26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Nykyaikaa peliin

Etusivu Foorumit Matkailu Nykyaikaa peliin

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Millä golfkentillä on mahdollista ladata sähkökäyttöinen ”maantieliikennekelpoinen” (ei golfauto) kierroksen aikana.

    Jos on mahdollista – mitä moisesta veloitetaan..

    Tää on loistava idea. Vaikka ei siinä, itse tykkään ajella rauhallisella ja hiljaisella golfautolla. Onko muuten Jyväskylän seudulla minkälaisia viheriöitä? Aion mennä sinne nyt syksyllä reissuun, niin voisin käydä vähän rentoutumassa siellä. Hotellissa aion majoittua http://jyvaskylanhotellit.fi/ niin jos on vinkkiä myös hotellista ni hyvä olis.

    Ilokseni huomasin että Lohjalla oli tieliikenteeseen rekisteröity ”hyrbiidi/sähköauto” latauksessa ”maalaisparkin” laidalla.

    Onko muilla kentillä siirrytty jo nykyaikaan ja mahdollista latailla kierroksen aikana sähkäriä.

    Tietääkö kukaan, onko jollain kentällä mahdollisuutta ostaa bensiiniä? 95 oktaaninen olis hyvä ja miksei kaverin autoon diiseliä (työsuhdeauto).

    Johtaja XXL
    Tietääkö kukaan, onko jollain kentällä mahdollisuutta ostaa bensiiniä? 95 oktaaninen olis hyvä ja miksei kaverin autoon diiseliä (työsuhdeauto).

    Bensa-autot ja erityisesti tiisselit menee paaliin joten ei kannata palvella niitä.

    Mutta lentokonebensaa jos ikioma kopteri tai lentsikka ei ole vielä konvertoitu ”autobensalle” tai uudempien kohdalla ”kerosiiniä”

    Sählöautojen lataamiseen käytettävä sähkö pitäisi myös tuottaa ympäristöystävällisesti. Monilla golfkentillähän on paljon aukeata tilaa, eli niille voisi perustaa tuulivoimapuistoja. Torniin osumasta pakollinen uusi lyönti ilman penaltia, eli samalla perusteella kuin osumasta sähkötolppaan.

    YDS
    Torniin osumasta pakollinen uusi lyönti ilman penaltia, eli samalla perusteella kuin osumasta sähkötolppaan.

    Kun golfliiton paikallissäännöt poistui, nämähän on nykyään kenttien paikallissäännöissä ja esimerkiksi meillä Peuriksella paikallissääntö koskee ainostaan ilmassa kulkevia johtoja, tai vaijereita, ei tolppia. Että kun Peuramaalle aikanaan rakennetaan sähköautojen lataamista varten tuulivoimaloita, tarkkana niiden paikallissääntöjen kanssa, ne koskee todennäköisesti ainoastaan voimalan lapoja.

    Ja itse aiheesta, olen itse aika paljon tekemisissä sähköautojen kanssa, tässä julkiset sähköautojen latauspisteet. En tosin ole ihan varma mitä pitää tehdä että pääsee listalle ”julkinen”, eli paljonko tästä latauspisteitä puuttuu sen takia että byrogratia-Suomessa jotain latauspistettä ei jostain syystä luokitella julkiseksi, vaikka yleisessä käytössä olisikin. Itse en ole moiseen golfkentällä törmännyt, joskaan en ole kyllä kovinkaan tarkkaa katsellutkaan.

    http://www.sahkoinenliikenne.fi/suomen-julkiset-latauspisteet

    KL1

    Onko golfauton ja ’oikean’ sähköauton latauspistokkeen pää samanlainen vai tarvitaanko latauspisteessä kasa erilaisia sovittimia?

    Mainaten, golfautoissa olen nähnyt ainakin kolmea erilaista liitintä, joista yksikään ei sovi naapurin sähköautoon…

    EDIT (40 min myöhemmin…): Olin aivan varma, että joku tähän kommentoi ja heitinkin ihan täkynä, mutta ilmeisesti perjantai-ilta on ollut kiireinen… jäädään siis vielä odottelemaan 😀

    Onko golfauton ja ’oikean’ sähköauton latauspistokkeen pää samanlainen vai tarvitaanko latauspisteessä kasa erilaisia sovittimia?

    Ymmärtääkseni ongelma ei ole latauskaapelin golfauton päässä, vaan johdon toisessa päässä:
    – golfauto ladataan kai aina tavallisesta 220V virtapistokkeesta
    – samasta virtapistokkeesta voi ladata oikeaa autoa, mutta täyteen lataus vie +-24h
    – autoa voi lada myös kolmivaihevirralla, jolloin saa latausajan pudotettua n 10 tuntiin
    – eli latauspiste voisi olla sama golfautolle ja tavalliselle autolle, mutta 5h golfkierroksen aikana latauksella saisi alle 100km ajomatkaa kesäolosuhteissa

    mutta sinänsä hyvä palvelu ja ymmärrettävästi maksullinen … taitaa vaan olla niin, ettei kiinnostuneita ole vielä riittävästi. varmaankin kun ensimmäinen tulee paikalle ja a) maksaa kaapeloinnin ja b) maksaa kuluttamastaan sähköstä – niin miksei Golfyhtiö sellaista järjestäisi, mutta tuskin muiden osakkaiden kannattaa tähän investoida.

    Edit: kuten yleensä tästä(kään) asiasta en juuri mitään ymmärrä, mutta ei nytkään estä minua kommentoimasta 😉

    Putti-Possun esittämät latausajat saattavat pitää kutinsa joissain automalleissa, mutta ainakin oma autoni latautuu huomattavasti nopeammin ns. twin charger-laturilla. Kolmivaihevirralla akku latautuu päivittäisen ajon jälkeen muutamassa tunnissa ja Super Chargerilla ladattaessa saan puolessa tunnissa n. 270 km (ilmaista) ajoa.

    Sähköautolla ajettaessa akkua ei ole tapana ajaa tyhjäksi ja lataaminen tapahtuu yleensä joko yöaikaan tai työpäivän aikana, jolloin latausajalla ei ole ainakaan minulle suurta merkitystä. Latailen satunnaisesti myös parkkihalleissa (esim. Helsingin keskustan Q-parkit) tai lentokentällä, kun lataus joka tapauksessa sisältyy paikoituksen hintaan tai on ilmaista. Jos golfkentällä saisikin kierroksen aikana ladattua – maksua vastaan tai ilmaiseksi – tavallisella ns. valosähköllä PP:n mainitseman n. 100 km ajomatkan, tämä ei luultavasti hirveästi ilahduttaisi tavallista sähköautoilijaa.

    Latauspisteiden rakentaminen golfkentälle ei olisi kovin iso investointi, mutta tuskin toisi kenttäyhtiölle investointia vastaavaa uutta liikevaihtoa. Jos jotain, kenttäyhtiölle latauspisteen rakentaminen voisi toimia jonkinlaisena yhteistyö- / sponsorointihankkeena paikalliselta sähköyhtiön kanssa.

    Muuten olen sitä mieltä, että fossiilisten polttoaineiden käyttäjien pitäisi lopettaa maapallomme pilaaminen.

    Muuten olen sitä mieltä, että fossiilisten polttoaineiden käyttäjien pitäisi lopettaa maapallomme pilaaminen.

    Tämä on hankala asia, Helsingissäkin sähköntuotannossa käytetään vielä kivihiiltä joka tuottaa myös CO2 päästöjä, lisäksi ydinvoimaakin on käytössä koko maassa n. 45 % sähköntuotantoon, kaksi uuttakin valmistumassa. Näiden päästöt säilyvät aika aktiivisina noin miljoona vuotta.

    Nyt tosin on ollut ehdotuksia suosia lähimatkoille polkupyöriä, ehkäpä se tosiaan toimisi alle 65 vuotialle, ei tosin talvisin.
    Golf-kenttien kannalta nämä aikeet ovat tosin hankalia, kävijämäärät saattavat laskea elleivät siirtymämatkat ole strategisen oikeat.

    Kentänhoidon menetelmiä voisi kehittää myös kohti autenttisen alkuperäiseen hyödyntämällä lampaita luonnonmukaisessa kentänhoidossa, saastuttavat leikkukoneet poistuisivat, samoin maaperän ja reuna-alueiden hoitotarve vähenisi.
    Joskus kentillä näkyvien jänisten ja rusakoiden vaikutus on turhankin vaatimatonta.

    – golfauto ladataan kai aina tavallisesta 220V virtapistokkeesta

    ”Hei tuu pois sieltä ummehtuneelta 80-luvulta”. 230V tuli Suomessakin jo kohta 30 vuotta sitten.

    Nyt tosin on ollut ehdotuksia suosia lähimatkoille polkupyöriä, ehkäpä se tosiaan toimisi alle 65 vuotialle, ei tosin talvisin.

    Miksei polkupyörä toimisi yhtä lailla terveille 65-80 -vuotiaille kuin terveille alle 65-vuotiaille? Eihän pyöräilyä ole kielletty yli 65-vuotiailta, vai onko?

    KL1

    Muuten olen sitä mieltä, että fossiilisten polttoaineiden käyttäjien pitäisi lopettaa maapallomme pilaaminen.

    Et taida tietääkään kuinka paljon fossiilisia polttoaineita käytetään sähköautojen(kin) valmistukseen koko koko tuotantoketjun aikana… mutta periaatteellisella tasolla olen samaa mieltä.

    Tämä on hankala asia, Helsingissäkin sähköntuotannossa käytetään vielä kivihiiltä joka tuottaa myös CO2 päästöjä, lisäksi ydinvoimaakin on käytössä koko maassa n. 45 % sähköntuotantoon, kaksi uuttakin valmistumassa. Näiden päästöt säilyvät aika aktiivisina noin miljoona vuotta.

    Eipä ole uraani fossiilinen polttoaine. Eikä tuo ydinjätteen säilymisen perään itkeminen paljon auta, jos (ja kun) fossiilisilla polttoaineilla tuhotaan ihmiselämä maapallolta jo paljon aikaisemmin.

    KL1 kirjoitti:

    Et taida tietääkään kuinka paljon fossiilisia polttoaineita käytetään sähköautojen(kin) valmistukseen koko koko tuotantoketjun aikana… mutta periaatteellisella tasolla olen samaa mieltä.

    Jotain hajua minulla mielestäni asiasta on, kun tätä(kin) puolta sähköautojen päästöistä selvittelin autohankintaa itselleni ja lähipiirilleni perustellakseni.

    Eri valmistajat käyttävät tietenkin eri määrän fossiilisia polttoaineita omassa valmistusprosessissaan, mutta Teslan Nevadaan rakentaman Gigafactoryn on tarkoitus toimia lähitulevaisuudessa kokonaan uusiutuvalla energialla. Aiheesta lisää täällä: https://www.tesla.com/fi_FI/gigafactory?redirect=no

    Ymmärrän, että alihankkijat tms. komponentin valmistajat ovat oma lukunsa.

    Eri valmistajat käyttävät tietenkin eri määrän fossiilisia polttoaineita omassa valmistusprosessissaan, mutta Teslan Nevadaan rakentaman Gigafactoryn on tarkoitus toimia lähitulevaisuudessa kokonaan uusiutuvalla energialla. Aiheesta lisää täällä: https://www.tesla.com/fi_FI/gigafactory?redirect=no

    Auotn valmistuksen hiilidioksidipäästöt ovat bensa-autoissa luokkaa 10-20% kokonaiselinkaaripäästöistä. Joten tuon perusteella siinä ei ole merkittävää ongelmaa.
    Se, että Gigafactory tuottaisi (mitä se siis ei vielä tee) oman energiansa uusiutuvista ei ole kuin osa totuutta. Tuotannon osalta merkittäviä päästöjä ovat materiaalien valmistus (esimerkiksi litiumin prosessointi).
    Toinen mielenkiintoinen kysymys on, että näissä laskelmissa autolle oletetaan 15-20 vuoden elinikä ja 150 000 – 200 000 ajokilometriä. Mitenhän lienee Teslan akkujen kesto. Ainakin minun kokemukseni mukaan litium -pohjaiset akut menettävät merkittävästi varastointikykyään 3-5 vuoden kuluttua. Näille auton akuille on luvattu huomattavasti pitempiä käyttösyklejä, mutta olisi mielenkiintoista kuulla tilastoja käyttöiästä. Jos sykli on esim. 5 vuotta, se nostanee valmistuksen osalta auton kokonaishiilidioksidipäästöissä per vuosi.

    Sähköauton päästöt tai siis niiden aiheuttamat päästöt riippuvat millä sähkö tuotetaan. Suomessa esim laskennallinen CO2 -päästölukema e-golfille on noin 120 g/km. Sähköä suomessa tuotetaan atomeilla noin 33%, kivihiilellä 10%, vesivoimaa 23%, biomassa 16%, maakaasu 5%, tuuli ja turve kumpikin noin 4% loput sekalaista kuten esim öljy ja jätteellä tehtynä. Lisäksi suomeen tuotiin sähkö noin 23 % vuotuisesta kokonaiskulutuksesta (2016) joka on laskettu kotimaisen tuotannon keskiarvoilla tuohon volkkarin päästöihin.

    Esim Hongkongissa Teslan verot peritään 190 g/km mukaan kun siellä sähkö tuotetaan pääasiassa hiilellä.

    Lisäksi jos verrataan sähköautoja bensa-autoihin tulee jättämiimme jalanjälkiin lisätä litiumakkujen tuotanto, litiumin louhinta, jalostus jne sekä akkujen hävittämisen aiheuttamat päästöt jotka ovat huimasti korkeammat kuin nykyisten bensa-autojen vastaavat romuttamisen päästöt.

    Sähköautoissa päästöt vain siirretään piiloon nurkan taakse! Varsinkin kun sähköä suomeen ostetaan noin 23% jonka tuotantotavasta ei ole varmuutta.
    Onko sähköauto sittenkään oikeavalinta – jospa valitaan bensa-auto jonka päästöt ovat pienemmät kuin tuon e-volkkarin … toki otetaan nyt huomioon öljyn saatavuuden loppuminen jossain vaiheessa..

    Latauspisteitä ei ole vielä ihan riittävästi ja se että golfyhteisöt lähtisivät tähän eturintamassa voisi olla oikein hyvä imagonkohottamiseen! eikä vain?

    Sähköautoissa päästöt vain siirretään piiloon nurkan taakse! Varsinkin kun sähköä suomeen ostetaan noin 23% jonka tuotantotavasta ei ole varmuutta.

    Tämä varmastikin on osaltaan totta. Toisaalta sähköautoja voidaan ajatella myös sitä kautta, että öljytuotteiden suurin käyttökohde (55%) on liikenne. Vaikka Suomi onkin yksi vähiten öljyriippuvainen maa kehittyneistä teollisuusmaista, niin diversiteetti öljyn suhteen liikenteen käyttämässä energiassa on mielestäni hyvä asia.

    Summa summarum:
    Jos kentän parkkipaikalla normaaleja talvilämmityssähkötolppia, niin niitä voi käyttää lataukseen, mutta koko akkua ei saa ladattua. Ymmärretty oikein?

    Saalinki kirjoitti:

    Toinen mielenkiintoinen kysymys on, että näissä laskelmissa autolle oletetaan 15-20 vuoden elinikä ja 150 000 – 200 000 ajokilometriä. Mitenhän lienee Teslan akkujen kesto. Ainakin minun kokemukseni mukaan litium -pohjaiset akut menettävät merkittävästi varastointikykyään 3-5 vuoden kuluttua. Näille auton akuille on luvattu huomattavasti pitempiä käyttösyklejä, mutta olisi mielenkiintoista kuulla tilastoja käyttöiästä. Jos sykli on esim. 5 vuotta, se nostanee valmistuksen osalta auton kokonaishiilidioksidipäästöissä per vuosi.

    Tesla antaa akuilleen 8 vuoden takuun ilman kilometrimääräisiä rajoituksia. Akkujen kapasiteetin aleneminen vuosien saatossa ei kuulu takuun piiriin.

    Plug-in American kerääminen tulosten mukaan Teslan akun kapasiteetti alenee ensimmäisen 50.000 mailin (eli n. 80.000 km) kuluessa on n. 5 %, mutta tämän jälkeen kapasiteetin aleneminen vähenee olennaisesti akun säilyttäessä 90 % tehon 200.000 mailiin (n. 320.000 km) asti. Teslan omissa simuloiduissa testeissä akku on säilyttänyt 80 % kapasiteetin 500.000 mailiin (n. 800.000 km) asti. Luultavasti kehitys tulee kehittymään tälläkin saralla.

    Em. tiedot löytyvät linkin takana olevasta artikkelista: https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/

    Sähköautoissa päästöt vain siirretään piiloon nurkan taakse! Varsinkin kun sähköä suomeen ostetaan noin 23% jonka tuotantotavasta ei ole varmuutta.

    Eri energialähteet ja niissä käytetyt taustaprosessit jäävätkin usein näiden ”edullisuusvertailujen” ulkopuolelle.
    Sähkövaihtoehto on nykyisin esillä, aikaisemmin vastaavia kehityskausia olivat kaasukäyttöiset tai kaasukäyttöön muunnetut vaihtoehdot.
    Monimuotoisuus olisi kyllä hyväkin asia, mutta ne talouden esteet rajoittavat vaihtoehtojen rinnakkaisuutta.

    Golfinvihollinen39
    Summa summarum:
    Jos kentän parkkipaikalla normaaleja talvilämmityssähkötolppia, niin niitä voi käyttää lataukseen, mutta koko akkua ei saa ladattua. Ymmärretty oikein?

    Todennäköisesti n. 5 tunnin aikana 10 A lataus rajoittaa varauksen n. 11.5kWh, joka ei taida olla kuin osa nykyisten vaatimista täysvarauksista.

    juup – normipistokkeesta ei ihan lyhyessä ajassa ladata sähköauton akkuja täyteen…. tai no riippuu miten kaukaa tullaan paikalle ja millä kuormalla ja millä säällä. Esim e-golfille ilmoitetaan seuraavat latausajat tyhjästä akusta täyteen:
    Latauksen kesto AC 2,3 kW, 100 % 17 h
    Latauksen kesto AC 3,6 kW, 100 % 10:50 h

    Pelikierroksen ja munkkikahvin jälkeen on akkuun tullut about 1/4 varausta lisää. Ajomatkassa siis enintään noin 70 km. Jos autolla ajaa esim sen maksimi etäisyydeltä pelaamaan niin ei pääse takaisin himaan pelipäivän aikana! vw lupaa golfille 300 km toimintasäteen. Mutta jos tarvitaan lämmityslaitetta tai ilmastointia ja on enemmän kuormaa kuin 1 heppu sekä on normilämpötilaa viileämpää niin tuotakaan toimintasädettä ei saavuteta.

    Kun akun lataaminen on noin hidasta ja akun tuottama toimintamatka lyhyt niin ehkä siirrän vielä täyssähköauton hankintaa tuonnemmaksi. Toki jos kotikenttä on lähellä ja siellä pyörähtää kerran päivässä niin mun puolesta saatte hankkia e-golfin! Tosin kun karvalakkiversiokin maksaa päälle 42000 euroa …… ja Tesla tuosta ainakin tuplat!

    Golferman kirjoitti:

    Pelikierroksen ja munkkikahvin jälkeen on akkuun tullut about 1/4 varausta lisää. Ajomatkassa siis enintään noin 70 km. Jos autolla ajaa esim sen maksimi etäisyydeltä pelaamaan niin ei pääse takaisin himaan pelipäivän aikana! vw lupaa golfille 300 km toimintasäteen. Mutta jos tarvitaan lämmityslaitetta tai ilmastointia ja on enemmän kuormaa kuin 1 heppu sekä on normilämpötilaa viileämpää niin tuotakaan toimintasädettä ei saavuteta.

    Golfermanin ajattelutapa ei täysin avaudu allekirjoittaneelle. Voihan sitä autoa ladata myös kentälle mennessä tai sieltä tullessa julkisessa latauspisteessä, jos auton latausväli ei riitä edestakaiseen matkaan. Ei kai kukaan aja fossiiliautollakaan golfkentälle siten, että tankki on typötyhjänä perille saavuttaessa.

    Fossiiliauton tilapäinen lataaminen golfkentällä (tai ylipäänä missään muualla kuin huoltoasemalla) on luultavasti huomattavasti vaikeampaa kuin sähköauton, jota sentään voi hätätilanteessa ladata periaatteessa mistä tahansa sähköpistokkeesta.

    KL1

    Voihan sitä autoa ladata myös kentälle mennessä tai sieltä tullessa julkisessa latauspisteessä, jos auton latausväli ei riitä edestakaiseen matkaan.

    Kätevä matkapeli tuo sähköauto, vähän väliä pysähdytään lataamaan… Lappiin ajettaessa kymmenkunta kertaa…

    Eiköhän se hybridi ole vielä monen monta vuotta se järkevin ratkaisu.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 54)
Vastaa aiheeseen: Nykyaikaa peliin

Etusivu Foorumit Matkailu Nykyaikaa peliin