Aihe: Mailan lainaamisen seuraukset - Golfpiste.com

7.–14.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[3][9]
KilpailuaSuomalaista

Mailan lainaamisen seuraukset

Etusivu Foorumit Säännöt Mailan lainaamisen seuraukset

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1343575 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tässä toinen mielenkiintoinen sääntöjutska, kun tuo ensimmäinenkin näytti kiinnostavan niin monia.

    Lyöntipelikilpailu, scratch. Pelaaja huomaa ensimmäiselle viheriölle saapuessaan unohtaneensa putterinsa autoonsa ja bägissä on vain 13 mailaa. Hän pyytää toiselta kilpailijalta lainaksi tämän putteria ja puttaa kahdella putilla pallonsa reikään. Sitten hän palauttaa lainaamansa mailan omistajalleen. Ennen toiselle viheriölle saapumista pelaajan vaimo kiikuttaa unohtuneen putterin pelaajalle ja peli jatkuu.

    Kierroksen päätyttyä pelaaja kysyy tuomarilta tuleeko hänelle rangaistus siitä, että hän lainasi toisen pelaajan mailaa, vaikka hänellä oli bägissään vain 13 mailaa.

    Mitä tuomari vastaa?

    #1343579 Ilmoita asiaton viesti

    Tuomari vastasi, että tulee (rangaistus).

    Sääntö 4.1b(2) Mailoja ei saa lainata. Pelaaja saa tästä yleisen rangaistuksen.
    Palauttaessaan mailan takaisin, hän tekee säännön 4.1c mukaisen toimenpiteen eli poistaa mailan käytöstä.
    Vaimo tuo unohtuneen putterin – ei rangaistusta, koska pelaajalla on 13 mailaa, joten hän saa täydentää (lisätä maiiloja) 14 mailan rajoitukseen saakka (sääntö 4.1b)

    Eli lopputulos: hän sai väylällä, jolla lainasi mailaa yleisen rangaistuksen eli +2 lyöntiä.

    #1343582 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mitä jos pelaajalla olisi ollut alussa 14 mailaa, joista putteri olisi ollut sääntöjen vastainen, ja hän olisi huomannut asian ennen kuin olisi lyönyt sillä putterilla? Sitten hän olisi julistanut ko. putterin pois pelistä. Olisiko hän saanut korvata tuon pelistä poistetun putterin toisella, sääntöjen mukaisella putterilla?

    #1343584 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Ei olisi saanut.Sääntö 4.1b(3).

    #1343621 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Eipä olisi, ei (tosin sääntö on 4.1a(3) ), ja tässä tullaankin alkuperäisen tapauksen kohdalla erittäin mielenkiintoiseen kysymykseen: kun pelaaja lainasi putteria ja hänellä siis oli siinä vaiheessa 14 mailaa, saako hän putterin palautettuaan (lue: julistettuaan sen pois pelistä, sääntö 4.1b(2) ) lisätä oman putterinsa bägiinsä?

    Asiaa on kysytty David Rickmanilta (en itse kysynyt) ja hänen mukaansa pelaaja EI saa enää lisätä omaa putteriaan bägiinsä, koska hänen mailalukunsa on täysi. Vastaus on täysin linjassa edellisessä viestissäni kuvailemani vahvasti analogisen tilanteen kanssa, mutta toisaalta juuri mailan lainaamisen osalta täysin selvää sääntötekstiä ei löydy. Vastaus siis nojaa siihen, että sellaisen mailan tilalle ei saa ottaa toista mailaa, joka on julistettu pois pelistä.

    Pelaaja ei myöskään voi julistaa jotakin toista mailaansa pois pelistä saadakseen putterinsa peliin (sääntö 4.1b(1), neljäs bullet point), joten kierros on pelattava ilman putteria. Ei olisi kannattanut lainata kaverin putteria…

    Jaa, vielä ne rangaistukset. Jos pelaaja ei tiennyt (kuten on varsin oletettavaa), että hänellä oli liikaa mailoja bägissään saatuaan sen oman putterinsa, niin penttejä tulee yhteensä kuusi. Kaksi tulee lainaamisesta ja neljä lisää 15 mailan kantamisesta. Jos hän puolestaan olisi kierroksen aikana saanut tietää, että mailoja on liikaa, hänet olisi diskattu, ellei hän olisi heti tiedon saatuaan julistanut ylimääräistä mailaa (= putteria) pois pelistä.

    #1343624 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Ei olisi saanut.Sääntö 4.1b(3).

    Eipä olisi, ei (tosin sääntö on 4.1a(3))

    Eikö se sittenkin ole sääntö 4.1b(3)?

    #1343628 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tämä on sieltä säännön 4.1a(3) aivan lopusta:

    There is no penalty under this Rule for merely having (but not making a stroke
    with) a non-conforming club or a club whose performance characteristics were
    deliberately changed during the round.
    •• But such a club still counts towards the 14-club limit in Rule 4.1b(1).

    Sääntö 4.1b(3) käsittelee rikkoutuneiden tai kadonneiden mailojen korvaamista enkä oikein näe miten sitä voisi soveltaa käsillä oleviin tapauksiin.

    #1343636 Ilmoita asiaton viesti

    Koronakaranteeniin putterin lainaaja ja omistaja! Tautihan tarttuu noin toimiessa todella helposti.

    #1343640 Ilmoita asiaton viesti
    KL1
    #1343806 Ilmoita asiaton viesti

    Tähän mailojen lainaamiseen liittyen eräs kysymys.

    Kun etsiskelin tähän vastausta törmäsin Decision 2016-2017 -kirjassa kohdassa 4-4a/12 vastaavanlaiseen tapaukseen, jossa pelaaja A oli unohtanut putterinsa edelliselle viheriölle ja lainannut kanssapelaajan B putteria. Tähän tilanteeseen oli sitten kysytty tulkintaa.

    Vastauksessa sitten todettiin samoja asioita joita on jo edellä tullut kerrottu. Eli mailoja ei saa lainata ja että tuli kaksi rangaistuslyöntiä. Lisäksi pelaajan pitää poistaa lainaputteri käytöstä. B saa käyttää putteria normaalisti loppukierroksen ajan. Jos pelaaja A löytää putterinsa, hän voi käyttää sitä.

    Eli muuttuiko tämä käytäntö kun tultiin uusiin sääntöihin – vai ovatko vanhat decisionit edelleen käytössä? Tosin tällöin tulee ristiriita tämän ja edellä kerrotun välillä. Vai onko niin, että on eri asia unohtaa maila edelliselle viheriölle, autoon tai klubin baaritiskille?

    Jos decisionit ovat menneen talven lumia, niin miten sitten nykyään tämä tilanne tulkittaisiin? Mailan lainaus (+2 lyöntiä) ja liikamailoja (pelaajallahan oli 14 mailaa lähdössä, ja edellä kerrotun perusteella mailan lainaus tuo A:n bägiin 15. mailan, jolloin tulisi toinen 2 lyönnin rangaistus)?

    #1343811 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mapping Summary Chart kertoo, ettei tuon D4-4a/12 lopputulema ole muuttunut ja Chartissa viitataan nykysääntöjen kohtaan 4.1b(2), joka ei sisällöltään mielestäni poikkea vanhan säännön 4-4c sisällöstä. On siten varsin aiheellista kysyä mihin Rickmanin tulkinta perustuu, mutta koska itse en tuota ollut häneltä kysymässä, niin en osaa sanoa. Kuten aiemmin kirjoitin, selvää sääntötekstiä juuri tähän kysymykseen ei nykysäännöistä löydy ja Chartin ’ohjeisiin’ on aina suhtauduttava varauksella, koska Decisionit eivät enää ole sääntötekstiä.

    Jos decisionit ovat menneen talven lumia, niin miten sitten nykyään tämä tilanne tulkittaisiin? Mailan lainaus (+2 lyöntiä) ja liikamailoja (pelaajallahan oli 14 mailaa lähdössä, ja edellä kerrotun perusteella mailan lainaus tuo A:n bägiin 15. mailan, jolloin tulisi toinen 2 lyönnin rangaistus)?

    Sen 15. mailan käyttäminen toisi 2 lyöntiä per reikä, enintään 4 lyöntiä.

    #1343812 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Kun oikein ryhdyin asiaa pohtimaan, niin tuon D4-4a/12 sanoma näyttäisi olleen aika outo eikä lainkaan säännön kirjaimen mukainen. Silloinen sääntö 4-4c käski julistamaan lainatun mailan pois pelistä, mutta kenen pelistä tuo maila oikein julistetaan pois? Ei ainakaan sen, jolta mailaa lainattiin, joten ainoa jäljellä jäävä on pelaaja itse, joka siis otti lainaksi toisen pelaajan mailan. Tuosta taas on suoraan seurauksena se, ettei pelaaja saa ottaa tuon pelistä pois julistetun mailan tilalle uutta mailaa, koska mailojen lukumäärä on täysi.

    Tekstin mukaan mailan pelistä pois julistaminen olisi siis ns. sääntöjen tyhjä kirjain eikä vaikuttaisi yhtään mihinkään. Rickmanin tulkinta tuntuu siksi paremmin sopivan niin silloisen kuin nykyisenkin säännön tekstiin, mutta ota tuosta nyt sitten selvä…

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Mailan lainaamisen seuraukset