Aihe: Pallo liikahtaa back swingin aikana ??? - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][3]
KilpailuaSuomalaista

Pallo liikahtaa back swingin aikana ???

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo liikahtaa back swingin aikana ???

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 88)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • niin tuleeko rankku vai ei ? kävipä tuossa eilen tilanne hiukan metsä puolella. siivoilin aikana pallon ympärystää ja kävin lyömään. Back swingin aikana huomasin, että pallo liikahti hiukan (lue pallo ei ollut liikkeessä kun sitä löin, mutta ei myöskään palannut alkuperäiseen paikkaan). löin tietty lipulle ja par-putti sisään !) eipä tuolla ollut niin merkitystä kun ei ollut tasotuskierros, mutta tulevia kisoja varten jäi hiukan askarruttamaan moinen tilanne …

    Kyllä siitä yksi rangaistuslyönti tulee. Sääntöpykälä on 18-2b. Varomaton siivous on aiheuttanut pallon liikkumisen.

    Kyseessä voi olla myös sääntökohdan yksi 14-5 yksi poikkeus

    Jos pallo liikahtaa vasta backsvingin tai lyönnin aikana, pelaajaa ei rangaista, mikäli hän ei ole joko aiheuttanut pallon liikkumista tai tähdännyt palloa ennen sen liikkumista.
    Jos pelaaja ennen lyöntiä tähtäsi palloa (=asettui lyöntiasentoon ja laski mailan maahan pallon taakse), hänen katsotaan liikuttaneen sitä, siivosi hän ympäristöä tai ei.
    Mikäli pelaaja ei tähdännyt palloa (=roikotti mailaa ilmassa lyöntiasennossa) pitää selvittää, tekikö hän joko ympäristöä siivotessaan tai muuten jotain, joka aiheutti pallon liikkumisen, vaikka vasta vähän ajan kuluttua. Yleensä mitä pidempi aika siivoamisen ja pallon liikkumisen välillä kului, sitä todennäköisempää on, että siivoaminen ei ole liikkumisen syy; pelaaja on voinut välillä esim. hakea mailansa 20 metrin päästä bägistä ennen lyöntiä. Vastaavasti lyhyt aika viittaa siihen, että pelaaja liikutti palloa.
    Yleensä liikkunut pallo pitäisi asettaa ennen lyöntiä takaisin. Taakseviennin alkamisen jälkeen liikkunutta palloa ei tarvitse asettaa takaisin.

    Sääntö 18-2b pätee. Vaikea kuvitella, että kukaan tekee backswingiä tähtäämättä palloa? Vaikka aika usein minun lyöntini lopputulos näyttää siltä. Yksi pentti ja peli jatkuu lyönnin jälkeen siitä, mihin pallo meni.

    Sitä paitsi aivan sama, onko siivonnut minuutti vai vuosi ennen pallon lyömistä. Tai onko siivonnut ollenkaan. Jos pallo liikkuu, kun sitä on tähdätty ja backswingi aloitettu, pentti tulee.

    Sitä paitsi aivan sama, onko siivonnut minuutti vai vuosi ennen pallon lyömistä. Tai onko siivonnut ollenkaan. Jos pallo liikkuu, kun sitä on tähdätty ja backswingi aloitettu, pentti tulee.

    Sääntöjä ja määritelmiä on syytä aika ajoin lukea uudestaan.
    1. Sääntö, jonka mukaan irrallisen haittatekijän koskettaminen mailanmittaa lähempänä palloa aiheuttaisi aina rankkarin, on kumottu jo vuosia sitten. Nykyään ratkaisee vain se, onko pelaaja jotenkin aiheuttanut pallon liikkumisen vai ei, tai onko palloa tähdätty siinä mielessä kuin säännöt tähtäämisestä puhuvat.
    2. Säännöissä on määritelty, mitä niissä tarkoitetaan ’palloon tähtäämisellä’. Vasta kun pelaaja on a) asettunut lyöntiasennon ja b) asettanut mailansa kevyesti maahan pallon taakse, hän on sääntöjen tarkoittamassa mielessä ’tähdännyt palloa’, paitsi bunkkerissa, jossa lyöntiasentoon asettuminen riittää (koska bunkkerissa maahan/hiekkaan ei saa koskea enne lyöntiä). Siis, jos maila ei ennen lyöntiä kosketa maata, palloa ei ole tähdätty. Esim. Jack Nicklaus ei koskaan oman väittämänsä mukaan ’tähdännyt palloa’ siis sääntöjen tarkoittamassa mielessä

    Hieman vielä mietin mielessäni milloin pallo on liikkunut. Löytyy varmasti sääntökirjasta, mutta vastatkaa nyt tietävät. Pallon liikkumiseen riittää käsittääkseni pienikin pyörähdys ( esim. 2mm)? Eikö näin. Paikkahan muuttuu pienestäkin heilahduksesta.

    Joskushan kuulee puhuttavan pallon mitasta, mutta tämä lie ’monen mielipide’ ei sääntökirjan?

    Tuo ’addressing the ball’ = ’tähtäys’ on erikoinen juttu. Jotkut ammattilaiset eivät esim laske putteriaan lainkaan maahan sen pelossa, että pallo esim tuulen voimasta liikahtaa just ennen puttia. Kun mailaa ei ole laskettu maahan, ei penalttia tule koska ei ole ’tähdätty’.

    Nimetön

    Samanlainen tapaus voi tapahtua myös puttikernillä.
    Tähtäät palloa ja alat lyömään, viet mailasi taakse ja kas kummaa, pallo alkaa liikkua mutta lyöt siltikin sen kuppiin. Ei penaltya.
    Siis tämä pallon liikkumien ei tapahdu tähtäämisen aikana vaan lyönnin aikana kun olet aikeissa lyödä palloa.
    Tuuli voi esim. tehdä tälläisen kepposen kernillä.

    voihan se tietty olla, että pallo liikahti siivoamisen seurauksena. mutta kukahan muu kun itse iso ukko voi sen tietää kun pallo kuiteskin makasi hentosten kuusenoksien päällä. voihan yhtä hyvin olla, että yksi oksanen vaan sillä hetkellä päätti antaa pallon painolle periksi.
    ja tosiaan tapanani ei ole asettaa mailaa (paitsi ehkä tiaauspaikalla) pallon taakse maahan saati lyödä harjotusswingejä (ainakaan metsässä).

    lukemani perusteella siis voinen olettaa selvinneeni tilanteesta ilman ’Raipea’ !)

    Tähän hieman liittyen. Mitenkä muuten menetellään tiiboksissa pallon tippuessa tiin päältä?

    a) kun asetetaan maila pallon taakse ja se vahingossa tuuppaa pallon tiiltä
    b) kun maila on tiin takana maassa, tii sattuu antamaan periksi ja pallo tipahtaa ilman, että siihen osutaan mailalla

    Tuota sattuu itselleni aina silloin tällöin. Tuleeko siitä muuta rankkua kuin pieni hermostuminen siitä, että joutuu nostamaan pallon takaisin tiille ja aloittaa lyöntihommat alusta?

    ts

    Vain pelissä olevan pallon liikuttamisesta tulee penaltteja ja pallohan on pelissä vasta kun sitä on lyöty. Osu tai ei. Eli jos lyöt hudin ja sen jälkeen tuo putoaminen tapahtuu, olet liikuttanut pelissä olevaa palloa. Muussa tapauksessa vain nolostuminen ja selä väsyminen.

    Tuossa Jamasan esittämässä tapauksessa kysymys on griinillä nimeonmaan siitä, onko pelaaja tähdännyt palloa, eli lyöntiasennossa asettanut mailan lavan maahan. Siksi tähtään Nicklauksen oppien mukaan aina lapa vähän irti maan pinnasta. Säännön 18-2 b mukaan tuolloin ei penalttia liikkuvan pallon lyömisestä tule, jos pelaaja on jo aloittanut lyönnin ennen pallon liikkeelle lähtöä.

    KL

    Ihan vain pieni tarkennus, jottei kenellekään jää väärää käsitystä.

    Sääntö 14-5 sanoo seuraavaa:

    When the ball begins to move only after the player has begun
    the stroke or the backward movement of his club for the
    stroke, he incurs no penalty under this Rule for playing a
    moving ball, but he is not exempt from any penalty under the
    following Rules:
    * Ball at rest moved by player – Rule 18-2a
    * Ball at rest moving after address – Rule 18-2b

    Toisin sanoen, jos pallo liikkuu sen jälkeen, kun pelaaja on aloittanut mailan taakseviennin aikomuksenaan lyödä palloa, ei pallon liikkumisesta rangaista ELLEI pelaaja itse ole aiheuttanut pallon liikkumista.

    Käsittääkseni lyönnin voi vielä keskeyttää ja asettaa liikkuneen pallon takaisin paikalleen, edelleen ilman penalttia. Tähän en löytänyt mitään sääntöä tai Deccaria, joten jos olen väärässä, korjatkaa ihmeessä. Minusta vain tuntuu loogiselta, ettei liikkuvaa palloa ole pakko lyödä, vaikka taakseviennin olisikin aloittanut.

    KL kirjoitti: (16.8.2006 9:46:58)

    Käsittääkseni lyönnin voi vielä keskeyttää ja asettaa liikkuneen pallon takaisin paikalleen, edelleen ilman penalttia. Tähän en löytänyt mitään sääntöä tai Deccaria, joten jos olen väärässä, korjatkaa ihmeessä. Minusta vain tuntuu loogiselta, ettei liikkuvaa palloa ole pakko lyödä, vaikka taakseviennin olisikin aloittanut.

    Itse jäin miettimään samaa varsinkin pelissä olevan pallon osalta. Ainakin aloituslyönnissä, jos pallo esim. putoaa teeltä vaikkapa backswingin aikana, voi lyönnin keskeyttää ja laittaa pallon uudestaan teen päälle rangaistuksetta. Luulisi, että pelissä olevan pallon kanssa meneteltäisiin samoin, kun itse ei ole aiheuttanut pallon liikkumista?

    ts

    Tarkennuksen tarkennus löytyy kuitenkin tuolta 18-2 kohdasta, jossa todetaan pelaajan aiheuttaneen pallon liikkumisen, jos se lähtee liikkeelle tähtäämisen jälkeen.

    Tuossa 14-5 kohdassa näyttää olevan suomenkielisessä tekstissä peini ero alkuperäiseen. Siihen on lisätty teksti ’… ja pelaaja lyö’ Hmm… kuinkahan sitä liikkuvaa palloa voisi pelata lyömättä 🙂

    ts kirjoitti: (15.8.2006 23:07:16)
    Tuossa Jamasan esittämässä tapauksessa kysymys on griinillä nimeonmaan siitä, onko pelaaja tähdännyt palloa, eli lyöntiasennossa asettanut mailan lavan maahan.

    En jaksa kaivella nyt, joten kilautan näin kaverille:

    olikos tuossa joku ero griinillä ollessa ja muualla? Siis että toisessa tapauksessa lyöntiasento on otettu silloin kun on asetettu astanssiin, toisessa tapauksessa pitää lavan olla maassa.
    vai liittyykö tämä johonkin muuhun tapaukseen tai kuvittelenko vain lukeneeni jostain tällaista….

    KL

    18-2b. Ball Moving After Address
    If a player’s ball in play moves after he has addressed it (other
    than as a result of a stroke), the player is deemed to have
    moved the ball and incurs a penalty of one stroke. The ball
    must be replaced unless the movement of the ball occurs after
    the player has begun the stroke or the backward movement of
    the club for the stroke and the stroke is made.

    Tämä sääntö tarkoittaa sitä, että jos pallo liikkuu silloin, kun pelaaja tähtää palloa, pelaajan katsotaan liikuttaneen palloa. Jos pelaaja ehtii aloittaa taakseviennin ennen kuin pallo liikkuu, silloin pätee sääntö 14-5. Eikös vain? Sanamuoto voisi kieltämättä olla vähän selkeämpi.

    KL

    Kts. vastaus 7 / Vieraspelaaja

    ts

    Ei tuossa mielestäni mitään epäselvää ole. Kyseessähän on kokonaan eri sääntökohdat.
    14-5 vapauttaa liikkuvan pallon pelaamisesta tuossa tapauksessa ja viittaa edelleen, että pelaaja ei vapaudu kuitenkaan rangaistuksista, jotka tulevat säännön 18-2 nojalla.

    18-2 b taas toteaa pelaajan aiheuttaneen pallon liikkumisen, jos pallo liikkuu tähtäämisen jälkeen (muualla kuin esteessä lyöntiasento+maila maahan ja esteessä lyöntiasento jo sinällään) Mielenkiintoinen kysymys on, että päteekö tilanne heti kun sitä on kerran tähdätty vaikka pelaaja lähtisi kahville tuossa välissä.

    Tuossakin täydennys kertoo, ettei palloa tarvitse asettaa takaisin paikalleen jos se on lähtenyt liikkeelle vasta BSW aloittamisen jälkeen ja pelaaja lyö sitä.

    KL

    ts kirjoitti: (16.8.2006 12:13:14)
    Ei tuossa mielestäni mitään epäselvää ole. Kyseessähän on kokonaan eri sääntökohdat.
    14-5 vapauttaa liikkuvan pallon pelaamisesta tuossa tapauksessa ja viittaa edelleen, että pelaaja ei vapaudu kuitenkaan rangaistuksista, jotka tulevat säännön 18-2 nojalla.

    18-2 b taas toteaa pelaajan aiheuttaneen pallon liikkumisen, jos pallo liikkuu tähtäämisen jälkeen (muualla kuin esteessä lyöntiasento+maila maahan ja esteessä lyöntiasento jo sinällään) Mielenkiintoinen kysymys on, että päteekö tilanne heti kun sitä on kerran tähdätty vaikka pelaaja lähtisi kahville tuossa välissä.

    Tuossakin täydennys kertoo, ettei palloa tarvitse asettaa takaisin paikalleen jos se on lähtenyt liikkeelle vasta BSW aloittamisen jälkeen ja pelaaja lyö sitä.

    No nayttaapa olevan kuitenkin (perkuleen tanskalaiset nappaimet…).

    Saanto 14-5 varsin selkeasti kertoo, etta jos pallo alkaa liikkua pelaajan aloitettua jo taaksevientinsa, ei penalttia saannon 18-2b perusteella anneta. Tuo saanto 18-2b tahtaamisineen (after addressing the ball) tarkoittaa sita ajanjaksoa, jolloin pelaaja tahtaa palloa. Tahtaaminen loppuu taakseviennin alkamiseen. After he has addressed it (the ball) noin arkikielessa tarkoittaisi kaikkea sita aikaa, joka kuluu tahtaamisen aloittamisen tai kenties lopettamisen jalkeen. Saanto 14-5 kuitenkin tarkentaa sen ajan loppuvan taakseviennin alkamiseen.

    Eli: jos pallo liikkuu sen ajanjakson aikana, joka alkaa pelaajan aloitettua tahtaamisen (siis esim. griinilla putterin lapa koskee maata pallon takana) ja loppuu taakseviennin alkamiseen, pallon mahdollinen liikkuminen katsotaan rangaistuksen arvoiseksi. Pallon liikkuminen taakseviennin alkamisen jalkeen ei aiheuta rangaistusta.

    Minulle ei tassa ole mitaan epaselvaa, onko sinulle?

    P.S. Eri saantokohdat golfissa kummasti vaikuttavat toisiinsa, kumma ettet ole huomannut….

    Sorry, kyllä tässä ts on nyt oikeassa.

    Sääntö 14-5 koskee liikkuvan pallon lyömistä – säännön mukaan liikkuvaa palloa ei saa lyödä

    A player must not make a strokeat his ball while it is moving.

    Tarkennuksena todetaan, että jos taaksevienti on aloitettu ennen kuin pallo alkaa liikkua ei rikota sääntöä joka kieltää liikkuvan pallon pelaamisen

    When the ball begins to move only after the player has begun the stroke or the backward movement of his club for the stroke, he incurs no penalty under this Rule for playing a moving ball

    Mutta sitten todetaan, että tuo tarkennus ei pelasta rankuista jotka tulevat jos pelaaja on aiheuttanut pallon liikkumisen

    but he is not exempt from any penalty under the following Rules:
    Ball at rest moved by player – Rule 18-2a
    Ball at rest moving after address – Rule 18-2b

    he is not exempt from any penalty -> hän ei vapaudu rangaistuksista

    14-5 ei ota kantaa onko pallon liikkuminen aiheutunut syystä joka aiheuttaa rangaistuksen vai ei, tämä sääntö vain käsittelee pelaamista kun pallo liikkuu.

    KL

    No onpas tämä nyt vaikeaa!

    Kertokaapa sitten, mikä on tuomio ja minkä säännön perusteella:

    Pelaaja tähtää palloaan griinillä. Pallo on paikallaan. Pelaaja aloittaa taakseviennin ja sen puolivälissä pallo liikkuu. Pelaaja jatkaa taksevientiään ja lyö liikkuvaa palloa.

    Kysymys:
    a) onko pelaaja liikuttanut palloa?
    b) jos kohdasta a) ei ole näyttöä, tuleeko rangaistuksia?

    Decision 14-5/1 saattaa auttaa päätöksenteossa.

    Ball Moving During Backswing Struck While Still Moving
    Q: A player’s ball starts moving during his backswing and he strikes the ball while it is still moving. What is the ruling?
    A: There is no penalty under Rule 14-5 because the ball began to move after the player had begun his backswing. However, if the player had caused the ball to move or addressed it, he incurred a penalty stroke – Rule 18-2a or b. (Revised)

    Vai onko tässä nyt tykkänään kyse väärinkäsityksestä? Olen siis koko ajan puhunt tapauksesta, jossa pelaaja EI ole aiheuttanut pallon liikkumista. Jos pelaaja ON aiheuttanut pallon liikkumisen, silloin tietenkin sääntö 18-2b on voimassa. Tästähän nyt ei voi olla epäselvyyttä.

    Siis: jos pelaajan aloitettua taakseviennin EIKÄ pelaaja ole aiheuttanut pallon liikkumista, niin sääntö 14-5 on voimassa.

    Onkohan tämä nyt selvä?

    ts

    KL kirjoitti: (16.8.2006 22:29:45)
    No onpas tämä nyt vaikeaa!

    Pelaaja tähtää palloaan griinillä. Pallo on paikallaan. Pelaaja aloittaa taakseviennin ja sen puolivälissä pallo liikkuu. Pelaaja jatkaa taksevientiään ja lyö liikkuvaa palloa.

    Kysymys:
    a) onko pelaaja liikuttanut palloa?
    b) jos kohdasta a) ei ole näyttöä, tuleeko rangaistuksia?

    Decision 14-5/1 saattaa auttaa päätöksenteossa.

    A: There is no penalty under Rule 14-5 because the ball began to move after the player had begun his backswing. However, if the player had caused the ball to move or addressed it, he incurred a penalty stroke – Rule 18-2a or b. (Revised)
    Vai onko tässä nyt tykkänään kyse väärinkäsityksestä? Olen siis koko ajan puhunt tapauksesta, jossa pelaaja EI ole aiheuttanut pallon liikkumista. Jos pelaaja ON aiheuttanut pallon liikkumisen, silloin tietenkin sääntö 18-2b on voimassa. Tästähän nyt ei voi olla epäselvyyttä.

    Siis: jos pelaajan aloitettua taakseviennin EIKÄ pelaaja ole aiheuttanut pallon liikkumista, niin sääntö 14-5 on voimassa.

    Onkohan tämä nyt selvä?

    Eli selvästi sanotaan, että ei saa säännön 14-5 mukaista penalttia, mutta saa penaltin säännön 18-2b mukaan

    vielä kerran siis : ball to move or addressed it !!!

    Onkohan tämä nyt selvä?

    KL

    Ei ole.

    Kerro millaisessa tilanteessa sääntö 14-5 on voimassa.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 88)
Vastaa aiheeseen: Pallo liikahtaa back swingin aikana ???

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo liikahtaa back swingin aikana ???