Aihe: Mikä on svingi? Voimantuotto vol. 2 - Golfpiste.com

17.9.–24.9. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][19]
KilpailuaSuomalaista

Mikä on svingi? Voimantuotto vol. 2

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Mikä on svingi? Voimantuotto vol. 2

Esillä 25 viestiä, 401 - 425 (kaikkiaan 639)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 15:20:47)

    ts kirjoitti: (3.7.2013 15:08:27)

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 14:44:52)

    ts kirjoitti: (3.7.2013 13:43:52)

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 13:38:25)

    Meillä on selvästi hyvin erilaiset käsitykset hyvin argumentoidusta mielipiteestä.

    Se oli ihan oikeen ja informatiivisesti kerrottu kommenttina sun kertomaan olkapään rooliin. Toisekseen animaation huvittavuus on myö siinä, että siitä ei kukaan ota selvää kummasta olkapäästä on kyse. Sen lisäksi siitä puuttuu vielä totaalisen olennainen osa, eli se, että tuo yläkiinnityskohta ei todellakaan pysy paikallaan, vaan juuri sen liike on surimpia voimantuoton elementtejä hyvässä swingissä. Tuota vaan kun ei videolta voi nähdä, ei sitä ole ymmärrettykään paitsi niiden joukossa jotka osaavat palloa lyödä.

    Animaatio löytyy tältä sivulta. Kyseessä on pelaajan etummainen käsi. Se, ettei animaatiossa esitetä olkapään nousua, ei kumoa animaation esittämää osaa millään tavalla. Sen ei ole tarkoituskaan olla täydellinen svingimalli, vain osa siitä.

    Se kumoaa sen varsin isosti ja kaikki jotka ovat tuon oivaltaneet tietävät sen tasan tarkaan. Se olkapää kun ei hidastu vaan kiihtyy, kuten myös taaempi.

    Onko sulla käynyt mielessä, että hyvien pallonlyöjien etukäden kyynärpääkin liikkuu kohteesta pois päin osumaan tultaessa? Sieltä alkaa mielenkiintoinen geometrian ja voimien verkko hahmottumaan.

    Kerran vielä: kaksivipuiseen heiluriin perustuva swingimalli on paitsi harhainen, myös vahingollisin oppi ihmisille jaettavaksi. Se johtaa jo mielikuvana kaikkeen siihen mitä rangella näkee päivittäin; duffeja, toppeja, slaisseja ja hukkeja. Mitään voimatuotollista hyötyä siitä ei ole, josko siihen suuntaan ei haittaakaan, vaan lopputulos on sama jos pelaajalla on yhtään kehonkäyttö kunnossa.

    ts kirjoitti: (3.7.2013 15:12:44)

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 14:59:38)
    P.s. Minusta on turha mennä henkilökohtaisuuksiin pallonlyöntikykyjen suhteen, kun keskustellaan asioista teoriatasolla. Aika moni jääkiekkovalmentaja jäisi oman joukkueensa pelissä pahasti jalkoihin…

    Ja kyllä se aika olennainen osa on, jos omien teorioiden pohjalta lyönti on puhdasta kuraa, eikä ole mitään pallon lentoon liittyviä näyttöjä sen toimivuudesta.
    Ukkoja riviin vaan rangelle niin katsotaan mikä se kaari on kenenkin tavalla ja jatketaan sen jälkeen ihmettelyä

    Veikkaan, että jotkut hyvistä golfpallon lyöjistä, eivät välttämättä ymmärrä teoriasta paljon mitään. Ei olisi mikään ihme vaikka siellä olisi joku vähän ’ymmärrysrajoitteinenkin’ tourilla mukana. Ainakin monessa muussa urheilulajissa niitä on, uskoisin että myös golfissa.

    Kysytään vaikka Kimi Räikköseltä, millä tekniikalla reagoi F1-lähdössä ympärillä sekunnin murto-osissa tapahtuviin asioihin, ja osaa painella oikein ratissa olevia (ehkä > 10 kpl) nappuloita, ohittelee kanssakilpailijoita (jotka eivät ihan hitaita ja huonoja ole hekään), eikä itse osu mihinkään.
    Kerropa, Kimi, mulle, niin käytän samaa kikkaa seuraavan kerran jokamiesluokassa?

    Tosin Kimi ainakin iltapäivälehtien mukaan tuplasi jo peruskoulun 6. luokan, eli taitaa olla enemmän käytännön miehiä.

    Taikka Lionel Messi, mitenkäs nyt noin pyörähti ja tökkäsi helpon näköisesti mallon maaliin, vaikka molemmissa kyynärpäissä roikkui miljoonapalkkainen ammattipuolustaja?
    Jos vaikka, Lionel, kertoisit miten se tehdään, voisin yllättää sillä tuolla nelosdivarissa?

    Tai jos aloitetaan vaikka futis rankkarista, siinä ei ole ketään häiritsemässä, Kuinkas tuonne vasemaan ylänurkkaan vedetään, kerropa Zlatan?
    Zlatanilta varmaan täytyy kysyä suusanallisesti, kun lukeminen ja kirjoittaminen ei vissiin ole vahvimpia puolia…

    ts

    Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (3.7.2013 15:29:37)

    Veikkaan, että jotkut hyvistä golfpallon lyöjistä, eivät välttämättä ymmärrä teoriasta paljon mitään. Ei olisi mikään ihme vaikka siellä olisi joku vähän ’ymmärrysrajoitteinenkin’ tourilla mukana. Ainakin monessa muussa urheilulajissa niitä on, uskoisin että myös golfissa.

    Näin se menee. Valitettavasti myös niin, että huonot pallonlyöjät ovat yleensä ymmärtäneet jo teoriapuolen täysin poskelleen.

    Fukken kuolematon lause ulkomuistista: Tourilla on kahdenlaisia pelaajia. Niitä jotka ei oo kuunnelleet ohjeita ja niitä jotka on ymmärtäneet väärät ohjeet oikeella tavalla väärin. Tarkoittaa sitä, että fiiliksellä ja vahingossa ovat löytäneet sen toimivan tavan joka yleisesti poikeeaa siitä mitä on kerrottu.

    ts kirjoitti: (3.7.2013 15:12:44)

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 14:59:38)

    P.s. Minusta on turha mennä henkilökohtaisuuksiin pallonlyöntikykyjen suhteen, kun keskustellaan asioista teoriatasolla. Aika moni jääkiekkovalmentaja jäisi oman joukkueensa pelissä pahasti jalkoihin…

    Ja kyllä se aika olennainen osa on, jos omien teorioiden pohjalta lyönti on puhdasta kuraa, eikä ole mitään pallon lentoon liittyviä näyttöjä sen toimivuudesta.

    Ukkoja riviin vaan rangelle niin katsotaan mikä se kaari on kenenkin tavalla ja jatketaan sen jälkeen ihmettelyä

    Enköhän minä pärjäisi tuossa katselmuksessa ihan kivasti. Perusdrive on noin 250 metrinen ja oikein kohdilleen nasahtaessa pallo päätyy jopa 290 metrin päähän.

    Ennen kuin kukaan edes kommentoi, että valehtelen tai mun pitäisi olla tourilla tms: pelkällä pituudella ei pitkälle pötkitä. Kierros pari viikossa ei pidä peliä kovin huippuvireessä.

    Sain rautamailoihin aika paljon lisää mittaa opettelemalla kunnollisen releasen. Se on vielä harjoitteluvaiheessa, joten se voi aiheuttaa välillä ongelmia. Hyvänä päivänä pallo lentää oikein komeasti.

    ts

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 15:33:26)

    Sain rautamailoihin aika paljon lisää mittaa opettelemalla kunnollisen releasen. Se on vielä harjoitteluvaiheessa, joten se voi aiheuttaa välillä ongelmia. Hyvänä päivänä pallo lentää oikein komeasti.

    LOL… juuri näin. Sitten vaan parikymmentä vuotta odottelemaan että niitä hyviä päiviä sattuis enemmän….. been there, done that.

    Ja varmaan tuo draivin mittakin tuosta paranisi jos oppisi tekemään kropalla asiat oikein, mutta ei saa harrastajatasolla vaatia liikaa.

    ts

    Pakko heitellä vielä lisää Fukken helmiä vuosien varrelta liittyen tuohon Niklauksen kommenttiin:

    Releasen kun oppii kunnolla, alkaa händäri lähestymään kolmosta, tultiin sitten kummasta suunnasta tahansa.

    ts kirjoitti: (3.7.2013 15:37:22)

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 15:33:26)

    Sain rautamailoihin aika paljon lisää mittaa opettelemalla kunnollisen releasen. Se on vielä harjoitteluvaiheessa, joten se voi aiheuttaa välillä ongelmia. Hyvänä päivänä pallo lentää oikein komeasti.

    LOL… juuri näin. Sitten vaan parikymmentä vuotta odottelemaan että niitä hyviä päiviä sattuis enemmän….. been there, done that.

    Ja varmaan tuo draivin mittakin tuosta paranisi jos oppisi tekemään kropalla asiat oikein, mutta ei saa harrastajatasolla vaatia liikaa.

    Jos kerran omani on kehno tulos harrastajalle, niin kerrohan kuinka pitkälle oma draivisi kantaa? Se on luultavasti jossain 300 metrin paremmalla puolella, kun minun tulokseni oikein naurattaa?

    Luulisi sinun golfopettajana tietävän, ettei svingin uudistuksia opita yhdessä yössä. Tai vaihtoehtoisesti omat oppilaasi ovat Tigeria lahjakkaampia. Minä en ole.

    Ja täsmennetään nyt, että huononakin päivänä lyön keskivertotuupparia huomattavasti pidemmälle. Kaikilla mailoilla.

    Golfissa on mukavaa se, että kuka tahansa pystyy tekemään silloin tällöin suorituksen, joka on yhtä hyvä kuin ammattilaisilla.

    Itsekin chippasin eilen birdien kuppiin 8 metristä, olisi ollut Mickelsonillekin hyvä chippi (lopputulokseltaan)

    Ja, pitkälyöntinen harrastaja saattaa vetäistä silloin tällöin lopputulokseltaan samanlaisen draivin kuin lyhytlyöntinen Eurooppa-tourin pelaaja. Voi jopa olla että ’voimantuotto’ on ihan yhtä hyvä, mutta osuma on epätasaisempi, johtuen joko A) huonommasta luontaisesta pallolahjakkuudesta, tai B) paljon vähemmistä toistoista, tai hyvin luultavasti C) molemmista.

    Onneksi harrastajan ei tarvitse pyrkiä prosenttipeliin. Ai jee kun on kiva sovitella spoonilla slaissia doglegin ympäri, kyllä se onnistuu joka viides kerta vähintään, eikä nuo pallot niin paljon maksa – ja SEN lyönnin muistaa kauan!
    Näissäkin onnistumis% olisi ehkä parempi, jos olisi joskus kyseistä harjoitellut? … no, ei taida olla tärkein harjoiteltava ;-D

    ts

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 15:47:15)

    Jos kerran omani on kehno tulos harrastajalle, niin kerrohan kuinka pitkälle oma draivisi kantaa? Se on luultavasti jossain 300 metrin paremmalla puolella, kun minun tulokseni oikein naurattaa?

    Luulisi sinun golfopettajana tietävän, ettei svingin uudistuksia opita yhdessä yössä. Tai vaihtoehtoisesti omat oppilaasi ovat Tigeria lahjakkaampia. Minä en ole.

    Ja täsmennetään nyt, että huononakin päivänä lyön keskivertotuupparia huomattavasti pidemmälle. Kaikilla mailoilla.

    Miks mun pitäs vanhana raihnasena ukkona itseäni sinuun verrata? Mä vertaan kahta asiaa keskenään, eli niitä jotka vastustaa releasea ja lyö silti pitkälle ja toisaalta sinua.

    Mutta lue edelleen tuo nuo mun postaamat Fukken lausahdukset. Niissä on nimittäin vinha perä ja isosti kokemusta takana. Myös samasta suosta jossa itse aikani taapersin. Siihen osuu niin hemmetin hyvin tuo kirjoittamasi hyvänä päivänä hienoja lyöntejä. Todennäköisesti myös rangella, mutta putoavat bägistä matkalla kentän puolelle. Sekin on tullut tässä 20 vuoden aikana niin monesti koettua ja nyt koitan vaan suojella ihmisiä siltä samalta shitiltä täällä.

    data kirjoitti: (2.7.2013 14:27:11)

    kebax kirjoitti: (2.7.2013 14:16:11)
    Tuon heilurianimaation takana lienee ajtus siittä että swingi voitaisiin jakaa yksiselitteisiksi komponenteiksi. Yrityksenä tässä on vahvasti yksinkertaistaa asioita. Ihminen on kuitenkin melkoisen monimutkainen laite, niveliä riittää vaikka kuinka paljon ja useat niistä ovat käytössä. Tässä valossa vain yhtä yksinkertaista ulottuvuutta kuvaava heilurianimaatio ei anna edes osaa totuudesta. Heiluri on naivistinen.

    Ei se ole naivistinen vaan nerokas. Jos optimoit auton vaihdelaatikkoa, sinun ei tarvitse
    silloin miettiä männän halkaisijaa, mutta monia muita reunaehtoja kyllä. Asioita voidaan eristää osasysteemeihin kokonaisuuden paloina ja ne asettavat eri reunaehtoja toistensa suhteen.

    Kerrotko miten optimoit vaihdelaatikon, jos et tiedä voimantuottajan perusominaisuuksia? Onko kyseessä lyhytiskuinen kierroskone vai pitkäiskuinen vääntökone vai jokin niiden yhdistelmä? Ahdettu kenties, mekaanisesti vai pakokaasuahtimella – onko myös ilokaasut käytössä vai perinteinen turboruuvi vai molemmat? Kumman käyttö hajottaa teoreettisen kombinaation ensin vai helpottaako lyijylisäys syöttöpäässä tilannetta riittävästi vai tarvitaanko vesiruiskutus ja/tahi typpijäähdytys johonkin kohtaan prosessia?

    Vastaatko suoraan kiitos. Kyllä tai ei riittää, jos muuhun ei ymmärrys taivu. Viisaampana lupaan luovuttaa aiheesta kyselyn tähän.

    ts kirjoitti: (3.7.2013 16:00:48)

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 15:47:15)
    Jos kerran omani on kehno tulos harrastajalle, niin kerrohan kuinka pitkälle oma draivisi kantaa? Se on luultavasti jossain 300 metrin paremmalla puolella, kun minun tulokseni oikein naurattaa?

    Luulisi sinun golfopettajana tietävän, ettei svingin uudistuksia opita yhdessä yössä. Tai vaihtoehtoisesti omat oppilaasi ovat Tigeria lahjakkaampia. Minä en ole.

    Ja täsmennetään nyt, että huononakin päivänä lyön keskivertotuupparia huomattavasti pidemmälle. Kaikilla mailoilla.

    Miks mun pitäs vanhana raihnasena ukkona itseäni sinuun verrata? Mä vertaan kahta asiaa keskenään, eli niitä jotka vastustaa releasea ja lyö silti pitkälle ja toisaalta sinua.

    Mutta lue edelleen tuo nuo mun postaamat Fukken lausahdukset. Niissä on nimittäin vinha perä ja isosti kokemusta takana. Myös samasta suosta jossa itse aikani taapersin. Siihen osuu niin hemmetin hyvin tuo kirjoittamasi hyvänä päivänä hienoja lyöntejä. Todennäköisesti myös rangella, mutta putoavat bägistä matkalla kentän puolelle. Sekin on tullut tässä 20 vuoden aikana niin monesti koettua ja nyt koitan vaan suojella ihmisiä siltä samalta shitiltä täällä.

    Se on ihan se ja sama millä tekniikalla löisin, näillä harjoitusmäärillä ei tour-tason suoritustasoa voi odottaa. Sitä minä tarkoitan hyvillä/huonoilla päivillä.

    Kyllä minäkin pyrin lyömään palloa niin, että käteni ovat pallon edellä ja mitä enemmän, sen parempi. Se ei kuitenkaan sulje pois releasea tai sen vaikutusta. Kun opin vapauttamaan ranteeni bsw:n lopussa, sain rannekulmaa huomattavasti lisää, joka sitten realisoitui dsw:n niin, että release tulee huomattavasti myöhemmin (lue: parempaan aikaan). Tällöin osuma palloon on parempi ja maila tulee pallolle kovempaa vauhtia.

    ts

    Mä kysyn Nikalus yhden asian vielä ja sitten lähden taas opettamaan ihmisille releasevapaata swingiä:

    Ootko tullut ajatelleeksi, että mulla on tossa 10m pääsä laite, jolla toi tieto ja noi erot on helppo saada esiin? ootko miettinyt, että sinne on muutama sata lyöntiä tullut omasta ja muiden toimesta paukutettua, joista faktat on luettavissa uskomusten sijaan? Oletko miettinyt, että noiden kautta on mun hemmetin hellppo nähdä erot omissa eri tavoissa swingata, releasella tai ilman, ja samalla verrata omia kehon eri pisteiden nopeuksia oikeesti osaaviin pallnlyöjiin?

    Tuota kannattaa sun hetki ihan oikeesti miettiä ennen kuin jaat uskomuksin perustuvaa ajatusta julkisuuteen. Sama koskee dataa / B:tä. Lisättynä toki sillä, että muutaman pelaajan kanssa on tullut töitä vuosien varrella tehtyä ja nähtyä miten paljon tuo release-ajattelusta irtautuminen vakauttaa pallon lentoa… ja vieläpä ilman lyöntipituuden menetystä. Lisäks tietty nähtynä päivittäin kasa ihmisiä rangella, jotka epätoivosesti koittaa saada lisää metrejä rannepiiskalla ja välillä hyvinkin onnistuen.. valitettavasti ne metrit kertyy yleensä sivusuuntaan jos mihinkään.

    ts kirjoitti: (3.7.2013 16:27:44)
    Ootko tullut ajatelleeksi, että mulla on tossa 10m pääsä laite, jolla toi tieto ja noi erot on helppo saada esiin? ootko miettinyt, että sinne on muutama sata lyöntiä tullut omasta ja muiden toimesta paukutettua, joista faktat on luettavissa uskomusten sijaan? Oletko miettinyt, että noiden kautta on mun hemmetin hellppo nähdä erot omissa eri tavoissa swingata, releasella tai ilman, ja samalla verrata omia kehon eri pisteiden nopeuksia oikeesti osaaviin pallnlyöjiin?

    Tuota kannattaa sun hetki ihan oikeesti miettiä ennen kuin jaat uskomuksin perustuvaa ajatusta julkisuuteen. Sama koskee dataa / B:tä. Lisättynä toki sillä, että muutaman pelaajan kanssa on tullut töitä vuosien varrella tehtyä ja nähtyä miten paljon tuo release-ajattelusta irtautuminen vakauttaa pallon lentoa… ja vieläpä ilman lyöntipituuden menetystä. Lisäks tietty nähtynä päivittäin kasa ihmisiä rangella, jotka epätoivosesti koittaa saada lisää metrejä rannepiiskalla ja välillä hyvinkin onnistuen.. valitettavasti ne metrit kertyy yleensä sivusuuntaan jos mihinkään.

    Olen ihan täysin tietoinen siitä, että sulla on laite, jolla mittailet asioita. Olen myös kuullut lähipiiristäni, että olet hyvä opettaja ja että sinulla on näkemystä opettamisesta.
    Mutta sinulla ei kuitenkaan ole esittää täällä mitään absoluuttista. Kun jaat tiedonmurusina arvoituksia ja kärjistäen väität, ettei fysiikan lait koske golfsvingiä, on aika vaikea istua kritiikittömänä kuunteluoppilaana.

    Jos sinulla on esittää jonkun releasevapaan pelaajan svingivideo datoineen ja voit esittää, ettei releasea tapahdu ja että se tosiaan on vain harhaa, niin faktat pöytään ja minä myönnän ensimmäisenä olleeni väärässä. Tai edes osoitat jotenkin, ettei release tuo mailanpäähän minkään sorttista lisävauhtia, niin nostan taas käden pystyyn virheen merkiksi.

    Voidaan vaikka järjestää siellä pieni mittaustilaisuus, jos se todistaa minut vääräksi.

    Mietipä noita, ennen kuin vastaat.

    ts kirjoitti: (3.7.2013 15:33:22)
    Näin se menee. Valitettavasti myös niin, että huonot pallonlyöjät ovat yleensä ymmärtäneet jo teoriapuolen täysin poskelleen.

    En oikein usko, että tuo suoraan korreloi. On paljon ihmisiä joilla on huono koordinaatio / lihasaisti, ja/tai huono tasapaino, silloin on ihan sama vaikka tietäisivät teoriasta kaiken, kun eivät ’tunne’ kuinka vartalo liikkuu eikä ole tuntumaa mailan lyöntipintaan, eivätkä voi lyödä rennosti kun meinaa kaatua. Tai pallosilmä on huono, ja siksi paljon huonoja osumia.
    Kaikkein huonoimmat eivät tietysti golfia yritäkään (onneksi)

    Toisaalta, joillakin on luonnostaan itsestäänselvä tuntuma siihen missä asennossa lyöntipinta on, vaikka eivät tiedä teoriasta hölkäsen pöläystä.

    Ja vielä:

    Miten arvioit ’huonon pallonlyöjän’? Omaan muuhun peliin verrattuna ’huono’, vai muihin verrattuna huono? Jos muihin verrattuna – kehen muihin?

    Olenko esim. minä ’huono pallonlyöjä’, vai ’tasoon nähden hyvä pallonlyöjä’, kun

    – HCP 17
    – draivi max 220 (rullineen, en tiedä paljonko ilmassa)
    – rauta-6 140 m
    – täysi pitchi 100 m

    – aloittanut golfin 1990-luvulla, yli 30-vuotiaana
    – koko uran aikana ehkä 100 – 150 täyttä kierrosta (arvio)

    – 171 cm lyhyt 47 vuotta vanha, vähän risainen kroppa

    – Ymmärrän teoriassa muiden pallopelien perusteella jotain siitä, miten malian lyöntipinnan liiketila vaikuttaa palloon, auttaako se sitten käytännössä? No ehkä vähän, pystyy jotain päättelemään pallon lentoradasta, että mitenkä päin väärin mailan lyöntipinta sillä kertaa osumassa oli.
    —————————-
    Itse arvioisin, että olen tasoon nähden ’ihan OK pallonlyöjä’, ja mahdollisuuksia olisi saada tuolla swingillä händäriä alas paljonkin, ainakin olen nähnyt kentällä singelipelaajia joilla ei ole yhtään tuon pitemmät lyönnit.
    —————————-
    Mutta jos puhutaan esim ykkös-HCP-ryhmän pelaajista, olen keskimääräiseen sellaiseen verrattuna ’huono pallonlyöjä’. Toisaalta, monessa muussa golfin osa-alueessa, olen suhteessa vielä paljon enemmän huonompi?

    ts kirjoitti: (3.7.2013 16:27:44)
    . Sama koskee dataa / B:tä. Lisättynä toki sillä, että muutaman pelaajan kanssa on tullut töitä vuosien varrella tehtyä ja nähtyä miten paljon tuo release-ajattelusta irtautuminen vakauttaa pallon lentoa… .

    Tästä ei ole kysymys. En tiedä miten eri ajattelu vaikuttaa pallon lyömiseen jollakin henkilöllä tai henkilöillä. Tiedän vain fysiikkaan pohjautuvan laskennan kautta, että release on välttämätön riittävään mp nopeuteen pääsemiseksi. Näkemykseni edustaa myös täysin nykykäsitystä ja kaikilla huippupelaajilla se on.

    data kirjoitti: (3.7.2013 16:59:46)

    ts kirjoitti: (3.7.2013 16:27:44)
    . Sama koskee dataa / B:tä. Lisättynä toki sillä, että muutaman pelaajan kanssa on tullut töitä vuosien varrella tehtyä ja nähtyä miten paljon tuo release-ajattelusta irtautuminen vakauttaa pallon lentoa… .

    Tästä ei ole kysymys. En tiedä miten eri ajattelu vaikuttaa pallon lyömiseen jollakin henkilöllä tai henkilöillä. Tiedän vain fysiikkaan pohjautuvan laskennan kautta, että release on välttämätön riittävään mp nopeuteen pääsemiseksi. Näkemykseni edustaa myös täysin nykykäsitystä ja kaikilla huippupelaajilla se on.

    Data, kuinka paljon näet tämän hemmon lyönnissä releasea. Ruuska on ilmeisesti yksi tämän hetken pitkälyöntisemmistä suomalaisista amatööreistä.

    Ruuska

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 16:48:09)

    ts kirjoitti: (3.7.2013 16:27:44)
    Ootko tullut ajatelleeksi, että mulla on tossa 10m pääsä laite, jolla toi tieto ja noi erot on helppo saada esiin? ootko miettinyt, että sinne on muutama sata lyöntiä tullut omasta ja muiden toimesta paukutettua, joista faktat on luettavissa uskomusten sijaan? Oletko miettinyt, että noiden kautta on mun hemmetin hellppo nähdä erot omissa eri tavoissa swingata, releasella tai ilman, ja samalla verrata omia kehon eri pisteiden nopeuksia oikeesti osaaviin pallnlyöjiin?

    Tuota kannattaa sun hetki ihan oikeesti miettiä ennen kuin jaat uskomuksin perustuvaa ajatusta julkisuuteen. Sama koskee dataa / B:tä. Lisättynä toki sillä, että muutaman pelaajan kanssa on tullut töitä vuosien varrella tehtyä ja nähtyä miten paljon tuo release-ajattelusta irtautuminen vakauttaa pallon lentoa… ja vieläpä ilman lyöntipituuden menetystä. Lisäks tietty nähtynä päivittäin kasa ihmisiä rangella, jotka epätoivosesti koittaa saada lisää metrejä rannepiiskalla ja välillä hyvinkin onnistuen.. valitettavasti ne metrit kertyy yleensä sivusuuntaan jos mihinkään.

    Olen ihan täysin tietoinen siitä, että sulla on laite, jolla mittailet asioita. Olen myös kuullut lähipiiristäni, että olet hyvä opettaja ja että sinulla on näkemystä opettamisesta.
    Mutta sinulla ei kuitenkaan ole esittää täällä mitään absoluuttista. Kun jaat tiedonmurusina arvoituksia ja kärjistäen väität, ettei fysiikan lait koske golfsvingiä, on aika vaikea istua kritiikittömänä kuunteluoppilaana.

    Jos sinulla on esittää jonkun releasevapaan pelaajan svingivideo datoineen ja voit esittää, ettei releasea tapahdu ja että se tosiaan on vain harhaa, niin faktat pöytään ja minä myönnän ensimmäisenä olleeni väärässä. Tai edes osoitat jotenkin, ettei release tuo mailanpäähän minkään sorttista lisävauhtia, niin nostan taas käden pystyyn virheen merkiksi.

    Voidaan vaikka järjestää siellä pieni mittaustilaisuus, jos se todistaa minut vääräksi.

    Mietipä noita, ennen kuin vastaat.

    Eikös kaiken helpoin ole sinun mennä käymään Teeacen luona? Huomattavasti helpompaa kuin täällä kirjoitella.

    ruupe kirjoitti: (3.7.2013 18:42:33)

    data kirjoitti: (3.7.2013 16:59:46)

    ts kirjoitti: (3.7.2013 16:27:44)
    . Sama koskee dataa / B:tä. Lisättynä toki sillä, että muutaman pelaajan kanssa on tullut töitä vuosien varrella tehtyä ja nähtyä miten paljon tuo release-ajattelusta irtautuminen vakauttaa pallon lentoa… .

    Tästä ei ole kysymys. En tiedä miten eri ajattelu vaikuttaa pallon lyömiseen jollakin henkilöllä tai henkilöillä. Tiedän vain fysiikkaan pohjautuvan laskennan kautta, että release on välttämätön riittävään mp nopeuteen pääsemiseksi. Näkemykseni edustaa myös täysin nykykäsitystä ja kaikilla huippupelaajilla se on.

    Data, kuinka paljon näet tämän hemmon lyönnissä releasea. Ruuska on ilmeisesti yksi tämän hetken pitkälyöntisemmistä suomalaisista amatööreistä.

    Ruuska

    Kyllä tuossa sellainen luokkaa 90 astetta rannekulma vapautuu. Takaa on vaikea sen tarkemmin sanoa. Aksiaalisuljentaa on ainakin keskimääräinen määrä. Ei ainakaan mitenkään vähän.

    data kirjoitti: (3.7.2013 19:15:16)

    ruupe kirjoitti: (3.7.2013 18:42:33)

    data kirjoitti: (3.7.2013 16:59:46)

    ts kirjoitti: (3.7.2013 16:27:44)
    . Sama koskee dataa / B:tä. Lisättynä toki sillä, että muutaman pelaajan kanssa on tullut töitä vuosien varrella tehtyä ja nähtyä miten paljon tuo release-ajattelusta irtautuminen vakauttaa pallon lentoa… .

    Tästä ei ole kysymys. En tiedä miten eri ajattelu vaikuttaa pallon lyömiseen jollakin henkilöllä tai henkilöillä. Tiedän vain fysiikkaan pohjautuvan laskennan kautta, että release on välttämätön riittävään mp nopeuteen pääsemiseksi. Näkemykseni edustaa myös täysin nykykäsitystä ja kaikilla huippupelaajilla se on.

    Data, kuinka paljon näet tämän hemmon lyönnissä releasea. Ruuska on ilmeisesti yksi tämän hetken pitkälyöntisemmistä suomalaisista amatööreistä.

    Ruuska

    Kyllä tuossa sellainen luokkaa 90 astetta rannekulma vapautuu. Takaa on vaikea sen tarkemmin sanoa. Aksiaalisuljentaa on ainakin keskimääräinen määrä. Ei ainakaan mitenkään vähän.

    Samaa näen vähän minäkin. Ja olen ymmälläni.

    ruupe kirjoitti: (3.7.2013 19:58:06)

    Samaa näen vähän minäkin. Ja olen ymmälläni.

    Lol. Te taidatte olla niitä sikiäjiä?

    Jos rautalyönti olis kuvattu edestä, se olis sen mustavalkosen hienon Hoganin kopio.

    Jamasa kirjoitti: (3.7.2013 18:51:20)
    Eikös kaiken helpoin ole sinun mennä käymään Teeacen luona? Huomattavasti helpompaa kuin täällä kirjoitella.

    Veikkaan että tällä proseduurilla syntyisi paras lopputulema. Kaikkien osapuolien kantilta.

    Lavantauti kirjoitti: (3.7.2013 20:05:21)

    ruupe kirjoitti: (3.7.2013 19:58:06)

    Samaa näen vähän minäkin. Ja olen ymmälläni.

    Lol. Te taidatte olla niitä sikiäjiä?

    Jos rautalyönti olis kuvattu edestä, se olis sen mustavalkosen hienon Hoganin kopio.

    Eikö olisi riittänyt, jos olisit sanonut, että olen väärässä? Pitääkö aina vittuilla? Ja aikuisen miehen.

    Taitaa tässä ketjussa olla liian monta asiaa joita monikaan ei ymmärrä kunnolla. Tämän lisäksi, kun laitetaan ihmisten omia mielipiteitä mukaan joista on vaikea päästä irti tai myöntää, että niitä tulisi löyhentää, niin ei voi syntyä keskustelua joka veisi asioita oikeasti eteenpäin. Ehkä kaikkein paras asia olisi jos mahdollisimman moni epäileväinen menisi käymään 4D puolella ja saisi sitä tietoa mitä kyseenalaistaa. B ja Data esimerkiksi tituleeraavat itseään ihmisiksi jotka elävät numeroista ja tutkivat, mutta tieteeseen kuuluu myös asioiden kyseenalaistaminen oikeilla argumenteilla. Samaan ryhmään laskisin Niklauksenkin. Ellei ole todellista tietoa ei voi kyseenalaistaa. Se että onko tutkija sitten itse valmis myöntämään asiat ovat taas toinen asia ja uusi keskustelunaihe.

    En näe mitään hyötyä siihen, että kukaan täällä mittaa oman kalunsa pituutta, se kun on oikeasti ihan turhaa. Ei kukaan meistä tee tätä työkseen ja ne jotka tekevät tätä ammattina tekee sen muiden takia. Joten se, että joku lyö +220,+250 tai jopa +300 ei todista kenenkään teoriaa oikeaksi. Aina myöskään se, että jollain olisi tieto takaisi sitä, että sen pystyy itse toteuttamaan parhaiten tai että saisi siitä oikeaa hyötyä vielä oman eliniänaikana. Ihmisen ongelma on se, että sinä et voi omaksua tietoa ilman, että käsittelet sen itse. Joku ei siihen koskaan pysty, mutta toinen pystyy ja juuri se erottaa meidät kaikki.

    En itse myöskään usko siihen, että olisi vain yksi ja ainoa tapa tehdä asioita. Tätä vastaan sotii jo evoluutiokin, koska epäonnistujia tarvitaan kaikkeen, jotta parhaimmat menestyy. Kaikki opettaminen tulisi mielestäni aina mennä sen mukaan ketä opetetaan, koska kaikille kaikki ei onnistu, syystä tai toisesta. Siksi myös swingejä on monenlaisia ja tapoja tuottaa on monenlaisia. Mutta joku tapa on vaikempi kuin toinen, siksi toiset myös kyseenalaistetaan ja moni tekniikka on hyvin vaikea kulkea, jotta voisi kehittyä tarpeeksi hyväksi pelaajaksi. Lahjakkuus tietenkin auttaa tietenkin, mutta oikeassa opissa lahjakkuus korostuu entisestään.

    Itse en vieläkään tiedä mikä minulle itselleni on paras tapa lyödä palloa, mutta haen sitä aktiivisesti edelleen.Olen myös käynyt valtavan määrä asioita läpi harjoitelellessani ja tullut siihen johtopäätökseen, että mikäli teen useita asioita jotka vaativat oikeaa ajoittamista, niin ne eivät ole oikeita, ainakaan minulle. Siksi tuo release on minun mielestäni puuta heinää. Sitä en tarvitse vaikka sillä saisinkin monia huipputuloksia, koska useat osumat ovat aivan kauheita. Itselleni swingin tulee olla mahdollisimman helposti toistettava eikä sellainen jossa arvalla on oma osuutensa. Uskon, että B ja Data myös näkevät niissä hyvissä osumissa liian suuren painoarvon, koska muuttujia on mielestäni liikaa. Kuitenkin, tässäkin tilanteessa keskuudessamme kulkee monia jotka pystyvät tekemään tästä tavasta hyvinkin toistettavan ja pitkälyöntisen, sekä tarkan, mutta kuinka monta heitä on ja sopiiko se kaikille, niin se on suurempi asia, eikö?

    ts

    Niklaus kirjoitti: (3.7.2013 16:48:09)

    Voidaan vaikka järjestää siellä pieni mittaustilaisuus, jos se todistaa minut vääräksi.

    Mietipä noita, ennen kuin vastaat.

    Nuo on helppo näyttää koneelta ja myös testata itse.

    Tosin tuollainen releasevapaan swingin määritelmä on vähän outo, koska millään tavalla ei voi rannekulmat jäädä purkautumatta tiettyyn suuntaan jos halutaan palloon osua. Ei sellaista varmasti kukaan ole väittänytkään, vaan että sivaltamalla lapa osumaan tultaessa ranteilla vauhtiin ei tuo mitään lisävauhtia lavalle.

    Eli väite yksinkertaistettuna: heittämällä lapaa käsien ohi ns. toisen vivun avulla ei anna mailanpäälle lisävauhtia josta jotain hyötyä olisi, jos pelaaja osaa riittävän käsinopeuden pohjalle tuottaa.

    ts

    data kirjoitti: (3.7.2013 10:04:17)

    ts kirjoitti: (2.7.2013 22:37:06)

    data kirjoitti: (2.7.2013 16:04:46)
    [
    Releasella on kuitenkin ratkaiseva vaikutus mp nopeuteen. Tämä on sellainen 1+1=2 tapaus.

    Tän kysymyksen jälkeen data on aina häipynyt foorumilta:

    Mikä on se voiman määrä minkä käsivarsien lihakset joutuisivat tuottamaan lavan kiihdytykseen jos käsinopeus on noin 15 mph ja lapa haluttaisiin kiihdyttää niiden ohi ilman käsien merkittävää hidastumista. Tämä on juuri sellainen 1+1 tapaus 😉

    On tää sikäli kummallista, että kun on olemassa ihan tarkaan mitattua tietoa aiheesta, niin vielä joku vänkää vastaan puhtaiden oletusten pohjalta.

    Klik klik…on mulla tossa ihan tarkkaa numeroakin. Ihan toteutuskelpoisella tasolla liikutaan, jos
    lapa ohittaa sisävivun osuman jälkeen kuten on tavallista. Muutamia muitakin reunaehtoja toki tuohon lisäksi liittyy.

    Kyllä minä mitattua tietoa olen nähnyt. Ne vastaavat hyvin laskettua. Laskennalla päästään vaan niin paljon syvemmälle sekä lisäksi luomaan uutta ja mielenkiintoista.

    Kyllä ne kädet muuten saavat myös hidastua. Siten saavutetaan…………
    Entäs, jos halutaankin kiihdyttää, mitäs se vaatii……..no sehän………

    Tämä oikeesti kuvastaa datan todellisen tietämyksen tasoa ja onnetomia yrityksiä väistää olennainen. Sama mies yrittää selittää jotain fysiikan lakien sivuuttamisesta ja tekee sen tässä totaalisesti.

    Vastausta ei tulla koskaan saamaan, koska samalla romuttuisi täysin hänen teoriansa.

Esillä 25 viestiä, 401 - 425 (kaikkiaan 639)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #207780 kohteessaMikä on svingi? Voimantuotto vol. 2

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Mikä on svingi? Voimantuotto vol. 2