21.–28.9. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

Pallo estealueella toisen pallon päällä

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo estealueella toisen pallon päällä

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1321474 Ilmoita asiaton viesti

    Löin huonon lyönnin lammen yli griiniä tavoitellen. Pallo löytyi rantaruohikosta, mutta yllättäen suoraan sen alla näkyikin toinen, joskus sinne aikaisemmin kadotettu pallo. Harkitsin lyöntiä siitä, mutta pehmeän rannan takia oli mahdotonta ottaa sellaista stanssia, että voi tehdä lyöntiä griinin suuntaan, joten nostin pallon, marssin läheiselle dropping zonelle ja onnistuin vääntämään vielä bogin. Nyt jälkikäteen sääntökirjaa luettuani luulen, että olisin saanut nostaa palloni (ja poistaa sen alla olleen toisen pallon) ja dropata palloni estealueelle mailanmitan päähän, ei lähemmäksi reikää. Tällöin olisin päässyt mahdottomasta rantaruohosta ihan pelattavalle ruoholle ja paikalle estealueella paljon lähemmäksi griiniä kuin dropping zone ja ilman rangaistuslyöntiä. Onko näin? Ja jos on niin säännöt kannattaisi tuntea.

    #1321476 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kuvailemassasi tilanteessa tuo toinen pallo on liikuteltava haitta, jonka saa siirtää pois peliä haittaamasta myös estealueella. Tässä saattaisi astua kuvaan sääntö 15.2a(2), joka käsittää sellaiset tilanteet, joissa pallo on liikuteltavan haitan päällä tai sisällä. Nyt herää kuitenkin kysymys voiko pallo olla toisen pallon päällä vai onko kyse vain nojaamisesta. Edelleen näkemättä tilannetta väittäisin, ettei pallo voi yleisesti ottaen olla toisen pallon päällä tuon säännön 15.2a(2) tarkoittamalla tavalla, koska oma pallosi kuitenkin kosketti ja nojasi myös estealueen pohjaan sen toisen pallon ohella.

    Siispä tuossa tilanteessa sinä olisit voinut poistaa tuon toisen pallon ja asettaa oman pallosi takaisin paikoilleen. Vapautuminen droppaamalla ei mielestäni olisi tullut kyseeseen edellä kuvailemastani syystä.

    #1321519 Ilmoita asiaton viesti

    Palloni oli aivan toisen pallon päällä, eikä mitenkään vaan nojannut siihen, eikä koskettanut maata. Ruoho oli vaan niin tiheää ja tukevaa, että pallo pysyi toisen päällä. Palloani ei olisi löytynytkään paksusta ruohosta, ellemme olisi lyöntipaikalta sen lentosuuntaa nähneet 10 cm tarkkuudella. Eli edelleen luulen, että olisin voinut saada vapaan dropin.

    #1321520 Ilmoita asiaton viesti

    Liikuteltavat haitat (haravat, tölkit jne.) voi poistaa koko kentän alueella. Jos pallo liikkuu, se siirretään rangaistuksetta takaisin paikalleen.

    #1321524 Ilmoita asiaton viesti

    Golfsäännöissä 15.2. On oikein kuva, jossa liikuteltava haitta on pyyhe ja pallo sen päällä.

    Kun pallo on liikuteltavan haitan (esim. pyyhkeen) sisällä tai sen päällä missä tahansa
    kentällä, voidaan vapautua ilman rangaistusta nostamalla pallo, poistamalla liikuteltava haitta
    ja pudottamalla nostettu tai muu pallo (ainoastaan viheriöllä pallo asetetaan). Vertailupiste arvioidaan suoraan liikuteltavan haitan sisälle tai päälle pysähtyneen pallon alle. Vapautumisalue on yhden mailanmitan kokoinen vertailupisteestä mitattuna, ei ole lähempänä reikää kuin vertailupiste ja sen täytyy olla samalla osalla kenttää kuin vertailupiste.

    Eli kuten huomaatte tekstistä (jota lihavoitu), pallo tosiaan dropataan. Jos pallo on maassa ja vain koskettaa liituteltavaa haittaa, silloin asetetaan. Kuvauksen perusteella, tuo pyyhe-esimerkki soveltuu tapaukseen.

    #1321535 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Palloni oli aivan toisen pallon päällä, eikä mitenkään vaan nojannut siihen, eikä koskettanut maata.

    Eikä ruohoa tai mitään muutakaan kasvillisuutta?

    Tuo olisi ollut mukava nähdä, koska golfpallon asettaminen toisen golfpallon päälle siten, että se siinä liikkumatta pysyy, on kokemukseni mukaan verraten haastavaa.

    En ole itse vielä koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa pallo on ollut toisen pallon päällä kentällä siten, ettei se koske mitään muuta kentän osaa eikä nojaa mihinkään muuhun kuin siihen toiseen palloon. Tämän perusteella en edelleenkään antaisi tilanteesta droppia, mutta jos joskus törmään kuvailemaasi mielestäni äärimmäisen epätodennäköiseen tilanteeseen, niin toki suostun toimimaan ko. säännön 2-vaihtoehdon mukaisesti ja sallin pallon droppaamisen.

    #1321536 Ilmoita asiaton viesti

    Pallo pysyi toisen pallon päällä sitä ympäröivien heinien tukemana.

    #1321539 Ilmoita asiaton viesti

    Pallo pysyi toisen pallon päällä sitä ympäröivien heinien tukemana.

    Näiden kahden 15.2. Tapauksen ero on nähdäkseni siinä, onko liikuteltavan haitan poistamisen jälkeen mahdollista asettaa pallo samaan kohtaan. Pallon nojatessa haravaan bunkkerissa, se on mahdollista asettaa samaan paikkaan. Jos pallo lepää jonkin päällä (vaikka vain ohuen pyyhkeen), ei sitä voi asettaa enää samaan makuuseen, kun pyyhe poistetaan.

    Tässä tapauksessa, jos ymmärsin oikein, kun alla oleva pallo on poistettu, omaa palloa ei voida astettaa enää takaisin samalla tavoin. Sen johdosta pallo pitää dropata eikä asettaa.

    #1321542 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Näiden kahden 15.2. Tapauksen ero on nähdäkseni siinä, onko liikuteltavan haitan poistamisen jälkeen mahdollista asettaa pallo samaan kohtaan. Pallon nojatessa haravaan bunkkerissa, se on mahdollista asettaa samaan paikkaan. Jos pallo lepää jonkin päällä (vaikka vain ohuen pyyhkeen), ei sitä voi asettaa enää samaan makuuseen, kun pyyhe poistetaan.

    Tässä tapauksessa, jos ymmärsin oikein, kun alla oleva pallo on poistettu, omaa palloa ei voida astettaa enää takaisin samalla tavoin. Sen johdosta pallo pitää dropata eikä asettaa.

    En ole samaa mieltä.

    Usein pallon nojatessa johonkin liikuteltavaan haittaan sitä ei ole mahdollista asettaa samaan paikkaan, koska nimenomaan tuo haitta pitää pallon juuri siinä kohdassa paikoillaan (muutenhan pallo ei nojaisi haittaan, vaan olisi sen vieressä eikä liikkuisi haittaa poistettaessa). Etenkin bunkkerissa voi tulla vastaan tilanne, jossa pallo nojaa kaltevalla pinnalla haravaan, ja poistettaessa harava pallo pysyy paikallaan vasta melko kaukanakin alkuperäisestä paikastaan.

    Mitä tulee tuohon pyyhkeeseen ja makuuseen, niin eihän olisi mitenkään edes mahdollista asettaa palloa pyyhkeen alle samanlaiseen makuuseen kuin mikä sillä oli pyyhkeen päällä. Toisekseen pallolla ei vielä ole ollut minkäänlaista makuuta itse kentällä, joten droppaaminen on varsin perusteltua. Tältä osin säännötkään eivät ole muuttuneet. Makuu ei myöskään ole ratkaiseva tekijä palloa asetetettaessa, vaan se, mistä löytyy lähin paikka, jossa pallo pysyy paikallaan (14.2e). Ruohopeitteisessä vinorinteessä makuu voi muuttua merkittävästikin alkuperäisestä.

    #1321558 Ilmoita asiaton viesti

    Ehkä punainen lanka oli kateissa tekstissäni, kommentista päätellen. Mutta Ärjyn tapauksessa olennaista oli se, ettei palloa voinut asettaa samaan makuuseen, kun alla ollut pallo poistetaan. Juuri tästä johtuen palloa ei aseteta, vaan dropataan (ja nykysäännöissä on silloin aina se mailanmitan sääntö, ei lähemmäs lippua)

    #1321561 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Toistan vielä: pallon alkuperäisellä makuulla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Lue sääntö 14.2e.

    #1321562 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tulipa tässä mieleen semmoinen juttu, että voisiko tässä tilanteessa soveltaa 50/50 -periaatetta? Toisin sanoen, jos pallo on yli 50% liikuteltavan haitan päällä, sen katsotaan olevan haitan päällä, ja sääntö 15.2a(2) on se sovellettava sääntökohta. Tämäkään malli ei tosin olisi täysin yksiselitteinen, koska rinteessä pystysuora koordinaatisto tuottaa erilaisen tuloksen tasamaahan verrattuna.

    Kaiken kaikkiaan kyseessä on harvinainen tilanne, joka on nähtävä paikan päällä paremman tulkinnan aikaansaamiseksi.

    #1321564 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Toistan vielä: pallon alkuperäisellä makuulla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

    Korjaan tätä seuraavasti: Tämän asian kanssa ei ole mitään tekemistä sillä, voidaanko pallon alkuperäinen makuu palauttaa vai ei. Sääntö 14.2e on varsin yksiselitteinen sen suhteen.

    #1321588 Ilmoita asiaton viesti

    Palloni oli n 80% alla olevan pallon päällä. Eli alla olevasta näkyi päältä katsoen vain kapea kaistale.

    #1321631 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Heitin tämän kysymyksen maailmalle ja vastaukset vaihtelivat. Hankalaksi asian tekee juurikin sen määrittäminen onko pallo haitan päällä vai nojaako se haittaan. Ärjyn tapauksessa (80%) pallo luultavimmin olisi haitan päällä, mutta rajan vetäminen yleisellä tasolla on hankalaa. Kuten sanoin jo aiemmin, tilanne pitäisi nähdä.

    Mutta vastauksena Ärjyn alkuperäiseen kysymykseen, on mahdollista, että sinulla olisi ollut oikeus dropata pallosi asettamisen sijaan.

    #1321784 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Maailmalta tuli asiaan vielä hyvää lisäpohdintaa, jonka ytimenä on se, onko pallolle mahdollista määrittää tarkkaa paikkaa kentällä vai ei. Esimerkiksi jos pallo on pyyhkeen päällä, niin tarkkaa paikkaa ei voi määrittää ja droppaaminen on se oikea vaihtoehto. Jos taas pallo edes jollain tavalla koskettaa kenttää sen haitan ympärillä, niin paikka voidaan määrittää tarkasti ja silloin asettaminen on se oikea menettelytapa, olkoonkin ettei palloa kenties voida asettaa alkuperäiselle paikalleen. Muuan toinen tuomari komppasi asiaa lisäämällä, että jos on epäselvää onko pallo haitan päällä vai ei, niin silloin se ei olisi.

    Mielenkiintoinen juttu, johon vain lordit voinevat antaa tyhjentävän vastauksen.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo estealueella toisen pallon päällä