23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][26]
KilpailuaSuomalaista

Onko energian hinnannousu uhka golfbuumille?

Etusivu Foorumit Yleistä Onko energian hinnannousu uhka golfbuumille?

Esillä 21 viestiä, 1 - 21 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Energian hinta vaikuttaa moniin golfin kuluihin: työkoneiden polttoaineet, lannoiteet ja torjunta-aineet öljy/kaasupohjaisia, automatkat kentälle (toki ympäristötietoiset golfarit ajavat sähkökärreillä)…

    KL1

    toki ympäristötietoiset golfarit ajavat sähkökärreillä)

    Niin, näinhän moni ajattelee. Asiaan voi saada pikkaisen toisen näkökulman, jos tutustuu tähän dokumenttiin.

    Green revolution: sähkö tulee töpselistä🤣

    Buumista en tiedä, mutta ainakin vieraissa käyminen vähenee, bensa voi maksaa kohta 3 euroa litra eikä ylärajaa tiedä kukaan. Matka alkaa maksaa enemmän kuin pelimaksu. Ainakin eläkeläisen budjetissa parin sadan päiväkustannus laittaa miettimään.

    Minä sanoisin, että nykytilanteessa isoin muuttuja harrastajamääriin on koronarajoitukset. Uskoisin, että ilman uutta varianttia vuosi 2022 on nykyisin buumin huippuvuosi. Golfliiton jäsenmittareissa ei ole näkynyt selkeää nuorennusleikkausta eikä sitä naisten aktivoitumista tapahtunut ja pelaajien keski-ikä hilautuu edelleen korkeammalle. Itsessään Suomen golf ei pystynyt näiden parin vuoden aikana nykyaikaistumaan ja juurruttamaan uusia pelaajia lajiin.

    Koronarajoitusten lieventyminen ja muiden liikuntapaikkojen avautuminen vähentävät golfin harrastajamäärää. Kotimaiselle golfille rahaa jää vähemmän, koska myös ihmiset pääsevät taas ulkomaille pelaamaan golfia. Toisaalta kotimaan matkailu vähenee kalliiden siirtyminen takia, joten myös syrjäisemmille kentille matkataan vähemmän.

    Oma näkemys on, että vuonna 2024 ollaan jo vuoden 2018 tason alapuolella virallisissa harrastajamäärissä. Uusia golfkenttiä ei rakenneta, mikä tuli ilmi jo kevään golfmessujen paneelissa. Kenttämäärän arvelisin pysyvän samassa tai niukasti vähenevän samalla aikavälillä.

    KL1

    Vipsulta mielenkiintoinen skenaario. Mutta

    Kotimaiselle golfille rahaa jää vähemmän, koska myös ihmiset pääsevät taas ulkomaille pelaamaan golfia. Toisaalta kotimaan matkailu vähenee kalliiden siirtyminen takia, joten myös syrjäisemmille kentille matkataan vähemmän.

    eivätkö polttoaineiden korkeat hinnat vaikuta myös ulkomaan matkailuun? Kohteiden kustannukset kasvavat energian kallistumisen myötä lentämisestä puhumattakaan.

    Ennen koronaa oli tosiaan ainakin omassa seurassa ollut jo vuosia laskeva jäsenmäärä, rajoitusten myötä hieman yllättäenkin golfista tuli sitten yksi harvoista voittajista (harrastajamäärissä). Nyt näyttää siltä, että rajoitukset poistuvat aika lailla tulevaan kesään mennessä (koputan puuta).
    Parissa kaudessa meillä harrastajamäärä nousi vuoden-19 tasosta 30-40%, seurassa on jopa uskaltauduttu hieman investoimaan tulevalle kaudelle, aiemmin mentiin tosi säästöliekillä.

    Onko golf häviäjä yhteiskunnan avautumisen myötä?
    Valistunut arvaukseni on,sekäettä. Jäsenmäärä tulee laskemaan hieman, mutta osa uusista saadaan pidettyä.
    En usko, että energian tai muun jyrkkäkään hinnanousu juuri syö pelaamista tulevana kesänä, mutta jos tilanne jatkuu pitkään elinkulujen ja korkojen jatkuvana nousuna, inflaatio karkaa käsistä, niin golf tosissaaan muuttuu taas elitistiseksi lajiksi.
    Toinen varmasti golfbuumia laskeva skenario on se, jos itänaapuri pyrkii tosissaan kenttillemme ilman greenfeetä…

    En oikein usko noihin ennusteisiin.
    – polttoaine kallistuu, mutta se nostaa 100km päässä olevan kierroksen kustanuksia 10€
    – kimppakyyti tarjoaa mahdollisuuden jakaa kustannuksia merkittävästi
    – ajomatkan kustannukset ovat edelleen pienehkö kustannus
    – sen sijaan reissut kauemmas mökeille, Tahkolle, Katinkultaan, Lappiin kallistuvat selvästi
    – samoin lentolippujen hinnat Etelän kohteisiin, joskaan kesäaikaan ne eivät ole isosti golfkierroksen vaihtoehto
    – polttoaineen vaikutus kenttäkoneiden kustannuksiin tai lannoitteisiin on edelleen vähäinen, paljon suurempi vaikutus tulee maataloudelle, jossa lannotteiden käyttö on moninkertainen golfkenttään verrattuna
    – Vipsun ”faktat” jäsenmäärän rakenteesta eivät vastaa golfliiton julkaisemaa dataa, eli moni nuori on aloittanut golfin (nuori on tässä yhteydessä erityisesti +- 30v miesoletettu)
    – moni vaihtoi viimeistään syksyllä sähkösopimuksensa kiinteähinaiseen, jolloin ladattavien autojen kustannukset eivät nouse hetkeen
    – kaikkiaan ei ole mitään syytä olettaa, että golftrendi kääntyisi laskuun pariin vuoteen

    KL1

    sen sijaan reissut kauemmas mökeille, Tahkolle, Katinkultaan, Lappiin kallistuvat selvästi

    Tottahan tuokin, mutta yleensä autossa kulkee enemmän kuin yksi henkilö ja kaikki muut kulut siellä kohteessa ovat aika merkittävät.

    Meillä on vakioviikko Katinkullassa ja vastikkeet per vuosi (kämppä + golfosake) ovat siinä 500 euron paikkeilla. Kilometrejä reissulle tulee hieman päälle 1000 ja 2 euron litrahinnalla se maksaa 170 euroa suunnilleen. Nousua tuohon verrattuna viime vuoteen olisi parikymmentä euroa. Viikossa neljä henkeä syö, juo ja harrastaa vielä ehkä toiset 500 euroa, joten polttoaineen hinnannousulla ei ainakaan meidän kohdallamme ole minkäänlaista vaikutusta.

    polttoaine kallistuu, mutta se nostaa 100km päässä olevan kierroksen kustanuksia 10€

    Onko sulla Hummer vai laskitko kolmen euron litrahinnalla..?

    PG

    polttoaine kallistuu, mutta se nostaa 100km päässä olevan kierroksen kustanuksia 10€

    Eli jos polttoaine on ensi kesänä 1€/l kalliimpaa kuin viime kesänä, niin silloin 2×100 km matka maksaa 10 € enemmän. Hyvin mahdollista.

    ajomatkan kustannukset ovat edelleen pienehkö kustannus

    Viime kesän polttoainekustannukseni olivat 7,5 snt/km ja muut ajokustannukset: huolenpitosopimus 6,5 snt/km, rengaskulut 2 snt/km ja ajokilometreistä riippuva auton vaihtoarvon aleneminen 10 snt/km. Yhteesä siis 26 snt/km. Ensi kesänä ehkä 5 snt/km enemmän.

    Ajomatkan kustannukset ovat siis pienehkö kustannus, jos matka on lyhyt, mutta edelleen suuri kustannus, jos kentälle on pitkä matka.

    Onko sulla Hummer vai laskitko kolmen euron litrahinnalla..?

    Hummerilla varmaan ero on suurempi, mutta laskin päässälaskuna keskikokoisella autolla:
    – edestakaisin 200 km * 0,065 l/km * 1,5 €/l = 20 €
    – jos polttoaine nousee 2,50 €:oon kaava on 200 km * 0,065 l/km * 2,3 €/l = 30 €

    Esim Hesan Töölöstä Vanajanlinnaan on juurikin tuo 100 km eli eestaas 200 km

    KL1

    edestakaisin 200 km * 0,065 l/km * 1,5 €/l = 20 €

    Siitä on jo aikaa, kun bensa maksoi 1,5 €/l…

    Edestakainen matka kotikentälle kallistuu ~ euron, joka ei aiheuta suuria murheita.

    KL1

    Edestakainen matka kotikentälle kallistuu ~ euron, joka ei aiheuta suuria murheita.

    Sama täällä, rahaa menee muutenkin asioihin, joissa voisi halutessaan säästää, vaan en viitsi. Alan säästää, jos rahat eivät enää riitä.

    Jos polttoainekulut oikeasti alkavat jotakuta hiertää, niin hyvänä uutisena voitaneen pitää koronaepidemian hiipumista, jonka myötä voi alkaa taas järjestellä kimppakyytejä. Siinä säästää selvää rahaa ja samalla autolla kulkeminen on kaiken lisäksi sosiaalista toimintaa.

    PG

    Siitä on jo aikaa, kun bensa maksoi 1,5 €/l…

    Kyllä, mutta vain 13 kuukautta. Vielä tammikuussa 2021 bensa maksoi 1,48 €/l, diesel 1,38 €/l. Vasta helmikuussa 2021 mentiin bensan osalta yli 1,5 euron (1,55 €, diesel 1,44 €).
    Toukokuusta syyskuuhun 2021 bensan litrahinta oli keskimäärin 1,69 € ja dieselin 1,51 €.
    Toukokuusta syyskuuhun 2020 vastaavat hinnat olivat 1,39 € ja 1,22 €. (Lähde: Tilastokeskus).

    Hummerilla varmaan ero on suurempi, mutta laskin päässälaskuna keskikokoisella autolla:
    – edestakaisin 200 km * 0,065 l/km * 1,5 €/l = 20 €
    – jos polttoaine nousee 2,50 €:oon kaava on 200 km * 0,065 l/km * 2,3 €/l = 30 €

    Esim Hesan Töölöstä Vanajanlinnaan on juurikin tuo 100 km eli eestaas 200 km

    Tuossa on siis se 10 €:n ero. Itse käytin dieselin hintoja 1,5 €/l ja 2,5 €/l ja kulutuksena 5,0 l/100 km ja päädyin samaan hintaeroon:
    v. 2021: 200 x 0,050 x 1,5 € = 15 €
    v. 2022: 200 x 0,050 x 2,5 € = 25 €

    Matkan ajokustannuksia laskettaessa ei pidä unohtaa ajokilometreistä riippuvia huolto- ja rengaskustannuksia eikä arvonalenemaa. Ne pohjautuvat tietenkin auton merkkiin, malliin, ikään, käyttövoimaan jne. Mikään auto ei kuitenkaan kulje kovin pitkään ilman renkaita eikä säännöllistä huoltoa. Jos niiden kustannukset säilyvät muuttumattomina, niin omalta osaltani ensi kesän matkat maksavat viime kesään verrattuna ehkä vain 5 snt/km enemmän.

    Jos kotimaassa golfkilometrejä tulee ensi kesänä sama määrä kuin ennen (7000 km/kausi), niin golfmatkani kallistuvat 350 €. Vanajanlinnan pelioikeus maksaa minulle 100 €, mutta yksi matka sinne jo 66 € (= 0,31 €/km x 2 x 106 km). Tosin vain reilu 10 € enemmän kuin ennen. Silti panee miettimään, miksi vapaaehtoisesti Linnaan menisin, kun kotikentälleni ja takaisin köröttelen neljällä kympillä.

    KL1

    Matkan ajokustannuksia laskettaessa ei pidä unohtaa ajokilometreistä riippuvia huolto- ja rengaskustannuksia eikä arvonalenemaa.

    Laskee ken tahtoo, tässä oli kuitenkin kyse lähinnä polttoaineen hinnannoususta.

    Silti panee miettimään, miksi vapaaehtoisesti Linnaan menisin, kun kotikentälleni ja takaisin köröttelen neljällä kympillä.

    Panee myös miettimään miksi kotikenttäsi on niin kaukana kotoasi, noin 65 km.

    Hyvät kentät on siellä missä ne on, eli sinne kannattaa aina ajaa. Itsellä kotikentälle 18 km ja lisäpelioikeuden kentälle 55 km. Sähköllä pääsee molemmille ja toiseltakin melkein takaisin kotiin lataamatta. Sähkön hinta oletettavasti rauhoittuu ennen kuin pitää sopimusta uusia, joten murheet siltä osin ovat vasta tulevaisuudessa.

    PG

    kyse lähinnä polttoaineen hinnannoususta.

    Kyllä. Sen otinkin tekstissäni huomioon: ehkä vain 5 snt/km. Mutta myös ajokustannuksista on ollut juttua, esim. P-P:

    ajomatkan kustannukset ovat edelleen pienehkö kustannus

    Ei välttämättä aina, jos kaikki kustannukset otetaan huomioon.

    Panee myös miettimään miksi kotikenttäsi on niin kaukana kotoasi, noin 65 km.

    Se on optimimatka. Menomatkalla ehdin tekemään kunnon pelisuunnitelman ja huonoja lyöntejä tulee vähemmän. Paluumatkalla puolestaan huonot lyönnit ehtivät unohtua, eikä kotiväkeni joudu enää niistä kärsimään. Toisin oli ennen, kun matka oli vain 25 km… Se oli liian lyhyt sekä mennessä että tullessa. Sata kilometriä kotikentälle taas on hieman liian pitkä matka 😞 😉

    KL1

    Se on optimimatka. Menomatkalla ehdin tekemään kunnon pelisuunnitelman ja huonoja lyöntejä tulee vähemmän. Paluumatkalla puolestaan huonot lyönnit ehtivät unohtua, eikä kotiväkeni joudu enää niistä kärsimään.

    😀 😀 😀

    Golfkentillekin tämä voi olla huonompi juttu, jos kentänhoitokalusto edelleen käy bensalla tai dieselillä. Ne kentät, jotka ovat siirtyneet sähköisiin korvikkeisiin, voivat toki huokaista helpotuksesta.

    Eipä öjyn hinta niin paha ole. Jenkit ostaa kiinalaisten pankkien kautta venäjältä. Verotus vaan on rankaisevaa. Tuet tulee menään suuryrityksille. Norjalainen urean valmistaja joka osti myös kemiran pitää kyllä adbluen hinnan korkealla kuten lannoitteiden…

Esillä 21 viestiä, 1 - 21 (kaikkiaan 21)
Vastaa aiheeseen: Onko energian hinnannousu uhka golfbuumille?

Etusivu Foorumit Yleistä Onko energian hinnannousu uhka golfbuumille?