Aihe: Onko pallo tiiauspaikalla vai ei? - Golfpiste.com

31.1.–7.2. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][8]
KilpailuaSuomalaista

Onko pallo tiiauspaikalla vai ei?

Etusivu Foorumit Säännöt Onko pallo tiiauspaikalla vai ei?

Esillä 8 viestiä, 51 - 58 (kaikkiaan 58)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (7.1.2013 11:12:08)

    Mäkeläinen kirjoitti: (6.1.2013 11:39:53)
    Mitäs nämä tilanteet nyt on, itse ainakin olen odottanut ne kuulevani vieraspelaajalta, mutta hiljaista on? Eli voisitko nyt valaista vai onko niitä edes olemassa?

    Tilanteet liittyvät sekajoukkuein joukkuepeleihin esim foursome, jossa joukkueen pelaajat lyövät eri tiiltä, toisaalta siihen, että tiiauspaikan korjaaminen ei edellytä sitä, että kyseessä olisi avauslyönti tai että pallo olisi edelleen tiiausalueella.

    Aika kaukaa haettuja ovat ehdotuksesi. Joukkuetoveri rinnastetaan pelaajaan lähes aina eikä joukkueen tiipaikka ole väärä, vaikka pelaajat pelaisivatkin eri tiipaikoilta. Teknisesti voidaan tietenkin sanoa, että A nyhtää ruohoa luvallisesti väärältä tiipaikalta, jos hän itse ei siltä pelaa, mutta joukkuetoveri B pelaa. Toisaalta B moisessa tapauksessa antaa A:n toimia välikappaleena, mikä on luvallista. A ei siinä kuitenkaan parantele oman pallonsa asemaa, mistä alunperin oli kyse. Ruohon nyhtäminen sinällään ei ole mikään itseisarvo, saahan kuka tahansa nyhtää ruohoa mistä tahansa kentällä, kunhan ei riko sääntöä 13-2.

    Tuota jälkimmäistä en ymmärrä lainkaan. Pallon paikalla ei ole väliä (koska pelilinjallakin olevalta oikealta tiipaikalta saa nyhtää ruohoa), mutta edelleen sen tiipaikan täytyy olla oikea, jos sitä aikoo parannella säännön 13-2 puitteissa.

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (1.1.2013 14:52:37)
    Kireen takia on varmaan jäänyt huomaamatta sekin, että on parikin tilanneta, joissa pelaaja voi väärällä tiillä nyhtääinää pallon takaa ja vielä ihan sääntöjen puitteissa. Haluatko itse yrittää ensin vai kilautatko heti kaverille?

    vieraspelaaja kirjoitti: (7.1.2013 11:12:08)
    Tilanteet liittyvät sekajoukkuein joukkuepeleihin esim foursome, jossa joukkueen pelaajat lyövät eri tiiltä, toisaalta siihen, että tiiauspaikan korjaaminen ei edellytä sitä, että kyseessä olisi avauslyönti tai että pallo olisi edelleen tiiausalueella.

    Tuo jälkimmäinen vastauksesi ihmetyttää entistä enemmän, kun luin tämän edellisen viestisi tarkemmin. Miten voi nyhtää ruohoa pallon takaa tiipaikalla, jos pallo ei ole tiipaikalla?

    Eikös se ole sama, mille tiipaikalle pallo lyönnin jälkeen päätyy? Kun palloa on lyöty, se on pelissä. Ei kai pelissä olevan pallon paikkaa saa parantaa heiniä nyhtämällä? Vaikka se jäisi samalle tiipaikalle.

    KL

    sennu kirjoitti: (12.1.2013 19:34:49)
    Eikös se ole sama, mille tiipaikalle pallo lyönnin jälkeen päätyy? Kun palloa on lyöty, se on pelissä. Ei kai pelissä olevan pallon paikkaa saa parantaa heiniä nyhtämällä? Vaikka se jäisi samalle tiipaikalle.

    Siitähän tässä juuri keskustellaan, siis että onko se sama vai ei. Se on ainakin täysin kiistatonta, että pelaajan lyötyä palloaan tiipaikalta A, hän saa nyhtää ruohoa pallonsa takaa tuolla samalla tiipaikalla A huolimatta siitä kuinka mones lyönti on kyseessä. Tähän sääntö 13-2 nimenomaisesti antaa luvan:

    However, the player incurs no penalty if the action occurs:
    * …..
    * in creating or eliminating irregularities of surface within the teeing ground
    or in removing dew, frost or water from the teeing ground, or

    Kun luet säännön 13-2 kokonaisuudessaan ja tarkasti, huomaat ettei siinä puhuta mitään pallon pelissä olemisesta.

    KL kirjoitti: (7.1.2013 15:37:26)

    vieraspelaaja kirjoitti: (1.1.2013 14:52:37)
    Kireen takia on varmaan jäänyt huomaamatta sekin, että on parikin tilanneta, joissa pelaaja voi väärällä tiillä nyhtääinää pallon takaa ja vielä ihan sääntöjen puitteissa. Haluatko itse yrittää ensin vai kilautatko heti kaverille?

    vieraspelaaja kirjoitti: (7.1.2013 11:12:08)
    Tilanteet liittyvät sekajoukkuein joukkuepeleihin esim foursome, jossa joukkueen pelaajat lyövät eri tiiltä, toisaalta siihen, että tiiauspaikan korjaaminen ei edellytä sitä, että kyseessä olisi avauslyönti tai että pallo olisi edelleen tiiausalueella.

    Tuo jälkimmäinen vastauksesi ihmetyttää entistä enemmän, kun luin tämän edellisen viestisi tarkemmin. Miten voi nyhtää ruohoa pallon takaa tiipaikalla, jos pallo ei ole tiipaikalla?

    Paljonko pallon pitää olla tiipaikan ulkopuolella, että se ei ole tiipaikalla?

    vieraspelaaja kirjoitti: (12.1.2013 21:02:16)

    KL kirjoitti: (7.1.2013 15:37:26)

    vieraspelaaja kirjoitti: (1.1.2013 14:52:37)
    Kireen takia on varmaan jäänyt huomaamatta sekin, että on parikin tilanneta, joissa pelaaja voi väärällä tiillä nyhtääinää pallon takaa ja vielä ihan sääntöjen puitteissa. Haluatko itse yrittää ensin vai kilautatko heti kaverille?

    vieraspelaaja kirjoitti: (7.1.2013 11:12:08)
    Tilanteet liittyvät sekajoukkuein joukkuepeleihin esim foursome, jossa joukkueen pelaajat lyövät eri tiiltä, toisaalta siihen, että tiiauspaikan korjaaminen ei edellytä sitä, että kyseessä olisi avauslyönti tai että pallo olisi edelleen tiiausalueella.

    Tuo jälkimmäinen vastauksesi ihmetyttää entistä enemmän, kun luin tämän edellisen viestisi tarkemmin. Miten voi nyhtää ruohoa pallon takaa tiipaikalla, jos pallo ei ole tiipaikalla?

    Paljonko pallon pitää olla tiipaikan ulkopuolella, että se ei ole tiipaikalla?

    Ei kai tällaista kysymystä voi olla edes olemassa? Aivan kuin kysyisi, että milloin pallo on liikaa outissa ollakseen outissa… ?

    Jos pallo pelataan tiimerkkien ulkopuolelle niin miksi se olisi enää tiillä? Eihän tiipaikka ole muutakuin tiimerkit? Merkkien kohdalta ja takaa saa lyödä, pallonpaikka ei saa olla tiimerkkien edessä, koska se ei enää ole silloi tiipaikalla…

    Omaankorvaan tällainen kysymys kuulostaa tekohengitykseltä ja väkiseltä ’porsaanreiän’ etsimiseltä, eikä se oikeasti auta ketään.

    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (12.1.2013 21:02:16)

    KL kirjoitti: (7.1.2013 15:37:26)

    vieraspelaaja kirjoitti: (1.1.2013 14:52:37)
    Kireen takia on varmaan jäänyt huomaamatta sekin, että on parikin tilanneta, joissa pelaaja voi väärällä tiillä nyhtääinää pallon takaa ja vielä ihan sääntöjen puitteissa. Haluatko itse yrittää ensin vai kilautatko heti kaverille?

    vieraspelaaja kirjoitti: (7.1.2013 11:12:08)
    Tilanteet liittyvät sekajoukkuein joukkuepeleihin esim foursome, jossa joukkueen pelaajat lyövät eri tiiltä, toisaalta siihen, että tiiauspaikan korjaaminen ei edellytä sitä, että kyseessä olisi avauslyönti tai että pallo olisi edelleen tiiausalueella.

    Tuo jälkimmäinen vastauksesi ihmetyttää entistä enemmän, kun luin tämän edellisen viestisi tarkemmin. Miten voi nyhtää ruohoa pallon takaa tiipaikalla, jos pallo ei ole tiipaikalla?

    Paljonko pallon pitää olla tiipaikan ulkopuolella, että se ei ole tiipaikalla?

    Ok, kompa. Pallon on juuri tiipaikan etupuolella, mutta pallon takaa nyhdetään ruohoa tiipaikalta. Got it.

    KL kirjoitti: (12.1.2013 20:20:58)

    sennu kirjoitti: (12.1.2013 19:34:49)
    Eikös se ole sama, mille tiipaikalle pallo lyönnin jälkeen päätyy? Kun palloa on lyöty, se on pelissä. Ei kai pelissä olevan pallon paikkaa saa parantaa heiniä nyhtämällä? Vaikka se jäisi samalle tiipaikalle.

    Siitähän tässä juuri keskustellaan, siis että onko se sama vai ei. Se on ainakin täysin kiistatonta, että pelaajan lyötyä palloaan tiipaikalta A, hän saa nyhtää ruohoa pallonsa takaa tuolla samalla tiipaikalla A huolimatta siitä kuinka mones lyönti on kyseessä. Tähän sääntö 13-2 nimenomaisesti antaa luvan:

    However, the player incurs no penalty if the action occurs:
    * …..
    * in creating or eliminating irregularities of surface within the teeing ground
    or in removing dew, frost or water from the teeing ground, or

    Kun luet säännön 13-2 kokonaisuudessaan ja tarkasti, huomaat ettei siinä puhuta mitään pallon pelissä olemisesta.

    Niin no, tuo sääntö vain lupaa, ettei pelaajaa rangaista, jos hän tasoittaa tiiauspaikan pinnan epätasaisuuksia tai poistaa kastetta, huurretta tai vettä. Ei että saisi ’taivuttaa tai katkaista mitään kasvavaa…’ Mutta decision kyllä laajentaa oikeuden siihenkin:

    13-2/3
    Breaking Off Grass Behind Ball on Teeing Ground

    Q.Under Rule 13-2, it is permissible to eliminate irregularities of surface on the teeing ground. Is it also permissible to break off or pull out grass growing behind a ball on the teeing ground?

    A.Yes.

Esillä 8 viestiä, 51 - 58 (kaikkiaan 58)
Vastaa aiheeseen: Onko pallo tiiauspaikalla vai ei?

Etusivu Foorumit Säännöt Onko pallo tiiauspaikalla vai ei?