Aihe: Mitä vartta gurut suosittelevat? - Golfpiste.com

21.4.–28.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][4]
KilpailuaSuomalaista

Mitä vartta gurut suosittelevat?

Etusivu Foorumit Yleistä Mitä vartta gurut suosittelevat?

Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kaipaisin suosituksia mikä varsi saattaisi sopia meikäläisen draiveriin. Kaipailen lisää nostetta pallolle. Tuntuu ettei pallo saa oikein ilmaa alleen vaikka kuinka repii. Mailanpään nopeus liikkuu normaalilla rykäsyllä varmaankin 95-105mph välillä. Sen verran olen foorumia selaillut, että Aldila NVS ja Grafalloy ProLaunch ovat ilmeisesti nostavimmasta päästä. Muita ehdotuksia? Entäs pitäisikö olla stiffi vai regu?

Toki varrellakin sitä nostetta pallolle jossakin määrin saa, mutta mikäli ongelma on vakavampi pelkkä varsien kanssa leikkiminen ei välttämättä auta, vaan tehokkaampi konsti on suurempi lofti.

Eli mikäli mailassasi on loftia alle 10 astetta kannattaa kokeilla myös jollakin yli 10 asteisella, josko se auttaisi pallon saamista ilmaan.

Kaveri (MC Shoketti muuten) huiski viime kesän R510 9,5:llä,jossa eri syistä oli 4 vartta.Parhaiten pelasi CBX,mutta sen katkaisin minä.

Muilla varsilla lähti enemmän tai vähemmän kvikhukkia.

nyt tehtiin Snake eyes 420CT 10,5 ja NV-75 S.lyönti on suora ja ilmava.Snaken efektiivinen lofti on muuten 12,6*.

Eli kyllä se lapa on se määräävä tekijä,mutta voi varrellakin kikkailla.

Prolaunch on aika tiukka,mutta nostava.sopii mulle hyvin.apache taitaakin vaihtua siihen.NVS voisi olla enemmän roikkokaarta tuottava.Prolaunchia kun pitää käskeä ja lyödä ihan tosissaan,mutta on sitten kyllä palkinto sen mukainen eikä varsi retkahda kärsässäkään.

mitä enää selitän,tilaan semmoisen itsellenikin.

saat kokeilla omaani sitten kun se on kiinni jos liikut tampereella päin.

Millä lavalla ja varrella saat liian vähän nostetta?

Hupaisa tuo kommentti (tai siis hupaisa, jos sen lukee kuten minä) ’Tuntuu ettei pallo saa oikein ilmaa alleen vaikka kuinka repii’.

Ainakin meikäläisen drivet pitenevät ja nousevat paremmin mitä VÄHEMMÄN repii. Ylimääräinen voimankäyttö vain lyhentää drivea ja vie siitää voiman.

No joo, se siitä…

tmv

Akseli: sama juttu, mitä rauhallisemmin draivini lyön – sitä korkeampi kaari ja mittaa lisää. Plus extrana paljon suorempi lyönti.

Repiminen aiheuttaa mulle matalia hukkeja tai törkeitä slaisseja. Silti niitä tulee tuon tuosta tehtyä =).

Ongelma on ollut olemassa niin 9 asteisella Adamsilla kuin 10,5 asteisella Taylorilla, vakiovarsilla molemmat.

Paras kombinaatio mitä olen päässyt kokeilemaan on ollut Cleveland 460cc nuppi 10,5 ast lofti ja vihreä Aldila NV65 varsi. En muista oliko stiffi vai regu. Samaa vartta stiffinä olen päässyt kokeilemaan myös Snake Eyes 600T 10 ast. nupin kanssa. Toimi muuten hyvin, mut varsi oli 46′ pitkä eikä lyönnit oikein pysyneet sektorissa. Hyvä, että pysy ylipäänsä koko rangella:(

Nyt haaveissa olis ehkäpä r7 joko tolla NV65:lla tai NVS:llä tai ProLauncilla tai… Ja mielellään 44′ pitkänä!

Hupaisinta on se, että vaimo väittää näkevänsä, mun olemuksesta jo etukäteen (kun olen menossa lyömään, harjoitussvingi), koska lyönti onnistuu ja koska se menee pieleen.

tmv

Sinnepäin meilläkin. Mamma kyllä kertoo heti jos näkee mun ’riuhtovan’ ja kertoo että nyt näyttää siltä että roppa heiluu holtittomasti.

Mikähän siinä on, että ei malta lyödä rauhassa… =)

Tekniikassa on puutteita, ei auta itku tähän hätään. Eikä vaimon kommentit. Asiaa pyritään toki korjaamaan, mut nyt kaipailen nimenomaan varsiin liittyviä kommentteja.

Toimisiko joku varsi vähän löysempänä (reguna) noilla mainitsemillani mailanpään nopeuksilla? Vois siis yrittää lyödä rauhallisemmin, mut kestäis myös pikkusen käskytystä (ei enää repimistä:). Ja olisi nimenomaan nostavan sorttinen.

Vai onko parempi pysyä jäykemmässä mutta jossain ultrakevyessä versiossa? Tiedän, pitäis kokeilla. Mut testausmahdollisuudet ovat kuitenkin rajalliset. Niinpä muiden kokemukset ja mutu-tiedot ovat arvokkaita.

Sorry, meni vähän övtopikiksi. Enkä todellakaan tiedä esim. sitä, minkä tasoinen peluri noin muuten olet.

Itse pelaajauran alkutaipaleella olevan en mielelläni alkaakkaan ketään neuvomaan, kunhan jutustelen. Mutta tuo aiemmin kertomani on fakta. Sama maila, jolla olen lyönyt ilmassa yli 200 metriä tuottaa ajoittain aivan lussuja lyöntejä, juurikin repimällä.

Kannattaisi kokeilla ehkä vähän vielä enemmän. Jos asut pääkaupunkiseudulla, niin ainakin Suomenojan rangella on suhteellisen laaja demovalikoima. Kyllä lähtisin siitä perusajatuksesta, että versien ’nopeusalueita’ ei juuri ylitetä tai kompensoida jotain haluttua ominaisuutta jäykemmällä/löysemmällä varrella (r tai s). Sopiva ja toimiva varsi löytyy varmasti sinun ’nopeusalueelle’. Kyllä minä lähtisin stiffistä liikkeelle.

Jos ongelmana on kaaren mataluus ja ilmeisesti siis myös alakierteettömyys ja haaveena on r7, niin ehkä harkitsisin HT versiota, sillä tavallinen r7 on tarkoitettu sellaisille pelaajille, jotka tuottavat lyönnillään suhteellisen paljon alakierrettä. Sinulla ongelma on ilmeisesti liian vähän alakierrettä. Jos NV tuntui hyvältä, niin sehän voisi sinulle siis sopia? 65 ei vielä paina kaarta juuri alaspäin ja on s:nä yllättävänkin pehmeä. NVS on vielä korkeakaarisempi ja tuottaa enemmän alakierrettä.

Omana kokemuksenani: Penley ETA Tour S

Hcp 14 CHS 95-100mph

Pehmeän tuntuinen ja potkaisee pienemmälläkin nopeudella, mutta kestää mitatusti ainakin 110mph saakka. Kaari korkeampi kuin vertailuvarsilla HTD GXR ja Fuji Vista pro S. Selkeästi korkeampi kuin Aldila NV 65.

Nimetön

Varren varsinainen tehtävä ei ole vaikuttaa pallon lähtökulmaan. Sen vaikutusta pallon lähtökulmaan voitaisiin kuvailla lähinnä välttämättömänä pahana. Siksi lähtökulman tai spinnin suuruutta ei mielestäni kannata säätää varrella vaan loftilla tai mailanpään muilla ominaisuuksilla. Varren tulee sopia ensisijaisesti pelaajan svingin voimantuottoon ja tuntumaan.

Kun ongelmia lentoradan kanssa tulee voi menetellä seuraavin tavoin:

1. Huonoin tapa (ehkä halvin)

Säädetään lentorataa vaihtamalla vartta.

(pituuslisä todennäköisesti luokkaa -10..+10m)

2. Parempi tapa

Ensin valitaan svingiin sopiva miellyttävältä tuntuva varsi huomioiden tarvittaessa myös mailanpåån ominaisuudet. Sen jälkeen etsitään kokeilemalla sopiva loft.

(pituuslisä todennäköisesti luokkaa 0-10m)

3. Paras tapa

Svingi kuvataan videolle. Tutkitaan svingin geometria ja voimavaikutukset. Tehdään

siihen tarkoitetun tietokoneohjelman avulla svingiin mahdolliset tarvittavat muutokset. Valitaan svingiin sopiva miellyttävältä tuntuva varsi. Lasketaan ohjelmalla ja/tai kokeillaan sopiva loftin arvo, jolla lyönnin pituus maksimoituu.

(pituuslisä todennäköisesti luokkaa 0-30m)

Varsinaisille ’Serious golfareille’ voisi suositella lasertekniikkaan perustuvaa svingin analysointia. Sen tekee asiantuntija, yleensä esim. PGA-pro.

Se auttaa

x kehittämään svingistä tehokkaamman

x opettamaan kontrolloitua pallon lentoa

x varmistamaan harjoittelun oikeaksi

x antamaan tiedon sopivista välinehankinnoista (mailat, pallo)

Laite ilmaisee seuraavia tietoja:

x pallon lähtönopeus

x svingin liikerata

x mailan tulokulma palloon

x mailanpään nopeus

x lavan asento osumassa

x osumakohta lavassa

x takakierre ja sivukierre pallossa

x pallon lentoaika ja pituus

Tälläisen testitunnin hinta on esim. Ellivuoressa 55 e/henkilö ja sitä kyllä kannattanee hyödyntää ennen uusien mailojen hankkimista.

Täytynee vierailla Suomenojalla Hörhön suositusten mukaisesti. Kelit vois kyllä pikkuisen lämmetä ennen keikkaa… Toisaalta pääsis ehkä rauhassa demoileen, jos satais vähän lunta ja mittari about nollassa. Hmm… Tietääkö joku mitä varsia siellä on mahdollisuus testata?

Linkistä selviää jotain ja soittamalla saa varmasti tarkempia tietoja.

Lue lisää: Season Golf

Nimetön

Mites tuolla Suomenojalla, saako niitä mailoja vaan kun käy kysymässä? Aah siellä olisikin todella mukavia rautoja mitä voisi käydä testaamassa.

No siellä on telineet täynnä mailoja – niin rautoja kuin puitakin. Maksaa muistaakseni 2,- / maila.

Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #353627 kohteessaMitä vartta gurut suosittelevat?

Etusivu Foorumit Yleistä Mitä vartta gurut suosittelevat?