Aihe: Mikko Ilonen Sportmagasinet-ohjelmassa - Golfpiste.com

23.6.–30.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[19][23]
KilpailuaSuomalaista

Mikko Ilonen Sportmagasinet-ohjelmassa

Etusivu Foorumit Yleistä Mikko Ilonen Sportmagasinet-ohjelmassa

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 127)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • kebax kirjoitti: (11.3.2010 10:46:05)
    Tuo oli kuitenkin ennemminkin aasinsilta ja lähinnä kait mietin sitä kun ihmiset ovat niin erilaisia niin voidaanko olettaa että ihmisten kesken tulokset eivät välttämäti ole vertailukelpoisia. Tää on ennemminkin se poitti mitä hain.

    Nämä nyt ovat sitten henkilökohtaisia havaintojani, golfprohan minä en ole:

    Ihmisen fyysiset dimensiot vaikuttavat tottakai mittaustuloksiin. Jos mittaamme käsien korkeutta lattiasta ajan funktiona, on hyvin oletettavaa että pidemmällä kaverilla kädet nousevat korkeammalle kuin lyhyellä. Riippuen myös swingityylistä tottakai.

    Ja jotta vertailu ei olisi liian helppoa vaikuttaa kourassa oleva soirokin mittaustuloksiin: Draiverilla ja wedgellä swingi väkisellä näyttää erilaiselta.

    Tiettyjä asioita kuitenkin lyöjien välillä voi verrata vallan mainiosti – esimerkiksi kiertojen kulmanopeuksia.

    kebax kirjoitti: (11.3.2010 10:46:05)
    Onko vastaus tähän se että 4Dswing-teknikon pitää vaan analyysissään lähteä veikkaamaan? Vai päästäänkö voluumilla oppimaan minkälaisia golfareita on?

    Nyt ollaankin sitten asian ytimessä:

    4Dswing on ’vain’ työkalu (vaikkakin kohtuullisen monipuolinen), jonka tuottamaa dataa pitää aina jonkun tulkita. Tiettyjä luokitteluja pelaajista voidaan toki tehdä tuotetun datan perusteella, mutta johtopäätöksiä tästäkin luokitteludatasta pitää aina vetää.

    Tulkitsijan asiantuntevuudesta sitten riippuu minkälaisiin tuloksiin päästään, eikä se perkule tuo 4Dswing-kuutio yhtään lyöntiä pelaajan puolesta kentällä lyö.

    Jokkedokke kirjoitti: (11.3.2010 10:57:39)
    Ja jotta vertailu ei olisi liian helppoa vaikuttaa kourassa oleva soirokin mittaustuloksiin: Draiverilla ja wedgellä swingi väkisellä näyttää erilaiselta.

    Tiettyjä asioita kuitenkin lyöjien välillä voi verrata vallan mainiosti – esimerkiksi kiertojen kulmanopeuksia.

    Käsitin itse laitetta testatessani, että yksi ydinjutuista on se, että systeemi kalibroidaan ennen jokaista lyöntiä ja näin saadaan kaikkien pelaajien kesken vertailukelpoista ’3D-avaruudessa’ mitattua dataa ?

    ts

    kebax kirjoitti: (11.3.2010 10:46:05)
    No kyllähän minkään anturin käyttö nyt tarkemmin miettiessä on aikalailla toivoton homma kun ottaa huomioon missä aikaikkunassa golfswingi tapahtuu. Tuo oli kuitenkin ennemminkin aasinsilta ja lähinnä kait mietin sitä kun ihmiset ovat niin erilaisia niin voidaanko olettaa että ihmisten kesken tulokset eivät välttämäti ole vertailukelpoisia. Tää on ennemminkin se poitti mitä hain. Onko vastaus tähän se että 4Dswing-teknikon pitää vaan analyysissään lähteä veikkaamaan? Vai päästäänkö voluumilla oppimaan minkälaisia golfareita on?

    Jokke jo tuossa hieman valottikin asiaa, mutta pannaanpa pätkä lisää.

    Hommahan on aika pitkälti kaksijakoinen. On olemassa käyrien antamia arvoja, mutta myös niissä näkyviä piirteitä, esimerksi käsi-vartalo-lapasuhteen osalta, jotka ovat varsin erilaisia hyvilläkin harrastajapelaajilla verrattuna kilpapelaajiin. Niissä voi sanoa, että käyrien suunta tietyssä vaiheessa swingiä kulkee täsmälleen päinvastaiseen suuntaan ja sen oivaltaminen on esim harrastajapelaajalle loistava apu oman swingin kehittämiseen.

    Arvojen osalta taas voidaan sanoa, että esimerkiksi tietyt nopeusarvot kategorisoivat pelaajat hyvinkin selkeästi eri ryhmiin swingin tyypin perusteella, mutta myös lyönnin tehokkuuden osalta.

    Kolmantena voisi sanoa tiettyihin fiksattuihin vertailupisteisiin mitatut arvot, joissa erot harrastajan ja kilpapelaajien mittaukset eroavat järjestäen toisistaan.

    Yksi suurimpia juttuja on asiakkailta saadun palautteen perusteella ollut se, että yritettyään muuttaa lyöntiään runsaastikin, näkyy käyrissä vain pientä siirtymää tuohon suuntaan. Moni on tuosta oivaltanut, kuinka paljon eri tavalla pitää asiat tehdä, jotta oikeasti näkyvää muutosta haluttuun suntaan tapahtuu. Useni nimittäin kyse on siitä, että koko lihaskäskytyksen suunnan joltain osin pitää vaihtua vastakkaiseksi, että todellinen muutos tapahtuu.

    Uskomatonta kyllä, mutta nimenomaan tuon oivalluksen jälkeen on alkanut todellinen ja nopea lyönnin kehitys, kun uskalletaan tehdä isoja muutoksia pienen näpräilyn sijaan. Se vaan vaatii pohjalle faktatietoa ja uskoa tuohon asiaan, muuten ei ihminen prosessiin uskalla sisään mennä.

    Elikkäs tässä on tutkittu myös sitä miten ihmistä pitää mitata. Ei pelkästään viivottimella vaan myös tutkimalla minkä minkämuotoinen kohde on. Swingiteorian osalta kuitenkin fiksataan tiettyjä vartalon osien suhteita ja joitain tunnuslukuja. Vai?

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 9:27:33)
    … Siitä voisi siitten laskea kaikki mahdolliset kulmat suhteessa mihin tahansa ruumiin osaan jos nyt kukaa mitään tälläisellä tiedolla tekee. …

    Niin että pallo ei tiedä miten sitä lyödään? Josko sillä kuitenkin olis pienen pieni haju siitä.

    Jokkedokke kirjoitti: (11.3.2010 10:57:39)

    kebax kirjoitti: (11.3.2010 10:46:05)

    kebax kirjoitti: (11.3.2010 10:46:05)
    Onko vastaus tähän se että 4Dswing-teknikon pitää vaan analyysissään lähteä veikkaamaan? Vai päästäänkö voluumilla oppimaan minkälaisia golfareita on?

    Nyt ollaankin sitten asian ytimessä:

    4Dswing on ’vain’ työkalu (vaikkakin kohtuullisen monipuolinen), jonka tuottamaa dataa pitää aina jonkun tulkita. Tiettyjä luokitteluja pelaajista voidaan toki tehdä tuotetun datan perusteella, mutta johtopäätöksiä tästäkin luokitteludatasta pitää aina vetää.

    Tulkitsijan asiantuntevuudesta sitten riippuu minkälaisiin tuloksiin päästään, eikä se perkule tuo 4Dswing-kuutio yhtään lyöntiä pelaajan puolesta kentällä lyö.

    Kyllä tämä yhä enemmän ja enemmän alkaa kuulostamaan skientologien E-mittarilta jonka käyriä sitten tulkitsee tarpeeksi auskuntoinut skientologi-pro.

    laite tarjoaa sellaista hienosäätöä swingiin, jota ei videolta pysty havaitsemaan silmämääräisesti tai luonnossa rangella. luulen, että sellainen hienosäätö kannattaa jättää kokonaa tekemättä. Niin Ilosen kuin klubipelaajankin.

    Tosin olisi kiva tietää mikä on tämän 4Dswindle hinta. Mailman suurimman golf analysaatorien valmistaja tarjoaa parasta laitettaan 15.000 ekeen.

    Tosin paloheinänrangella saa 112 palloa 5 eurolla. Toistaiseksi ylivoimaisesti paras tapa päästä selville omasta lyönnistään tosin äärettömän epämiellyttävä tapa koska luonnonlait tulkitseva jokaisen lyönnin lahjomattomaan tapaan. Suosittelen Ilosellekin tätä old school systeemiä, niin saatat sinäkin päästä cutista läpi vähän useammin.

    Jokkedokke kirjoitti: (11.3.2010 10:30:23)

    kebax kirjoitti: (11.3.2010 10:20:33)
    Onko mittaustulosten luotettavuuden kanssa ongelmia kun fiksattuja antureita ei ole? Tokihan anturit varmaan vääristävät tuloksia myös mutta ehkä ymmärrät mitä ajan takaa.

    Kaikessa reaalimaailman digitoinnissa esiintyy mittausvirhettä, mittaustavasta ja -taajuudesta riippuen sitten suurempaa tai pienempää. Trackman esimerkiksi kertoo pääsevänsä tutkatekniikallaan noin 1mph mittaustarkkuuteen mailanpään osalta.

    Mitään prosenttimäärettä minulla ei ole heittää mittaustarkkuudesta. Voin vain todeta, että mittaustarkkuus riippuu aika paljon mitattavasta suureesta. Esimerkiksi käsien osalta, joka on konenäöllisesti ’helppo’ komponentti olemme tarpeeksi tarkkoja. Muutamia pähkinöitä purtavaksi erinäisten mittaussuureiden kanssa edelleen kuitenkin on, ja näitä asioita kehitellään edelleen.

    Fiksatut anturitkaan eivät oikotie onneen ole – mailaan noin esimerkkinä ei antureita voi laittaa paristakaan syystä: hidastuvuudet osumassa ovat liian rajuja olemassaoleville antureille, ja mailaan kiinnitettävät anturit voittopuolisesti ovat intrusiivisia mittauksen kannalta 1. vaikuttavat swingiin. Pieniä langattomiakin antureita on olemassa, mutta ne eivät kestä osuman hidastuvuusvoimia.

    Eli vastauksena kysymykseesi: suo siellä, vetelä täällä. Voi olla että anturimittaukset olisivat luotettavampia, tai sitten ehkä eivät. 🙂

    Kiitos Jokkedokke asiallisista ja kärsivällisistä selvityksistä kaikin puolin.

    Yksi kiinnostava asia liitty tuohon yllä olevaan topiikkiin. Hartioiden avonaisuudesta ja ’sulkinaisuudesta’ osumahetkellä on paljon keskusteluja. Paljon on myös mielikuvia siitä, miten pelaaja luulee hartialinjan osumassa olevan ja miten se tosiasiassa on.

    Tuossa tv-ohjelmassakin Ilonen kertoi asteen tarkkuudella hartijalinjastaan osumahetkellä miten se on ollut ja miten se on muuttunut. Hyvin pienistä muuoksista oli numeerisesti kysymys. Tuo laite käsittääkseni suoraan antaa tuon asteluvun numeerisesti ja graafisesti.

    Mistä tuo laitteisto mittaa hartialinjan kulman suhteessa lyöntilinjaan? Minkä kahden pisteen välisen linjan suuntaa kehosta tuo laite mittaa?

    ts

    Kun niin kovain otat kantaa laitteen toimivuuteen ja tarpeellisuuteen, kuten myös opetusmetodeihin ja harjoitteluun, niin voisitko kertoa millä tasolla pelaa menestynein sinun valmentamasi pelaaja? Nimiä ei tarvitse mainita, ihan vaan kiertue riittää.

    Tuota ei voi enää kutsua edes hudiksi. Uskokaa pois, olen aisantuntija siinä lajissa.

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)
    …rangella saa 112 palloa 5 eurolla. Toistaiseksi ylivoimaisesti paras tapa päästä selville omasta lyönnistään…

    *reps* 😀

    Todellisuudessa tässä tutkimuksessa on haluttu käyttää tätä videokuva ’konenäkö ’ tekniikkaa ja tämä golf installaatio on ollut vain tämä keppihevonen rahan saamiseksi Tekesiltä. Ei tässä lähtökohtana ole ollut paras mahdollinen tapa anallysoida golfswingiä vaan se on ollut vain se seksikäs decoy.

    ts kirjoitti: (11.3.2010 14:38:27)
    Kun niin kovain otat kantaa laitteen toimivuuteen ja tarpeellisuuteen, kuten myös opetusmetodeihin ja harjoitteluun, niin voisitko kertoa millä tasolla pelaa menestynein sinun valmentamasi pelaaja? Nimiä ei tarvitse mainita, ihan vaan kiertue riittää.

    Tämä on nimenomaan surullinen tilanne kuin valmetajat yrittävät ottaa urheilijoiden saavutuksesta kunniaan itselleen. Tälläisiä junijori valmentajia näkee varsinkin junijori jääkiekossa surullisen paljon. Tästä surkimuksesta ajaa vain ihmisenä ja urheilijan epäonnistunut isä, joka elää omaa elämäänsä lapsiensa kautta. Näitä molempia surkimuksia on aivan liian paljon junijori urheilussa mukana.

    Voin huvin kuvitella sinut keskikalja kuppilaan jo oman habituksesi perusteella, nyt alkaa juttutkin olla tätä luuseritasoa. Tosin molemmat sopivat hyvin korpiprolle.

    ts

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 15:38:01)

    ts kirjoitti: (11.3.2010 14:38:27)
    Kun niin kovain otat kantaa laitteen toimivuuteen ja tarpeellisuuteen, kuten myös opetusmetodeihin ja harjoitteluun, niin voisitko kertoa millä tasolla pelaa menestynein sinun valmentamasi pelaaja? Nimiä ei tarvitse mainita, ihan vaan kiertue riittää.

    Tämä on nimenomaan surullinen tilanne kuin valmetajat yrittävät ottaa urheilijoiden saavutuksesta kunniaan itselleen. Tälläisiä junijori valmentajia näkee varsinkin junijori jääkiekossa surullisen paljon. Tästä surkimuksesta ajaa vain ihmisenä ja urheilijan epäonnistunut isä, joka elää omaa elämäänsä lapsiensa kautta. Näitä molempia surkimuksia on aivan liian paljon junijori urheilussa mukana.

    Voin huvin kuvitella sinut keskikalja kuppilaan jo oman habituksesi perusteella, nyt alkaa juttutkin olla tätä luuseritasoa. Tosin molemmat sopivat hyvin korpiprolle.

    Et vastannut kysymykseen. Antaisi hieman perspektiiviä minkä tasoisten pelaajien kanssa olet töitä tehnyt. Mitä heille opettanut ja mitä heiltä oppinut.

    Vastaathan mieluusti pikaisesti kun vielä pystyt.

    Suomi24 ja tämän palsta ovat näköjään ainoita joissa voi kirjoittaa aivan mitä sattuu ilman kirjoitusoikeuksien menettämistä. 🙁

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)
    Kyllä tämä yhä enemmän ja enemmän alkaa kuulostamaan skientologien E-mittarilta jonka käyriä sitten tulkitsee tarpeeksi auskuntoinut skientologi-pro.

    Päinvastoin, ei tässä mitään salaseuraa olla rakentamassa. Joku käsitys golfswingistä pitää kuitenkin olla tulkintaa tehdessä. Sama hommahan se on ihan tavallista videokameraa käytettäessä, jonkun sitäkin informaatiota pitää tulkita.

    Eikä 4Dswing tyrkytä mitään swingityyliä, uskontokuntaa eikä seksuaalista suuntautuneisuutta (vaikka toisin viestissäsi yrititkin väittää). Kuten varmasti tiedät, sitä palloa kun pystyy lyömään monella tapaa.

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)
    laite tarjoaa sellaista hienosäätöä swingiin, jota ei videolta pysty havaitsemaan silmämääräisesti tai luonnossa rangella. luulen, että sellainen hienosäätö kannattaa jättää kokonaa tekemättä. Niin Ilosen kuin klubipelaajankin.

    Niin. Kyllä golfista varmasti pystyy nauttimaan toisinkin, esimerkiksi menemällä vaan kentälle ja hutkimalla sitä palloa. Jotkut kuitenkin (kuten allekirjoittanut) nauttii myös lajiin olennaisesti liittyvien asioiden, kuten swingin tekniikan pähkäilystä. Tähän tuo työkalu on ainakin omasta mielestäni ihan paikallaan. Ja onhan noita korvaan kuulunut ihan positiivisiakin kommetteja laitteesta, ja sen antamien tulosten tuomista ahaa-elämyksistä. Ihan ammattimiehiä myöten.

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)
    Tosin paloheinänrangella saa 112 palloa 5 eurolla. Toistaiseksi ylivoimaisesti paras tapa päästä selville omasta lyönnistään tosin äärettömän epämiellyttävä tapa koska luonnonlait tulkitseva jokaisen lyönnin lahjomattomaan tapaan. Suosittelen Ilosellekin tätä old school systeemiä, niin saatat sinäkin päästä cutista läpi vähän useammin.

    Paljonko rangella on tällä hetkellä lunta?

    Edelleenkään, eihän tuo 4Ds-häkkyrä mitenkään ristiriidassa ole pallon lyömisen kanssa. Vehje on kehitetty ihmisille, jotka haluavat ymmärtää miksi se pallo siellä rangella lentää niinkuin se lentää. Eikä siis vaan rangella, vaan myös kentällä.

    Eikä se tuo rangella hakkaaminenkaan autuaaksi tee, niinkuin varmasti sinäkin hyvin tiedät. Itse en esimerkiksi hirveästi tykkää matoilta hakata palloa. Eri asia jos pääsee läpsimään vaikkapa Kytäjän kaltaisilta ruohorangeilta.

    Siis…ei siinä mitään jos et pidä koko tuotteen ideasta. Pakkohan tuosta ei ole kenenkään pitää. Toivomme kuitenkin että vehkeestä kiinnostuneet härpäkkeen Seasonista, Riihimäeltä tai Oulusta löytävät.

    Parti kirjoitti: (11.3.2010 15:47:24)
    Suomi24 ja tämän palsta ovat näköjään ainoita joissa voi kirjoittaa aivan mitä sattuu ilman kirjoitusoikeuksien menettämistä. 🙁

    Valitettavasti näin taitaa olla…

    Kun tätä vänkkäämistä täällä lukee, niin tulee kyllä ikävä kaikkia vanhoja ksTseba-keskusteluja!!

    ts kirjoitti: (11.3.2010 11:12:16)
    … Uskomatonta kyllä, mutta nimenomaan tuon oivalluksen jälkeen on alkanut todellinen ja nopea lyönnin kehitys, kun uskalletaan tehdä isoja muutoksia pienen näpräilyn sijaan. Se vaan vaatii pohjalle faktatietoa ja uskoa tuohon asiaan, muuten ei ihminen prosessiin uskalla sisään mennä.

    Vastarinta on ihmiseen sisään rakennettu aisassa kuin aisassa koska ihminen pyrkii vakaaseen tilaan eli
    tasaiseen vitutukseen. Ei mikään uskon aisa vaan ennemminkin tahtotila ymmärryksen kautta.

    Jokkedokke kirjoitti: (11.3
    .2010 15:48:34)

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)
    Tosin paloheinänrangella saa 112 palloa 5 eurolla. Toistaiseksi ylivoimaisesti paras tapa päästä selville omasta lyönnistään tosin äärettömän epämiellyttävä tapa koska luonnonlait tulkitseva jokaisen lyönnin lahjomattomaan tapaan. Suosittelen Ilosellekin tätä old school systeemiä, niin saatat sinäkin päästä cutista läpi vähän useammin.

    Paljonko rangella on tällä hetkellä lunta?

    Tämähän on se ainoa pointti. Tosin Paloheinän rangella voisi olla mahdollisuus pidetää
    aukioloa ehkä jopa vuoden ympäri, mutta siitä lisää sopivan hetken tullen

    Niin Suomen oloissa tämä pressuun lyöminen on suurimmalle osalla ainoa vaihtoehto talvella, mutta ei siitäkään kannata maksaa 200 euroa. Paloheinäläisille tämä persuun lätkiminen on illmaista Stoa golfharjoittelu keskuksessa. Proosta joutuu kympin maksamaan. Loput maksaa Hanna.

    Vinkkinä Jokkedokkelle laita lyhyeksi leikattu tii matossa olevaan reikään, kuin harjoittelet rapeaa osumaa. Ei siellä kytäjänkään ruohorangella divottia iroitella joka lyönnillä vaan ammattilaiset työnskentelevät 30cm x 30cm alueella koko tunnin, lyhyeksi leikattu kumi tee ajaa melkein saman asian tai sitte käännä alusta, niin että yksi kulma osittaa rangelle ja lyö palloa sitten ihan kulmasta .

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 16:19:44)

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)
    Tosin paloheinänrangella saa 112 palloa 5 eurolla. Toistaiseksi ylivoimaisesti paras tapa päästä selville omasta lyönnistään tosin äärettömän epämiellyttävä tapa koska luonnonlait tulkitseva jokaisen lyönnin lahjomattomaan tapaan. Suosittelen Ilosellekin tätä old school systeemiä, niin saatat sinäkin päästä cutista läpi vähän useammin.

    Jokkedokke kirjoitti: (11.3.2010 15:48:34)
    Paljonko rangella on tällä hetkellä lunta?

    Tämähän on se ainoa pointti. Tosin Paloheinän rangella voisi olla mahdollisuus pidetää
    aukioloa ehkä jopa vuoden ympäri, mutta siitä lisää sopivan hetken tullen

    Niin Suomen oloissa tämä pressuun lyöminen on suurimmalle osalla ainoa vaihtoehto talvella, mutta ei siitäkään kannata maksaa 200 euroa. Paloheinäläisille tämä persuun lätkiminen on illmaista Stoa golfharjoittelu keskuksessa. Proosta joutuu kympin maksamaan. Loput maksaa Hanna.

    Vinkkinä Jokkedokkelle laita lyhyeksi leikattu tii matossa olevaan reikään, kuin harjoittelet rapeaa osumaa. Ei siellä kytäjänkään ruohorangella divottia iroitella joka lyönnillä vaan ammattilaiset työnskentelevät 30cm x 30cm alueella koko tunnin, lyhyeksi leikattu kumi tee ajaa melkein saman asian tai sitte käännä alusta, niin että yksi kulma osittaa rangelle ja lyö palloa sitten ihan kulmasta .

    Kyllä sä kuule Matias oot säälittävä……………..

    Mulle TS riittäisi ihan hyvin muutaman kisan virallinen kortti tai kisan tulokset.

    Eikä mitään Pöllöheinän tuloksia,tai näkeehän sieltäkin nämä scratsin tuupparit.

    Pistä tuleen Visionääri,kerrankin sun kirjoitusta monet odottaa.

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)
    Tosin paloheinänrangella saa 112 palloa 5 eurolla. Toistaiseksi ylivoimaisesti paras tapa päästä selville omasta lyönnistään tosin äärettömän epämiellyttävä tapa koska luonnonlait tulkitseva jokaisen lyönnin lahjomattomaan tapaan. Suosittelen Ilosellekin tätä old school systeemiä, niin saatat sinäkin päästä cutista läpi vähän useammin.

    Oli taso mikä tahansa niin rangepalloihin ei kannata luottaa. Parhaiten lyöntinsä sotkee ks. rangella paskimmilla palloilla mitä minä tiedän. Laadussa ja kunnossa ’pieniä’ vaihteluita. Ei puhuta ’lyöntimatoista’…

    Nimim. Laittaa pikafiksit kohilleen n.40 kpl tasalaatuisella ja yhellä egellä.

    Jokkedokke kirjoitti: (11.3.2010 15:48:34)

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)
    Kyllä tämä yhä enemmän ja enemmän alkaa kuulostamaan skientologien E-mittarilta jonka käyriä sitten tulkitsee tarpeeksi auskuntoinut skientologi-pro.

    Päinvastoin, ei tässä mitään salaseuraa olla rakentamassa. Joku käsitys golfswingistä pitää kuitenkin olla tulkintaa tehdessä. Sama hommahan se on ihan tavallista videokameraa käytettäessä, jonkun sitäkin informaatiota pitää tulkita.

    Eikä 4Dswing tyrkytä mitään swingityyliä, uskontokuntaa eikä seksuaalista suuntautuneisuutta (vaikka toisin viestissäsi yrititkin väittää). Kuten varmasti tiedät, sitä palloa kun pystyy lyömään monella tapaa.

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)
    laite tarjoaa sellaista hienosäätöä swingiin, jota ei videolta pysty havaitsemaan silmämääräisesti tai luonnossa rangella. luulen, että sellainen hienosäätö kannattaa jättää kokonaa tekemättä. Niin Ilosen kuin klubipelaajankin.

    Niin. Kyllä golfista varmasti pystyy nauttimaan toisinkin, esimerkiksi menemällä vaan kentälle ja hutkimalla sitä palloa. Jotkut kuitenkin (kuten allekirjoittanut) nauttii myös lajiin olennaisesti liittyvien asioiden, kuten swingin tekniikan pähkäilystä. Tähän tuo työkalu on ainakin omasta mielestäni ihan paikallaan. Ja onhan noita korvaan kuulunut ihan positiivisiakin kommetteja laitteesta, ja sen antamien tulosten tuomista ahaa-elämyksistä. Ihan ammattimiehiä myöten.

    visionääri kirjoitti: (11.3.2010 14:33:32)
    Tosin paloheinänrangella saa 112 palloa 5 eurolla. Toistaiseksi ylivoimaisesti paras tapa päästä selville omasta lyönnistään tosin äärettömän epämiellyttävä tapa koska luonnonlait tulkitseva jokaisen lyönnin lahjomattomaan tapaan. Suosittelen Ilosellekin tätä old school systeemiä, niin saatat sinäkin päästä cutista läpi vähän useammin.

    Paljonko rangella on tällä hetkellä lunta?

    Edelleenkään, eihän tuo 4Ds-häkkyrä mitenkään ristiriidassa ole pallon lyömisen kanssa. Vehje on kehitetty ihmisille, jotka haluavat ymmärtää miksi se pallo siellä rangella lentää niinkuin se lentää. Eikä siis vaan rangella, vaan myös kentällä.

    Eikä se tuo rangella hakkaaminenkaan autuaaksi tee, niinkuin varmasti sinäkin hyvin tiedät. Itse en esimerkiksi hirveästi tykkää matoilta hakata palloa. Eri asia jos pääsee läpsimään vaikkapa Kytäjän kaltaisilta ruohorangeilta.

    Siis…ei siinä mitään jos et pidä koko tuotteen ideasta. Pakkohan tuosta ei ole kenenkään pitää. Toivomme kuitenkin että vehkeestä kiinnostuneet härpäkkeen Seasonista, Riihimäeltä tai Oulusta löytävät.

    Jokkedokke, jopa minäkin alan vähitellen uskoa, että visionäärille ei kannata yrittää vääntää mitään edes rautalangasta (ja tätähän ei aivan vähällä tapahdu, kuten tiedät). Hän kuitenkin vääntelee sen rautalankamallin solmuun ja väittää ensimmäisen vääntelijän tehneen munillaan olleen mallin, kun ei siitä todellisesta mallista mitään ymmärtänyt. Vaikka tiukkaa kyllä koko ajan tekee olla kirjoittamatta hänen kommentteihinsa mitään, ovat ne niin kaukana metsässä, yleensä oikeastaan OB. Välissä tuntuu, että Jugikin on ollut yleensä paremmin kartalla.

    EFC

    aakoo64 kirjoitti: (11.3.2010 17:07:50)
    Välissä tuntuu, että Jugikin on ollut yleensä paremmin kartalla.

    Tätä en olisi luullut sanomani, mutta samaa mieltä olen.

    Hörhö kirjoitti:

    Tuossa tv-ohjelmassakin Ilonen kertoi asteen tarkkuudella hartijalinjastaan osumahetkellä miten se on ollut ja miten se on muuttunut. Hyvin pienistä muuoksista oli numeerisesti kysymys. Tuo laite käsittääkseni suoraan antaa tuon asteluvun numeerisesti ja graafisesti.

    Mistä tuo laitteisto mittaa hartialinjan kulman suhteessa lyöntilinjaan? Minkä kahden pisteen välisen linjan suuntaa kehosta tuo laite mittaa?

    Laite antaa asteluvut kahden sadasosan tarkkuudella ja näyttää ne numeerisesti ja graafisesti (hahaa, omat oli hetki sitten verkosta tsekattuna ’paremmat’ kuin Mikolla ohjelmassa). Hartialinjan kulma mitataan käsittääkseni pallosta suoraan ylöspäin ’vedettyyn’ linjaan.

    ts

    Hörhö kirjoitti: (11.3.2010 14:36:57)

    Tuossa tv-ohjelmassakin Ilonen kertoi asteen tarkkuudella hartijalinjastaan osumahetkellä miten se on ollut ja miten se on muuttunut. Hyvin pienistä muuoksista oli numeerisesti kysymys. Tuo laite käsittääkseni suoraan antaa tuon asteluvun numeerisesti ja graafisesti.

    Mistä tuo laitteisto mittaa hartialinjan kulman suhteessa lyöntilinjaan? Minkä kahden pisteen välisen linjan suuntaa kehosta tuo laite mittaa?

    Ei taida maailmassa olla sellaista tapaa mittaukselle, joka pystyisi tuota linjaa esim aidosti asteen tarkkuudella seuraamaan jo ykistään sen takia, että hartialinja on varsin muuttuvainen molempien olkapäiden eläessä osittain omaa elämäänsä. Riittävä tarkkuus millä tahansa laitteella mitattuna on varmaan tuossa 2-3 asteen paikkeilla ja tällähän ei ole vielä mitään merkitystä pelaajan lyönteihin. Hartioiden avoimuuden osalta sanoisin, että jos on pystytty muuttamaan 5 astetta, se alkaa jo näkymään swingissä ja silloin ovat jo käyrätkin tuohon suuntaan vahvasti siirtyneet.

    Mikon tavoitteisiin tuon osalta en ota kantaa, mutta mutaman muun pelaajan kanssa saavutettu tilanne, jossa 3 suljetusta on päästy 10 avoimeen, on tehnyt kyllä hyvää koko pelille. Ja onhan tuonne Hoganmaisiin yli 20 arvoihinkin jo joku päässyt. Toisaalta hurjimmillaan nähnyt kohtalaisen hyvilläkin pelaajilla liki 20 astetta suljettuja arvoja. Siinä saa jo olla kohtalaisen vikkelät ja hyvin koulutetut kädet, että pallon kohteeseen säännöllisesti pelaisi.

    Merkitystä ei siis ole parin asteen muutoksella eikä sen kokoisella mittaustarkkuudella, vaan vasta useiden asteiden mutokset ovat merkittäviä. Sitä kehitystä taas on ollut ilo seurata talven aikana, kun hiljalleen käyrät tuohon suntaan kulkevat.

    Suhde lyöntilnjaanhan tulee taas siitä, että analyysissa pelaajan tavoitteena on aina lyödä noiden maton pisteiden osoittamaan suuntaan, eli siitä katsotaan myös alkuasennon linjat ja mittauspisteet ovat kehossa aika tarkkaan olkanivelissä.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 127)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #466331 kohteessaMikko Ilonen Sportmagasinet-ohjelmassa

Etusivu Foorumit Yleistä Mikko Ilonen Sportmagasinet-ohjelmassa