23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista

Oikea draiveri

Etusivu Foorumit Välineet Oikea draiveri

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Semmosta kysyisin että mitä draiveria suosittelette(hcp:9,3)? Pitäis olla suht halpa ja stiff-varrella. Aattelin tilata onlinegolfista.

    Itsellä ainakin jatkuvasti tärkeämpi ominaisuus on mailan fiilis – ihan miltä se tuntuu setupissa ja swingatessa. Jos jonkun metrin häviää pituudessa, niin se ei hirveästi haittaa. Pelaan samalla händärillä ja vaihdoin juuri TM:n R9 superdeeppiin, ja se tuntuu tällä hetkellä aivan täydelliseltä kapulalta (onhan siinä painot, vaihdettavat kulmat ja varsi myöskin jos rupeaa myöhemmin askarruttamaan). Flightscope-analyysin mukaankin toimii paljon paremmin kuin esim. R11 ja sen eri varsivaihtoehdot.

    edellisellä oikea merkki, mutta jos pitää olla huokea niin otappa tm burner tp -09 joita saa edelleen uutena. keppi on todella ”tunnokas”. itellä on bagissä tämä ajuri . laita ebay:hin hakuja niin tulet yllättymään hinnasta. omani tuli cws jotain myyjältä, enkä ole katunut hetkeäkää. älä sorru normi malleihin vaan ota TP. varsi silloin laadukkaampi.

    Onhan noita mailoja edullisesti Suomessakin myynnissä. Viime vuoden malleja taitaa mennä jo alle -50% ja sellaisia mailoja löytyy sieltä kuin Titleist 909D2, Callawayta jotain ja tais olla Tayloriakinj ja jopa Mizuoa. SItten on todella hyvässä kunnossa olevia vähän käytettejyä keppejä pilvin pimein.

    Laita postia jos kiinnostaa saada lista mailoista.

    Lainataan samaa ketjua.
    Itsellä sama ongelma mitä ketjun aloittajalla.
    Opiskelijana en haluaisi ostaa kenttien pro shop hinnoilla (+50%), haluaisin ammattilaisen arvion varren jäykkyydestä, nostokulmasta jne ja testailla eri mailoja mitkä sopii omaan käteen.
    Tampereen suunnalla ei ole montaa isompaa liikettä joilla on isompi valikoima ja tilat testaukseen,
    400e mailoihin clubitaloilta ei ole irrottaa rollia.
    En myöskään ole lähdössä ns. ostoaikeissa hyväksikäyttään kenttien myyjiä ja sit tilaamaan netistä, seuraavaan demopäiväänkin on liikaa aikaa.
    Miten olisi järkevintä lähteä liikkeelle, ehdotuksia?

    Torpeedo kirjoitti: (20.5.2011 2:37:12)
    Lainataan samaa ketjua.
    Itsellä sama ongelma mitä ketjun aloittajalla.
    Opiskelijana en haluaisi ostaa kenttien pro shop hinnoilla (+50%), haluaisin ammattilaisen arvion varren jäykkyydestä, nostokulmasta jne ja testailla eri mailoja mitkä sopii omaan käteen.
    Tampereen suunnalla ei ole montaa isompaa liikettä joilla on isompi valikoima ja tilat testaukseen,
    400e mailoihin clubitaloilta ei ole irrottaa rollia.
    En myöskään ole lähdössä ns. ostoaikeissa hyväksikäyttään kenttien myyjiä ja sit tilaamaan netistä, seuraavaan demopäiväänkin on liikaa aikaa.
    Miten olisi järkevintä lähteä liikkeelle, ehdotuksia?

    Tiistaisin Riverin range. Katso tapahtumat Riverin kotivuilta.

    Torpeedo kirjoitti: (20.5.2011 2:37:12)
    Opiskelijana en haluaisi ostaa kenttien pro shop hinnoilla (+50%), haluaisin ammattilaisen arvion varren jäykkyydestä, nostokulmasta jne ja testailla eri mailoja mitkä sopii omaan käteen.
    Tampereen suunnalla ei ole montaa isompaa liikettä joilla on isompi valikoima ja tilat testaukseen,
    400e mailoihin clubitaloilta ei ole irrottaa rollia.

    Pro’s Golfissa on launch monitor, jossa saa varmaankin kohtuullista korvausta vastaan käydä riuhtomassa, vaikkei mailoja ostaisikaan. Ei välttämättä isoin valikoima, mutta perusasiat selvinnee sielläkin.

    Minä olen ollut ymmärtävinäni täältä lukeneena että driverin nuppi ei ole kovinkaan tärkeä vaan varsi. Jopa niin pitkälle vietyjä ajatuksia muistaisin täältä lukeneeni, että nupilla ei olisi juuri mitään merkitystä, kun se ei nyt sentään ihan löylykauha olisi. Olenkin siis tässä pohdiskellut varren vaihtoa ammattilaisen avustamana, mutta onko se noin? En minä nyt oikein osaa sanoa onko nuppini hyvä tai huono ja mistä sen edes tietääkään jos on sopimaton varsi? Varsi nimittäin ei ainakaan tunnu hyvältä. Lyhensin sitä kun oli liian pitkä, eikä se tunnu edelleenkän hyvältä. Vähän paremmalta nyt kun siihen on tottunut, mutta ei hyvältä.

    Onko kenelläkään käynyt niin että välineistä ihan oikeasti on apua? Meinaan että mitta onkin yhtäkkiä kasvanut vaikkapa parisenkymmentä metriä? Sektoriin ja korkeuteen varmasti varren vaihto vaikuttaa paljonkin ja pituuteenkin jonkin verran, mutta onko kokemuksia reilusta pituuskasvusta? Ihmetyttää vaan että kun omituisella swingilläni lyön silti kohtuullisia mittoja muilla mailoilla, mutta driveri mielestäni on suhteessa mitaltaan heikompi. Vai onko nämä linjassa keskenään:

    W1 => 220m
    W3 => 200m+
    I3 => 200m
    Hybridi 19′ 190m

    Nämä siis hyviä osumia. Minusta tuo driveri vaan pomppaa silmään suhteellisesti alamittaisena. Nupit on muuten TM R7 ja TM Burner, että kai noilla nyt pitäisi lyödä voida. R7 on käytössä ja Burner kaapissa häpeämässä jo toista kautta.

    a_k

    Jos olet lyhentäny sen driverin vartta, niin se tekee siitä luultavasti jäykemmän.

    Tietääkseni oleellisinta on se todellinen lofti ja vauhti osumahetkellä. Vaikuttavia tekijöitä vois olla nupin lofti + varren ominaisuudet + sun swingin nopeus ja kulma jossa tulet palloon.

    Kaikista parhaiten tulee mittaa, jos on semmonen nuppi+varsi+swingi -yhdistelmä, että pallo lentää korkealle mutta pienellä takakierteellä. Silloin se pallo nousee korkealle, mutta jatkaa vielä korkeimman kohdan saavutettua ns. ’eteenpäin menemistä’ ja loppuun tulee vielä rullit.

    Jos nykyisellä yhdistelmällä ampuu liian alas tai tulee liikaa takakierrettä, jolloin pallo nousee ’pystyyn’ ylös, niin varmasti voi saada lisämittaa välinesäädöillä.

    a_k

    Nupin osalta vaikuttaa facen materiaali, lavan koko, painotukset, lofti ja kulma mihin se asettuu.

    –> Titaanilla pääsee pidemmälle kuin teräksellä, isommassa lavassa on isompi swetari, joissain lavoissa voi olla ns. draw-painotus tai neutraali, joissain voi olla painotus enemmän takana alhaalla joilla kannustetaan nostamaan palloa ilmaan, lofti nyt lienee itsestäänselvää. Lapa voi myös olla siinä mailassa esim. valmiiksi hieman suljettu helpottaakseen slaissareiden elämää tai neutraali.

    Varressa vaikuttaa esim. jäykkyys, torque, kickpoint, varren paino ja pituus.

    –> Jäykkyys tietysti kertoo kuinka helposti se varsi taipuu, torque-arvo taas kertoo kuinka paljon se varsi vastustaa ns. kiertymistä, kick-point voi varressa olla alempana tai ylempänä mikä vaikuttaa pallon laukaisuominaisuuksiin. Alhaalta taipuva varsi ampuu helpommin ylös ja antaa enemmän alakierrettä. Varsia on eri painoisia ja pituisia. Kevyemmällä varrella on helpompaa saada isompi mailanpäännopeus, pidemmällä varrella taas enemmän vipuvartta jolla pallo menee pidemmälle, mutta lyhyemmällä varrella enemmän kontrollia. Esim. hidas swingi tarvinnee pituuden maksimoimiseksi taipuvamman varren, isomman torque-arvon, alhaisemman kick-pointin ja kevyen varren.

    a_k

    Piirsin tommosen huippuhienon ’sinneppäin’ kuvan paintilla. Jos tunnistaa punasen x:n ittestänsä niin tietää, että ehkä varrella voi jotain saada aikaseks pituuden suhteen.

    lentoradat

    No johan oli perusteellinen vastaus. Kiitokset a_k:lle

    Joo jäykemmäksi meni. Ensin ajattelin pistää vähän lyijyteippiä kun oli ihan tunnoton, mutta sitten totuin siihen ja jäi laittamatta. Kuulostaa vähän siltä että jos ei ihmeemmin asiasta tiedä, nupin sopivuutta tai sopimattomuutta ei oikein ilman mittalaitteita saa selville? Mutta siis varsi taitaa kuitenkin olla ylivoimaisesti se tärkein mailan osa? Kö? Kun ei kuitenkaan viitsi viittä sataa pistää uuteen driveriin ja siitäkään ei sitte tiedä sopiiko se yhtään paremmin. Voiko esim TM R7 tehdasvarren vaihtamalla tulla selkeästi mittaa lisää, vai yritänkö vaan keksiä oikopolun kun ei papu riitä?

    a_k

    Riippuu varmaan ihan siitä, että minkälainen se lentorata on siinä sun lyönnissä nykyisillä välineillä, swingillä ja palloilla.

    a_k kirjoitti: (20.5.2011 14:24:34)
    Piirsin tommosen huippuhienon ’sinneppäin’ kuvan paintilla. Jos tunnistaa punasen x:n ittestänsä niin tietää, että ehkä varrella voi jotain saada aikaseks pituuden suhteen.

    lentoradat

    Nonni. Nyt sai 4D:t / datan härpättimet kyytiä kun tuli kunnon käppyrät 😀

    Joo kyllä se tolta keskimmäiseltä minusta näyttää. Vaikka kuulemani mukaan olenkin hätäinen ampumaan pallon ilmaan, harvemmin lentokaarta kuitenkaan tulee tästä kuvakulmasta katseltua, mutta ei se ainakaan tuo alin ole ja ylinkään ei minusta.

    a_k

    Mikä varsi se oli ja paljonko lyhensit sitä? Kyllä mun mielestä sen ajurin pitää muutenkin tuntua hyvältä. Riittäisi itselleni jo vaihtoperusteeksi jos se on liian ’kovan’, ’velton’ tai ’pehmeän’ tuntuinen.

    a_k

    Se täytyy kyllä myöntää, että on kummallista jos lyöt rautakolmosella n. 5-10 metriä pidemmälle kuin minä, mutta häviät puukolmosella 30 metriä ja ajurilla 30 metriä.

    🙂

    Lyhensin itseasiassa aika paljon. Yli tuuman. Huomasin täältä yhdestä keskustelusta että vakiovarret on aika hiton pitkiä nykyään ja tosiaan varsinkin Burnerin varsi on järkyttävän pitkä. Silloin myös täältä kyselin miten varren lyhentäminen vaikuttaa pituuteen ja usean mielipiteen mukaan tarkkuuteen paljon, pituuteen vähän. Samaan tulokseen tulin itse. Mikäköhän varsi TM R7:ssa mahtaa vakiona olla?

    Tuo vaihtaminen vaan on jäänyt tekemättä kun aina ajattelee että ei sitä mailalla virheitä korjailla vaan prolla. Nyt on alkanut tuntumaan että ei tuo mailakaan hyvä ole ja alkoi ajatus varren vaihdosta kiinnostamaan. Mailasepän luona kun käy saa varmasti arvokasta tietoa itselleen sopivasta varresta ja uutta mailaa en viitsi ostaa kun A) se on kallista B) se voi silti olla minulle sopimaton, mutta tuo nuppiasia vielä askarruttaa.

    Joo, samaa mieltä olen noista mitoista. Ne ei ihan ole suhteessa keskenään. Itseasiassa on ollut liki aina että sponella en juurikaan häviä driveistä. Nyt ero on jopa kasvanut. Ennen se oli vielä pienempi, että siksi tässä vähän välineitäkin olen alkanut syyttämään. Pallot on jo käyty läpi 🙂

    a_k

    Kannattaa myös muistaa, että esim. viimevuoden tai toissavuoden drivereita saa halvemmalla, kuin mitä jotkut oikeesti hyvät varret maksaa. Tuolla on kaikkia merkkejä 200 euron tuntumassa ja halvemmallakin, kun ei vaan hanki sitä uusinta uutta. Se 400 euron driveri maksaa ensvuonna 200.

    a_k kirjoitti: (20.5.2011 14:43:51)
    Se täytyy kyllä myöntää, että on kummallista jos lyöt rautakolmosella n. 5-10 metriä pidemmälle kuin minä, mutta häviät puukolmosella 30 metriä ja ajurilla 30 metriä.

    🙂

    Samalla kannattaa huomioida myös i3 pituus, joka on pidempi kuin hybridi 19´. vaikuttaa siltä, että ajurin ja w3 varret liian löysät alhaalta. Pitäisi ilmeisesti olla TP, jolloin enemmän tip stiff ja matalampi lentorata.

    Jos haluat oikean helmen netistä, kokeile löytää Ben Ross VX PROTO PVD 10´ ajuri Voodoo stiff varrella ja sama W3, ei maksa paljoo ja pitää pallon matalalla. Mailat satasen molemmin puolin. Pelkkä varsi jo maksaa mailan verran Suomessa.

    Tästä ketjusta idean saaneena tuli bongattua ebay:sta TM Tour Burner TP 9.5 RH stiff (Fujikura Rombax 75g) luotettavan golfmyymälän poistomyynnistä hintaan 67.55puntaa+15puntaa postikuluja… mielestäni ihan asiallinen hinta uudesta mailasta, jolla markkinoille tullessa ollut hintaa 400-500e. Tuo varsikin pitäisi olla jo hinnan väärti. Jos ei passaa lyöntiin niin sitten myydään pois 🙂

    Henkka kirjoitti: (20.5.2011 16:07:37)
    Lyhensin itseasiassa aika paljon. Yli tuuman. Huomasin täältä yhdestä keskustelusta että vakiovarret on aika hiton pitkiä nykyään ja tosiaan varsinkin Burnerin varsi on järkyttävän pitkä. Silloin myös täältä kyselin miten varren lyhentäminen vaikuttaa pituuteen ja usean mielipiteen mukaan tarkkuuteen paljonI]

    Joo, ei se varren pituus ole olennaista vaan miten sitä käyttää;)

    Kyllä se varsi on mailan sielu.

    Juurikin kävin demossa (ulkona) lyömässä Flightscopeen R11 ajuria. Sama nuppi koko ajan (9ast) samoilla asetuksilla ja eri varsilla lentomatka muuttui parhaimmillaan 35 jaardia ja spinnien määrät samassa suhteessa. Lentokaaret täysin erilaisia pääosalla varsia.

    Toki alussa veivattiin niitä nupinkin asetuksia, mutta siinä päädyttiin tiettyyn, jolloin varsitesti varsinaisesti alkoi.

    Eli varrella on väliä – paljon.

    Oli jopa niin, että kahdella eri varrella pallon Carry – eli lentomatka oli sama, lentokaari oli samannäköinen, launch angle about sama, mutta toisessa oli spinniä noin 1500 rpm vähemmän = rullia selkeästi enenmmän = arviolta 10-20 m pidempi draivi

    Ällikkämies kirjoitti: (21.5.2011 9:50:43)
    Kyllä se varsi on mailan sielu.

    Juurikin kävin demossa (ulkona) lyömässä Flightscopeen R11 ajuria. Sama nuppi koko ajan (9ast) samoilla asetuksilla ja eri varsilla lentomatka muuttui parhaimmillaan 35 jaardia ja spinnien määrät samassa suhteessa. Lentokaaret täysin erilaisia pääosalla varsia.

    Toki alussa veivattiin niitä nupinkin asetuksia, mutta siinä päädyttiin tiettyyn, jolloin varsitesti varsinaisesti alkoi.

    Eli varrella on väliä – paljon.

    Oli jopa niin, että kahdella eri varrella pallon Carry – eli lentomatka oli sama, lentokaari oli samannäköinen, launch angle about sama, mutta toisessa oli spinniä noin 1500 rpm vähemmän = rullia selkeästi enenmmän = arviolta 10-20 m pidempi draivi

    Oho! No tämä oli oikeastaan just se mitä olen pohdiskellut. Minkä mittaista driveä normaalisti lyöt?

    Ällikkämies kirjoitti: (21.5.2011 9:50:43)
    Kyllä se varsi on mailan sielu.

    Juurikin kävin demossa (ulkona) lyömässä Flightscopeen R11 ajuria. Sama nuppi koko ajan (9ast) samoilla asetuksilla ja eri varsilla lentomatka muuttui parhaimmillaan 35 jaardia ja spinnien määrät samassa suhteessa. Lentokaaret täysin erilaisia pääosalla varsia.

    Toki alussa veivattiin niitä nupinkin asetuksia, mutta siinä päädyttiin tiettyyn, jolloin varsitesti varsinaisesti alkoi.

    Eli varrella on väliä – paljon.

    Oli jopa niin, että kahdella eri varrella pallon Carry – eli lentomatka oli sama, lentokaari oli samannäköinen, launch angle about sama, mutta toisessa oli spinniä noin 1500 rpm vähemmän = rullia selkeästi enenmmän = arviolta 10-20 m pidempi draivi

    Testasitko myös samaa vartta eri nupeissa?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 28)
Vastaa aiheeseen: Oikea draiveri

Etusivu Foorumit Välineet Oikea draiveri