Aihe: Omatoiminen lipun huoltaminen? - Golfpiste.com

27.9.–4.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][18]
KilpailuaSuomalaista

Omatoiminen lipun huoltaminen?

Etusivu Foorumit Säännöt Omatoiminen lipun huoltaminen?

Esillä 24 viestiä, 1 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #181255 Ilmoita asiaton viesti

    Tunnustan olevani aika laiska ja en oikein jaksa lähtee randa.orgista sääntöjä etsimään. Joku täällä varmaan osaa vastata. Eli onko seuraava sallittua? Puttaan griiniltä siten, että lippu kupissa. Kun putti lähtenyt matkaan, ampaisen perään ja nappaan lipun pois kupista ennen pallon putoamista reikään. Saako näin tehdä rangaistuksetta? Jos ei, niin paljonko rankutetaan? PS. Putti upposi 😉

    #292064 Ilmoita asiaton viesti
    pjs

    Ei auta, kaksi penttiä napsahtaa säännön 17-1 rikkomisesta:

    ’If the flagstick is not attended, removed or held up before the player makes a stroke, it must not be attended, removed or held up during the stroke or while the player’s ball is in motion if doing so might influence the movement of the ball.’

    Kolmesta seuraavasta huomiosta mikään ei päde tähän.

    #292065 Ilmoita asiaton viesti

    Eriävä näkemys: ei rankkareita. Mielestäni asia on verrattavissa alaolevaan

    Decisions 17-1/5
    A player holds the flagstick with one hand and holes a short putt, gripping the putter with his other hand. Is this permissible?

    Yes, provided the flagstick has been removed from the hole and the ball therefore does not strike it. If the ball were to strike the flagstick, a breach of Rule 17-3a would occur.

    Lisäksi, säännöt 17-1 Note 1:
    Note 1: If the flagstick is in the hole and anyone stands near it while a stroke is being made, he is deemed to be attending the flagstick.
    Kuinka lähellä on ’near it’? Jos tarkoituksena on ehtiä nostaa lippu, eikö silloin olla riittävän lähellä?

    #292066 Ilmoita asiaton viesti
    pjs

    4par kirjoitti: (23.9.2008 20:08:22)
    Eriävä näkemys: ei rankkareita. Mielestäni asia on verrattavissa alaolevaan

    Decisions 17-1/5
    A player holds the flagstick with one hand and holes a short putt, gripping the putter with his other hand. Is this permissible?

    Yes, provided the flagstick has been removed from the hole and the ball therefore does not strike it. If the ball were to strike the flagstick, a breach of Rule 17-3a would occur.

    Lisäksi, säännöt 17-1 Note 1:
    Note 1: If the flagstick is in the hole and anyone stands near it while a stroke is being made, he is deemed to be attending the flagstick.
    Kuinka lähellä on ’near it’? Jos tarkoituksena on ehtiä nostaa lippu, eikö silloin olla riittävän lähellä?

    Dec 17-1/1 ottaa asiaan kantaa:
    Q. Note 1 to Rule 17-1 states that, if anyone “stands near the hole,” he is deemed to be attending the flagstick. Is such a person considered to be standing “near the hole” if he is close enough to touch the flagstick?

    A. Yes.

    Eli jos on tarpeeksi lähellä koskettaakseen tankoa, se lasketaan huoltamiseksi. Ainakin tästä syystä 17-1/5 on sallittu. Dec 17-1/1 ei kyllä sulje pois sitä, että muukin kuin kosketusetäisyys on ’near the hole’. Esimerkiksi jos pelaaja ojentaisi vasemman kätensä (ei aivan yletä tankoon mutta tanko on esim 0.5m päässä) putatessa, voisi mielestäni 17-1/5 päteä myös.

    Jotta putin jälkeen kerkeää lipputankoon juosta, ei putti voi kuitenkaan olla ihan lyhyt. Tästä oletin että kysymys on pidemmästä matkasta ja silloin ei kyllä hyvällä tahdollakaan ’near the hole’ täyty. Näinollen pitäisi täyttyä 17-1 ensimmäinen lause .. the player may have the flagstick attended… jossa kyllä minä ainakin olettaisin että jotain selkeää tekemistä edellytetään.

    Voisi tietysti argumentoida että jos pelaaja ennen lyöntiä ilmoittaisi, että aikoo juosta lipputangon pois reiästä, huoltamisen määritelmä voisi ehkä täyttyä. Aika paljon tuossa saisi kyllä mielestäni yleistä ymmärrystä huoltamisesta venyttää..

    #292067 Ilmoita asiaton viesti

    pjs kirjoitti: (23.9.2008 19:34:12)
    if doing so might influence the movement of the ball.’

    Täytyykö tämän ehdon täyttyä, jotta penttiä tulisi?
    On taas niin pitkä virke että mun enklantin taito ja yleinen ymmärtäminen on ison haasten edessä.

    #292068 Ilmoita asiaton viesti
    pjs

    Parti kirjoitti: (24.9.2008 15:44:50)

    pjs kirjoitti: (23.9.2008 19:34:12)
    if doing so might influence the movement of the ball.’

    Täytyykö tämän ehdon täyttyä, jotta penttiä tulisi?
    On taas niin pitkä virke että mun enklantin taito ja yleinen ymmärtäminen on ison haasten edessä.

    Ymmärtääkseni kyllä, mutta joku voisi tietyisti aloittaa filologiset pohdinnat siitä viittaako tuo koko rimpsuun vai vain osaan siitä.

    Koska pallo käyttäytyy eri lailla lipun ollessa reiässä vs pois, tuo täyttyy aina kun pallo osuu (osuisi) reikään tai tankoon.

    Tuo lisäkaneetti kuitenkin oikeuttaa poistamaan lipun vielä pallon liikkuessakin esim jos on päivänselvää, että pallo jää lyhyeksi, menee reilusti ohi tai on jo mennyt ohi reiästä.

    #292069 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Joku varmaan muistaa tapauksen tarkemmin, mutta joitain vuosia sitten PGA-tourin kisassa pelaajan cädi nosti huoltamattoman lipun pois reiästä pallon ollessa jo ohittanut reiän, mutta edelleen liikkeellä. Ja penttiä napsu tietty.

    #292070 Ilmoita asiaton viesti

    Matkaa oli ehkä noin 3m…….JJ voi korjata. Totes vaan putin upottua, että toi olis kyllä pitänyt saada videolle 😀 Lähdin ns. kuten hauki rannasta, mummo peltikatolta jne.

    #292071 Ilmoita asiaton viesti

    zapal kirjoitti: (24.9.2008 21:56:46)
    Matkaa oli ehkä noin 3m…….JJ voi korjata.

    Että sulla oli oma tuomari mukana ja täältä kysyt silti sääntöneuvoja?
    … voi jospa oisin voinut olla mukana 🙂

    #292072 Ilmoita asiaton viesti

    Mika Hekkanen kirjoitti: (24.9.2008 22:13:07)

    zapal kirjoitti: (24.9.2008 21:56:46)
    Matkaa oli ehkä noin 3m…….JJ voi korjata.

    Että sulla oli oma tuomari mukana ja täältä kysyt silti sääntöneuvoja?
    … voi jospa oisin voinut olla mukana 🙂

    Oli oli, mutta kun JJ meni ihan lukkoon tilanteessa ja unohti kaikki säännöt sen siliän tien 🙂

    #292073 Ilmoita asiaton viesti

    Miten tämä nyt sitten poikkeaa siitä, että viimeisimmän sääntömuutoksen jäkeen on luvallista putata ja pitää samalla lipputankoa kädessään? Kysyy hän joka on ymmällään!
    Lippua voi myös huoltaa pallon ollessa liikkeellä, esim gernille lasketun lipu voi nostaa pallon tiltä.

    #292074 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    S.L. kirjoitti: (25.9.2008 11:43:53)
    Miten tämä nyt sitten poikkeaa siitä, että viimeisimmän sääntömuutoksen jäkeen on luvallista putata ja pitää samalla lipputankoa kädessään? Kysyy hän joka on ymmällään!
    Lippua voi myös huoltaa pallon ollessa liikkeellä, esim gernille lasketun lipu voi nostaa pallon tiltä.

    Kyllä aikaisemminkin on saanut pitää lipputankoa toisessa kädessä ja putata toisella kädellä (tai siis putterilla siinä toisessa kädessä), ei sitä ole kielletty. Sen sijaan itsensä tukeminen lipputankoon on lyönnin aikana kielletty (14-3).

    Eihän tämä oikeasti ole näin vaikeaa, johan vastaus tuli viestissä nro 2, eli jos lipputankoa ei ole huollettu ennen lyöntiä, ei sitä saa huoltaa lyönnin jälkeen niin kauan kuin pallo liikkuu.

    Griinille lasketun lipputangon saa toki nostaa pallon tieltä, koska tankoa on jo huollettu aikaisemmin ennen lyöntiä (muutenhan se ei olisi pitkällään griinillä). Olennaista siis on, että lippua on huollettu tai huolletaan lyönnin lähtiessä.

    #292075 Ilmoita asiaton viesti

    Rautalanka ei ollut edes jäykkää, kiitos KL. Jos cädi tai dädi seisoo tangon vieressä tumput suorana voidaan olettaa, että huolto pelaa, muuten ei.

    #292076 Ilmoita asiaton viesti

    17-1. Flagstick Attended, Removed or Held Up
    Before making a stroke from anywhere on the course, the player may
    have the flagstick attended, removed or held up to indicate the
    position of the hole.
    If the flagstick is not attended, removed or held up before the player
    makes a stroke, it must not be attended, removed or held up during
    the stroke or while the player’s ball is in motion if doing so might
    influence the movement of the ball.
    Note 1: If the flagstick is in the hole and anyone stands near it while a
    stroke is being made, he is deemed to be attending the flagstick.
    Note 2: If, prior to the stroke, the flagstick is attended, removed or
    held up by anyone with the player’s knowledge and he makes no
    objection, the player is deemed to have authorised it.
    Note 3: If anyone attends or holds up the flagstick while a stroke is
    being made, he is deemed to be attending the flagstick until the ball
    comes to rest.

    #292077 Ilmoita asiaton viesti

    S.L. kirjoitti: (25.9.2008 11:43:53)
    Miten tämä nyt sitten poikkeaa siitä, että viimeisimmän sääntömuutoksen jäkeen on luvallista putata ja pitää samalla lipputankoa kädessään? Kysyy hän joka on ymmällään!
    Lippua voi myös huoltaa pallon ollessa liikkeellä, esim gernille lasketun lipu voi nostaa pallon tiltä.

    Eikös huoltamisella tarkoiteta nimenomaan sitä, että lipputankoa pidetään edelleen reiässä tai reiän yläpuolella ja se ollaan valmiina nostamaan pois kuppiin rullaavan pallon tieltä. Maassa makaavan tangon nostaminen ei ole huoltamista, mutta on nykyään sallittua, muistaakseni aiemmin se ei ollut. Tankoa voi pitää kädessään putatessaan, mutta sitä ei saa käyttää apuvälinenä.

    #292078 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    tiikeri metsä kirjoitti: (26.9.2008 10:50:38)
    Eikös huoltamisella tarkoiteta nimenomaan sitä, että lipputankoa pidetään edelleen reiässä tai reiän yläpuolella ja se ollaan valmiina nostamaan pois kuppiin rullaavan pallon tieltä. Maassa makaavan tangon nostaminen ei ole huoltamista, mutta on nykyään sallittua, muistaakseni aiemmin se ei ollut. Tankoa voi pitää kädessään putatessaan, mutta sitä ei saa käyttää apuvälinenä.

    Näinhän asiaa on yritetty tolkuttaa jo puoli ketjua….

    Tuo muutos koskien maassa makaavan lipputangon siirtämistä tuli sääntöön 24-1:

    When a ball is in motion, an obstruction that might influence the
    movement of the ball, other than equipment of any player or the
    flagstick when attended, removed or held up, must not be moved.

    #292079 Ilmoita asiaton viesti

    Parti kirjoitti: (24.9.2008 15:44:50)

    pjs kirjoitti: (23.9.2008 19:34:12)
    if doing so might influence the movement of the ball.’

    Täytyykö tämän ehdon täyttyä, jotta penttiä tulisi?
    On taas niin pitkä virke että mun enklantin taito ja yleinen ymmärtäminen on ison haasten edessä.

    Tietäjät kertokaa miksi tuo lause on säännössä. Mikä on sen tarkoitus ja millaisissa caseissa se vaikuttaa siihen tuleeko penttiä vai ei?

    Viestin kaksi deccarissa pallo meni reikään, mutta ainahan niin ei käy.

    Onko KL:n määriteelmä ··jos lipputankoa ei ole huollettu ennen lyöntiä, ei sitä saa huoltaa lyönnin jälkeen niin kauan kuin pallo liikkuu.·· voimassa aina vai vain silloin kun pallon kulkuun voi vaikuttaa huoltamalla lippua?

    #292080 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Parti kirjoitti: (27.9.2008 14:39:10)

    Parti kirjoitti: (24.9.2008 15:44:50)

    pjs kirjoitti: (23.9.2008 19:34:12)
    if doing so might influence the movement of the ball.’

    Täytyykö tämän ehdon täyttyä, jotta penttiä tulisi?
    On taas niin pitkä virke että mun enklantin taito ja yleinen ymmärtäminen on ison haasten edessä.

    Tietäjät kertokaa miksi tuo lause on säännössä. Mikä on sen tarkoitus ja millaisissa caseissa se vaikuttaa siihen tuleeko penttiä vai ei?

    Viestin kaksi deccarissa pallo meni reikään, mutta ainahan niin ei käy.

    Onko KL:n määriteelmä ··jos lipputankoa ei ole huollettu ennen lyöntiä, ei sitä saa huoltaa lyönnin jälkeen niin kauan kuin pallo liikkuu.·· voimassa aina vai vain silloin kun pallon kulkuun voi vaikuttaa huoltamalla lippua?

    Hyvä kysymys varsinkin kun muistetaan nuo tourilla jaetut penaltit, kun pallo oli jo ohittanut reiän. Mutta ei sekään toki ensimmäinen virhe tuolla tasolla tuomareilta olisi

    #292081 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Parti kirjoitti: (27.9.2008 14:39:10)

    Parti kirjoitti: (24.9.2008 15:44:50)

    pjs kirjoitti: (23.9.2008 19:34:12)
    if doing so might influence the movement of the ball.’

    Täytyykö tämän ehdon täyttyä, jotta penttiä tulisi?
    On taas niin pitkä virke että mun enklantin taito ja yleinen ymmärtäminen on ison haasten edessä.

    Tietäjät kertokaa miksi tuo lause on säännössä. Mikä on sen tarkoitus ja millaisissa caseissa se vaikuttaa siihen tuleeko penttiä vai ei?

    Viestin kaksi deccarissa pallo meni reikään, mutta ainahan niin ei käy.

    Onko KL:n määriteelmä ··jos lipputankoa ei ole huollettu ennen lyöntiä, ei sitä saa huoltaa lyönnin jälkeen niin kauan kuin pallo liikkuu.·· voimassa aina vai vain silloin kun pallon kulkuun voi vaikuttaa huoltamalla lippua?

    Nythän on niin, etten voi ottaa kunniaa tuosta määritelmästä, se kun löytyy sääntökirjasta (17-1):

    If the flagstick is not attended, removed or held up before the player
    makes a stroke, it must not be attended, removed or held up during
    the stroke or while the player’s ball is in motion if doing so might
    influence the movement of the ball.

    Mutta kysymys on oikeasti kiinnostava eikä tuon lainaamani sääntökohdan viimeinen lause (doing so might influence the movement of the ball) mitenkään helpota tulkintaa.

    Tuon lauseen mukaisesti lipun huoltaminen vasta lyönnin jälkeen on kiellettyä, jos se (siis huoltaminen) voisi vaikuttaa pallon kulkuun. Miten tämä on tulkittava? Tarkoittaako tuo sitä, että jos lipun nostaa ja vaikkapa vahingossa pudottaa pallon tielle, niin tämä olisi rangaistavaa? Vai onko rangaistavaa jo se mahdollisuus, että lipputanko voi huoltajalta pudota pallon tielle?

    Vai onko tässä ajateltu, että lipun huoltaminen lyönnin jälkeen on kategorisesti kielletty siksi, ettei näitä keskusteluja käytäisi ja rikkeen välttäminen/tuomitseminen olisi helpompaa?

    #292082 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Parti kirjoitti: (27.9.2008 14:39:10)

    Parti kirjoitti: (24.9.2008 15:44:50)

    pjs kirjoitti: (23.9.2008 19:34:12)
    if doing so might influence the movement of the ball.’

    Täytyykö tämän ehdon täyttyä, jotta penttiä tulisi?
    On taas niin pitkä virke että mun enklantin taito ja yleinen ymmärtäminen on ison haasten edessä.

    Tietäjät kertokaa miksi tuo lause on säännössä.

    Ensimmäiseksi tulee tietenkin mieleen tilanne, jossa pelaaja puttaa viheriöltä 20 metrin monsteriputtia lipputangon ollessa reiässä ja kauhukseen huomaakin pallon olevan menossa reikään ja kahden penaltin olevan tulossa.

    Toinen on semmoinen, jossa lipputanko on reiässä vähän vinossa ja viheriön ulkopuolellta chipattu pallo on menossa reikään, mutta tanko on vinossa juuri sille puolelle, josta pallo olisi menossa sisään. Houkutus on suuri vääntää tankoa tai nostaa se kokonaan pois pallon kulun vaikuttamiseksi.

    Iso kysymys onkin sitten se, miksi tankoa ei saa huoltaa nk. jälkikäteen, vaan ainoastaan etukäteen. Mitä eroa sillä oikeasti on?

    Jälleen kiehtova sääntödilemma.

    #292083 Ilmoita asiaton viesti

    Lipun huolto tai huoltamatta jättäminen ei ole sen kummempi kysymys kuin muutkaan vastaavat joko-tai valinnat. Jos haluaa vapautua lipusta, tiestä tai korjauksenalaisesta, pitää hyväksyä valinnan seuraukset ja ne säännöt, jotka valintaa koskevat. Mailavalintakin voi mennä jälkikäteen tarkasteltuna aivan poskelleen, mutta tehty mikä tehty..

    #292084 Ilmoita asiaton viesti

    Minua jotenkin kiehtoo ajatus ja tulkinta että lordit olisivat tässä kohtaa enemmän täyspäisiä golfareita kuin pilkunnussijoita. Jos esim ajatellaan kuvitteellista tilannetta jossa nimeltämainitsematon (anteeksi Kobo) pelaaja vetäisi liruputtinsa 7m pitkäksi alamäkeen. Pallo on liikkeessä reiän ohitettuaan tuollaiset rapiat 10s.
    Miksi helkatissa koko ryhmän pitäisi odottaa suolapatsaina pallon liike loppuun ja vasta sitten ottaa lippu pois? Millä tavalla tuo odottaminen vaikuttaisi peliin ja kenenkään pelaajan tulokseen?
    Jos lordit olisivat sitä mieltä että suolapatsastelu olisi jotenkin oleellista ko tilanteessa, lausetta ei olisi tuossa sääntökohdassa. Täytyyhän sillä olla joku merkitys, ei se vahingossa ole siihen tullut.

    #292085 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (27.9.2008 19:45:16)
    Lipun huolto tai huoltamatta jättäminen ei ole sen kummempi kysymys kuin muutkaan vastaavat joko-tai valinnat. Jos haluaa vapautua lipusta, tiestä tai korjauksenalaisesta, pitää hyväksyä valinnan seuraukset ja ne säännöt, jotka valintaa koskevat. Mailavalintakin voi mennä jälkikäteen tarkasteltuna aivan poskelleen, mutta tehty mikä tehty..

    Tämä onkin semmoista pohdiskelua aiheesta ’miksi jokin sääntö on semmoinen kuin se on’.

    #292086 Ilmoita asiaton viesti

    Mulle tämä on enemmänkin pohdiskelua miksi jotkut jättävät sääntötulkinnassaan tuon viimeisen lauseen kokonaan huomiotta. Sääntökohta on sinänsä selvä ja järkeväkin. Ideana on että pallonkulkuun ei saa vaikuttaa siten että huoltaa alkutilanteessa huoltamatonta lippua.

Esillä 24 viestiä, 1 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Omatoiminen lipun huoltaminen?