21.–28.9. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

Pallo reiässä, mutte entäs sitten..?

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo reiässä, mutte entäs sitten..?

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1338327 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Hiljaista on ollut sääntörintamalla, joten heitänpä tähän pientä pohdittavaa, joka vaatii tarkkaa tutustumista sääntöön 11 ja pariin määritelmäänkin.

    Lyöntipeli. Pekan pallo on viheriöllä parin metrin päässä reiästä. Erkin pallo on viheriön ulkopuolella, josta hän chippaa pallonsa reikään. Pekka puttaa oman pallonsa reikään, jossa Erkin pallo oli siis jo ennestään, ts. Pekan viheriöltä lyömä pallo osuu Erkin palloon.

    Sääntö 11.1a sanoo seuraavaa:

    Poikkeus – Viheriöltä pelattu pallo lyöntipelissä: Jos liikkeessä oleva pelaajan
    pallo osuu viheriöllä paikallaan olevaan toiseen palloon ja molemmat pallot olivat
    viheriöllä ennen lyöntiä, saa pelaaja yleisen rangaistuksen (kahden lyönnin
    rangaistus).

    Viheriön määritelmä puolestaan sanoo näin:

    Viheriöön kuuluu reikä, johon pelaaja pyrkii pelaamaan pallonsa.

    Nyt kysyn, miten perustellaan se, ettei Pekka saa kahden lyönnin rangaistusta hänen pallonsa osuessa Erkin palloon?

    #1338328 Ilmoita asiaton viesti

    Erkin pallo on reiässä eikä siten enää pelissä?

    #1338332 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Otetaanko tuossa poikkeuksessa kantaa siihen onko pallo pelissä vai ei?

    Tuo poikkeus koskee myös palloa, jonka paikka viheriöllä on merkattu ja pallo siirretty sivuun eikä siten ole pelissä. Siihen osuminen on myös kahden penaltin arvoinen. Vastaus ei siis kelpaa.

    #1338343 Ilmoita asiaton viesti

    Määritelmissä on rajattu milloin pallo on pelissä ja milloin ei. Reikään pelattu pallo ei ole enää pelissä, joten se ei voi olla viheriöllä.

    #1338423 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Reikään pelattu pallo ei ole enää pelissä, joten se ei voi olla viheriöllä.

    Myöskään merkattu ja sivuun siirretty pallo (kuten tuossa aikaisemmassa viestissäni yritin selittää) ei ole pelissä, mutta siihen osuminen tuottaa sen 2 penttiä lyöntipelissä. Tarkoittaa siis sitä, että pallo voi olla viheriöllä, vaikkei se ole pelissä.

    Uusi yritys.

    #1338427 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Reikä (Hole)
    Pelattavan reiän viheriöllä olevaa päätepistettä kutsutaan reiäksi.

    Erkki on jo reiän pelannut, joten kyseinen viheriö ei ole Erkille pelattavan reiän viheriö.

    Viheriö (Putting Green)
    Alue reiällä, jota pelaaja on pelaamassa.

    Viheriöön kuuluu reikä, johon pelaaja pyrkii pelaamaan pallonsa.

    Viheriö on yksi viidestä määritellystä kentän alueesta. Muiden reikien (muut kuin kyseinen reikä) viheriöt ovat vääriä viheriöitä ja osa yleistä pelialuetta.

    Erkki ei pyri pelaamaan palloaan reikään, koska se jo on siellä. Erkin pallo ei ole viheriöllä, vaan väärällä viheriöllä.

    #1338428 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Erkin pallo ei ole viheriöllä, vaan väärällä viheriöllä.

    Alkuosa oikein, loppuosa väärin.

    Todellakin, Erkin pallo ei ole viheriöllä (on the putting green) ollessaan reiässä, vaan viheriössä (in the putting green). Viheriöllä on merkityksellinen nimenomaan säännön 11.1a kannalta, sen sijaan tuo viheriössä ei merkitse mitään muuta kuin että pallo ollessaan pelattavan reiän reiässä on jollakin kentän viidestä osasta. Tälläkin on kuitenkin merkitystä silloin, kun yhdellä viheriöllä on kaksi reikää. Pallon päätyessä siihen väärään reikään pallo on kunnostettavalla alueella ja nimenomaan viheriön rajojen sisäpuolella ja vapautuminen tapahtuu viheriöllä noudatettavien periaatteiden mukaisesti.

    #1338459 Ilmoita asiaton viesti

    Pekan pallo on reiässä ennen osumistaan Erkin palloon, joten reikä on hänen osaltaan pelattu loppuun ennen osumaa?

    Entä jos pallo pomppaa pois reiästä osuttuaan palloon…

    #1338479 Ilmoita asiaton viesti

    Miten reiässä oleva pallo suhtautuu säännön kohtaan 13.1a, jossa määritellään milloin pallo on viheriöllä (When Ball Is on Putting Green)?

    #1338480 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Far And Sure
    Pekan pallo on reiässä ennen osumistaan Erkin palloon, joten reikä on hänen osaltaan pelattu loppuun ennen osumaa?

    Reikä on Pekan osalta pelattu vasta sitten, kun pallo on paikallaan reiässä. On tietenkin pieni mahdollisuus, ettei Pekan pallo osu Erkin palloon.

    Reiässä (Holed)
    Kun pallo on lyönnin seurauksena paikallaan reiässä ja koko pallo on viheriön pinnan alapuolella

    #1338481 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Pelissä-käsitteen määritelmässä sanotaan:

    Kun säännöt viittaavat paikallaan tai liikkeessä olevaan palloon, sillä tarkoitetaan pelissä olevaa palloa.

    Säännön 11.1a poikkeusta

    Viheriöltä pelattu pallo lyöntipelissä: Jos liikkeessä oleva pelaajan
    pallo osuu viheriöllä paikallaan olevaan toiseen palloon ja molemmat pallot olivat
    viheriöllä ennen lyöntiä, saa pelaaja yleisen rangaistuksen (kahden lyönnin
    rangaistus).

    ei siis voida soveltaa käsiteltävänä olevaan tapaukseen, koska Erkin pallo ei ole enää pelissä.

    #1341896 Ilmoita asiaton viesti

    Mitenkäs, eikö nykysäännöillä pallo ole reijässä, kun osakin siitä on viheriön pinnan alapuolella? Tangon kanssa putattu kepin ja reunan väliin kiilautunut pallo olisi tämän perusteella reijässä.

    Jos toinen pallo putattuna greeniltä osuu reijän reunan sisäpuolelle kiilautuneeseen palloon (reijässä oleva), miten menetellään, kun
    a) jälkimmäinen pallo putoaa reikään tai
    b) kimpoaa viheriölle?

    #1341897 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Jos toinen pallo putattuna greeniltä osuu reijän reunan sisäpuolelle kiilautuneeseen palloon (reijässä oleva), miten menetellään, kun
    a) jälkimmäinen pallo putoaa reikään tai
    b) kimpoaa viheriölle?

    Hyvä kysymys. Ensi lukemalla tuo reiässä oleva pallo on liikuteltava haitta ja säännön 11.1b poikkeuksen nro 2 mukaan haittaan osunut lyönti on uusittava rangaistuksetta. Mutta tulkinnan pitäisi olla sama myös silloin, jos siellä reiän pohjalla on toinen, jo reikään pelattu pallo, eikä se varmasti ole.

    Nyt kun luetaan sitä poikkeusta 2 tarkasti, niin tuon haitankin pitää olla viheriöllä eikä se reiässä oleva pallo ole viheriöllä. Nähdäkseni peliä jatketaan kummassakin tapauksessa sieltä mihin lyöty pallo päätyi.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo reiässä, mutte entäs sitten..?