Aihe: Pallon nostamiseen liittyen - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][3]
KilpailuaSuomalaista

Pallon nostamiseen liittyen

Etusivu Foorumit Säännöt Pallon nostamiseen liittyen

Esillä 6 viestiä, 26 - 31 (kaikkiaan 31)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • B

    Jamasa kirjoitti: (21.9.2011 20:31:50)
    Ei kyllä yhtään naurattanut ja tuskinpa oli edes vitsiksi tarkoittu.

    Sinua en voi auttaa.
    Minun makuuni parasta komiikkaa on tahaton sellainen.

    ts

    B kirjoitti: (21.9.2011 20:39:55)

    Jamasa kirjoitti: (21.9.2011 20:31:50)
    Ei kyllä yhtään naurattanut ja tuskinpa oli edes vitsiksi tarkoittu.

    Sinua en voi auttaa.
    Minun makuuni parasta komiikkaa on tahaton sellainen.

    Ylläpito herätys. Pässi on irti taas.

    Mikä hel***ti saa ihmisen käyttätymään noin idioottimaisesti.

    ts kirjoitti: (21.9.2011 21:22:44)

    B kirjoitti: (21.9.2011 20:39:55)

    Jamasa kirjoitti: (21.9.2011 20:31:50)
    Ei kyllä yhtään naurattanut ja tuskinpa oli edes vitsiksi tarkoittu.

    Sinua en voi auttaa.
    Minun makuuni parasta komiikkaa on tahaton sellainen.

    Ylläpito herätys. Pässi on irti taas.

    Mikä hel***ti saa ihmisen käyttätymään noin idioottimaisesti.

    Ei kun me kaikki muut ollaan idiootteja, etkö sinäkään ole tuon kirjoituksista jo asiaa ymmärtänyt?

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (20.9.2011 16:19:42)

    KL kirjoitti: (20.9.2011 15:33:48)

    vieraspelaaja kirjoitti: (20.9.2011 10:35:54)

    KL kirjoitti: (20.9.2011 8:28:49)

    hall kirjoitti: (19.9.2011 23:25:52)
    Saako pallon putata kun pallo on merkattu ja merkki on vielä greenillä? Tällaista näkee joskus mutta onko siihen jokin syy tai seuraako tuosta jotain penaltia pelaajalle?

    Tästä taannoin keskusteltiin tälläkin palstalla ja asiaan otti kantaa omalla Expertti-palstallaan myös A. Teittinen.

    Vastaus on, ettei saa. Merkin paikalleen jättäminen on säännön 8-2 rikkomus aivan samalla tavoin kuin minkä tahansa muunkin täktäämistä auttavan merkin tai esineen jättäminen viheriön pintaan. Tuloksena 2 penttiä, reikäpelissä reiän menetys.

    Mitenkähän tuo on, kun sääntö 8-2b kieltää a) nimenomaan puttilinjan osoittamisen, ei greenin pinnan koskettamista ylipäätään tai esim. mailojen tai muiden esineiden asettamista greenille b) sekä greeniä koskettamalla että greenille laitettavalla merkillä, vaikka kosketus tapahtuisi tai merkki otettaisiin pois ennen puttia. Mikäli Teittisen tulkinta olisi oikea, kaksi pelalttia tulisi jo siinä vaiheessa, kun pallon paikka merkataan. Kysyä voi sitäkin, millä tavoin pallon taakse tai suorastaan osittain sen alle näkymättömiin asetettu pieni merkkausnasta, jonka sijainti ei välttämättä mitenkään korreloi puttilinjaan, edes osoittaa putti- tai pelilinjaa.

    Tästä käytiin keskustelua pari vuotta sitten ja silloin kimmokkeena oli Scotty Cameronin lanseeraama merkkaushärpäke, jossa on suuntaviivat. Jokainen varmaankin hyväksyy sen, ettei pitkänomaista suuntaviivoilla varustettua linjainta saa jättää paikoilleen lyönnin ajaksi. Viiden sentin kolikko tuskin hyödyttää ketään, mutta ymmärtääkseni tässä on jälleen kyse säännöstä, joka on pyritty tekemään aukottomaksi poistamalla spekulointien mahdollisuus siitä onko merkkausvälineestä tai muusta pallon taakse jätettävästä esineestä pelaajalle hyötyä vai ei. Merkkejä ei pallon taakse saa jättää ja piste, niin se on kaikkein yksinkertaisinta.

    Sääntö 20-1 edellyttää pallon paikan merkitsemistä, kun se nostetaan. Tämä sääntö menee (tietenkin) säännön 8-2b edelle, senhän sanoo järkikin.

    Kaiken lisäksi pallon paikan saa merkitä vaikkapa tiitikulla. Tämä tietenkin jättää viheriöön pienen reiän, jonka joku voisi katsoa auttavan puttaamisessa, mutta loordit ovat varmaankin tässä vaiheessa ottaneet järjen käteensä ja ohittaneet tuon seikan tyystin merkityksettömänä, muutoinhan kaikki sellainen merkitseminen olisi kiellettyä, joka jättää viheriöön jäljen.

    Toisaalta, pallon merkkaamista koskevat säännöt eivät ole muuttuneet mihinkään em. härpäkkeen markkinoille tulosta huolimatta. Loordit ovat varsin tarkkoja myös siitä, että se mikä ei ole kiellettyä, on ainakin yleensä sallittua. Greenin kosteutta saa kokeilla kädellä, kunhan ei paina kämmentään puttilinjalle, tai bägissä saa olla luutaputteri, jota ei käytetä kuin droppien mittaamiseen, kunhan mailoja on enintään 14.

    Jos on tarvetta kieltää nuolen mallinen merkkausnasta ja sen jättäminen greenille lyönnin ajaksi, vain se kielletään, ei kaikkia mahdollisia nastoja. Pelaajat ovat maailman sivu unohdelleet greeneille milloin mitäkin, aivan varmasti joku on unohtanut merkkausnastankin pallon taakse putatessaan jo kymmeniä vuosia sitten.

    Se, mitä loordit mahdollisesti ajattelevat asiasta, josta eivät ole antaneet deddaria, ei ole kovin vakuuttava perustelu, koska se yleensä on vain huonosti naamioitu oma mielipide, joka niin ilmaistuna vain kuulostaa paremmalta.

    Laitoin kysymyksen tuonne R&A:lle ja sieltä vastattiin siten, että suuntaamista tahi tähtäämistä auttavan merkkausvälineen paikoilleen jättäminen voi olla säännön 8-2b rikkomus. Siksi minkäänlaisen merkin jättäminen paikoilleen ei ole suositeltavaa.

    Pikkaisen tulkintoja suosiva vastaus, mutta sen mukaan mennään. Kielto ei siis ole absoluuttinen (ikävä kyllä, se helpottaisi kaikkien elämää).

    Löysin tällaisen otsikoltaan kysymykseeni sopivan ketjun, vaikka asiaa lienee muuallakin puitu.

    20-3 a. kertoo, kuka saa asettaa pallon takaisin paikoilleen, kun se on merkattu ja nostettu. Pelaajan luvalla sen on voinut nostaa joku muukin, kuin hän itse tai joukkuetoveri (20-1).

    Enlanninkielisessä laitoksessa se kerrotaan näin:

    A ball to be replaced under the Rules must be replaced by any one of the following: (i) the person who lifted or moved the ball, (ii) the player, or (iii) the player’s partner. The ball must be placed on the spot from which it was lifted or moved.

    Nähdäkseni 20-3 a:n perusteella pelaaja voi aina asettaa tai uudelleenasettaa pelissä olleen pallonsa ilman rangaistusta riippumatta siitä, kuka säännön sallimasta kolmesta vaihtoehdosta on sen merkannut ja nostanut. Jos näin menetellään, kuinka todennäköistä on, että pallo tulee asetetuksi oikeaan paikkaan, niin kuin sääntö edellyttää? Ja millä tarkkuudella tuossa tapauksessa pallo voidaan katsoa asetetun siihen paikkaan, josta se on nostettu?

    KL

    Pekka Pelimies kirjoitti: (3.9.2013 1:15:03)
    Nähdäkseni 20-3 a:n perusteella pelaaja voi aina asettaa tai uudelleenasettaa pelissä olleen pallonsa ilman rangaistusta riippumatta siitä, kuka säännön sallimasta kolmesta vaihtoehdosta on sen merkannut ja nostanut. Jos näin menetellään, kuinka todennäköistä on, että pallo tulee asetetuksi oikeaan paikkaan, niin kuin sääntö edellyttää? Ja millä tarkkuudella tuossa tapauksessa pallo voidaan katsoa asetetun siihen paikkaan, josta se on nostettu?

    Pallon asettamisen tarkkuuden ei ole eikä sen tarvitse olla absoluuttista. Olennaista on, että pallo aidosti pyritään asettamaan oikeaan paikkaan. Säännöthän eivät esim. rajaa merkkausnastan kokoa tai muotoa mitenkään tarkasti, joten iso pyöreä nasta on oletettavasti epätarkempi kuin teräväkärkinen. Kumpaakin saa kuitenkin käyttää.

    Kaikissa tilanteissa pallon paikkaa ei edes ole merkitty, kuten esim. ulkopuolisen tekijän liikuttaessa palloa. Tällöin uudelleenasettamisen vaatimukset täyttyvät, jos pallon alkuperäinen paikka tunnetaan. Tuossakaan säännöt eivät määrittele kuinka tarkasti tuo paikka tulee tietää.

Esillä 6 viestiä, 26 - 31 (kaikkiaan 31)
Vastaa aiheeseen: Pallon nostamiseen liittyen

Etusivu Foorumit Säännöt Pallon nostamiseen liittyen