Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Mentaaligolfia
-
JulkaisijaArtikkelit
-
Tällaisia on pimeinä talvi-iltoina tullut selailtua paria loistavaa teosta: Kjell Enhager: Quantum Golf ja Bob Rotella: Golf is not a game of perfect. Kuinka moni muu on näitä tai vastaavia selaillut ja millaisin ajatuksin? Itse olen kokenut molemmat kirjat kovin läheisiksi tämän hetken golfaamiselleni ja saanut paljon opastusta/mietittävää. Olen myös kokeillut joitakin juttuja hallissa, esim Rotellan pienimmän mahdollisimman maalin valitsemista JOKA lyönnissä. Tulokset olivat todella lupaavia, katsotaan miten kentällä käy. Mielipiteitä, kokemuksia kiitos… Ps. En ole oikealta nimeltäni Rotella tai Enhager enkä ole kirjakauppias, joten tämä ei ymmärtääkseni ole tekstimainontaa?
En ole lueskellut tämän alan opuksia, mutta voisin ottaa kantaa muuten tuohon mentaalipuoleen. Itse olen käyttänyt puttaamisessa mainitsemaasi pienimmän maalin valitsemista. Griinillä olen kokeillut puttaamista eri matkoilta tiihin. Sitä kun aikansa tekee niin se kolo alkaa näyttämään ämpäriltä. Viime kesänä kaverini keksi sitten rakentaa pienen keon rangelle, ~110m päähän. Sitä sitten pommitettiin rikki. Jos keon lähelle pystyy laukomaan niin griiniosuma tuolta matkalta ei ole ongelma:). Kaiken kaikkiaan uskon itse, että tällaiselle tuuupparillekin mentaalipuolen harjoituksista on apua. Olen jossain ketjussa maininnutkin että yksi heikkouteni on epätasaisuus. Kun onnistuisi rakentamaan itselleen sellaisen lukon että kestäisi koossa koko kierroksen. Kiitos kirjavinkeistä. Tässähän on talvi aikaa vahvistua. Muutenkin kuin puntilla käymällä.
Omasta puolestani voin suositella kirjaa Extraordinary golf. Kirjoittaja Fred Shoemaker. Onko muilla kokemuksia…
Jos ei ole aineksia golfproksi eikä kunnon psykologiksi, kannattaa ruveta golfpsykologiksi!
Kukin tyylillään. Mä olen tässä viime viikkoina myynyt kaiken opetuksellisesti golfiin liittyvän kirjallisuuden. Ei niistä mulle mitään hyötyä ole. Ollut. David Fehertyn lyömättömät opukset olen hyllyyn jättänyt. Mutta nehän onkin viihdettä.
Tin Cup puki asian sanoiksi loistavasti: Golfissa on kyse sisäisten demonien voittamisesta. (Hyvin vapaa suomennos…) Mä yritän päästä niistä pirulaisista niskan päälle ihan omin avuin. ;o)
Viimeksi treeneissä kokeilin pelata kuvitteellista kierrosta Rotellan opien mukaan ilman teknisiä ajatuksia. Se meni ihan jees. Sitten kisasin kaverin kanssa lyömällä eri kohteisiin. Jatkoin ilman teknisiä ajatuksia ja jossain vaiheessa svingi meni aivan kuralle enkä osunut enää palloon kunnolla. Ei auttanut vaikka kuinka tyhjensi mielen tekniikasta lyödessä.
Sitten kaveri antoi kertoi että käännän hartioita väärin downswingissä. Keskittymällä siihen aloin taas osumaan palloon oikein.
Päivän saldo: Mentaali-Tekniikka 1-3
Milläs ajatuksilla ’korvasit’ nuo tekniset ajatukset? Tuo ei oikeasti ole ihan helppo juttu lennosta tehtäväksi kokeiluksi. Itse pyrin lyöntiin valmistavan rutiinin avulla saamaan aivotoiminnan nollaan. Omalla kohdallani se ei ole edes kovin vaikeaa ;o
Ajattelin linjaa, minne halusin pallon lähtevän ja haluttua pallon lentorataa.
Kas vaan, eilen Malmilla keksin sattumalta ihan itse lyöntien laatua parantavan jutun. Hallin lattialla menee kohtisuoraan lattiamaton saumoja (olisiko väli 1,5-2 m) päätyseinään asti.
Yritin saada joka lyönnin suunnattua saumojen väliin. Keskittyminen parantui selvästi ja pallot jopa osuivat kohtalaisen isolla prosentilla haluttuun alueeseen. Tietysti matka on niin lyhyt, että reaalitilanteessa lopputulos olisi jotain tosita kuin hallissa.
Mentaaligolfilla voi saada ainakin harjoitteet mielekkäämmiksi.
Parti, onks tää se Rotellan paras kirja – sen saaneee krijakaupasta vai – tai saako jostain
käytettynä tai ALE.lla. On ollut ostoslistalla 3 vuotta.
Mä keskityin aina mäkihypyssä tovin enne kuin potakaisin itteni ladulle- sama keskittyminen pelaa kolohvissaki – jos hätäilen -mönkään menee varamsti – silloin kun oon rutiinissa en juuri kuule enkä havainnoi muuta – lyönnit on aina sihdattuja –
siis tosi lyöntejä.
Rotellan luin muutama vuosi sitten. Putti löytyi ja on pysynyt niin että kolmen putin griini on harvinainnen. En tarkkaan muista Rotellan ohjetta mutta periaate että paan pallon tuohon reiän alapuolelle ja siitä sisään toimi hyvin pitkissä. Kuppia piti muistaakseni tuijotella niin että ohimoon kehittyi kolmas silmä joka puttauksen aikanakin katsoi kuppiin. Mentaalihommana toimii hyvin ja auttaa ainakin putissa. Avauksista ja lähestymisistä en tiedä. Avaukset yleensä menee 60% minne pitää mutta lähestymiset vain jotain 30%.
-
JulkaisijaArtikkelit
Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › Mentaaligolfia