketkä innovaatiohakuisia, uusia ratkaisuja etsiviä. Edellisten taholta muutosvastarinta on aina kova kaikilla aloilla.

Ei välttämättä. On myös mahdollista ettei muutokselle yksinkertaisesti nähdä järkevää syytä.

Olet oikeassa. Ja onhan se niinkin, että olemmepa me täällä tästä asiasta mitä mieltä hyvänsä, niin se jää pelkäksi parranpärinäksi. Meidän mielipiteillämme ei ole pienintäkään vaikutusta käsillä olevaan asiaan.

Suhtautuminen tähänkin asiaan paljastaa, ketkä ovat vanhoihin malleihin jämähtäneitä ja niihin kritiikittä tyytyviä, ja ketkä innovaatiohakuisia, uusia ratkaisuja etsiviä. Edellisten taholta muutosvastarinta on aina kova kaikilla aloilla.

En suhtaudu tähän kysymykseen siitä näkövinkkelistä, miten itse haluaisin golfia pelata (oman pelaamisen kannalta 18 reikääkin on aivan ok), vaan siitä, miten pelikenttää voisi kehittää paremmin muuttuneeseen maailmaan soveltuvaksi, menettämättä itse pelistä mitään olennaista.

Auts, osu ja uppos – kyllä, olen jämähtänyt vanhoihin malleihin krittikittä.

Oikeasti, minua ei kiinnosta se kuinka monta reikää kukin pelaa. Minulla nyt on tämä 18 reiän pakkomielteeni: viime syksynä sain kesken kierroksen flimmerin ja kun se ei nyt ole kovin vaarallista, niin pelasin vielä jäljellä olleet 8 reikää, että sain sen 18 täyteen.

Ainoa mikä tässä asiassa kiinnostaa on se, aiheutuuko innovatiivisesta pelitavasta jotain häiriötä minun 18 reiälleni. JOS
    a) kentän käyttöaste putoaa, kun herra A haluaa pelata reiät 3-7, neiti B reiät 1-3 ja 12-15 jne ja näillä tilauksilla on vaikea skeduloida kenttä täyteen (muuten: ysien pelaajat pudottavat kenttien käyttöaste jo nykyisin jonkin verran, näin ainakin kotiklubillani viime kaudella).
    b) kentällä säntäilee ihmisiä aloitustiilleen/lopetustiiltään haitaten kentän muuta etenemistä
    TAI
    c) pelaaminen hidastuu jollain muulla tavoin
    NIIN minua harmittaa.

Onneksi tällä palstalla voi purkaa harmiaan jo ennen kuin se on lähelläkään realisoitumistaan.

Itsekin olen paatunut 18 väylän puolustaja. Ainakin tällä hetkellä 9 reikää tuntuu vain lämmittelyltä ja kyllä 15-reikäisestäkin kierroksesta jää vähän tynkäkierroksen maku suuhun. Monesti tekisi vielä 18 reiän jälkeen pelata muutama lisäksi.

Toki, jos kymmenen minuutin matkan päässä kotoa olisi oikeasti hyvä 2×9 tai 3×6-kompleksi, niin varmasti tuolla kävisi mielellään huitasemassa edes muutaman väylän, silloin kun muuhunkaan ei ole mahdollisuutta. Tällä hetkellä tarjolla on vain kovin hiekkalaatikkomainen, ahdas 9-reikäinen ja pieni par-3 kenttä.

Ja vaikka kuinka siirryttäisiin pelaamaan 12-reikäistä kenttää, niin ei sekään poistaisi koko ongelman alkuperäistä aiheuttajaa – hidasta pelaamista. Vaikka odotteluineen pääsisikin kentältä pois tuntia tai puoltatoista aikaisemmin ja pimeäntulon välttäen, niin yhtä tuskaa se siltikin olisi odotella jokaisessa teeboksissa ja väylillä.

Sorsalle

Tuohon auttaa vain oman kentän rakentaminen

Multa ainakin menis paljonkin olennaista, sipulin kuoriutuminen viimeisellä kuudella tai viidenneksi viimeiseltä alkaen…

Mutta, muuten tommosen 12-reikäsen vois vetää kahesti peräkkäin, niin tulis ne muutama ’ylimääränen’ väylä tehtyä.

Sorsa kirjoitti: (18.2.2013 19:06:36)

Ja vaikka kuinka siirryttäisiin pelaamaan 12-reikäistä kenttää, niin ei sekään poistaisi koko ongelman alkuperäistä aiheuttajaa – hidasta pelaamista. Vaikka odotteluineen pääsisikin kentältä pois tuntia tai puoltatoista aikaisemmin ja pimeäntulon välttäen, niin yhtä tuskaa se siltikin olisi odotella jokaisessa teeboksissa ja väylillä.

Sorsa pääsi asian ytimeen, eli aika ei ole se ongelma vaan turhanpäiväinen odottelu. Sitä ei ratkaista lyhyemmillä kentillä muillakaan vippaskonsteilla.

Sen sijaan kenttäsuunnittelulla ja -hoidolla vaikutetaan paljon pelinopeuteen.

kuukkeli kirjoitti: (18.2.2013 19:48:06)
    Sorsalle

Tuohon auttaa vain oman kentän rakentaminen

Omassa tapauksessani asiaan auttoi kotikentän vaihto, matka-aika piteni, mutta aika tulee takaisin nopeampina kierroksina. Toki tuollakin jämähtää kenttä välillä pahastikin, mutta ruuhka-sunnuntain poikkeus on lähempänä entisen kotikenttäni normia, kuin sen ruuhka-aikoja.

Näyttää siltä, että kaikki kiertyy taas pelin hitaaseen kulkuun.
    Pannaanpa nyt sitten innovaatiot käyntiin!
    Näitä voi soveltaa harkkakierroksilla
    1. Jos pallo menee metsään; uusi peliin ja kadonneita haeskellaan sitten kierroksen jälkeen!
    2. Palloja ei ongita mistään pelin kuluessa.
    3. Se joka alkaa puttauksen, pelaa pallonsa kuppiin ilman merkkailuja
    4. Kahvit juodaan kierroksen jälkeen – ehkä (Termarin saa pitää mukana ja juoda jos ehtii)
    5. Tähän sitten lisää ehdotuksia 😉

kuukkeli kirjoitti: (19.2.2013 15:53:39)
    1. Jos pallo menee metsään; uusi peliin ja kadonneita haeskellaan sitten kierroksen jälkeen!
    4. Kahvit juodaan kierroksen jälkeen – ehkä (Termarin saa pitää mukana ja juoda jos ehtii)

6. Tiiboxiin tultuaan honöörissä oleva ei kaiva esiin tuloskorttiaan, ei juomapulloaan, ei mitään, vaan ottaa välittömästi bägistä sen avauslyöntikapineensa ja antaa palaa. Sen jälkeen on noiden korttien, juomien yms. vuoro.

Ballmarker kirjoitti: (19.2.2013 16:59:12)

6. Tiiboxiin tultuaan honöörissä oleva ei kaiva esiin tuloskorttiaan, ei juomapulloaan, ei mitään, vaan ottaa välittömästi bägistä sen avauslyöntikapineensa ja antaa palaa. Sen jälkeen on noiden korttien, juomien yms. vuoro.

7. Etäisyysmittarit harkkakierroksilla vain alle HCP 5 pelaajille. Muut koukkupolvet tukeutukoon kentän antamiin mittoihin. Nähty, neljä miestä kiikaroi mittoja ja KAIKKI lyövät sitten pallonsa edessä olevaan vesiesteeseen.
    8. Ei skinejä ruuhka-aikoina. Jää paljon epätoivoisia pallojen etsintöjä pois.
    9. Ryhmät joissa on kaksi naista ja kaksi miestä pelaamaan samalta tiiltä, tekee hyvää uroksillekin pelata lyhyempää kenttää.
    10. Out-sääntöön muutos, peliä jatketaan kohdasta jossa pallo ylitti out rajan yhdellä rankulla, näin pelattiin eräällä texasilaisella kentällä.

ruusuke kirjoitti: (19.2.2013 17:17:22)

Ballmarker kirjoitti: (19.2.2013 16:59:12)

7. Etäisyysmittarit harkkakierroksilla vain alle HCP 5 pelaajille. Muut koukkupolvet tukeutukoon kentän antamiin mittoihin. Nähty, neljä miestä kiikaroi mittoja ja KAIKKI lyövät sitten pallonsa edessä olevaan vesiesteeseen.
    8. Ei skinejä ruuhka-aikoina. Jää paljon epätoivoisia pallojen etsintöjä pois.
    9. Ryhmät joissa on kaksi naista ja kaksi miestä pelaamaan samalta tiiltä, tekee hyvää uroksillekin pelata lyhyempää kenttää.
    10. Out-sääntöön muutos, peliä jatketaan kohdasta jossa pallo ylitti out rajan yhdellä rankulla, näin pelattiin eräällä texasilaisella kentällä.

11. palloa ei ole pakko avata vaan voi viedä hyväksi katsomalleen paikalle
    12. palloa ei ole pakko sieltäkään lyödä vaan voi viedä suoraan reikään
    13. palloa ei ole pakko lyödä ollenkaan vaan voi kävellä suoraan seuraavalle avauspaikalle ja katsoa kohdat 11. 12. ja 13.
    14. kentälle ei ole pakko tulla vaan voi mennä pururadalle pelaamaan virtuaaligolfia (bägiä saa raahata mukana)

Koko out sääntö pois, tilalle 2 rankkua vesieste dropilla?

KL

Selvästi sydäntalven loppu menossa, kun tuhat kertaa käydyt asiat nostetaan jälleen kertaan esille. Ja mikä pahinta, jotkut eivät ole edellisistä keskusteluista oppineet yhtään mitään:

Etäisyysmittari EI hidasta peliä. Hidas PELAAJA hidastaa peliä.

Enkä mitenkään voi uskoa, että juuri tämän talven aikana olisi keksitty sellaisia hitaaseen peliin vaikuttavia asioita, joita aiempien sadan talven aikana ei vielä olisi keksitty.

Muutetaan kaikki kentät siten, että kierros on 27 tai 36 reikää. Te jotka olette kiiruisia voitte lopettaa kierroksen 6 tai max 12 reiän jälkeen ja lähdette kotiin, niin me muut jotka haluamme pelata golffia jatketaan loppukierros tyhjällä kentällä rauhallisesti käppäillen, että saadaan 4 tuntia kulumaan. Silloin kaikki olisivat tyytyväisiä.

KL

get in the hole! kirjoitti: (19.2.2013 20:33:35)

Koko out sääntö pois, tilalle 2 rankkua vesieste dropilla?

Pari pikku asiaa ehdotukseesi liittyen.

– Saako kuitenkin varapallon lyödä, jos arvelee pallonsa menneen outtiin?
    – Saako varapallolla jatkaa, jos pallo ON mennyt outtiin?

Kentän ulkorajat eivät välttämättä ole vertailukelpoisia (sivu)vesiesteiden ympäristöjen kanssa, joten droppipaikat voivat olla aika huonojakin. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa pelaajalla on kaksi mahdollisuutta jatkaa peliään, joko varapallo tai (sivu)vesiestedroppi outin rajalta. Siispä aikaa kuluu aivan tolkuttomasti enemmän pelaajan kävellessä outin rajalle ja miettiessä pudottaako vaiko eikö pudottaa pitkään heinään varapallon lojuessa väylän reunassa kevyessä raffissa.

Jenkeillä on paljon omia nk. sääntöjä, mutta golfin kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Pelin nopeuttamiseksi sosiaaligolfissa jokainen voi tehdä omia sovelluksiaan ja se on ihan ok, kunhan niitä ei sotketa oikeaan golfiin. Oikea golf pelataan aina oikean golfin sääntöjen mukaan, ilman mitään poikkeuksia.

Pappa Tykki kirjoitti: (18.2.2013 16:16:26)

En suhtaudu tähän kysymykseen siitä näkövinkkelistä, miten itse haluaisin golfia pelata (oman pelaamisen kannalta 18 reikääkin on aivan ok), vaan siitä, miten pelikenttää voisi kehittää paremmin muuttuneeseen maailmaan soveltuvaksi, menettämättä itse pelistä mitään olennaista.

Oikeasti, minua ei kiinnosta se kuinka monta reikää kukin pelaa. Minulla nyt on tämä 18 reiän pakkomielteeni:

Otetaanpa vielä pieni ajatusleikki:

Oletetaan, että golfkentän pituus olisi ollut viimeiset sanotaan 300 vuotta 12 reikää. Jos nyt joku rupeaisi ehdottelemaan, että normikenttä pitäisi muuttaa 18-reikäiseksi niin veikkaanpa, että vastustajia olisi selkeästi enemmän kuin puoltajia.

Niin me jämähdämme siihen mihin on totuttu ja muutosvastarinta on kova.

Ballmarker kirjoitti: (20.2.2013 10:38:52)

Oikeasti, minua ei kiinnosta se kuinka monta reikää kukin pelaa. Minulla nyt on tämä 18 reiän pakkomielteeni:

Oletetaan, että golfkentän pituus olisi ollut viimeiset sanotaan 300 vuotta 12 reikää. Jos nyt joku rupeaisi ehdottelemaan, että normikenttä pitäisi muuttaa 18-reikäiseksi niin veikkaanpa, että vastustajia olisi selkeästi enemmän kuin puoltajia.

Totta puhut. Entäpä jos golf ’keksittäisiin’ juuri nyt, millaiseksi ja kuin moniväyläiseksi arvelisitte uudesta pelistä muodustuvan?

JuKo kirjoitti: (20.2.2013 11:58:18)

Ballmarker kirjoitti: (20.2.2013 10:38:52)

Totta puhut. Entäpä jos golf ’keksittäisiin’ juuri nyt, millaiseksi ja kuin moniväyläiseksi arvelisitte uudesta pelistä muodustuvan?

Asia on sama kaikissa lajeissa: Jos nyt alettaisiin juosta, hiihtää, soutaa, uida jne kilpaa, mitkä olisivat matkat; jos nyt keksittäisiin jalkapallo, jääkiekko, baseball, pesäpallo, koripallo, tennis, maalipallo jne, mitkä olisivat kenttien mitat, suoritusvälineiden koko, paino ja muoto, maalien koko jne?

En ole huomannut muissa lajeissa tätä alituista spekulaatiota tällaisista asioista, sillä harrastajat ovat valtaosin tyytyväisiä nykyisiin specseihin. Aivan sama tilanne on golfinkin suhteen, en näe perusasioiden muuttamisella vaavutettavia etuja yleisellä tasolla. Muutoksen syyksi ei riitä, että nykyisten mittojen kanssa on jo niin (liian) kauan eletty, että ne pitää muuttaa. Tai, että minulla ei ole monesti aikaa pelata täyttä kierrosta.

Chip Greenside kirjoitti: (20.2.2013 13:34:10)
    En ole huomannut muissa lajeissa tätä alituista spekulaatiota tällaisista asioista, sillä harrastajat ovat valtaosin tyytyväisiä nykyisiin specseihin.

Ainakin pesäpallossa, koripallossa, lentopallossa on ollut paljonkin muutoksia pelkän keskustelun lisäksi. Tenniksessä myös.
    Mäkihypyt, hiihdot, jne. kaikki muuttuneet parin (kolmen) vuosikymmenen aikana aika paljon. Pienempiä muutoksia jalkapallossa, jääkiekossa, yleisurheilussa, jamitänäitänytonkaan… formuloista puhumattakaan.

Puhumattakaan muista asioista. Miksi sentti on sentti, miksi vuorokausi on 24 tuntia, miksi suorakulma on 90 astetta, miksi veden kiehumispiste on sata astetta (C), miksi kilo on kilo?

Esimerkkejä on runsaasti ja monet näistäkin ovat olleet ’voimassa’ iät ja ajat. Ajatelkaa, jos tunti olisi nykyisen kahden tunnin mittainen, niin työpäiväkin lyhenisi puolella kahdeksasta neljään tuntiin(!!). Kaikki pitäisi varmaan muuttaa, jotta jo pikkuhiljaa herättäisiin maailmassa uuteen ajatteluun, eikä roikuttaisi kiinni vanhoissa tavoissa. Maailma kaipaa uudistumista!

Eikös tämä 18 reiän standardi ole näitä uudemman ajan hömpötyksiä? Trendi joka levisi The Old Coursen innoittamana?

Brittien saari on väärällänsä vanhoja kenttiä joissa reikämäärä on muuta kuin 18.

Parti kirjoitti: (20.2.2013 14:01:08)
    Eikös tämä 18 reiän standardi ole näitä uudemman ajan hömpötyksiä? Trendi joka levisi The Old Coursen innoittamana?

Tämä sai aikaan hauskoja mielleyhtymiä; ihan, kuin kyseessä olisi ohimenevä ilmiö!

Ite ennustan, että tulevaisuudessa, ehkä hyvinkin pian, pelataan 11 -reikäsillä kentillä ja bagissa saa olla vain 6 kpl parittomia mailoja ja pelaajan tulee painaa yli sata kiloa. Tästä tulee isojen miesten voimalaji, sanokaa mun sanoneen!

KL

Parti kirjoitti: (20.2.2013 14:01:08)

Brittien saari on väärällänsä vanhoja kenttiä joissa reikämäärä on muuta kuin 18.

Väärällänsä, niinkö?

Katselin tuolta viiden ensimmäisen countyn clubit ja sieltä löytyi yksi 6-reikäinen kenttä, kaikkien muiden reikämäärät ovat 9:llä jaollisia.

Reikien lukumäärä ei ole golfissa millään tavalla ongelmallinen. Kaikki saavat pelata niin monta reikää kuin haluavat enkä tiedä mitään järkevää syytä niiden lukumäärän muuttamiseen.

Onneksi tässä maailmassa on suurin osa tolkuissaan ja kohdistavat tarmonsa asioihin, joissa on havaittu epäkohtia tai joissa on oikeasti jotain edistettävää.

Mutta jos Palminen ja kumppanit kaipaavat muutoksia ja haluavat osoittaa edistyksellisyyttä ja avarakatseisuutta, voisivat vaikka hetkeksi jättää naapurin rouvan rauhaan ja kokeillla, josko herrasta löytyisi samankaltainen innovaattori.

Viisi viimeistä antoi saman tuloksen:1 kpl. Nämä muut olivat sitten myös 9.llä jaollisia. Vahvasti vaikuttaa siltä, että tuo 9 tai18 reikää on muodostunut jonkinlaiseksi standardiksi.

Mutta kunhan Palmisen blogi käännetään englanniksi, alkaa sillä kuokka heilua.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 149)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #420604 kohteessaPalminen: Paketoidaan golf uudestaan.

Etusivu Foorumit Yleistä Palminen: Paketoidaan golf uudestaan.