Aihe: Milloin uusi pallo muuttuu pelipalloksi? - Golfpiste.com

27.9.–4.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][18]
KilpailuaSuomalaista

Milloin uusi pallo muuttuu pelipalloksi?

Etusivu Foorumit Säännöt Milloin uusi pallo muuttuu pelipalloksi?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 58)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #179323 Ilmoita asiaton viesti

    Tilanne: Pelaajan A avauslyötipallo on kadonnut ja sitä etsitään pari minuuttia. Pelaaja A:’Menen lyömään uuden pallon, huutakaa jos pallo löytyy’. Pelaaja B sanoo. ’Odotas vähän, jos sanot meneväsi lyömään uuden pallon niin olet hylännyt eka pallon etkä voi jatkaa sillä vaikka me löytäisimme sen’. Ei kai se nyt noin mene. Eihän pelaajan puheella ole merkitystä vaan teoilla. A saa jatkaa alkuperäisellä jos se löytyy viiden minuutin kuluessa eikä hän ole lyönyt uutta palloa. Onko näin? Onhan. Aikaisemmissa keskusteluissa on varmaan tilannetta puitu ja varmaan dekkarikin löytyy vaan kun en nyt osaa/jaksa kaivaa.

    #271579 Ilmoita asiaton viesti

    Varapallo…

    #271580 Ilmoita asiaton viesti

    Old Geaser kirjoitti: (12.5.2014 19:00:20)

    Ei kai se nyt noin mene. Eihän pelaajan puheella ole merkitystä vaan teoilla. A saa jatkaa alkuperäisellä jos se löytyy viiden minuutin kuluessa eikä hän ole lyönyt uutta palloa. Onko näin? Onhan.

    Varma arvaus!
    Muilla ryhmän jäsenillä on oikeus jatkaa alkuperäisen pallon etsimistä, kunnes se 5 minuuttia on kulunut. Jos jokin pallo löyty, niin lyöjällä on velvollisuus tulla tunnistamaan se, ennen kuin on lyönyt uuden pallon.
    Jos pelaaja ehtii lyömään uuden pallon, niin siitä tulee pelipallo.

    #271581 Ilmoita asiaton viesti

    Pelaaja menee takaisin edelliselle lyöntipaikalle – tiiboxiin ja asettuu lyömään palloa:
    – jos hän toteaa todistajan kuullen ’varapallo’, niin alkuperäistä voidaan vielä etsiä aina 5 minuuttiin saakka ja vasta sitten varapallo muuttuu pelipalloksi
    – jos hän ei totea mitään varapallosta eli lyön uuden pallon, kun lyönti on tapahtunut ja pallo irronnut pallon lavasta, niin tämä uusi pallo muuttuu irtoamishetkellä pelipalloksi
    – jos hän ei totea mitään varapallosta, mutta lyö edellisellä paikalla hudin, muuttuu tämä uusi pallo pelipalloksi mailan suhahtaessa pallon ohi

    Entäpä sitten, jos pelaaja on lyömässä uutta palloa ilman, että olisi todennut sen varapalloksi ja hieman ennen lyöntiä pelaajakaveri löytää pallon jonka epäilee pelaajan palloksi ja huutaa tästä pelaajalle. Pelaaja on kuitekin jo siinä vaiheessa lyöntiä, ettei pysty lopettamaan swingiä ja lyö uutta palloa (hudin tai osuman). Hän ei ole silloin noudattanut velvollisuutta tulla tunnistamaan alkuperäistä palloa, mutta kaiketi uusi pallo muuttui siinäkin tapauksessa pelipalloksi.

    #271582 Ilmoita asiaton viesti

    Putti-Possu kirjoitti: (12.5.2014 23:58:47)
    Pelaaja menee takaisin edelliselle lyöntipaikalle – tiiboxiin ja asettuu lyömään palloa:
    – jos hän toteaa todistajan kuullen ’varapallo’, niin alkuperäistä voidaan vielä etsiä aina 5 minuuttiin saakka ja vasta sitten varapallo muuttuu pelipalloksi
    – jos hän ei totea mitään varapallosta eli lyön uuden pallon, kun lyönti on tapahtunut ja pallo irronnut pallon lavasta, niin tämä uusi pallo muuttuu irtoamishetkellä pelipalloksi
    – jos hän ei totea mitään varapallosta, mutta lyö edellisellä paikalla hudin, muuttuu tämä uusi pallo pelipalloksi mailan suhahtaessa pallon ohi
    .

    Oliskohan syytä lukea kuitenkin säännöistä asia ennen vastaamista?

    Näitä vallan vääriä tulkintoja kun on jo ihan riittävästi klubeilla liikkeelä, niin lisää ei todellakaan tarvita.

    Tässä kohta suoraan säännöistä:

    If a ball may be lost outside a water hazard or may be out of bounds, to save time the player may play another ball provisionally in accordance with Rule 27-1. The player must inform his opponent in match play or his marker or a fellow-competitor in stroke play that he intends to play a provisional ball, and he must play it before he or his partner goes forward to search for the original ball.
    If he fails to do so and plays another ball, that ball is not a provisional ball and becomes the ball in play under penalty of stroke and distance (Rule 27-1); the original ball is lost.
    (Order of play from teeing ground – see Rule 10-3)

    #271583 Ilmoita asiaton viesti

    Olin jo vit…ket… vinoilemassa asiasta, mutta päädyinkin asiallisempaan vaihtoehtoon.

    Pitäkää se sääntökirja bägissä (siis saa ottaa pois lukemisen ajaksi…). Tämänkin ongelman vastaus olis löytynyt suoraan kirjaa selaamalla, kun avaa sen sisällysluettelon kohdalta. Nopeammin sieltä olis vastaus löytynyt ku nettiin kirjoittamalla.

    Sääntö 27, Pallo kadonnut tai ulkona, varapallo. Minuutin tutkimisella olisi ollut yksi lähtöryhmällinen pelaajia, jotka osaa varapallo-säännön, jotka osaa neuvoa tulevia kanssapelaajiaan ja säästää kaikkien aikaa kentällä tulevaisuudessa.

    Myönnetään että jotkut sääntötulkinnat on hankalia niin ku voi täällä käydyistä ’keskusteluista’ päätelläkin, mutta tämmöset perusasiat on helppo löytää kirjasta.

    #271584 Ilmoita asiaton viesti

    Tässä suora lainaus
    PALLO KADONNUT TAI ULKONA

    Tarkista aina kentän paikallissäännöistä, onko niissä erityisiä määräyksiä kentän rajoista.

    Jos pallosi on kadonnut vesiesteen ulkopuolelle tai ulos, on uusi pallo pelattava yhden lyönnin rangaistuksella edellisen lyönnin paikalta (matkan ja lyönnin menetys). Pallo on kadonnut, jos sitä ei kyetä löytämään tai tunnistamaan viiden minuutin kuluessa.

    Jos epäilet, että pallo on kadonnut vesiesteen ulkopuolelle tai ulos, voit pelata varapallon. Sinun pitää ilmoittaa selkeästi pelaavasi varapallon. Varapallo on pelattava ennen kuin lähdet etsimään alkuperäistä palloa. Jos alkuperäinen pallosi on kadonnut tai on ulkona, sinun on jatkettava varapallolla yhden lyönnin rangaistuksin. Jos alkuperäinen pallo löytyy eikä ole ulkona, on peliä jatkettava alkuperäisellä pallolla ja varapallo on hylättävä.

    #271585 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (13.5.2014 0:27:51)
    Oliskohan syytä lukea kuitenkin säännöistä asia ennen vastaamista?

    … ei kai tätä keskustelupalstaan sitten tarvitakaan, kun kaikki voivat lukea tapaukset säännöistä tai deccareista … ai niin miksi sinä sitten tänne kirjoitat :O

    #271586 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Äijä55 kirjoitti: (13.5.2014 11:03:49)
    Jos epäilet, että pallo on kadonnut vesiesteen ulkopuolelle tai ulos, voit pelata varapallon. Sinun pitää ilmoittaa selkeästi pelaavasi varapallon. Varapallo on pelattava ennen kuin lähdet etsimään alkuperäistä palloa.

    Puuttumatta muuten tähän ratkenneeseen asiaan, niin dekkarit määrittelevät tuon ’go forward/lähteä etsimään’ noin 50 metrin mittaiseksi matkaksi. Eli voi lähteä kävelemään ja siinä lampsiessa tulee olo, että voi perkule, olisi pitänyt lyödä varis. Voit vielä palata takaisin lyömään sen.

    #271587 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Putti-Possu kirjoitti: (13.5.2014 11:36:05)

    ts kirjoitti: (13.5.2014 0:27:51)
    Oliskohan syytä lukea kuitenkin säännöistä asia ennen vastaamista?

    … ei kai tätä keskustelupalstaan sitten tarvitakaan, kun kaikki voivat lukea tapaukset säännöistä tai deccareista … ai niin miksi sinä sitten tänne kirjoitat :O

    Kyllähän täällä kysyä voi hyvin kuka vaan, mutta vastatessa pitäisi olla hieman vastuuta sanomastaan. Lisäksi on monia mielenkiintoisia tulkinnalisia juttuja, joista on hyvä keskustella julkisesti. Tämä nyt vaan on niin perustavaraa, että ei pitäisi vääriä vetoja tulla.

    Niin ja nytkin kirjoitin siksi, ettei esittämäsi älytön tulkinta lähtisi laajemmin leviämään.

    #271588 Ilmoita asiaton viesti

    Old Geaser kirjoitti: (12.5.2014 19:00:20)
    Tilanne: Pelaajan A avauslyötipallo on kadonnut ja sitä etsitään pari minuuttia.
    Pelaaja A:’Menen lyömään uuden pallon, huutakaa jos pallo löytyy’.
    Pelaaja B sanoo. ’Odotas vähän, jos sanot meneväsi lyömään uuden pallon niin olet hylännyt eka pallon etkä voi jatkaa sillä vaikka me löytäisimme sen’.

    Ei kai se nyt noin mene. Eihän pelaajan puheella ole merkitystä vaan teoilla. A saa jatkaa alkuperäisellä jos se löytyy viiden minuutin kuluessa eikä hän ole lyönyt uutta palloa. Onko näin? Onhan.

    Aikaisemmissa keskusteluissa on varmaan tilannetta puitu ja varmaan dekkarikin löytyy vaan kun en nyt osaa/jaksa kaivaa.

    Alkuperäinen kysymys on tainnut jäädä vielä vastausta vaille, kun tarina kääntyikin varapalloon. Noviisina dekkareiden kanssa en varmaankaan onnistunut löytämään niitä kaikkein oleellisimpia, mutta tämä löytyi: ’18-2a/27.5 Player Who States He Will Proceed Under Unplayable Ball Rule Subsequently Assesses Possibility of Playing Ball as It Lies’. Sen mukaan ainakin joissakin tilanteissa olisi oikeus muuttaa mielensä, vaikka olisikin jo ilmoittanut hylkäävänsä pallon. Eli pelaaja B näyttäisi olleen väärässä. Itselleni kävi yhdessä kisassa niin, että palloa ei ruvennut löytymään, vaikka näytti että sen piti jäädä väylälle. Varapalloa ei tietenkään ollut lyötynä. Totesin pelikavereille että ei löydy, tähän tuli viiva, mennään eteenpäin. Melkein saman tien löysin palloni pitkäksi päässeestä raffista vajaan puolen metrin päästä väylästä. Korttiin merkittiin viiva, mutta olisinko kuitenkin saanut vielä jatkaa, vaikka olinkin jo ilmoittanut hylkääväni pallon, kun viiden minuutin aikakaan ei ollut vielä mennyt umpeen?

    #271589 Ilmoita asiaton viesti

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (13.5.2014 8:09:46)

    Olin jo vit…ket… vinoilemassa asiasta, mutta päädyinkin asiallisempaan vaihtoehtoon.

    Pitäkää se sääntökirja bägissä (siis saa ottaa pois lukemisen ajaksi…). Tämänkin ongelman vastaus olis löytynyt suoraan kirjaa selaamalla, kun avaa sen sisällysluettelon kohdalta. Nopeammin sieltä olis vastaus löytynyt ku nettiin kirjoittamalla.

    Sääntö 27, Pallo kadonnut tai ulkona, varapallo. Minuutin tutkimisella olisi ollut yksi lähtöryhmällinen pelaajia, jotka osaa varapallo-säännön, jotka osaa neuvoa tulevia kanssapelaajiaan ja säästää kaikkien aikaa kentällä tulevaisuudessa.

    Myönnetään että jotkut sääntötulkinnat on hankalia niin ku voi täällä käydyistä ’keskusteluista’ päätelläkin, mutta tämmöset perusasiat on helppo löytää kirjasta.

    Olihan minulla toki sääntökirja mukana mutta kun kyseessä oli arvovaltaisen (hall.pj) ja kokeneen golfarin esitys niin en viitsinyt ruveta heti tiukasti haastamaan. Selvennys tilanteesta: varapalloa ei pelattu koska kaikki näkivät pallon laskeutumispaikan. Sitä ei vaan löytynyt, oli tn upnonnut syvälle märkään maahan. Kiitokset asiallisista ja asiattomistakin vastauksista.

    #271590 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Tuhtimo kirjoitti: (13.5.2014 14:26:49)Itselleni kävi yhdessä kisassa niin, että palloa ei ruvennut löytymään, vaikka näytti että sen piti jäädä väylälle. Varapalloa ei tietenkään ollut lyötynä. Totesin pelikavereille että ei löydy, tähän tuli viiva, mennään eteenpäin. Melkein saman tien löysin palloni pitkäksi päässeestä raffista vajaan puolen metrin päästä väylästä. Korttiin merkittiin viiva, mutta olisinko kuitenkin saanut vielä jatkaa, vaikka olinkin jo ilmoittanut hylkääväni pallon, kun viiden minuutin aikakaan ei ollut vielä mennyt umpeen?

    Pallo ei katoa kuin vasta 5 minuutin kuluttua, tai jos on pelattu/pudotettu uutta palloa, tai jos varapalloa on pelattu lähempänä lippua kuin alkup pallon oletettu paikka.

    Se, että pelaaja sanoo pallon hukkuneen, ei tarkoita itsessään mitään.

    #271591 Ilmoita asiaton viesti

    Tuhtimo kirjoitti: (13.5.2014 14:26:49)

    Old Geaser kirjoitti: (12.5.2014 19:00:20)
    Tilanne: Pelaajan A avauslyötipallo on kadonnut ja sitä etsitään pari minuuttia.
    Pelaaja A:’Menen lyömään uuden pallon, huutakaa jos pallo löytyy’.
    Pelaaja B sanoo. ’Odotas vähän, jos sanot meneväsi lyömään uuden pallon niin olet hylännyt eka pallon etkä voi jatkaa sillä vaikka me löytäisimme sen’.

    Ei kai se nyt noin mene. Eihän pelaajan puheella ole merkitystä vaan teoilla. A saa jatkaa alkuperäisellä jos se löytyy viiden minuutin kuluessa eikä hän ole lyönyt uutta palloa. Onko näin? Onhan.

    Alkuperäinen kysymys on tainnut jäädä vielä vastausta vaille, kun tarina kääntyikin varapalloon.

    Alkuperäiseen kysymykseen on vastattu. Pelaaja B on oikeassa, sääntö 27-2a.

    Tuhtimo kirjoitti: (13.5.2014 14:26:49)
    Itselleni kävi yhdessä kisassa niin, että palloa ei ruvennut löytymään, vaikka näytti että sen piti jäädä väylälle. Varapalloa ei tietenkään ollut lyötynä. Totesin pelikavereille että ei löydy, tähän tuli viiva, mennään eteenpäin. Melkein saman tien löysin palloni pitkäksi päässeestä raffista vajaan puolen metrin päästä väylästä. Korttiin merkittiin viiva, mutta olisinko kuitenkin saanut vielä jatkaa, vaikka olinkin jo ilmoittanut hylkääväni pallon, kun viiden minuutin aikakaan ei ollut vielä mennyt umpeen?

    Toi viittaamasi decision on (aivan) eri asiaan, mutta jos olet jo ilmoittanut keskeyttäväsi reiän (viiva) niin mun mielestä se päätös pysyy, vaikka pallo löytyisikin.

    Asian todistaminen pykälillä onkin jo vaikeaa 🙂 Määritelmistä ’Kadonnut’ ei kerro mitään pelaajan ilmoituksesta, että nyt se hävis, keskeytän reiän.

    #271592 Ilmoita asiaton viesti

    Old Geaser kirjoitti: (13.5.2014 14:36:37)

    Selvennys tilanteesta: varapalloa ei pelattu koska kaikki näkivät pallon laskeutumispaikan. Sitä ei vaan löytynyt, oli tn upnonnut syvälle märkään maahan. Kiitokset asiallisista ja asiattomistakin vastauksista.

    No tämä muuttaa asiaa melko paljonkin säännön 25-1 c ’Pallo kadonnut epänormaaliin kenttäolosuhteeseen’ nojalla. Mutta oliko siellä määritelmien mukaista epänormaalia kenttäolosuhdetta? Jos pallo on vain painautunut omaan alastulojälkeensä, mutta te ette vain sitä löytäneet ja silti tilapäistä vettä ei ollut, niin silloin se tuomitaan kadonneeksi ja kolmas lähtee boksista.

    Toivottavasti mun tämä ja edellinen vastaus tulkittiin asialliseksi 🙂

    Epänormaali kenttäolosuhde:
    Tilapäinen vesi, kunnostettava alue, maata kaivavan eläimen, matelijan tai linnun tekemä eikä, maakasauma tai kulkutie kentällä ovat ”epänormaali kenttäolosuhde”.

    Tilapäinen vesi:
    ”Tilapäistä vettä” on jokainen ken tällä oleva väliaikai nen veden kerääntymä, joka on näkyvissä pelaajan asetuttu a lyöntiasentoon tai jo ennen sitä. Tilapäistä vettä ei voi olla vesiesteessä. Pelaaja voi pitää lunta ja luonnon jäätä, ei kuitenkaan huurretta, joko tilapäisenä vetenä tai irrallisena haittatekijänä. Keinote koinen jää on kuitenkin haitta. Kaste ja huurre eivät ole tilapäistä vettä.
    Pallo on tilapäisessä vedessä, jos osakin palloa koskettaa tilapäistä vettä.

    #271593 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (13.5.2014 15:03:05)

    Tuhtimo kirjoitti: (13.5.2014 14:26:49)

    Old Geaser kirjoitti: (12.5.2014 19:00:20)
    Tilanne: Pelaajan A avauslyötipallo on kadonnut ja sitä etsitään pari minuuttia.
    Pelaaja A:’Menen lyömään uuden pallon, huutakaa jos pallo löytyy’.
    Pelaaja B sanoo. ’Odotas vähän, jos sanot meneväsi lyömään uuden pallon niin olet hylännyt eka pallon etkä voi jatkaa sillä vaikka me löytäisimme sen’.

    Ei kai se nyt noin mene. Eihän pelaajan puheella ole merkitystä vaan teoilla. A saa jatkaa alkuperäisellä jos se löytyy viiden minuutin kuluessa eikä hän ole lyönyt uutta palloa. Onko näin? Onhan.

    Alkuperäinen kysymys on tainnut jäädä vielä vastausta vaille, kun tarina kääntyikin varapalloon.

    Alkuperäiseen kysymykseen on vastattu. Pelaaja B on oikeassa, sääntö 27-2a.

    Mikä kohta säännössä 27-2a estää pelaajaa kävelemästä tiille ja sen jälkeen jatkamasta alkuperäisellä pallolla jos se löytyy 5 minuutin sisällä? Jos ei ole vielä lyönyt uutta palloa.

    #271594 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (13.5.2014 15:03:05)

    Toi viittaamasi decision on (aivan) eri asiaan, mutta jos olet jo ilmoittanut keskeyttäväsi reiän (viiva) niin mun mielestä se päätös pysyy, vaikka pallo löytyisikin.

    Asian todistaminen pykälillä onkin jo vaikeaa 🙂 Määritelmistä ’Kadonnut’ ei kerro mitään pelaajan ilmoituksesta, että nyt se hävis, keskeytän reiän.

    Pelaajan sanomisella ei ole mitään merkitystä asiassa. Jos pallo löytyy 5min kuluessa, peli jatkuu sillä jos ei ole käyty toista lyömässä.

    Myöskään sillä ei ole merkitystä missä pelaaja haahuilee tuon aikarajan puitteissa. Voi siis huoleta lähteä takaisin tiille kävelemään ja jättää muut etsimään. Varapalloa tosin ei voi lyödä noissa tapauksissa, kuten jo aiemmin on todettu ihan varapallon perussäännön kautta.

    #271595 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (13.5.2014 15:03:05)

    Tuhtimo kirjoitti: (13.5.2014 14:26:49)
    Itselleni kävi yhdessä kisassa niin, että palloa ei ruvennut löytymään, vaikka näytti että sen piti jäädä väylälle. Varapalloa ei tietenkään ollut lyötynä. Totesin pelikavereille että ei löydy, tähän tuli viiva, mennään eteenpäin. Melkein saman tien löysin palloni pitkäksi päässeestä raffista vajaan puolen metrin päästä väylästä. Korttiin merkittiin viiva, mutta olisinko kuitenkin saanut vielä jatkaa, vaikka olinkin jo ilmoittanut hylkääväni pallon, kun viiden minuutin aikakaan ei ollut vielä mennyt umpeen?

    Toi viittaamasi decision on (aivan) eri asiaan, mutta jos olet jo ilmoittanut keskeyttäväsi reiän (viiva) niin mun mielestä se päätös pysyy, vaikka pallo löytyisikin.

    Tästä olisi hyvä nähdä sääntö.

    Mielestäni reiän pelaaminen loppuu siihen, kun seuraavalta tiiltä on avattu. Pallon meneminen reikään ei vielä pelaamista aina lopeta (esim tilanne varapallolla holari), tai tuloskorttiin viivan tai tuloksen kirjoittaminen. Samoin moni virhe on mahdollista korjata, pienin sanktioin, ennen seuraavaa avausta. Tuloskorttikin on lopullisesti valmis vasta allekirjoitettuna ja luovutettuna.

    #271596 Ilmoita asiaton viesti

    Olette molemmat (Q8 ja ts) aivan oikeassa. Joten olin väärässä tulkintoineni. Niin kuin itsekin kirjoitin, en löytänyt sääntöä mikä viittaisi sanomisiin tai reiän ’keskeyttämisiin’.

    Jossain vaiheessa tulee vastaan tarpeeton viivyttely (6-7). Ymmärsin tässä tapauksessa että pelimuotona oli HCP pb, missä ylimääräiset lyönnit ovat kiellettyjä (32-1b).

    Ps. suomenkielinen opus viittaa kohdassa 6-7 säännön 32-1b huomautukseen 3, mitä mun sähkösestä versiosta ei ainakaan löydy.

    #271597 Ilmoita asiaton viesti
    MOD Q8
    Moderaattori

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (13.5.2014 15:54:48)

    Olette molemmat (Q8 ja ts) aivan oikeassa. Joten olin väärässä tulkintoineni. Niin kuin itsekin kirjoitin, en löytänyt sääntöä mikä viittaisi sanomisiin tai reiän ’keskeyttämisiin’.

    Jossain vaiheessa tulee vastaan tarpeeton viivyttely (6-7). Ymmärsin tässä tapauksessa että pelimuotona oli HCP pb, missä ylimääräiset lyönnit ovat kiellettyjä (32-1b).

    Ps. suomenkielinen opus viittaa kohdassa 6-7 säännön 32-1b huomautukseen 3, mitä mun sähkösestä versiosta ei ainakaan löydy.

    6-7 tulee jossain vaiheessa vastaan, mutta ei vielä tuon sallitun 5 minuutin kohdalla. Eikä missään kielletä ylimääräisiä lyöntejä PB kilpailussa. Harjoittelu yms on kielletty muualla muutenkin.

    32-1b huomautus 3 antaa mahdollisuuden kilpailutoimikunnalle määrätä pelinopeudesta (-hitaudesta) rangaistuksia. Sama kuin 6-7 huomautus 2.

    #271598 Ilmoita asiaton viesti

    Q8 kirjoitti: (13.5.2014 16:42:52)
    Eikä missään kielletä ylimääräisiä lyöntejä PB kilpailussa.

    32-1 b
    Merkitsijä vastaa siitä, että tuloskorttiin merkitään vain kunkin sellaisen reiän bruttolyöntimäärä, jolla kilpailijan nettotulos antaa vähintään yhden pisteen.

    Jos korttiin merkitään kuitenkin vain viiva, niin miksi pelata? Ja eikö se ole tarpeetonta viivyttelyä, koska harjoituskierrokset on erikseen, nyt pelataan pisteistä?

    Meneepä taas viilaamiseks, mutta tässäpähän tää tieto taas kasvaa 🙂

    #271599 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Huh huh, onpas taas ketju, onneksi tyystin paikkansa pitämättömät väitteet on oikaistu.

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (13.5.2014 16:56:40)

    Q8 kirjoitti: (13.5.2014 16:42:52)
    Eikä missään kielletä ylimääräisiä lyöntejä PB kilpailussa.

    32-1 b
    Merkitsijä vastaa siitä, että tuloskorttiin merkitään vain kunkin sellaisen reiän bruttolyöntimäärä, jolla kilpailijan nettotulos antaa vähintään yhden pisteen.

    Jos korttiin merkitään kuitenkin vain viiva, niin miksi pelata? Ja eikö se ole tarpeetonta viivyttelyä, koska harjoituskierrokset on erikseen, nyt pelataan pisteistä?

    Meneepä taas viilaamiseks, mutta tässäpähän tää tieto taas kasvaa 🙂

    Myös pistebingo on lyöntipeliä, jota tietenkin koskevat lyöntipelin säännöt. Niinpä pelaajalla on oikeus, muttei velvollisuutta pelata pallonsa reikään kullakin reiällä (ko. pelimuodon poikkeus sääntöön 3-2). Viivyttelystä on kyse, jos pelaaja toiminnallaan tarpeettomasti aiheuttaa oman ryhmänsä jäämisen edellisestä jälkeen. Tästä on sitten oma klausuulinsa säännön 32 alla.

    #271600 Ilmoita asiaton viesti

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (13.5.2014 15:03:05)
    Alkuperäiseen kysymykseen on vastattu. Pelaaja B on oikeassa, sääntö 27-2a.

    Pidätkö tästä vielä kiinni vai koskiko tuo viesti 19 myös tätä kohtaa? En oikein ymmärtänyt miksi tämä ratkeasi varapallosäännön kautta, kun varapalloa ei enää edes voinut pelata.

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (13.5.2014 15:03:05)
    Toi viittaamasi decision on (aivan) eri asiaan, mutta jos olet jo ilmoittanut keskeyttäväsi reiän (viiva) niin mun mielestä se päätös pysyy, vaikka pallo löytyisikin.

    Ei nyt kokonaan eri asiaan kuitenkaan. Yhdistävänä tekijänä on, onko pelaajan sanomisilla tai esim. takaisin tiiboksin suuntaan lähtemisellä merkitystä siinä, mitä pelaaja saa ko. tilanteessa seuraavaksi tehdä. Ja vaikuttaisi siltä että ei ole.

    #271601 Ilmoita asiaton viesti

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (13.5.2014 16:56:40)
    32-1 b
    Merkitsijä vastaa siitä, että tuloskorttiin merkitään vain kunkin sellaisen reiän bruttolyöntimäärä, jolla kilpailijan nettotulos antaa vähintään yhden pisteen.

    Eli jos reiän nettotulos on nolla, merkitsijä vastaa siitä, että korttiin ei merkitä siihen kohtaan mitään. Jos satut samaan aikaan osallistumaan myös scratchiin, kannattaa siis pitää huoli että joka reiältä tulee pisteitä. En ole kovin montaa kertaa nähnyt käytettävän omia tuloskerttejakaan erikseen pistebogeylle ja scratchille. Alkukielinen sääntö ei näyttäisi olevan ihan noin tiukka: ’The marker is responsible for marking only the gross number of strokes at each hole where the competitor’s net score earns one or more points.’ Only-sanan paikan vaikutuksesta voidaan tietysti vääntää kättä, ja ehkä tämä asia on jossakin muualla jo puitukin tyhjentävästi, mutta minä ainakaan en osaa lukea tuota lausetta sillä tavalla mitä suomennokseen on valittu.

    #271602 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Tuhtimo kirjoitti: (13.5.2014 18:51:03)

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (13.5.2014 16:56:40)
    32-1 b
    Merkitsijä vastaa siitä, että tuloskorttiin merkitään vain kunkin sellaisen reiän bruttolyöntimäärä, jolla kilpailijan nettotulos antaa vähintään yhden pisteen.

    Eli jos reiän nettotulos on nolla, merkitsijä vastaa siitä, että korttiin ei merkitä siihen kohtaan mitään. Jos satut samaan aikaan osallistumaan myös scratchiin, kannattaa siis pitää huoli että joka reiältä tulee pisteitä. En ole kovin montaa kertaa nähnyt käytettävän omia tuloskerttejakaan erikseen pistebogeylle ja scratchille. Alkukielinen sääntö ei näyttäisi olevan ihan noin tiukka: ’The marker is responsible for marking only the gross number of strokes at each hole where the competitor’s net score earns one or more points.’ Only-sanan paikan vaikutuksesta voidaan tietysti vääntää kättä, ja ehkä tämä asia on jossakin muualla jo puitukin tyhjentävästi, mutta minä ainakaan en osaa lukea tuota lausetta sillä tavalla mitä suomennokseen on valittu.

    Ota huomioon, että TT vastasi ainoastaan pb-kysymykseen (sääntö 32). Kahden pelimuodon yhtäaikainen pelaaminen on joissain tapauksissa säännöissä erikseen kielletty, mutta kiellon puuttuessa tietenkin sallittu.

    Niinpä pelaajan osallistuessa sekä pb- että hcp-lyöntipeliin, on hänen tuloskortistaan löydyttävä molempia pelimuotoja tyydyttävät merkinnät. Varsin monet klubikisat ovat tyyppiä hcp/pb, jolloin kaikki bruttotuloksen tehneet osallistuvat sekä hcp- että pb-sarjaan ja ne muut ainoastaan pb-sarjaan.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 58)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Milloin uusi pallo muuttuu pelipalloksi?