23.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][26]
KilpailuaSuomalaista

Lentokaarien korkeuksista

Etusivu Foorumit Välineet Lentokaarien korkeuksista

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Viestit
  • Kauden 2019 ensimmäinen rangekokemus herätti kysymyksiä, joihin soisin vastausta tietäjiltä, arvatakkin saa.

    Keli lähes tuuleton, lämpötila n. +10, lyönnit matolta. Koreissa normipaskat pallot.

    Kaverin kanssa pommitettiin 150m kyltin vaneria pari korillista mieheen, etäisyys 162m maton keskeltä. Kaverilla jotku vanhat Gallawayn bladet ja mulla Mizunon MP-32:t. Varsina DG S-300 ja Project X 7.0 Flighted +1/2-tuumaa, molemmilla rauta7 kourassa, eli se 160m keppi. Nostokumien säädöistä ja lisäpainoista ei mitään tietoa. Molemmat vasureita.

    Ruvettiin seuraamaan kaarien korkeuksia. Mitsuilla ainakin mailan verran koreampi kaari kuin stiffeillä Gallawaylla. Kaverini lyö raudoilla huomattavasti ns. ”ylös” ja mulla taas attack angle on 2-4 astetta pakkasella, ts. divotti kannettava ”kaksinkäsin” takaisin. Mulla lapanopeus rautaysillä 92-95mph, spoonilla 110+ mph; kaverilla oletettavasti samaa luokkaa.

    Millä logiikalla kaaret ovat noin erikorkuiset?

    Yksi looginen selitys arvaus voisi olla, että kaverisi deloftaa ja lyö vähän pienemmällä mailanpään nopeudella. Tai sitten svingi ei sovi ko. varrelle. Varmaan monta muutakin selitystä löytyy. Lainaa kaverisi mailoja ja testaa toistuuko sama itselläsi. Itsellä ei myöskään ProjectX toimi. Tuolta löytyy aiheesta lisää.

    Project X varsi

    Komppaan Palmeria. ProjectX ampuu vartena hiukan korkeammalle kuin DGS300. Lisäksi pitäisi tarkistaa mailojen loftit – ja vielä se että ovatko ne edelleen normiasetuksissa. Kumpikaan setti ei ole varsinaisesti kovin uusi ja taotuissa lavoissa alkaa loftit muuttua ajan kanssa varsinkin jos on hakattu paljon mattoon.
    Kovia mailanpäännopeuksia teillä, kun R9 on tourilla keskimäärin 85mph. En pidä silti ihmeenä. Nuorena miehenä tuli kellotettua myös kovia lukemia ja ihmeteltyä kun tourilla telkkarissa joku otti 150m matkaan rauta7 kun itse käytti samaan r9. Ikä valitettavasti on rauhoittanut tätä tilannetta ja nyt itselläkin on se r7.

    Arvaan vähän eri tavalla kuin kaksi edellistä. Kuvittelisin, että kyse on angle-of-attackin aiheuttamasta erosta. Mizunomies leikkaa palloa merkittävästi enemmän callawaykaveri ja saa siten aikaan voimakkaamman alakierteen ja Magnus-ilmiön nostetta palloon enemmän.Jjos vielä vaikka Mizunon urat ovat terävämmät kuin callaway’n niin ero vain kasvaa.

    Kun lentorataa miettii, kannattaa maila-pallo -kontaktin voimat jakaa mielessään pallon massakeskipisteen suuntaiseen ja sitä kohtisuoraan olevana tangentiaaliseen komponenttiin. Edellinen tuottaa pallon translaatienergian ja jälkimmäinen rotaatioenergian.

    Itse lyön hyvin voimakkaasti maata päin (ei kiva superkovilla alustoilla, kuten puolijäisillä ns kevätkentillä). seurauksena erittäin korkeat kaaret (ei kiva kovassa tuulessa).

    …tai sitten olen ihan väärässä kuten tavallista…

    #1286751 Ilmoita asiaton viesti

    Luin näköjään huolimattomasti vai oliko nuo varret alkuperäisessä viestissäsi toisinpäin?

    PX kaarihan on luonnostaan vähän korkeampi (jos niillä osaa lyödä… itselle sopii paremmin esim. KBS Tour, pysyy paikat hampaissa paremmin).

    Ja kun sinä lyöt niillä erittäin kovalla mailanpään nopeudella, oikealla attack anglella ja divotista päätelleen siten, että low point on reilusti pallon edessä niin lopputulos on kuvatun mukainen. Ja vastaavasti kaverisi (kuvauksesta päätellen) lyö ohuemmin (low point lähempänä palloa) / ehkä deloftaten hitaammalla mailanpään nopeudella, jolloin kaari on matalampi mutta carry sama.

    Että ei kai tuossa mitään outoa ole vai kui…?

    #1286754 Ilmoita asiaton viesti

    Edit:
    Hyvin selitetty jo edellä joten en turhaan toista samaa asiaa.

    #1286845 Ilmoita asiaton viesti

    Ok, mielenkiintoisia kuvauksia, mitään noista en pysty ampumaan alas, koska en ole tämänkään alan ammattilainen… 🙂

    Eli MP-32:ssa on noi 7.0 ja Gallawayt siis stiffinä.

    Mutta, nää 7.0 on FLIGHTED-versiota ja olen ymmärryksessä, että em. varsilla pienet raudat ampuu matalia ja isot korkeita. Eikö seiska lasketa vielä pieneksi?

    Nyt kun MP-33-nickillä jo mainitsi, että nuorena nopeutta riitti, niin kuinka vanhana se nopeus lähti sitten laskemaan? Mitsujen jatkeena 45:n ja Gallawayn 51:n.

    #1286936 Ilmoita asiaton viesti

    Joo, flightedillä kick point muuttuu varressa alemmas asteittain varsi varrelta eli pitkissä raudoissa alempana ja nostaa näin palloa helpommin ylös. DGS300 on kick point ylhäällä ja ampuu ainakin periaatteessa alemmas. Pelaan itse tällä jälkimmäisellä mutta lyön silti kohtuullisen korkealle. Varsi tosin voisi olla jäykempikin mutta en enää halua repiä.
    Mulla tämä lyönnin lyheneminen on tullut oikeastaan enemmän svingin rauhoittamisen kautta – on pakko himmailla kun ei tahdo paikat kestää. Vois sitä vielä lyödä kovempaakin, mutta kun saa jokusen kerran pöydällä puukkoa niin oppii. Olen aloittanut golfin vasta ”oikean urheilun” lopetettuani, kun esim olkapäätä oli jo korjailtu.
    Jos pitää itsensä vetreässä kunnossa ja välineet (varret jne) oikeina niin varmasti lyöntimitat säilyy hyvinä päälle 60-vuotiaaksi, mutta ei toki 25-vuotiaan tasolla. Onneksi tuo 60 ei nyt vielä ihan lähellä kolkuttele…

    #1287244 Ilmoita asiaton viesti

    Jos pitää itsensä vetreässä kunnossa ja välineet (varret jne) oikeina niin varmasti lyöntimitat säilyy hyvinä päälle 60-vuotiaaksi, mutta ei toki 25-vuotiaan tasolla. Onneksi tuo 60 ei nyt vielä ihan lähellä kolkuttele…


    Ok, nopeuksien laskua odotellessa… Onneksi mullon ”varttuneempien”-kepit oottamassa telinnessä jo: Mizunon TP-9:t DG S300 varsilla. Paltaampa kaariin sitten tuonnempa taas!

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Välineet Lentokaarien korkeuksista