23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][12]
KilpailuaSuomalaista

Liian löysä varsi???

Etusivu Foorumit Välineet Liian löysä varsi???

Esillä 10 viestiä, 26 - 35 (kaikkiaan 35)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • En nyt jaksanut lukea aivan kaikkea lapi, mutta naista lofteista ym tuli mieleen omat draiverini. Eli mulla on siis kaksi draiveria bagissani (yeah, call me crazy):

    1) SQ 8.5, varsi: Grafalloy Platinum, hard stepped Stiff, 45,5′
    2) SQ 13, varsi: Accra Tour Proto (ei myynissa) hard stepped M4 (stiff), 44′

    Idea kahden draiverin kayttoon sikseen, mutta lahtokulmista sananen:
    Molemmilla draivereilla kaaren apex-kohta on balttiarallaa samalla korkeudella, mutta (luonnollisesti) 8.5 asteisella se on noin 15-20 jaardia kauempana, joilloin pituuttakin tulee lisaa se 30 jaardia(13: 260y; 8.5: 285-290y). Molemmilla pystyy lyomaan matalampaa ja korkeampaa, joten kepista se ei ole kiinni mita tulee milloinkin. ’It’s the indian, not the arrow’. Se lahtee setupista ja siita mita siella ’pohjalla’ tehdaan. Toki muutkin asiat vaikuttavat hieman, kuten esmes pallonpaikka.

    Eli tuosta avaustekstin kertomasta kaverista voisin veikata, etta han on osumakohdalla hieman liikaa pallon takana ja ranteetkin voi flippaa hieman lisaten sita dynaamista loftia. Varret on varsia ja joku Pingin regu voi olla ihan mita tahansa, joten siihen en ihan hirveesti sita syyta kaatais. Kylla hiemankin osaava golfari pystyy lyomaan vaikka senior-varrella 200metrista ja sopivalla kaarella. Tai 13 asteisella SQ:lla varsin matalaa tuulen lapi purevaa palloa… 😉

    Eli siis veikkaan, etta syy loytyy peilista, ei bagista.

    SMG

    Arsu kirjoitti: (23.9.2010 18:54:43)
    Vaikka vuosi ei ole vaihtunut vielä:)
    Ensinnäkin se ei ole uskon asia:)
    Olen onnellinen, että olet mailaa vaihtamalla saanut 100 metriä lisää pituutta. Kannattaa ottaa yhteyttä Ennätystehtaaseen.
    Kyllä minä olen sitä mieltä, että varsi vaikuttaa, kuten lavassa kulma, massa ja sen sijoittelu, swingipaino ja grippi jne.
    Tässä viestiketjussa ihmeteltiin kaverin epätarkkuutta ja liian kokeita kaaria. Siihen vastaukseni on mielestäni oikea? Kyllä mainitsin varrenvaihdostakin olevan jonkin asteinen hyöty, mutta mailan käyttöohjekin on hyvä osata. Harmi, että niitä ei jaeta myytäessä:)
    Ai niin, säkin lyöt palloa alaspäin, mutta et niin leikaten. Jos löisit ylös niin se pallo lentäisi takuulla pidemmälle kuin tuo 200 metriä.
    Harringtonin mailassa lukee tällä hetkellä 9,5 ja se on väännetty 13 asteiseksi. Dynaaminen loft on 7,5. Nopeutta 118 mph. Sekin lyö siis alaspäin. Noilla nopeuksilla ei niin väliä, koska menee tarpeeksi pitkälle.
    Tää loppu hölinä ei liity mihinkään, mutta joitakin voi asia kiinnostaa. Muakin vaikka en tiedä näistä asioista yhtään mitään.

    Mukava kuulla, että joku muukin on onnellinen pidentyneistä draiveistani 🙂 Tosin ne olivat viime kaudellakin mukavan mittaisia, mutta silloin hyvin toimineen draiverini lyöntipinta halkesi tämän kesän ensimmäisellä kierroksella, minkä seurauksena ostin tuon (lyöntiini täysin sopimattoman) Cobran. Vaikea lyödä paljon yli 200 metrisiä, kun lähtökulma on samaa luokkaa peruspelaajan rauta-8:n kanssa 🙂

    Voin vakuuttaa sinulle, että en lyö draivissa palloa alaspäin. Nuppi on matalimmillaan noin 20 cm ennen osumaa, mistä osittain aiheutuu suuri dynaaminen lofti. Alapäästä löysä varsi kuitenkin vain lisää tuota dynaamista loftia merkittävästi.

    Mistä muuten kaivoit nuo Harringtonia koskevat tiedot? Olisi nimittäin mielenkiintoista lukea. Kuulostaa aika oudolta, että dynaaminen lofti on 7,5 astetta jos nupin oikea lofti on 13 astetta. Käsitykseni mukaan varsi on aina osumahetkellä kuitenkin taipunut jo eteenpäin, joten melkoisesti saisi Padraigin lapa tulla jäljessä 🙂

    Mika Hekkanen kirjoitti: (23.9.2010 14:39:22)
    Mutta paljonko noissa nupeissa on loftia?

    Olen mittonut aika ison läjän 10,5-asteiseksi leimattuja Cobria, tyypillisesti niitten mitattu loft on ollut 12-13 asteen välillä, mutta isompiakin on eteen tullut.
    Ennätys taitaa olla yhä 14,2 astetta.

    Tarkkoja lofteja en tiedä. Olisi kyllä kieltämättä mielenkiintoista tietää.

    Mielestäni aika outoa, että suuret merkit, joilla luulisi olevan niin tuotekehityksessä, tuotannon suunnittelussa kuin itse tuotannossakin laatukriteeriteerien merkitys suuri, valmistaa nupit ihan miten sattuu. Vai mikä idea noissa draiverien nuppien virheissä oikein on? Ei luulisi olevan mikään amerikantemppu saada loftit vaikka 0,1 asteen tarkkuudella oikeiksi! Osaatko Hekkanen sanoa millä valmistajilla loftit heittelee eniten ja millä vähiten?

    SMG kirjoitti: (24.9.2010 10:16:49)

    Mika Hekkanen kirjoitti: (23.9.2010 14:39:22)
    Mutta paljonko noissa nupeissa on loftia?

    Olen mittonut aika ison läjän 10,5-asteiseksi leimattuja Cobria, tyypillisesti niitten mitattu loft on ollut 12-13 asteen välillä, mutta isompiakin on eteen tullut.
    Ennätys taitaa olla yhä 14,2 astetta.

    Tarkkoja lofteja en tiedä. Olisi kyllä kieltämättä mielenkiintoista tietää.

    Mielestäni aika outoa, että suuret merkit, joilla luulisi olevan niin tuotekehityksessä, tuotannon suunnittelussa kuin itse tuotannossakin laatukriteeriteerien merkitys suuri, valmistaa nupit ihan miten sattuu. Vai mikä idea noissa draiverien nuppien virheissä oikein on? Ei luulisi olevan mikään amerikantemppu saada loftit vaikka 0,1 asteen tarkkuudella oikeiksi! Osaatko Hekkanen sanoa millä valmistajilla loftit heittelee eniten ja millä vähiten?

    Riittävän suurta massaa mitattuja nuppeja ei kaikilta valtamerkeiltä ole kätteni kautta kulkenut, mutta Cobrat, TM Burnerit ja Hoganit ovat yllättäneet yleensä kaikki muut paitsi minut isoilla lofteillaan.

    Tuollainen 0,1 asteen mittatarkkuus on saavutettavissa, mutta se maksaa valtavasti epäkelpoina kappaleina ja laadunvarmistuskuluina. Tyypillisesti tehtaat lupaavat +/- asteen tarkkuuden, eivät sen parempaa.

    Syyn näihin lofteihin olen pähkäillyt seuraavaa…

    Suurin osa uusista draivereista myydään amerikkalaisille tosimiehille, joilla lompakon paksuus haittaa vartalon kiertoa. Tosimiehen draiverissa pitää olla stiffi varsi ja loftia alle 10 astetta (lue: 9,5 on leimattuna pohjaan, tällainen taitaa löytyä jokaiselta isolta merkiltä). Koska kuitenkin tällainen keskiäkäinen punakka ja pönäkkä viikonloppugolfari tulisi paremmin toimeen reguvartisella 11-12 -asteisella mailalla, niin tehdään tuo tosimieskepit sitten tällaiseksi. Vielä kun mailan valinta tehdään helposti isoilla demopäivillä, joissa haetaan korillinen palloja ja jokaisen ison merkin samanlainen draiveri testattavaksi, niin niistä on helppo valita se, jolla sattuu osumaan kerran tai kaksi kymmenestä kunnolla palloon – jolloin tuo riittävä lofti auttaa viemään nämä lyönnit kunnioitettavan kauas. Lisäksi nuppiin tarvitaan tyypillisesti jopa 2 asteen muutos loftiin, jotta pallon käytös muuttuu merkittävästi. Tällöin siis 10,5-asteiseksi leimatun nupin on oltava todelliselta loftiltaan juuri tuolla 13-14 asteen paikkeilla, jotta pallon lento on oikeasti korkeampi kuin 11-12 -asteisella ’9.5’:lla.
    Ja tästä tosimies-syystä noi OEM-varret ovat siis usein erittäin lötköjä ilmoitettuun jäykkyyteensä nähden.

    ’Tämä toimi aivan loistavasti demopäivillä, mutta nyt ei lyönti oikein kulje’.

    SMG kirjoitti: (24.9.2010 10:16:49)
    Osaatko Hekkanen sanoa millä valmistajilla loftit heittelee eniten ja millä vähiten?

    Ai niin.

    Jokaisella draiverimyyjällä pitää mielestäni olla käytettävissä mittarit, joilla voidaan mitata vähintään nupin loft ja face angle, varren jäykkyys sekä swingipaino, jotta hyllystä voidaan valita mahdollisimman tarkkaan samanlainen (tai hallitusti erilainen!) maila, jollaista on ollut mahdollista testata.
    Tuolla säästytään monelta ikävältä yllätykseltä.

    SMG

    Mika Hekkanen kirjoitti: (24.9.2010 11:12:54)
    Riittävän suurta massaa mitattuja nuppeja ei kaikilta valtamerkeiltä ole kätteni kautta kulkenut, mutta Cobrat, TM Burnerit ja Hoganit ovat yllättäneet yleensä kaikki muut paitsi minut isoilla lofteillaan.

    Tuollainen 0,1 asteen mittatarkkuus on saavutettavissa, mutta se maksaa valtavasti epäkelpoina kappaleina ja laadunvarmistuskuluina. Tyypillisesti tehtaat lupaavat +/- asteen tarkkuuden, eivät sen parempaa.

    Syyn näihin lofteihin olen pähkäillyt seuraavaa…

    Suurin osa uusista draivereista myydään amerikkalaisille tosimiehille, joilla lompakon paksuus haittaa vartalon kiertoa. Tosimiehen draiverissa pitää olla stiffi varsi ja loftia alle 10 astetta (lue: 9,5 on leimattuna pohjaan, tällainen taitaa löytyä jokaiselta isolta merkiltä). Koska kuitenkin tällainen keskiäkäinen punakka ja pönäkkä viikonloppugolfari tulisi paremmin toimeen reguvartisella 11-12 -asteisella mailalla, niin tehdään tuo tosimieskepit sitten tällaiseksi. Vielä kun mailan valinta tehdään helposti isoilla demopäivillä, joissa haetaan korillinen palloja ja jokaisen ison merkin samanlainen draiveri testattavaksi, niin niistä on helppo valita se, jolla sattuu osumaan kerran tai kaksi kymmenestä kunnolla palloon – jolloin tuo riittävä lofti auttaa viemään nämä lyönnit kunnioitettavan kauas. Lisäksi nuppiin tarvitaan tyypillisesti jopa 2 asteen muutos loftiin, jotta pallon käytös muuttuu merkittävästi. Tällöin siis 10,5-asteiseksi leimatun nupin on oltava todelliselta loftiltaan juuri tuolla 13-14 asteen paikkeilla, jotta pallon lento on oikeasti korkeampi kuin 11-12 -asteisella ’9.5’:lla.
    Ja tästä tosimies-syystä noi OEM-varret ovat siis usein erittäin lötköjä ilmoitettuun jäykkyyteensä nähden.

    ’Tämä toimi aivan loistavasti demopäivillä, mutta nyt ei lyönti oikein kulje’.

    3 asteen heitonhan näkee jo aika varmasti paljaalla silmällä ilman mitään mittareita vertailemalla eri mailoja keskenään. Pitänee ihan mielenkiinnosta käydä kaupassa vilkaisemassa. Mikäköhän mahtaa olla draiverin nupin valmistushinta? Ehkä muutama hassu prosentti asiakkaan maksamasta koko mailan loppuhinnasta. Joten merkittäväkin korotus laadunvarmistukuluissa tuskin ihan hirmuisesti nostaisi asiakashintoja. Toisaalta miksi tehdä kalliimmalla kun nykyisetkin uppoavat markkinoille, jossa todella harva asiakas on edes kiinnostunut mailojen todellisesta laadusta tai speksien paikkaansa pitävyydestä. Enemmän tuntuu suurimmalla osalla painavan markkinamiesten laatimat jargonit kuinka kauden uutuusmallissa svetari on tuplasti isompi tms. Monella muulla alalla tuollaiset ’1 asteen toleranssilla’ tehdyt tuotteet olisivat kyllä sekundaa.

    Tuohonkin, että OEM-varret olisivat löysempiä, olen kyllä törmännyt muissakin keskusteluissa. Useinhan ne on ainakin eri painoisia kun valmistajan alkuperäiset mallit. Eroaako todella siis esim. Aldilan originaali VS Proto 60 S ja Titun vakiovartena käyttämä VS Proto 65 S by You merkittävästi toisistaan?

    BTW hieno selitys ylisuuriin lofteihin tuo amerikkalaiset tosimiehet 🙂

    Pekka Pelimies kirjoitti: (23.9.2010 23:43:42)

    Arsu kirjoitti: (23.9.2010 18:54:43)
    Harringtonin mailassa lukee tällä hetkellä 9,5 ja se on väännetty 13 asteiseksi. Dynaaminen loft on 7,5. Nopeutta 118 mph. Sekin lyö siis alaspäin. Noilla nopeuksilla ei niin väliä, koska menee tarpeeksi pitkälle.

    Ei ehkä lyö ollenkaan alaspäin vaan vaakaan ja kädet tekee ihan jotain muuta kuin lyö sitä palloa ihan helketin kovaa.

    Siis lyö alaspäin. En mä tätäkään tietoa tänne arvannut tai itse päätellyt. Kaveri joka fittaa hänen mailansa kertoi minulle henkilkohtaisesti.
    PGA Tourin keskiarvo on 2 astetta alaspäin. Pisimmälle tykittää kuitenkin kaverit jotka lyö ylöspäin. Tai ainakin pienemmällä vaivalla:)

    En mä oikein usko et se varresta on kiinni. Itselläni on bägissä lady vartta, regua, stiffiäkin löytyy. Stiffillä lyön yhtä korkeita kun muillakin varsilla. Asia varmaan johtuu swingistä tai pallonpaikasta, voi olla myös loftissakin vikaa.

    SMG

    Copo99 kirjoitti: (24.9.2010 14:08:37)
    En mä oikein usko et se varresta on kiinni. Itselläni on bägissä lady vartta, regua, stiffiäkin löytyy. Stiffillä lyön yhtä korkeita kun muillakin varsilla. Asia varmaan johtuu swingistä tai pallonpaikasta, voi olla myös loftissakin vikaa.

    ’Jäykkyys’ ei ole ainoa varsien välillä eroa tekevä ominaisuus. Lentokaaren korkeuteen vaikuttaa varren taipumaprofiili, eli taipuuko maila svingissä enemmän ala- vai yläosastaan. Alhaalta taipuva varsi lisää dynaamista loftia enemmän. Toki taipuma on löysällä varrella suurempi kuin jäykällä. Stiffi low kick point -varsi voi myös tuntua paljonkin löysemmältä kuin regu high kick point -varsi.

    Korkeaa lyöntiä voi varmasti madaltaa joko muuttamalla välineitä tai svingiä. Itse tykkään (ainakin tyynellä 🙂 ) korkeasta lentokaaresta muilla mailoilla paitsi draiverilla, joten mielummin valitsen draiverin lyöntiin sopivaksi kuin muutan lyöntiä draiveriin sopivaksi.

    SMG kirjoitti: (24.9.2010 13:21:34)

    Eroaako todella siis esim. Aldilan originaali VS Proto 60 S ja Titun vakiovartena käyttämä VS Proto 65 S by You merkittävästi toisistaan?

    golfwrx.com foorumilta bongaamani taulukon mukaan erot noissa oli pieniä- ainakin VS proton ja Voodoon osalta.

    Nimetön

    Pekka Pelimies kirjoitti: (6.9.2010 13:09:57)

    Kuntogolfari kirjoitti: (5.9.2010 20:01:59)
    Monta vuotta sitten pelasin seuramme juniorin kanssa. Hänellä oli juuri sama vika. Pallot ampaisivat korkeuksiin, tuli 300 metrin lyöntejä eli 100 metriä ylös, 100 metriä eteenpäin ja 100 metriä alas. …, mutta mikään ei auttanut. Kierroksen lopulla katselin kaverin painonsiirron toimintaa. Ja toden totta, kun kaveri alkoi tehdä svingissä kunnollisen painonsiirron, pallo ampaisi alempaa rataa ja poika veti oivallisen 200-metrisen spoonilla johti greeniä. Taivaalle tykityksen pulma ratkesi kertaheitolla. Tästä tapauksesta en osaa sanoa mitään näkemättä.

    Kyntteliä vedellyt, ei oo tilaa svingata. Taisi junnu yrittää lyyä sitä palloa. Oivallinen 200-metrinen spoonilla… Ei kyllä johda mihinkään driverilla.

    Painonsiirtoa en lähtis tekemään kunnolla svingatessa ollenkaan. Se vaan syntyy, jos tekee oikeita asioita oikein.

    Tietenkin paino siirtyy ensin takajalalle ja sitten downsvingin aikana kohti etummaista jalkaa ja päätyy etummaiselle jalalle, jos svingi menee niin kuin pitäisi, siis asiaa kummemmin miettimättä. Mutta kun kaverilla se ei mennyt niin, vaan siihen oli pakko kiinnittää huomiota. Hän tosiaan yritti lyödä palloa ilman kunnollista painonsiirtoa. Ja ettei jäisi epäselväksi, poika on nyt mies ja draivaa yli 250 metriä eikä painonsiirron kanssa ole ollut pulmia. Painonsiirto tulee selkäytimestä. Mutta aivojen piti viedä se sinne. Mitä ihmettä tarkoitat sillä, että kunnollinen lyönti spoonilla ei johda mihinkään draiverilla?

Esillä 10 viestiä, 26 - 35 (kaikkiaan 35)
Vastaa aiheeseen: Liian löysä varsi???

Etusivu Foorumit Välineet Liian löysä varsi???