Aihe: Pallo ei pysy paikallaan - Golfpiste.com

30.11.–7.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[3][3]
KilpailuaSuomalaista

Pallo ei pysy paikallaan

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo ei pysy paikallaan

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1349208 Ilmoita asiaton viesti

    Gaby Lopez pelasi pari viikkoa sitten LPGA:lla ja hänelle sattui tilanne, kun löi 110m lyönnin lyhyeksi ja pallo vieri ennen griiniä takaisin veteen. Hän droppasi kahdesti, mutta pallo vieri rinteestä aina veteen. Sitten hän yritti asettaa palloa ja pallo ei pysynyt millään paikallaan. Tuomari osoitteli radiopuhelimen antennilla isoa kaarta kaiketi selittäen, että etsi lähin paikka, missä pallo pysyy paikoillaan. Lopulta Gaby onnistui asettamaan pallon lähelle bunkkeria, jossa oli hieman tasaisempaa tai karkeampi ruoho. Episodista jäi muutama kysymys:

    1. Kun pallo dropattiin ja se vieri esteeseen, jossa caddie otti sen kiinni. Saako pallon pysäyttää vieriessään jo ennen estettä esim asettamalla jalan rinteeseen pallon alapuolelle (jolloin pallo ei ehdi vieriä kuin 50cm), vai pitääkö antaa vieriä joko esteeseen tai 2 mailanmitan etäisyydelle.

    2. Nuo 2 droppiyritystä on kaiketi tehtävä, vaikka näkisi otsallaankin, ettei pallo voi pysyä sallitulla alueella.

    3. Pallo on kai dropattava, vaikka droppipaikka olisi kalteva asfalttitie, josta a) pallo voi rinnettä pitkin vieriä kymmeniä metrejä ja jokainen tajuaa, ettei pallo voi jäädä droppialueelle

    4. Jos pallo vierii veteen asti, eikä sitä sieltä ylety ottamaan vedestä, voi kaiketi ottaa peliin uuden pallon

    5. Kun Gaby sai pallon lopulta pysymään paikoillaan, otti harkkalyönnin ja sitten chippasi griinille katsojien jännittäessä, että pysyykö se pallo siinä paikoillaan. Entä jos pallo olisi juuri ennen chippiä vierinyt esim 5 cm, olisiko saanut ilman rankkua jatkaa tasaisen paikan etsimistä.

    6. Sama griinillä, jossa pallo pysäntyy 30cm päähän reiästä esim pallon alastulojälkeen tai neulaseen nojaamaan. Kun pallon merkkaa ja korjaa alastulojäljen/roskan, pallo ei enää pysykään paikoillaan vaan on etsittävä tasainen kohta ehkä kaukaakin. Korjattua alastulojälkeä tuskin saa enää ”ennellistaa”, mutta saako sen neulasen tms asettaa takaisin, jolloin pallo pysyy rinteessä+

    #1349215 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    1. Palloa ei saa pysäyttää ennen kuin uudelleenpudottamisen ehto on täyttynyt.

    2. Kyllä. Miten muuten voi tietää mihin pallo on asetettava?

    3. Kts. kohta 2.

    4. Kyllä. Pallon saa aina vaihtaa, kun säännöt edellyttävät droppaamista.

    5. Ei olisi saanut. Pallo oli tuossa vaiheessa pelissä, ja jos se olisi vierinyt taas sinne estealueelle, homma olisi lähtenyt alusta yhdellä uudella rankulla.

    6. Tuossakin on etsittävä se lähin paikka, jossa pallo pysyy paikallaan. Tuo paikka voi myös olla viheriön ulkopuolella (sääntö 14.2e). Mitä tulee neulaseen, niin säännön 14.2c sanamuoto antaa ymmärtää, että kertaalleen poistetun irrallisen luonnonhaitan saa halutessaan asettaa takaisin paikoilleen. Sen sijaan neulasen asetteleminen tahallaan eri paikkaan pitämään palloa paikallaan on kiellettyä (8.1a(2)).

    #1349230 Ilmoita asiaton viesti

    Kohtaan 1 huomiona PP:lle: pudotusalueen koko on yksi mailanmitta, ei kaksi.

    KL:lle: eikös 14.3d:n poikkeus mahdollista pallon pysäyttämisen, kun on ilmeistä (en muista tarkkaa ilmaisua), että pallo päätyisi pudotusalueen ulkopuolelle tai esim. estealueelle? Tällöin pallo tulkitaan pysähtyneeksi pudotusalueen ulkopuolelle ja yksi pudotus on käytetty.

    #1349231 Ilmoita asiaton viesti

    2. Kyllä. Miten muuten voi tietää mihin pallo on asetettava?

    Se ei vaikuta asettamispaikkaan, koska pallo asetetaan siihen missä se kosketti maata ensi kerran.

    Ajattelen ennen kaikkea tilannetta, jossa vesiestettä ei ole erikseen maalattu vaan vesieste alkaa siitä veden reunasta. Näitä on monessa paikassa, esim Skotlannissa poikki-vesiesteissä. Pitääkö siis ”kadottaa” ensin kaksi palloa veteen asti, jonka jälkeen vasta voi asettaa uuden pallon peliin (olettaen, ettei vedestä pysty onkimaan palloa).

    #1349233 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    KL:lle: eikös 14.3d:n poikkeus mahdollista pallon pysäyttämisen, kun on ilmeistä (en muista tarkkaa ilmaisua), että pallo päätyisi pudotusalueen ulkopuolelle tai esim. estealueelle? Tällöin pallo tulkitaan pysähtyneeksi pudotusalueen ulkopuolelle ja yksi pudotus on käytetty.

    Olet oikeassa, tämä on näköjään muuttunut silloin kolme vuotta sitten. Ei pitäisi luottaa muistiin…

    #1349235 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Se ei vaikuta asettamispaikkaan, koska pallo asetetaan siihen missä se kosketti maata ensi kerran.

    Ei, vaan toisella kerralla, siis missä pallo ensimmäiseksi koskettaa maata toisella dropilla. Siksi tarvitaan kaksi droppia (sääntö 14.3c(2); piti oikein tarkistaa, ettei tämäkin ole muuttunut… 😀 ).

    #1349241 Ilmoita asiaton viesti

    Vielä tuosta tilanteesta, jossa pallo asetetaan paikoilleen ja pelaajan valmistautuessa lyömään pallo liikkuu. Eli miten pitkä odotus on sallittu. Toisin sanoen, jos pallo liikkuu 1 sek jälkeen, asettaminen uusitaan. Mutta, onko 5 sek liian pitkä aika vai 10 sek, jolloin 14.2e ei enää sovellukaan?

    #1349244 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Eipä tuohon mitään kiveen kirjoitettua sekuntimäärää ole. Jos pallo pysyy paikallaan, kun siitä sormet irtoavat, sen on silloin katsottu olleen paikallaan. Enemmän ja hankalampaa tulkintaa noissa tulee siitä onko pelaaja toiminnallaan aiheuttanut pallon liikkumisen vai ei.

    #1349246 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kohtaan 1 huomiona PP:lle: pudotusalueen koko on yksi mailanmitta, ei kaksi.

    Kyllä pudotusalueen koko voi olla myös 2 mailanmittaa. Lukee siellä pudotusalueen määritelmässä. Erityisesti punaisen estealueen tapauksessa semmoinen pudotusalue voi tulla kyseeseen.

    #1349285 Ilmoita asiaton viesti

    ”Kyllä pudotusalueen koko voi olla myös 2 mailanmittaa. Lukee siellä pudotusalueen määritelmässä. Erityisesti punaisen estealueen tapauksessa semmoinen pudotusalue voi tulla kyseeseen.”

    Aivan oikein, pahoittelen. Oli pata jumissa ihan toisessa sääntöasiassa, kun kirjoitin tuota.

    #1349806 Ilmoita asiaton viesti

    Huomasin juuri videon Fb:ssä, jossa Justin Thomasin pallo oli tien reunassa ja hän droppasi keskelle tietä saadakseen paremman linjan puiden ohi. Mikä minulta on mennyt ohi, kun pelaaja voi tämän mukaan vapautua ”tieltä tielle” ?

    fb-videon linkitys ei minulta onnistunut, mutta video löytyy tällä:
    PGA TOUR Vault: Justin Thomas hits a shot off the cart path, through the trees to perfection

    #1349807 Ilmoita asiaton viesti

    Vaputuminen on täytynyt liittyä johonkin muuhun kuin tiehen. Esim pallo alastulojäljessä tai kaivonkannen vieressä. Muuten ei mahdollista.

    #1349809 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ikävä kyllä siitä videosta ei näe missä pallo alunperin oli, mutta olisiko hän ottanut vapautuksen niistä naruista?

    #1349810 Ilmoita asiaton viesti

    Puheesta en ota täysin selvää, mutta olen kuulevinani, että haluaa vapautua parempaan paikkaan tiellä. Sitä paitsi sitä ensimmäistä droppia ei näytetä, kun asettaa yhden dropin jälkeen. Yksi vaihtoehto on, että autoparkki on TIO ja vapautui siitä. Narut ovat yleensä liikuteltavia haittoja.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Pallo ei pysy paikallaan