17.–24.9. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][26]
KilpailuaSuomalaista

Lavan säätökulman ruuvi poikki

Etusivu Foorumit Välineet Lavan säätökulman ruuvi poikki

Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #1172546 Ilmoita asiaton viesti

    hei sain käytetyn taylormaden r11 spoonin. kävin säätämään kulmaa itselleni sopivaksi kun säätöruuvi katkesi varren sisään. saako ruuvia ehjänä ulos ja korvattua vastaavalla vai onko järkevämpää tilata uusi varsi?

    #1173590 Ilmoita asiaton viesti

    Kokeileppa olla yhteydessä Saastamoisen Mikaan Gripster TAGin alakerrassa. Jos ei mailaguru pysty korjaamaan sitä niin sit se on tekemätön paikka.

    Gripster tekee mahottomat odottaessa ja ihmeet seuraavaksi päiväksi.

    Ruuvin saa helposti pois kun poraat siihen reiän ja sitten teet siihen isommalla poranterällä kierteet. Sitten vain siihen sopiva ruuvi ja auki.

    Miten pystyt tekemään kierteet poranterällä? Eiköhän ne tehdä kierretapilla.

    Jos nyt ruvetaan nipottamaan, niin lähetään oikein kunnolla.
    Eli ensin pitäisi porata reikä ruuviin poranterällä ja sitten VASTAkierretapilla kiertää se katkennut ruuvi ulos sieltä.

    Mutta kaikein helpoiten pääsee kun vie sen mailan vaikka juuri tuolle Saastamoisen Mikalle tai esim Pirkanmaan alueella Lahtisen Karille Pispalassa.

    Jos nyt jatketaan nipottamista niin ruuvi on kyllä niin pieni (oliskohan joku M4 koko, nousu taitaa olla kyllä eri, että ei taida olla M-kierre?), että jos siihen poraa sen kokoisen reiän että siihen saisi kierteet, oikea kierteen koko lienee M2, reiän pitäisi siis olla noin 1,5 mm, eli käytännössä tekemätön paikka :=)

    Minä sähläsin ruuvin vähän väärille kierteille ja Gripsterin Mikahan sen tosiaan pari talvea sitten vaivattomasti fiksasi. Toki kierteet meni vähän huonoksi siitä holkista, eli mutteriosasta, joka on huomattavasti tätä helpompi tapaus korjata.

    Ilman mitään nipottamista niin voin kertoa miten kierre tehdään poranterällä. Poraa ensin esim. 5mm reikä ota sitten 6mm terä hitaasti jyräät sillä kierteet ja hitaasti takaisin jotta kierteet säilyvät, näin sinulla on kierteet. Tämä siis ei hieno mekaniikkaa vaan jos tarkoitus on vain saada vanha ruuvi pois. En ole koskaan omistanut säädettävää mailaa joten ruuvin koosta ei ole tietoa, pahoittelut siitä.

    KL1

    Ruuvin saa helposti pois kun poraat siihen reiän ja sitten teet siihen isommalla poranterällä kierteet. Sitten vain siihen sopiva ruuvi ja auki.

    Toisin sanoen tuo sopiva ruuvi pitää saada kierrettyä niin kovin kiinni niihin uusiin kierteisiin sen vanhan ruuvin sisään, että sitä sopivaa ruuvia auki kiertämällä se vanha ruuvi kiertyy auki EIKÄ se sopiva ruuvi kierry auki niistä uusista kierteistä. Ymmärsinkö oikein?

    Jos ymmärsin tuon edellisen oikein, niin miten se käytännössä onnistuu liimaamatta sitä sopivaa ruuvia kiinni niihin uusiin kierteisiin?

    Vai pitääkö sittenkin tehdä kuten Phoenix ehdotti, että porataan sen vanhan ruuvin sisälle VASTAkierteet..?

    Niin alkuperäinen kysymys oli miten saada se katkennut ruuvi pois. Annoin nyt vain ehdotuksen siihen miten se voisi onnistua ilman suurempaa työkalusarjaa. Ruuvin saa lukittua muttereilla ja prikoilla jotta se ei lähde kiertymään.

    KL1

    Ruuvin saa lukittua muttereilla ja prikoilla jotta se ei lähde kiertymään.

    Olisi kiva nähdä miten tuo tehdään ihan käytännössä. En nimittäin millään saa aivojani taipumaan sellaiselle mutkalle, että voisin sieluni silmin nähdä tuon lukitsemisen tapahtuvan toimivalla tavalla.

    En oikein ymmärrä mitä tarkoitat?
    Ota esimerkiksi kaksi mutteria ruuviin ja anna toiselle mutterille ina etumatkaa, sitten lähdet kiertämään toista mutteria niin mitä tapahtuu? Lukossa on.

    KL1

    Epäilemättä, mutta miten tuo liittyy asiaan? Kysehän on siitä, että sinulla on kaksi ruuvia, kahdet samansuuntaiset kierteet ja toinen ruuvi ruuvataan sen toisen sisään. Tässä ruuvaustapahtumassa MOLEMMAT ruuvit kiristyvät ja avattaessa se vähemmän kiristynyt ruuvi aukeaa, joka voi olla ihan kumpi vain.

    Mihin väliin tuossa laitetaan ne mutterit? Vai tarkoitatko sitä, että se ensimmäinen mutteri saadaan lukittua sillä toisella sen irrotettavan ruuvin kantaan niin tiukasti, että irrotettava ruuvi irtoaa eikä se toinen ruuvi? En siltikään näe tuota mitenkään toimivana ratkaisuna, mutta kenties en vain pysty hahmottamaan mitä tarkoitat.

    Ei ei en tarkoittanut sitä vaan sitä miten saadaan luotua tarpeeksi suuri kitka katkenneen ruuvin poistoon.
    Siis tehdään ei sopivat kierteet poistettavan kappaleeseen sitten ruuvi ja mutteri, aluslevy ruuvin ja mutterin alle vain toiselle puolelle jotta ruuvi auraa ja luo kitkaa.

    Ratkaisu on porata se reikä jumittuneeseen ruuviin ja sitten tehdä vasenkätinen kierre ja siihen ruuvi – vesurin ruuvien löytäminen voi olal hankalla mutta niiä on. Mulla on vasurin kierteen tekoväline joka tekaa pienimmillän ulkokierteen 6 milliseen reikään.

    Helppoahan se on – poraat sopivankokoisen reiä siihen , senjälkeen laitat mettänpuoleisen kierretapin siihen reikään ja kierrät sen ”tappiin” asti, niin se alkaa väkisin kiertää sitä katkennutta ulospäin heti kun on riittävän tiukalla !!.

    Ei siihen mitään vääränkätisiä ruuveja tai muttereita tarttee..

    Toverit ei nyt oikein ole ymmärtänyt tuon säädettävän mailan ruuvin sijaintia ja miten se sinne hoseliin asettuu.

    Olisi kiva kuulla saiko AP (Miikas) mailansa korjattua?

    KL1

    Toverit ei nyt oikein ole ymmärtänyt tuon säädettävän mailan ruuvin sijaintia ja miten se sinne hoseliin asettuu.

    Tämä minullekin tuli monta kertaa mieleen, mutta ajattelin, etten vain ymmärrä nimimerkin Toverit ajatuksenjuoksua. Meinaan tuossa kun katselin omia säädettäviä mailojani, niin melkoinen velho saa olla, jos sieltä katkenneen ruuvin kaivaa ylös mutterien ja prikkojen avulla…

    Hirmee ongelma moisesta asiasta. Tuskin se adapteri montaa kymppiä maksaa. Sinne adapterin sisäänhän se katkennut osa kuitenkin on jäänyt. Kyllä se adapteri lähtee sieltä varresta irti vaikkei siihen saakkaan irkivetäjän ruuvia.

    Mukavaahan se on ollu kaikille keksiä hienoja ratkaisuja, ymmärtämättä asiasta juurikaan sen enempää.

    No niin, kävimme puolisoni kanssa tänään ostoksilla ja tarjoutui tilaisuus käydä katsomassa näitä säädettäviä mailoja.
    Näin ollen ymmärsin että ruuvin poisto todellakin vaatii ammattilaisen työkalu sarjaa.
    Pahoittelut vielä keskustelun sivuraiteille viemisestä, ehkäpä siinä oli suurimpana voimana omat muistoni nuoruuden ”peltoauto” ajoista jolloin kaikki jouduttiin korjaamaan itse tai sitten ei vaan ajettu.

    Jep ruuvin sain pois kotikonstein poraamalla ensin ruuviin reiän jonka jälkeen uudet kierteet ja ruuvi. Itseltä ei kierreteriä löytynyt mutta lähisukulaiselta löytyi ja homma hoitui. Tänään itselleni elämäni ensimmäinen kierros ja maila pelitti hyvin.

Esillä 20 viestiä, 1 - 20 (kaikkiaan 20)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Välineet Lavan säätökulman ruuvi poikki