Aihe: Pallon merkitseminen jalalla - Golfpiste.com

27.9.–4.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][18]
KilpailuaSuomalaista

Pallon merkitseminen jalalla

Etusivu Foorumit Säännöt Pallon merkitseminen jalalla

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 173)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #179007 Ilmoita asiaton viesti

    Viheriöllä laitan jalkani pallon taakse, nostan ja putsaan pallon ja asetan sen jalkani eteen. En liikuta merkkausjalkaani toiminnon aikana. Meneekö oikein?

    #269513 Ilmoita asiaton viesti

    Menee oikein, vaikkei välttämättä tyylikkäin tapa ole.

    #269514 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Old Geaser kirjoitti: (15.11.2014 20:25:33)
    Viheriöllä laitan jalkani pallon taakse, nostan ja putsaan pallon ja asetan sen jalkani eteen. En liikuta merkkausjalkaani toiminnon aikana. Meneekö oikein?

    Tämä on oikein hyvä kysymys ja olen sitä itsekin pohtinut jo monen vuoden ajan. Olen myös kysynyt muutaman asiantuntevan henkilön kantaa tähän kysymykseen ja vastaukset ovat olleet enemmän tai vähemmän vältteleviä.

    Pallon paikkahan tulee merkitä tarkasti. Muuan deccari sallii pallon paikan merkitsemisen putterin lavalla, mutta ko. deccari ei kerro saako putteria pitää kädessä vai pitääkö sen olla maassa makaamassa. Myöskään se ei ota kantaa putterin lavan muotoon, jolla seikalla on isohko merkitys pallon paikan merkitsemisen tarkkuuteen. Niinpä kyseinen deccari on aika väljä. Pelkästään sitä tuijottamalla kengän käytön voisi kenties tulkita olevan sallittua.

    Isoksi kysymykseksi muotoutunee myös se miten pitää suhtautua siihen, kun pelaaja kenkää pallon taakse/viereen asettaessaan liikuttaa palloaan. Pelaajahan voisi aina vedota siihen, että oli juuri merkkaamassa palloaan kengällään.

    Ottaen huomioon merkkaamisen tarkkuuden ynnä muut mahdolliset ongelmat, niin henkilökohtaisesti suhtaudun ajatukseen penseästi enkä siihen kehottaisi, joskaan en väitä sen olevan kiellettyä.

    #269515 Ilmoita asiaton viesti

    Tuomarikurssilla ihmeteltiin samaa asiaa. Kouluttaja kertoi, että kyllä pallon saa merkata vaikka sormella. Tällöin mielikuvitukseni alkoi alkoi laukata: – Voitko siirtää sormeasi lavan verran vasemmalle!

    #269516 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Tämä merkkaamisen sääntö, tai oikeestaan sen tarkan vaatimuksen puuttuminen on mulle ollu yks ristiriitasimmista jutuista koko sääntökirjassa, varsinkin sen jälkeen kun pallon liikahtamisia on alettu tutkimaan hidastetuista suurennoksista.

    Toisaalla siis tuijotetaan pallon aseman palautumista samaksi dimblen tai sen puolikkaan tasolla, toisaalla annetaan vapaudet merkkaamiseen sellaisin tavoin, jotka eivät lainkaan voi antaa varmuutta pallon palautumisesta paikalleen.

    Millilleen tarkkuuteen ei päästä koskaan, mutta olisi mukava kuulla selitys, miksi tuossa sääntökohdassa käytetään sanaa should eikä have to.

    #269517 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (17.11.2014 9:58:58)

    Millilleen tarkkuuteen ei päästä koskaan, mutta olisi mukava kuulla selitys, miksi tuossa sääntökohdassa käytetään sanaa should eikä have to.

    Mikä sääntökohta on mielessäsi?

    #269518 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (17.11.2014 10:35:34)

    ts kirjoitti: (17.11.2014 9:58:58)

    Millilleen tarkkuuteen ei päästä koskaan, mutta olisi mukava kuulla selitys, miksi tuossa sääntökohdassa käytetään sanaa should eikä have to.

    Mikä sääntökohta on mielessäsi?

    Tuo mitä käsitellään eli 20-1

    #269519 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (17.11.2014 10:51:12)

    KL kirjoitti: (17.11.2014 10:35:34)

    ts kirjoitti: (17.11.2014 9:58:58)

    Millilleen tarkkuuteen ei päästä koskaan, mutta olisi mukava kuulla selitys, miksi tuossa sääntökohdassa käytetään sanaa should eikä have to.

    Mikä sääntökohta on mielessäsi?

    Tuo mitä käsitellään eli 20-1

    SIis tämä:

    Note: The position of a ball to be lifted should be marked by placing a
    ball-marker, a small coin or other similar object
    immediately behind the ball.

    Merkitsemistä täydentää D20-1/16, josta olennainen osa tässä:

    Examples of methods of marking the position of a ball that are not recommended, but are permissible, are as follows:

    * placing the toe of a club at the side of, or behind, the ball;

    * using a tee;

    * using a loose impediment;

    * scratching a line, provided the putting green is not tested (Rule 16-1d) and a line for putting is not indicated (Rule 8-2b). As this practice may cause damage to the putting green, it is discouraged.

    Säännön 20-1 huomautus siis suosittaa merkkausesineen käyttöä, muttei vaadi sitä. Asia selvennetään tuossa deccarissa kertomalla, että maahan saa myös raapia merkin, mutta sitä pyydetään välttämään. Siksi siis tuo ’should’ eikä ’must’.

    Toisaalta deccari samalla väljentää itse sääntöä ja tekee sen epämääräiseksi mm. sallimalla irrallisen luonnonhaitan käyttämisen. Onko puusta pudonnut metrinen ja ranteen paksuinen karahka siis yhtä luotettava merkkausväline kuin terävä havunneulanen? Entäpä tuo ’toe of a club’, kuinka tarkka se on? Bladeputterin avulla saa pallon paikan tarkastikin merkattua, mutta mitenkäs puolipallon muotoinen pyöreäreunainen putteri (kuten Zebra)? Entä jos pelaaja pitää mailaa kädessään tai antaa sen pallon puhdistamisen aikana nojata jalkaansa vasten? Pysyykö lavan kärki varmasti paikallaan?

    Ja palataksemme siihen kenkään, niin kenkiäkin on monen muotoisia. Saako sen pallon paikan ihan oikeasti merkattua tarkasti sillä kengällä? Ja pysyykö se jalka varmasti paikallaan koko nostamis- ja asettamisprosessin aikana?

    Ymmärrän ne syyt miksei merkkausvälinettä ole määritelty säännöissä tarkemmin, mutta pikkaisen tuntuu heppoiselta tämä nykyinenkin meininki. Olisi mielestäni ollut helppoa edellyttää esineen käyttöä (siis ’must’) ja vielä edellyttää ko. esineen laittamista maahan ja pois pelaajan hallinnasta.

    Muuten, kun kerran tuo mailan lavan kärki on erikseen mainittu deccarissa, niin miksei siihen ole samalla laitettu pelaajan jalassa olevaa kenkää? Ei olisi ollut suuri vaiva. Liekö siihen jokin syy?

    #269520 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (17.11.2014 11:17:52)

    Ymmärrän ne syyt miksei merkkausvälinettä ole määritelty säännöissä tarkemmin, mutta pikkaisen tuntuu heppoiselta tämä nykyinenkin meininki. Olisi mielestäni ollut helppoa edellyttää esineen käyttöä (siis ’must’) ja vielä edellyttää ko. esineen laittamista maahan ja pois pelaajan hallinnasta.

    Muuten, kun kerran tuo mailan lavan kärki on erikseen mainittu deccarissa, niin miksei siihen ole samalla laitettu pelaajan jalassa olevaa kenkää? Ei olisi ollut suuri vaiva. Liekö siihen jokin syy?

    Syy on se, että ei voi miljoonaa tapaa luetella ja juuri tuo deccari yhdessä ’should’ sanan kanssa tekee koko asiasta sotkuisen. Esim tuohon kengällä tai sormella merkkaamiseen saatat saada täysin päinvastaisia vastauksia vastaajasta riippuen.

    Eli minä en todellakkaan ymmärrä, miksi siinä ei ole must should’n tilalla. Tai ymmärrän, mutta en perusteluiden järkevyyttä. Sääntö voitaisiin hyvin laatia muotoon small object ja antaa niistä vaikka esimerkit. Tourilla asia on sentään ymmärretty ja merkkaamiseen käytettävä esine määritelty.

    #269521 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (17.11.2014 11:49:12)
    .

    Eli minä en todellakkaan ymmärrä, miksi siinä ei ole must should’n tilalla. Tai ymmärrän, mutta en perusteluiden järkevyyttä. Sääntö voitaisiin hyvin laatia muotoon small object ja antaa niistä vaikka esimerkit. Tourilla asia on sentään ymmärretty ja merkkaamiseen käytettävä esine määritelty.

    Minäkään en ymmärrä, miksei sitä voisi määritellä hyvinkin tarkasti. Jopa valuutan voi määrittää centin tarkuudella. Ja vaikka se brittejä hieman saattaa kirvellä, esim. punnan kolikkoa ei voi hyväksyä kun se on sen verran paksu, että se kampeaa helposti pelaaja B:n pallon tolaltaan jos pallo siihen osuu.

    Slobojen kopeekkaa ei myöskään voi hyväksyä koska sehän kelluu.

    #269522 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (17.11.2014 11:49:12)
    Tourilla asia on sentään ymmärretty ja merkkaamiseen käytettävä esine määritelty.

    MIllä tavalla? Onko sinulla jotain tekstiä asiasta?

    #269523 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (17.11.2014 16:11:24)

    ts kirjoitti: (17.11.2014 11:49:12)
    Tourilla asia on sentään ymmärretty ja merkkaamiseen käytettävä esine määritelty.

    MIllä tavalla? Onko sinulla jotain tekstiä asiasta?

    Enpä pikaisella haulla löytänyt tuota juttua, mutta joitain vuosia sitten PGA tourilla sai pelaaja penaltit merkattuaan pallonsa auton avaimella, koska tourin säännöt määrittivät merkkaukseen käytetyn esineen ’small round object’ tai jotain siihen suuntaan

    #269524 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (17.11.2014 22:02:53)

    KL kirjoitti: (17.11.2014 16:11:24)

    ts kirjoitti: (17.11.2014 11:49:12)
    Tourilla asia on sentään ymmärretty ja merkkaamiseen käytettävä esine määritelty.

    MIllä tavalla? Onko sinulla jotain tekstiä asiasta?

    Enpä pikaisella haulla löytänyt tuota juttua, mutta joitain vuosia sitten PGA tourilla sai pelaaja penaltit merkattuaan pallonsa auton avaimella, koska tourin säännöt määrittivät merkkaukseen käytetyn esineen ’small round object’ tai jotain siihen suuntaan

    Mä muistelen, että kyseessä olisi ollut hotellin avainkortti? Mutta silkkaa faktaa ei täältäkään löydy, poikkeuksellisesti.

    #269525 Ilmoita asiaton viesti

    Olen joskus merkannut palloni nuuskakiekolla, onkohan se riittävän pieni ja pyöreä?

    #269526 Ilmoita asiaton viesti

    tömö on yksi asia, minkä voisi ihan hyvin standardoida, esim pyöreä merkki 1-3 cm.

    samalla tavoin voisi standardoida sellaiset asiat, kuin:
    – etäisyysmerkit eteen, keskelle,…
    – lipun väri takana, keskellä, edessä
    – mitat metreinä

    #269527 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    yeux de serpent kirjoitti: (17.11.2014 23:37:08)

    Mä muistelen, että kyseessä olisi ollut hotellin avainkortti? Mutta silkkaa faktaa ei täältäkään löydy, poikkeuksellisesti.

    Taidatpa vallan olla oikeassa. Sellainenhan se.

    #269528 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Itse asiassa nyt hieman mietittyäni tuota alkuperäsitä kysymystä, totean tavan olevan sääntöjen vastainen ja minä löisin penttiä päälle moisesta. Nuo deccarissa mainitut esimerkit antavat hyvän perusteen tuomiolle montaakin kautta.

    #269529 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (18.11.2014 9:22:57)

    yeux de serpent kirjoitti: (17.11.2014 23:37:08)

    Mä muistelen, että kyseessä olisi ollut hotellin avainkortti? Mutta silkkaa faktaa ei täältäkään löydy, poikkeuksellisesti.

    Taidatpa vallan olla oikeassa. Sellainenhan se.

    Ilmeisesti kyseinen sääntö ei ole enää käytössä.

    #269530 Ilmoita asiaton viesti

    Näin jokin aikaa sitten videon (muistaakseni linkki tältä foorumista, mutten löytänyt sitä), missa arvostettu sääntökouluttaja näytti, miten pallo merkitään … ja hän merkitsi sen putterin kärjellä !!
    muistaako joku nähneensä tämän videon (olisko liittynyt pelinopeuteen)

    Putterin kärki ja kengän kärki ovat mielestäni ihan rinnasteisia asioita – ok molemmat, kunhat pysyvät paikoillaan pallon ollessa ylhäällä.

    #269531 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Putti-Possu kirjoitti: (18.11.2014 13:38:43)

    Putterin kärki ja kengän kärki ovat mielestäni ihan rinnasteisia asioita – ok molemmat, kunhat pysyvät paikoillaan pallon ollessa ylhäällä.

    Juuri noiden deccarin esimerkkien valossa noille kahdelle syntyy kaksi eroavaisuutta jotka minun kohdallani ratkaisevat asian. Ei siis kannata merkata jalalla jos satun jossain joskus tuomaroimaan.

    #269532 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (18.11.2014 14:20:03)

    Putti-Possu kirjoitti: (18.11.2014 13:38:43)

    Putterin kärki ja kengän kärki ovat mielestäni ihan rinnasteisia asioita – ok molemmat, kunhat pysyvät paikoillaan pallon ollessa ylhäällä.

    Juuri noiden deccarin esimerkkien valossa noille kahdelle syntyy kaksi eroavaisuutta jotka minun kohdallani ratkaisevat asian. Ei siis kannata merkata jalalla jos satun jossain joskus tuomaroimaan.

    Jos käytetään merkkaamiseen pientä esinettä, kolikkoa tms. niin sehän työnnetään pallon alle, usein niin että se jopa hiukan koskettaa palloa…

    määritelmissä pelaajan kenkähän on varuste

    “Equipment” is anything used, worn or carried by the player or anything carried for the player by his partner or either of their caddies, except any ball he has played at the hole being played and any small object, such as a coin or a tee, when used to mark the position of a ball or the extent of an area in which a ball is to be dropped. Equipment includes a golf cart, whether or not motorized.

    Nyt jos ’varusteella’ osutaan palloon…no, ei taida ihan tällä perusteella tulla rankkuja

    Milläs tavalla ts sitten tulee ne rankut?

    Makuun parantaminenkaan ei taida antaa rankkuja…

    #269533 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    TP COMBO kirjoitti: (18.11.2014 15:27:08)

    Milläs tavalla ts sitten tulee ne rankut?

    .

    Noissa kaikissa mainituissa tavoissa on kaksi eroa, joista toinen varsin selkeä verrattuna jalalla merkkaamiseen. Jätänpä silti mietittäväksi mitkä ne voisivat olla ja siirryn illaksi oppilaiden pariin.

    #269534 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    ts kirjoitti: (18.11.2014 15:40:22)

    TP COMBO kirjoitti: (18.11.2014 15:27:08)

    Milläs tavalla ts sitten tulee ne rankut?

    .

    Noissa kaikissa mainituissa tavoissa on kaksi eroa, joista toinen varsin selkeä verrattuna jalalla merkkaamiseen. Jätänpä silti mietittäväksi mitkä ne voisivat olla ja siirryn illaksi oppilaiden pariin.

    Ja olisinpa odottanut että viidessä tunnissa joku olisi jo oivaltanut asian. Katellaanpa aukeneeko..

    #269535 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (18.11.2014 21:17:10)

    ts kirjoitti: (18.11.2014 15:40:22)

    TP COMBO kirjoitti: (18.11.2014 15:27:08)

    Milläs tavalla ts sitten tulee ne rankut?

    .

    Noissa kaikissa mainituissa tavoissa on kaksi eroa, joista toinen varsin selkeä verrattuna jalalla merkkaamiseen. Jätänpä silti mietittäväksi mitkä ne voisivat olla ja siirryn illaksi oppilaiden pariin.

    Ja olisinpa odottanut että viidessä tunnissa joku olisi jo oivaltanut asian. Katellaanpa aukeneeko..

    Niin…tää onkin helppo…

    jos laittaa griinillä jalan pallon taakse, ja nostaa pallon niin eihän pallo ole silloin merkattu ollenkaan…!

    eli rankku tulee, jalalla merkkaaminen ei ole sääntöjen tarkoittamaa merkkaamista

    kyseessä siis pelissä olevan pallon liikuttaminen, eli 1 rankku nostamisesta ja toinen jos ei laita samaan paikkaan

    jos ’merkkausjalka’ on vaikka sentin pallon takana, niin silloinhan on vain astuttu lähelle palloa, ei merkattu, jos ’merkkausjalka’ on pallossa kiinni ja pallon takana, herää ajatus yritetäänkö palloa siirtää tai sen makuuta parantaa..

    #269536 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    TP COMBO kirjoitti: (18.11.2014 22:12:43)

    Niin…tää onkin helppo…

    jos laittaa griinillä jalan pallon taakse, ja nostaa pallon niin eihän pallo ole silloin merkattu ollenkaan…!

    eli rankku tulee, jalalla merkkaaminen ei ole sääntöjen tarkoittamaa merkkaamista

    ..

    Aika kaukana siitä mitä itse ajattelen. Lue ne esimerkit sallituista tavoista ja vertaa jalkaan. 1 erittäin iso ero ja sitten vähän toinen pienempi löytyy kyllä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 173)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pallon merkitseminen jalalla