26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Mailojen säädöt

Etusivu Foorumit Välineet Mailojen säädöt

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Puumailalyöntien mennessä päin helvettiä päätin elämäni ensimmäistä kertaa säätää mailaa. Callawayn puukolmosessa on varressa säätöholkki, lavan puolelta ruuvataan pultti auki ja säädetään lapaa asentoon Standard (oli), Closed (uusi asetus) tai Open. Nyt on olo kuin olisi pettänyt omaa svingiä puhallettavan nuken kanssa (ei sillä että oikeasti tietäisin miltä se tuntuu), tai muuten vain yrittää huijata… Vakavasti ottaen, jos maila säätää pois neutraaista niin voiko tämä aiheuttaa svingiin ongelmia (vääriä liikeratoja tai kompensaatioita)?

    Silloinhan se tekisi samoin jos vaihtaisit mailaa. Ei se eri maila samanlainen ole millä nyt lyöt. Ja sitäpaitsi ainakin oma TM-R11-auki-kiinni ruuvi on ihan huuhaajuttu. Se vaan vaikuttaa siihen miltä lapa näyttää kun sen pistää maahan. En tiedä minkälainen ruuvi Callawayn puukolmosessa on, mutta olettaisin sen olevan samanlainen. Eli ainut merkitys ruuvilla on, että jos sen ottaa pois, nuppi kevenee.

    Henkka kirjoitti: (30.8.2013 8:56:00)
    Silloinhan se tekisi samoin jos vaihtaisit mailaa. Ei se eri maila samanlainen ole millä nyt lyöt. Ja sitäpaitsi ainakin oma TM-R11-auki-kiinni ruuvi on ihan huuhaajuttu. Se vaan vaikuttaa siihen miltä lapa näyttää kun sen pistää maahan. En tiedä minkälainen ruuvi Callawayn puukolmosessa on, mutta olettaisin sen olevan samanlainen. Eli ainut merkitys ruuvilla on, että jos sen ottaa pois, nuppi kevenee.

    Siinä olet ainakin oikeassa että maila kevenee jos ruuvin ottaa pois, ainakin lavan verran 🙂

    Mutta toki tiedän että ongelma on svingissä eikä sitä pimp-my metodilla korjata

    Jos ruuvin irroittamalla lapa lähtee irti, puhutkohan nyt loftin säädöstä? Minun driverissä ainakin tuo auki-kiinni ruuvi on lavan pohjassa oleva erillinen palikka ja varren päässä olevalla ruuvilla, jolla lavan saa irroitettuakin, säädetään loftia. (Hyvä vinkki muuten: matkalle lähtiessä, nuppi irti ja bägin sivutaskuun, on epätodennäkösitä saada matkatavarahinalta katkennut driveri. Nimimerkki kerran varren matkalla katkaissut.)

    Mutta mitä tulee tuohon ’pimp my club’ metodiin, itse ajattelin ennen samoin että mailaa tuunaamalla turha korjata virheitä, tai jos vaihtelee ruuveja, voi jopa saada swingissä vahinkoja aikaan. Viime viikolla ensimmäistä kertaa vaihtelin painoruuveja ja testailin ominaisuuksia. TM-R11 nupissa on kaksi painoruuvia, keltainen kevyempi kärjessä ja punainen painavampi kannassa. Kun kokeilin painavaa ruuvia kärkeen, nuppi tuntui tosi oudolta. Otin sen kokonaan pois, nuppi tuntui ihan tunnottomalta, liian kevyeltä. Lopuksi päädyin poistamaan kärjestä keltaisen kevyen ruuvin mutta jätin punaisen raskaamman paikalleen kantaan. Ero oli kuitenkin huomattava. En tiedä onko kaaressa mitään eroa, mutta painoon se vaikutti ja miltä lapa tuntuu swingatessa, siltä osin ruuvit on ihan hyviä olla olemassa.

    Hassu yhteensattuma muuten, kun juttelin tästä rangella kaverille (hcp 2,0, sama maila, minulla hcp 8,0), hän sanoi tehneensä täsmälleen samoin, eli päätyneensä ottamaan keltaisen painoruuvin kärjestyä kokonaan pois. Olemme eri tasoisia pallonlyöjiä, kaveri on ruumiinrakenteeltaan täysin erinlainen (lyhyempi ja huomattavasti kevytrakenteisempi) ja lyöntimitoissamme on pituuseroa varmaan kolmisenkymmentä metriä, mutta päädyimme samaan, ehkä vähän erikoiseenkin lopputulokseen.

    Itseäkin alkoivat nuo säädettävät draiverit kiinnostaa, joten yritin kaivaa tietoa siitä miten tuo säädettävä lofti toimii. Löysin pari asialliselta vaikuttavaa sepustusta, täytyy lukea ajatuksella läpi kun on joskus aikaa. Näyttää siltä että suurin osa säädöistä perustuu lavan avaamiseen/sulkemiseen, eikä lavan lofti sinänsä muutu.

    Wishon
    Hireko
    GolfGuru

    Henkka kirjoitti: (30.8.2013 9:52:05)
    Jos ruuvin irroittamalla lapa lähtee irti, puhutkohan nyt loftin säädöstä? Minun driverissä ainakin tuo auki-kiinni ruuvi on lavan pohjassa oleva erillinen palikka ja varren päässä olevalla ruuvilla, jolla lavan saa irroitettuakin, säädetään loftia. (Hyvä vinkki muuten: matkalle lähtiessä, nuppi irti ja bägin sivutaskuun, on epätodennäkösitä saada matkatavarahinalta katkennut driveri. Nimimerkki kerran varren matkalla katkaissut.)

    Mutta mitä tulee tuohon ’pimp my club’ metodiin, itse ajattelin ennen samoin että mailaa tuunaamalla turha korjata virheitä, tai jos vaihtelee ruuveja, voi jopa saada swingissä vahinkoja aikaan. Viime viikolla ensimmäistä kertaa vaihtelin painoruuveja ja testailin ominaisuuksia. TM-R11 nupissa on kaksi painoruuvia, keltainen kevyempi kärjessä ja punainen painavampi kannassa. Kun kokeilin painavaa ruuvia kärkeen, nuppi tuntui tosi oudolta. Otin sen kokonaan pois, nuppi tuntui ihan tunnottomalta, liian kevyeltä. Lopuksi päädyin poistamaan kärjestä keltaisen kevyen ruuvin mutta jätin punaisen raskaamman paikalleen kantaan. Ero oli kuitenkin huomattava. En tiedä onko kaaressa mitään eroa, mutta painoon se vaikutti ja miltä lapa tuntuu swingatessa, siltä osin ruuvit on ihan hyviä olla olemassa.

    Hassu yhteensattuma muuten, kun juttelin tästä rangella kaverille (hcp 2,0, sama maila, minulla hcp 8,0), hän sanoi tehneensä täsmälleen samoin, eli päätyneensä ottamaan keltaisen painoruuvin kärjestyä kokonaan pois. Olemme eri tasoisia pallonlyöjiä, kaveri on ruumiinrakenteeltaan täysin erinlainen (lyhyempi ja huomattavasti kevytrakenteisempi) ja lyöntimitoissamme on pituuseroa varmaan kolmisenkymmentä metriä, mutta päädyimme samaan, ehkä vähän erikoiseenkin lopputulokseen.

    Onko maila vielä sääntöjenmukainen jos ottaa osia pois?

    Kaitsu22 kirjoitti: (30.8.2013 19:55:42)
    Onko maila vielä sääntöjenmukainen jos ottaa osia pois?

    En minä keksi sääntöä joka sen tuolla tavalla kelvottomaksi tekisi, kunhan ei kierroksen aikana ominaisuuksia muuta.

    Ei saa irroittaa osia.

    Howell diskattiin kun oli osa irronnut rangella ennen kisakierrosta.

    http://www.pgatour.com/equipmentreport/2013/08/17/Howell-DQ-driver.html

    Henkka kirjoitti: (30.8.2013 9:52:05)
    Kun kokeilin painavaa ruuvia kärkeen, nuppi tuntui tosi oudolta. Otin sen kokonaan pois, nuppi tuntui ihan tunnottomalta, liian kevyeltä. Lopuksi päädyin poistamaan kärjestä keltaisen kevyen ruuvin mutta jätin punaisen raskaamman paikalleen kantaan. Ero oli kuitenkin huomattava. En tiedä onko kaaressa mitään eroa, mutta painoon se vaikutti ja miltä lapa tuntuu swingatessa, siltä osin ruuvit on ihan hyviä olla olemassa.

    Rakentaneena ja säädelleenä sanoisin: Painava ruuvi pois -> svingipaino (tai mailan MOI) laski liikaa (sulle). Kevyt ruuvi pois -> svingipaino laski sopivammin (sulle). Painoruuvien siirtelyllä ei ainakaan meikäläistason lyönteihin ole juuri mitään vaikutusta (ellei tosi painavia ruuveja). Pitäisi olla vakaampi svingi että ero olisi selvä suhteessa lyönnin vaihteluun.

    ts

    Henkka kirjoitti: (30.8.2013 9:52:05)
    Jos ruuvin irroittamalla lapa lähtee irti, puhutkohan nyt loftin säädöstä? Minun driverissä ainakin tuo auki-kiinni ruuvi on lavan pohjassa oleva erillinen palikka ja varren päässä olevalla ruuvilla, jolla lavan saa irroitettuakin, säädetään loftia. .

    Muistin just että piti tätä sulle jo puhelimessa kommentoida, eli tuolla ruuvilla ei todellisuudessa säädetä yhtään mitään, vaan se on puhdasta humpuukia, joka tosin saadaan hienosti messuilla kovalla lattialla esiteltyä toimivaksi. Elävässä elämässä tuolla ruuvilla ei ole mihinkään pienintäkään vaikutusta.

    ts kirjoitti: (2.9.2013 11:28:59)

    Henkka kirjoitti: (30.8.2013 9:52:05)
    Jos ruuvin irroittamalla lapa lähtee irti, puhutkohan nyt loftin säädöstä? Minun driverissä ainakin tuo auki-kiinni ruuvi on lavan pohjassa oleva erillinen palikka ja varren päässä olevalla ruuvilla, jolla lavan saa irroitettuakin, säädetään loftia. .

    Muistin just että piti tätä sulle jo puhelimessa kommentoida, eli tuolla ruuvilla ei todellisuudessa säädetä yhtään mitään, vaan se on puhdasta humpuukia, joka tosin saadaan hienosti messuilla kovalla lattialla esiteltyä toimivaksi. Elävässä elämässä tuolla ruuvilla ei ole mihinkään pienintäkään vaikutusta.

    Kuten jo viestissä 2 kirjoitin

    ’Ja sitäpaitsi ainakin oma TM-R11-auki-kiinni ruuvi on ihan huuhaajuttu. Se vaan vaikuttaa siihen miltä lapa näyttää kun sen pistää maahan. ’

    😉

    Mutta tosiaan ts:n kanssa asiasta aamulla keskusteltiin kun edelleen olin vähän epävarma ja tosiaan, ruuvin poistaminen tekee mailasta luvattoman. Itse olisin verrannut sitä kutakuinkin lyijyteipillä tuunaamiseen ja ajattelin että niin kauan kun mailan ominaisuuksia ei muuteta kesken kierroksen, se on ihan sallittu, mutta ruuvin poistaminen muuttaa ominaisuuksia sääntöjen mielestä riittävästi tehdäkseen mailasta erin mikä alunperin on testattu. Taitaapi olla se reikä, tai ilmanvastuksen muutos, mikä siitä sitten eri mailan tekee. Painon muutoshan sitä ei tee.

    ,Notta ei muuta kun ruuvi takaisin ja infoksi vaan muillekkin jotka oli samassa harhaluulossa että niitä saa halutessaan poistella.

    Nips kirjoitti: (1.9.2013 21:21:11)

    Henkka kirjoitti: (30.8.2013 9:52:05)
    Kun kokeilin painavaa ruuvia kärkeen, nuppi tuntui tosi oudolta. Otin sen kokonaan pois, nuppi tuntui ihan tunnottomalta, liian kevyeltä. Lopuksi päädyin poistamaan kärjestä keltaisen kevyen ruuvin mutta jätin punaisen raskaamman paikalleen kantaan. Ero oli kuitenkin huomattava. En tiedä onko kaaressa mitään eroa, mutta painoon se vaikutti ja miltä lapa tuntuu swingatessa, siltä osin ruuvit on ihan hyviä olla olemassa.

    Rakentaneena ja säädelleenä sanoisin: Painava ruuvi pois -> svingipaino (tai mailan MOI) laski liikaa (sulle). Kevyt ruuvi pois -> svingipaino laski sopivammin (sulle). Painoruuvien siirtelyllä ei ainakaan meikäläistason lyönteihin ole juuri mitään vaikutusta (ellei tosi painavia ruuveja). Pitäisi olla vakaampi svingi että ero olisi selvä suhteessa lyönnin vaihteluun.

    Joo, oliko se nyt niin että neljä grammaa oli yksi piste ja yhden pisteen kyllä jo huomaa. Olen saanut sellaisen käsityksen että ihan grippimallin vaihtaminenkin voi jo hyvin vaikuttaa mailan tuntuun. Ainakin minun hybridin vaihdon yhteydessä tuntuisi näin olevan (uudessa eri grippi, muuten mailan _pitäisi_ olla sama). Uusi maila tuntuu selvästi raskaammalta, mutta onhan noissa tehtaalta lähitessäkin eroja. Testiksi vaihdan tähän uuteen saman gripin mitä vanhassa, siitä sen sitten näkee onko kyse mailasta vai gripistä.

    Henkka kirjoitti: (2.9.2013 12:29:46)
    Joo, oliko se nyt niin että neljä grammaa oli yksi piste ja yhden pisteen kyllä jo huomaa. Olen saanut sellaisen käsityksen että ihan grippimallin vaihtaminenkin voi jo hyvin vaikuttaa mailan tuntuun. Ainakin minun hybridin vaihdon yhteydessä tuntuisi näin olevan (uudessa eri grippi, muuten mailan _pitäisi_ olla sama). Uusi maila tuntuu selvästi raskaammalta, mutta onhan noissa tehtaalta lähitessäkin eroja. Testiksi vaihdan tähän uuteen saman gripin mitä vanhassa, siitä sen sitten näkee onko kyse mailasta vai gripistä.

    Kaksi grammaa, hieman mailan pituudesta riippuen (draiverilla kymmenyksiä alle kahden ja wedgellä yli). Gripin paino vaikuttaa mailan svingipainoon, mutta itse asiassa paljon vähemmän siihen asiaan (MOIhin) tai tuntumaan mitä svingipainolla pyritään ilmaisemaan. Gripin painon vaikutus mailan kokonaispainoon on minusta hieman merkittävämpi asia. Mulla on lisäpainot parin wedgen grippipäässä, jolloin wedge ei tunnu niin lapapainotteiselta (lapa 300g vs. draiveri 200g).

    Henkka kirjoitti: (2.9.2013 12:24:21)
    Mutta tosiaan ts:n kanssa asiasta aamulla keskusteltiin kun edelleen olin vähän epävarma ja tosiaan, ruuvin poistaminen tekee mailasta luvattoman. Itse olisin verrannut sitä kutakuinkin lyijyteipillä tuunaamiseen ja ajattelin että niin kauan kun mailan ominaisuuksia ei muuteta kesken kierroksen, se on ihan sallittu, mutta ruuvin poistaminen muuttaa ominaisuuksia sääntöjen mielestä riittävästi tehdäkseen mailasta erin mikä alunperin on testattu. Taitaapi olla se reikä, tai ilmanvastuksen muutos, mikä siitä sitten eri mailan tekee. Painon muutoshan sitä ei tee.

    ,Notta ei muuta kun ruuvi takaisin ja infoksi vaan muillekkin jotka oli samassa harhaluulossa että niitä saa halutessaan poistella.

    Tuo Howellin tapaus on erikoinen. Yritin etsiä enemmän tietoa. Aerodynamiikasta ei löytynyt selvää sääntöä ja vaikea mailan aerodynamiikkaa olisi mitatakaan. Mutta lavassa ei saa olla tietyn tyyppisiä koloja jne. USGAn sääntöjä. Olisikohan Howellin tapauksessa kysymys mahdollisesti laittomasta kolosta?

    Toinen mieleen tuleva mahdollisuus on lyöntipinnan kimmoisuus. Ruuvin reiän avaaminen voisi teoriassa muuttaa kimmoisuutta.

    Yksi mahdolisuus on tietysti tuo että lavan laillisuuteen mahdollisesti vaikuttavan muutoksen myötä lapa olisi testattava uudelleen jotta lapa olisi taas laillinen.

    No ruuvin voi – kierroksen ulkopuolella – vaihtaa hyvin kevyeen ruuviin, jopa muoviseen, ja näin lavan muoto ei muutu.

    Jos se 2 grammaa on saatava pois, niin sen toisen ruuvin voi vaihtaa kevyempään. Jos se oli 10g,, niin 8g ruuveja löytyy kans.

    Zam

    Tittelisti kirjoitti: (30.8.2013 19:21:41)
    Näyttää siltä että suurin osa säädöistä perustuu lavan avaamiseen/sulkemiseen, eikä lavan lofti sinänsä muutu.

    Näinhän sen täytyy olla kun se Internetissä kerrotaan… joko olet päässyt kokeilemaan miten eri säädöt vaikuttavat pallon lentoon ?

    Zam

    ts kirjoitti: (2.9.2013 11:28:59)
    Muistin just että piti tätä sulle jo puhelimessa kommentoida, eli tuolla ruuvilla ei todellisuudessa säädetä yhtään mitään, vaan se on puhdasta humpuukia, joka tosin saadaan hienosti messuilla kovalla lattialla esiteltyä toimivaksi. Elävässä elämässä tuolla ruuvilla ei ole mihinkään pienintäkään vaikutusta.

    Höpöhöpö, etkö sisäistänyt mitä sulle opetin ? Pitääpä tulla uudelleen käymään…

    ts

    Zam kirjoitti: (13.9.2013 19:49:42)

    ts kirjoitti: (2.9.2013 11:28:59)
    Muistin just että piti tätä sulle jo puhelimessa kommentoida, eli tuolla ruuvilla ei todellisuudessa säädetä yhtään mitään, vaan se on puhdasta humpuukia, joka tosin saadaan hienosti messuilla kovalla lattialla esiteltyä toimivaksi. Elävässä elämässä tuolla ruuvilla ei ole mihinkään pienintäkään vaikutusta.

    Höpöhöpö, etkö sisäistänyt mitä sulle opetin ? Pitääpä tulla uudelleen käymään…

    Olin sen täysin sisäistänyt jo paljon ennen käyntiäsi kuten silloinkin kerroin. Tuo pohjapalikka toimii vain kovalla tasaisella alustalla ja pelaajan laskiessa mailan silloin maahan. Kolme käytännön tilannetta, jotka eivät koskaan toteudu tätä peliä pelatessa.

    ts kirjoitti: (14.9.2013 13:38:29)

    Zam kirjoitti: (13.9.2013 19:49:42)

    ts kirjoitti: (2.9.2013 11:28:59)
    Muistin just että piti tätä sulle jo puhelimessa kommentoida, eli tuolla ruuvilla ei todellisuudessa säädetä yhtään mitään, vaan se on puhdasta humpuukia, joka tosin saadaan hienosti messuilla kovalla lattialla esiteltyä toimivaksi. Elävässä elämässä tuolla ruuvilla ei ole mihinkään pienintäkään vaikutusta.

    Höpöhöpö, etkö sisäistänyt mitä sulle opetin ? Pitääpä tulla uudelleen käymään…

    Olin sen täysin sisäistänyt jo paljon ennen käyntiäsi kuten silloinkin kerroin. Tuo pohjapalikka toimii vain kovalla tasaisella alustalla ja pelaajan laskiessa mailan silloin maahan. Kolme käytännön tilannetta, jotka eivät koskaan toteudu tätä peliä pelatessa.

    Samaa olen miettinyt tuon kyseisen mailan kohdalla, että eikös se toimi vaan silloin kun on tasainen alusta ja maila lasketaan sen päälle lepäämään ja otetaan grippi?
    Ja eikös ilman sitä pohjapalikkaa saa myös otettua gripin jossa lapa on auki tahi sulki?
    Vai onko siinä joku taika sittenkin?

    Uudessa SLDR driverissa on nyt samanlainen kisko jossa paino siirtyy joko fade- tai draw-asetuksiin, samanlainen mikä oli aikaisemmin Mizunolla. Miksihän Mizuno luopui siitä ja TM otti sen uuteen malliinsa?
    Oli kyllä hyvä maila kun rangella kokeilin.

    Sitä piti myös kysyä jos Zam tiedät, että miten TM on saanut noinkin tarkasti loftit mailoihinsa 🙂 ?
    esim rauta 5 25,25 astetta.
    RocketBladez Tour Irons

    Zam

    Jamasa kirjoitti: (15.9.2013 20:57:41)
    Samaa olen miettinyt tuon kyseisen mailan kohdalla, että eikös se toimi vaan silloin kun on tasainen alusta ja maila lasketaan sen päälle lepäämään ja otetaan grippi?
    Ja eikös ilman sitä pohjapalikkaa saa myös otettua gripin jossa lapa on auki tahi sulki?
    Vai onko siinä joku taika sittenkin?

    Sitä jujua on hankala kirjoitettuna selittää, ja Tapsalle sen yritin näyttää, mutta en nähtävästi
    onnistunut. Yritämme joskus uudelleen.

    Uudessa SLDR driverissa on nyt samanlainen kisko jossa paino siirtyy joko fade- tai draw-asetuksiin, samanlainen mikä oli aikaisemmin Mizunolla. Miksihän Mizuno luopui siitä ja TM otti sen uuteen malliinsa?
    Oli kyllä hyvä maila kun rangella kokeilin.

    Jos viittaat Mizunon FastTrackiin, niin ei ole samanlainen. TM yrittää hyödyntää painopisteen siirtoa edessä alhaalla (vähemmän spinniä). Mizunon mallissa se siirtyi U-muotoisena kannasta-lavan takaosaan-kärkeen.

    Zam

    Jamasa kirjoitti: (15.9.2013 21:00:29)
    Sitä piti myös kysyä jos Zam tiedät, että miten TM on saanut noinkin tarkasti loftit mailoihinsa 🙂 ?
    esim rauta 5 25,25 astetta.
    RocketBladez Tour Irons

    Ei ne saakkaan, ne vaan ilmoittaa sen 😉 Eiköhän 0,5-asteen tarkkuus yleensä riitä meille taviksille. Turha ryhtyä hiuksia halkomaan…

    ts

    Zam kirjoitti: (15.9.2013 21:14:27)

    Sitä jujua on hankala kirjoitettuna selittää, ja Tapsalle sen yritin näyttää, mutta en nähtävästi
    onnistunut. Yritämme joskus uudelleen.

    .

    Kyllä mä sen sun selityksen ymmärsin täysin ja tiesin myös kauan ennen kuin nähtiin. Se vaan vesittyy täysin em asioiden vuoksi eikä toimi millään tavoin käytännössä eikä sillä alustalla ja niissä tilanteissa missä golfia pelataan.

    Selitys, että se auttaa sitä joka harjoittelee grippiä ottamaan maila oikeessa asennossa on 10% hyväksyttävä, mutta mitään tekemistä sillä ei edelleenkään ole lavan asennon kanssa kun peliä pelataan

    Zam kirjoitti: (15.9.2013 21:16:48)

    Jamasa kirjoitti: (15.9.2013 21:00:29)
    Sitä piti myös kysyä jos Zam tiedät, että miten TM on saanut noinkin tarkasti loftit mailoihinsa 🙂 ?
    esim rauta 5 25,25 astetta.
    RocketBladez Tour Irons

    Ei ne saakkaan, ne vaan ilmoittaa sen 😉 Eiköhän 0,5-asteen tarkkuus yleensä riitä meille taviksille. Turha ryhtyä hiuksia halkomaan…

    Toki riittää mutta jotenkin huvittaa vaan kun noin tarkasti ilmoitetaan :).

    Ja kyllä, Mizunolla se meni sellasta U-muotoista rataa pitkin ja keskiasento taisi olla siellä takana radan keskellä. Ääriasento oli samassa paikassa about kuin tuoss SLDR:ssäkin.
    Olisin vaan odottanut, että Mizunokin olisi uusissa malleissaan edelleen pitäneet tuon kiskon mailoissaan mutta ovat näämä luopuneet siitä jostain syystä, ellei nyt sitten tule takaisin jossain vaiheessa. Helpompaa se on tuollaista kiskoa pitkin säädellä kuin irroitella painoja ja siirellä niiden paikkaa. Toinen kysymys onkin sitten se, että onko noista loppujen lopuksi hirveesti hyötyä kenellekkään. Kivahan niitä on ruuvailla :).
    Outoa on myös, että ei ole vielä tehty rautasettejä, miksei myös puttereihin, joihin voisi vaihdella yhtä näppärästi varsia kuin demomailoihin pystyy. Puumailoissa tämä on jo tuttua hommaa.

    Zam kirjoitti: (15.9.2013 21:14:27)

    Jamasa kirjoitti: (15.9.2013 20:57:41)
    Samaa olen miettinyt tuon kyseisen mailan kohdalla, että eikös se toimi vaan silloin kun on tasainen alusta ja maila lasketaan sen päälle lepäämään ja otetaan grippi?
    Ja eikös ilman sitä pohjapalikkaa saa myös otettua gripin jossa lapa on auki tahi sulki?
    Vai onko siinä joku taika sittenkin?

    Sitä jujua on hankala kirjoitettuna selittää, ja Tapsalle sen yritin näyttää, mutta en nähtävästi
    onnistunut. Yritämme joskus uudelleen.

    Ai niin, tähän piti sanoa vielä, että tee video ja laita Youtubeen 🙂
    Voin tulla kuvaamaan/editoimaan.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 26)
Vastaa aiheeseen: Mailojen säädöt

Etusivu Foorumit Välineet Mailojen säädöt